Xocalı soyqırımı: sənət

yaddaşımızın ağrılı səhifəsi

 

Hər dəfə  televiziya  ekranlarında  telejurnalist, Azərbaycanın Milli Qəhrəmanı  Çingiz Mustafayevin lentə aldığı Xocalı  səhidlərinin dəhşətli  görüntülərinə  baxarkən bu qətliamı törədən vəhşi cəlladların amansız cinayətlərinin  bir daha şahidi oluruq. Bu kadrları  soyuqqanlı qarşılamaq  mümkün  deyil.

 

Xocalı soyqırımı Azərbaycan tarixinə ən dəhşətli və faciəli səhifələrdən biri kimi daxil olmuşdur. Azərbaycanın ümummilli lideri Heydər Əliyev Xocalı soyqırmının on illiyi münasibətilə Azərbaycan xalqına müraciətində  demişdir: “Bu amansız və qəddar soyqırımı aktı insanlıq tarixinə ən qorxulu kütləvi terror aktlarından biri kimi daxil oldu”.

Ötən illər ərzində Xocalı soyqırımı haqqında həqiqətlərin dünya xalqlarına çatdırılması, bəşəriyyətə qarşı ən böyük cinayətlərdən biri olan bu faciə haqqında beynəlxalq miqyasda dolğun təsəvvürlərin formalaşdırılmasında milli sənət nümunələrimizin rolu böyükdür. Sənətkarlarımızın bu dəhşətli  faciəyə  həsr etdikləri  kino, musiqi, teatr və rəsm əsərləri  dünyanın böyük  şəhərlərində nümayiş etdirilir,   sərgilər  təşkil olunur, kino  gecələri keçirilir, teatr tamaşaları nümayiş etdirilir. Bu əsərlərdə tariximizin qanla yazılmış səhifəsinin bədii və sənədli  salnaməsi yaşayır. Neçə illərdir ki, bu əsərlər Heydər Əliyev Fondunun  vitse-prezidenti Leyla xanım Əliyevanın təşəbbüsü ilə elan olunmuşQarabağa azadlıq – Xocalıya ədalət!”  tədbirlər silsiləsi Xocalı soyqırımı haqqında həqiqətlərin dünyaya çatdırılmasında, bu faciənin Azərbaycan xalqına qarşı soyqırımı aktı kimi beynəlxalq aləmdə tanıdılmasında böyük rol oynayır. Bu  gün  dünyanın əksər ölkələrində  bu kampaniya  keçirilir  bir  çox ölkələr də  Xocalı faciəsini soyqrımı kimi tanımışdır.

Xocalı həqiqətlərinin  dünyaya çatdırılmasında   filmlərimiz  müstəsna əhəmiyyətə malikdir. Bu  qətliamla bağlı  ilk bədii film  nümunəsi olan Nüşabə Məmmədovanın ssenarisi əsasında  lentə alınmış “Harayfilmi Xocalı həqiqətlərinin kinoda  dolğun ifadəsi idi. Rejissor Oruc Qurbanovun quruluşunda ərsəyə gələn kinolentdə Xocalıda baş verənlər insanlığa qarşı törədilmiş  tükürpədici hadisə kimi təsvir olunur. Ermənilərin azərbaycanlı əsirlərə verdikləri işgəncələrə  şahid olan iki yeniyetməni baş qəhrəman kimi təqdim edən filmin sonunda bacı və qardaşın intiharı ekran əsərinin finalını çox  təsirli edir.

Digər ekran əsəri rejissor Mərahim Fərzəlibəyovun çəkdiyi “Qırmızı qarfilmidir. Bu filmisakit seyr etmək mümkün deyil. Bu kadrlar yığınında da tükürpədici qışqırıqlar, sərxoş ermənilərin ikrah doğuran hərəkətləri insanı, sadəcə, dəli edir.

Xocalı və Qarabağ mövzusunda daha bir ekran işi Elxan Qasımovun “Azərbaycanfilm” kinostudiyasında çəkdiyi “Biz qayıdacağıq” bədii filmidir. Film Xocalıdan olan yeniyetmə oğlanın həyatından bəhs edir, Ekran əsəri Xocalı soyqırımından sonra  məcburi köçkün düşən insanların ağrılarından danışır.  Xocafilmi isə  mövzuya daha da  yaxınlaşaraq, Xocalının  işğal ərəfəsində ağrılı məqamların  real faktlara  söykənən   bədii ifadəsidir.   Filmin müəllifi Vahid Naxış  bədii kinonun  imkanları çərçivəsində  Xocalı hadisələrinin  reallıqlarını   tamaşaçıya  çatdırmağa çalışıb.

Ancaq  sənədli kinomuzda  Xocalı  soyqırımını ekrana  miqyaslı şəkildə  gətirmək üçün kifayət qədər dolğun film yaradılmayıb. Bu sıradan son ekran əsərlərindən biri kimi Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin “Salnamə” kinostudiyasında çəkilən “Dua” sənədli filmini göstərə bilərik. Rejissor Mehriban Ələkbərzadənin “Xocalı soyqırımı” adlı sənədli filminiqeyd etmək olar. “Azərbaycantelefilm”də lentə alınmış  “Xocalı”, “Xocalı soyqırımı”, “Xocalı şahidləri” kimi nümunələr də yaradılmışdır. Beləliklə, Xocalı soyqırımından bəhs edən sanballı, dünya kinosu standartlarına  cavab  verən  bədii filmimiz hələ ki, yoxdur. Ümid edək ki, yaxın gələcəkdə bu mövzuda dəyərli ssenari yazılacaq və “Pianoçu”, “Şindlerin siyahısı” kimi dünya səviyyəli kino əsərləri lentə alınacaq.

Xocalı  soyqırımı   rəssamlarımızın da  müraciət etdikləri  və qəlb ağrısı ilə yaratdıqları  əsərlərin  əsas mövzusu olmuşdur.  İlk növbədə istedadlı fırça ustası Vaqif Ucatayın  həmin mövzuda  silsilə  işlərini, xüsusilə  “Xocalı” plakatını qeyd etməliyik. Sinəsinə düşmən xəncəri sancılmış körpəni əks etdirən bu əsərin bədii  təsir gücü sayəsində hər kəsdə şəhidlərə mərhəmət, faciəni törədənlərə isə sonsuz nifrət hissi oyanır.

Vaqif Ucatayın Qarabağ müharibəsinə həsr olunmuşBax, gör, unutma!” qrafik silsiləsində şahidlərin xatirələri əsasında yaradılan Xocalı qətliamı ilə bağlı neçə-neçə əsər var. Rəssamlardan Arif Hüseynovun “Xatirə”, Adil Rüstəmovun “Rənglərin kədər səsi, Qarabağ şikəstəsi...” qrafik silsiləsi də Xocalı ünvanlı, erməni vəhşiliyini ittiham edən əsərlərdir. Tanınmış plakat ustası Həşim Elçiyevin yaratdığı yeddi plakatdan ibarət “Qarabağ” silsiləsində də Xocalı ağrıları özünün yaddaqalan ifadəsini tapıb.

Rəssamlardan Mayis Əliyevin “Haray” və “Xocalıya ithaf”, Cəmil Quliyevin “Xocalı”, Abdulla Ələkbərovun “Qarabağın sabahı”, Səbuhi Məmmədovun  “Yaralı ana”, “Dəhşət” və “Ayrılıq”, Sabir Çopuroğlunun “Xocalı harayı”, Rövşən Məmmədovun “Torpağın harayı” və “O qan yerdə qalmaz”, Vüqar QuliyevinSönmüş ocaq” və s. əsərlərində faciənin ayrı-ayrı məqamlarına işıq salınmaqla, görünənlər təsirli bədii-psixoloji qaynağa çevrilmişlər.

1992-ci ildən sonra faciənin abidələşməsi sahəsində də mühüm addımlar atılıb. Bakıdakı Xocalı faciəsi abidəsi xalqımızın şəhidlərin əziz xatirəsinə ehtiramını əks etdirən sənət əsərindəndir. Özündə ana kədərini əks etdirən bu tunc heykəlin müəllifi tanınmış tişə ustası Aslan Rüstəmovdur.  Heykəltəraşların “əsrin faciəsi” kimi qəbul olunan Xocalı qətliamına   həsr etdikləri digər yaddaqalan  sənət nümunələri  sırasında Xalq rəssamı Fuad SalayevinDöyüşçü”, Sahib Quliyevin “Qarabağlı qadın” və “Döyüşən şəhər”, Məmməd Rəşidovun “Daşın göz yaşları”, Vüqar Quliyevin “Xocalı” və s. əsərlərinin adını çəkmək olar. Bu heykəltəraşlıq nümunələrində faciənin daha çox ümumiləşdirilmiş təqdimatına üstünlük verilib. Fuad Cəfərovun “Ağrı”, Zakir Əhmədovun “Xocalısız qocalar” və Natiq Əliyevin “Yaralı” kompozisiyalarında isə daha çox obrazların psixoloji yaşantıları qabardılıb.

Mərhum fırça ustası Nazim Məmmədov (1934-2004) ağır xəstə olmasına baxmayaraq, Xocalı faciəsinə dərhal və davamlı münasibət bildirən sənətkarlarımızdan olub. Sənətşünas Ziyadxan Əliyev onun əsərlərinə münasibət bildirərək yazır: “Onun 2002-ci ildə R.Mustafayev adına Azərbaycan Milli İncəsənət Muzeyində  fərdi sərgisi oldu.  Faciənin 10 illiyinə həsr olunmuş bu ekspozisiyada rəssamın  50-dən çox rəngkarlıq və qrafika əsəri göstərildi. “25 fevral gecəsi”, “Xocalı Qavroşu”, “Oğul anası”, “Mən yetim qaldım”, “Ailə əsirlikdə”, “Əlif Hacıyevin son döyüşü”, “Xocalı od içində”, “Erməni əsirliyində”, “Köməksiz Xocalı”, “Ata, oğul,ər! Bizi xilas edin!” və s. lövhələri insanları duyğulandıran həmin sərginin məna-məzmununu özündə hifz edən və erməni vəhşiliyini ifşa edən nümunələr idi. Rəssam sərgi sonrası faciənin ən önəmli məqamlarını özündə əks etdirən bütün lövhələri muzeyə hədiyyə etdi.Öz yaradıcılığında Qarabağ müharibəsinin bədiiləşdirilməsinə xüsusi önəm verən Nizami Hüseynovun rəngkarlıq əsərlərində də hadisəyə real-rəmzi münasibət duyulmaqdadır.

Fikrət İbrahimovun “Gələcək naminə”, Aydın Tağıyevin “Qaçqınlar”, Qafar Sarıvəllinin “Haray”, “Bu qan yerdə qalmaz” və “Olacaqmı bu kədəri dağıdan ?”, Natiq Fərəcullazadənin “Şəhid önündə”, “Ruhların gəzintisi” və “Xeyir və Şər”, Namiq Məmmədovun “Faciə”, “Qaçan qadınlar” və Telman AbbasovunAna harayı” tablolarında düşmənə nifrətin, insanların əyilməzlik ruhunun və gələcəyə inamının daha qabarıq təqdimatı ilə qarşılaşırıq.

Rəhman Şıxəliyevin “Şəhər draması”, İsmayıl İsmayılovun “Mübariz”, Dadaş Məmmədovun “Xocalı soyqırımı”, Bayram Qasımxanlının “Təcavüz” və “Faciələrimiz”, Etibar Aslanovun “Şəhərin son günü” və Vüqar İsmayılovun “Xocalı faciəsi” lövhələrinin leytmotivində isə baş vermiş dəhşətli hadisənin ölçüyəgəlməz miqyasını göstərmək istəyi duyuldu. Rəngkar Nadir Bayrışovun “Şəhid” və “Məcburi qaçqınlar” tablosunda da insanların mübarizlik ruhunun ifadəsi rənglərin təzadı ilə göstərildiyindən çox təsirlidir. Belə əsərləri yaratmaq isə hər rəssam üçün öz sənətkarlığını nümayiş etdirməkdən çox, özünün həm də “Vətən daşı” olduğunu sərgiləmək imkanıdır.

Azərbaycan  bəstəkarları da bu mövzuda çox  qiymətli əsərlər yaratmışlar. Onları dinlədikcə xalqımızın o ağrılı anlarını yenidən yaşayırsan. Musiqimizin bütün  janrlarında  bu növzuda  əsərlər yaradılmışdır.

Məşhur fransız bəstəkarı  Pyer Tiluanın  simofnik orkestr üçün yazılmış “Xocalı 613” əsəri yaralı yerimiz olan Xocalı soyqırımı qurbanlarına həsr edilmişdir. Xocalı qurbanlarına ithaf olunmuş  bu əsər sülhə çağırışdır.

“Xocalı-613” çox gözəl sənət əsəridir. O, bu əsərlə faciədə həlak olan həmvətənlərimizə böyük ehtiram nümayiş etdirib. Bu əsər faciədə həlak olan həmvətənlərimizin xatirəsinə ucaldılmış möhtəşəm musiqi abidəsidir.

 

M. MÜKƏRRƏMOĞLU

 

Xalq qəzeti.- 2016.- 26 fevral.- S.6.