“Azərbaycan jurnalistika məktəbləri”
Azərbaycan milli jurnalistikasının zəngin tarixi, məfkurəvi məzmunu tədqiqat və təsnifat üçün kifayət qədər material verir. Onun tarixi inkişafında çoxçalarlılıq özünü göstərir. Təsadüfi deyildir ki, milli jurnalistikada bir neçə məktəb və yaradıcılıq istiqaməti mövcuddur. Bu günlərdə filologiya elmləri doktoru, professor Alxan Bayramoğlunun oxuculara təqdim olunan “Azərbaycan jurnalistika məktəbləri” kitabında milli jurnalistikada özünü göstərən ayrı-ayrı yaradıcılıq məktəblərinin əsas xüsusiyyətləri ətraflı araşdırılmışdır.
Azərbaycan Mətbuat
Şurasının və Beynəlxalq Avrasiya
Mətbuat Fondunun birgə ərsəyə
gətirdiyi nəşr müəllifin mövzuya
sistemli baxışının, çoxillik elmi
axtarışlarının məhsuldar nəticəsidir. “Azərbaycan
jurnalistika məktəbləri”
kitabının redaktoru Azərbaycan Mətbuat
Şurasının sədri Əflatun Amaşovun
“Milli jurnalistika məktəblərimiz
haqqında” başlıqlı ön
sözündə göstərilir: “Azərbaycan
jurnalistika məktəbləri” kitabı jurnalistikamızın fundamental ictimai cərəyan
kimi təqdimatı baxımdan böyük əhəmiyyətə malikdir və nəşrin
unikallığını təsdiqləyən növbəti cəhət
də budur. Şübhəsiz, hər məktəbin
hadisə və proseslərə yanaşmasının məğzində
duran Azərbaycan amilidir,
azərbaycançılıq və türkçülükdür.
Ancaq ümumən, inkişafı təsəvvürə
gətirən yola fərqli
baxışların olması təbiidir və
düşüncə zənginliyinin doğurduğu
bu fərqlilik demokratik
ruhda olmaqla
inkişafın da əsas seqmenti
rolunda çıxış edir. Hesab edirəm ki, professor
A.Bayramoğlu “Azərbaycan jurnalistika məktəbləri” əsəri ilə
milli jurnalistikamızın mühüm
tarixi proseslərdəki əlahiddə fikir mənbəyi rolunda
çıxış etməsi reallığını elmi faktlarla sistemləşdirib,
mətbuatşünaslıq elminə özünəməxsus
çalarlar gətirib.”
Xatırladaq ki, professor Alxan
Bayramoğlu bu vaxtadək
milli ədəbiyyatşünaslıqda ilk dəfə olaraq M.Ə.Sabirin timsalında klassik
sənətkarın elmi tərcümeyi-halını
yazmış, ədəbiyyatın regional
aspektdə tədqiqinin əsasını qoymuş
və onların elmi-nəzəri prinsiplərini
hazırlamışdır. O, eyni zamanda, Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti dövrü ədəbiyyatının
ilk monoqrafik tədqiqatçısıdır.
A. Bayramoğlu 14 monoqrafiyanın, 8
kitabın, 560-dan çox məqalənin
müəllifidir. “Azərbaycan jurnalistika
məktəbləri” onun mətbuatşünaslığa
həsr etdiyi üçüncü
kitabıdır.
“Azərbaycan jurnalistika məktəbləri” kitabında Alxan Bayramoğlu bir sıra ədəbi, tarixi,
ideya-siyasi, milli-mədəni fakt və mövqelərə də
aydınlıq gətirməyə
çalışmış, bəri başdan
deyək ki, məqsədinə nail olmuşdur. Məsələn, S.Ə.Şirvani
və “Əkinçi” qəzeti, bu mətbuat
orqanı ilə dövrün böyük şairinin
qarşılıqlı yaradıcılıq əməkdaşlığının
formalaşma prosesinə, qəzetin ədəbi
mövqeyinin Seyid
Əzim tərəfindən qavranılması mərhələlərinə
yeni fakt və
elmi-nəzəri mülahizələrin işığında
nəzər salınmışdır. Milli ictimai
və ədəbi fikrin inkişafında
“Əkinçi”nin rolunu müəllif xeyli dəqiqləşdirmişdir.
“Əkinçi”dən başlanan milli məfkurənin “Ziya
(Ziyayi-Qafqaziyyə)” qəzetində, ölkədə irtica hökm sürsə
də, uğurla davam
və inkişaf etdirilməsini tədqiqatçı
tutarlı faktlar və elmi
mühakimələrlə əsaslandırmışdır.
Müəllif son vaxtlaradək elmi ədəbiyyatda
“Ziya (Ziyayi-Qafqaziyyə)” qəzetinin, guya, “Əkinçi”dən sonra
geriyə doğru addım olması fikrinin əsassızlığını da açıb göstərmiş və bu yanlış mövqeyin
siyasi-ideoloji səbəblərini izah etmişdir. Alimə əvvəl jurnal, sonra isə qəzet
şəklində çıxan “Kəşkül”ün Azərbaycan
ictimai-ədəbi fikrindəki orijinal rolunu – orada dünya ədəbi-mədəni sərvətinin
mənimsənilməsi, dünyaya inteqrasiya, milli kimlik, bədii tərcümə, ədəbi-tarixi
şəxslərə qədirşünaslıq prinsiplərinin
təlqini və aşılanması və s. məsələlərin ilk
dəfə bu mətbuat orqanının səhifələrində
özünə yer almasını
açıb göstərmişdir. Kitabda XIX əsr Azərbaycan
mətbuat orqanlarının meydana gəlib
nəşr edilməsində M.F.Axundzadənin “mələk
xasiyyətli cavan”
adlandırdığı Dmitri Semyonoviç Staroselskinin
xidmətləri də, haqlı olaraq, yad edilmiş, dəyərləndirilmişdir. “Əkinçi”, “Molla
Nəsrəddin”, “Fyüzat”, pedoqoji, bolşevik jurnalistika məktəblərinin xüsusiyyətləri, Haşım bəy Vəzirov
publisistikasının ideya- mövzu istiqamətləri və əhatə
dairəsi, orada qoyulan
Şərq-Qərb qarşıdurmasının bu gün üçün
də aktuallığı, “İrşad”ın “Tərəqqi”nin,
“Hürriyyət”in məslək
yolu, milli
mühacirət jurnalistikasının yaranma tarixi
və xüsusiyyətləri, milli demokratik jurnalistika məktəbinin
“Dirilik”, “İqbal” və
“Açıq söz” məhələləri,
habelə Üzeyir bəyin
jurnalistikası və s. problemlər, ilk dəfə olaraq elmi-nəzəri
cəhətdən yüksək səviyyədə işlənmişdir.
Bu zaman hər bir mətbuat orqanının, jurnalistika
məktəbinin və onların əsas müəlliflərinin
ictimai-ədəbi yaradıcılıq simalarına və ideya-estetik mövqelərinə də
aydınlıq gətirilmişdir. Səid və Cəlal
Ünsizadə qardaşları, M.Şahtaxtlı, Haşım
bəy Vəzirov, Ə.Ağayev,
Ə.Hüseynzadə, Ə.Haqverdiyev, M.Ə.Sabir, Ü.Hacıbəyli, C.Məmmədquluzadə,
M.Ə.Rəsulzadə və
başqalarının bədii publisistikalarının və ədəbi
əsərlərinin ideya-estetik
xüsusiyyətlərinə dair gətirilən
faktlar və irəli sürülən
elmi-nəzəri fikirlər orijinallığı və
inandırıcılığı ilə diqqəti cəlb edir.
Kitabda bəzi jurnalistika məktəblərinə
dair əsas hissə ilə yanaşı, əlavə
yazılar – rəy, məqalə və s.
də (“Molla Nəsrəddin”
jurnalının “Poçt qutusu”
haqqında, “Fyüzat” jurnalının
biblioqrafiyasına dair bəzi qeydlər, “Yeni Fyüzat”ın ikinci həyatı,
Əhməd bəy Ağayevin “Dəbistan” və “Molla
Nəsrəddin” məqaləsi və mətbuata dair fikirlər) yer
almışdır. Ilk baxışda, bəlkə
də, ikinci dərəcəli
görünən materiallar, əslində,
aid olduğu bölmənin
tamlığını və fikir tutumu baxımından dolğunluğunu
təmin edir.
“Azərbaycan jurnalistika məktəbləri”nin bəzi hissələri
çox müxtəsər
yazılmışdır. Yəqin ki, gələcəkdə
müəllif həmin hissələrə
yenidən qayıdıb onları da təkmilləşdirəcək.
“Müasir jurnalistika:
reallıqlar, problemlər, perspektivlər” bölməsinin daha da təkmilləşdirilməsinə
də lüzum duyulur.
Sonda qeyd edək ki, yeni kitabın materialları bu
vaxtadək mətbuatda oxuculara məqalələr
şəklində də çatdırılmışdır.
Əsər humanitar sahə mütəxəssisləri
– jurnalistlər, filoloqlar, tarixçilər
və həmin ixtisaslar üzrə magistrantlar və doktorantlar
üçün faydalıdır.
Tahir
AYDINOĞLU
Xalq qəzeti.- 2014.- 26 sentyabr.- S.7.