Azərbaycançılıq
ideologiyasının YARADICISI
Hər bir xalqın etnosiyasi coğrafiyası onun milli mentalitetinin formalaşmasında xüsusi rol oynayır. Şəxsiyyətin formalaşmasında iştirak edən komponentlərdən bir çoxunun xarici mühitlə əlaqədar olduğu nəzərə alınsa, ətraf mühitdəki milli-etnik mikrostrukturun mentalitetin formalaşmasına təsir göstərən əsas vasitələrdən biri kimi çıxış etdiyi aydın olur.
Etnosiyasi coğrafiya və
çoxmədəniyyətlilik
Azərbaycanın yerləşdiyi coğrafiya tarixi baxımdan dünya imperiyalarının intensiv hərəkət yolu üzərində olmuşdur. Çünki Azərbaycan coğrafi-siyasi mövqeyi etibarilə Şərqlə Qərb, Şimalla Cənub arasında körpü rolunu oynayır. Əlbəttə ki, belə coğrafi məkanda məskunlaşan xalqın özünəməxsus xüsusiyyətləri olmalıdır. Əks-təqdirdə, mürəkkəb siyasi coğrafiyada daimi məskunlaşmaq, uzunmüddətli dövlət quruculuğu həyata keçirmək çox çətin olardı. Tarix boyu Azərbaycanın siyasi coğrafiyası və etnik-milli tərkibi rəngarəng və zəngin olmuşdur, bu zənginlik Azərbaycan multikulturalizminin dərin tarixi köklərini formalaşdırmışdır.
Tarixçilər Azərbaycanda həm identik etnik kökdən gələn tayfa və xalqların sayının kifayət qədər çox olduğunu, həm də qeyri-etnik bağlılığı olan xalqların da bu coğrafiyada birlikdə yaşadıqlarını təsdiq edirlər. Beləliklə, istər Heredotun “Tarix”, istərsə də Strabonun “Coğrafiya” əsərində Azərbaycan coğrafiyasında çoxsaylı tayfaların və tayfa ittifaqlarının mövcudluğundan bəhs edilir. Əgər bunların bir qismi Azərbaycan xalqının etnogenezisində iştirak etmiş türk tayfalarıdırsa, digər qismi yenə də xalqımızın etnogenezisində iştirak etmiş qeyri-türk xalqlarıdır. Nəticə etibarilə, Azərbaycanın unikal coğrafi mövqeyi nadir keyfiyyətlərə sahib bir millət formalaşdırıb. Antropoloji xüsusiyyət və daxili mikrostruktur baxımından Azərbaycan xalqı unikallığı və fərqliliyini qoruyub saxlayıb. Azərbaycanın fərqlilikləri onun zənginliyi kimi xarakterizə edilib. Eyni zamanda, Azərbaycanda yaşayan hər bir şəxs etnik kökündən, dini mənsubiyyətindən, irqindən, hansı dəyərlərin daşıyıcısı olmasından asılı olmayaraq, öz fəaliyyətində cazibə mərkəzi kimi Azərbaycan dövlətini müəyyənləşdirməyi bacarıb. Beləliklə, Azərbaycan dövlətinin tarixi keçmişində də onun zənginliyi və multikulturalizmi mövcud olub.
Multikultural dəyərlər və milli mentalitet
Multikulturalizm çoxmədəniyyətlilik, çoxənənəlilik, çoxşaxəlilik deməkdir. Tarix boyu Azərbaycan məhz bu dəyərlərə söykənərək mövcud olub. Beləliklə, Azərbaycan xalqının mentalitetini formalaşdıran əsas vasitələrin içərisində fərqliliklərin qəbul olunması xüsusi komponent kimi önə çıxıb. Məlumdur ki, milli mentalitet milli psixologiya, milli adət-ənənə və milli mənəviyyatın cəmidir. Başqa sözlə, məhz bu 3 komponent birlikdə milli mentaliteti formalaşdırır. Belə olan halda, ətraf mühitlə münasibətlərdə hər bir fərd müxtəlif impulslar qəbul etmək, yaxud onlara cavablar verməklə özünəməxsus keyfiyyətlər əldə edir. Coğrafi və hərbi-siyasi baxımdan Azərbaycan ərazisi həm də dinamik bir coğrafiya olduğu üçün intensiv təsiretmə və təsirə məruz qalma mərhələsi keçmişdir. Bu isə milli psixologiya, milli adət-ənənə və milli mənəviyyata təsir etməklə, qeyd etdiyimiz kimi, milli mentalitetin formalaşmasında əhəmiyyətli rol oynamışdır. Dolayısıyla, Azərbaycan xalqının milli mentalitetinin formalaşmasında multikultural dəyərlərin rolu böyük olmuşdur.
Səmavi dinlər
və multikultural dəyərlər
Əslində, qısa tarixi ekskursiyadan sonra müasir mərhələdə Azərbaycan cəmiyyətinin özünəməxsus keyfiyyətlərini sosioloji tədqiqata cəlb edərək səciyyələndirmək istəsək, o zaman biz tarixi ənənələrin bu gün də cəmiyyətimizdə mövcud olduğunu söyləyə bilərik. Yazılı mənbələrə əsasən, eradan əvvəl XXII-XVII əsrlərdən bu günə qədər Azərbaycanda fərqliliklər mövcuddur. Bu, milli, etnik, dini və digər fərqliliklərdir. Bütövlükdə, Azərbaycan coğrafiyası mövcud səmavi dinlərin hamısı ilə təmasda olub. Ən qədim səmavi din hesab olunan musəvilik Azərbaycan ərazisində vaxtilə geniş yayılıb, hətta Azərbaycanın şimalında - Xəzərlər dövlətində rəsmi dövlət dini kimi mənimsənilib. Bundan sonrakı mərhələ ikinci səmavi dinin meydana çıxdığı dövrdür ki, Azərbaycan siyasi coğrafiyası və xalqımızın əcdadları bu dini də qəbul ediblər: yəni musəvilikdən sonra xristianlıq da Azərbaycanda dövlət dini olub. Təxminən 330-cu illərdə çar Urnayr tərəfindən xristianlıq qəbul olunub, elita dini hesab edilib, sonra isə 333-cü ildə Mömin Vaçaqan tərəfindən rəsmi dövlət dini səviyyəsinə qaldırılıb. Nəhayət, üçüncü səmavi din – İslam dini Azərbaycanda VII-VIII əsrlərdə rəsmi dövlət dini səviyyəsinə yüksəlib.
Məhz Azərbaycan multikulturalizminin əsas komponentlərindən biri olan dini fərqliliklərə dözümlülük - tolerantlıq da buradan qaynaqlanır. Yəni əgər biz milli yaddaşı bir bütöv kimi götürsək - hansı ki bunun çox ciddi genetik əsasları var - görəcəyik ki, hər üç səmavi din Azərbaycanda rəsmi dövlət dini olmaqla bərabər, xalqımızın tolerantlıq keyfiyyətinin, multikultural dəyərlərinin formalaşmasında xüsusi rol oynayıb.
Tanrıçılıq tolerantlığı himayə edən inanclar sistemi kimi
Bütün səmavi dinlərin kökündə dayanan fəlsəfə isə tanrıçılıqdır. Tanrıçılıq fəlsəfəsi, yaxud inancı ilk dəfə Tanrının göydə
olduğunu iddia edən dindir - Gök Tanrı inancıdır. Bu gün bunu din kimi səciyyələndirə
bilmək, bəlkə
də, bir qədər mübahisə
yarada bilər, ancaq onu inanclar
sistemi kimi xarakterizə etmək tamamilə ədalətli olar. Bu inanclar
sisteminin özündə
təkallahlılıq var. Sonrakı
mərhələdə bu
dini inanc Azərbaycan siyasi coğrafiyasında təkallahlılığı
təbliğ edən dinləri qəbul etmək üçün ciddi idraki və
əqli zəmin yaratdı. Çünki Allahın tək
olduğu, əslində,
Tanrıçılıqdan qaynaqlanan fəlsəfə
idi. Deməli, daha qədim
tarixə nəzər
saldıqda, yenə də dözümlülük
və hər üç səmavi dinin fəlsəfəsini özündə birləşdirən
milli inanc fəlsəfəsini görürük.
Ona görə də bu gün hər
hansı səmavi dində, xüsusilə də İslam dinində olan müxtəlif məzhəblər
Azərbaycanda dözümlülüklə
qarşılanır. Azərbaycan
təcrübəsində tolerantlıq
nəinki fərqliliklərə
dözümlə yanaşmaqdır,
eyni zamanda, fərqlilikləri sevmək
qədər ali
bir dəyərdir. Bu, Azərbaycan sosial-ideoloji
mühitinin ən səciyyəvi xüsusiyyətlərindən
biridir. O səbəbdən
zaman-zaman məzhəb
və din bazasında Azərbaycanda qarşıdurma
yaratmaq istəyənlər
buna nail ola
bilməyiblər. Çünki Azərbaycan xalqı hər hansı səmavi dini qəbul edərkən təkcə onun rituallarını, fəlsəfəsini
kor-koranə mənimsəmir,
eyni zamanda, öz milli düşüncəsi
ilə onu zənginləşdirir. Bu baxımdan, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
İlham Əliyev qeyd edir ki,
bizim dini dəyərlərimiz milli
dəyərlərimizin tərkib
hissəsidir. Bu, Azərbaycan milli dəyərlərinin daxili
strukturunun izah olunması və milli yaddaşımızın
ardıcıllığının öyrənilməsi baxımından
olduqca dəyərli fikirdir. Yəni bizim milli dəyərlərimiz, yaddaşımız
daha qədimdir, daha sonra onun
üzərində dini
dəyərlərimiz və
yaddaşımız təşəkkül
tapmışdır.
Multikulturalizmin Azərbaycan modelinin
səciyyəvi xüsusiyyətləri
Azərbaycan xalqının milli dəyərlərini və
yaddaşını şərtləndirən
tək amil din deyil, burada mədəniyyət
də mühüm daxili komponentlərdəndir. Dini fərqliliklərə
dözümlülük müasir
Azərbaycan multikulturalizminin
bir ayağıdırsa,
etnik və mədəni fərqliliklərə
tolerantlıq isə ikinci ayağı təşkil edir. Üçüncü istiqamət isə
mənəvi, dünyagörüşü
və siyasi fərqliliklərə dözümlülükdür.
Deməli, bu üç
istiqamət Azərbaycan
multikulturalizmini xüsusi
model kimi səciyyələndirməyə
imkan verir. Əslində, bunların alt qatında
bu gün Qərbdən bizə xüsusi dəyər kimi təqdim edilən demokratiyanın özü var. Bu dəyərləri
hüquqi müstəviyə
transfer etsək, Azərbaycan
vətəndaş cəmiyyəti
institutlarının və
hüquqi dövlətin
əsasları ortaya çıxacaq. Dolayısı ilə Azərbaycan multikulturalizmi həm də özündə hüquqi və siyasi mədəniyyəti
ehtiva edir.
Bu keyfiyyətlərin formalaşmasında müstəsna
rol oynayan faktorlardan biri də siyasi liderlikdir. Beş minillik dövlətçilik
tarixinə malik olan Azərbaycanda müxtəlif dövrlərdə
siyasi liderlər məhz fərqliliklərə
dözümlülüyün milli gücün əsas komponentlərindən
birinə çevrilməsində
həlledici rol oynayıblar. Bu, ilk növbədə, liderlərin
müvafiq siyasi şərait formalaşdırması
ilə əlaqədardır.
Biz bunun ən
bariz nümunəsini isə böyük dövlət xadimi, ümummilli lider Heydər Əliyevin liderliyində görmüş
oluruq. Təsadüfi deyil ki, ulu öndər Heydər Əliyevin irəli sürdüyü
azərbaycançılıq ideologiyası multikulturalizmin
siyasi hamisidir. Çünki azərbaycançılıq fəlsəfəsinin əsasında
dini, etnik baxışlar yoxdur.
Azərbaycançılıq ideologiyasının əsasında milli həmrəylik və birlik, dövlətçilik
fəlsəfəsi var. Bu isə
onu göstərir ki, azərbaycançılıq
ideologiyası fərqliliklərin
milli maraqlar naminə uzlaşmasını
təmin edir. Ümummilli lider Heydər Əliyev qeyd etmişdir ki, Azərbaycançılıq öz
milli mənsubiyyətini,
milli-mənəvi dəyərlərini
qoruyub saxlamaq, eyni zamanda, onların
ümumbəşəri dəyərlərlə
sintezindən, inteqrasiyasından
bəhrələnmək və
hər bir insanın inkişafının
təmin olunması deməkdir. Göründüyü kimi, burada həmrəylik və birlik, milli-mənəvi dəyərləri qoruyub saxlamaq, dolayısıyla, milli maraqlardan çıxış etmək
əsas fəlsəfə
kimi çıxış
edir. Belə olan halda, hər bir Azərbaycan
vətəndaşı özünü
eyni dərəcədə
öz dövlətinə
mənsub hesab edir və ya
yaşadığı cəmiyyətlə
identifikasiya edir.
Bu isə, əslində,
multikutural dəyərlərin
bariz nümunəsidir.
Azərbaycan multikulturalizmi cəmiyyətdə
yeni sosial immunitet formalaşdırdı
Ümummilli lider Heydər Əliyev dövlət müstəqilliyinin əldə edilməsindən sonra fərqliliklərin dağıdıcı vasitəyə çevrilməsinə imkan vermədi. Bu, Azərbaycan multikulturalizminin keyfiyyətcə yeni mərhələsi idi. 1990-cı illərin əvvəlində Azərbaycanı parçalamaq istəyən müxtəlif mərkəzlər daha çox etnik separatizmə söykənən qarşıdurma ocaqları yaratmaq istəyirdilər. Fərqli etnik qrupları bir-birinə qarşı qoymaqla Azərbaycanda fərqliliklərə söykənən qarşıdurmaların yaradılması niyyətində idilər. Lakin bu baş tutmadı, çünki yeni mərhələdə Azərbaycan multikulturalizmini mühafizə edən yeni siyasi ideologiya cəmiyyətə təqdim olundu və bir daha fərqliliklər milli həmrəliyi təmin edən, milli dəyərləri zənginləşdirən vasitəyə çevrildi.
XX əsrin sonu - XXI əsrin əvvəlində bu spesifik model cəmiyyətdə yeni sosial immunitet formalaşdırdı. Bu həm də tolerantlıq nümunəsi olan Azərbaycan multikulturalizminin fərqi və əhəmiyyətini ortaya qoydu. Məlumdur ki, hazırda dünyada, xüsusilə İslam coğrafiyasında baş verən terror, qarşıdurma, milli dövlətlərin çökdürülməsi kimi hallar məhz etnik, dini və məzhəb fərqliliklərindən istifadə edilməklə baş tutur. Fərqliliklərin milli dövlətləri sıradan çıxaran bir vasitəyə çevrilməsi Qərb imperializmi tərəfindən xüsusi bir model kimi ortaya çıxarılıb. Azərbaycan multikulturalizmi isə dayanıqlı sosial immunitet formalaşdırdığı üçün Qərbdən ixrac olunan dağıdıcı model cəmiyyətdə özünü doğrultmur, hədəflənən nəticələri vermir. Biz bu cür dağıdıcı cəhdlərin bir neçə dəfə şahidi olmuşuq, sonuncu belə məqam məhz 2011-ci ildə müşahidə edilib. Prezident İlham Əliyev demişdir: “Bu gün Yaxın Şərqdə həyata keçirilən çirkin ssenarilər Azərbaycan üçün də hazırlanmışdı. 2011-ci ildə, 2012-ci ildə bəzi xarici dairələr Azərbaycanda “Ərəb baharı”nın yaranmasından söhbət açırdılar və deyirdilər ki, bu, qaçılmazdır. Burada vəziyyəti gərginləşdirmək, sabitliyi pozmaq üçün min cür işlərdən çıxmışlar. Bizim hüquq-mühafizə orqanları bütün bu işlərin üstünü açıb. Azərbaycanda “Maydan hərəkatı”nı yaratmaq istəyirdilər. Gəncləri bu çirkin işlərə sövq etmək istəyirdilər, onları bədbəxt etdilər. Azərbaycanda vəziyyəti gərginləşdirmək üçün böyük pullar xərclənib. On milyonlarla dollar vəsait aşkarlanıb ki, qanunsuz yollarla, yerli “beşinci kolon”un vasitəsilə, qeyri-hökumət təşkilatları adı ilə Azərbaycana gətirilsin, vəziyyət gərginləşsin və burada bəzi xarici dairələrin xidmətində olan insanları da hakimiyyətə gətirsinlər. 2013-cü ilin əvvəlindən başlayaraq bu proseslər daha da ciddi formalar almışdır. Prezident seçkiləri ərəfəsində vəziyyəti gərginləşdirmək, sabitliyi pozmaq, Azərbaycanı məhv etmək cəhdləri müşahidə olunub. Mən bunu açıq deyirəm. Mən bunu başqa cür qəbul etmirəm. Ancaq Azərbaycan xalqının, dövlətinin düşmənləri bu işlərdə iştirak edə bilərdi”.
Bu gün
Azərbaycan cəmiyyəti özünü
müdafiə edən xüsusi multikultural, kütləvi-ictimai və sosial-intellektual modelə sahibdir.
Bu modelin yaradıcısı isə, qeyd etdiyimiz kimi, ulu öndər Heydər
Əliyevdir. Əminliklə söyləmək olar
ki, bu model
növbəti mərhələlərdə də Azərbaycanı
daha da gücləndirəcək.
2016-cı ilin Azərbaycanda “Multikulturalizm ili” elan olunması da bu prosesə
xüsusi təkan verəcəkdir.
Hikmət BABAOĞLU,
Milli Məclisin deputatı,
“Yeni
Azərbaycan” qəzetinin
baş redaktoru
Xalq qəzeti.- 2016.-
8 may.- S. 9.