Azərbaycan: islahatların əsas hədəfi
güclü
iqtisadiyyat və xalqın rifahıdır
(əvvəli qəzetimizin ötən
sayında)
İqtisadi islahatların yeni mərhələsi 2004-cü ildə qəbul edilmiş regionların sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət Proqramı ilə başladı. O vaxtdan bu günədək Azərbaycanda 25 elektrik stansiyası tikildi ki, bu da əvvəlki illərdə tikilən elektrik stansiyalarının sayından təxminən 3 dəfəyə yaxın artıqdır. 2007-ci ilə qədər qazı xaricdən alan Azərbaycanda qazlaşdırma 90 faizdən yuxarıdır. Son 12 il ərzində görülən işlərin qısa siyahısına nəzər salaq: ölkədə 10 min kilometrdən çox yol çəkilmişdir. Min kilometrlərlə kənd yolları salınıb, asfalt döşənib və bu proses yenə də davam etdirilməkdədir. İçməli su layihələri bir çox şəhərlərdə artıq icra edilib, son məqsəd bütün əhalini içməli su ilə təmin etməkdir. Sosial sahədə böyük işlər görülüb, ciddi sosial infrastruktur yaradılıb. 12 il ərzində üç minə yaxın məktəb, 600-ə yaxın xəstəxana tikilib, təmir edilib. Bölgələrdə 41 Olimpiya Mərkəzi istifadəyə verilib. Maaşlar təxminən 5, pensiyalar yeddi dəfə artıb. 89 köçkün qəsəbəsi tikilmiş, 225 min insan yeni evlərə, mənzillərə köçürülmüşdür.
Aparılan islahatların geniş spektrinə zamanın prizmasından nəzər salmaq, 90-cı illərin əvvəli ilə günümüzün reallıqları arasında müəyyən paralellər keçirmək vacibdir. Ona görə ki, təxminən son 25 il ərzində iki dövlət başçısının qəbul etdikləri siyasi və iqtisadi qərarlar, imzaladıqları fərman və sərəncamlar yeni qurulan dövlətin güclənməsi və liderə çevrilməsi üçün xüsusi əhəmiyyət kəsb edir.
Ulu öndər Heydər Əliyevin ordu quruculuğu istiqamətində hələ sovet dönəmində atdığı vacib addımların bəhrəsini biz bü gün düşmənlə təmas xəttində üz-üzə dayanan milli ordumuzun hərbi üstünlüklərində görürük. Heç kim üçün sirr deyil ki, dövlət müstəqilliyini təmin edən başlıca amil ordunun qüdrəti ilə bağlıdır.
Ulu öndər Heydər Əliyev 90-cı illərin ən çətin anlarında hansı vəzifədə və harada olmasından asılı olmayaraq bir an belə cəbhə ilə əlaqəsini kəsmirdi. Hakimiyyətə gəldikdən sonra isə bu diqqəti daha da artırdı, lazım gələndə səngərə belə getməkdən çəkinmədi. Prezident İlham Əliyev də ordumuzun müasir standartlara cavab verən qüdrətli orduya çevrilməsi üçün vacib olan bütün zəruri addımları atdı. Sonuncu aprel döyüşləri isə sübut etdi ki, düşmən ordusu artıq məğlubiyyətin, uçurumun kənarındadır. Təmas xəttində qalib ordumuzun güclü əsgərləriylə görüşən Ali Baş Komandan bir daha işğal edilmiş torpaqların geri alınmasında israrlı olduğunu bildirdi.
Hərbi sənayenin yaradılması, ölkənin özünün döyüş silahları istehsal etməsi düşmən ordusunu mənəvi sarsıntılara düçar etdi, milli ordumuzu inkişafın yeni mərhələsinə qaldırdı. Böyük səylər sayəsində qazanılan siyasi-iqtisadi qələbələr xalqı öz liderlərinə qırılmaz tellərlə bağladı. Bu bağlılıq güclənərək ümumxalq məhəbbətinə çevrildi. Bu məhəbbətin sərhədlərini müəyyən etmək üçün yenə faktları nəzərdən keçirək. Əgər 92-ci illərin Qarabağ döyüşlərində səfərbərliyə alınanda əksəriyyət ordudan yayınmağa çalışırdısa, bu ilin aprel döyüşlərində hər bir kəs Qarabağ uğrunda ölümə hazır idi. Sonuncu erməni təxribatına cavab verərkən şəhid olan əsgərlərimiz alqış sədaları altında dəfn edilirdi, hamı “Allah bizə də bu şərəfli məqamı qismət eləsin”! - deyirdi. Bu illər ərzində insanların qəlbində torpaq Vətən, bayraq sevgisi dəfələrlə qüvvətləndi.
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev uğurları belə dəyərləndirir: “Azərbaycan sürətli inkişaf yolundadır. Bu inkişafı biz öz hesabımıza qazanmışıq. Nəyi qazanmışıqsa, nəyi əldə etmişiksə, ancaq Azərbaycan xalqının zəhməti hesabına, düşünülmüş siyasət nəticəsində əldə etmişik. Bizə heç kim kömək etməmişdir, etmir və etməyəcəkdir. Buna ehtiyac da yoxdur. Ancaq biz öz işimizi elə qurmuşuq ki, bütün sahələr üzrə konkret proqramlarımız var və onlar icra edilir”.
Ölkəmizdə aparılan geniş islahatların, qəbul edilən ciddi qərarların və şəxsən dövlət başçısının yalnız bu ilin birinci rübündə sahibkarlara dəstək üçün imzaladığı 30-a yaxın fərman və sərəncamların fonunda Azərbaycanın parlaq gələcəyinin konturları daha aydın görünür.
Xarici siyasətin prioritetlərindən biri milli bazarın dünya bazarı ilə, milli iqtisadiyyatın dünya iqtisadiyyatı ilə intensiv inteqrasiyasının düzgün təşkilidir. Bu məqsədlə Azərbaycan hökuməti bir çox dünya dövlətləri ilə iqtisadi əməkdaşlıq əlaqələri yaratmışdır.
Əvvəlki illərdə olduğu kimi 2015-ci ildə də ölkədə xarici müəssisə və təşkilatlar tərəfindən əsas kapitala investisiya axınları davam etmişdir. Dövlət Statistika Komitəsinin məlumatına görə xarici mənbələrdən əsas kapitala yönəldilmiş investisiyaların həcmi 2015-ci ildə 7 milyard manat ekvivalentində olmuşdur ki, bu da əsas kapitala yönəldilmiş ümumi investisiyaların 44 faizini təşkil edir. Əsas kapitala yönəldilmiş xarici investisiyaların artım tempi 43.8 faiz təşkil etmişdir. 2015-ci il ərzində ölkənin beynəlxalq reytinqinin qorunması xarici investisiya daxilolmalarına müsbət təsir göstərən amillərdən biri olmuşdur.
Ümumilikdə iqtisadi sabitliyin qorunub saxlanılması
nəticəsində ölkəyə investisiya
qoyuluşlarının həcmi dinamik şəkildə artmışdır.
Göründüyü kimi, 2010-cu illə müqayisədə
2014-cü ildə xarici investisiyalar 28 faiz çox olmuşdur. Daxili investisiyalar isə
2010-cu illə müqayisədə 2014-cü ildə 41 faiz çox
olmuşdur.
Xarici ölkələr və beynəlxalq təşkilatlar
tərəfindən əsas kapitala yönəldilmiş vəsaitin
çox hissəsi Böyük Britaniya, Norveç, Türkiyə,
Rusiya, İran, ABŞ, Yaponiya, Malayziya və İsveç sərmayədarlarına
məxsus olmuşdur.
Apardığım iqtisadi təhlildə səmərəli
makroiqtisadi siyasətin mühüm istiqamətlərindən
biri də ÜDM-in illər üzrə təhlilidir. Belə ki, əsas
makroiqtisadi göstəricilərdən olan ümumi daxili məhsulun
(ÜDM) artım dinamikası optimal iqtisadi siyasətin əsas
göstəricisi kimi dəyərləndirilə bilər.
Göründüyü
kimi, 2010-cu illə müqayisədə 2015-ci ildə ÜDM
11887,1 mln manat və ya 22 faiz çox
olmuşdur. Adambaşina düşən ÜDM isə 2010-cu
illə müqayisədə 2015-ci ildə 950,7
manat və ya 17 faiz çox olmuşdur. Əgər
bu göstəricini müstəqilliyimizin ilk illəri ilə
müqayisə etsək görərik ki, hazırda
yaranmış müsbət dinamika həmin illərə nisbətən
10 dəfələrlə çoxdur.
Respublikanın vergi sistemində həyata keçirilən
islahatların məntiqi nəticəsi olaraq vergi
administrasiyası modernləşmiş, sahibkarlığın
inkişafı üçün əlverişli vergi mühiti
yaradılmışdır ki, bunun da nəticəsində
dövlət büdcəsinə vergi daxilolmalarının həcmi
əhəmiyyətli dərəcədə
artmışdır.
Ümumiyyətlə, yuxarıda
danışdığımız vergi islahatlarının nəticələri
bu gün vergi qanunvericilik bazası olan Vergi Məcəlləsində
öz əksini tapır. Belə ki, 2001-ci il yanvar
ayının 1-dən etibarən quvvəyə minmiş Vergi Məcəlləsində
indiyidək coxlu sayda əlavə və dəyişikliklər
edilərək beynəlxalq standartlara
uyğunlaşdırılmışdır. Dövlət büdcəsinə
vergi daxilolmaları haqqında məlumatdan
göründüyü kimi, vergi dərəcələrinin dəyişmə
dinamikası və səmərəli vergi siyasəti tezliklə
vergi daxilolmalarının artımına zəmin yaratmışdır.
Cədvəl
məlumatlarından göründüyü kimi 2014-cü ildə
büdcəyə 7113622,4 min manat daxil
olmuşdur ki, bu da əvvəlki illə müqayisədə
449989 min manat və ya 6,4 faiz çox olmuşdur. Nəzərə almalıyıq ki, kənd təsərrüfatı
1995-ci ildən 2018-ci ilədək torpaq vergisi istisna olmaqla
bütün vergilərdən azad edilmişdir. Hörmətli Prezidentimiz tərəfindən
2016-cı ildə investisiyaların təşviqi ilə
bağlı imzalanmış fərman iqtisadi inkişafın
stimullaşdırılması üçün xüsusi
önəm kəsb edir.
2015-ci il qlobal iqtisadi artımın zəifləməsi,
dünya əmtəə qiymətlərinin kəskin
ucuzlaşması, bir sıra ölkələrdə valyuta
ehtiyatlarının azalması və məzənnələrin
qeyri-sabitliyi ilə xarakterik olmasına baxmayaraq ölkədə
iqtisadi sabitliyin qorunub saxlanılması davam etmişdir. Neftin dünya qiyməti son onilliyin ən
aşağı səviyyəsinə enmişdir. Uzunmüddətli xarakter daşıyan xarici
şokların güclənməsi milli iqtisadiyyatın
dayanıqlığının möhkəmləndirilməsi
çağırışlarını daha da
aktuallaşdırmışdır.
Bu
baxımdan möhtərəm Prezidentimiz İlham Əliyev tərəfindən
iqtisadiyyatin tənzimlənməsi ilə bağlı
imzalanmış investisiyaların təşviqi, o cümlədən
ixracın stimullaşdırılması,
sahibkarlığın inkişafı ilə bağlı vergi
güzəştlərinin tətbiqi haqqında fərman
xüsusi önəm kəsb edir.Yüksək neft qiymətləri
dövründə valyuta bazarında yaranmış balansın
dəyişməsi və tərəfdaş ölkələrdə
baş verən silsilə devalvasiyalar məzənnə siyasətinə
və məzənnə rejiminə yenidən baxılması zərurətini
yaratmışdır. Məzənnə siyasəti
və məzənnə rejimi üzrə tədiyə
balansının tarazlaşdırılmasına, ölkənin
strateji valyuta ehtiyatlarının qorunmasına və milli
iqtisadiyyatın rəqabət qabiliyyətinin gücləndirilməsinə
xidmət edən qərarlar qəbul olunmuşdur.
Son
dövrləri təhlil etməkdə əsas məqsədim,
böhran dövründə ölkəmizdə
iqtisadiyyatın dayanıqlılığının təmin
edilməsini şərtləndirən amilləri göstərməkdir.
Bu amillərin əsasında isə Prezident
İlham Əliyevin rəhbərliyi altında həyata
keçirilən optimal iqtisadi siyasət dayanır. Ölkəmizdə həyata keçirilən sosial
iqtisadi siyasət dövlətin iqtisadi potensialının
gücləndirilməsi ilə yanaşı əhalinin rifah
halının yaxşılaşdırılmasına yönəldilmişdir
ki, bu da intibahın əsas amillərindən biridir.
İntibahın ikinci vacib amili Qarabağ müharibəsinin
həllində Azərbaycanın ədalətli mövqeyini
müdafiə etmək idi. 1990-cı illərdə
hamı işğalçı Ermənistanı müdafiə
edirdi, onlar qalib tərəf kimi diktə edir, Azərbaycanı
məğlubiyyətlə razılaşmağa məcbur etməyə
çalışırdılar. Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həllində
Azərbaycan həm siyasi, həm diplomatik və digər amillərdən
istifadə edərək öz gücünü
danışıqlar prosesinə yönəltdi, beynəlxalq
hüquq normaları çərçivəsində həllinə
çalışdı. Beynəlxalq təşkilatların
qəbul etdikləri qərar və qətnamələr bizim
mövqeyimizi gücləndirir və müdafiə edir. İşğalçı Ermənistan isə getdikcə
ifşa olunur və dərk edir ki, işğal etdiyi torpaqlar ya
sülh, ya da hərb yolu ilə mütləq geri alınacaq.
Biz xalq kimi dərk etdik ki, düşmən üzərində
qələbə çalmaq üçün ən vacib amil
xalqla hakimiyyətin birliyidir. Ermənistanda həm
siyasi, iqtisadi və bütün digər sahələrdə, o
cümlədən ordu quruculuğunda müşahidə olunan
böhran dərinləşir, xalqla iqtidar arasında
keçilməz sədlər yaranır. Aprel
döyüşləri onu da göstərdi ki, bu gün Azərbaycan
Ordusunun gücü və qüdrəti Ermənistandan qat-qat artıqdır.
İntibahı dönməz edən amillərdən biri
də milli-mənəvi dəyərlərin gündəmə
gətirilməsi ilə bağlıdır. Azərbaycan abidələrinin
UNESCO-nun milli-mədəni irsi siyahısına daxıl
edılməsi, muğamın dünya səviyyəsinə
qaldırılması bizə bir xalq, millət kimi
özümüzü dərk etməyə imkan verdi.
Biz keçmişimizlə, tariximizin qaranlıq
səhifələrinə yenidən qayıtmaq və həqiqəti
üzə çıxarmaq şansı qazandıq. Milli-mənəvi dəyərlərimizə daha dərindən
bağlandıq, böyüklüyümüzün, qədimliyimizin
qüdrətini hiss etdik. Azərbaycan tolerantlığının dünyada təbliğ
olunması, hay-küylü erməni təbliğatını
darmadağın etdi, bizim digər xalqlara
bağlılığımızı,
qarşılıqlı rəğbətimizin təmənnasız
hüdudlarının zənginliyini açdı. Eyni
zamanda monoetnik dövlət quran erməni faşist
ideologiyasını darmadağın etdi, bizim sivil dünya ilə
mədəni əlaqələrimizin inkişafına yeni təkan
verdi. Azərbaycan
tolerantlığı dünyada nadir və heç bir ölkədə
rast gəlinməyən nümunə kimi təsdiq olundu.
Azərbaycanın dünya mədəniyyətlərinə
açıq olması, dünya sülh forumlarına, bir
çox qlobal tədbirlərə ev
sahibliyi etməsi bizə tolerant ölkə şöhrətini
gətirdi. Məhz bu nailiyyətlər erməni
ideologiyasının və faşist ambisiyalarının
qarşısının
alınmasında ciddi rol oynadı. Əminəm ki,
möhtərəm Prezidentimiz, Ali Baş Komandan cənab
İlham Əliyevin ətrafında yumruq kimi birləşməsi düşmən üzərində
böyük qələbəni şərtləndirən amilə
çevriləcəkdir.
Zöhrab PAŞAYEV,
Azərbaycan Dövlət İqtisad
Universitetinin
maliyyə və maliyyə institutları kafedrasının dosenti,
iqtisad üzrə fəlsəfə doktoru
Xalq qəzeti.-
2016.- 21 may.- S.5.