Heydər Əliyev və
Azərbaycan
tarixinin aktual problemləri
Hər il olduğu kimi,
bu il də ümummilli lider Heydər Əliyevin anadan
olmasının ildönümü münasibətilə Azərbaycanın,
demək olar ki, bütün guşələrində,
ayrı-ayrı müəssisələrdə, əmək
kollektivlərində, elm və təhsil ocaqlarında təntənəli
tədbirlər keçirilməkdədir. Çox
xoşdur ki, bu cür yubiley tədbirləri dünyanın bir
sıra ölkələrində, xüsusən də azərbaycanlıların
kompakt yaşadıqları yerlərdə də keçirilir.
Heydər
Əliyevin adı və xidmətləri azərbaycanlılarla
yanaşı, dünyanın bir çox digər xalqları,
ulu öndəri özunə müəllim bilən, dost hesab
edən, onun iş təcrübəsindən, məsləhət
və tövsiyələrindən faydalanan bütün insanlar
tərəfindən də daim böyük hörmət və
dərin minnətdarlıq hissi ilə
xatırlanmaqdadır. Özü də Heydər Əliyevin adı və
xidmətləri təkcə onun doğum, yaxud anım günlərində
deyil, hər yerdə və həmişə hörmət və
ehtiramla yad edilir.
Heydər Əliyevin həyat və fəaliyyəti, xidmətləri
haqqında çox deyilib, yazılıb. Müasir dünyanın ən
mötəbər siyasətçiləri, nüfuzlu dövlət
xadimləri, onu yaxından tanıyan məşhur elm və sənət
adamları Heydər Əliyev fenomenini ən müxtəlif
rakuslardan səciyələndirərək bu dahi şəxsiyyətin
örnək ola biləcək keyfiyyətləri
barədə mülahizə və fikirlərini bildirmişlər.
Hansı ki, bu mülahizə və fikirlər elə
indinin özündə xalq arasında ulu öndərlə
bağlı müdrik kəlamlar kimi yayılaraq məşhurlaşmışdır.
Son vaxtlar ayrı-ayrı elm sahələrini təmsil
edən çox görkəmli alimlərin bu istiqamətdə
aparmış olduğu elmi araşdırmaların məntiqi
yekunu olaraq, neçə-neçə sanballı tədqiqat əsəri,
monoqrafiya və məqalələr işıq üzü
görüb.
Heydər Əliyevin əməli fəaliyyətinin
ayrı-ayrı aspektləri, o cümlədən onun konkret elm
sahələri ilə bağlı fəaliyyəti, mülahizə
və tövsiyələri, bütövlükdə ulu öndərin
elmə və elm adamlarına münasibəti xüsusi
araşdırma tələb edən kifayət qədər
geniş bir tədqiqat mövzusudur. Onu yaxından tanıyanlar, siyasi fəaliyyətinə
və zəngin elmi-nəzəri irsinə az-çox bələd
olanlar, yaxşı bilirlər ki, Heydər Əliyev əksər
elm sahələri barədə kifayət qədər məlumatlı
bir insan idi. Bu, əlbəttə, hər şeydən
öncə, ulu öndərin iti təfəkkürə,
möhkəm məntiqə, fenomenal yaddaşa, geniş və
zəngin dünyagörüşünə malik olduğundan, ən
nəhayət, onun yorulmaq bilmədən mütaliə etdiyindən
xəbər verirdi. Heydər Əliyev
ixtisasca tarixçi olduğundan, şübhəsiz tarix elmini və
onun problemlərini digər elmlərdən daha yaxşı və
daha dərindən bilirdi.
Ulu
öndərin tərcümeyi-halından bəlli olduğu
kimi, onun əmək fəaliyyətinə
başladığı ilk iş yeri Milli Azərbaycan Tarixi
Muzeyi olub. O, 1940-cı ildə, 17 yaşında ikən Tarix
Muzeyində təşkil olunmuş “Sovet Azərbaycanının
20 illiyi” sərgisində bələdçi vəzifəsində
çalışıb. Daha sonra ali məktəbə
daxil olub. Lakin müharibə dövrünün
çətinlikləri ucbatından Azərbaycan Sənaye
İnstitutunun memarlıq fakültəsində təhsilini
yarımçıq dayandırmalı olub. Müharibə başa çatandan sonra isə
Bakı Dövlət Universitetinin tarix fakültəsinə
daxil olub və 1957-ci ildə təhsilini müvəffəqiyyətlə
başa vurub.
Dövlət təhlükəsizlik orqanlarında
çalışarkən, daha sonra isə respublikanın
partiya təşkilatına rəhbərlik edərkən Heydər
Əliyev Azərbaycan tarixinin problemlərinə və Azərbaycanda
tarix elminin durumuna daha dərindən bələd olub. Bu yerdə ulu
öndərin tarix və memarlıq abidələrinə,
onların mühafizəsinə, tədqiqinə,
konservasiyasına və təbliğinə diqqət və
qayğısından xəbər verən bir neçə
konkret fakt üzərində dayanmaq istərdim. Məsələn, Heydər Əliyev 1969-cu ildə
respublika rəhbərliyinə gələrkən, ilkin olaraq
gördüyü tədbirlərdən biri Azərbaycan ərazisindəki
tarix və memarlıq abidələrinin uçotunun dəqiqləşdirilməsi
və onların yenidən qeydiyyata alınması işi oldu.
Bu məqsədlə bölgələrə
akademiyanın alimləri və Mədəniyyət Nazirliyinin əməkdaşlarından
ibarət işçi qrupları göndərildi. Nəticədə əvvəllər dövlət
qeydiyyatında olmayan bir çox yeni abidə aşkar edilərək
qeydiyyata alındı. O da müəyyən olundu ki, əvvəllər
dövlət qeydiyyatına alınmış bəzi abidələr
ötən əsrin 50-60-cı illərində müəmmalı
şəkildə yoxa çıxıb. Bəzi
abidələrin üzərindəki kitabələrin
qoparıldığı, yazılarının məhv
olunduğu, yaxud da onlara məqsədli şəkildə bu və
ya digər saxta əlavələr edildiyi üzə
çıxdı. Sən demə, biz erməniləri
özümüzə dost və qardaş bilərək
süfrəmizin başında əyləşdirdiyimiz vaxtda
onlar da bizim sadəlövhlüyümüzdən sui-istifadə
edib Azərbaycana məxsus tarixi-mədəni dəyərləri
oğurlayaraq, Ermənistana aparmış, yaxud da onları
sındırıb məhv etmək, beləliklə də
özlərinə saxta tarix yaratmaqla məşğul
olublar. Təbiidir ki, ulu öndərin
təşəbbüsü ilə həyata keçirilən tədbirlər
sayəsində, bir tərəfdən ermənilərin
iç üzü açıldı, digər tərəfdən
isə xalqımıza məxsus tarix və memarlıq abidələrinin
mühafizəsinə və təbliğinə münasibət
dəyişdi.
Ulu öndərin tarixi-mədəni irsə münasibəti
ilə bağlı daha bir prinsipial və ibrətamiz məqamı
da yada salmaq istərdim. Uzun illər Tarix İnstitutunun direktoru işləmiş
mərhum akademik İqrar Əliyevin “Elm” qəzetinin 10 may
2002-ci il tarixli sayında dərc olunmuş
xatirələrində oxuyuruq: “1977-ci ilin sonları idi.
Eşitdik ki, hərbçilər Mingəçevirdən RLS-ə
yüksək gərginlikli işıq xətti çəkərkən
qədim Qəbələdə böyük dağıntı
törədiblər. Mən dərhal Ali Sovetin Rəyasət
Heyətinin sədri Qurban Xəlilovla telefon əlaqəsi
yaradaraq vəziyyəti ona izah etdim. O da öz növbəsində
bu barədə təcili olaraq Heydər Əliyevə məruzə
edəcəyini bildirdi. Ertəsi gün məni
Mərkəzi Komitəyə çağırdılar. Heydər Əliyevin qəbulunda oldum. O, sona qədər
məni çox diqqətlə dinlədi. Sözümü
qurtaranda o, Moskvaya, keçmiş SSRİ Müdafiə
Nazirliyinin yüksək rütbəli marşallarından birinə
zəng etdi. O, marşala olduqca sərt
və acı sözlər dedi. Mən ilk dəfə
məhz onda Heydər Əliyevin öz Vətəninə,
xalqına, tarix və mədəniyyətimizə nə qədər
dərindən bağlı olan qətiyyətli və mərdanə
bir şəxsiyyət olduğunu gördüm.
Bir gün sonra Q.Xəlilovun sədirliyi ilə Qəbələyə
Dövlət Komissiyası yola düşdü. Vəziyyət,
doğrudan da, çox acınacaqlı idi. Orada bizə məlum oldu ki, sən demə, RLS-nin
tikintisi Azərbaycan SSR layihə institutlarının birində
işləyən milliyətcə erməni qadın tərəfindən
layihələşdirilibmiş və Azərbaycanın qədim
paytaxt şəhəri olan Qəbələnin üzərində
tikilməli imiş.
Bir neçə gündən sonra Qəbələyə
ezam olunmuş Dövlət Komissiyasının
arayışı Azərbaycan KP MK-nin büro iclasının
müzakirəsinə çıxarıldı. Heydər
Əliyevin təklifi ilə tarixi-mədəni irsi
dağıtmaq cəhdlərinə görə çox
yüksək çinli hərbiçilərdən bir
neçəsinə ağır partiya cəzası verildi.
Olaya münasibətdə seyrici mövqe
tutduqlarına və prinsipsizlik etdiklərinə görə
akademiyanın və Qəbələ rayonunun bir neçə
məsul işçisi də MK bürosu tərəfindən
cəzalandırıldı. Aradan bir
neçə gün keçəndən sonra məhz Heydər
Əliyevin tapşırığı ilə Qəbələ
şəhərinin ərazisi tarix və mədəniyyət
qoruğu elan edildi. Orada çox
genişmiqyaslı tədqiqat və bəndsalma işlərinə
başlanıldı".
Gəlin, etiraf edək ki, bu və ya digər rəhbər
vəzifədə çalışan məmurlarımız
zaman-zaman buna bənzər vandal hərəkətlərin
yanından çox soyuqqanlıqla ötüb keçiblər. Beləliklə,
elə özümüzün biganəliyimiz ucbatından
tariximizə, mədəniyyətimizə sağalmaz yaralar
vurulub.
Ulu öndərin keçmişimizin yadigarı olan tarix
və mədəniyyət abidələrinə diqqət və
qayğısını əks etdirən çoxsaylı digər
misallar da göstərə bilərəm. Onun İçərişəhərdə
abidələrin konservasiyası və qorunması,
Şirvanşahlar Sarayı, Atəşgah, Möminəxatun
türbəsi, Nizami Gəncəvinin məqbərəsi,
Şabran şəhərinin arxeoloji tədqiqi ilə
bağlı tarixi əhəmiyyətli sərəncam və
göstərişləri, sözün tam mənasında, hər
bir dövlət xadimi və hökumət rəsmisi
üçün tarixi-mədəni irsə qayğıkeş
münasibət nümunəsidir.
Ulu öndərlə təmasda olan tarixçi alimlərin
də etiraf etdikləri kimi, Heydər Əliyev Azərbaycan
tarixinin bütün dövrləri ilə maraqlanır və
problemləri kifayət qədər yaxşı bilirdi. Təsadüfü deyildir
ki, o, hər dəfə alimlərlə görüşündə
çoxcildlik “Azərbaycan tarixi”, “Azərbaycan şəhərlərinin
tarixi”, “Azərbaycan xalqının hərb tarixi”, habelə Azərbaycanın
görkəmli şəxsiyyətlərinin həyat və fəaliyyətini
əks etdirən fundamental əsərlərin yazılması
zəruriyyətini dönə-dönə
xatırladırdı.
Məlum olduğu kimi, 1991-ci ilə qədər Azərbaycanda
tarixi tədqiqatlar, SSRİ-nin digər respublikalarında
olduğu kimi, marksist-leninçi metodologiya əsasında
aparılmış və əsasən sosializm-kommunizm
quruculuğu problemlərinin tədqiqinə istiqamətləndirilmışdir. Bu səbəbdən
də tarixi tədqiqatlarda birtərəflilik hökm
sürmüş, xalqımıza qarşı yönələn
represiyalar və təzyiqlər ört-basdır edilmişdir.
Azərbaycan öz dövlət müstəqilliyini
əldə etdikdən sonra isə tarix elmimizdə nihilizim,
diletantçılıq meyilləri baş qaldırıb.
1920-ci ildən 1991-ci ilə qədər olan
dövr bir çoxları tərəfindən, demək olar
ki, inkar edilib. Heydər Əliyev hər iki
meylin əleyhinə idi. Ulu öndərin 1994-ci ildə
Bakı Dövlət Universitetinin 75 illik yubileyindəki nitqi bu
cəhətdən mövqeylərə aydınlıq gətirdi:
“Bəzi yeni siyasətçilər deyəndə ki, Nəriman
Nərimanovdan başlanan və indiyə qədər, bizə
qədər olan dövr tarix deyildir, mən dəhşətə
gəldim. Belə ədalətsizliyə yol vermək
olmaz. Bunu etmək istəyənlər
tarixinə düşmən çıxan adamlardır”.
Heydər Əliyev tariximizin yazılmasında populizmə,
diletantçılığa, nihilizmə yol verənlərə
qarşı qəti mübarizə aparırdı. Onun 2 fevral 1996-cı il tarixdə Azərbaycan Respublikası Gənclərinin
Birinci Forumundakı nitqi bu cəhətdən proqram sənədidir.
Görün, ulu öndər bizə nəyi tövsiyə
edirdi: “Tariximizin hər mərhələsi bizim
üçün qiymətlidir: ən qədim dövr də,
orta əsrlər də, sonrakı dövr də”. Ulu öndər
XX əsrin Azərbaycan tarixində tutduğu yeri ümumi
şəkildə belə qiymətləndirirdi: “XX əsrdə
Azərbaycan xalqı bir sıçrayış dövrü
keçib. Ən böyük nailiyyətlərimizdən
biri odur ki, XX əsrdə ilk dəfə Azərbaycanda
demokratik respublika yarandı. O, süqut etsə də, Azərbaycan
xalqı öz inkişafında davam edib. Azərbaycanın
Sovetlər İttifaqı tərkibində olduğu 70 illik
dövr onun inkişaf dövrüdür. Bu
dövrə qara yaxmaq olmaz, bu dövrü qiymətləndirmək
lazımdır. Bu dövrdə Azərbaycan
xalqının elmi, təhsili, mədəniyyəti sürətlə
inkişaf edibdir. Müstəqil Azərbaycanın
təməli, özəyi, əsası həmin dövrdə
yaranmış iqtisadiyyat, o dövrdə yaranmış elmi
potensial, o dövrdə yaranmış mədəni
potensialdır. Bunu biz qiymətləndirməliyik”.
Məlum olduğu kimi, repressiya illərində
xalqımızın başına çox müsibətlər
gətirilib. Məsələn, 1937-ci ildə Azərbaycanda 29 min
nəfər “xalq düşməni” adı altında güllələnib,
ya da Sibirə sürgün edilib. 1937-ci il dekabrın
sonunadək yalnız Xəzər Dənizçiliyi İdarəsindən
200 nəfər rəhbər partiya işçisi, 19 gəmi
kapitanı repressiyaya məruz qalmış,
İsmayıllı rayonunun Kürdmaşı kəndinin
bütün kolxozçuları, demək olar ki, kütləvi
şəkildə həbs edilmiş və onlardan 63 nəfəri
yeni ilə kimi güllələnmişdir.
Ulu öndər uzun illər təhlükəsizlik
orqanlarında rəhbər vəzifədə
çalışdığından ayrı-ayrı tarixi
dövrlərdə günahsız insanlara qarşı törədilmiş
repressiyalarla bağlı tarixçilərdən daha artıq
məlumatlı idi. Odur ki, təhlükəsizlik orqanları əməkdaşlarının
peşə bayramı gününə həsr olunmuş təntənəli
yığıncaqdakı nitqi repressiyalarla bağlı
tariximizi doğru-dürüst öyrənmək
baxımından çox gərəkli mənbə kimi dəyərləndirilməlidir:
“Təhlükəsizlik orqanlarında işlədiyim vaxtlar mən
bir işçi kimi, arxiv materialları ilə, xüsusən
37-38-ci illərin, ondan sonrakı dövrün materialları ilə
tanış olarkən daim öz-özümə sual vermişəm:
bu antisovet qruplar, Sovet hakimiyyətini devirmək istəyən
qruplar, filanlar kimlərdir, hansılardır? Onların
bir qismi həbs edilmiş, öldürülmüş, yaxud da
uzaq Sibirdə həlak olmuşdur. Bir qismi isə həbs
olunmamışdı... Bu faktlar nə qədər
ədalətsizliklər, uydurmalar, quraşdırmalar, əsassız
materiallar toplandığını sübut edir və bunlar
tarixçilər tərəfindən dərindən öyrənilməlidir”.
Ulu
öndər Azərbaycan Respublikası Konstitusiya
Komissiyasının iclasında söylədiyi nitqində bir
daha repressiyalara toxunaraq demişdir: “1920-30-cu illərdə nə
qədər repressiyalar olunub, insanlar öz yer-yurdundan
sürgün ediliblər. Heç yerdə Azərbaycanda
olduğu qədər adam sürgün
edilməyibdir”
Sovet hakimiyyətinin ilk illərində, lap elə
30-40-cı illərdə Azərbaycanda milli tarixçi kadrlar,
demək olar ki, yox dərəcəsində idi. Yalnız
50-60-cı illərdən başlanyaraq milli tarixçi
kadırların sıraları bir qədər genişləndi.
Bütün bunlara görə də Heydər
Əliyev Azərbaycan tarixinin yeni dövrün tələbləri
səviyyəsində yazılmasına çox ciddi önəm
verirdi. 1993-cü il sentyabrın 21-də Elmlər
Akademiyasında ziyalılarla keçirdiyi görüşdə
o, bu məsələ üzərinə bir daha qayıdaraq
demişdir: “Tarixçilərimizin xatirində olmalıdır
ki, mən Azərbaycanda işləyən dövrdə – 70-ci
illərdə və 80-ci illərin əvvələrində dəfələrlə
onlara müraciət etmişdim ki, bizim tariximiz – həm qədim
tariximiz, həm orta əsrlər tariximiz, həm də son
dövrlərin, yəni XVIII, XIX, XX əsrlərin tarixi istənilən
səviyyədə yazılmayıb”.
Tariximizin ayrı-ayrı dövrlərinin
yazılmasında birtərəfliliyə yol verilməsi, bir
sıra hadisə və faktların məqsədli şəkildə
təhrif olunması və bu kimi neqativ hallar Heydər
Əliyevi daim düşündürür, narahat edirdi. Odur ki, alim- ziyalılarla
görüşündə ulu öndər bu məsələ
üzərində xüsusi olaraq dayandı, özünün
irad və tövsiyələrini bildirdi: “Ötən 70 illik
dövrdə tariximiz təhrif edilmişdir. Həm
XX əsrin, həm XIX əsrin, həm də ondan əvvəlki
dövrlərin tarixi təhrif olunmuşdur. Demirəm ki, tamam təhrif edilmişdir, amma tarixə
dair əsərlərimizdə təhrif ünsürləri
var. İndi isə bir qütbdən o biri qütbə
keçmək meyli görünür. O nədən ibarətdir?
Ondan ibarətdir ki, deyirlər bütün bu 70 ildə
olanların hamısı yaramazdır, pisdir, Azərbaycan
xalqı üçün bəladır...”.
Bu cür düşüncələrin əleyhinə
olan dahi rəhbər tarixçilərə tövsiyə edərək
bildirirdi ki, “tariximizin bütün dövrləri bizim
üçün əzizdir. Ona görə
də heç bir dövrü, heç bir şəxsi
ideallaşdırmaq lazım deyildir. Təəssüf
ki, bu ideallaşdırma xəstəliyi 70 ildir beynimizə
girmişdir. Bundan xilas olmaq lazımdır.
Əgər 70 il müddətində
bütün ideoloji sistemimiz marksizm-leninizm elmini, onun prinsiplərini,
Marksı, Lenini ideallaşdırmışdırsa, indi də
ancaq Məmmədəmin Rəsulzadəni ideallaşdırırlar.
Mən yenə də deyirəm: Məmmədəmin Rəsulzadə
və onunla bərabər Azərbaycan Respublikasının
böyük şəxsiyyətləri XX əsrin əvvələrində
və xüsusən 1918-ci ildə, Azərbaycan Demokratik
Respublikasını qurarkən böyük şücaət
göstərmişlər, böyük iş
görmüşlər. Bu, şəksiz-şübhəsizdir.
Ancaq gəlin, açıq danışaq: belə
çıxır ki, tariximizdə Məmmədəmin Rəsulzadədən
başqa heç kim yoxdur. Bəs Fətəlixan
Xoyski, Nəsibbəy Yusifbəyov, Hacinski, Əlimərdanbəy
Topçubaşov, Behbudbəy Şahtaxtinski və
başqaları?!”.
Heydər Əliyev zaman-zaman Azərbaycan xalqı içərisindən
yetişən görkəmli şəxsiyyətləri,
onların Vətən və xalq qarşısındakı xidmətlərini
daim yüksək qiymətləndirirdi. Hakimiyyətdə
olduğu illərdə ulu öndərin təqdimatı əsasında
xalqımızın ən layiqli elm və sənət
adamları yüksək adlara layiq görülüb, orden və
medallarla təltif olunub. Elə bir klassikimiz, elə bir
canlı korifeyimiz olmayıb ki, onların yubileyləri və
ya ad günləri rəsmi səviyyədə, həm də
böyük təntənə ilə qeyd olunmasın: “Bizdən
ötrü Mirzə Fətəli Axundov da, Əhməd bəy
Ağayev də, Məmmədəmin Rəsulzadə də
böyük şəxsiyyətlərdir. Ancaq
son zamanlar Nəriman Nərimanovdan başlayaraq bütün
siyasi xadimlərin Azərbaycana düşmən olmaları barədə
deyilən fikirlərlə heç cür razılaşmaq
olmaz. Bunu deyən adamların Nəriman Nərimanov səviyyəsinə
qalxmaları üçün bəlkə də on illərlə
siyasi fəaliyyət göstərmələri
lazımdır... Bütün bunlarla bağlı mən öz
fikrimi açıq demək istəyirəm: tarixi təhrif etmək
olmaz. Tarixi təhrif edənlər xalqa xəyanət
edir, onu çaşdırırlar. Buna son
qoymaq lazımdır”.
Ümummilli
liderin 31 yanvar 1997-ci il tarixdə Azərbaycan Elmlər
Akademiyasının rəhbərliyi, həqiqi və müxbir
üzvləri, institut direktorları və aparıcı alimləri
ilə görüşdə səsləndirdiyi fikirlər,
tarixçi alimlərə verdiyi tövsiyə və məsləhətlər
Azərbaycan tarixi və tarixşünaslığının
milli konsepsiyasının formalaşmasında çox
mühüm və həlledici məqam kimi dəyərləndirilməlidir.
Çünki ulu öndərin həmin
çıxışında tarix elminin digər elmlər
sırasında yeri, rolu və əhəmiyyəti, onun problemləri
və inkişaf perspektivləri ilə bağlı konkret fikir
və istiqamətlər öz əksini tapmışdır.
Heydər
Əliyev tarixçi alimlərlə daha çox öz təklif,
məsləhət və tövsiyələrini
bölüşürdü: “Mən bir məsələ barəsində
konkret təklifimi bildirmək istəyirəm. Bu
da Azərbaycanın tarixi ilə bağlıdır. Məlumdur ki, geniş kütlə, xalq, millət
üçün ən çox təsirlisi humanitar elmlərdir
və xüsusən millətin, xalqın... tarixidir. Bu, indi bizim üçün xüsusi ilə
lazımdır. Əlbəttə, müstəqil
Azərbaycanda fizika, riyaziyyat, biologiya, kimya, yaxud başqa fənlərin
hamısı inkişaf etməlidir. Bunların
hərəsinin özünəməxsus çərçivəsi
var. Amma tarix hər bir insan üçün yeniyetməlikdən
başlayaraq, ömrünün sonuna qədər
lazımdır. Ona görə də biz
indi gərək xalqımızın tarixini diqqət mərkəzinə
alaq. 70-ci illərdə mən dəfələrlə
Elmlər Akademiyası qarşısında vəzifə
qoymuşdum ki, Azərbaycan tarixi yazılmalıdır. Amma... tarixçilərimiz bu vəzifəni yerinə
yetirmədilər. Bizim tarixçilərimiz,
bir tərəfdən çəkişmə ilə məşğul
oldular, hərə öz konsepsiyasını irəli
aparmağa çalışdı. Amma Azərbaycan
tarixi yazılmalıdır”.
Ulu
öndər tarixçi alimlərdən bir çox tarixi məsələlərin
yenidən, həm də yeni dövrün tələbləri səviyyəsində
işlənilməsini tələb edirdi: “Alimlərimizin,
tarixçilərimizin günahından yox, o vaxtkı ümumi
ideologiyanın təsiri, yaxud da ideologiyanın tələbi ilə
yazılan tarix də, şübhəsiz ki, indi bizi qane edə
bilməz”.
Heydər
Əliyev müstəqillik dövrünün tələblərinə
uyğun dərsliklər yazılması işinə də
xüsusi önəm verirdi: “Məktəbə gedən gənc
gərək Azərbaycan tarixıni bilsin, oxusun, öyrənsin.
Amma o, köhnə dərsliklərdən bunu
öyrənə bilməz. Dərsliyi də
hərə öz istədiyi kimi yazmamalıdır. Gərək bizim xalqımızın tarixi
yazılsın. Orta və ali təhsil
məktəbləri üçün tarix dərslikləri
yazılsın”.
Azərbaycan
tarixininin yazılması işinin bəzi subyektiv səbəblər
ucbatından ləngidilməsi Heydər Əliyevi çox
narahat edirdi və AMEA-da alimlərlə keçirdiyi sonuncu
görüşdə də o, bu narahatlığını bir
daha tam ciddiliyi ilə bəyan etmişdir: “İndi vəzifə
ondan ibarətdir ki, Azərbaycanın tarixi
yazılmalıdır. Mən bunu bir neçə
dəfə demişəm. Ancaq, təəssüflər
olsun ki, mənim bu təkliflərim müqabilində Elmlər
Akademiyyası tərəfindən konkret bir təklif
almamışam”.
Ulu
öndər XX əsrin tarixinin yazılmasına xüsusi
önəm verirdi: “XX əsrdə
yaşadığımız ideologiyaya və onun
konsepsiyasına görə bizim tariximiz təhrif olunmuşdur.
Ona görə də mən çox
çalışdım ki, biz XX əsrin tarixini yazaq. Çünki, tariximiz, bir tərəfdən təhrif
olunub, digər tərəfdən isə bəziləri
keçmişdə nə varsa, götürüb, qəzetlərdə,
kitablarda qaralamağa, pisləməyə başlayıblar.
Vaxtilə hamımız gənc idik, o vaxtki,
ideologiya bizə nə verirdisə, onu da qəbul edirdik.
Biz Kommunist Partiyasının, Oktyabr inqilabının tarixini,
Azərbaycanda Sovet hakimiyyəti qurulmasının, 26 Bakı
komissarlarının tarixini öyrənirdik. Bunun
üçün indi günahkar axtarmaq düzgün deyil”.
Heydər Əliyev böyük siyasətçi və
dövlət xadimi olmaqla bərabər, həm də son dərəcə
obyektiv və ədalətli bir insan idi. O, Sovet hakimiyyəti illərində
Azərbaycan tarixinin yazılmasında yol verilən təhriflərə
və birtərəfliliyə görə heç zaman
tarixçi alimləri ittiham etməyib. Akademiyadakı nitqində
dahi rəhbər bir daha bu məqama toxunmuşdur: “Mən sizi
günahlandırmıram. Çünki bizə
qalmış miras o idi. Siz də, bizim o,
yaşlı tarixçilərimiz də, 1970-ci illərdən
fəallıq göstərən tarixçilərimiz də
onlardan istifadə edirdilər. Ona görə
də biz onların hamısını ideologiyanın
konsepsiyasında bizə verilən kimi əks etdirirdik”.
Heydər
Əliyevi narahat edən o idi ki, tariximizin yazılmasında
kommunist üsul-idarəsi dövründə yol verilən səhvlər
bir qədər başqa formada müstəqilliyimizin ilk illərində
də təkrar olunmaqda idi: “Kommunist ideologiyası vaxtında
buraxılan səhvlər indi də təkrar edilir. Həmin səhvlər o vaxtlar bir istiqamətdə,
indi başqa istiqamətdə buraxılır”.
Problemin
mahiyyətinə və anatomiyasına dərindən bələd
olan ulu öndər AMEA-dakı çıxışında
onun aradan qaldırılması yolları ilə bağlı təklifini
də bildirdi: “Mən bilirəm ki, indi tariximizin
hamısını yazmaq çətindir. Bunun
üçün illərlə vaxt lazımdır... Belə hesab edirəm ki, indi akademiyanın
qarşısında duran vəzifələrdən biri Azərbaycan
xalqının XIX-XX əsrlər tarixinin
yazılmasıdır. Bunun
üçün mən bu gün konkret bir təklif vermək
istəyirəm. Siz bir müəllif
kollektivi yaradın və onun tərkibini mənə təqdim
edin. XIX-XX əsrlər tarixinin
yazılması üçün mən xüsusi vəsait
ayıracağam. Bəli, mən Azərbaycanın
XIX-XX əsrlər tarixinin yaranmasına qrant verirəm. Mən bunu dövlətin büdcəsindən
ayırıram. Çünki bu, dövlət
üçün ən vacib bir məsələdir”.
Yuxarıda deyilənlərdən də
göründüyü kimi, xalqımızın ümummilli
lideri Azərbaycanda tarix elminin inkişafı naminə
ömrünü-gününü bütünlüklə bu
elmə həsr etmiş hər hansı bir peşəkar
tarixçi alimdən qat-qat daha artıq işlər
görüb.
Məmnunluq hissi ilə onu da etiraf etməliyik
ki, ulu öndərin Azərbaycan tarix elminin gələcəyi
ilə bağlı narahatlığı, qayğı və
düşüncələri, məsləhət və
tövsiyələri nəticəsiz qalmadı. Son illər
Azərbaycanın tarixçi alimləri tərəfindən
tariximizin həm qədim, həm orta əsrlər, həm də
XIX-XX əsrlər dövrünə aid yüksək peşəkarlıqla
hazırlanaraq nəfis şəkildə çap olunan və
bir sıra xarici dillərə tərcümə edilən
çoxsaylı sanballı əsərlər Heydər
Əliyev ideallarına sədaqətlə xidmət nümunəsi
kimi dəyərləndirilə bilər. Ulu
öndər Azərbaycan tarixçilərindən məhz belə
əsərlər gözləyirdi. Yeri gəlmişkən
Milli Elmlər Akandemiyasında keçirdiyi görüşləri
zamanı Prezident İlham Əliyev də Azərbaycan
tarixçilərinin bu sahədəki işini çox
yüksək dəyərləndirmişdir.
Azərbaycanın dövlət müstəqilliyi
uğrunda mübarizə tarixinin tədqiq olunmasında Heydər
Əliyevin məruzə və çıxışları, bəyanat
və məktubları çox qiymətli ilk mənbə kimi
olduqca mühüm elmi əhəmiyyət kəsb edir. Ulu öndər
tərəfindən, bir qayda olaraq, tarixi hadisələrin
müfəssəl izahı və təhlili verilməklə səbəb
və nəticələri ətraflı şəkildə təqdim
olunur, hadisə və faktlara kifayət qədər obyektiv, həm
də ədalətli elmi-tarixi və siyasi qiymət verilir.
Bütün bunlar isə həm müasir, həm
də gələcək tarixçilər nəsli
üçün son dərəcə qiymətli hesab oluna biləcək
elmi- metodoloji və siyasi əsasdır.
Heydər Əliyev Azərbaycan xalqının dünyaya
bəxş etmiş olduğu ən böyük siyasətçi,
ən nüfuzlu dövlət xadimi olmaqla yanaşı, həm
də sözün əsl mənasında, qurucu və
yaradıcı bir insan idi. O, müstəqil Azərbaycanın həm
memarı, həm də qurucusudur. Tanınmış
Amerika senatorlarından biri Heydər Əliyevi “Asiyanın Corc
Vaşinqtonu” adlandırmışdır. Yəni,
Corc Vaşinqton ABŞ dövlətini qurduğu kimi, Heydər
Əliyev də müstəqil Azərbaycanı bizə ərməğan
etmişdir.
Ulu öndərin söhbətlərində, məruzə və çıxışlarında tez-tez eşitdiyimiz belə bir kəlam da vardı: “Dağıtmaq asan işdir, amma yaratmaq çox çətindir. Tarix də, insanlar da həmişə quranları, yaradanları qiymətləndirir”. Bəli, Heydər Əliyev də dünyanın tanıdığı, qəbul etdiyi qurub-yaradan dövlət xadimlərinin ön cərgələrində duran böyük tarixi şəxsiyyət idi. Azərbaycan xalqı xoşbəxt xalqdır ki, onun Heydər Əliyev kimi dünyanın ən məşhur siyasətçiləri və dövlət xadimləri sırasında xüsusi yeri olan rəhbəri, milli lideri olub. Azərbaycan xalqı bir də ona görə xoşbəxt xalqdır ki, Prezident İlham Əliyevin şəxsində dövlətimizin Heydər Əliyev tərəfindən müəyyən olunmuş daxili və xarici siyasət strategiyasını bu gün də uğurla davam etdirən, özünün qətiyyəti, intellekti, qabiliyyəti, enerjisi və ən nəhayət, yüksək peşəkarlığı ilə hamını və hər kəsi heyran edən yeni və gənc bir lideri var.
Qafar CƏBİYEV,
Milli Televiziya və Radio Şurası
sədrinin müavini,
tarix elmləri doktoru,
Azərbaycan Respublikasının
Əməkdar jurnalisti
Xalq qəzeti.-
2016.- 3 may.- S.8.