Elimizə Novruz gəlir
Novruz bayramının tarixi
çox qədimdir. Xalqın bu bayramla əlaqədar
keçirdiyi mərasimlər heç bir dini ehkamla
bağlı deyildir. Orta əsr alimləri Şərq ölkələrində
İslam dini yayıldıqdan sonra da Novruz bayramında yaz ənənələrinin,
əkinçilik təqvimi etiqadlarının möhkəm yer
aldığını göstərirlər. Əbu Reyhan Biruni
(XI əsr) Novruz bayramının yaranması səbəblərindən,
bu el şənliyi münasibətilə xalq arasında
yayılmış adət-ənənələrdən bəhs
etmiş, onun təbiətin oyanması, əkinçilik təsərrüfatının
başlanması ilə bağlı əsl dünyəvi bayram
olduğunu qeyd etmişdir. Nizamülülk (XI əsr) də
“Siyasətnamə” əsərində Novruz bayramından bəhs
edərkən yazın gəlişi ilə əlaqədar
keçirilən kütləvi xalq şənliklərini
xatırladır.
Novruzun gəlişi klassik Şərq, o cümlədən Azərbaycan poeziyasında geniş yayılmış “Bahariyyə” adlı lirik şeirlərdə də təsvir və tərənnüm edilir. Bəzi qədim inanclara görə, Kainat 4 ünsürdən – od, hava, su və torpaqdan yaranıb. Hər il 4 çərşənbə Novruzdan—gündüzlə gecənin bərabərləşməsindən əvvəl qeyd olunur. Ustad aşıqlarımız da vücudnamələrində “Abü atəş, xakü baddan yarandım” deyiblər. Yəni su, od, torpaq və hava bağlıdır insana. Birinci keçirilən su çərşənbəsi baharın gəlişi ərəfəsində çayların buz bağlayan hissələri əriyərək coşub daşmağa başlayır. Qızlar, gəlinlər bulaqlardan sərin su gətirib evin, həyət-bacanın ətrafına çiləyər, əl-üzlərini yuyaraq aydınlığa çıxardılar. Od çərşənbəsində bahara doğru Günəş yavaş-yavaş eli-obanı isindirir, torpaq qızmağa başlayır. Tonqallar qalanır, ailə üzvlərinin adına şam yandırılır, xonçalar düzəldilir. Yel çərşənbəsində azacıq oyanmış torpaq sanki cana gəlir, təzəcə çıxan yaza həsrət güllər tərpəşir, tumurcuqlanan ağaclar əsməyə başlayır. Torpaq çərşənbəsində isə ana təbiət Tanrının yaratdığı su ilə islanır, günəşlə isinir, onu yaratmağa hazırlayır. Məhz torpaq çərşənbəsi günü erkən yaz əkininə başlayardılar. İnsanlar “Səməni, saxla məni, ildə göyərdərəm səni”,- deyərək, buğda isladıb səməni göyərdərdilər Novruz bayramı ərəfəsində.
Novruz dünyəvi bayramdır. Hər bir xalq
bu bayramla bağlı özünəməxsus mövsümi nəğmələr,
mərasimlər yaratmışdır. Novruz Azərbaycanla
yanaşı, Qafqazda, İranda, Türkmənistanda,
Tacikistanda, Özbəkistanda, Pakistanda, Qazaxıstanda,
Qırğızıstanda xüsusi təntənə ilə qeyd
edilir. Albaniyada “Sultan Nevruz bayramı” dini bayram kimi Bəktaşilik
təriqətinin davamçıları tərəfindən
qeyd olunur. Adətə görə, süfrəyə “s” hərfi
ilə başlayan 7 növ ərzaq qoyulur. Novruz dünyanın
əksər ölkələrində yerli xalqların nümayəndələri
tərəfindən geniş şəkildə bayram edilir. Bu cür məkanlar
arasında Vaşinqton, Los-Anceles, Toronto, London kimi iri şəhərlər
də var. Los-Anceles şəhərində ocaq qalamağa icazə
verilmədiyi üçün Cənubi Kaliforniyada yaşayan
müsəlmanlar okean sahilindəki çimərliklərə
gedir və oralarda bayram ocaqları qalayırlar.
Azərbaycanda
adətə görə, Novruz bayramında göyərdilən
səməni yazın gəlməsinin, təbiətin
canlanmasının, əkinçiliyin başlanmasının rəmzi
hesab edilir. Adamlar səməni göyərtməklə
növbəti təssərrüfat ilinə bərəkət,
bolluq arzulamış olurlar. Onlar bayrama dörd həftə
qalmış, hər çərşənbə axşamı
və bayram günü tonqal qalamaqla, müxtəlif mahnı –
“Gün çıx!” nəğməsi oxumaqla oda, atəşə,
Günəşə olan etiqad və inamlarını ifadə
etmişlər. Bütün bu mərasimlər İslamdan
çox-çox əvvəl mövcud olmuş qədim Şərq
ənənələrinin davamıdır. Bayramqabağı,
adətən, evdə, həyətdə abadlıq, təmizlik
işləri aparılır, ağac əkilir.
Novruz
bayramında ləziz şiriniyyat növləri – qoğal,
külçə, fəsəlli, paxlava, şəkərbura,
şəkərçörəyi hazırlanır— və plov
bişirilir. Rəngbərəng yumurtalar boyanır, məcməyi
və sinilərdə xonça bəzədilir, şam
yandırılır, tonqal qalanır, səməni qoyulur,
dünyasını dəyişənlərin xatirəsi yad
edilir, küsülülər barışır,
qohum-qonşular bir-birinə qonaq gedir, pay göndərirlər.
Aşıqlar baharı mədh edir, oğlan və qızlar təzə
paltar geyir, çalıb oynayır, yallı gedirlər.
Cavanlar at çapır, qurşaq tuturlar. “Haxışta”, Bənövşə",
“Kos-kosa” xalq oyunları maraqla izlənilir. Adətə görə,
süfrəyə “s” hərfi ilə başlayan 7 növ ərzaq
məhsulu — su, süd, səməni, sünbül, sucuq, siyənək
(balıq) və süzmə—qoyulur.
Minillik
qan yaddaşımızdan süzülüb gələn Novruz
bayramı müxtəlif təqiblərə, qadağalara
baxmayaraq, xalqımız tərəfindən daim qorunub, uca
tutulub, böyük sevgi ilə qeyd edilib. Bu gün məmləkətimiz
Novruzun pişvazına çıxıb. Həmişə
olduğu kimi, bu Novruzda da ürəklər arzu, istəklə
doludur. Adət-ənənələrindən tutmuş rəmzlərinədək
Novruzun hər bir əlaməti arzu, dilək
carçısıdır.
Adətdir,
Novruzda niyyət edib qapı pusarlar. Eşidilən ilk
sözü və ya söhbəti yozub, bəxt haqqında
mülahizələr yürüdərlər. Neçə-neçə
oğul və qızlarımızın ürəklərindəki
arzularının çin olub-olmayacağını eşidilən
sözlərə bağlayarlar. Qoy, bu Novruz bayramı da
cavanlarımızın istəklərini çin etsin, evlərdən
yalnız xoş sözlər eşidilsin.
Adətə
görə, gənc oğlan qıza məhəbbətini izhar
etmək üçün dəsmalın və yaxud örpəyin
ucunu düyünləyərək
qız evinin qapısına atır. Əgər ev sahibi
oğlan və qızın ailə qurmasına razılıq
versə, bu zaman düyünü açıb qızın
belinə, qoluna bağlayarmış. Razı olmasa, örpəyin
içərisinə bayram şirniləri qoyub sahibinə
qaytararmış. Ona görə də, arzu edirik ki, bu Novruzda
Vətən oğullarımızın sevgili qapısına
atdığı örpəklər qızların belinə
bağlansın.
Novruz
bayramında bulaqdan, çaydan, axar sudan “lal su” gətirərlər.
Su gətirməyə gedən qız qabı əlinə
götürəndən ta suyu gətirib evdə iynə
salınacaq qaba tökənəcən dinməməlidir. Suyu
qaba tökəndən sonra iki iynənin ulduzlu tərəfinə
pambıq dolayıb hərəsini bir tərəfdən suya
salırlar. Uğurlu halda iynələr müxtəlif səmtlərə
hərəkət etsə də, axırda bir-birinə
bitişir. Əksinə olanda isə iynələr o tərəf
bu tərəfə hərəkət edərək qovuşmur.
Bayram
günü pəncərənin yanına yumurta qoyarlar. Əgər
onun üzərinə qırmızı xətt çəkilərsə,
yumurta kimin bəxtinə qoyulubsa, o, xoşbəxt olacaq.
Arzu edək
ki, bu Novruzda, eldən, obadan, yurddan, yuvadan, hər yerdən məsum
körpə səsləri ucalsın.
Çəkiclər bir zindana vurulsun. Cəmiyyətimizdə
fikir ayrılığı olmasın.
Telman ƏLİYEV
Xalq qəzeti.- 2015.- 20 mart.- S.9.