Seyid Hüseyn və Ümgülsüm Sadıqzadənin
həyat dramı
Amansız repressiyaların çoxsaylı qurbanları arasında tanınmış yazıçı Seyid Hüseynin də adı var. Sovet totalitar rejimi onun və ailəsinin başına gətirilən əzab və müsibətlərdə birbaşa günahkardır. Hətta SSRİ-nin son illərində belə ədəbiyyat sahəsində bir sıra yazıçı və şairlərin yaradıcılığı hərtərəfli tədqiq olunsa da, ədəbiyyat müntəxəbatlarında yer alaraq geniş təbliğ edilsə də, Seyid Hüseynin yaradıcılığı bir qədər kölgədə qalmışdır.
Onun “yığcam” avtobioqrafik məlumatları ikinci dərəcəli ədib kimi tərtib olunaraq, içində çoxlu “ağ ləkə” qoyulmuşdur. Bu gün dərindən araşdırdıqda məlum olur ki, əslində, Seyid Hüseyn çoxsaylı maraqlı hekayələri, nəşr olunan kitabları təbliğ olunmuş bəzi yazıçıların yaradıcılığından daha məhsuldar və daha sanballı idi. Seyid Hüseyn özü bir sıra ədiblərin yaradıcılığını tənqidi nöqteyi-nəzərdən təhlil etmiş və məqalə halında dərc etdirmişdir. Nəinki sovet dövrünün şair və yazıçılarının, hətta C.Məmmədquluzadə, N.Vəzirov, M.Ə.Sabir, Ə.Haqverdiyev, N.Nərimanov, F.Köçərli, M.S.Ordubadi, S.M.Qənizadə, Y.V.Çəmənzəminli, A.Divanbəyoğlu, M.Hadi, A.Səhhət, C.Cabbarlı, A.Şaiq və başqa ədiblərin yaradıcılıqları, realist ədəbi tənqidin aparıcı nümayəndələrindən biri kimi Seyid Hüseynin diqqətini daha çox cəlb etmiş, o, həmin ədiblərin əsərlərinin hər biri haqqında məqalələr yazıb çap etdirmiş, hər bir əsəri layiqincə qiymətləndirməklə yanaşı, əsərlərdə nəzərə çarpan ideya və sənətkarlıq qüsurlarını da obyektiv mövqedən tənqid etmişdir. Bu baxımdan Seyid Hüseyn irsinin müasir dövrdə layiqincə tədqiq edilmədiyi qənaətinə gəlmək olar.
Qısa dosyesi: 1887-ci il
yanvarın 25-də Bakıda anadan olub. Beş
yaşında atasını itirdikdən sonra babası Mirsadiq
Mirhəsənin himayəsində böyüyüb. Əvvəl mollaxanada, sonra isə dövrünün
görkəmli maarifçi xadimlərindən olan Mahmudbəy
Mahmudbəyovun müdir olduğu “Rus-tatar” məktəbində
4 ilə yaxın təhsil almışdır. Azərbaycan,
rus, fars dillərini mükəmməl
öyrənmişdir. Babasının vəfatından
sonra ailənin yükü 17 yaşlı S.Hüseynin üzərinə
düşmüşdür. O, “Kaspi” mətbəəsində
işə girərək 1912-ci ilədək orada mürəttiblik
etmiş, 1920-ci ildən “Kommunist” qəzeti redaksiyasında ədəbi
işçi kimi fəaliyyət göstərmiş,
Bakının orta məktəb və texnikumlarında müəllimlik
etmiş, ömrünün son illərində isə “Azərnəşr”in
bədii ədəbiyyat şöbəsinin redaktoru
olmuşdur. Bədii
yaradıcılığına 1907-ci ildə başlayan
S.Hüseyn qəzet və jurnallarda müxtəlif imzalar
altında hekayə, məqalə və felyetonlar çap
etdirmişdir. Müəllifin müxtəlif illərdə
“Ağ valideyn, yaxud zavallı Məşədi Zaman”,
“Qaçaq oğul, yaxud ata məhəbbəti”, “Yeni həyat
yollarında” və s. kitabları nəşr olunmuşdur. 1934-cü ildən Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin üzvü olmuş, milli ədəbiyyatımızın
zənginləşməsi üçün səy göstərmişdir.
Seyid Hüseyn C.Məmmədquluzadənin
“Ölülər” komediyasının ilk tamaşası ətrafında
gedən müzakirələrdə iştirak etmiş, əsərə
öz layiqli qiymətini vermişdir. O, əvvəlcə “Ölülər”
haqqında təəssürat”, sonra isə “Ölülər”
və onun tənqidləri haqqında bir mütaliə”
adlı məqalələrini dərc etdirərək, bu əsəri
“ədəbiyyatımızda inqilab törədə biləcək
məziyyətdə” olan bir əsər kimi dəyərləndirmişdir.
Ancaq repressiya dalğası
Azərbaycan ədəbiyyatının bir çox görkəmli
xadimləri kimi, ondan və ailəsindən də yan keçməmişdir. 1936-cı ildə o,
Yazıçılar İttifaqının üzvlüyündən
çıxarılmış, əsərlərinə siyasi
don geyindirilmiş və adına “xalq
düşməni” damğası vurulmuşdur.
Yazıçı 1937-ci il iyulun 15-də
Şüvəlandakı bağında həbs olunmuş, saxta
ittihamlar əsasında ən ağır cəzaya – güllələnməyə
məhkum edilmişdir. Uzun sürən əzablı
işgəncələrdən sonra, 1938-ci ilin əvvəllərində
rejimin çıxardığı hökm yerinə
yetirilmişdir.
Yazıçının ailəsinin
qara günləri bundan sonra başlanır. Həyat
yoldaşı Ümgülsüm də şairə kimi
tanınmışdı. 1899-cu ildə Bakının
Novxanı kəndində doğulmuş Ümgülsüm
Sadıqzadə hələ 9 yaşından şeir yazmağa
başlamış, 1914-cü ildən “İqbal”, “Yeni iqbal”,
“Açıq söz” “Azərbaycan”və s. mətbuat
orqanlarında hekayə və şeirlərini çap
etdirmişdir. Onun 200-dən artıq şeiri və
1 poeması bizə gəlib çatmışdır. O,
həmçinin, “Vətən sevgisi”, “Solğun çiçək”
və s. hekayələrin müəllifidir. Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti Ensiklopediyasında onun haqqında
yazılır: “Ü.Sadıqzadə 1918-ci ildə AXC-nin
yaranmasını sevinclə qarşılamış, milli
dövlətimizi vəsf etmiş, bu böyük hadisəyə
“Türk Ordusuna”, “Ey Türk oğlu”, “Çəkil, dəf
ol”, “Əsgər anasına”, “Dərdli nəğmə”,
“Yurdumuzun qəhrəmanlığına”, “Yollarını bəklədim”
adlı şeirlər həsr etmişdir.
Ümgülsümün milli cümhuriyyətin devrilməsi ilə
əlaqədar yazdığı “Hicran” və “Bayrağım
enərkən” şeirləri Azərbaycan ədəbiyyatında
bolşevik işğalı barədə yazılmış
ilk ən dəyərli əsərlərdəndir. Vətənini,
torpağını, müstəqilliyini sevən istənilən
şəxsin bu
şeiri oxuyarkən hissləri coşmaya bilmir.
“Bayrağım enərkən” şeirində şair deyirdi:
Yazıq səni Bayrağım,
endirdilər, öyləmi?
Səni yıxıb devirən o zəhərli
ruzigar,
O haqq yeyən haqsızlar,
vəhşilər, tanrısızlar
Yanar ocağımı da
söndürdülər, öyləmi?
Bir röyamı oldu o
gördüklərim həpsi?
Bağlandımı
üzümə türk elinin qapısı?”
1920-ci ildə S.Hüseynlə
xoşbəxt ailə həyatı qurmuş
Ümgülsüm təkcə ərinə görə yox, həm
də öz milli düşüncəsinə və şeirlərinə
görə təqib olundu. Həmin dövrdə
milli dəyərlərə azacıq sadiqlik, torpağına
azacıq fərqlə bağlılıq dərhal nəzərə
çarpır və cümhuriyyət düşmənlərini
birləşdirirdi. Sözün həqiqi mənasında,
insanın cınqırını belə çıxara bilmədiyi
bir dövr yaşanırdı. 1937-ci il
noyabrın 11-də repressiya cəlladları şairəni həbs
edib, üç övladını ondan ayıraraq,
özünü də sürgün etdilər. Ümgülsümün
ən böyük “günah”larından biri də milli
ideoloqumuz, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin banilərindən
biri olan Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin yaxın
qohumu (əmisi qızı) olması idi. Seyid Hüseynin
oğlu məşhur Xalq rəssamımız Oqtay Sadıqzadənin
acı xatirələri ailənin çəkdiyi iztirabları
daha aydın əks etdirir:
“O vaxt mənim 16 yaşım
vardı. Valideynlərimin ikisi də 1937-ci ildə
tutuldu. Atam Seyid Hüseyn güllələndi,
anam Ümgülsüm isə şimala – Mordva vilayətinə
sürgün olundu. O vaxt xalamgilin bağlarında qonaq
idim. Xalamın böyük oğlu Rəsulu
bağda olarkən tutdular və üç gündən sonra
güllələdilər. Eyni gündə
də öz bağımızda atamı tutmuşdular. Atamı ya millətçi, ya da Məhəmməd
Əminin qohumu olduğuna görə həbs etdilər.
Mən onda rəssamlıq məktəbində
oxuyurdum. Atam həbs olunandan sonra xalq düşməninin ailəsi
kimi bizim yaşamadığımız acı qalmadı.
Həm iş, həm də
oxumağımızla bağlı çox əziyyətlər
çəkdik. Məni Rəssamlıq Məktəbindən
qovdular. O vaxt müəyyən adamlar həbs olunanda rəsmi
surətdə işlədikləri və oxuduqları yerlərə
xəbər verməli idilər. Bibim oğlunu
da tutmuşdular. Məni bu barədə rəsmi
məlumat yazıb, məktəbə təqdim etməyə məcbur
etdilər. Ərizəni yazandan sonra məktəbin
direktoru İsmayıl Axundov məni çağırıb:
“Atanı-ananı tutdular, indi də gəlib səni tutsalar, gərək
mən cavab verəm. Səni istəyirəmsə,
özümü səndən çox istəyirəm.
Sabahdan dərsə gəlmə”, – dedi. Mən məktəbə
bərpa olunmağım haqqında bir neçə dəfə
Mədəniyyət İdarəsinə müraciət elədim.
Bir gün komissiya təqdim olunan ərizələrə
baxmaq üçün vaxt təyin elədi. Komissiyaya rəhbərliyi Ruhulla Axundov edəcəkdi.
Həmin gün Ruhulla Axundovun da tutulduğunu
eşitdik. Sonra idarəyə Davud Rəsulzadəni
rəhbər təyin etdilər. O da ərizələrə
baxmaq üçün vaxt müəyyənləşdirdi. Həmin gün onu da tutdular. Sonra
Mirzə İbrahimov bizə kömək etdi və məktəbə
bərpa olunduq. Üzeyir bəy də həmin
komissiyanın üzvü idi. Hər yerdə
çətinlik idi. Sonralar da bizimlə işləməyə
qorxurdular... Anam Ümgülsümü də
Seyid Hüseynin həyat yoldaşı və Məhəmməd
Əminin qohumu olduğu üçün həbs etdilər.
Onun həbsində bolşeviklər əleyhinə
yazdığı şeirlərin də rolu vardı. Anamın yazdığı “Bayrağımız enərkən”
şeiri o zaman çox yayılmışdı. Müşfiqin yoldaşı Dilbəri də
tutmuşdular. Mənim anamla bir kamerada
saxlanırdı. Sonra ruhi xəstə
olduğu üçün onu azad etdilər”.
Ümgülsüm xanım uşaqlarına,
demək olar ki, hər gün məktub yazır, onlarla
maraqlanırdı. Gözlərinin zəifləməsi
Ümgülsüm õanımın
məktub yazmasına maneçilik olurdu. 1943-cü
ildə o, SSRİ XDİK-nın Xüsusi Müşavirəsinə
ərizə ilə müraciət edərək azadlığa
buraõılmasını õahiş edir. Onun azad olunmasına yalnız 1944-cü ilin aprelində
qərar verilir. Lakin Ümgülsüm õanımın Bakıda
yaşamasına qadağa qoyulur və o, Şamaxıya
köçməyi qərara alır. Burada
cəmi 3 ay yaşayan Ümgülsüm õanım 15 yaşlı
qızı Qumralın qolları arasında gözlərini əbədi
yumur.
Ailənin təqibləri
bununla da bitmədi. 1941-ci ildə bolşeviklər Seyid
Hüseynin 20 yaşlı oğlu Oqtayı da həbs edərək
sürgünə göndərdilər. O.Sadıqzadə:
“1946-cı ildə sürgündən azad olaraq Bakıya
qayıtdım. Evimizi möhürləyib
hökumətə vermişdilər. Həmin
evin aşağısında bibimgil olurdu. Mən bir il gözləyəndən sonra heç bir xəbər-ətər
çıxmadığını görüb, həmin
möhürü açdım. Əlimdə sənətim
vardı, orda-burda işləyib az-çox qazanırdım.
O biri uşaqlar isə məndən kiçik idi. Evdə özümdən kiçik iki
qardaşım, bir bacım vardı. Kiçik
qardaşım Cığatayı da xalq düşməninin
oğlu kimi həbs etmişdilər. O, işçi
batalyonundan xəstə qayıtdığı
üçün vəfat etdi. Beləliklə,
bizim nəsildən 13 nəfər repressiyanın qurbanı
oldu”.
Anası Ümgülsümü də görmək O.Sadıqzadəyə qismət olmur. Çünki anası qayıdıb gələndən üç ay sonra dünyasını dəyişmişdi. O.Sadıqzadə yalnız sürgündən qayıdandan sonra anasının ölümündən xəbər tutur: “Atamın ölümü haqqında isə üç müxtəlif versiya söyləyirlər. Moskvadan alınan rəsmi məlumatda onun 1939-cu ildə güllələnməsi yazılmışdı. Digər bir məlumatda onunla bir tutulanlardan bəzisinin Bakıda, Qum adasında güllələndiyi bildirilir. Sənədlərin birində isə guya onların ürək xəstəliyindən, öz əcəlləri ilə vəfat etməsi yazılıb.
Göründüyü kimi, Seyid Hüseynin güllələnməsi əslində onun ailəsinin faciələrinin başlanğıcı idi. Oğlu Oqtayı hərbi xidmət adı ilə Biləcəriyə çağırıb, oradan “Nasosnı”ya (indiki H.Z.Tağıyev qəsəbəsi) aparmış, orada digər “xalq düşmənlərinin” övladları ilə bir yerdə hərbi aerodromun tikintisinə cəlb etmiş, əslində isə bir növ katorqa cəzasına məhkum etmişdilər. Gənc Oqtayı hələ Orta Asiyaya sürgün gözləyirdi. Çox sonralar xilas olaraq Vətənə dönən bu mətin adam sonradan öz unikal bacarığı ilə Azərbaycanın tanınmış rəssamlarından birinə çevrilib. Həyatın bu çətin və haqsız iztirabları onu sındırmadı – desək, daha doğru olardı. İnsan haqlı olduğunu biləndə, başına gələnlərin Vətən üçün, millət üçün gəldiyini anlayanda əlbəttə ki, daha güclü, daha əzmkar olur. Bunu milli ideyalarımıza sadiq, haqqında söz açdığımız görkəmli ziyalılarımızın və övladlarının həyatında asanlıqla görə bilirik.
Beləliklə, Seyid Hüseyn və Ümgülsüm xanımın həyat dramının xülasəsi nə qədər təəssüfedici olsa da, bir o qədər də şərəfli səhifələri ilə zəngindir. Əlbəttə, illər keçdikdən sonra başına dəhşətli təqiblər və işgəncələr gətirilmiş bu ailə bəraət aldı. Lakin bəraət hökmü çıxmazdan hələ çox-çox öncə, ailənin başçısı və xalqın sevimli yazıçısının ömür kitabı qırılarkən Seyid Hüseyn və Ümgülsüm Sadıqzadənin birgə qurduğu ocaq cəllad bolşeviklər tərəfindən söndürülmüşdü... Doğrudur, ailənin varisi kimi Oqtay Sadıqzadənin bəraət alması və sonradan Azərbaycanın ən məşhur rəssamlarından birinə çevrilməsi təsəlli kimi qiymətləndirilə bilər. Amma fikrimizcə, ən böyük təsəlli hər iki mücahid yazıçımızın uğurlarında həyatlarını qurban verdikləri milli bayrağımızın, müstəqilliyimizin, milli dövlətimizin 1991-ci ildə yenidən bərpa olunması ilə baş verdi. Azərbaycan öz müstəqilliyinə, üçrəngli bayrağına yenidən sahib olmaqla, bir daha milli ideyaların ölməzliyi həqiqətini üzə çıxartdı.
Anar TURAN,
Xalq qəzeti.- 2016.- 13 dekabr.- S. 7.