Selena (Ay) alban məbədinin
lokalizəsinə dair
Antik Albaniyanın etnik palitrasında
olduğu kimi, əhalisinin dini etiqad və baxışlarında da rəngarənglik hökm
sürməkdə idi. Müxtəlif dillərdə
danışan insanlar bir sıra hallarda həm də müxtəlif
dinlərə sitayiş edirdilər. Çoxallahlığa
qarşı hamıdan əvvəl Əhəməni
imperiyası çıxdı. Başqa sözlə,
Əhəmənilər öz ərazilərində hökmran
olan zərdüştliyi tədricən Albaniya ərazisində
də yaymağa başladılar. Əhəmənilərin
bu ənənəsini sonralar Sasanilər də davam etdirdilər.
Amma zərdüştlik Albaniyanın heç də
hər yerində yayılmadı. Buna mane
olan, bir tərəfdən Albaniyada xristianlığın IV əsrdən
etibarən rəsmən dövlət dini elan edilməsi idisə,
digər tərəfdən, əhalinin ibtidai dinlərə
inamının hələ də güclü olması idi.
Antik mənbələrin məlumatlarına görə,
albanlar Zevs, Helios və Selenaya sitayiş edirdilər.
Strabon yazırdı ki, “onlar, yəni albanlar tanrılardan
Helios, Zevs və Selenaya, xüsusən də məbədi
İberiya yaxınlığında yerləşən Selenaya
sitayiş edirlər”. Xatırladaq ki,
albanların Selenaya –Ay allahına sitayiş etmələrinə
dair məlumatlara digər yazılı qaynaqlarda da rast gəlinir.
Bu məsələ ilə bağlı, demək
olar ki, alternativ fikir yox dərəcəsindədir. Elm üçün qaranlıq qalan və tədqiqatçılar
arasında müəyyən qədər fikir
ayrılığı doğuran isə Ay məbədinin
lokalizəsi məsələsidir. Məsələn,
İ.İ. Şopen də Strabon, kimi Selena məbədinin
İberia ilə qonşuluqda, daha doğrusu, İori və
Alazan çaylarının Kürə qovuşduğu ərazidə
olduğunu ehtimal edir. A.E. Krımski isə Selenanın Şəki
ərazisində olduğunu güman edir . Xatırladaq ki, bu ehtimal K.V. Trever tərəfindən
də nəzərdən keçirilib.
A. İ. Boltunova hesab edir ki, antik mənbələrdə
adıçəkilən Selena məbədini Kaxetiyanın
şərqində axtarmaq gərəkdir. Hesab edirik ki,
bu halda A. Boltunova çox ciddi şəkildə
yanılır.
Birincisi, “Kaxetiyanın şərqi” deyəndə onun
konkret olaraq haranı nəzərdə tutduğu bilinmir. Yəni, bu, həm Kaxetiya, həm
də Albaniya ola bilər.
İkincisi, A.İ. Boltunova nəzərə almır ki,
Strabon Selenanın İberiya ərazisində deyil, məhz
“İberiya yaxınlığında” olduğunu yazır.
Üçüncüsü, Albaniyadan kənar ərazilərdə,
o cümlədən Boltunovanın güman etdiyi Kaxetiya ərazisində
Selenaya sitayişin bu və ya digər elementlərini
özündə yaşadan heç bir məbəd yoxdur.
Göründüyü kimi, A.E. Krımski və A.İ
Boltunova istisna olmaqla, digər müəlliflərin
Selenanın təqribi kordinatları barədə ehtimalları
bir-birinə çox yaxındır. Məbədin yerini
bilmədikləri halda, müxtəlif müəlliflərin
oxşar mülahizələr söyləməsi, təbii ki,
onların hamısının eyni mənbədən bəhrələnmələri
ehtimalına gəlir. Başqa sözlə,
bütün sonrakı müəlliflər bu halda sadəcə
Strabona istinad etmişlər.
Bəli, Strabondan başlayaraq, bu günədək Selena
(Ay) məbədi barədə yazıblar və müxtəlif
tarixi dövrlərdə yaşayan müəlliflərin, demək
olar ki, əksəriyyəti heç bir konkret ünvan göstərmədən
sadəcə eşitdiklərini və ya oxuduqlarını təkrar
etməklə kifayətlənmişlər. Zatən, biz də
bizəqədərki yazılanları təkrarən dilə gətirdik.
Məgər bundan artıq nə isə demək
imkanı yoxdurmu? Gəlin, məsələni
bir qədər konkretləşdirməyə cəhd edək.
Elə isə əvvəlcə Albaniyadakı məbədlərin
coğrafiyasına nəzər salaq: Girdiman məbədi, Kilsədağ
məbədi, Kiş məbədi, Gənzəsar məbədi,
Aquen məbədi, Kürmük məbədi, Qum məbədi,
Ləkit məbədi, Zaqatala rayonunun Pipan ərazisindəki məbəd
qalıqları və s. Baxın, alban məbədləri, demək
olar ki, ölkənin bütün regionlarını əhatə
edib. Təbiidir ki, Selena bu məbədlərdən biri ola bilər. Elə isə
sadalanan məbədlərdən məhz hansının Selena
olmaq ehtimalı daha çoxdur. Əlbəttə,
bu halda daha çox Albaniyanın qərb və şimal-qərb
bölgələrindəki, özü də “İberiya
yaxınlığında” yerləşən məbədlər
üzərində dayanmaq daha məqsədəuyğundur.
Bu halda ən əvvəl istər-istəməz
Qax, Zaqatala və Balakən rayonları ərazisindəki alban
məbədləri barədə düşünməli oluruq.
Ona görə ki, həmin məbədlər həm
də Alazan və İori çayları hövzəsinə
nisbətən daha yaxın ərazidə yerləşir.
Hansı ki, Selenanın lokalizəsindən bu və
ya digər formada bəhs edən müəlliflər də
onun məhz həmin çayların Kürə
qovuşduğu ərazidə olduğunu ehtimal edirlər.
Təbiidir ki, Selena (Ay) məbədi xronoloji baxımdan
xristianlıqdan əvvəlki dövrə aiddir. Deməli, məntiqi
baxımdan həmin məbəd çoxsaylı digər
xristian məbədlərindən fərqli olaraq xristian olmayan
insanlar üçün də sitayiş yeri ola
bilərdi. Fikrimizcə, bu əlamətləri
baxımından Qax rayonu ərazisindəki Kürmük məbədi
daha çox diqqət çəkir. Birincisi,
ona görə ki, Kürmük məbədi
xristianlığın qəbulundan çox-çox əvvəl
də insanların sitayiş yeri olub. İnsanlar
min illərdir ki, oradakı Qara daşı müqəddəs
bilərək ziyarət edirlər. Görünür,
əvvəlcə xristian dini missionerləri, daha sonra isə
alban katolikosu və yepiskopları xristianlığın tez və
asan yayılmasını təmin etmək məqsədilə
sonralar orada xristian məbədi ucaldıblar. Maraqlıdır ki, Kürmük məbədi
yuxarıda sadalanan alban məbədləri içərisində
yeganə məbəddir ki, insanlar bu gün də dini
inanclarına uyğun olaraq oranı ziyarət edirlər.
Kürmük məbədi yeganə alban məbədidir ki,
ziyarətçilər arzu və niyyətlərinə
qovuşmaq üçün nəzir edərək may və
noyabr aylarında oraya gəlir, Qara daşın üzərində
şam yandırır və qurban kəsirlər. Diqqəti cəlb
edən məqamlardan biri də budur ki, etnik və dini mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq, Qax və ətraf rayonlardan, habelə
Gürcüstandan çoxsaylı insan kütləsi hər il Kürmük məbədini ziyarət edir. Ziyarətçilər arasında azərbaycanlılarla
yanaşı, gürcülər, avarlar, ingiloylar, saxurlar,
laklar, bir sözlə, bölgədə yaşayan
bütün etnosların nümayəndələrini görmək
olar. Strabon
yazırdı ki, Albaniyada kahinlər “böyük və əhalisi
sıx olan müqəddəs vilayətlərə
başçılıq edir, həm də məbədin
qullarını işlədirdi”. Orada (yəni Albaniyada)
“kahin vəzifəsini hökmdardan sonra ən hörmətli adam yerinə yetirirdi”. Kahinlər
geniş torpaq sahələrinə malik olmaqla bərabər, həm
də məbədə məxsus qullara da nəzarət edirdilər.
Tanrılara, daha doğrusu, Selenaya– Ay Allahının
qurbanvermə mərasimlərinə nəzarət və rəhbərlik
də kahinlərin vəzifə və funksiyasına aid idi.
Qurbanvermə mərasimində əsasən heyvan kəsirdilər. Bununla belə,
qullardan da qurban məqsədilə istifadə olunduğu
bildirilir. Bir daha təkrar edirik, Azərbaycanın
şimal-qərb bölgəsində bu günədək
mövcud olan qədim Alban mədədlərindən yalnız
Kürmük məbədi etnik və dini mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq, bütün insanlar tərəfindən
ziyarət edilir. Fərqli dinlərin və
fərqli etnosların təmsilçiləri tərəfindən
Kürmük məbədində dini ayinlərin icrasında
da, demək olar ki, fərqlər hiss olunmur. Maraqlıdır ki, həm müsəlmanlar, həm də
xristianlar qurban olaraq ya xoruz, ya da qoç kəsirlər.
Bütün
bu xüsusiyyətləri Kürmük məbədinin
bir etiqad yeri olaraq İslamdan və xristianlıqdan
çox-çox əvvəl mövcud olduğundan xəbər
verir. Əslində, məbədə aid ilkin
tikinti qalıqları da bu cür düşünməyə əsas
verir. Xatırladaq ki, hazırda
Kürmük məbədi olaraq bəzilərinin təqdim
etdiyi kilsə binası XIX əsrdə çar
Rusiyasının himayəsi ilə oradakı Alban məbədinin
qalıqları üzərində tikilib. Söhbət
təqribən eramızın I əsrində insanların ziyarət
yeri olan “Qara daşın” üstündə yonulmuş
çay daşı və kirəc məhlulundan istifadə
edilməklə inşa olunmuş tikinti qalıqlarından
gedir. Hansı ki, həmin məbəd əsrlər
boyu region əhalisinin sitayiş yeri olub. Azərbaycan
Rusiya tərəfindən işğal edildikdən sonra müqəddəs
yerlərin ziyarətinə də tədricən rəsmi və
ya qeyri-rəsmi qaydada qadağalar tətbiq olunub. Məhz həmin dövrdə Kürmük məbədi
də Çar çinovnikləri tərəfindən
dağıdılaraq onun yanında bişmiş kərpicdən
xristian kilsəsi tikilib. Xoşbəxtlikdən
Kürmük məbədinin bünövrə hissəsi və
ətrafa səpələnmiş tikinti qalıqları
çox qiymətli tarixi dəlil-sübut kimi bu günədək
qalmaqdadır. Bir daha bildirmək istərdik ki, “Qara
daş”ın yaxınlığında qırmızı kərpicdən
gürcü memarlığı stilində inşa olunmuş
kilsə binasının Alban məbədi olan Kürmük məbədinə
heç bir aidiyyatı
yoxdur. Sirr deyildir ki, həmin kilsənin
tikintisində əsas məqsəd velikorus şovinizminin
ideologiyasına uyğun olaraq, milli ucqarlarda yaşayan
xalqları, tarixən formalaşmış olan milli-mənəvi
dəyərləri sistemindən məhrum etməklə,
onları assimliyasiyaya məruz qoymaq idi.
Xüsusi vurğu ilə bir daha bildiririk ki, Kürmük
məbədi regionda ziyarətçilərin etnik və dini tərkibinin
rəngarəngliyi və kütləviliyi baxımından
analoqu olmayan abidədir. 1990-2003-cü illərdə
bölgədəki xidməti fəaliyyətimlə
bağlı hər il may və noyabr
aylarında Kürmük məbədini ziyarət mərasimini
izləmək imkanım olub. Bu, həqiqətən,
olduqca kütləvi bir mərasimdir. İki
gün ərzində oraya təkcə Qax, Zaqatala, Balakən,
Şəki və digər rayonlardan deyil, qonşu
Gürcüstandan da on minlərlə insan gəlir. Özü də hamı bayramsayağı bir əhval-ruhiyyədə
olur.
Əvvəllər,
adətən, hər il may ayının ikinci, noyabr ayının isə sonuncu
bazar günü Kürmük-obanı (Qax və ətraf
rayonların əhalisi Kürmük məbədini məhz bu
cür adlandırırlar) ziyarət edirdilər. Diqqəti cəlb edən odur ki, son illər
gürcü keşişlərinin təhriki ilə ziyarət
günlərinin vaxtı bir qədər də konkretləşdirilib.
Artıq neçə illərdir ki, may ayının 6-sı və
noyabr ayının 23-ü həm Azərbaycan, həm də
gürcü icması tərəfindən Kürmük məbədinin ziyarət
günü kimi qeyd olunur. Həmin günlər
Gürcüstanın müxtəlif bölgələrindən,
o cümlədən Tbilisi və Batumidən Qaxa
çoxsaylı insanlar gəlir. Gələnlərin
də əksəriyyəti keşişlər və rəsmi
dövlət adamlarıdır. Gürcüstanın Azərbaycandakı
səfirliyinin nümayəndənləri Kürmükoba ziyarətinin təşkilində
xüsusi fəallıq göstərirlər.
Yuxarıda deyilənləri ümumiləşdirərək
belə bir qənaətə gələ bilərik ki, qədim
albanların sitayiş etdiyi, Strabonun da İberiya
yaxınlığında olduğunu bildirdiyi Selena – Ay
Allahının adını daşıyan məbəd məhz
Kürmük məbədidir. Bu məbəd min illərdir
ki, etnik və dini mənsubiyyətindən asılı
olmayaraq, regionda yaşayan bütün insanların ümumi
inanc yeridir.
XIX əsrdən başlayaraq Çar Rusiyasının Qafqazda yeritdiyi şovinist və millətçi siyasətin nəticəsi olaraq, Kürmük məbədinin “xristianlaşdırılması” abidəsi olduğu istiqamətində fəal iş aparılmışdır. Gürcü kilsəsinin, demək olar ki, bütün resursları bu işə cəlb olunmuşdur. Bir daha təkrar edirik, bəli, qədim albanların vaxtilə “Qara daş” üzərində çay daşı və əhəng məhlulundan istifadə olunmaqla inşa etdikləri Selena XIX əsrdə məhz çar hökumətinin tapşırığı əsasında dağıdılaraq, onun yanında gürcü kilsəsi inşa edilmişdir. Amma bu da heç nəyi dəyişməmişdir. Yəni, əvvəllər region əhalisinin həmin ocağa münasibəti necə idisə, indi də o cürdür. Deməli, kimlərinsə Kürmük məbədinin sırf xristian abidəsi kimi görmək arzusu reallaşa bilmədi. Kürmük məbədi İslamdan və xristianlıqdan çox-çox əvvəl olduğu kimi, sonralar da, yəni əvvəlcə xristianlığın, daha sonra isə İslamın rəsmi dövlət dini olduğu dövrlərdə də, lap elə Çar Rusiyası və Sovet imperiyası tərəfindən milli - mənəvi dəyərlərə qarşı təzyiq və represiyaların tüğyan etdiyi dövrdə də ulu babalarımız olan albanların müqəddəs bilərək etiqad və ziyarət etdiyi, nəzir - niyaz deyib, üstündə qurbanlar kəsdiyi müqəddəs bir inanc yerimizdir.
Onun mahiyyətini, mənsubiyyətini və təyinatını dəyişmək istiqamətində atılmış addımlar hər zaman uğursuzluqla nəticələnib. İstərdik ki, bundan sonra da insanlar oranı ancaq və ancaq xoş niyyətlərlə ziyarətə gəlsinlər. O müqəddəs ocağı ziyarət pərdəsi altında səpilən etnik və dini təfriqə, separatizm toxumları əgər ötən 2000 il ərzində cücərməyibsə, deməli, bundan sonra da göyərə bilməz.
Qafar CƏBİYEV,
Azərbaycan Respublikasının
Əməkdar jurnalisti,
tarix elmləri doktoru
Xalq qəzeti.-
2015.- 25 oktyabr.- S.6.