Azərbaycan ruhunun zəngin
ifadəsi
Zərdüştün
“təmiz fikir, təmiz söz, təmiz əməl” ideyası
dünya mədəniyyətinin özülündə durur
I yazı
Bu
yazıda bəşər mədəniyyətinə,
dünyabaxışlara sistemli, davamlı şəkildə təsir
etmiş, bu gün də ciddi müzakirə mövzusu olan,
insanlıq carçısı, tarixi Azərbaycan ərazisində
doğulduğu bilinən, “Avesta”nın yaradıcısı Zərdüşt,
onun fəlsəfi baxışları haqqında
danışılacaq. Şərqin ruhunu ifadə
edən Novruz bayramı da Zərdüştün dönəmində
sistemli təsəvvür, baxış halına gəlib.
Zərdüştün “təmiz fikir, təmiz
söz, təmiz əməl” ideyası türkün ruhani
(insani) təsdiqidir.
Azərbaycanın adət-ənənələrinin zirvəsində
qədimliyimizi, ucalığımızı,
idrakımızın ənginliyini, ruhumuzu özündə
yaşadan Novruz bayramı durur. Novruzda Zərdüştlükdən
gələn xeyirin şər üzərindəki qələbəsinə
inam yaşayır, təsdiq olunur.
Novruz
bayramının mahiyyətində duran od
isə insanı daxilən təmizləyici motiv olaraq
aparıcıdır. Qədimlərdən bəri od türkün ağlında, düşüncəsində
müqəddəslik rəmzi kimi yaşayıb, bu günə
kimi gəlib çıxıb. Odun qədimdən
müqəddəs sayılması, insanı hər cür
pisliklərdən, şərdən təmizləyəcəyinə,
xeyirin qələbə çalacağına inam ifadə
olunub. Bu, Azərbaycan ruhudur - bu gün də
dünya mədəniyyətinin özülündə duran.
Zərdüştilik Güney Azərbaycan ərazisində
meydana gəlib. Zərdüşt dini onun
yaradıcısı Zərdüştün adı ilə
bağlıdır. Araşdırmaçıların
fikrincə, bu din yalnız Azərbaycan ərazisində deyil,
İran, Orta Asiya, Hindistan və digər ölkələrdə
yaşayanların da dininə çevrilmişdi. Zərdüştün həyat və fəaliyyəti
haqqında indi də tədqiqatçılar arasında
mübahisələr davam edir.
Tədqiqatçı
Girşmanın göstərdiyi kimi, məzdəizmin ilkin
dövründə əsas fövqəlbəşər
qüvvə Hörmüzd Mehr (Mitra) və Nahid idisə,
sonralar onları əvəz edən Hörmüzd və onun
barışmaz düşməni olan Əhrimən
görüşü həqiqi dualizmdir. Ona
görə ki, onlar iki – biri digərinə zidd olan qüvvəyə
(xeyir-şərə) və yaxud substansiyaya inanır və bu
mübarizədə Hörmüzdün (Xeyirin) qalib gəlməsinə
əmin idilər. Məzdəizmə
görə Hörmüzdlə Əhrimən - nur
(işıq) ilə zülmət, xeyirlə şər və
sülhlə müharibə arasında gedən mübarizə
kimi iki ictimai və təbii kökə malikdir.
Zərdüşt
dininin əsas müddəasına görə dünyada
bir-biri ilə daim vuruşan iki qüvvə var. Zərdüştün
dini təlimində baş ilahi qüvvə
Hörmüzddür ki, onu od təmsil edir.
Zərdüşt dininə inananlar atəşgahlar tikir, orada od yandırır və həmin odu qoruyub
saxlayırdılar. Zərdüşt dininə iman gətirənlər
inanırdılar ki, həyatın əsasını təşkil
edən od, su, torpaq və havadır. Onlar bu dörd ünsürü müqəddəs
hesab edir, onların daim təmiz qalmasına səy göstərirdilər.
Zərdüşt dininə inananlar odu dörd
ünsür içərisində ən müqəddəs,
baş ilahi və ülvi qüvvə hesab edirdilər.
III əsr filosofu Parfiosa görə "maq" Allaha
sitayiş edib, onun elmi sirrlərinə yiyələnənlərə
deyilir. Zərdüşt haqqında ilkin məlumat verən
yunan tarixçisi Xsanti (e.ə. 625-565) olub. Kiçik Asiyanın Sard şəhərində
yaşayan bu tarixçi, Herodotdan da əvvəl Urmiya
gölünə qədər olan əraziyə bələd
olub. İlk əvvəl Herodot, daha sonra isə
Dəməşqli Nikolay onun yazılarından istifadə edib,
məzdəizm haqqında məlumat veriblər.
Ammian Marsellinin yazdığına görə Zərdüştün
dövründən etibarən xüsusi ailədən olan
maqlar nəsildən-nəslə din
başçılığına təyin ediliblər. Maqlar adət-ənənələrinə
görə digər təbəqələrdən fərqlənirdilər.
Onlar xüsusi hörmət və nüfuza malik
idilər.
Üç
min il əvvəl (qədim salnamələrə görə, Zərdüşt
Makedoniyalı İsgəndərdən 258 il əvvəl
yaşayıb) Azərbaycanın cənubunda yerləşən
Urmiya şəhərində Zbar dağının ətəyindəki
Dərəcə çayının sahilində tikilmiş
sarayda Puruşaspa adlı bir kişi yaşayırdı. Onun arvadının adı Doqdo idi. Onların Zərdüşt adlı bir
oğlanları vardı. Orta əsrlərdə
yaranmış "Zərdüştnamə" adlı
kitabda deyilir ki, uşaqlıqda Zərdüşt
yaşıdlarından heç zaman ağlamaması və daim
öz gülüşü ilə evlərini ilahi nura qərq
etməsi ilə seçilirmiş. Hələ
uşaqlıq çağında o, öz müdrikliyi ilə
seçilir, rəvayətə görə, şərə
qulluq edən sehrbazların onu aradan götürmək cəhdləri
həmişə uğursuzluqla nəticələnir. Erkən
yaşlarından ruhanilərdən dərs alan
Zərdüşt on beş yaşından kamil bir din xadimi kimi
həqiqət axtarışı ilə dünyanı
dolaşmağa başlayır. Otuz
yaşında o, artıq yeni dinin yaradıcısı kimi
peyğəmbərlik səviyyəsinə yüksəlir.
Öz vətənində həmfikirlər
tapmayan Zərdüşt yeni təlimini yaymaqdan ötrü
şərqə tərəf üz tutur. Ağ libasa
bürünüb əlinə müqəddəs od və sərv ağacından əsa alaraq
şah Viştaspın sarayına yollanır və onu öz
dininə gətirir. Qonşu hakimlər
Viştaspın ata-baba dinindən dönməsindən
narazı qalaraq, onun üzərinə hücuma keçirlər.
Viştasp qələbə çalır və
Zərdüştün təlimi onun ölkəsində
möhkəmlənir. Viştasp Baktriyada atəşgədələr
tikdirir. Öz ömrünün son illərini
burada yaşayan Zərdüşt ya şər
sehrbazlarının, yaxud da düşmən əsgərlərinin
əli ilə öldürülür.
Zərdüştilik əxlaqı xeyirxah fikri, xeyirxah
sözü, xeyirxah əməli nəzərdə tutur, səxavəti,
doğruculuğu, arzu və istəklərdə mötədilliyi
təbliğ edir, zülm və qanunsuzluqdan çəkinməyə
çağırır. İnsan odun, suyun və torpağın təmizliyini
qorumalıdır. Yeni din - Mazdyasna (Zərdüştlük)
nəinki şərqdə qələbə çalır, həm
də qərbdə yayılır. Bu,
dünyanın ən qədim dini idi. İlk
dövlət dini kimi o, sonralar yaranmış dinlərin -
İudaizmin, Buddizmin Xristianlığın, Müsəlmanlığın
inkişafına əhəmiyyətli təsir göstərdi.
Zərdüştilər Azərbaycanı bu
dinin və Zərdüştün vətəni hesab edirdilər.
Zərdüştün təlimi oturaq
heyvandarlığı və əkinçiliyi müdafiə
edirdi. Bu təlim dünyada iki əbədi
başlanğıcı – Xeyirlə Şər arasında daimi
mübarizənin getdiyini təbliğ edirdi. Bu təlimə görə insan ömrünün mənası
Əhrimənlə mübarizədə Ahura Mazdaya kömək
göstərməkdir. Son nəticədə
Ahura Mazda qələbə çalmalı və şəri
yer üzündən biryolluq silməlidir. Zərdüştilik
əxlaqı xeyirxah fikri, xeyirxah sözü, xeyirxah əməli
nəzərdə tutur, səxavəti, doğruculluğu, arzu
və istəklərdə mötədilliyi təbliğ edir,
zülm və qanunsuzluqdan çəkinməyə
çağırırdı. İnanca
görə, insan odun, suyun və torpağın təmizliyini
qorumalıdır. Odu və torpağı
meyitlərlə murdarlamaq olmazdı. Buna
görə də cəsədləri yüksəkliklərdəki
daşlıq yerlərdə, yaxud belə yerləri
xatırladan daxma (sükut qülləsi) adlı daş tikililərdə
qoyurdular ki, qurd-quşa yem olsun. Sümüklər də
torpağı murdarlamamaqdan ötrü xüsusi yerlərdə
saxlanırdı...
Zərdüştilərin təlimi onların müqəddəs
kitablarında - müqəddəs kitablar toplusu
"Avesta"da ifadə olunub. “Avesta” Zərdüştiliyin
müqəddəs kitablar külliyyatıdır,
dövrümüzə tam şəkildə çatmayıb.
Hesab edilir ki, “Avesta”nın tərkib hissələri,
əsasən e.ə. 1-ci minilliyin 1-ci yarısında
formalaşmağa başlayıb.
Araşdırmaçıların fikrincə, “Avesta”nın dünyagörüşü
üçün ifrat dualizm xarakterikdir. “Avesta”ya
görə dünyada həm maddi, həm də xəyali olan hər
şey xeyir və ya şər başlanğıca malik olmaqla
iki qismə ayrılır. İnsan bu və
ya digər mövqeyi seçməkdə sərbəstdir.
"Avesta"nın əvvəlki əsrlərdə
mövcud olmuş nüsxələrindən biri Makedoniyalı
İsgəndər tərəfindən yandırılıb. Hələ e.ə. IV əsrin son rübündə
yunan alimi Feopomp Makedoniyalı İsgəndərin
tapşırığı ilə Zərdüştilik dininin
qədim kitablarını öyrənirdi. Plini
məlumat verir ki, Zərdüştlik dininin ən
yaxşı bilicilərindən biri olan Hermippin (e.ə. III əsr)
sözlərinə görə, Zərdüştiliyin müqəddəs
kitabları özündə 2 milyondan artıq misranı ehtiva
edirdi. Maraqlıdır ki, ənənəyə əsasən
Sasani hökmdarı I Şapur əsli itirilmiş, lakin tərcümələrdə
və xüsusilə qədim yunan dilinə (Dekartda iddia edilir
ki, "Avesta"nın və ya onun
ayrı-ayrı hissələrinin qədim yunan dilinə tərcüməsi
vardı) tərcümədə mühafizə olunmuş
"Avesta"nın kitablarını pəhləvi dilinə
tərcümə etməyi əmr etmişdi. Güman
etmək olar ki, məhz qədim yunan dilinə tərcümə
edilmiş "Avesta" Feopomp üçün öyrənmə
obyektinə çevrilmişdi. Zərdüştilik
kitablarının yazılı mətnlərinin
mövcudluğunu nəinki qədim yunan müəllifi
Pavsaninin Zərdüşt kahininin "kitabı avazla
oxudugunu" yad etməsi, habelə qədim
yazıçıların hələ Sokrat dövründə
Zərdüştün "lokiyalarının olması
haqqındakı məlumatları" da təsdiqləyir. Bəzi
tədqiqatçılar Herodotun qurban verilərkən
maqların teoqonik nəğmələr oxuması
haqqındakı məlumatlarında da "Qat"ın –
"Avesta"nın bir qisminin
yazılı mətninin mövcudluğuna işarəni
görürlər.
Yunan
müəlliflərinin hesab etdikləri kimi 2 milyon misranı
özündə ehtiva edən və yaxud Zərdüştilik
ənənəsinin və sonralar ərəb və farsdilli
müəlliflərin iddia etdikləri kimi, 12 min öküz
(inək) dərisi üzərində qızıl hərflərlə
yazılmış "Avesta"nın (və yaxud onun
ayrı-ayrı hissələrinin) yazılı mətni
Makedoniyalı Aleksandrın yaşayıb fəaliyyət
göstərdiyi dövrdən xeyli əvvəl mövcud olub.
Yunan-Makedoniya
işğalı zamanı məhv olmuş və bir neçə
əsr ərzində daha çox şifahi surətdə
saxlandığı güman olunan (ola bilər,
kitablardan ayrı-ayrı fraqmentlər də
qalmışdı) məhz bu "Avesta"nı Parfiya
hökmdarı Arşaki Vologez (görünür, I Vologez) bərpa
etməyə cəhd göstərmişdi.
Lakin alimlərin
hesab etdikləri kimi, ilkin "Avesta"dan yaddaşda heç
də hər şey qala bilməzdi (bəzi tədqiqatçılar
hesab edirlər ki, 350 min sözdən artıq ola
bilməzdi), hər halda "Avesta"nın hifz olunmuş
hissələri artıq yuxarıda xatırlandığı
kimi, e.ə. I əsrdə kodifikasiya
olunmuşdu.
İlk
Sasani hökmdarı Ərdəşir Papağanın
dövründə (225-240-cı illər) "Avesta"nı çox fəal surətdə
toplamağa və bərpa etməyə başladılar.
Güman etmək olar ki, Avesta IV əsrdə hələ
göstərilmiş zamanadək imperiyanın dövlət əhəmiyyətli
müqəddəs məkanına çevrilmiş Atropatenada ali kahin Mahrspandan tərəfindən
kanonlaşdırılmışdı.
"Avesta" sonralar da redaktələrə məruz
qalıb. Axırıncı redaktədən sonra güclü
surətdə seyrəlmiş "Avesta" 21 naskdan (kitabdan)
ibarət idi. Ancaq "Avesta"nın
bu mətni də bizə tam şəkildə gəlib
çatmayıb. “Kiçik Avesta” əsasən
bizə məlum olan Böyük Avestadan seçilmiş, Zərdüştiliyə
sitayiş edən şəxs üçün gündəlik
həyatda zəruri olan duaların minimum məcmuəsidir.
Kiçik “Avesta”ya bəzən ənənə
üzrə “Yaştlar”ı da daxil edirlər. Kiçik
məcmuələr və s. şəklində ayrı-ayrı
"Avesta" fraqmentləri (bizə qədər gəlib
çatmamış “Avesta” kitablarından) də qalıb.
Mütəxəssislərin hesab etdikləri kimi, bütün
bunlar Sasanilər dövründə bərpa olunmuş
"Avesta"nın yalnız dörddə
bir qismidir.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 8 iyun.-
S.13.