Azərbaycan Xalça
Muzeyində
təqdimat – “Canlı
əfsanə”
Azərbaycan Xalça Muzeyində
Türkmənistan Prezidenti
Qurbanqulu Berdıməhəmmədovun türkmən xalçalarına həsr
olunmuş “Canlı əfsanə” kitabının təqdimatı
keçirildi. Azərbaycan dilində təqdim olunan bu kitab
Türkmənistanın Azərbaycan Respublikasındakı səfirliyi
və Azərbaycan Xalça Muzeyinin
dəstəyi ilə nəşr edilib.
Əsrlər
boyu insanlar türkmən xalçalarını “sirlərdən
toxunmuş gözəllik” adlandırmışlar. Türkmən
xalçalarının
özünəməxsus təsvir dili var. Bu dil qədim
türk irsinin təsdiqidir. Xalça türklər
üçün dünyanın rəmz və ornamentlə ifadə
etmək vasitəsi olmuşdur.
Türk
xalçaçılığı Kiçik Asiyadan
tutmuş Orta Asiya və
Hindistana qədər olan ərazidə inkişaf etmişdir.
Bu ərazilərdə müxtəlif özünəməxsus
regionların mədəniyyətləri bir-biri ilə
qarşılıqlı əlaqədə inkişaf
etmişdir. Özlərinin region fərqlərinə baxmayaraq,
bu xalçaları ümumi bədii və texnoloji cəhətlər
birləşdirir.
Bu
inkişaf etmiş xalça regionlarına, çoxəsrlik
tarixə, zəngin mədəni ənənələrə,
xalq sənətləri arasında
xalçaçılığın mühüm yer tutduğu özünəməxsus
incəsənətə malik olan Türkmənistan və Azərbaycan
da daxildir. Azərbaycan və türkmən
xalçaçılığı türk xalqlarının
xalça sənətinin ümumi inkişaf məcrasında
formalaşmışdır.
Bu
regionların mədəni əlaqələri nəticəsində
iki ölkənin xalça sənətinin inkişafın
etnik köklərinin bir-birinə yaxınlığını
və eyniliyini təsdiq edən cizgilər meydana gəlmişdir. Türkmənlərin və azərbaycanlıların
etnogenetik qohumluğu məişət və mədəniyyətlərin
oxşarlığını müəyyən etmişdir. Azərbaycan xalçalarının
naxişlarında bir çox qədim türk motivlərinə
rast gəlinir. Bu da XIII-XV əsr məşhur Səlcuq
xalçaları ilə bağlıdır.
Özünəməxsus
türkmən xalçaçılıq sənəti bəşər
tarixinin bir çox məsələlərinə
aydınlıq gətirən məxsusi
dil ilə yazılmış unikal tarixi bir “kitabdır”. Təsadüfi deyil ki,
türkmənlər xalçanı kitabla müqayisə edir.
Bir türkmən məsəlində belə deyilir:
“Xalçanı sər və mən sənə ürəyində
olanı deyim.”
Türkmənistan
Prezidenti Qurbanqulu Berdıməhəmmədovun “Canlı əfsanə” kitabı türkmən
xalçalarının tarixini, dünyəviliyini,
mifologiyasını və
yaradıcı dəyərlərini açıb göstərir.
Buradakı xalçaların ifadələri türkmən
xalqının maddi və mənəvi mədəniyyətinin
əbədiliyinin fəlsəfi
kökünü axtarıb tapır. Türklər üçün xalça
bir başqa aləm, heyrətamiz gözəlliyə malik yeni
bir dünyadır. Bu gözəllik əsrlərlə
yaranıb, qorunub, bu günümüzə
çatmışdır.
Doğru
demişlər ki, gözəllik yalnız xilas etmir, həm də
yaradır. Gələcəyə ümidlə baxan, əllərinin
və ruhlarının hərarətilə bu gözəlliyi
yaradan türkmənlər təsəvvürlərində və
arzularında, ümidlərində Ağcaqum çöllərinə
çiçəkli bahar gəlmişdir və o bahar heç
payıza, qışa çevrilmir. Ona görə də
türkmən xalılarını mükəmməlliyin
nışanı adlandırmaq olar. Türkmən mədəniyyətində
xalça təkcə məişət anlayışı
daşımır, həm də mifoloji və simvolik əhəmiyyətə
malikdir.
Türkmən
xalçaları hər ilməsi təbiət gözəlliyinin
bütün rənglərini, allı-güllü
çiçəkləri, Günəşin doğuşunu və
batışını,
Altaylardan Xatınçaya doğru uzanan Günəş
şəfəqlərinin hərarətini anladır. Kitabda
haqqında söhbət açılan “Sakit şəfəq”
xalçası tufanqabağı səmanın cazibəsi elə
təsvir olunub ki, təbiətin bu əsrarəngizliyindən
doymaq olmur, həmçinin bu xalçada dan yerinin
sökülməsi, şəfəqin yer üzünə
saçılması başlayır – həyat başlayır
burdan. Türkmənlərə görə, musiqi, poeziya
sözlərdə, səslərdə əks olunmuş həyatdırsa,
xalçalar da rənglərdə
və rəmzlərdə əks olunmuş həyatdır.
Bitki
motivləri türkmən xalçalarının əsas
ornamentinə çevrilib. Al rəngin üzərində
ağ-qara, qırmızı və digər naxışları
ustalıqla yaradan xalçaçılar təbiətdən,
aldıqları boyalara rənglərinə görə məcazi
mənalar verir. Kitabda verilən güllü xalçalarda rənglər
“çiçəyin ruhu” adlandırılır. Dörd ləçəkli
çiçəklər isə ilin fəsillərini ifadə
edir. “Dəniz xalçası” nda dəniz sanki ilmələrin
dili ilə öz rəvayətini danışır. Bu,
qadınlarını sahildə Allaha əmanət edib balıq
üçün dənizin qoynuna gedənlərin rəvayətidir.
“Altın əsrin altın gölləri (naxışları)”
adlı xalça böyük yunan tarixçisi Sokratın “həqiqətə
gedən yolun önünü kəsən ziddiyyəti dəf
etmək çağrısı”nı xatırladır. Burada
kainatın gerçəkləri aranır.
Kitabda
deyilir ki, üzərində at təsvir olunmuş xalçalar
türkmənlərin anlayışında murada yetişməkdir.
At türkün miniyi deyil, dostu, silahdaşıdır. Axaltəkə
atları da hər bir türkmənin
can dostudur. Axaltəkə rəssamların, şairlərin,
həm da
xalçaçıların ilham pərisidir. Axaltəkə
atları təsvir olunurkən fantaziyalar hədd-hüdud
tanımır. At təsvir olunan xalçalar, eyni zamanda,
insanın ruhu kimi təsvir olunur, uğur və xeyirxahlıqla
eyniləşdirilir.
Türkmən
xalçası təkcə dünya mədəniyyəti
üçün nəsillərin yadigarı, yaradıcı zəhmətinin
təcəssümü deyil, həm də qədim incəsənəti
yeni-yeni mənalarla zənginləşdirən yaradıcı
yeniliklər meydanı, dünya bədii
xalçaçılığının inkişaf mənbəyidir.
Türkmən xalçaları dünyanın böyük
muzeylərini, saraylarını, iqamətgahlarını bəzəyir.
Bu gün qədim adət-ənənəsini davam etdirən
xalça ustalarının yaratdığı sənət əsərləri
gözəllik və mükəmməllik etalonu
olmalarını qoruyub saxlayır.
Röya TAĞIYEVA,
Azərbaycan Xalça Muzeyinin
direktoru,
sənətşünaslıq elmləri
doktoru, professor
Xalq qəzeti.- 2015.- 20 noyabr.- S.6.