Tarixilik mövqeyindən

 

“Professor Timuçin Əfəndiyev mətbuatda

 

Dünya fəlsəfəsində tarixiliyin nəzəri təlim kimi ilkin şərhi böyük alman filosofu G.V.Hegelin adı ilə bağlıdır. Tarixilik ədəbi-ictimai hadisələrə düzgün yanaşma tərzinəzəri-metodoloji prinsipdir elmdə obyektiv həqiqəti aşkara çıxarmaq məqsədinə xidmət edir. İstedadla yazılmış hər bir kitabın elmi dəyəri isə tarixiliyin tələbinə verdiyi cavabın səviyyəsi ilə ölçülür. Tarixin təcrübəsi - tarixiliyin anasıdır. Tarixi təcrübənin sınağından çıxmayan əsər xalqın elmi düşüncəsinə, milli-mənəvi yaddaşa daxil ola bilməz.

 

Əməkdar elm incəsənət xadimi, filologiya elmləri doktoru, professor Timuçin Əfəndiyevin yenicə çapdan çıxmışİllərin izi ilə” (Bakı, “Elm” 2015, 732 səh.) kitabına da alimin məhz tarixilik mövqeyindən yazılan məqalələri daxil olunmuşdur. Kitab iki hissədən ibarətdir.

Birinci hissədə müəllifin dövri mətbuatda çap olunmuş məqalələri (s. 14-433), ikinci hissədə isə professor T.Əfəndiyev haqqında dövri mətbuatda çap olunmuş məqalələr (s. 434-666) yer alır. Maraqlıdır ki, kitabın üstündə professor təvazökarlıq edərək öz adını müəllif statusunda qeyd etməyi lazım bilməyib “Professor Timuçin Əfəndiyev mətbuatdacümləsi ilə kifayətlənib.

Yeri gəlmişkən, qeyd edim ki, on il öncə bu sətirlərin müəllifinin T.Əfəndiyevin tənqidçi ədəbiyyatşünas kimi elmi-nəzəri yaradıcılığına pedaqoji-təşkilati fəaliyyətinə həsr olunmuşBöyük nəslin davamçısı” (2005) adlı monoqrafiyası çap olunub.

İllərin izi iləadlı fundamental kitab tərtibçinin - sənətşünas Xəzər Zeynalovun əhatəli məzmunluÖn söz”ü ilə açılır. Kitabda ədəbiyyatşünas mədəniyyətşünas alimin 62 məqaləsi, onun fəaliyyəti yaradıcılığı, ayrı-ayrı əsərləri haqqında müasirlərinin 47 yazısı toplanıb. Hər iki yöndə təqdim olunan materiallar bizi illərin izi ilə alimin keçdiyi ömür tale yoluna aparır. qarşımızda 30 ilə yaxın dövrdə nüfuzlu bir unuversitetə uğurla rəhbərlik etmiş, onu kiçik bir teatr institutundan dünyada sayılan çoxprofilli ali məktəbə çevirmiş rektorun, ötən əsrin 70- ci illərindən bugünədək Azərbaycan elmi mədəni-ictimai mühitində özünəməxsus nüfuz qazanmış alim-pedoqoqun, ölkədə mədəniyyət təhsilini formalaşdırmış bacarıqlı mütəxəssisin obrazı canlanır. Dövlətimiz əməkdar elm xadimi kimi fəxri adı ona elə-belə verməyib. Rektor işlədiyi müddətdə T.Əfəndiyev həm rəhbərlik etdiyi ADMİU-nun, həm özünün adını ölkəmizdə xaricdə geniş tanıtmağa nail olmuşdur.

Timuçin Əfəndiyevin bir tədqiqatçı nəzəriyyəçi, ədəbiyyatşünas, mədəniyyətşünas alim kimi elmi maraq hüquqlarını təsəvvür etmək üçün onun kitab monoqrafiyalarının adlarını nəzərdən keçirmək kifayətdir: “Rus dramaturgiyası Azərbaycan teatrı” (1979), “XVII əsr rus teatrı” (1984), “Böyük dramaturq” (1984), “Hüseyn Cavidin ideyalar aləmi” (1985), “Ukrayna Belorus teatrı” (1986), “Antik ədəbiyyat” (1988), “Rus teatrı XVII-XVIII əsrlər xalq teatrı” (1998), “Cəfər Cabbarlı romantik dramları” (1999), “Romantik dramaturgiyada tarixilik bədiilik” (1999), “Azərbaycan kino tarixi oçerkləri” (2001), “Azərbaycan dramaturgiyasında metodlar” (2002), “Azərbaycan mədəniyyəti incəsənəti” (Tehran, 2003), “Azərbaycan tetar tarixi” (2009), “ Heydər Əliyev milli-mənəvi dəyərlərimiz” (2011), “Mədəniyyətdə tarixilik müasirlik” (2011), “Mədəniyyət incəsənətimizin məbədgahı” (2013), “Heydər Əliyev: mədəniyyət ədəbiyyat” (2015), “Hüseyn Cavid: ideal həqiqət axtarışı” (2013).

Beləliklə, müxtəlif dövrlərin rus teatrı dramaturgiyası, Hüseyn Cavidin irsi, romantik dramaturgiya Azərbaycan romantizmi, C.Cabbarlının romantik dramları, tarixilik, müasirlik əbədilik, dramaturgiyada metodlar paralelliyi, milli teatr kino tariximiz, Heydər Əliyevin mədəniyyət konsepsiyası milli-mənəvi dəyərlər təlimi kimi konseptual problemlər professor T.Əfəndiyevin yaradıcılığının çoxcəhətliliyindən xəbər verir. Aşağıdakı bir neçə nəzəri problem isə 1973-cü ildə akademiyanınXəbərlər”ində (¹4) çap olunmuşHüseyn Cavid ədəbi tənqiddəadlı ilk elmi məqaləsindən bugünə qədər alimin diqqət mərkəzində olub: Hüseyn Cavid Azərbaycan romantizmi; romantik dramaturgiyada metodlar; tarix müasirlik; Heydər Əliyev Azərbaycan mədəniyyəti; teatr tarixi; bədii təhsilə rəhbərlik.

T.Əfəndiyev bu nəzəri problemləri təkcə bir ədəbiyyatşünas mədəniyyətşünas kimi araşdırmayıb, rektor pedoqoq kimi təhsil təcrübəsi ilə əlaqələndirib. Ona görə onun həm monoqrafiyaları, həm mətbuatda dərc olunan məqalələri canlılığı, dinamizmi ilə seçilib, diqqəti cəlb edib. T.Əfəndiyev kitab məqalələrində irəli sürdüyü nəzəri-metodoloji fikirləri tədris prosesinə tətbiq edib, bu da həmin ideyaları tədris -təlim işini aktuallaşdırıb.

T. Əfəndiyev dahi şəxsiyyət dövlət xadimi Heydər Əliyev dövrünün ziyalısı, onun ideallarına sadiq bacarıqlı kadrlarındandır. Heydər Əliyev milli-mənəvi dəyərlərimiz” (2011), “Heydər Əliyev: mədəniyyət ədəbiyyat” (2013) kimi fundamental monoqrafiyalarında bu mövzuda yazılmış silsilə məqalələrində T.Əfəndiyevin ümummilli liderin ideallarına vətəndaş ziyalı kimi sədaqəti aydın əhatəli əksini tapıb.

İllərin izi iləmultikulturalizm dövrü Azərbaycan gəncliyinin kreativ düşüncəsinə ünvanlanan dəyərli bir kitabdır. Bu kitabla qloballaşma dövrünün Azərbaycan gəncliyi mədəniyyətlərin inteqrasiyası prosesində onunla necə rəftar etməyi, bu sahədə milli müəyyənliyi necə qorumağı öyrənmək üçün dəyərli bir mənbə əldə edir. Bu toplu ömrünün 40 ili mədəniyyət incəsənət aləmində keçən görkəmli bir ziyalının alim elm-tədris təşkilatçısının mənalı hesabatıdır   onun dəyəri milli mədəniyyət incəsənətimizin inkişafına xidmət etməsindədir.

Mütəfəkkir tənqidçi Yaşar Qarayev deyirdi ki, təbiət Allahın, mədəniyyət insanın özünə ucaltdığı abidədir. Ədəbiyyat isə mənəvi əbədiyyətdir. Timuçin Əfəndiyevin samballı kitablarından biri məhzHeydər Əliyev: mədəniyyət əbədiyyət” (2013) adlanır. O, ədəbiyyat mədəniyyətin əbədiliyinə dərindən inanan bir mötəbər mütəxəssisdir. Bu inamı ona atası - Xalq yazıçısı, qüdrətli sənətkarımız İlyas Əfəndiyevin böyük şəxsiyyəti, möhtəşəm yaradıcılığı, dönməz ədəbi-tarixi mövqeyi hələ uşaqlığından aşılayıb. İlyas müəllim oğlu Timuçin üçün ailə həyat universiteti rolu oynayıb. İlyas Əfəndiyevin Azərbaycan xalqının milli-bədii sərvəti olan cild-cild əsərlər yazmış mehriban qüdrətli əlinin sığalı Azərbaycan ədəbi-tarixi mühitində seçilən nüfuz sahibi olan Xalq yazıçısı, professor Elçini, professor-rektor Timuçini heç vaxt həqiqət yolundan sapmağa qoymamış, onların şəxsiyyət kimi yetişməsinə dayaq olmuşdur.

Filoloji təfəkkür mədəniyyət duyumunun vəhdəti T.Əfəndiyevinİllərin izi iləkitabında toplanmış məqalələri səciyyələndirən başlıca əlamətdir. Alim Heydər Əliyevin mədəniyyət konsepsiyasını əsas tutaraq Azərbaycan ədəbiyyatı, mədəniyyəti dilimizə milli ideologiyamız olan azərbaycançılığın məxəzləri kimi yanaşır. İllərin izi iləazərbaycançılıq işığında, bu milli məfkurəyə dayaqlanan tədqiqat metodları ilə yazılmış canlı, təsiredici kitabdır. Burada illər talelərdən xəbər verir, ədəbi-mədəni irsin taleyi üçün alim vətəndaş ziyalı amalını əks etdirir.

İllərin izi iləkitabının materialları tarixilik mövqeyindən yüksək intellektual üslubda, ədəbiyyat mədəniyyətimizə məhəbbətlə yazılıb. Bu cəhəti professor T.Əfəndiyevin mühiti, şəxsiyyəti, nəsli, yaradıcılığı, əsərləri rektor kimi uzunmüddətli fəaliyyəti haqqında kitaba daxil olan 47 səmimi məqalə üzvi tamamlayır. Əslində, iriformatlıİllərin izi iləkitabının 232 səhifəsini əhatə edən bu məqalələr alim haqqında müstəqil bir kitabdır. Ölkəmizin elitar elm sənət xadimlərinin bu məqalələrində ən çox işlənən deyimTarixilik müasirlik”dir. Yenicə yaradılmış Xoreoqrafiya Akademiyasının rektoru, professor Timuçin Əfəndiyevinİllərin izi iləadlı fundamental kitabı tarixilik təfəkkürü ilə yazılan, tarixiliyi müasirlik müstəvisində təqdim edən, ədəbiyyatşünaslıq mədəniyyətşünaslığımızın prioritetlərini göstərən dəyərli əsərdir.

 

Nizaməddin ŞƏMSİZADƏ,

Dövlət mükafatı laureatı, professor

 

Xalq qəzeti.- 2015.- 10 iyul.- S.7.