Ruhu rənglər dünyasında yaşayan rəssam
Oqtay Sadıqzadə – 95
Rəssamlıq qəribə sənətdir. Bu sənəti seçən insanlar adətən özləri də qəribə xarakterli olurlar. Rənglər kimi onların da təbiəti müxtəlif çalarlıdır. Bu insanlar zəngin daxili aləmə, həssas qəlbə və bir də sərt xarakterə malik olurlar. Hər dəfə rənglərin çoxçalarlı dünyasına səyahət edəndə, orada özlərini tapır, hisslərinə, duyğularına yovuşan rənglərdən möcüzələr yaradırlar.
Bu, sadəcə ilahi bir vergidir. Elə Xalq rəssamı Oqtay Sadıqzadə də təbiətən
rəssam doğulmuşdu, yaşadığı
aləmin gözəlliyini,
xalqın
qüdrətli sənətkarlarının
portretlərini
rənglərin dili
ilə canlandırmaq onun sənət dünyasında özünəməxsus yer tutur. Bu yazı ilə anadan olmasının 95
illiyini
qeyd etməyə
hazırlaşdığımız böyük sənətkarın həyat yoluna qısa bir nəzər
salmaq istərdik.
O, 1921-ci il fevralın
21-də Xızıda, Azərbaycan
ədəbiyyatının tanınmış
nümayəndələri - yazıçı Seyid Hüseynin və şairə Ümgülsümün
ailəsində anadan olub. Yaradıcı bir mühitdə
böyüməsi onun
gələcək sənətkar
taleyini müəyyənləşdirmişdi.
O, 1935-1939-cu illərdə Bakı
Rəssamlıq Texnikumunda
təhsil aldığı illərdə
əsərləri sənətşünasların
diqqətini cəlb etmişdi. 1941-ci ildə
repressiyaya məruz qalmış ailənin nümayəndəsi kimi Oqtay Sadıqzadə də sürgün olundu. Həmin illəri xatırlayan
rəssam müsahibələrinin birində deyirdi: “Altay diyarında soyuqlar 50 dərəcəyə çatırdı.
Qazma daxmalarda yaşayırdıq.
Səhər yuxudan duranda divarların elə
bil ki, ağappaq
don geyindiyini görürdük.
Bir qazmada 250 adam yaşayırdı.
Düz 5 il
belə şəraitdə
yaşadım. Sən demə,
buna da alışmaq
olarmış. O şərait
hər kəs üçün əsl imtahandır, elə dəhşətlərdə insanın
daxili, onun özü görsənir. Rəssamlar İttifaqının sədri Mürsəl Nəcəfov sürgündə
olduğum şəhərin
rəhbərliyinə məktub
yazaraq qayıtmağım
haqqında xahiş etdi “O, bizə lazımdır” – deyə Mürsəl Nəcəfov
yazmışdı. Həmin məktubun
mənə böyük
köməyi oldu,
1946-cı ildə sürgündən
azad olaraq Bakıya qayıtdım”.
Oqtay Sadıqzadə Bakıya
qayıtdıqdan sonra
kitab qrafikası ilə məşğul olmağa başlayıb və bu sahədə
nəzərəçarpacaq uğurlar qazanıb. Təhsilini davam etdirmək üçün
o, Surikov adına
Moskva Dövlət Rəssamlıq İnstitutuna
daxil olub və 1956-cı ildə qrafika ixtisası üzrə institutu bitirib.
Təhsilini başa vurduqdan sonra “Azərnəşr”də
bədii redaktor kimi əmək fəaliyyətinə başlayan
Oqtay Sadıqzadə nəşriyyatda çalışdığı
ilk illərdən Azərbaycan
və dünya ədəbiyyatının görkəmli
nümayəndələrinin əsərlərinə çəkdiyi
illüstrasiyalarla kitab
qrafikası aləminə
qədəm qoyub. Bu dövrdə
dünya təsviri sənətinin nailiyyətlərindən
bəhrələnməklə o, ədəbi fikrin qüdrətli simalarından
Balzakın, Hüqonun,
Turgenevin, Qorkinin, Mirzə Fətəli Axundzadənin, Hüseyn Cavidin, Cəfər Cabbarlının, Rəşad
Nuri Güntəkinin və digər söz ustalarının ədəbi qəhrəmanlarının
dərin emosional təsir gücünə malik yaddaqalan obrazlarını yaradıb. Bunlar rəssamın
Azərbaycan və dünya ədəbiyyatına gözəl töhfəsi idi.
Uşaqlıqdan poetik ruhda böyüyən
rəssam təbiidir ki, incəsənətdə
öz yolunu ədəbi obrazlarla tapmaq istəyirdi. Əslində elə tapdı da. Bu yolda müəllimləri ona bələdçilik etmişdilər.
Oqtay Sadıqzadə o vaxtkı müəllimlərindən rəssam Piralovu minnətdarlıqla
xatırlayırdı. Yüksək savada malik olan
bu rəngkar, eyni zamanda, musiqiçi
və riyaziyyatçı
idi. Fransa və İtaliyada təhsil almış, çox ziyalı bir adam
idi. O, özü də daxil olmaqla
Azərbaycan rəngkarlığının
indiki korifeyləri sayılan Mikayıl Abdullayev, Böyükağa
Mirzəzadə ilə
bir yerdə oxuyurdular. Onlar müəllimin rəhbərliyi
altında rəsmin proporsiyasını, perspektivin
incəliklərini öyrənmişdilər.
Bu da onların sonrakı sənət talelərinə
müsbət təsir göstərmişdi.Oqtay
Sadıqzadə
ilk yaradıcılığından Nizami Gəncəvinin əsərlərinə illüstrasiyalar çəkməyə başlamışdı.
“Fitnə” uşaq kitabına çəkdiyi
illüstrasiyalar olduqca cəlbedici idi.
O, Hüseyn Cavidin, demək olar ki, bütün pyeslərinə, Cəlil Məmmədquluzadənin, S.Hüseynin,
C.Cabbarlının əsərlərinə,
M.F.Axundzadənin “Aldanmış
kəvakib”, həmçinin
Rəşad Nuri Güntəkinin “Çalı
quşu” romanına illüstrasiyalar çəkmişdi.
Xaqaninin, Qətran Təbrizinin, Nəsiminin, Natəvanın, Heyran xanımın poeziyası,
müğənnilərin, bəstəkarların obrazları onun əsərlərində məxsusi yer tuturdu.
Rəssam
“Nizami Gəncəvi və dünya mədəniyyəti” adlı
monumental silsilə əsərlər
yaratmaq üçün
uzun müddət material axtarıb. Bir müddət düşündükdən
sonra beş böyük tablo yaratmaq qərarına gəlib. Ekspozisiyanın mərkəzində
“Nizami Gəncəvi və dünya mədəniyyəti”, onun
yanında “Antik filosoflar”, “Nizaminin sələfləri”, “Nizaminin
xələfləri” və
“Nizami və Avropa mədəniyyəti”.
Oqtay Sadıqzadə bu məsuliyyətli işə 6 ildən artıq vaxt sərf edib, nəhayət, 1999-cu ildə həmin əsərlərin
təqdimatı keçirilmişdi.
Onun tematik tablo, kompozisiya və portret janrlarında çəkdiyi əsərlər sənətşünaslar tərəfindən
yüksək
qiymətləndirilir, bu əsərlər müxtəlif sərgilərdə
nümayiş etdirilirdi.
Dövrün sənət
salnaməsinə çevrilən
bu əsərlər təsvir
formalarının sadəliyi
və rəngarəngliyi
ilə səciyyələnərək
incəsənət tariximizdə
özünəməxsus yer
tutur.
Bu gün Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının Nizami Gəncəvi adına Milli Azərbaycan Ədəbiyyatı Muzeyini,
Milli Azərbaycan Tarixi Muzeyini, Üzeyir Hacıbəyli, Hüseyn Cavid, Səməd Vurğun və Bülbülün ev muzeylərini ziyarət edənlər onların tərtibatında
Oqtay Sadıqzadənin
yaradıcılıq izlərini duymamış deyillər. “Nizami Gəncəvi və dünya mədəniyyəti”
adlı monumental silsilə
əsərləri, Qətran
Təbrizinin, Xurşidbanu
Natəvanın portretləri,
“1937-ci il repressiyasının
qurbanları” tablosu və “Hüseyn Cavidin aləmi” triptixi bu muzeylərdəki diqqətçəkən
əsərlərdir.
Rəssamın əsərləri Azərbaycan
Dövlət İncəsənət
Muzeyinin, eləcə də, Moskva Dövlət Tretyakov Qalereyası kimi mötəbər mədəniyyət
mərkəzinin daimi eksponatlarına çevrilmişdir.
Eyni zamanda, onun tabloları Amerika Birləşmiş Ştatları,
Almaniya, Kanada, İsrail və digər ölkələrdəki
şəxsi kolleksiyalarda
saxlanılır.
1980-90-cı
illərdə Oqtay Sadıqzadə koloritinə,
kompozisiyanın xarakterinə
görə müxtəlif
növ portretlər yaratmışdı.
2000-ci ildə rəssam
incəsənət həvəskarı və rəngkarlıq kolleksiyasının
sahibəsi, Drezdendə
yaşayan tibb elmləri doktoru, professor frau Mario Marrenin
portretini çəkmişdi.
Rəssamın yüksək
ustalığı barədə professorun məktubunda yazılır: “...Sizin əsərinizə baxanda mən heyran oldum. Şəklə baxan kimi hiss etdim ki, bu,
həqiqətən mənəm. Mən, sadəcə olaraq, öz portretimə baxmıram, burada daxilimi,
ruhumu görürəm”.
Oqtay Sadıqzadənin
yaradıcılığı hər zaman sənətsevərlərin diqqət
mərkəzində olub
və dövlət tərəfindən yüksək
qiymətləndirilib. Rəssamın
müstəqil respublikamızın
ali mükafatları
olan “Şərəf”
və “Şöhrət”
ordenləri ilə təltif edilməsi onun sənətinə, şəxsiyyətinə diqqət
və ehtiramın parlaq ifadəsidir. O,
2014-cü ildə təsviri
sənətin inkişafında
xidmətlərinə görə
Azərbaycan Respublikasının
Dövlət mükafatına
layiq görülüb.
1977-ci ildə Azərbaycan
Əməkdar incəsənət
xadimi, 1992 ci ildə “Azərbaycan Xalq rəssamı” fəxri
adlarına layiq görülmüşdür.
Amansız ölüm 20 dekabr
2014-cü ildə bu
böyük sənətkarı
aramızdan apardı.
Əsl ziyalı və qayğıkeş insan Oqtay Seyid Hüseyn
oğlu Sadıqzadənin
işıqlı xatirəsi
xalqımızın qəlbində
daim yaşayacaqdır.
Elçin ORUCOV,
rəssam, Əməkdar
mədəniyyət işçisi
Xalq qəzeti.- 2016.- 13
fevral.- S.7.