“Formula-1” in əfsanəvi
pilotları: Şumaxer və Sennanın həyat hekayəsi
Bakıda
keçirilmiş “Formula-1" üzrə Avropa Qran-prisində
ilk iki yeri tutan pilotların alman olması bir daha sübut edir
ki, bu yarışda Almaniyanın böyük təcrübə
və ənənələri var. Təkcə əfsanəvi
pilota “qırmızı baron” Şumaxerin adını çəkmək
kifayət edir.
“Formula-1" yarışı sürət və adrenalin
həvəskarları üçün əyləncəli
idman növü olsa da, əslində, onun təhlükəli
məqamları da az deyil. Təcrübə göstərir ki,
peşəkar pilot olsan da, qəzalar qaçılmazdır. “Formula-1” yarışının tarixində hətta
ən təcrübəli peşəkar, əfsanəvi
pilotları olan braziliyalı pilot Senna və alman pilot Mixael
Şumaxerin qəzaya düşməsini yarış tarixinin ən
üzücü hadisələrindən saymaq olar. Hər
iki pilotun
karyerası azarkeşlər və gənc pilotlar
üçün örnək sayılır.
Şumaxeri “Formula-1" yarışlarının
əfsanəvi pilotlarından hesab edirlər. Uşaqlıqdan
kartinqə və sürətə olan marağı və həvəsi
Şumaxer soyadını əfsanələşdirə bilib.
Dörd yaşında atası Rolfun düzəltdiyi kartın
sükanına oturan balaca Mixael beş yaşında kartinqdə
yürüşdə uğurla iştirak edirdi. Digər
idman növləri ilə, xüsusilə cüdo ilə məşğul
olan Mixael öz həyat tərzini və sevgisini məhz
kartinqdə tapır. On dörd
yaşından lisenziya alaraq rəsmi yarışlara qatılan
pilot 1984-87-cillərdə kartinq üzrə bir sıra Almaniya
və Avropa çempionatlarında qələbə qazanır.
1990-cı ildə alman ”Formula-3"də çempion titulu
qazanan Şumaxer bir il sonra Yaponiyada keçirilən
“Formula-3000" yarışına qatılır.
Onu “Formula-1" yarışlarının
çoxsaylı rekordçusu da adlandırırlar. Qələbə
sayına görə (91), podyuma görə (155), bir
mövsümdə qələbəyə görə (13),
sürətli dairələr üzrə (77) göstəricilərlə
Şumaxer tarixə düşüb. Yeddiqat dünya
çempionu, ikiqat dünya vitse-çempionu və üç
dəfə bürünc mükafatçısı kimi titullar
təkcə onun karyerasında qazandığı
uğurların ən əsasıdır. Onu
”Günəşli oğlan", “Şumi”, eləcə də
I Dünya müharibəsində tanınan alman baron manfred fon
Rixtqofenin adına və bolidinin və geyiminin rənginə
görə “qırmızı baron” da adlandırırlar.
1991-ci ildə Şumaxer “Cordon” komandasından
Belçika Qran-prisində iştirak etmək üçün
təklif alır. Pilotun meneceri əmin edir ki, Şumaxerin istedad və
bacarığına söz ola bilməz. Üstəlik o, Almaniyada yaşadığına
görə, trasa daha yaxşı bələddir. Həqiqətən də Şumaxer bu yarışda
özünü doğruldur.
1992-ci ildə Belçika Qran-prisində
üçüncü yer, 1993-cü ildə Portuqaliyada
keçirilmiş yarışda dördüncü yerə
çıxır. 1994-cü ildə ilk dəfə olaraq
“Benetton” komandası üçün çempionatı qazanan
Şumaxer 1996-cı ildə “Ferrari” ilə müqavilə
bağlamalı olur.
1999-cu ildə
Böyük Britaniyada keçirilən Qran-pridə qəza
keçirən pilot ayağını sındırır. Faciəvi qəza ona üçüncü dəfə
çempion olmağa mane olur.
Ancaq bir
müddət fasilədən sonra 2000-ci ildə Yaponiya
Qran-prisində üçüncü çempionluq titulu
qazanır, Bu qələbə, əslində, pilotun təmsil
etdiyi “Ferrari” komandasının 21 il
gözlədiyi uğur idi. Bir il sonra pilot
özünün dördüncü çempionluğunu
qazanaraq, udulmuş Qran-pri sayına görə Alen Prostun
rekordunu üstələyir. Bir-birinin ardınca
çempion olan Şumaxer 2004-cü ildə yeddinci
çempionluğunu yaşayır ki, bu da “Formula-1" tarixi
üçün rekord göstəricidir.
2005-ci ildə “Ferrari” və
onun pilotu Şumaxer üstünlüyü əldən verir. Çempionatda “Reno” liderlik edir. 2006-cı
ildə “Skuderiya”-"Reno" mübarizəsi Şumaxer və
Alonso arasında çempionluq mübarizəsinə
çevrilir. Ancaq Şumaxer Fernando Alonsoya güzəştə
gedir, 2006-cı il sentyabrın 10-da məlum
olur ki, “Formula-1" üzrə yeddiqat dünya çempionu
idmanı tərk edir. Pilotluq fəaliyyətinə son qoyan
Şumaxer karyerasını ”Ferrari" komandasında
ekspert və məsləhətçi kimi davam etdirir. Onun əsas işi bolidləri sınaqdan keçirməkdən
ibarət idi. 2009-cu ilin 29
iyulda “Ferrari” Şumaxerin geri dönüşünü elan
edir: belə ki, əfsanəvi pilot həmin il
Avropa Qran-prisində iştirak etməli, travma almış
Felipe Massanın əvəzinə trasa çıxmalı idi.
İyulun
31-i Şumaxer Mucelloda ilk dəfə olaraq avtodromda test edərək
Avropa Qran-prisinə (2009) hazırlaşırdı. Lakin əvvəllər sınaq yürüşü
zamanı motoskldan yıxılması nəticəsində
boynundan aldığı zədələrin təsirindən
onun bu arzusu yarımçıq qalır. “Qırmızı
baron”un “Formula-1"-ə qayıdışı 2010-cu ildə
gerçəkləşir.
2011-ci ildə
keçirdiyi mətbuat konfransında artıq karyerasına son
qoyduğunu bəyan edir və yeddiqat çempion digər
pilotlara da örnək olacaq fikirlər səsləndirir: “ ...Son altı ildə çox şey öyrəndim.
Məsələn: qarşıya çıxan
açıqlıqdan konsentrasiyanı itirmədən istifadə
etmək. Buna görə təşəkkür
edirəm. Məğlubiyyət insana qələbədən
daha çox
şey öyrədə bilir, mən bunu karyeramın ilk mərhələsində
bilmirdim. Nəyi sevirsənsə, onun dəyərini
bilməlisən, mən hər şeyə əvvəlkindən
daha geniş baxa bilirəm.”
2011-ci ildə
Sinqapur Qran-prisi
pilotun azarkeşlərini məyus edir. “əfsanəvi pilot 29-cu dövrəyə
başlananda qəzaya uğrayır. Onun
“Mersedes”i parça-parça olur. Maşının
qalıqlarını yoldan təmizləmək
üçün yarış belə müvəqqəti
dayandırılır. Avtomobildən özü
çıxan pilot “hər şeyin qaydasında olduğunu”
deyir. Dəfələrlə yarışlarda bu
cür qəzalara adət etmiş və sağ-salamat
qurtarmış Şumaxer onu gözləyən daha
böyük qəzadan xəbərsiz idi.
2013-cü
il dekabrın 29-u Şumaxer oğlu və onun dostları ilə Alp
dağlarında Meribel kurortunun dağ xizəyi
trassındakı istirahət zamanı qəzaya düşməsi
onun sağlamlığını təhlükəyə
salır. Ciddi zədə alan pilot
vertolyotla Mutyedəki hospitala aparılır. Daha
sonra onun müalicəsi Qrenobldakı klinikada davam etdirir.
Həyatı
təhlükədə olan pilot iki dəfə neyrocərrahiyyə
əməliyyatı edilir və onu süni komaya salırlar. Həkimlər deyir ki, şlem onun həyatda
qalmasına kömək edib. Bir müddət sonra komadan
çıxan pilot xəstəxanadan ayrılaraq, reabilitasiya
kursu keçir, ictimaiyyətdən uzaq qalmağa
çalışır.
Şumaxer Korinna Betçlə ailə qurub. Cütlüyün
Cina Mariya adlı qızı, Mik adlı oğlu var.
Əfsanəvi pilotun oğlu da gənc
avtoyürüşçü kimi komanda yarışlarında
iştirak edir, ancaq diqqətdən yayınmaq
üçün anasının soyadından istifadə edir.
Bir çox ölkələrdə Şumaxerin soyadı
ümumişlək sözə çevrilib. Virtuoz və yaxud risk etməyi
sevən sürücüləri “Şumaxer”
adlandırırlar.
Ayrton
Senna da Silva
“Formula-1"
yarışlarının digər əfsanəvi qəhrəmanlarından
biri də hətta Pele ilə müqayisə edilən Ayrton
Senna da Silvanın həyatı və ölümü
“Formula-1” tarixinin qürurverici və üzücü səhifələrindəndir.
1960-cı
il martın 21-də anadan olmuş əfsanəvi
pilot 1988, 1990 və 1991-ci ildə “McLaren” komandasının
üzvü kimi “Formula-1" çempionatının qalibi
olub. Lakin 1994-cü ildə San Marinoda
keçirilmiş Qran-pri
yarışında əfsanəvi pilot həyatını itirsə
də, bu gün də onun adı fəxrlə çəkilir.
Varlı torpaq sahibinin ailəsində dünyaya göz
açan Sennanın kartinqə marağını məhz
atası kəşf edir. Dörd yaşında oğlunu sükan
arxasında oturtmaqla, onun sanki sonrakı taleyini müəyyən
edir. Ancaq 30 yaşında ilk dəfə
olaraq “Formula-1"-ə qatılır.
Böyük
Britaniyanın “Autosport” həftəlik nəşrinin
keçirdiyi sorğuya əsasən, keçmiş və o
dövrkü “Formula-1" çempionat
iştirakçıları arasında Senna yarış
tarixində ən yaxşı yürüşçü
seçildi.
Belə ki, 10 illik karyerasında o, 41
yürüşü qələbə ilə başa vurub və
65 poul-pozişn əldə edib. Onun istedadına
görə, mətbuat Sennaya “Sehrbaz” ləqəbi vermişdi.
Sennanın
karyerasında ən maraqlı anlar 1980-ci illərin sonlarında onun
Alen Prostla rəqabəti hesab edilir.
O,
özünün ilk dəfə kartinq yarışlarında
iştirakını sənədli oçerkində ətraflı təsvir
etmişdi.
Buna baxmayaraq, 1977-ci ildə Senna kartinq üzrə Cənubi
Amerikanın çempionu olur. Daha sonra dünya çempionatına
qatılan pilot ikinci yeri tutur.
1981-ci ildə xanım dostu Lilian Vaşkonseluş da
Souzla ailə həyatı qursa da, bu axıra kimi davam etmir.
1978-ci ildə
Avropaya yollanan pilot “Formula-Ford 1600" klassı üzrə
Britaniya çempionatında qalib olur. 1982-ci
ildən etibarən Ayrton anasının soyadı olan Senna
soyadı ilə yarışlara çıxmağa
başlayır.
Yağışlı hava ona uğur gətirirdi.
Bu yarışın keçirilməsini çətinləşdirsə
də, əksər hallarda Sena rəqiblərini geridə
qoyaraq yaxşı nəticələr göstərirdi.
Bu səbəbdən də jurnalistlər və
azarkeşlər onu “Yağış adamı”
adlandırırdı.
1994-cü ildə “Williams-Renault” komandasından “McLaren”ə
keçən Senna 1994-cü ildə San-Marino Qran-prisində qələbə
qazanır. Lakin bu qələbə onun ölümü
hesabına başa gəlir. Yarışda qəzaya
düşən əfsanəvi pilot həyatla vidalaşır.
Ölümündən bir müddət əvvəl
Ayrton Senna xeyriyyə məqsədi ilə Braziliya və digər
ölkələrdə yoxsul gənc insanlara kömək etmək
üçün Ayrton Senna Fondu yaratmışdı. Sennanın
ölümündən sonra onun vəsiyyətinə uyğun
olaraq, fonda o zaman artıq 400
milyon dollar məbləğ
bağışlanılmışdır. Buna
görə, Senna adı təkcə əfsanəvi pilot yox,
dünyada milyonlarla insan üçün bu gün “daha
yaxşı həyata ümid” hesab edilməkdədir.
Əfsanə BAYRAMQIZI,
Xalq qəzeti.-2016.-22 iyun.-S.6.