Üzeyir bəy Hacıbəyli –
milli mədəniyyət mücahidi
Üzeyir Hacıbəyli – 130
Həsən bəy Zərdabi: “Ey
elm təhsil edən cavanlarımız!.. Ləzzəti-dünyaya
tamah etməyib öz qardaşlarımızı əməli-xeyrə
vadar edin. Qoy şüəralar sizi həcv etsin, mollalar lənət
oxusun, avamünnas daşa bassın, siz millət
üçün zəhmət çəkirsiniz və bişəkk,
gələcəkdə millətin gözü açılanda
sizi şəhid hesab edib, sizə rəhmət oxuyacaq”.
“Əkinçi” qəzeti, 11 iyun
1876-cı il, ¹11
Üzeyir bəy
Hacıbəyli: “Ey millət mücahidləri! Yatmış
millətin yaxasından yapışıb silkələyin ki,
oyansın. Əgər əfradi-millət öz cəhaləti
hərəkətindən sizi dinləmək istəmirsə,
siz ondan əl çəkməyiniz və o sözlərə
müvafiq dolanmağa məcbur ediniz, sonra onun özü sizə
minnətdar olacaqdır”.
“İrşad” qəzeti,
3 dekabr 1906-cı il, ¹ 277
I. Milli
oyanış estafeti
Zərdabi müstəsna bir fəhm və zəka ilə milli oyanış və gələcək istiqlalın sivil mədəni quruculuq üzərində yüksələcəyini anlayıb misilsiz əzm, cəsarət və dönməzliklə bu zəruri prosesi hərəkətə gətirdi. Onun milli məktəb, milli teatr və milli mətbuat sacayağı üstünə qoyduğu əməli-məfkurəvi hazırlıq Azərbaycanı XIX əsrdən XX əsrə keçirdi.
Böyük maarifçi, əməlpərvər Həsən bəyin milli oyanışa yuxarıdakı çağırışı yeni əsrdə kəmiyyət göstəricilərinin artımı ilə növbəti keyfiyyət mərhələsi başlananda da eyni aktuallıqla səsləndi. Bu dəfə həmin tarixi bəyanat XX əsr mədəni yüksəlişinin estafetini milli talenin hökmü kimi qəbul etmiş Üzeyir bəy Hacıbəylinin dili ilə səsləndi. Həsən bəy öz mübarizəsinə beş-on maarifçini qoşmaq umudunda idisə, Üzeyir bəy artıq bu çağırışdan oyanıb-tərbiyələnmiş onlarla, yüzlərlə huşyarı səsləyirdi.
Artıq yeni əsrin birinci onilliyinin ortaları -
1905-1906-cı illər idi. “I Rus inqilabı” deyilən
fırtına başlayanda yeni nəsil tale gəmisinin göyərtəsində
tufanı aşmağa müntəzir idi.
Üzeyir bəy Hacıbəylinin 1905-ci ildən
başlayan ictimai-siyasi, ədəbi-mədəni mübarizəsi
sonrakı 43 ildə fasiləsiz davam etdi, iki mürəkkəb,
bir-birindən ağır və məşəqqətli mərhələdən
keçdi.
1905-1920-ci illəri əhatə edən birinci dövrdə gənc
pedaqoq-publisist və musiqiçi Üzeyir bəy Hacıbəyli
milli oyanış prosesinin milli istiqlal uğrunda mübarizəyə
çevrilməsinin önündə getdi; peşəkar
musiqinin əsaslarını yaratmaqla, xalqın ölgünləşdirilmiş
mənəviyyatını dirçəldib yeni tipli mədəniyyətə
yönəltməklə milli özünüdərk prosesinə
misilsiz qida və enerji verdi. Milli
dövlətçiliyin bərpası, 1918-ci ilin 28 mayında
müsəlman Şərqində ilk respublikanın - Azərbaycan
Xalq Cümruhiyyətinin elan olunması bu məfkurə
mücadiləsinin yetirməsi oldu.
1920-ci
ilin 28 aprelində Cümhuriyyət zorla devrilib Azərbaycan
sovetləşdiriləndən sonra da Üzeyir bəy repressiya
dalğasına boy verməyərək, mühacirət xəyalına
düşməyərək, ideoloji basqılar və milli xəyanətkar
mühitə tablayaraq xalqına
xidmət imkanlarından sonadək yararlandı. “Sovet
mədəni quruculuğu” Azərbaycanda Üzeyir bəy
Hacıbəylinin dərin və genişmiqyaslı fəaliyyəti
ilə milli məzmun və bəşəri formalarla zənginləşib
tarixi köklər üzərində çağdaş mədəni
dəyərlərin boy atıb çoxalması
baxımından əlamətdar oldu. Çağdaş
musiqi mədəniyyətimizin çoxşaxəli orqanizmi bu
dövrdə ətə-qana doldu, forma və məzmun
bitkinliyinə çatdı, məktəbə çevrildi.
Quzey Azərbaycanın Rusiya işğalı nəticəsində
dövlətçilik qurumlarını itirdiyi vaxtlardan
başlayaraq gizli qata keçmiş milli özəllik məfkurəsi
yox olmadı.
İctimai-siyasi düşüncə axarları ilə hərəkətdə
olub XIX əsrin sonu - XX əsrin əvvəllərində məfkurəvi
mübarizənin üç mühüm qolunun -
Türklük, İslamçılıq, Müasirlik dəyərlərinin
qovuşuğu kimi biçimlənən azərbaycançılığın
mahiyyətcə yeni dövlətçiliyinin milli bayrağın rəngləri səviyyəsinə
çatdırılması Üzeyir bəy Hacıbəylinin
də fədakar, mükəmməl fəaliyyəti ilə
tarixi bir hadisə kimi xalqın geniş dairələrindən
kütləvi təkan aldı.
1948-ci ildə
milli varlığın xalis materialından yoğrulmuş, zəkasını
və ruhunu millət xəmirinə qatmış, nadir
dühaların sırasında ölməz abidəsini qoymuş Üzeyir bəy
Hacıbəyli əbədiyyətə qovuşanda milli
istiqlal ideoluqu Məhəmmədəmin Rəsulzadə xaricdə
çıxan “Azərbaycan” qəzetində yazmışdı: “Başda bir həvəs
olaraq işə başlayan Hacıbəyli sonra kəndi-kəndini
yetişdirmiş, musiqi təhsilini tamamlamış, nəticədə
sözün Avropayi mənasıyla otoritesini (nüfuzunu - T.A.)
hər kəsə tanıtmış bir kompozitor olmuşdur.
Fəqət
beyhuda, dəmir pərdənin arxasında kəndinə
süni marşlar yazdırılsa da, Moskvada çiyni
diktatorun əli ilə oxşadılsa da, tabutu başında
Azərbaycan mənəviyyatı ilə ilgiləri olmayan
komissarlar növbədə dursalar da Hacıbəyli Üzeyiri
Azərbaycan kültüründən və Azəri-Türk
tarixindən kimsə ayıramaz! O, milli Azərbaycan varlığının
məsnədləri arasında qalacaq ayrılmaz bir dəyərdir!”.
II. Zərurətdən doğulan
insan
ÇağdaşAzərbaycan
musiqisinin banisi, korifey bəstəkar, qüdrətli söz
adamı, istiqlalçı publisist... Bunlardan əlavə,
misilsiz mədəniyyət qurucusu, parçalanmış Vətənini,
bölünmüş xalqını ümummədəni məcrada
birləşdirən nadir ictimai xadim, milli mədəniyyətimizi
dünyaca yüksəkliyə qaldıran nəhəng şəxsiyyət...
Bunlar Üzeyir bəy Hacıbəylinin ilk
xatırlamada yada düşən keyfiyyətləri və xidmətləridir.
Bu qədər çoxtərəfli, tarixi
qaynaqlara və gələcək hədəflərə
bağlı, milli-məfkurəvi, ictimai-mədəni yük
daşımış bu insan bir ailənin və nəslin qismətinə
deyil, bütün xalqının taleyinə doğulmuşdu.
Bu
oğlan uşağı 1885-ci il sentyabrın 18-də
şuşalı məmur Əbdülhüseyn bəyin və
onun evdar həyat yoldaşı Şirinxanımın ailəsində
5 uşağın ortancılı kimi dünyaya gələndə,
əslində, Azərbaycanın mədəniyyət tarixində
yeni bir səhifə açılmış, milli təqvimdə
həmin günün yeni taleyi də müəyyən
olunmuşdu. Bir neçə onillik keçəcək,
18 Sentyabr tariximizin Milli Musiqi Günü, təqvimimizin
Üzeyir bəy Günü kimi mənalanacaqdı. Hələliksə bir ailəni və onun
yaxınlarını sevindirən adi bir hadisə baş
vermişdi.
Balaca Üzeyir özünü və ətrafındakıları
Şuşanın mədəni zadəganlığı ilə
xalq həyatının sərt gerçəklikləri
arasında tanıdı, dəyərləndirdi. Vaxtilə Qarabağ
xanlığının paytaxtı, indisə Rusiya
imperiyası müstəmləkə əyalətinin qəza mərkəzi
olan Şuşa qalası nadir etnik-mədəni mühitin
daşıyıcısı idi. Orta əsr Qafqaz
Albaniyasının əsas etnosu olan xristian qıpçaqların
son nəslindən olan bu vilayətdə böyük bir mədəni
irsin daşıyıcıları idi. Nadir
şahın qəzəbinə düçar olaraq
Qarabağdan sürgün edilmiş bu tərəkəmə-elat
camaatının zirək, imkanlı və geri dönə
bilmiş qisminin seçmə adamları da Azərbaycanın ən
mötəbər qala - şəhərində məskunlaşmışdılar.
Yeni xanlıq qüvvətlənmək, yüksəlmək
üçün qala öz qapılarını o tay-bu
taylı Azərbaycanın hər yerindən bacarıqlı,
istedadlı insanların üzünə açıq
saxlamışdı. Başqa yerlərdə qədri bilinməyən,
incidilən, azad ruhlu sənətkarlar, başı bəlaya
düşən cəngavərlər də Şuşada əmin-amanlıq
və məşğuliyyət tapmışdı. Xanlığın yüksəlişi dövründə
İbrahimxəlil xan təmizləmə aparıb fiziki, əqli
və mədəni naqisliyi olanları qaladan
uzaqlaşdırmışdı.
Bütün bunlar Azərbaycanın əksər bölgələrini
təmsil edən seçmə adamların timsalında milli-mədəni
birliyin nadir xəlitəsini yaratmışdı. Xanlığın
süqutundan sonra İran və Türkiyədən Qarabağa
köçürülmüş ermənilərin tacir və
sənətkar zümrəsi - rus hökumətinin himayəsi,
zirəkliyi, gizli xəyanətkarlığı ilə təhlükə
yarandı, şəhərin türk əhalisini
ayıq-sayıqlığa sövq etdi, milli kimliyi gündəmə
gətirərək özünütəsdiqə güclü
təkan verdi. 1831-ci ildə
hakim dairənin Şuşada açdığı qəza
hökumət məktəbinin yetirmələri Avropa tipli mədəniyyətin
əsaslarından xəbərdar olmaqla, milli
ziyalılığı çağdaş tələbatla
ayaqlaşdırmağa çalışırdılar. Sayı və şagirdləri artmaqda olan yeni tipli belə
məktəbləri bitirib Rusiya və Avropa şəhərlərində
təhsil alanlar şəhərə yeni ab-hava, zəruri dəyərlər
gətirirdilər.
Gör-götürə,
özünü və ətrafı anlamağa mədəni
bir mühitdə, kübar ailə tərbiyəsində
göz açan balaca Üzeyir ibtidai təhsili Camal bəy Fətəlibəyovun
ikisinifli məktəbində almış, Şuşanın
açıq fikirli və millətsevər ziyalısı,
sonralar tanınmış publisist və naşir kimi
Bakının mətbuat aləmində seçilən
nüfuz sahibinə çevrilmiş Haşım bəy Vəzirovun
“rus-tatar” məktəbində davam etdirmişdi. Bütövlükdə
isə onun dünyagörüşü böyük bir məktəb
kimi şəhərin qaynar, dünya ilə təmasda olan zəngin
mədəni mühitində formalaşmışdı.
Bu misilsiz məktəbin
ayağı xalqın qədimlərdən gələn milli-mənəvi
dəyərlərində - başı dünyanın sürətlə
irəli gedən elm-mədəniyyət aləmində idi. Şuşa bir əyalət şəhəri olsa da,
buradan Şərqin də, Qərbin də gərəkli olan
elmi-mədəni xəzinəsinə yollar uzanırdı,
buraya hər yandan bilgilər gəlib çatırdı.
Sonralar “Şərqin konservatoriyası” tərifini
almış Şuşanın musiqi aləmi yuxarıda söz
açılan milli-mədəni nadirliyin və
çoxqatlığın üzərində boy atıb
yaxın-uzaqlara səs salmışdı. Gələcək
bəstəkarın, peşəkar musiqimizin səs
qavrayışı, sənət zövqü, fantaziyası,
bax, bu konservatoriyada yoğrulmuş, qəliblənmişdi.
Mir Möhsün Nəvvabın özünəməxsus
musiqi təlimi, Sadıqcanın təcrübi novatorluğu,
Cabbar Qaryağdıoğlunun virtuoz
ifaçılığı, xalqın çoxəsrlik musiqi
irsinin seçmə toxumları Üzeyirin qəlbində
cücərib şaxələnirdi. Onun ruhu və zəkası
belə bir bənzərsiz mühitin məfkurəvi iksiri ilə
mayalanır, çağdaş, milli-mədəni kodlarla
proqramlaşırdı.
Yerli ziyalıların təşkil etdiyi Şərq
konsertləri, xalq teatrının musiqili süjetləri gələcək
peşəkar musiqinin ilk opera və operettalarının
rüşeymləri kimi Üzeyirin ruhuna və yaddaşına
hopurdu. O vaxt
Peterburqdan yay tətilinə gəlmiş mühəndis-tələbə
(yaxın gələcəkdə ilk milli dirijorumuz)
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin rəhbərliyi ilə
oynanılmış “Məcnun Leylinin qəbri üstündə”
səhnəciyi bu baxımdan təsirli və unudulmaz
olmuşdu. Yaxın qohumu Xan qızı Natəvanın evindəki
şeir-musiqi məclisləri də yeniyetmə Üzeyirin
sonrakı sənət
taleyinə ciddi yön vermişdi.
Beləliklə,
genetik bir kamillik timsalı olan Hacıbəylilər ailəsinin
ikinci oğlu Üzeyir tarixi bir zərurəti gerçəkləşdirəcək
Vətən övladı kimi ikinci dəfə doğuldu, millətin
taleyinə göz açdı. Bu mənəvi
doğulmanın 14 ili başa çatanda –
1899-cu ilin yayında yeniyetmə Üzeyir Şuşadan
Zaqafqaziya xalqları üçün kiçik bir universitet
rolu oynayan Qori Müəllimlər Seminariyasına oxumağa
yollandı. Azərbaycanın yeni mədəniyyətinin sənət
peyğəmbərinin, belə demək mümkünsə,
xalqımızın yaxınlaşmaqda olan istiqlal
savaşı dünyasına “hicrəti” belə başlandı.
III. Üzeyir bəy Hacıbəylinin
ömür yoluna yeni baxış
Üzeyir bəy Hacıbəylinin zəngin və
çoxcəhətli həyatı və fəaliyyəti onun
mükəmməl ömür, mübarizə və sənət
salnaməsinin yaradılması üçün son dərəcə
çox və maraqlı material verir. Qulam Məmmədlinin “Üzeyir
Hacıbəyov” salnaməsində (1984), bəstəkarın
anadan olmasının 100 illiyində buraxılmış
“Üzeyir Hacıbəyov” bioqrafiyasında, dövlət
müstəqilliyi illərində 110 illiyi münasibətilə
hazırlanmış “Üzeyir Hacıbəyov
ensiklopediyası”nda, Mirzə İbrahimovun “Tufanlara kömək
edən bir qələm” məruzələr və məqalələr
toplusunda (1987), Mirabbas Aslanovun “Üzeyir Hacıbəyov -
jurnalist” (1985) və “Üzeyir Hacıbəyov gündəlik
yazmış olsaydı” (1994) kitablarında, bir sıra
monoqrafiya və digər nəşrlərdə bu şəxsiyyətin
həyatını və yaradıcılığını əhatə
edən kifayət qədər material toplanmışdır. Lakin keçmiş sovet dövrünün
yasaqları bəstəkarın həyat və fəaliyyəti
ilə bağlı materialların hamısını aşkar
etməyə, əldə olanları doğru-düzgün dəyərləndirməyə
imkan verməmişdir.
Bəstəkar özü də bu işə o qədər
məhəl qoymamış, necə deyərlər, şəxsi
tarixçə yazmaqla deyil, onu yaratmaqla məşğul
olmuşdur.
Üzeyir bəy 1939-cu ildə Moskvada hazırlanan “Musiqi
lüğəti” üçün və 1945-ci ildə
SSRİ Bəstəkarlar İttifaqının tərtib etdiyi
“SSRİ Xalq artistləri özləri barədə” toplusu
üçün yazdığı avtobioqrafik yazılarda bir
çox mətləblərin üstündən sükutla
keçməli olmuşdur. Eyni natamamlıq
böyük sənətkarın tələbə
dostlarının, müasirlərinin, yetirmələrinin xatirə
yazılarında da özünü göstərir.
1920-ci ildən əvvəlki və sonrakı dövri nəşrlərdəki
saysız-hesabsız materiallar, bəstəkarın publisist əsərlərindəki
xatirə və ötənlərə istinadlar, bu
yazıların yaratdığı xronikal silsilə Üzeyir bəyin
real bioqrafıyasında hələ də layiqli yerini
tutmamışdır.
Sayı
heç də az olmayan dissertasiya və tədqiqatlarda da
Üzeyir bəy Hacıbəylinin sözü, musiqini, öyrətməni,
məramı bir məcrada birləşdirən
yaradıcılığı kiçik mövzulara
parçalanmış, onun bütöv kimliyi ifadə
olunmamışdır.
Üzeyir bəy Hacıbəylinin vəfatından sonra əsərlərinin
on cildçiliyinin akademik nəşrini hazırlamaq barədə
hökumət qərarı olsa da onun publisistik, bədii və
elmi irsinin bir hissəsini əhatə edən dörd cild
çap olunmuş, lakin musiqi irsindən ibarət sonrakı
cildlər nəinki işıq üzü görməmiş,
hətta tərtib belə edilməmişdir. Dövlət müstəqilliyi
illərində arxivşünas Aslan Kənan Üzeyir bəyin
“Azərbaycan” qəzetində dərc olunmuş məqalələrini, professor
Şirməmməd Hüseynov isə əsasən bolşevik
inqilabınadək olan dövrdə çap olunmuş, lakin
sonralar onun kitablarına salınmamış yazıları 2
cilddə oxuculara təqdim etmişlər.
Əslində,
bu dahi sənətkar sənədli və bədii sözü,
irili-xırdalı musiqi əsərləri, şəxsiyyətinin
nuru və əməlpərvərliyi ilə oyanan,
özünü tanıyan, bütövləşən Azərbaycanın
qarşıda duran məramını, ehtiyac duyduğu estetik-
məfkurəvi tələbatı
cavablandırmışdır. Beləliklə,
kiçik bir yazıda Üzeyir bəyin mükəmməl
bioqrafiyasındakı boşluqları və
yanlışlıqları əhatə etmək
mümkünsüz olsa da, zəruri məqamları gündəmə
gətirməyə ehtiyac var.
Üzeyir
Əbdülhüseyn oğlu Hacıbəyli 1885-ci il sentyabrın 18-də (köhnə təqvimlə
sentyabrın 5-də) ovaxtkı Yelizavetpol quberniyasının
Şuşa qəzasında anadan olmuşdur. Doğulduğu
ünvan müxtəlif səbəblərdən gah Şuşa şəhəri, gah da Şuşa
qəzasının Ağcabədi kəndi göstərilmişdir.
Son illərdə bu məsələ
şuşalılar və ağcabədililər arasında
dinc bir müharibəyə çevrilmişdir. Məsələ
burasındadır ki, Üzeyir bəyin babaları Şuşa şəhəri
salındığı, Qarabağ xanlığının
paytaxtı kimi formalaşdığı dövrdən burada məskunlaşmışlar.
Sonralar böyük bir ailəyə çevrilən
Hacıbəylilərin əksəriyyəti bu şəhərdə
doğulub böyümüşdür. Üzeyir Hacıbəylinin
də doğum yeri XX əsrin 30-cu illərinədək Şuşa şəhəri göstərilmişdir.
Əslində, o, 1899-cu ildə Qori
seminariyasında oxumağa gedənədək yalnız burada
yaşamış, ibtidai təhsilini də burada
almışdır.
Gələcək bəstəkarın atası
Əbdülhüseyn bəy Molla Məhəmməd oğlu
(1842-1901) Xan qızı Natəvanın sarayında mirzə
işləmiş, sonra onun Ağcabədi kəndindəki
mülkünü idarə etmişdir. İndiki anlamda Ağcabədi dəki
mülk təsərrüfat müdiri kimi onun mövsümi iş
yeri olmuş, ailəsini də ilin müəyyən
vaxtlarında bura gətirmişdir. 1936-cı ildə Üzeyir
Hacıbəylini görkəmli sovet bəstəkarı kimi fəhlə-kəndli
hakimiyyətinin parlamentinə deputatlığa hazırlayanda
yerli kommunist rəhbərliyi onu burjua mühiti Şuşadan
qoparıb Ağcabədi proletariatına bağlamaq
üçün bu saxtakarlığa əl
atmışdır.
Başqa
bir mülahizəyə görə, erməni millətçiləri
Üzeyir bəyin Şuşadan deputat seçilməsinə
müxtəlif yollarla mane olduqlarından Azərbaycan rəhbərləri
“Ağcabədi variantı”na əl
atmalı olmuşlar. Bundan sonra bəzi mənbələrdə
ciddi əsas olmadan Hacıbəylilərin Ağcabədidə
yaşadığı, sonradan Şuşaya
köçdüyü, Üzeyirin də burada doğulduğu
qeyd olunmuşdur. Bir başqa mənbədə
isə, guya, Üzeyir doğularkən ailənin Ağcabədidə
qohumlarının evində qonaq olduğu, uşağın da
burada dünyaya göz açdığı göstərilmişdir.
Üzeyir bəy Hacıbəylinin irsinin qorunmasında, tədqiqində və təbliğində dəyərli işlər görmüş baldızı oğlu, şəxsi katibi Ramazan Xəlilov və bacanağı, tarix elmləri namizədi Qubad Qasımov bu saxtakarlığı heç vaxt qəbul etməmiş, lakin dövrün hökmünə qarşı da çıxa bilməmişlər. Üzeyir bəyin publisistika irsinin tədqiqatçısı Mirabbas Aslanov Sankt-Peterburq Dövlət Arxivindən aşkar etdiyi doğum şəhadətnaməsinə əsasən, bəstəkarın Şuşada dünyaya gəldiyini bildirmişdir.1897-ci ildə Tiflisdə Qafqaz şeyxülislamı Əbdüssalam Axundzadənin təsdiqlədiyi həmin şəhadətnamə Üzeyir bəyə “Şuşa şəhərinin sakini” olaraq verilmişdir. Burada məxsusi doğum yeri qeyd olunmasa da Şuşadan özgə bir məkanın adı göstərilməmişdir. Bu dolaşıqlığın açılması və həqiqətin təsdiq olunması bugünədək həllini tapmamışdır.
Böyük sənətkarın mənsub olduğu ailənin soyadının yazılışındakı ikilik də onun sağlığında və sonrakı illərdə davam etmiş, sabitləşməmişdir. Çar Rusiyası dövründə xalqımızın soyadı ruslaşdırıldığından Üzeyir bəyin də familiyası “Hacıbəyov” olmuş, bütün mənbələrdə belə getmişdir.
Bu yerdə qeyd edək ki, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövründə Üzeyir bəyin soyadı bir qayda olaraq “Hacıbəyli” kimi tarixə düşmüşdür. 1991-ci ildə Azərbaycan dövlət müstəqilliyi qazandıqdan sonra millətsevər , üzeyirsevər müəlliflər bəstəkarın ad və soyadını bir qayda olaraq “Üzeyir bəy Hacıbəyli” formasında yazıb-söyləyirlər. Bunun fərqində olmayanlar isə “Üzeyir Hacıbəyov”la kifayətlənirlər.
“Bəy” titulunun da buna bənzər tarixçəsi var.
Doğum şəhadətnaməsində uşağın
adı “Üzeyir bəy” yazılmışdır. Bir il
sonra -1897-ci ildə Xurşidbanu Natəvan başda olmaqla bir
neçə Şuşa əsilzadəsinin imzası ilə
Üzeyirin bəy nəslindən olması təsdiqlənmiş,
ona “bəylik şəhadətnaməsi” verilmişdir. Sovet
dövrünədək sənətkar “Üzeyir bəy” kimi
tanınmış, 1920-ci ildən “bəy” titulu da rəsmən
ixtisara salınmış, yalnız qeyri-rəsmi müraciətlərdə
yaxın dost-tanışlarına “Üzeyir bəy” deyə
müraciət etmişlər.
Dahi bəstəkarın ömür yolu ilə
bağlı bir arzuolunmaz yanlışlıq da ötən əsrin
90-cı illərinin əvvəlində ortaya
atılmışdı. O vaxt mətbuatda Ramazan Xəlilov Üzeyir bəyin ulu
babasının, guya, Şuşaya Dağıstandan gəldiyi
barədə mülahizə səsləndirmişdi. Bu əsassız iddia cəmiyyətdə ciddi
narazılıqla qarşılandığından, R.Xəlilov
dediyinin yanlışlığını etiraf etməyə məcbur
olmuşdu.
Tahir AYDINOĞLU
Xalq qəzeti.- 2015.- 18 sentyabr.- S.10.