Ömür demir, qocalmısan...
Şərq musiqisinin incilərindən olan Azərbaycan muğam sənətinin, klassik poeziya nümunələrinin gözəl bilicisi, orijinal, özünəməxsus ifa tərzi ilə seçilən, milli musiqi xəzinəmizi zənginləşdirən ustad xanəndələrdən biri də respublikanın Xalq artisti, “Şöhrət” və “İstiqlal” ordenli Əlibaba Məmmədovdur.
Bu
günlərdə görkəmli sənətçinin anadan olmasının 85 ili
tamam olur. Ömrünün 50 ildən çoxunu
milli musiqimizin təbliği
və tərəqqisinə həsr etmiş
ustad xanəndənin yubiley
tədbirində şəninə xoş
sözlər, tərif deyənlər, yəqin ki,
az olmayacaq. Bu da
təbiidir. Onun hər bir
alqışa, tərifə layiq olduğunu xalqımız yaxşı bilir. Həyatın hər üzünü
- acılı-şirinli kimi, qəmli, sevincli günlərini də çox
görüb. Ömrü
boyu bir amala, bir məsləkə
qulluq edib: Azərbaycan
muğamını, milli musiqimizi,
ustadlarından öyrəndiyini gələcək nəsillərə
olduğu kimi
çatdırmaq...
1930-cu il fevralın 5-də Bakının Maştağa kəndində qışın oğlan çağında dünyaya
göz açdı. Adətən ilin bu fəslində doğulanlar təbiətcə sərt və
qaradinməz olsalar da,
o, tam əksinə,
şən, musiqiyə həssas, xasiyyətcə həlim oldu. Erkən yaşlarından musiqiyə, xüsusən də
muğam sənətinə maraq göstərməyində əmisi–tanınmış
xanəndə Güləhməd Məmmədovun, bir də Bakı və Abşeron
kəndlərinin özünəməxsus muğam
mühitinin böyük
rolu olur. Və bu həvəs 1949-cu ildə onu
26 Bakı Komissarı adına mədəniyyət evində
keçirilən gənc muğam
ifaçılarının baxış müsabiqəsinə
gətirib çıxarır. Gənc xanəndənin oxuduğu “Simayi Şəms”
zərb muğamı, eləcə də “Şur”,
“Çahargah” muğamları münsiflər
tərəfindən çox bəyənilir.
Müsabiqənin qalibi kimi
ona Azərbaycan Dövlət
Filarmoniyası nəzdində fəaliyyət göstərən
estrada kollektivində solist
işləmək təklif olunur.
Filarmoniyanın ən gənc solisti kimi özünün şirin və ürəyəyatımlı səsi
ilə az bir zamanda tanınaraq sevilir. Xan Şuşinski,
Şövkət Ələkbərova, Sara
Qədimova, Rübabə Muradova,
Əbülfət Əliyev, tarzən Hacı Məmmədov və
dövrünün digər populyar sənətkarları ilə birgə
çıxışlar edir.
1953-cü ildə gənc
xanəndə muğam sənətini daha mükəmməl öyrənmək məqsədilə
sənədlərini Asəf Zeynallı adına orta ixtisas musiqi
məktəbinə verir və ustad xanəndə Seyid Şuşinskinin sinfinə daxil
olur. Klassik şərq muğamlarını və xalq musiqisini dərindən
öyrənmədən xanəndəlik sənətinə yiyələnməyin
mümkünsüzlüyünü
yaxşı bilən Əlibaba Məmmədov tələbə
ikən təkcə fitri istedadı və
bacarığı ilə deyil, zəhmətsevərliyi
ilə də seçilir. Ustad pedaqoq Seyid Şuşinskidən
hər bir muğamın spesifik
xüsusiyyətlərini və müxtəlif hissələrini
məharətlə oxumağı və bu
hissələrdən digərinə keçərkən təsniflərdən
istifadə qaydalarını səylə öyrənir.
Ümumiyyətlə, təsnif janrında Əlibaba Məmmədov
ustad xanəndə sayılır. Gənclik
illərində M.Müşfiqin, Ə.Vahidin, S.Rüstəmin, B.Vahabzadənin
sözlərinə mahnılar bəstələyir.
Cəmi
bir il müddətində
– 1954-cü ildə sevimli müəllimi Seyid Şuşinskidən öyrəndiyi “Dəşti”
muğamının “Maye” şöbəsini
bir az da
təkmilləşdirərək ona Zəminxarə,
Dügah, Şah-Xətai və Bidad kimi çətin oxunan şöbələr daxil
edir və həmin muğamı dəstgah
şəklinə
salıb lentə aldırır. Bununla da illərdən bəri oxunmayan,
az qala unudulmaqda
olan “Dəşti” muğamına yeni həyat verib xalqa ərməğan edir.
Bu gün “Dəşti”
muğamı və eyniadlı təsnif məhz sevimli xanəndəmiz Əlibaba Məmmədovun
adıyla bağlıdır.
1954-cü ildə ikinci bir uğura
imza atır. “Humayun” təsnifini
yazır. Bu təsnif tanınmaqda olan gənc xanəndəyə daha
böyük uğur gətirərək
yeni mahnılar və təsniflər yazmağa sövq edir. Məhz həmin illərdə Əlibaba Məmmədov
“Heyif ki, sən məni
gec başa düşdün”. “Məhəbbət”, “Gəl
bizə yar” kimi
bir-birindən gözəl mahnılar bəstələyir. Sevimli müğənnilərimiz Zeynəb Xanlarova, Rübabə Muradova
və digər tanınmış sənətçilər onun mahnılarını ustalıqla ifa edirlər. Təəssüf ki, mahnıların çoxu
uzun illər efirdə müəllifin
adı çəkilmədən təsnif və ya xalq mahnısı kimi səslənir. Nə yaxşı ki zaman gec-tez
sənət fədailəri qarşısında qoyduğu bütün sədd
və maneələri aradan götürür və Əlibaba Məmmədova
bir bəstəkar kimi
də yazıb-yaratmağa imkan yaranır.
Artıq
peşəkar xanəndə və bəstəkar kimi sevilən Əlibaba Məmmədov daha bir çətin
muğamı – müğənnidən son
dərəcə yüksək ifaçılıq və boğaz xırdalıqları tələb edən
və sevimli müəllimi Seyid Şuşinskidən sonra
kimsənin oxumadığı “Humayun” muğamını ifa edir. Bu muğam, təsnif Əlibaba Məmmədovun
bir növ vizit vərəqəsi olur.
1959-cu ildə Moskvada keçirilən Azərbaycan
mədəniyyəti və incəsənəti
ongünlüyündə iştirak edəcək
incəsənət ustalarının siyahısına
Əlibaba Məmmədovun da adı daxil edilir. Bülbül,
Xan Şuşinski,
Şövkət Ələkbərova, Sara
Qədimova, tarzən Hacı Məmmədov kimi
korifey sənətkarlarla birgə,
Əlibaba Məmmədov da moskvalılar
qarşısında çıxışlar edir.
Oxuduğu “Bayatı-Kürd” muğamı
moskvalı və əcnəbi tamaşaçılar tərəfindən
rəğbətlə qarşılanır. Həmin
il Əlibaba Məmmədov Azərbaycan
SSRİ Ali Sovetinin fəxri
fərmanına, dörd il
sonra – 1963-cü ildə isə
Respublikanın Əməkdar artisti fəxri
adına layiq görülür.
Əlibaba Məmmədov dövrün novator sənətkarlarından sayılır.
O, muğamla müasir
mahnılar arasında bir əlaqə, sintez yaradır. Repertuarında muğama
və xalq mahnılarına geniş yer verməklə
yanaşı, həm də səsinə, yaşına uyğun melodiya, şeir və qəzəl seçmək
qabiliyyətinə malik bir
sənətkardır.
1968-ci ildə Maestro Niyazinin təşəbbüsü
ilə Filarmoniyanın nəzdində illərdən bəri arzusunda olduğu “Humayun” xalq
çalğı alətləri ansamblını yaradan Əlibaba Məmmədov özü
bu ansamblın ilk solisti və bədii rəhbəri olur. Yeni yaradılmış ansambla Novruz Feyzullayev, Məmmədbağır
Bağırzadə, Səxavət Məmmədov, Təhmiraz Şirinov, Zümrüd Məmmədova
kimi populyar müğənniləri
cəlb etməklə doğma
respublikamızla yanaşı, dünyanın bir
çox ölkələrində qastrol səfərlərində olur. Sevindirici
haldır ki, həmin ansambl
bu gün də fəaliyyət
göstərir. Onun mahnıları, təsnifləri
bu gün də
xalqın dilindən düşmür.
Yüzdən çox bəstəsi
radio-televiziyanın qızıl fondunda
hörmətlə qorunub saxlanılır.
Təcrübəli pedaqoq kimi
ərsəyə gətirdiyi tələbələri ilə
öyünə bilər. Onların çoxu
bu gün
respublikanın sayılıb-seçilən, ən yüksək
fəxri adlara layiq
görülən sənətkarlardır. Gözəl ailə
başçısı kimi
ağıllı, tərbiyəli, savadlı övladları ilə
də fəxr edə bilər. Respublika
miqyaslı muğam müsabiqələrində
ən kəskin tənqidlərinə baxmayaraq,
50 milyonluq azərbaycanlının görmək
istədiyi və gördüyü bir ustad kimi
də qəlblərdə yaşayır. Bir
sözlə, hər tərəfdən baxanda
görünən bir zirvədir.
Bir zaman – ustad xanəndənin
anadan olmasının 70 illiyində qələmə
aldığım “Ömür deyir qocalmışam” adlı materialı
hazırlayarkən Əlibaba Məmmədov saçın
ağlığından, qocalıqdan, ara-sıra tez-tez ürəyinin ağrısından, səsindən
çox havanın isti-soyuqdan
özünü qoruduğundan
söz
açmışdıq. Aradan düz 15 il ötüb. Zaman
baxımından 15 il böyük
vaxt olmasa da, bir igidin
ömrü olduğunu
da yaddan
çıxartmaq olmaz. Çox
sular axıbdır bu
15 ildə. Yaşının üstünə bir
il, beş il deyil, düz
15 il gəlibdir. Lakin ustad xanəndənin nə sənətə sevgisi azalıb, nə də həvəsi. Eyni şövq, eyni ruh.
Bəs dəyişən
nədir? - Dəyişən zəmanədir. Nə
yaxşı ki bu gün ustad sənətkarımız
illərdən bəri arzusunda olduğu doğma muğam sənətinə, milli
musiqimizə, qocaman musiqi
ifaçılarına dövlət
başçımızın, Heydər Əliyev Fondunun prezidenti, UNESCO və
İSESCO-nun xoşməramlı səfiri
Mehriban xanım Əliyevanın göstərdiyi
diqqət və qayğını gördü.
Muğam sənətimizin dünya
arenasında necə yüksək yer tutduğunun şahidi oldu. Milli Məclisin deputatı Mehriban
xanım Əliyevanın bilavasitə dəstəyi ilə
keçirilən muğam televiziya
müsabiqələrinin, beynəlxalq muğam
festivallarının şahidi olmaqla yanaşı, çoxunda
da münsif kimi çıxış edərək öz dəyərli məsləhətlərini
gənc muğam ifaçılarından əsirgəmədi.
Bu 15 ildə Vətənin ən yüksək
fəxri adlarına layiq görüldü.
Bir yazıda bütöv
xalqın sevdiyi xanəndənin
qazandığı uğurlardan söz açmaq çətindir.
Lakin ad günü - keçmişi
xatırlamaqdır. Biz də bu ənənəyə sadiq
qalaraq ustad xanəndənin
keçdiyi çoxşaxəli
yaradıcılıq və mənalı ömür
yolundan söz açmağa çalışdıq. Azərbaycan mədəniyyətinin
inkişafındakı xidmətlərinə görə
Əlibaba Məmmədov 1989-cu ildə Respublikanın Xalq artisti fəxri
adına, 2000-ci ildə “Şöhrət” ordeninə və Prezident təqaüdünə, həmin il Heydər Əliyev Fondunun
təsis etdiyi “Qızıl Çinar”, Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin “Zirvə”
mükafatlarına, 2010-cu ildə anadan
olmasının 80 illiyi münasibətilə
“İstiqlal” ordeninə layiq
görülmüşdür.
P.S. O sənətkarın
ki, sənəti ilə şəxsiyyəti
bir-birini tamamlayır, sözü
ilə əməli mütənasibdir, o sənətkar
ki ümumxalq məhəbbəti
qazanıb, belə sənətkar daim qəlblərdə
yaşar. Xalq şairi Zəlimxan Yaqubun
təbirincə desək, “Əgər bütün
kitabxanalar yansa, heç bir şairin bircə misrası belə ələ
keçməsə, kimin şeirlərini
toplayıb kitab çap
eləmək mümkün olacaqsa,
demək, o, şairdir”.
Xalq şairinin həmin qənaəti Xalq artisti barədə qələmə
aldığım bu yazının sonunda tamamilə yerinə düşür.
Çünki ötən əsrlərdə
radio, televiziya, maqnitofon və ya digər texniki vasitələrin olmadığı
dövrdə görkəmli sənətkarlarımızın
mahnıları, təsnifləri və ya istənilən yaradıcılıq
nümunələri məhz qədirbilən
ifaçıların yaddaşında yaşayaraq
sonrakı nəsillərə çatdırılıb. Elə
Əlibaba Məmmədovun çoxsaylı mahnı və təsnifləri
də milli musiqi
ifaçılarımızın hamısının
yaddaşında yaşayır. Bu gün elə bir xanəndə,
müğənni tapa bilməzsən ki, bu ustadın ən azı
on mahnısını öz
repertuarına daxil etməsin. Deməli,
Əlibaba Məmmədovun ömrü də
elə milli musiqimizin ömrü qədər olacaq.
Odur ki, ay ustad, saçın
ağlığı qocalıq deyil,
ürəyin ağrısı da hələ
son deyil. Nə qədər ki muğam dünyamızda sən bir mayaksan, nə qədər
ki gənc nəslə sən bir dayaqsan, nə qədər
ki həyatda sən hələ varsan, deməli, ömür
də deməyəcək, sən qocalmısan.
Rafiq
SALMANOV
Xalq qəzeti.- 2015.- 1 fevral.- S.7.