Azərbaycanın ilk
balerinası
Qəmər
Almaszadə—100
Qəmər xanım
haqqında bu yazını ulu
öndər Heydər
Əliyevin 2000-cı il martın 9-da aktrisaya 85 illik yubileyi ilə bağlı
göndərdiyi təbrik məktubundan bu
sözlərlə başlamaq istərdim: “Avropa və rus
klassiklərinin şah əsərlərində
yaratdığınız dolğun, rəngarəng səhnə
obrazları öz təkrarolunmaz ifa tərzi və yüksək
peşəkarlıq səviyyəsinə görə həmişə
balet mütəxəssisləri tərəfindən əsl sənət
inciləri kimi qiymətləndirilib. Məhz bu baxımdan sizi
mübaliğəsiz olaraq Azərbaycan baletinin təşəkkül tapmasında
başlıca rol oynamış sənətkar
adlandırmaq olar”.
Bu, istedadlı balet ustasının sənətinə verilən yüksək qiymət idi. Bu yaxınlarda isə möhtərəm Prezidentimiz cənab İlham Əliyev Qəmər xanımın 100 illik yubileyinin keçirilməsi haqqında sərəncam imzalamışdır. Sərəncamda Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinə görkəmli balet ustasının 100 illik yubileyi ilə bağlı tədbirlər planı hazırlamaq həvalə olunmuşdur. Artıq bu tədbirlərin keçirilməsinə start verilmişdir.
Qəmər xanım çox şərəfli həyat yolu keçmişdir. Almaszadə Qəmər Hacıağa qızı 1915 -ci ilin mart ayında Bakı şəhərində çəkməçi ailəsində anadan olub. Uşaqlıqda baletlə məşğul olan dostu onda bu sənətə maraq yaradıb. Mühafizəkar baxışlı atasından gizli olaraq dostunun məsləhəti ilə özəl balet studiyasına yazılır (daha sonra studiya Bakı Xoreoqrafiya Məktəbinə çevrilir). Atasını baletlə yox, idmanla məşğul olduğuna inandıra bilir. Lakin bir neçə ildən sonra sirrin üstü açılır, atası əvvəllər qəzəblənsə də, sonralar gizlicə teatra gəlir və qızının çıxışlarına tamaşa edirdi.
O, professional səhnəyə çıxanda cəmi 12 yaşı var idi. 1930-cu ildə M.F.Axundov adına Bakı Opera və Balet Teatrının səhnəsinə çıxdı. Onun “Koreliya”dakı debütü çoxlarının yaddaşına əbədi həkk olundu. Həmin il milli teatrların Moskvada keçirilmiş olimpiadasında o, təkcə balerina kimi çıxış etmir, həm də dram tamaşasında baş rolu ifa edir ki, bu da kifayət qədər parlaq aktyorluq istedadından xəbər verirdi.
1931-ci il Almaszadənin yaradıcı həyatında xüsusi mərhələ sayılır. Həmin il Moskvaya, SSRİ Böyük Teatrı yanındakı xoreoqrafiya məktəbinə qəbul olunur.
1934-cü ildə onu Bakıya çağırırlar. M.F.Axundov adına Opera və Balet Teatrı Qliyerin “Şahsənəm” operasını tamaşaya qoyur və ilk azərbaycanlı balerina rəqs səhnələrini ifa edir. Daha sonra yenidən təhsilini davam etdirir, ustalığını təkmilləşdirir. Bu dəfə Leninqrad Xoreoqrafiya məktəbində Romanova (məşhur balerina Qalina Ulanovanın anası) və Boçarovun siniflərində oxuyur. Yenidən Opera Teatrına qayıtdıqdan sonra A.Adanın “Korsar” baletində Medora rolunu ifa edir.
1938-ci il, Moskvada ilk Azərbaycan incəsənəti və ədəbiyyatı dekadası keçirilir. O vaxt rəqs ansamblının repertuarına Qəmər Almaszadənin quruluşunda bir neçə xalq rəqsi daxil edilmişdi. Burada gənc baletmeysterin yaradıcılıq fantaziyası və rejissor tapıntıları özünü büruzə verirdi. Bakı Opera Teatrının repertuarında milli baletin olmadığı bir vaxtda respublikanın rəqs sənəti “Koroğlu”nun, “Nərgiz”in, “Şahsənəm”in opera quruluşlarında öz əksini tapdı. Özü də, əgər “Leyli və Məcnun”, “Şah İsmayıl”, “Arşın mal alan”, “Əsli və Kərəm”də rəqslər hələ dramaturji funksiya daşımırdılarsa, M.Maqomayevin “Nərgiz”ində (1935) “Yallı” rəqsi mübarizəyə qalxan xalqın obrazını yaradırdı.
Mariya,
Esmeralda, Maşa, Raymonda,
Kitri, Odetta, Odiliya, Tao-Xoa kimi rollar bir-birini
əvəz edir. Klassik baletdən milli “Qız qalası”, “Gülşən”, “Yeddi gözəl” tamaşalarına
yol gəlir. Klassik rəqsi milli Azərbaycan rəqs elementləri ilə bacarıqla uzlaşdırmaqla
aktrisa bu partiyaların əsl mənada klassik traktovkalarını yaratmışdı.
Onun dərin sevgi ilə yaratdığı
Gülyanaq obrazı bu gün gənc
balerinalar üçün
özünəməxsus “etalona”
çevrilib. “Qız qalası” ilə Azərbaycan balet sənətinin şərəfli səhifəsi
açılır.
1950-ci ilin dekabrında
Bakı teatrının
səhnəsində yeni
Azərbaycan baleti - S.Hacıbəyovun “Gülşən”i
göstərilir. Librettonun müəllifi, quruluşu
və baş rolun ifaçısı Qəmər
Almaszadədir. O artıq
özünü klassik
baletdə təsdiqləmişdi
və eyni zamanda Azərbaycan rəqsinin dərin bilicisi kimi tanınırdı.
Bu keyfiyyətləri özündə
birləşdirməsi Almaszadəyə
yeni mürəkkəb
vəzifənin öhdəsindən
gəlməyə imkan
verdi. Baletdə zəhmət
hökmrandır.
“Gülşən”dən iki il sonra
Qara Qarayevin “Yeddi gözəl” baleti səhnəyə qoyuldu. Libretto - Sionimski və
Rəhman Hidayətzadənin,
quruluş - Qusevin idi. Rəqslər üzrə məsləhətçi isə
Qəmər Almaszadə
idi. Baletin premyerası 9 noyabr
1953-cü ildə oldu.
Dahi şair Nizaminin dərin fəlsəfi ideyalarını təcəssüm
etdirən bu əsərdə onun yaradıcılığındakı əsas istiqamətlərdən
biri - xalqın və hökmdarın qarşılıqlı münasibəti
yer alır. Ayişənin xalqın fəlakətləri
fonunda cərəyan edən faciəsi musiqidə və xoreoqrafiyada öz gerçək həllini tapmışdı. Tamaşanın milli koloritinin mükəmməl təqdimatı,
heç şübhəsiz,
Qəmər Almaszadənin
- baletin əsas partiyasının ifaçısının
və buradakı bir sıra milli
rəqslərin quruluşçusunun
xidməti sayəsində
idi.
1954-cü ildən etibarən
Qəmər Almaszadə
Azərbaycan Dövlət
Opera və Balet Teatrının balet truppasına rəhbərlik
edirdi. 1980-ci ildə
isə təqaüdə
çıxmışdır.
Qəmər Almaszadə “Qırmızı
lalə”, “Şopeniana”,
“Laurensiya”, “Qızıl
açar”, “Yatmış
gözəl” və s.
kimi tamaşalara quruluş verib. 1969-cu ildə daha
bir Azərbaycan baleti həyata vəsiqə aldı.
Bu, Azərbaycan bəstəkarı Fikrət
Əmirovun artıq məşhurlaşmış olan
və geniş populyarlıq qazanmış
“Şur” simfonik muğamına müraciət
etmiş xoreoqrafın
yaradıcı bioqrafiyasının
daha bir zəfəri idi.
Qəmər xanım 2006-cı il aprelin 7-də
vəfat etmişdir.
SSRİ Xalq artisti, Dövlət mükafatı
laureatı Qəmər
Almaszadə məktəbi keçmiş
sovet baletində ən mükəmməl məktəblərdən idi. Təkcə Azərbaycanda
deyil, dünyanın bir çox səhnələrində çıxış
etmiş Xalq artisti Leyla Vəkilova,
Rəfiqə Axundova, Tamilla Şirəliyeva, Çimnaz
Babayeva və bir çox digər balerinalar məhz bu məktəbin
yetirmələridir.
M. MÜKƏRRƏMOĞLU
Xalq qəzeti.- 2015.-
31 may.- S.8.