Ermənilərin mif
yaradıcılığı tarixdə
ilk xristian dövləti
kontekstində
“...mifin nə olduğunu bilmədən, onunla necə mübarizə aparmaq və ya onu necə təkzib etmək olar”.
Aleksey Losev,
XX əsr rus filosofu
Mif sosioloji reallıqdır. Başqa sözlə desək,
mif xalqın gerçəkliyi ümumiləşdirilmiş
formada, ibtidai şüurun tamamilə real hesab etdiyi konkret-hissi
şəxsləndirmələr və canlı duyğular
şəklində əks etdirən kollektiv
fantaziyasının məhsuludur. Miflərin sosial mahiyyətini
konkret cəmiyyətin ideologiyasını və deməli, onun
tərkib hissəsi olan mifləri doğuran sosial şəraitdə
axtarmaq lazımdır.
Ensiklopediya lüğətində mif gerçəkliyin
müstəqil hadisələri hesab edilən hissi-əyani
obrazların köməyi ilə bütöv kütlənin
düşüncə və gerçəkliyi şərhetmə
forması kimi səciyyələndirilir1.
XX əsr rus filosofu, fundamental fəlsəfi əsərlərin
müəllifi Aleksey Losev fəlsəfə tarixçisi
Dm.Çijevskinin “bütöv bir fəlsəfi sistem”
adlandırdığı “Mifin dialektikası” kitabında
yazır: “Mif büsbütün uydurmadır, mif uşaq
fantaziyasıdır, o, real deyil, lakin subyektivdir, fəlsəfi cəhətdən
cılızdır və ya əksinə, sitayiş
predmetidir...”2.
A.Losev hesab edirdi ki, miflərin yaranması insanın dərin əqli qabiliyyətləri
ilə çox cüzi bağlıdır; o, mifoloji təfəkkürü
“insan şüurunun ən qaranlıq sahələrindən”
biri sayırdı3.
A.Losevin fikrincə, mif şüura və ümumiyyətlə,
varlığa aid kateqoriyadır. “Mif yaratmaq üçün
intellektual səylərdən çox da istifadə etmək
lazım gəlmir. Hər halda biz mifin nəzəriyyəsi barədə
deyil, mifin özü barədə danışırıq”4. “Mif
ideal varlıq deyil, lakin həyatda hiss edilən və
yaradılan, maddi reallıq və cismani, heyvani dərəcəyə
çatan cismani gerçəklikdir”5.
Tədqiqatçılar müəyyən ediblər ki,
mifoloji təfəkkür çox vaxt tarixi ümumiləşdirmələrə
gəlib çıxır. İnsanlar konkret ərazi ilə
bağlı olanda onların birgə həyatının müəyyən
dövrlərində mənşələrinin eyni olması
barədə təsəvvür güclənir, əcdadlara pərəstiş,
əcdadlar haqqında müvafiq miflər, uydurma tarixi miflər
yaranır.
Müasir elm minilliklər boyu təbiəti və insan
varlığını dərk etmək forması olmuş mifləri
köhnə ilə yeninin əbədi mübarizəsinin salnaməsi
hesab edir. Odur ki, heç bir konsepsiya miflərin sosial mahiyyətini
izah edə bilməz. Çünki bunun izahını insan
ruhunun ayrı-ayrı qabiliyyətlərində deyil,
yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, bu və ya digər cəmiyyətin
ideologiyasını və deməli, onun tərkib hissəsi
olan mifləri doğurmuş sosial şəraitdə axtarmaq
lazımdır.
Mifoloji təfəkkür nəzəri şüurdan əvvəlki
dünyagörüşünün universal forması kimi,
gerçəkliyin mənəvi-praktiki mənimsənilməsinin
müxtəlif sahələrində mövcud olan (məsələn,
kütləvi şüur mifologiyası) və güclü
potensiala malik elementdir. Miflərin spesifikası mədəniyyətdə
daha qabarıq, bütöv bir sistem kimi təzahür edir.
Xalqın tarixi həmin sistemin terminləri vasitəsilə
qavranılır və təsvir edilir. Miflərin əsas
ideyaları nağıllarda və kollektiv şifahi
yaradıcılığın başqa formalarında cəmləşib.
Sinifsiz cəmiyyətdə mif bir növ sadəlövh inam,
ideologiyanın yeganə forması idi. Erkən sinfi cəmiyyətdə
mif həmin cəmiyyətin müxtəlif dini, sosial-siyasi, əxlaqi
və fəlsəfi ideyalarının alleqorik ifadə
formasına çevrilib.
Miflər aləmi praktiki təcrübə məntiqinə
tabe olmur. Məhz bu səbəbdən miflərə çox
vaxt etnosun mənşəyini izah etmək üçün
müraciət olunur. Bu, mifoloji təfəkkürün tarixi ümumiləşdirmələrə
gəlişinin nəticəsidir. Ümumiləşdirici təfəkkürün
sonrakı inkişafı ilə əlaqədar olaraq mifoloji
şüurun artıq başqa pilləsi yaranır. Çox
vaxt o, etnosu yaratmış “vahid ata” deyilən varlıq
haqqında təsəvvürlər dərəcəsinə
çatır.
Mif daim izah və interpretasiya tələb edir. Tənqid
edilməsinə yol verməyən mif ilkin məna nüvəsi
hökmən qorunub saxlanmaqla məzmununun permanent
aktuallaşmasına ehtiyac duyur. Mifin ömrü ona inamın
ömrü qədərdir və mifin daxilində hər
hansı tənqidi analitika, xüsusən şübhə
qeyri-mümkündür. Bəzi tədqiqatçılar mifi
“xalqın həyatı ilə bağlı hadisələrin
dini etiqad baxımından təsviri” adlandırırlar.
Miflər heç vaxt ölməyib, əksinə,
bütün dövrlərdə kütlələrin səfərbər
edilməsi işində ideoloji baza olub. Siyasi təşkilatlar
və hakimiyyət qurumları mifoloji obrazlardan çox vaxt
kütləvi şüurun məqsədyönlü şəkildə
proqramlaşdırılması, cəmiyyətdə
radikal-aqressiv əhval-ruhiyyə formalaşdırılması
üçün istifadə edirlər.
Miflərin müxtəlif aspektlərini, o cümlədən
onun fəlsəfəsini öyrənən çox ciddi bir elm
– mifologiya elmi mövcuddur. Bir sözlə, mifologiya miflər
haqqında elmdir. Bütövlükdə isə mifologiya
arxetiplərin işlənilməsinin bəşər mədəniyyətinə
xas olan üsuludur. Arxetiplərin transformasiyası prosesində
obrazların və ya mifoloji motivlərin detalları dəyişə
bilər, dəyişməz qalan isə yalnız arxetipin
nüvəsidir. Mif müəyyən mənada
keçmişimiz deyildir, hərçənd o, bizim tariximizdən
əvvəl yaranıb və ümumbəşəri təcrübəmizin
canlı mahiyyətidir.
Mifologiya mədəni proqramların fərdi və
kütləvi şüur tərəfindən qeyri-tənqidi
qavrayışını, onların məzmununun
sakrallaşdırılmasını və qeyd-şərtsiz
icrasını nəzərdə tutan fəaliyyət tipidir.
1725-ci ildə Cambattista Viko “Yeni elmin əsasları” əsərində
simvolik formaların fundamental fəlsəfəsini də diqqətdən
kənarda qoymadan mifin öyrənilməsində faktiki olaraq
bütün əsas istiqamətləri göstərib.
C.Vikodan bir əsr sonra, 1825-ci ildə Fridrix Şellinq
“Mifologiya fəlsəfəsinə tarixi-tənqidi giriş” əsərində
mifologiyanın mahiyyətini izah etmək üçün
faktiki olaraq fəlsəfənin bütün gücünü
və imkanlarını səfərbər edir. Mifin
izahının əsas müasir paradiqmalarının
yaranması məhz F.Şellinqin adı ilə
bağlıdır.
İlkin arxaik mifologiya etnomifologiya kimi formalaşır
(qədim yunan mifləri “İliada” və “Odisseya”).
Lakin mifologiya ilə yanaşı, “mifolojiləşdirmə”
anlayışı da vardır. Bu termin, ilk növbədə,
şüurun mifolojiləşdirilməsi kontekstində istifadə
edilir və hər hansı qeyri-adekvat təsəvvürü,
tarix və tarixi faktlar da istisna edilmədən, reallıq kimi
nəzərdə tutur. Təsadüfi deyildir ki, vaxtilə
böyük Platon mifə bizi əhatə edən sosiumun
mötəbər fakt hesab etdiyi uydurma kimi tərif verirdi. Məhz
total mifolojiləşdirmə nəticəsində bəzən
mif dedikdə, nə vaxtsa formalaşmış mədəniyyət
abidələri deyil, gerçəkliyə müəyyən mənada
qeyri-adekvatlıq başa düşülür. Bu, bir tərəfdən
kütlələrin sadəlövhlüyündən, digər
tərəfdən isə bu və ya başqa mifi ictimai
şüura bilərəkdən yeridənlərin hərəkətlərindən
irəli gəlir.
Bu mərhələdə həm aşağıdan mifolojiləşdirməni,
yəni, xalqın yaratdığı mifləri, həm də
siyasi texnoloqların və siyasətbazların effektiv aləti
olan süni mifolojiləşdirməni fərqləndirmək
lazımdır.
Psixologiya lüğətinə görə, mifolojiləşdirmə
şizofreniya simptomlarının yaranması ilə
bağlıdır və dözülməz təqsir hissi
şəraitində müdafiə mexanizmlərinin işə
düşməsi deməkdir6.
Kütləvi şüurun mifolojiləşdirilməsi
prosesi müəyyən mənada bəşəriyyətin
bütün tarixini müşayiət etsə də, müasir
dövrdə xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Təəssüf
ki, bu proses tarix kimi ciddi elmdən də yan keçməyib və
yalançı erməni alimlərinin “böyük Ermənistan”,
“əzabkeş Ermənistan” haqqında, “ermənilərin
birinci xristian millət” olması barədə və digər
bir sıra miflərin kütləvi şüura yeridilməsi
cəhdlərində çox gülünc formada təzahür
edib.
Ermənilərin mif yaradıcılığına nəzər
salsaq, asanlıqla yəqin etmək olar ki, onlar miflərdən
öz tarixlərini qədimləşdirmək məqsədilə
istifadə etməkdə bütün bəşəriyyəti qabaqlayırlar. Bu, onların öz
etnogenezini və milli dinlərini qədimləşdirmələrində
daha əyani şəkildə görünür. Onlar “şey”
ideyasını “şeyin özündən ayırmağa”
başlayanda öz miflərinin fetişləşdirilməsini
animizm dərəcəsinə çatdırıblar.
Erməni apostol kilsəsi (Eçmiədzin) erməni
diasporunun rəhbərliyi, siyasi elita, ideoloqlar və
“tarixçilər” ilə birlikdə dünya ermənilərini
miflər aləmində saxlamaqda davam edir. Erməni kilsəsi
tolerant dünyaya əsrlər boyu bunu təlqin etməyə
çalışır ki, xristianlığı dövlət
dini kimi ilk dəfə qəbul edən məhz Ermənistan
olub. Dünya “hörümçək toru” ermənilərin bəşər
tarixində guya “ilk xristian millət” olması barədə məlumatlarla
doludur. Hətta Vatikandakı taxçaların birində
saxlanılan erməni katolikosu heykəlinin üzərində
“301” rəqəmi yazılıb. Hər halda, özlərini
tam ciddi şəkildə “tarixçilər” adlandıran erməni
mif yaradıcılarının praktiki məqsədini anlamaq
çətindir. Bununla belə, fakt faktlığında
qalır – onlar ikinci və ya üçüncü olmaq istəmirlər.
Yalnız birinci – hətta onların vərdiş etdikləri
kimi, tarixi saxtalaşdırmalar bahasına olsa belə.
Ola bilsin ki, erməni müəlliflər “xristianlıq”
dedikdə, “sivilizasiya”, “maarif”, “mədəniyyət” və ya
başqa ali anlayışları nəzərdə tutur və
bununla da erməniləri dünyaya hansısa “yolgöstərən”,
“xilaskar” və digər qiyafələrdə təqdim etməyə
çalışırlar. Əslində isə, onlar özlərinin
nə dərəcədə “sivilizasiyalı” olmalarını
1992-ci ildə Xocalı şəhərində bütün
dünyaya nümayiş etdirdilər. Prezident Serj Sarkisyanın
etiraf etdiyi kimi, onlar Xocalıda dinc azərbaycanlı əhaliyə
qarşı soyqırımı törətməklə
“stereotipləri alt-üst ediblər”. Bu yaxınlarda isə
Parisdə, Fransa Milli Assambleyasının binasında 40 nəfər
erməni biri qız olmaqla iki gənc azərbaycanlıya
hücum çəkərək onları döyüblər.
Buna qədər isə, 1914-1922-ci illərdə Şərqi
Anadoluda və 1918-1920-ci illərdə Azərbaycanda ermənilər
silahlı dəstələr təşkil edərək yerli əhalinin
kütləvi şəkildə qətlə yetirilməsi və
yüzlərlə yaşayış məntəqəsinin məhv
edilməsi yolu ilə özlərinə həyati məkan
yaradırdılar. Göründüyü kimi, tarixi
faktların xəstə şüur sahibləri tərəfindən
qəsdən təhrif edilməsinin həqiqi mənasını
anlamaq doğrudan da çətindir.
Lakin məlum olduğu kimi, tarix elmi öz qanunları
üzrə inkişaf edir və bu məsələdə
çoxdan konsensus əldə olunub. Xristianlığın
dövlət dini kimi qəbul edilməsində birincilik
heç də etnik haylara mənsub deyildir.
Bəzi tarixçilərin fikrincə, etnik Parfiya
sülaləsi Arşakilərdən olan Ermənistan hökmdarı III
Tiridat xristianlığı 301-ci ildə Maarifçi Qriqoridən
qəbul edib və ona etibar olunmuş əyalətdə
xristianlığı rəsmi din elan edib. Lakin Brendan Prinql
yazır ki, Aqatangelosun “Ermənilərin tarixi” əsərindən
başqa bu informasiyanı təsdiq edən heç bir mənbə
yoxdur. Tarix yalnız Aqatangelosun şəhadətinə əsaslanmağa
məcburdur, onun səhv etməsi isə tamamilə
mümkündür7. Xüsusən ona görə ki, salnaməçi
özünü III Tiridatın xristianlığı qəbul
etməsinin “şahidi” adlandırır, hərçənd dəqiq
müəyyən edilib ki, o, heç bir halda bu hadisənin
şahidi ola bilməzdi. Çünki son tədqiqatlar
sübut edib ki, onun əsəri təxminən 450-ci ilə
aiddir8. Bu barədə B.Prinql də yazır. Onu da nəzərə
almaq lazımdır ki, həmin əsər təxminən
405-ci ildə erməni əlifbası icad ediləndən sonra
bitkin forma kəsb edib9. Deməli, Aqatangelos heç bir halda təsvir
etdiyi hadisələrin müasiri ola bilməzdi.
Göründüyü kimi, Ermənistanın
xristianlığı qəbul etməsi barədə ilk və
yeganə yazılı mənbə - Aqatangelosun qələminin
məhsulu olan “Ermənilərin tarixi” əsəri şifahi
tarixin məlumatlarına əsaslanır və həmin mənbə
ilə orada təsvir edilən hadisələr arasında zaman
intervalı 150 ildən çoxdur (“şahid” üçün
bu müddət çox deyilmi?). Belə olan təqdirdə ermənilərin
şifahi tarixi elə həmin Efiopiyanın xristian rəvayətləri
ilə müqayisədə nə dərəcədə həqiqətə
uyğundur? Axı, tarixçilərin çoxunun fikrincə,
Efiopiya daha əvvəl yaranmış xristian dövlətidir.
Yaxud həmin şifahi tarix Edessa hökmdarı V Abqar ilə
İsa peyğəmbər arasında yazışma barədə
şəhadətlərdən nə dərəcədə
çox həqiqətə uyğundur?10.
Tarixçilər çoxdan eyni fikrə gəliblər
ki, xristianlığa üz tutan ilk monarx aramidilli Osroyenanın
hökmdarı, eramızdan əvvəl 4-cü ildən bizim
eranın 7-ci ilinə qədər, sonra isə bizim eranın
13-50-ci illərində hakimiyyətdə olmuş Edessa
çarı V Abqardır (Edessalı Abqar, Böyük Abqar,
Abqar Ukkama (Qara). Osroyenanın birinci olaraq
xristianlığı qəbul etməsi tarixçəsini
davam etdirməzdən əvvəl bu çarlığın
bütün hökmdarlarının siyahısını
xronoloji ardıcıllıqla göstərək:
• Aryu (e.ə. 132-127-ci illər)
• ‘Abdu bar Maz’ur11 (e.ə.
127-120-ci illər)
• Fradhasht bar Gebar’u (e.ə. 120-115-ci illər)
• Bakru I bar Fradhasht (e.ə. 115-112-ci illər)
• Bakru II bar Bakru, təkbaşına hakimiyyət (e.ə.
112-94-cü illər)
• Bakru II bar Bakru və Ma’nu I, birgə hakimiyyət (e.ə.
94-cü il)
• Bakru II bar Bakru və Abgar I Piqa, birgə hakimiyyət
(e.ə. 94-92-ci illər)
• Abgar I Piqa, təkbaşına hakimiyyət (e.ə.
92-68-ci illər)
• Abgar II bar Abgar (e.ə. 68-53-cü illər)
• səltənət fasiləsi və ya interregnum (e.ə.
53-52-ci illər)
• Ma’nu II (e.ə. 52-34-cü illər)
• Paqor (e.ə. 34-29-cu illər)
• Abgar III (e.ə. 29-26-cı illər)
• Abgar IV Sumaqa (e.ə. 26-23-cü illər)
• Ma’nu III Saphul (e.ə. 23-4-cü illər)
• Abgar V, Ukkama bar Ma’nu (e.ə. 4-cü-b.e. 7-ci illər)
• Ma’nu IV bar Ma’nu (b.e. 7-13-cü illər)
• Abgar V, Ukkama bar Ma’nu, ikinci dəfə hakimiyyət
(b.e.13-50-ci illər)
• Ma’nu V bar Abgar (b.e.50-57-ci illər)
• Ma’nu VI bar Abgar (b.e.57-71-ci illər)
• Abgar VI bar Ma’nu (b.e.71-91-ci illər)
• səltənət fasiləsi və ya interregnum
(b.e.91-109-cu illər)12
• Abgar VII bar Ezat (Izates) (b.e.109-116-cı illər)
• səltənət fasiləsi və ya interregnum
(116-118-ci illər)
• Yalur (və ya Yalud) və Parthamaspat (Parthian prince, yəni,
“Parfiya şahzadəsi”), birgə hakimiyyət (118-122-ci illər)
• Parthamaspat (“Parfiya şahzadəsi”), təkbaşına
hakimiyyət (122-123-cü illər)
• Ma’nu VII bar Ezat (123-139-cu illər)
• Ma’nu VIII bar Ma’nu (139-163-cü illər)
• Wa’el bar Sahru (163-165-ci illər)
• Ma’nu VIII bar Ma’nu, (Philorhomaios, yəni, “ermənilərin
dostu”), ikinci dəfə hakimiyyət (165-177-ci illər)
• Abgar bar Ma’nu VIII, the Great – yəni,
“Böyük” (177-212-ci illər)
• Abgar IX bar Abgar, Severus – yəni, “Zalım”
(212-214-cü illər)
• Ma’nu IX bar Abgar (214-240-cı illər)
• Abgar X Frahad bar Ma’nu (240-242-ci illər)
Erkən xristianlığın tarixinə dair ən
mühüm iki mənbə - kilsə tarixçisi
Kesariyalı Yevsevinin (263-339-cu illər) “Kilsə tarixi” əsəri (“Historia Ecclesiastica”)13 və IV əsrin sonunda, yaxud
başqa müəlliflərin fikrincə, 544-cü ildə
Edessanın mühasirəsi dövründə
yazılmış “Adday doktrinası” adlı sənəd14 İsa peyğəmbərin
müasiri olmuş çar V Abqarın ağır xəstəlikdən,
ehtimal ki, lepradan (cüzam) möcüzə sayəsində
sağalmasını göstərir15.
Müəllifi məlum olmayan “Adday doktrinası”nda
göstərilir ki, V Abqar Fələstindən qayıdan
nümayəndə heyətinin üzvlərindən İsa
peyğəmbərin möcüzələr
yaratdığını eşidəndən sonra ona məktub
yazıb yanına gəlməsini və xəstəlikdən
xilas olmaqda kömək etməsini xahiş edir, habelə
özünün Edessa iqamətgahında ona
sığınacaq təklif edir. Çar öz arxiv rəhbəri,
saray rəssamı və kuryeri, bundan əvvəl İsa
peyğəmbəri görən və onun möcüzələri
barədə hökmdara danışan Ananiyə (Hannan)
tapşırır ki, Qüdsə gedib həmin məktubu
ünvan sahibinə çatdırsın16.
İsa peyğəmbər cavab məktubunda bildirir ki,
özü gələ bilməyəcək, lakin meracdan sonra
özünün 72 həvarisindən birini onun yanına
göndərəcəkdir17. Anani Edessaya qayıdandan sonra həm
İsa peyğəmbərin diktə etdiyi cavab məktubunu, həm
də onun rəsmini xəstə Abqara çatdırır.
“Adday doktrinası”nda qeyd edilir ki, həmin rəsmi İsa
peyğəmbərin yanına göndərilən rəssam
canlı Məsihə baxaraq öz əli ilə çəkib.
“Adday doktrinası” işıq üzü görəndən
xeyli əvvəl Kesariyalı Yevsevi qeyd edib ki, Osroyena arxivində
ona V Abqar ilə İsa peyğəmbər arasında
yazışmanın həqiqi nüsxələrini göstəriblər
və bu yazışma ona o qədər autentik
görünüb ki, müəllif həmin məktubları
özünün “Historia Ecclesiastica” əsərinə daxil etməyi
qərara alıb. Eyni zamanda, o öz əsərində İsa
peyğəmbərin V Abqara gətirilmiş rəsmi barədə
heç nə yazmır. Portret haqqında ilk dəfə “Adday
doktrinası”nda söhbət açılır və bildirilir
ki, həmin portreti Anani canlı İsaya baxaraq çəkib və
Edessa çarına çatdırıb18. Erməni
tarixçisi Moisey Xorenski də “Ermənilərin tarixi” əsərində
V Abqar ilə İsa peyğəmbər arasında məktublaşma
məsələsini və İsa peyğəmbərin
portretinin mövcud olmasını təsdiq edir. O, V əsrin
ortalarında yazırdı ki, həmin portret Edessada
saxlanılır19.
İlk dəfə “Adday doktrinası”nda adı çəkilən
və sonradan Moisey Xorenskinin də təsdiqlədiyi İsa
peyğəmbərin portreti əhvalatı sonralar Edessanın
kilsə tarixçisi Edessalı Yevaqriusun (Evagrius of Edessa)
(536-600-cü illər) əsərində davam etdirilib. O, ilk dəfə
olaraq belə bir fərziyyə irəli sürüb ki, İsa
peyğəmbərin rəsmi insan əli ilə deyil,
“Allahın əli” ilə yaradılıb20.
Kilsə rəvayətlərinə görə, V
Abqarın elçisi Anani möcüzələr yaradan
İsanın portretini çəkmək üçün ona
diqqətlə baxmaq istəyib, lakin heç nə
alınmayıb. Ananinin çətinlik çəkdiyini
görən İsa kətan parçanı götürüb
suda isladır və öz üzünə
yapışdırır. Orta əsrlər
ilahiyyatçısı və filosofu Yohan Damaskin yazır ki,
bundan sonra İsanın obrazı həmin kətanda əks
olunub21. Başqa mənbələrə görə, İsa peyğəmbər
üzünü su ilə yuyur, dəsmalla silir və sonra həmin
dəsmalı Edessa elçisinə verir. Anani qayıdandan
sonra “mandilion” adlanan həmin parçanı çara təqdim
edir, çar da bu parçaya toxunan kimi sağalır22.
Lakin V Abqarın sağalması əhvalatı “Adday
doktrinası”nda bir qədər fərqli təqdim edilir.
Yuxarıda qeyd olunduğu kimi, İsa peyğəmbər cavab
məktubunda vəd edib ki, meracdan sonra öz həvarilərindən
birini V Abqarın yanına göndərəcək. Bu, fələstinli
missioner Edessalı Adday (müqəddəs Faddey, Thaddeus of
Edessa) idi. İsanın vəsiyyətinə əsasən
Apostol Foma (Thomas the Apostle) tərəfindən Edessa
çarının yanına göndərilmiş Adday sadəcə
əlini toxundurmaqla onu xəstəlikdən xilas edir23.
Kesariyalı Yevsevi də bu barədə yazır24. O, qeyd edir
ki, həmin hadisə 340-cı ildə baş verib (Sələvi
təqviminin 340-cı ili K.Şmidtə görə, bizim
eranın 29-cu ilinə, digərlərinin fikrincə isə,
bizim eranın 30-cu, 31-ci, hətta 32-ci ilinə müvafiqdir).
İsanın təsvir edildiyi mandilionun Adday tərəfindən
V Abqara təqdim edilməsi haqqında X əsr ikonası da
“Adday doktrinası”na və Kesariyalı Yevsevinin əsərinə
ziddir, çünki bu sənəddə parçanın
çara Adday tərəfindən deyil, Anani tərəfindən
çatdırılmasından söhbət gedir.
Bəzi mənbələrdə göstərilir ki, “V
Abqarın əmri ilə müqəddəs ubrus (parça)
çürüməyən ağacdan hazırlanan taxtaya
yapışdırılmış, bəzədilmiş və
şəhər darvazasının üstündə əvvəllər
orada olan bütün yerinə qoyulmuşdu. Hər kəs
şəhərin yeni səmavi himayədarı kimi
İsanın “möcüzəli” obrazı
qarşısında təzim etməli idi”25. Lakin “Adday doktrinası”nda
“Spas Nerukotvornı” rəsminin məhz harada asılması
konkret göstərilmir. Yalnız “saraylardan biri” barədə
danışılır26.
Hər halda, əksər mənbələr bu fikri təsdiqləyir
ki, V Qara Abqar xristianlığı şəxsən qəbul
edib27 və İsanın
davamçısı Edessalı Addaya icazə verib ki,
xristianlığı Osroyenada yaysın. Beləliklə, o,
tarixdə ilk xristian monarx olub və bu dini rəsmi dinə
çevirib.
Adday ölümündən əvvəl şagirdi, mərasim
paltarları tikən usta Aqqayı özünün
davamçısı təyin edib, lakin V Abqarın
ölümü və onun oğlu V Manu bar Abqarın hakimiyyətə
gəlməsi (50-57-ci illər) dövlətdə ab-havanı
dəyişir. Manu bütlərə sitayişə
qayıdır və Aqqaya əmr edir ki, öz moizələrinə
son qoyub, dərziliyi ilə məşğul olsun. Aqqay imtina
edir və buna görə edam olunur28.
1166-1199-cu illərdə Suriya pravoslav kilsəsinin
patriarxı olmuş Suriyalı Mixail “Xronika” əsərində
V Abqarı “İsanın dostu” (“Abgar, l’ami du Christ”)
adlandırır29. İngilis şərqşünası,
Sankt-Peterburq Elmlər Akademiyasının xarici müxbir
üzvü Uilyam Kyurton V
Abqarı “Edessanın birinci xristian çarı”
adlandırır30.
Osroyenanın birinci xristian dövləti olması barədə
öz əsərində yazan Şarlot Alenin fikrincə,
Edessada (Osroyena dövlətinin paytaxtı)
xristianlığın qəbul edilməsi məcburi deyil, əqidəyə
görə olub. Ş.Alen tarixçi Samuel Moffetə istinad
edir. S.Moffet sual edir: Bütün bu əhvalatda hansı məqam
həqiqətə
oxşayır? Alenin fikrincə, S.Moffet belə hesab edir
ki, bizim eranın I əsrində Edessada xristian missionerliyi
tamamilə mümkün idi. Bu da istisna olunmur ki, missionerləri
buraya göndərən Foma olub. Lakin S.Moffet Edessa
çarı V Abqarın xristianlığı qəbul etməsi
faktını ağlabatan saymır, hərçənd öz
skeptisizminin səbəbini də izah etmir. Lakin Alen yazır ki,
S.Moffet yüz ildən sonra Osroyena çarının varisinin
həqiqətən tarixdə ilk xristian hökmdar ola biləcəyinə
şübhə etmir31. Şarlot Alen bir qədər sonra
yazır: “Tarixçi Moffetin fikrincə, onun [VIII Abqarın –
qeyd bizimdir] xristian dininə mənsub olmasını göstərən
tutarlı dəlillər vardır və bu, birmənalı
olaraq onu birinci xristian çarına çevirir”32.
Hətta S.Moffet kimi skeptik də Osroyenanın tarixdə
ilk xristian dövləti olmasını etiraf etməyə məcburdur:
“Suriya [tarixşünaslıq] ənənələri
Edessanı tarixdə ilk xristian dövləti olan Osroyenanın
paytaxtı rolunda görür. Bəlkə də bu həqiqətdir,
lakin Yevsevinin təkrarladığı rəvayətdə bəhs
edildiyi kimi, xristianlığın Qara Abqar dövründə
qəbul edilməsi şübhə doğurur”33.
Digər tarixçilərin skeptisizmi V Abqar ilə
İsa peyğəmbər arasında yazışmanın saxta
olmasının mümkünlüyü və bu məktubların
Kesariyalı Yevsevi tərəfindən aşkar edilməsindən
və ona mötəbər sənəd təsiri
bağışlamasından bir qədər əvvəl Edessa
arxivinə qoyulması barədə şübhəyə əsaslanır.
494-495-ci illərdə Roma Şurası İsanın məktubunun
saxta olmasını elan edib, lakin müxtəlif dövrlərdə
Tillemont (Tillemont), Velte (Welte), Pink (Pinck), Fillips (Phillips) və
Kyurton (Cureton) kimi ilahiyyatçı və tarixçilər həmin
məktubların həqiqiliyini sübut etməyə cəhd
göstəriblər.
Hər halda, əfsanə var, o, bir neçə mənbədə
öz əksini tapıb və bu günə qədər
heç kəs onu təkzib və ya sübut edə bilməyib.
Buna görə də həmin əfsanənin mövcud
olması və tarixi mənbə qismində istifadə edilməsi
üçün əsas heç də Aqatangelosun “Ermənilərin
tarixi” əsərindən az deyildir. Onun əsərinin həqiqiliyi
III Tiridatın edessalı sələfi V Abqar tərəfindən
xristianlığın qəbul edilməsinə dair mənbələrin
mötəbərliyindən heç də çox deyildir.
Elə həmin S.Moffet Osroyenada xristianların çox
rahat yaşadığını qeyd edərək yazır:
“Üstəlik, Roma xristianları təqib etdiyi vaxtda Osroyena
parfiyalıların dini tolerantlıq siyasətinin parlaq
nümunəsi idi. Həqiqətdə Abqarı “Romanın
dostu” yox, xristianların dostu adlandırmaq daha düzgün
olar. Bəlkə də o, dostdan da artıq idi. Elə dəlillər
var ki, onlar çarın özünün xristian olmasına
tarixçilərin hamısını olmasa da, bəzilərini
inandırıb. Məsələn, belə bir fakt şübhə
doğurmur ki, onun hakimiyyəti dövründə Edessada kilsə
xeyli tərəqqi etmişdi və memarlıq baxımından
ilk dəfə gözə çarpmaq üçün
özünü kifayət qədər yaxşı hiss
edirdi”34.
Uilyam Smit 1877-ci ildə nəşr edilmiş
“Lüğət”də bizanslı xronoqraf Georgi Sinkellin
(Georgius Syncellus) sitat gətirdiyi xristian xronoqrafiyasının
banisi və VIII Abqarın müasiri Sekstus Yulius Afrikanusun
(Sextus Julius Africanus) şəhadətinə istinadla yazır
ki, VIII Abqar (177-212-ci illər) xristian olub35.
Kesariyalı Yevsevinin “Kilsə tarixi” əsərini
1890-cı ildə ingilis dilinə tərcümə etmiş
amerikalı ilahiyyatçı Artur MakQiffert göstərir ki,
II əsrin ikinci yarısında “Edessanın xristian
çarı Abqarın sarayında suriyalı qnostik Bardesanes
özünə sığınacaq tapmışdı və
tamamilə dəqiqdir ki, bu regionda xristianlıq xeyli əvvəl
bərqərar olub”36.
1894-cü ildə Samuel Çetham Osroyenanı ilk
xristian dövləti adlandırıb: “Nəzərlərimizi
Şərqə yönəltsək görürük ki, kilsə
ilk dəfə Osroyenanın paytaxtı Edessada taxt-taca sahib
olub”. Bununla əlaqədar o yazır ki, V Abqar ilə İsa
peyğəmbər arasında yazışma “şübhəsiz,
saxtakarlıq kimi rədd edilməlidir”, lakin elə oradaca əlavə
edir ki, “165-ci ildə çarlardan biri – Abqar bar Manu həqiqətən
xristianlığa üz tutub”37. Ola bilsin ki, bu sitatda səhv
var, çünki məlumdur ki, çar VIII Abqar bar Manu
177-212-ci illərdə (başqa mənbələrə görə
176-213-cü illərdə) hakimiyyətdə olub. 165-ci il
hakimiyyətin Vayel bar Saxrudan çar VIII Manu bar Manuya
keçdiyi ildir. Lakin maraqlıdır ki, müəllif Roma Ermənistanında
ilk kilsələri III əsrə, yəni, Edessada VIII
Abqarın hakimiyyətindən sonrakı dövrə aid edir.
Gördüyümüz kimi, hətta skeptiklər də
Osroyenanı ilk xristian dövləti adlandırırlar38.
Onların sırasına Çethamdan başqa
şotlandiyalı ilahiyyatçı Ceyms Hastinq də aiddir. O,
1906-cı ildə nəşr edilmiş “İsanın
lüğəti və həyatı” əsərində
yazırdı: “Belə güman etmək olar ki, sənədlər
Yevsevi onlardan istifadə edəndən əvvəl
saxtalaşdırılıb. Lakin xristianlıq Osroyenada həqiqətən
eramızın II əsrində qəbul edilib.
Xristianlığa üstünlük verən ilk çar VIII
Abqar (bar Manu) 176-213-cü illərdə hakimiyyətdə olub
və qnostik alim Bardesanes ilə sıx əlaqə
saxlayıb. Edessada Qüds məbədinə oxşar formada
tikilmiş xristian kilsəsi 202-ci ilə qədər mövcud
olub. Edessa xronikasına görə həmin kilsə VI əsrin
ortalarında daşqın nəticəsində
dağılıb”39.
Alman tarixçisi və ilahiyyatçısı Adolf fon
Harnak 1905-ci ildə yazırdı: “... Şübhə yoxdur
ki, xristianlıq hələ 190-cı ilə qədər
bütün Edessada və ona bitişik vilayətlərdə fəal
yayılırdı və kilsəni (yəni,
xristianlığı) çar sarayı da (201-ci ildən az
sonra və bəlkə daha əvvəl) qəbul etmişdi”40.
Adolf fon Harnakın kitabı çapdan çıxandan
bir il sonra Corc Mid yazırdı: “Bardesanes öz dostu və
himayədarı çarı nəinki tezliklə xristiana
döndərmiş, hətta Abqarı sövq etmişdi ki,
xristianlığı dövlət dininə çevirsin. Bu,
ilk xristian dövlətinin yaradılmasında Bardesanesin müəyyən
rolu və xidməti olduğunu göstərir”41.
Herbert Lokyer yazır ki, Edessa çarı VIII Abqar bar
Manu xristianlığı Osroyenanın dövlət dininə
çevirdi42. Samuel Adşed isə öz növbəsində
yazır ki, bunu IX Abqar edib: “IX Abqarın dövründə
Osroyena ilk xristian dövləti oldu, 200-cü ildən
224-cü ilə qədər
Adiabendə yepiskopların və deməli, həm də
xristian icmalarının sayı artaraq iyirmini
ötmüşdü. Midiya, Parfiya və Baktriyada da
xristianlıq özəkləri yaranmışdı”43.
S.Adşed hətta güman edir ki, xristianlığa rəğbət
bəsləyən “Ərəb” Filip xristianlığı
Konstantindən xeyli əvvəl qəbul etmiş ilk Roma
imperatoru ola bilərdi (hərçənd, tarixçilər
bu haqda yekdil fikrə gəlməyiblər).
Çox güman ki, bu müəllif Edessa
çarının adında səhvə yol verir,
çünki həqiqətən tarixçilərin çoxu
VIII Abqarı onun varisi IX Abqarla səhv salırdılar44.
C.B.Seqal öz əsərində bu səhvə diqqət yetirərək
qeyd edirdi ki, Bellinger və Velles həmin səhvi hələ
1935-ci ildə aşkar ediblər45. 1913-cü ildə
çapdan çıxmış “Katolik
ensiklopediyası”nın müəllifləri, az sonra isə
alman alimi Valter Bauer də IX Abqarın Edessanın 206-cı ildə
(?) xristianlığı qəbul etmiş ilk çarı
olduğunu yazırlar 46. Yəqin
V.Bauerin məqsədi buna inandırmaq idi ki, ilk xristian
çar V Abqar deyil, III əsrin əvvəlində
yaşamış Edessa filosofu, ilahiyyatçı və
şair Bardesanesin müasiri çar “IX Abqar” olub47. Hərçənd
məlumdur ki, həmin ildə taxt-tacda hələ VIII Abqar əyləşmişdi.
Lakin bizim üçün vacib olanı budur ki, müəlliflər
Edessada xristianlığın hələ bizim eranın II və
III əsrlərinin qovuşuğunda, yəni, Ermənistanda
xristianlığın qəbul edilməsindən 100 il əvvəl
rəsmi dinə çevrildiyini etiraf edirlər48.
İrfan Şahid VIII Abqarın xristianlığı qəbul
etmiş Ön Şərq dövlətinin ilk hökmdarı
olduğunu yazır49. Corc Yana (Bebla) Samuel Moffetin “Asiyada
xristianlığın tarixi” kitabının ikinci cildinin
icmalında Edessanı “birinci əsrdə
xristianlığın pioneri” adlandırır50.
Yuxarıda adını çəkdiyimiz Sekstus Yulius
Afrikanus (Sextus Julius Africanus) 195-ci ildə Roma imperatoru Septimus
Severus ilə birlikdə Edessaya gedib51, bundan sonra çarı
“ερν ανδρα”, yəni,
“müqəddəs insan” adlandırıb52. S.Moffet yazır ki,
salnaməçi həmin “müqəddəs insan”ın
xristian olub-olmadığını dəqiqləşdirməyib,
“lakin romalı tarixçi üçün bu, Edessa
hökmdarı haqqında qeyri-adi remarka (izahat – qeyd R.M.) idi”53.
Həqiqətən, xristian xronoqrafın xristian olmayan şəxsi
“müqəddəs” adlandırmasını təsəvvür
etmək çətindir. S.Ross da hesab edir ki, Abqarın “ερν ανδρα” kimi səciyyələndirilməsi
hökmdarın xristianlığa üz tutması barədə
fikrin xeyrinə olan arqumentdir54. Bundan əlavə, S.Moffet
xatırladır ki, yuxarıda adını çəkdiyimiz
Bardesanes VIII Abqar tərəfindən bəzi sərt bütpərəstlik
ənənələrinin, məsələn, şəxsin
öz-özünü emaskulyasiya etməsinin (kişilərin
axtalanmasının – qeyd R.M.) qadağan edilməsini onun
xristian dininə mənsub olması ilə
bağlayırdı. Bu isə belə bir fikri bir daha təsdiq
edir ki, Abqar xristian olub55. Məlum olduğu kimi, Bardesanes
“Ölkələrin qanunlar kitabı”nın (“Book of the Laws of
the Countries”) 45-ci fəslində yazırdı: “Suriyada və
Urxayda kişilər Taratanın şərəfinə özlərini
emaskulyasiya edirdilər56. Lakin çar Abqar xristian olandan sonra
özünü emaskulyasiya edən hər kəsin əllərini
kəsməyi əmr etdi. O vaxtdan bu günə qədər
Urxayda daha heç kəs özünü emaskulyasiya etmir”57.
S.Moffet kilsələrin tikilməsi barədə tarixdə ilk
sənədli məlumatı da Edessa və VIII Abqarın
hakimiyyəti dövrü ilə bağlayır58.
Tarixçi C.Seqal yazır: “III əsrin əvvəlində
Edessanın əsas məhəlləsində kilsə
vardı, hərçənd, ola bilsin ki, əhalinin əksəriyyəti
hələ bütpərəst olaraq qalırdı. Lakin bir əsrdən
sonra xristianlıq bu şəhərdə nəinki hakim etiqada
çevrildi, hətta İncilin yayılması tarixi xristian
dünyasında çox populyar oldu. Edessa
xristianlığı rəsmi din kimi qəbul etmiş ilk
çarlıq sayılır”59.
Xristianlığın yerli mədəniyyətə
sirayət etdiyi Edessada 198-ci ildə Xristian Şurası (Sinod)
keçirildi60. Bu barədə öz əsərində
Kesariyalı Yevsevi yazır61. Hakimiyyət tərəfindən
dəstək olmasaydı, Şura çətin ki, baş
tutardı. Bəzi tarixçilər qeyd edirlər ki, Sinod bir
il əvvəl, 197-ci ildə keçirilib. Görünür,
onlar Ceromun versiyasında “Xronolologiya”ya istinad edirlər. Orada
Septimus Severusun hakimiyyətinin 4-cü ilində (196-197)
sinodların tərtib etdiyi yazılı qərarlardan söhbət
açılır62.
Celyet Feyf Edessanın “ilkin xristianlığın tez bir
zamanda yayıldığı və çarlığın rəsmi
dini kimi tanındığı”63
Abqarlar sülaləsinin vətəni olduğunu
yazır. Mark Quskin də öz əsərində yazır ki, əksər
tarixçilər VIII Abqarı Edessanın ilk xristian
çarı hesab edirlər. Müəllif V Abqarın İsa
peyğəmbər ilə yazışmasını
ağlabatan hesab etmir, lakin üzərində VIII Abqarın tiarasında (yəni, baş örtüyündə
– tacında – qeyd R.M.) xaç olan rəsmi təsvir
olunmuş sikkələri qeyd
edir. Onun fikrincə bu, VIII Abqarın xristianlığı qəbul
etməsinə dəlalət edir64. Bloqosferada üzərində
VIII Abqarın təsviri olan sikkənin şəkli verilir. Hökmdar əlində şahlıq əsası tutub65.
C.Seqal da VIII Abqarın sikkələr üzərində tiara və
diadema ilə təsvirini qeyd edir66.
S.Ross yazır: “[Edessanın] sonrakı (V Abqarın
İsa peyğəmbər ilə yazışması rəvayətindən
sonra – qeyd R.M.) identikliyinin əsas amili onun Mesopotamiya
xristianlığının mərkəzi – “ilk xristian dövləti”
və ya “müqəddəs şəhər” kimi şöhrət
tapması oldu. Məhz bu amil Edessanın adını və
statusunu Bizans imperiyasının kontekstində və onun
hüdudlarından kənarda qoruyub saxladı”. S.Ross VIII
Abqarın xristianlığı qəbul etməsi
versiyasına şübhə ilə
yanaşır. Fikrini onunla əsaslandırır ki, ortada olan
yalnız dolayı şübhələrdir, birbaşa
sübutlar isə yoxdur. Onun
fikrincə, məxəzlərdə əksini tapmış
yalnız iki tarixi faktdan tam qətiyyətlə danışmaq
olar – 201-ci il daşqınından ziyan çəkmiş
xristian kilsəsinin və Abersiusun ölkə boyu səyahəti
zamanı rastlaşdığı xristian icmalarının
mövcudluğundan. Bununla belə, müəllif hesab edir ki,
xristianlıq Edessaya II əsrin ikinci yarısından gec
olmayaraq gəlib çatmışdı67.
Beləliklə, Ermənistan heç bir vəchlə
tarixdə ilk xristian dövləti ola bilməzdi. Moisey Xorenski əsərində
özü etiraf edir ki, bildiyimiz kimi, VIII Abqarın
xristianlığı qəbul etməsində əsas rol
oynamış Bardesanes “bu vəhşi bütpərəst
xalqın içindən şagirdlər tapmaq ümidi ilə”
Ermənistanda da olmuş, “lakin onu orada qəbul etmədiklərindən
Ani qalasına yollanmış, burada məbədlərin
tarixini oxumuşdur…”68.
Erməni “tarixçilər” açıq-aşkar
saxtakarlıq edərək Edessanın xristianlığı
birinci qəbul etməsinin əhəmiyyətini kiçiltməyə
çalışırlar: onların bəziləri iddia edirlər
ki, Osroyenanın xristianlığı dövlət dini kimi qəbul
etməsi, necə deyərlər, “sayılmır”,
çünki o vaxt guya o, müstəqil deyildi və hələ
(yaxud artıq) dövlətçiliyi yox idi. Bu uydurmaları əsaslandırmaq
üçün onlar Osroyenanın Ermənistanın tərkibində
göstərildiyi xəritə nəşr edir, sonra isə
özləri özlərinə istinad edirlər. Lakin onlar
Osroyenanın Böyük Tiqran tərəfindən bundan
çox-çox əvvəl və yalnız qısa bir
müddətə ələ keçirildiyini,
xristianlığın qəbul edilməsi zamanı isə
Edessa hökmdarlarının artıq müstəqil siyasət
yürütdüklərini dilə gətirmirlər.
Vorvik Bol yazır ki, Osroyena e.ə. I əsrdə
artıq Ermənistanın bir hissəsi deyildi. E.ə. 69-cu ildə
Lutsi Litsini Lukullun II Tiqrana qarşı apardığı
müharibədə I Abqar Pika romalılar tərəfindən öldürüləndən sonra
Moisey Xorenskinin “Ermənistan” adlandırdığı Edessa
iki hissəyə bölünür – Edessa və Ermənistan.
Həmin vaxtdan Edessanın tarixi Ermənistandan ayrı
inkişaf edir69. Eyni zamanda, müəllif VIII Abqarın
204-cü ildə Romaya səfərini “dövlət səfəri”
(!) və “son 150 ildə Romanın gördüyü ən təmtəraqlı
səfər” adlandırır ki, bu da Edessanın müstəqil
xəttini göstərir. V.Bol buradaca qeyd edir ki, Böyük
Abqar öz təmtərağı və ambisiyalı inşaat
proqramı (xüsusilə 201-ci ildə baş verən dağıdıcı
daşqından sonra) ilə deyil, daha çox
xristianlığa üz tutması ilə yadda qalıb. Müəllif
etiraf edir: “Əgər bu, doğrudursa, onda onun
çarlığı dünyada ilk xristian dövlətdir”70. Daha sonra o, VIII Abqarı
“Edessanın böyük xristian monarxı”
adlandırır71.
Vorvik Bol, həmçinin tarixdə hansı dövlətin
xristianlığı birinci qəbul
etməsi məsələsinin siyasiləşdirilməsinə
işarə edir. Birinciliyə yiyələnmək uğrunda
ermənilərin Romadan daha çox qısqanclıq azarına
düçar olduqlarını ağlına belə gətirməyən
V.Bol yazır: “Beləliklə, məhz Böyük Abqar (VIII –
qeyd R.M.) dünyada ilk xristian monarxı, Edessa isə ilk xristian
dövləti roluna iddia edir. Ən başlıcası isə
odur ki, bununla Romanın özünün xristianlığı
qəbul etməsi üçün mühüm presedent
yaranmışdı. İstisna deyil ki, V Abqarın və VIII
Abqarın xristianlığı qəbul etmək tarixçəsi
yalan ola bilərdi; Qərbdə bu, şübhə altına
alınmışdı (çox güman, birinciliyi Roma və
Müqəddəs Pyotrdan almaq istəmədiklərinə
görə). Həmin əhvalat doğru idi ya yox, əsas odur
ki, Edessa həqiqətən ilkin xristianlığın ən
mühüm mərkəzinə
çevrildi”72.
C.Seqal adını çəkdiyimiz əsərində
yazır ki, Edessa VIII Abqarın ölümündən sonra
müstəqilliyini itirərək Roma imperiyasının
müstəmləkəsi oldu. Həmin vaxt taxt-tacda onun varisi
olan IX Abqar Severus Romaya dostluq səfərinə dəvət
olundu, orada gözlənilmədən yaxalandı və təbəələri
ilə pis rəftar etməkdə ittiham olunaraq devrildi. Müəllif
yazır ki, Edessa 213-214-cü illərdə, çox ehtimal
214-cü ilin yanvarında Roma imperiyasının müstəmləkəsi
oldu73. Beləliklə, bu dövlət xristianlığı rəsmi
din kimi qəbul etdiyi zaman hələ müstəqil idi.
Bu halda “tarixçi” qiyafəsinə bürünən
erməni təbliğatçıları nəzərə
almırlar ki, onların arqumenti özlərini vurur. Axı, dəqiq
məlumdur ki, Osroyena xristianlığı qəbul edən
zaman Ermənistan növbə ilə gah Romanın, gah da
Parfiyanın vassal ərazisi idi, hakimiyyətdə olan Parfiya
Arşakilər sülaləsinin isə hay
etnosuna qətiyyən aidiyyəti yox idi. Aqatangelosun şəhadətinə
görə xristianlığı qəbul edən erməni
hökmdarı III Tiridat hakimiyyətdə olduğu dövrdə
Roma imperiyasının vassalı (client king) olaraq
qalırdı və onun statusu edessalı həmkarının
statusundan heç nə ilə fərqlənmirdi.
Bu təhriflərdən savayı, həmin “tarixçilər”
Osroyenanın xristianlığı birinci qəbul etməsinin əhəmiyyətini
V Abqarın (VIII Manu) İsa peyğəmbərlə
yazışması haqqında apokrifik (müəllifi təsdiq
olunmayan əsər – qeyd R.M.) əfsanə ilə bağlı
olması səbəbindən hər
vəchlə azaltmağa çalışırlar. Edessa
çarının kiminlə yazışmasından və
xristianlığı şəxsən qəbul etməsinin əsl
səbəblərindən asılı olmayaraq, fakt
faktlığında qalır – xristianlıq ermənilərdən
bir əsrdən də xeyli qabaq məhz Osroyenada rəsmi din
olub.
Onilliklər ərzində qurulan
saxtalaşdırılmış kağız evciyin
dağıldığını və Osroyenanın birinci
olaraq xristianlığı qəbul etməsinin təkzibolunmaz
fakta çevrildiyini anlayan yalançı erməni
tarixçiləri orijinal
gedişə əl atdılar – VIII Abqarı… “erməni”
çarı, yəni, etnik “hay” elan etdilər. Həm də özlərini o dərəcədə
dolaşdırdılar ki, Edessa çarını “erməniləşdirəndən”
sonra xristianlığın birinci olaraq qəbul edilməsi
tarixini II-III əsrlərə
çəkməyə risk etmədilər, əvvəlki kimi
301-ci il tarixində qaldılar. Hər ehtimala qarşı,
işdir-şayəd, çar VIII Abqarın “özəlləşdirilməsi”
baş tutmasa. Doğrudan da, əgər VIII Abqar “erməni”
çarıdırsa, onda məqam düşən kimi öz
tarixlərini qədimləşdirməkdə ad
çıxaran ermənilər niyə bu dəfə bundan vaz
keçdilər və 301-ci il tarixi ətrafında “barrikada”
qurmaq qərarına gəldilər?
Məsələ burasındadır, ermənilərin
özləri də başa düşürlər ki, VIII
Abqarın guya “hay” çarı olmasını iddia etmək
tamamilə absurddur. Osroyenanın həm əhalisi, həm də
hakim sülaləsi aramidilli idi. Arameylər vətənləri
Ərəbistan yarımadası olan köçəri semit
tayfaları idi. Onların adları ilk dəfə e.ə.
3-cü minilliyin ortalarından çəkilir. E.ə.
14-cü əsrdə arameylər Suriya səhrasına və
orta Fərata ayaq basdılar.
Eramızdan əvvəl 12-11-ci əsrlərin
qovuşuğunda az qala bütün Ön Asiyanı
bürüyən arameylər bir sıra yerlərdə (məsələn,
İordan çayının şərqində) oturaq əhaliyə
çevrildilər. Arami dili
semit dillərindən biridir. Eramızın əvvəlində
o, Ön Asiyanın əsas danışıq dili idi. Müasir
assuriyalılar (aysorlar) arameylər nəslindəndir74.
Osroyenanın çar sülaləsinin kökləri
Şimali Ərəbistandan olan köçəri orxoye nabatey tayfasına gedib
çıxırdı. Odur ki, ermənilərə heç
bir aidiyyəti yox idi. Korneli Tasid öz “Annallar”ında
Abqarı “ərəblərin çarı” və “ərəb”
adlandırır, bununla da aydın göstərir ki, Edessa və
Ermənistan müxtəlif dövlətlər idi75. Osroyenada
hakim elitanın aramey köklərindən F.K.Barkitin76 və
V.Bolun77 əsərlərində
müfəssəl danışılır. İndi mən
onlardan ətraflı sitatlar gətirməyəcəyəm.
Ancaq dəqiq məlumdur ki, hətta Ermənistan
çarlarının da hay etnosu ilə genetik əlaqəsi
olmayıb. Erməni tarixçilər bu faktı, eləcə
də onların kumiri çar II Tiqranın yarıparfiyalı
olmasını, xəritəsi bugünkü Ermənistanda
çox populyar olan dövlətində isə hay etnik elementinin azlıqda
qalmasını izah etmək üçün nəsə fikirləşib
tapsaydılar, pis olmazdı.
Maraqlıdır ki, Uilyam Smit hələ ilkin
xristianlıq (!) dövrünə aid
erməni saxtakarlıqlarına diqqət yetirmişdir.
İsa peyğəmbər ilə V Abqar arasında
yazışmadan danışarkən o, üstündə
müəllif qeydləri olan məktubların yer
aldığı erməni salnamələrinə istinad
edir. Həmin qeydlərdə erməni
tarixçilər Abqarı “Ermənistan çarı”
adlandırırlar. U.Smit hiddətlənir: “Yalnız
coğrafiya üzərində zorakılıqdan sonra
Abqarın torpaqlarını Ermənistanın
hüdudlarına daxil etmək olar. İstənilən halda
yazışma onun ölkəsinin kilsə tarixinin yox,
çarın şəxsi bioqrafiyasının bir hissəsidir”78.
O, həmçinin Moisey Xorenskini öz əsərində
“Abqar haqqında digər son dərəcə qeyri-səhih
mülahizələrlə yanaşı”, monarxı “Ermənistan
çarı” adlandırdığına görə tənqid
edir. U.Smitin fikrincə, bu, “tarixi saxtakarlığın yeni
elementidir”79.
Edessa sakinlərinin və hayların tamamilə müxtəlif
etnoslar olması “The Christians: Their First Two Thousand Years”
kitabının ikinci cildində qeyd olunur. Orada deyilir ki, Roma IX
Abqarı devirib Edessanı öz müstəmləkəsinə
çevirdikdən sonra əvvəlki kimi, “ərəblərə”
(göründüyü kimi, aramidilli nabateyləri Romada məhz
ərəb kimi qəbul edirdilər) etibarı
olmadığını nümayiş etdirmək istəyirdi.
Romalıların etibar etdikləri isə Mesopotamiyada üçüncü bufer
dövlətin xalqı – ermənilər idi80. Beləliklə,
vurğulanır ki, Osroyenanın və Ermənistanın əhalisi
etnik cəhətdən müxtəlif idi. Yeri gəlmişkən,
elə həmin kitabda Osroyenanın tarixdə ilk xristian
dövləti olması bir daha təsdiqini tapır. Müəllif
birmənalı olaraq ərəb (!) sülaləsinə aid
etdiyi V Qara Abqara İsa peyğəmbərin məktubundan bəhs
edərək yazır: “Osroyena etiqadın gəldiyi ilk yer
idi”81. Müəllif daha sonra yada salır ki, “Adday
doktrinası” V Abqarın şəfa tapmasından,
xristianlığı qəbul etməsindən və
Osroyenanın ilk xristian çarlığına çevrilməsindən
söz açır. Özü də yuxarıda qeyd edildiyi
kimi, əhalinin yeni dinə keçməsi məcburi deyil, əqidəyə
görə baş verirdi82.
Kembric Universitetinin qədim tarix nəşrinin müəllifləri
Edessanı və onun hakim sülaləsini ərəblərə
aid edirlər83.
Osroyenanın xristianlığı birinci qəbul etməsinin
əhəmiyyətini cüzi də olsa azaltmağa
çalışan yalançı erməni tarixçiləri,
hətta “öz” hökmdarlarını (diqqətlə öyrənildikdə
erməni etnik mənşəyi olmayan) Edessa
çarlarının sırasına qatmaq kimi qeyri-tarixi
metodlara əl atırlar.
Ümid edirlər ki, bəlkə
bu yolla xristianlığı ilk dəfə rəsmi din kimi qəbul
etmiş sülaləni “erməniləşdirmək”
mümkün oldu. Məsələn, Osroyena
hökmdarlarının Seqalın əsərində göstərilən
siyahısını Vikipediya kimi qeyri-elmi mənbədəki
siyahı ilə müqayisə edəndə belə bir fərq
nəzərə çarpır: 91-109-cu illər alimin əsərində
səltənət fasiləsi (interregnum) kimi qeyd olunur, ancaq
Vikipediyanın erməni redaktorları dərhal bu qeyri-müəyyənlikdən
həmin səltənət fasiləsinə “öz”
hökmdarları saydıqları Sanatruku “soxuşdurmaq”
üçün istifadə etmişlər (bax:
http://en.wikipedia.org/wiki/Osroene). Hiperistinada əsasən
“Sanatruk” (http://en.wikipedia.org/wiki/Sanatruk) səhifəsini
açırıq. Orada cəmi iki (!) istinad var. Biri elə erməni
müəllifin əsərinə (yəni, özlərinə),
ikincisi isə diqqətlə tanış olduqda Sanatrukun
Edessanı idarə etməsi haqqında heç bir söz
deyilməyən İranica ensiklopediyasına istinaddır
(http://www.iranicaonline.org/articles/armenia-ii).
Maraqlıdır ki, Vikipediyanın həmin səhifəsində
110-cu ildə Ermənistan taxt-tacının Atropatena
canişini, sonradan Parfiya
hökmdarı II Pakorun (78-110-cu illər) iki oğlundan
birinə – parfiyalı Aksidara
(Ekssdara) keçməsi etiraf edilir. II Pakor digər iki Parfiya
hökmdarı – I Vologezin və Xozroyun, həm də Ermənistan
çarı, yunan-parfiyalı I Tiridatın qardaşı idi.
İndi nə olsun? Məgər
bu bizə yalançı erməni tarixçilərinin məntiqindən
istifadə edərək erməni xalqının bütün
sonrakı tarixinin sırf atropatenalıların, deməli, azərbaycanlıların
genetik əcdadlarının xidməti olduğunu bəyan etməyə
əsas verirmi? Axı, hətta Sanatrukun səltənət
fasiləsi dövründə müəyyən təsir
qüvvəsinə malik olduğunu fərz etsək belə,
xristianlıq yuxarıda göstərilən kimi, hər iki dəfə
bilavasitə Osroyena sülaləsi Abqarların nümayəndələri tərəfindən
qəbul edilib. Etnik ermənilərin bu sülaləyə və
əslində Sanatrukun özünə də heç bir aidiyyəti yox
idi!
Sanatruk yalnız Ermənistana oyuncaq hökmdar təyin
edildiyinə görə şərti olaraq “erməni”
hökmdarı adlandırılırdı (müxtəlif illərdə
Ermənistanın canişini təyin edilmiş
yunan-parfiyalı I Tiridat, eləcə də II Pakorun
oğlanları – parfiyalı Aksidar və Partamaziris də “erməni” hökmdarları
adlandırılırdılar). Bununla bərabər, o
özü Parfiya Arşakilər sülaləsinə mənsub
idi. Yəni, mənşə etibarilə nə Sanatruk, nə I
Tiridat sözün müasir anlamında erməni olmayıblar.
Salnaməçi Moisey Xorenski qeyd edir ki, Sanatruk, bildiyimiz kimi,
tamam başqa soykökündən olan V Abqarın84
bacısı oğlu idi. Tarixçinin yazdığına
görə, V Abqarın bacısı parfiyalı ərindən
müəyyən dövriliklə gah romalıların, gah da
parfiyalıların itaətində olan Ermənistanın və
müvəqqəti olaraq müstəqilliyini itirmiş
(Parfiyanın xeyrinə) Edessanın gələcək
hökmdarını dünyaya gətirə bilərdi. Ehtimal
var ki, Sanatrukun atası I Tiridat ola bilərdi, lakin bunun
birbaşa sübutu tapılmayıb. Bundan başqa, Sanatrukun həqiqətən
erməni taxt-tacında I Tiridatı əvəz etməsini də
sübuta yetirən heç bir fakt yoxdur.
Bir də ki Sanatruk tarixə xristianlığın
qatı düşməni kimi düşüb. Hələ
uşaq ikən anası Avde (V Abqarın bacısı) tərəfindən
Edessadan Ermənistana aparılan Sanatruk Edessaya qədəm
qoyanda şəhər sakinlərinə xristianları təqib
etməyəcəyini vəd etdi, lakin sözünə
dönük çıxdı.
Sanatrukun əmri ilə apostollar Faddey və Varfolomey, həmçinin
onun öz qızı xristian Sanduxa əzabla
öldürüldülər. Xristianlarla bərabər,
Sanatruk Abqarın nəslindən olan bütün kişiləri
qırdı.
Erməni təbliğatçılar məsələdən
bixəbər olan insanları ona görə müəyyən
qədər aldada bilirdilər ki, bu gün aramidilli
edessalılar qalmayıb. Bu xalq assimilyasiyaya uğrayaraq tarixin
səhnəsini tərk edib. Odur ki, ermənilər
saxtalaşdırma yolunda elə bir müqavimətlə
üzləşmirlər. Amma eybi yoxdur, edessalıların əvəzinə
vicdanlı tarixçilər ermənilərin
xristianlığı birinci qəbul etmiş xalq şöhrətini
öz adlarına çıxmalarına imkan verməzlər.
1 Âñåìèðíàÿ ýíöèêëîïåäèÿ.
Ôèëîñîôèÿ. Ìîñêâà – Ìèíñê. 2001, ñòð.643.
2 Ëîñåâ Àëåêñåé. Äèàëåêòèêà
ìèôà. Ìîñêâà, 2008, ñòð.34.
3 Yenə orada, səh.30.
4 Yenə orada, səh.35.
5 Yenə orada, səh 39.
6 Êîíäàêîâ È.Ì. Ïñèõîëîãèÿ.
Èëëþñòðèðîâàííûé ñëîâàðü. Ñ/Ï. 2007, ñòð.341.
7 Pringle, Brendan, “Ethiopia: The First Christian Nation?”, in
International Business Times (March 04, 2013),
http://www.ibtimes.com/ethiopia-first-christian-nation-1110400
8 Bax: “Ermənilərin tarixi” əsərinin ingiliscəyə
tərcüməsi, giriş (introduction):
http://www.vehi.net/istoriya/armenia/agathangelos/en/AGATHANGELOS.html
9 Encyclopaedia Iranica, article “Agathangelos”,
http://www.iranicaonline.org/articles/agathangelos-greek-for-messenger-of-good-news-the-supposed-author-of-a-history-of-the-armenians-which-describes-the-co
10 Pringle, Brendan, “Ethiopia: The First Christian Nation?”, in
International Business Times (March 04, 2013),
http://www.ibtimes.com/ethiopia-first-christian-nation-1110400
11 “Bar” sözü “oğul” kimi tərcümə edilir.
12 William Smith argues that this period, “[when] Edessa was held by
the Parthian”, ended in 108. See: Smith, William, “A Dictionary. Christian
Biography, Literature, Sects and Doctrines: A Continuation of “The Dictionary
of the Bible””, Vol. I., Brown and Company, Boston (1877), p. 5,
http://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=coo.31924092332745;view=1up;seq=4
13 Eusebius, Ecclesiastical History, translated by Arthur Cushman
McGiffert, from Nicene and Post-Nicene Fathers, Second Series, Vol. 1. Edited
by Philip Schaff and Henry Wace, Buffalo, N.Y., Christian Literature Publishing
Co. (1890), PDF ôàéë:
http://www.documentacatholicaomnia.eu/03d/0265-0339,_Eusebius_Caesariensis,_Historia_ecclesiastica_[Schaff],_EN.pdf;
Ñì. òàêæå: http://www.newadvent.org/fathers/2501.htm,
http://rbedrosian.com/Eusebius/Euch_Menu.html
14 The Doctrine of Addai (1876). English Translation,
http://www.tertullian.org/fathers/addai_2_text.htm
15 The Doctrine of Addai (1876). English Translation,
http://www.tertullian.org/fathers/addai_2_text.htm
16 Tarixçi Frensis Kruford Barkit yazır ki, çar
İsa peyğəmbərlə görüşmək
üçün əvvəlcə şəxsən
özü Fələstinə yola düşmək istəyib,
lakin Roma dominionlarından keçib getməyə qorxub. — Bax:
Burkitt, Francis Crawford, “Early Eastern Christianity: St. Margaret’s
Lectures, 1904, on the Syriac-speaking Church”, Gorgias Press LLC (2004), p.
13, http://books.google.hu/books?id=vssdKNm9Hm4C
17 Encyclopedia Britannica:
http://www.britannica.com/EBchecked/topic/1212/Abgar-legend
18 “When Hannan, the keeper of the archives, saw that Jesus spake thus
to him, by virtue of being the king’s painter, he took and painted a likeness
of Jesus with choice paints, and brought with him to Abgar the king, his master.”
See: The Doctrine of Addai (1876). English Translation,
http://www.tertullian.org/fathers/addai_2_text.htm
19 Ìîâñåñ Õîðåíàöè,
«Èñòîðèÿ Àðìåíèè», êíèãà 2, ãëàâû 31 è 32.
http://www.vehi.net/istoriya/armenia/khorenaci/02.html
20 “The Ecclesiastical History of Evagrius Scholasticus”, Book 4.27,
translated by Michael Whitby, Liverpool University Press (2000), p. 226,
http://ixoyc.net/data/Fathers/101.pdf; “The Ecclesiastical History of
Evagrius”, translated by Edward Walford, Liverpool University Press (2008), p.
159, http://books.google.hu/books?id=57rDdfPkC9gC
21 “A tradition has come down to us that Angaros, King of Edessa, was
drawn vehemently to divine love by hearing of our Lord, and that he sent envoys
to ask for His likeness. If this were refused, they were ordered to have a
likeness painted. Then He, who is all-knowing and all-powerful, is said to have
taken a strip of cloth, and pressing it to His face, to have left His likeness
upon the cloth, which it retains to this day”. — See “St. John of Damascene on
Holy Images (Followed by Three Sermons on the Assumption)”, translated by Mary
H. Allies, London, Thomas Baker (1898), p. 33,
http://www.ccel.org/ccel/damascus/icons.i.iv.html; “Apologia of St John of
Damascus Against Those who Decry Holy Images” by John of Damascus, p. 33,
http://www.documentacatholicaomnia.eu/03d/0675-0749,_Ioannes_Damascenus,_Apologia_Against_Those_Who_Decry_Holy_Images,_EN.pdf;
“[Jesus] is said to have taken a piece of cloth and pressed it to his face,
impressing on it the image of his face, which it keeps to this day”. — See:
“Three Treatises on the Divine Images” by St. John of Damascus, St. Vladimir’s
Seminary Press (2003).
22 Nickell, Joe, “Relics of the Christ”, University Press of Kentucky,
(March 16, 2007) — Religion, p. 70.
http://books.google.hu/books?id=A9sj9XmdmekC
23 “At the moment that he placed his hand upon him, he was cured of the
plague of the disease, which he had had for a long time”. — See: The Doctrine
of Addai, http://www.tertullian.org/fathers/addai_2_text.htm
24 Eusebius of Caesarea, Historia ecclesiastica, I-13-16, PDF
faylı:
http://www.documentacatholicaomnia.eu/03d/0265-0339,_Eusebius_Caesariensis,_Historia_ecclesiastica_[Schaff],_EN.pdf
(pp. 140-141); Eusebius of Caesarea’s Ecclesiastical History, translated from
Greek by Arthur Cushman McGiffert,
http://rbedrosian.com/Eusebius/Euch_Menu.html
25 http://vysokovo.prihod.ru/pravoslavnye_prazdniki/view/id/1169015;
Şəhər darvazasının üstündə yunan
allahı heykəlinin Anani tərəfindən gətirilmiş
İsanın rəsmi ilə əvəz edilməsi haqda Uilyam
Smitin “Xristian bioqrafiyaları, ədəbiyyatı, sektaları
və doktrinaları lüğəti”ndə də bəhs
edilir. — Bax: Smith, William, “A Dictionary. Christian Biography, Literature,
Sects and Doctrines: A Continuation of “The Dictionary of the Bible””, Vol. I.,
Brown and Company, Boston (1877), p. 6,
http://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=coo.31924092332745;view=1up;seq=4
26 “And when Abgar the king saw the likeness, he received it with great
joy, and placed it with great honour in one of his palatial houses”. — See: The
Doctrine of Addai, http://www.tertullian.org/fathers/addai_2_text.htm; ñì. òàêæå: Guscin, Mark,
“The Image of Edessa”, BRILL (2009) — History, p. 167. http://books.google.hu/books?id=IdtHuGi6szgC
27 Bunu erməni müəlliflər də inkar etmirlər.
Məsələn: Èîâàííåñ
Äðàñõàíàêåðòöè, «Èñòîðèÿ àðìÿí» (ãëaâà VI),
http://www.vashaktiv.ru/texts/d/dras1.php
28 Allen, Charlotte, “The Christians: Their First Two Thousand
Years. A Pinch of Incense. A.D. 70 to
250. From the Fall of Jerusalem to the Decian Persecution”, Christian History
Project (2002), p. 60, http://books.google.hu/books?id=36FH5bv9aqIC; Ìåùåðñêàÿ Å.Í., «Àïîêðèôè÷åñêèå äåÿíèÿ àïîñòîëîâ», PDF ôàéë: http://www.lib.ru/HRISTIAN/apok1.pdf, ñ. 49.
29 “Chronique de Michel le Syrien. Patriarche Jacobite D’Antioche”,
tome III, Paris (1905), ñ. 261.
https://archive.org/stream/MichelLeSyrien3/michael_the_syrian3
30 Cureton, William “Remains of a Very Ancient Recension of the Four
Gospels in Syriac”, Gorgias Press LLC (1858), Preface lxxvii,
http://books.google.hu/books?id=vN2REMlYxXsC
31 Allen, Charlotte, “The Christians. Their first two thousand years. A
Pinch of Incense. A.D. 70 to 250. From the Fall of Jerusalem to the Decian Persecution”,
Christian History Project (2002) — Church history, p. 60.
http://books.google.hu/books?id=36FH5bv9aqIC
32 Allen, Charlotte, “The Christians: Their First Two Thousand
Years. A Pinch of Incense. A.D. 70 to
250. From the Fall of Jerusalem to the Decian Persecution”, Christian History
Project (2002), p. 64. http://books.google.hu/books?id=36FH5bv9aqIC
33 Moffett, Samuel H., “A history of Christianity in Asia”, Orbis Books
(1998), Vol. I, ñ. 57,
http://books.google.hu/books?id=_XglAQAAIAAJ
34 Moffett, Samuel H., “A history of Christianity in Asia”, Orbis Books
(1998), Vol. I, ñ. 58,
http://books.google.hu/books?id=_XglAQAAIAAJ
35 Smith, William, “A Dictionary. Christian Biography, Literature,
Sects and Doctrines: A Continuation of “The Dictionary of the Bible””, Vol. I.,
Brown and Company, Boston (1877), pp. 7, 24,
http://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=coo.31924092332745;view=1up;seq=4
36 Eusebius, Ecclesiastical History, translated by Arthur Cushman
McGiffert, from Nicene and Post-Nicene Fathers, Second Series, Vol. 1. Edited
by Philip Schaff and Henry Wace, Buffalo, N.Y., Christian Literature Publishing
Co. (1890), PDF ôàéë:
http://www.documentacatholicaomnia.eu/03d/0265-0339,_Eusebius_Caesariensis,_Historia_ecclesiastica_[Schaff],_EN.pdf
(p. 137, footnote 214).
37 Cheetham, Samuel, “A History of the Christian Church During the
First Six Centuries”, Macmillan and Co. (1905), p. 58.
https://archive.org/stream/historyofchristian00chee#page/58/mode/2up
38 Cheetham, Samuel, “A History of the Christian Church During the
First Six Centuries”, Macmillan and Co. (1905), p. 58.
https://archive.org/stream/historyofchristian00chee#page/58/mode/2up
39 Hastings, James, “A dictionary of Christ and the Gospels”, Vol. 1,
New York, Charles Scribner’s Sons (August 1906), p. 4.
https://archive.org/details/dictionaryofchri01hastuoft
40 Adolph von Harnack, “The Expansion of Christianity in the First
Three Centuries”, Vol. II, Williams & Norgate (1905), p. 293.
https://archive.org/details/theexpansionofch02harnuoft
41 Adolph von Harnack, “The Expansion of Christianity in the First
Three Centuries”, Vol. II, Williams & Norgate (1905), p. 293.
https://archive.org/details/theexpansionofch02harnuoft
42 Lockyer, Herbert, “All the Apostles of the Bible”, Zondervan (1988),
p. 260.
43 Adshead, Samuel Adrian Miles, “China in World History”, Macmillan
(2000), p. 27.
44 Məsələn: Gutschmid, Alfed , “Untersuchungen über
die Geschichte des Könligliches Osroëne”. Mémoires de
l’Académie Impériale des Sciences, de Saint-Pétersbourg
(1887) 35 (1); Uilyam Smit yazır ki, “Dionisinin xronikası” əsərində
bu iki çar müxtəlif şəxslər kimi təqdim
edilir, bununla belə, o özü hesab edir ki, burada eyni adamdan
söhbət gedir. — bax: Smith, William, “A Dictionary. Christian
Biography, Literature, Sects and Doctrines: A Continuation of “The Dictionary
of the Bible””, Vol. I., Brown and Company, Boston (1877), p. 7,
http://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=coo.31924092332745;view=1up;seq=4;
tarixçi Frensis Kruford Barkit “IX Abqar” dedikdə, Romaya səfəri
(Vorvik Bola görə 204-cü ildə— bax: Â.Áîë, óêàç.ñî÷., ñ. 91.) və xristianlığı qəbul
etməsi ilə məşhur olan çarı nəzərdə
tutur. — bax: Burkitt, Francis Crawford, “Early Eastern Christianity: St.
Margaret’s Lectures, 1904, on the Syriac-speaking Church”, Gorgias Press LLC
(2004), pp. 26-27, http://books.google.hu/books?id=vssdKNm9Hm4C; ñì. òàêæå
http://www.antikforever.com/Asie_Mineure/Divers/edesse_osroene.htm
45 Bu əsərin 14-cü səhifəsindəki 1-ci
istinada bax: Segal, J.B., “Edessa: The Blessed City”, Gorgias Press LLC (2005)
— Religion, p. 14. http://books.google.hu/books?id=54ge-4Z67t8C
46 «Êàòîëè÷åñêàÿ Ýíöèêëîïåäèÿ», ñòàòüÿ «Ýäåññà»,
http://www.newadvent.org/cathen/05282a.htm; həmçinin bax: Guscin,
Mark, “The Image of Edessa”, BRILL (2009) — History, p. 142, http://books.google.hu/books?id=IdtHuGi6szgC
47 Bauer, Walter “Orthodoxy and Heresy in Earliest Christianity”, 2nd
German edition, Tübingen (1934), English translation published by Sigler
Press (1971), p. 5, http://books.google.hu/books?id=uUkqAAAAYAAJ; həmçinin
bax: http://ccat.sas.upenn.edu/rak/publics/new/oldBAUER01.ALL
48 “The Catholic Encyclopedia: An International Work of Reference on
the Constitution, Doctrine, Discipline, and History of the Catholic Church”,
Vol. V, Encyclopedia Press (1913), p. 282, http://books.google.hu/books?id=MnYqAAAAMAAJ
49 Shahîd, Irfan, “Rome and the Arabs: À Prolegomenon to the Study of Byzantium and the
Arabs”, Dumbarton Oaks Trustees for Harvard University (1984), pp. 96, 109—112.
50 Yana, George V. (Bebla), “Book Review: A History of Christianity in
Asia, Volume II, by Samuel Hugh Moffett” in Journal of Assyrian Academic
Studies, Vol. 20, no. 1, 2006, p. 50,
http://www.jaas.org/edocs/v20n1/Book%20Reviw-Moffet-Yana.pdf
51 Stiven Ross hesab edir ki, bu səfər III əsrin əvvəlində
olub. – bax: Ross, Steven K. “Roman Edessa: politics and culture on the Eastern
fringes of the Roman empire, 114-242 CE.”, London : Routledge (2000), p. 122,
http://books.google.hu/books?id=xayEAgAAQBAJ
52 Knight, David, “King Lucius of Britain”, The History Press (2014),
Chapter 1, http://books.google.hu/books?id=AUw7AwAAQBAJ
53Moffett, Samuel H., “A History of Christianity in Asia”, Volume II,
Orbis Books (1998), p.59, http://books.google.hu/books?id=_XglAQAAIAAJ
54 Ross, Steven K. “Roman Edessa: politics and culture on the Eastern
fringes of the Roman empire, 114-242 CE.”, London : Routledge (2000), p. 134,
http://books.google.hu/books?id=xayEAgAAQBAJ
55 Moffett, Samuel H., “A History of Christianity in Asia”, Volume II,
Orbis Books (1998), p.59, http://books.google.hu/books?id=_XglAQAAIAAJ
56 İlahə Atarqatis.
57 Bardesanes, “The Book of the Laws of Countries: Dialogue on Fate of
Bardaisan of Edessa” Gorgias Press LLC (1965),
http://books.google.hu/books?id=Azyi9LtkZdMC
58 Moffett, Samuel H., “A History of Christianity in Asia”, Volume II,
Orbis Books (1998), p.58, http://books.google.hu/books?id=_XglAQAAIAAJ
59 Segal, J.B., “Edessa: The Blessed City”, Gorgias Press LLC (2005) —
Religion, p. 62. http://books.google.hu/books?id=54ge-4Z67t8C
60 Melton, Gordon J., “Faiths Across Time: 5,000 Years of Religious
History”, ABC-CLIO (Jan 15, 2014), p. 330,
http://books.google.hu/books?id=bI9_AwAAQBAJ; Grabe, Joannes Ernestus,
“Spicilegium SS. patrum”, E theatro Sheldoniano (1698), p. 316,
http://books.google.hu/books?id=Zww9AAAAcAAJ
61 Eusebius of Caesarea, Historia ecclesiastica, book V, chapter 23,
par. 2,
http://www.documentacatholicaomnia.eu/03d/0265-0339,_Eusebius_Caesariensis,_Historia_ecclesiastica_[Schaff],_EN.pdf
62 Faith, Juliet “The Knights Templar in Somerset”, The History Press
(Aug 26, 2011), Chapter 8, “The Idol of the Templars”, subchapter “A Miraculous
Image”, http://books.google.hu/books?id=JTM7AwAAQBAJ; Byfield, Ted, “A Glorious
Disaster: A.D. 1100 to 1300: The Crusades: Blood, Valor, Iniquity, Reason,
Faith”, Christian History Project (2008), p. 66,
http://books.google.hu/books?iad=o8hJgj5q5IEC
63 Faith, Juliet “The Knights Templar in Somerset”, The History Press
(Aug 26, 2011), http://books.google.hu/books?id=JTM7AwAAQBAJ
64 Guscin, Mark, “The Image of Edessa”, BRILL (2009) — History, p. 157.
http://books.google.hu/books?id=IdtHuGi6szgC
65
http://tomverenna.wordpress.com/2013/03/06/ralph-ellis-jesus-and-his-myth-of-the-king-jesus-of-edessa/
66 Segal, J.B., “Edessa: The Blessed City”, Gorgias Press LLC (2005) —
Religion, p. 70. http://books.google.hu/books?id=54ge-4Z67t8C
67 Ross, Steven K. “Roman Edessa: politics and culture on the Eastern
fringes of the Roman empire, 114-242 CE.”, London : Routledge (2000), p. 117,
http://books.google.hu/books?id=xayEAgAAQBAJ
68 Smith, William, “A Dictionary. Christian Biography, Literature,
Sects and Doctrines: A Continuation of “The Dictionary of the Bible””, Vol. I.,
Brown and Company, Boston (1877), p. 251, http://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=coo.31924092332745;view=1up;seq=4
69 Ball, Warwick, “Rome in the East: The Transformation of an Empire”,
Routledge (2002), p. 90, http://books.google.hu/books?id=qQKIAgAAQBAJ
70 Ball, Warwick, “Rome in the East: The Transformation of an Empire”,
Routledge (2002), p. 91, http://books.google.hu/books?id=qQKIAgAAQBAJ
71 Ball, Warwick, “Rome in the East: The Transformation of an Empire”,
Routledge (2002), p. 97, http://books.google.hu/books?id=qQKIAgAAQBAJ
72 Ball, Warwick, “Rome in the East: The Transformation of an Empire”,
Routledge (2002), p. 95, http://books.google.hu/books?id=qQKIAgAAQBAJ
73 Segal, J.B., “Edessa: The Blessed City”, Gorgias Press LLC (2005) —
Religion, p. 14. http://books.google.hu/books?id=54ge-4Z67t8C
74 (Bu barədə
bax: «Áîëüøàÿ ñîâåòñêàÿ ýíöèêëîïåäèÿ». Ì. 1970. Òîì 2, ñòð. 45).
75 Tacitus, Annals. Book XII, chapters 12 and 14., in “The works of
Cornelius Tacitus: with an essay on his life and genius, notes, supplements,
&c”, Volume II, Washington (1822),
pp. 300-302 (kitabda 300-cü səhifə səhvən
330-cu kimi göstərilib, beləliklə kitabda iki 330-cu səhifə
yer alıb ki, onlardan birincisi
300-cü səhifədir). http://books.google.hu/books?id=DwUMAAAAYAAJ
76 Burkitt, Francis Crawford, “Early Eastern Christianity: St. Margaret’s
Lectures, 1904, on the Syriac-speaking Church”, Gorgias Press LLC (2004), pp.
6-9, http://books.google.hu/books?id=vssdKNm9Hm4C
77 Ball, Warwick, “Rome in the East: The Transformation of an Empire”,
Routledge (2002), pp. 89-92, 96, http://books.google.hu/books?id=qQKIAgAAQBAJ
78 Smith, William, “A Dictionary. Christian Biography, Literature,
Sects and Doctrines: A Continuation of “The Dictionary of the Bible””, Vol. I.,
Brown and Company, Boston (1877), p. 163, http://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=coo.31924092332745;view=1up;seq=4
79 Smith, William, “A Dictionary. Christian Biography, Literature,
Sects and Doctrines: A Continuation of “The Dictionary of the Bible””, Vol. I.,
Brown and Company, Boston (1877), p. 6, http://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=coo.31924092332745;view=1up;seq=4
80 Allen, Charlotte, “The Christians: Their First Two Thousand
Years. A Pinch of Incense. A.D. 70 to
250. From the Fall of Jerusalem to the Decian Persecution”, Christian History
Project (2002), p. 64. http://books.google.hu/books?id=36FH5bv9aqIC
81 Allen, Charlotte, “The Christians: Their First Two Thousand
Years. A Pinch of Incense. A.D. 70 to
250. From the Fall of Jerusalem to the Decian Persecution”, Christian History
Project (2002), p. 59. http://books.google.hu/books?id=36FH5bv9aqIC
82 Allen, Charlotte, “The Christians: Their First Two Thousand
Years. A Pinch of Incense. A.D. 70 to
250. From the Fall of Jerusalem to the Decian Persecution”, Christian History
Project (2002), p. 60. http://books.google.hu/books?id=36FH5bv9aqIC
83 Alan Bowman, Peter Garnsey, Averil Cameron “The Cambridge Ancient
History: Volume 12, The Crisis of Empire, AD 193-337”, Cambridge University
Press (Sep 8, 2005), p. 507, http://books.google.hu/books?id=MNSyT_PuYVMC
84 Ìîâñåñ Õîðåíàöè,
«Èñòîðèÿ Àðìåíèè», êíèãà 2, ãëàâû 33 è 34. http://www.vehi.net/istoriya/armenia/khorenaci/02.html
Ramiz Mehdiyev
Akademik
Xalq qəzeti.- 2014.- 24 sentyabr.- S.4-6.