Heydər Əliyev və
müstəqil
Azərbaycanın vergi sistemi
Biz bazar iqtisadiyyatını vergi yolu ilə tənzimləməliyik.
Heydər ƏLİYEV
Ümummilli lider
Ulu öndər Heydər Əliyevin 1993-cü ildə ölkə rəhbərliyinə qayıdışı yenicə qazanılan müstəqilliyimizi, xarici və daxili amillərin təsiri altında dağılmaqda olan dövlətçiliyimizi xilas etdi. Bu dövrdə demokratik inkişafın əsasları qoyulmaqla, uğurlu iqtisadi siyasət müəyyənləşdirilib həyata keçirildi.
Həmin
vaxt vergi sistemində köklü dəyişikliklərin
aparılması, vergi sisteminin
müasir standartlar əsasında
formalaşdırılması da mühüm vəzifə kimi
qarşıya qoyulmuşdu. Çünki bütün
təsərrüfat sisteminin səmərəli
fəaliyyəti vergi sisteminin
yeni ictimai-iqtisadi
formasiyanın tələblərinə
uyğun qurulmasından asılı idi. Elə buna görə
də o illərdə ulu
öndər Heydər Əliyev böyük
müdrikliklə demişdi: “Əgər biz müstəqil dövlətiksə, müstəqil
inkişaf etmək istəyiriksə, biz bazar iqtisadiyyatını
vergi yolu ilə tənzimləməliyik.
Buna görə də vergi
orqanlarının işinə daha çox diqqət yetirməliyik”.
Beləliklə,
o dövrdə ümummilli
liderin diqqət və qayğısı ilə
prinsipial cəhətdən yeni vergi siyasətinin həyata
keçirilməsinə başlanıldı. Vergi
sisteminin təkmilləşdirilməsi, onun vahid normativ
hüquqi bazasının
yaradılması, vergi dərəcələrinin
aşağı salınması hesabına vergitutma
bazasının
genişləndirilməsi, kiçik və
orta sahibkarlıq üçün
əlverişli vergi mühitinin
yaradılması, həmçinin vergi xidməti
orqanlarının fəaliyyətinin səmərəliliyinin
artırılması tədbirləri xüsusi
diqqət mərkəzində saxlanılmışdı.
Ulu öndər Heydər Əliyevin dövlət nəzarətinin
qaydaya salınması, əsassız
yoxlamaların qadağan edilməsi, həmçinin
dövlət nəzarəti sisteminin təkmilləşdirilməsi
və sahibkarlığın inkişafı sahəsində süni maneələrin aradan
qaldırılması istiqamətində verdiyi
fərman və sərəncamlar
vergi xidmətinin bir struktur olaraq öz fəaliyyətini yenidən qurmasında
əhəmiyyətli rol
oynamışdır. Bu baxımdan xüsusilə 1999-2005-ci illər Azərbaycanın
vergi xidmətinin mühüm
islahatlar dövrü kimi diqqət çəkir. Ümummilli
liderimizin tövsiyələrinə uyğun olaraq, bütün diqqət təkmil qanunvericiliyin
yaradılmasına, inzibati idarəetmənin
yaxşılaşdırılmasına və vergilərin
dövlət büdcəsinə tam səfərbər olunmasına yönəldilmişdi.
İlk növbədə, vergi
xidmətində kompleks islahatların
müfəssəl strateji planı və bu islahatların həyata keçirilməsinin
optimal müddətləri işlənib
hazırlandı. Qısa müddətdə dünya
standartlarına cavab verən yeni qanunvericilik bazası
yaradıldı, onlarca mütəxəssisin
cəlb edilməsi ilə aparılan böyük
və gərgin iş prosesindən sonra 2001-ci ildə Vergi Məcəlləsi
qüvvəyə mindi. Məcəllənin
qəbulu sözügedən dövrdə əldə edilmiş ən böyük
uğurlardan biridir. Xüsusilə qeyd etmək lazımdır ki,
Vergi Məcəlləsinin
hazırlanması prosesi ulu
öndər Heydər Əliyevin birbaşa
rəhbərliyi ilə aparılmış, onun
ayrı-ayrı hissələri dövlət
başçısı yanında keçirilən
müşavirələrdə dəfələrlə
müzakirə edilmiş, vergitutmanın
sadələşdirilməsi, onun bazasının
genişləndirilməsi, vergi yükünün azaldılması və s. barədə dahi şəxsiyyətin
dəyərli tövsiyələri bu işin uğurla başa çatdırılmasına imkan vermişdir.
Vergi Məcəlləsinin qəbul edilməsi
vergi sisteminin təkmilləşdirilməsi
və onun beynəlxalq standartlara
uyğunlaşdırılması sahəsində
atılmış ən başlıca addımlardan biri idi. Sənədin
qəbulu islahatların genişləndirilməsi üçün təkan rolunu
oynadı. Vergi siyasətinin təkcə
büdcə gəlirlərini təmin etməyi nəzərdə
tutan fiskal məqsədlərə
deyil, həm də ölkədə iqtisadi inkişafı sürətləndirmək,
optimal vergitutma mexanizmi ilə əlverişli investisiya
mühiti yaratmaq,
sahibkarlığın inkişafını
stimullaşdırmaq kimi məqsədlərə
xidmət etməsi üçün vergi orqanları qarşısında mühüm vəzifələr qoyuldu.
Məcəllənin
qəbulu, yeni və vahid
qanunvericilik bazasının təşkili vergi sistemində aparılan islahatlara
mühüm təkan verməklə
dövlət-sahibkar münasibətlərində yeni bir yanaşmanın əsasını
yaratdı. Vergi siyasətinin təkcə
büdcə gəlirlərini təmin etməyi nəzərdə
tutan fiskal məqsədlərə
deyil, həm də ölkədə iqtisadi inkişafı sürətləndirmək,
optimal vergitutma mexanizmi ilə əlverişli investisiya
mühiti yaratmaq,
sahibkarlığın inkişafını
stimullaşdırmaq kimi məqsədlərə
xidmət etməsi üçün vergi orqanları qarşısında mühüm vəzifələr qoydu.
Ulu öndərin 11 fevral 2000-ci il tarixli fərmanı ilə
Baş Dövlət Vergi
Müfəttişliyinin bazasında Vergilər Nazirliyinin
yaradılması isə yeni mərhələnin
inkişaf meyarlarından biri
olmaqla, iqtisadiyyatı yüksək
artım templəri ilə müşahidə edilən Azərbaycan
dövlətinin qarşısında vergi siyasətinin həyata
keçirilməsinin və vergi siyasətinin
iqtisadi siyasətin mühüm
tərkib hissəsinin əyani təzahürü idi.
Ulu öndər müstəqil Azərbaycanın vergi xidmətinin müasirləşdirilməsi
prosesini daim diqqət
mərkəzində saxlayırdı. Məhz elə buna görə də reallaşdırılan struktur islahatları nəticəsində MDB məkanında
bənzəri olmayan bir
idarəetmə sistemi quruldu. Azərbaycanın vergi
xidmətinin yeni strukturu
sistemlilik, çeviklik,
operativlik, əlaqələndirmə və
güclü təşkilati-idarəetmə
mexanizmi kimi müsbət
keyfiyyətləri özündə birləşdirdi. Vergi xidmətinin
kadr heyətinin yenidən komplektləşdirilməsi
aparıldı, qanunvericiliyin təkmilləşdirilməsi
prosesi davam etdirildi, kiçik və orta sahibkarlıq subyektləri üçün
əlverişli vergitutma mexanizmlərini
özündə birləşdirən optimal
bir sistem
yaradıldı, sadələşdirilmiş vergi
sistemi tətbiq edildi.
Bütün bunlar son nəticə etibarilə vergi
inzibatçılığının əhəmiyyətli
şəkildə yaxşılaşmasına, vergilərin məcburi
yığılmasından tədricən könüllü
ödənilməsinə keçidə şərait
yaratdı.
Bu gün ümummilli liderin müəyyən
etdiyi strategiyaya uyğun olaraq Prezident İlham
Əliyevin rəhbərliyi ilə vergi
xidmətinin təkmilləşdirilməsi uğurla
davam edir. Dövlət
başçımızın müasir vergi sisteminin qurulması
istiqamətində qarşıya qoyduğu
vəzifələrə uyğun olaraq ardıcıl islahatlar
həyata keçirilir. Elə bunun nəticəsidir ki,
artıq vergi ödəyiciləri ilə
münasibətlər dövlət və biznesin
qarşılıqlı maraqlarına söykənməklə
kütləvi nəzarətdən partnyorluq
əlaqələrinə çevrilmişdir.
Vergi sistemində xidmətin texnoloji inkişafına nail
olunmuşdur. Vergi
inzibatçılığı prosesinin elektron qaydada
aparılmasına imkan verən
Avtomatlaşdırılmış Vergi İnformasiya Sisteminin
(AVİS) tətbiqinə başlanılmışdır.
Sahibkarlıq
fəaliyyəti subyektlərinin “Bir pəncərə”
prinsipi üzrə qeydiyyatının
aparılması ölkədə biznes mühitin sağlamlaşdırılması
istiqamətində reallaşdırılan islahatların tərkib
hissəsi kimi beynəlxalq reytinqlərdə
ölkəmizin mövqeyinin yüksəlməsinə
əhəmiyyətli dərəcədə təsir göstərmişdir. Bununla
yanaşı, vergi ödəyicilərinə
elektron vergi bəyannamələrindən
və elektron vergi
hesab-fakturalarından istifadə etmək, vergiləri elektron şəkildə ödəmək, vətəndaşlarla
dövlət qurumu arasında elektron formada məktublaşma
imkanı verən “Online kargüzarlıq”
sistemindən faydalanmaq imkanı
yaradılmışdır.
Azərbaycanda ilk dəfə ƏDV
inzibatçılığı prosesində vergi
nəzarətinin tam
elektronlaşdırılmasına imkan verən
ƏDV depozit hesabı tətbiq edilmişdir. Vahid ƏDV depozit hesabının tətbiqi ƏDV üzrə
vergidən yayınmaların qarşısının
alınmasına, eyni zamanda,
vergi ödəyicilərinin ƏDV üzrə
inzibati yükünün
azaldılmasına da şərait
yaratmışdır.
Biznes strukturlarına və vətəndaş
cəmiyyətinə beynəlxalq standartlara
uyğun elektron xidmətlərin
göstərilməsi işləri davamlı və
ardıcıl olaraq həyata keçirilmişdir. Onu da qeyd edək ki, bu gün
dövlət orqanlarının göstərdikləri elektron xidmətlər arasında vergi sistemi üzrə elektron xidmətlər uğurla
tətbiq olunur. Belə ki,
Vergilər Nazirliyinin “Elektron
hökumət” portalı üzərindən göstərdiyi
xidmətlərin sayı 59-a çatıb.
Elektron xidmətlərin geniş
formada tətbiqi vətəndaş və biznes cəmiyyətinin vergi
sisteminə olan inamını
artırır. Ümumiyyətlə, Azərbaycanda vergi ödəyicilərinə xidmət sahəsi
daim diqqət mərkəzindədir. Vergi ödəyicilərinin məlumatlandırılması,
onlara hüquqi
yardım, qarşılaşdıqları problemlərin həllində
yardımçı olmaq işi
bu sahədə həyata keçirilən
siyasətin əsas prinsipləridir.
Son illər vergi ödəyicilərinə
xidmətin keyfiyyətcə yeni bir mərhələyə
qaldırılması üçün vergi ödəyicilərinə xidmət mərkəzləri
yaradılmış, Vergilər Nazirliyinin
Çağrı Mərkəzinin səmərəli fəaliyyəti
təmin edilmişdir. Nazirliyin rəsmi internet saytı olan www.taxes.gov.az iş
adamları arasında böyük populyarlıq
qazanmışdır. Vətəndaş müraciətlərinə
baxılması kimi mühüm
məsələ də daim diqqətdə
saxlanılmışdır. Bütün bunlarla yanaşı, vergi xidmətinin müasirləşdirilməsi
istiqamətindəki islahatlar vergi qanunvericiliyinin təkmilləşdirilməsinə,
vergi inzibatçılığının
səmərəliliyinin artırılmasına, vergi ödəyicilərinə xidmətin təşkilinə,
vergi nəzarətinin gücləndirilməsinə,
kadr potensialının bilik
və bacarığının artırılmasına öz töhfəsini vermişdir.
Vergi xidmətinin modernləşdirilməsi məqsədilə
aparılan islahatlarda inkişaf
etmiş Avropa ölkələrinin
təcrübəsindən geniş istifadə
olunur. Vergilər Nazirliyi
Avropadaxili Vergi
Administrasiyaları Təşkilatı (İOTA), OECD-nin Vergi
İnzibatçılığı Mərkəzi ilə işgüzar əlaqələr qurmuşdur. Dünya
Bankı və Avropa İttifaqı ilə
birgə müxtəlif layihələrdə həyata
keçirilən əməkdaşlıq Azərbaycanın vergi xidmətinin modernləşdirilməsi
prosesinə öz töhfəsini verir. Artıq beynəlxalq və yerli ekspertləri, habelə vergi
sahəsində tanınmış mütəxəssisləri
cəlb etməklə ölkəmizdə geniş
formatlı vergi forumları təşkil olunur. Həmçinin aparıcı dövlətlərin,
xüsusilə Avropa ölkələrinin vergi administrasiyaları ilə ikitərəfli
qaydada sıx əməkdaşlıq qurulur. Artıq dünyanın 48 ölkəsi
ilə ikiqat vergitutmanın aradan qaldırılması və eləcə
də 10 ölkə ilə qarşılıqlı inzibati yardım və məlumat mübadiləsi
haqqında ikitərəfli sazişlər
imzalanmışdır. Vergilər Nazirliyi
Avropa Qonşuluq Siyasəti
çərçivəsində qəbul edilmiş
fəaliyyət planını uğurla həyata
keçirir və vergi
qanunvericiliyini Avropa
standartlarına uyğun təkmilləşdirir.
Bu gün digər sahələrdə
olduğu kimi, vergi xidmətinin də qarşısında yeni, qlobal
çağırışlar durur. “Azərbaycan
2020: Gələcəyə baxış” İnkişaf
Konsepsiyası milli vergi
sistemi üçün
də yeni hədəflər müəyyən
etmişdir. Vergilər Nazirliyində 2013-2020-ci
illər üçün vergi
sisteminin strateji inkişaf planı təsdiq olunmuşdur.
Bu plan çərçivəsində
22 istiqamət üzrə 86 tədbirin həyata keçiriləcəyi
nəzərdə tutulur. Onlar
əsasən vergi sistemində müasir informasiya
texnologiyalarının, elektron auditin tətbiqi, elektron
xidmətlərin genişləndirilməsi, vergi
ödəyiciləri ilə vergi
orqanları arasında partnyorluq münasibətlərinin
qurulması istiqamətində aparılan islahatlardan
ibarət olacaqdır.
Bu
gün həyatımızın bütün sahələrində əldə edilmiş uğurlar ümummilli lider Heydər
Əliyevin rəhbərliyi ilə başlanan
və onun layiqli
davamçısı Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi altında
həyata keçirilən islahatların nəticələri və
bəhrələridir. Ona görə də Heydər Əliyevin
adı müstəqil Azərbaycan dövlətinin, onun iqtisadi yüksəlişinin
memarı kimi tarixdə əbədi
yaşayacaqdır.
Vaqif BAYRAMOV
Xalq qəzeti.- 2015.- 28 yanvar.- S.6.