Milli poeziyamızın göy
qurşağına
çevrilən şair
Müsahibimiz sevimli şairimiz Musa
Yaqubdur
Çağdaş
Azərbaycan ədəbiyyatının dəyərli
simalarından olan Musa Yaqubun hər misrasında öz
torpağına, Vətəninə, təbiətə və
insanlara sonsuz məhəbbət çağlayır. O,
doğma diyarın hər daşını, ağacını,
çiçəyini, bulağını, çayını
şeirə çevirən poetik
söz ustasıdır. Bu əzəli və ədəbi
müqəddəs mövzu Musa Yaqub yaradıcılığının
da əsas qayəsini təşkil edir.
Xalq yazıçısı Mirzə İbrahimov yazırdı: “Musa Yaqubun şeirlərində düşünən və düşündürən təbiət, yaşayan insan, sevən və sevilən bir qəlbin çırpıntıları var”. Doğrudan da, onun istedadı qayaların köksündən car olan bulaqlara bənzəyir və oxucularının qəlbinə xoş bir sərinlik gətirir. Musa Yaqubun şeirləri öz ahəngini qaynar bulaqların zümzüməsindən, coşqun dağ çaylarının şaqqıltısından, ildırımlı göylərin nərəsindən alır. Onun poeziyası da, özü də elə təbiətin bir parçasıdır. O, kövrək, gözütox və halal bir şair taleyi yaşayır. Şair dostları dəfələrlə etiraf ediblər ki, Musa Yaqub qədər şeirinə, sözünə oxşayan və poetik məninə sadiq qalan başqa bir şair tapmaq çətindir. Şeirləri qədər səmimi bir insan olan sevimli şairimizlə üz-üzə oturmuşuq. Söhbətimizi onun uşaqlıq xatirələrindən başladıq.
- Mənim uşaqlığım daşlarla, qayalarla, ağaclarla, çaylarla, bulaqlarla ünsiyyətdə keçib. Birinci sinfə 6 yaşında getmişəm. Oxumağa böyük həvəsim vardı. Atamı tez itirmişəm - 9 yaşında. Onun dəfninin səhəri günü yuxudan oyananda gördüm ki, anam hönkür-hönkür ağlayır. Biz tərəfdə əri ölən qadındar ağlamağı özlərinə ar bilərdilər. Ancaq anam ağlayırdı. Dörd yetim körpəni necə böyüdəcəyini, o ağır illərin aclığından onları necə xilas edəcəyini düşünərək göz yaşı tökürdü. Amma anam özündə güc tapıb, bütün çətinliklərə mərdliklə sinə gərərək bizi böyütdü. Böyük bacım və mən bu yolda onun yaxın köməkçiləri olduq. Uşaqlıq oyunlarını, əyləncələrini atamla birlikdə basdırdım. “Atamın xatirəsinə” şeirimdə o vaxktı hisslərimi belə təsvir etmişəm.
Qar
yağırdı atamın da
məzarına,
birinci qar...
Oyuncağım,
uşaqlığım
O gün qaldı
qar altında.
İşdən-gücdən
qaçaqlığım
O gün qaldı
qar altında...
O illərdə evləri meşədən gətirilən odunla isidirdik. Odun şələsi daşımaqdan belim əyilmişdi. Gecələr ağrıdan yata bilmirdim. Kolxozda işçi qüvvəsi də çatmırdı. Məni və yaşıdlarımı kotançıların sırasına qatdılar. Hər dəstə iki cüt öküzü kotana qoşur, şumu onunla qaldırırdı. Mən çubuqçu idim, boyunduruğun üstündə oturub öküzləri sürürdüm.
Qəribə idi ki, o illərdə bir adamın başqasına yazığı gəlmirdi. Əmək günü alırsan, balacasan, ya böyüksən - dəxli yoxdu, boynuna düşən işi görməlisən. Bu etinasızlıq, yaxud da zülmkarlıq deyildi, bir növ sınaq idi. Hamı bu sınaqdan çıxmağa çalışırdı. Bir də o illərdə insanlarda qəribə bir ümid vardı. Nə qədər ağır olsa da həmin inam onları sınmağa qoymurdu.
1953-cü ildə yenə iş üstündə idik - yer şumlayırdıq. İki nəfər yanımıza gəlib, bir siyahı oxudu. Dedilər ki, adı siyahıda olan uşaqlar Topçu məktəbinə oxumağa getməlidirlər. Buynuz kəndi ilə Topçunun arası 7 kilometrdir. Səkkiz nəfər uşaq bu yolu hər gün piyada gedib qayıdırdıq.
- Deyəsən,
ilk misraları da o illərdə qoşmusunuz.
- Mənim adım məktəbin əlaçıları
sırasında idi. Lakin bir gün VII sinifdə oxuyan Sabir
adlı oğlanın Stalinə həsr etdiyi şeirini
eşidəndə özümü heç nəyə
yaramayan və aciz insan hiss etdim. Onu da deyim ki, o vaxt mənim adım
Musavat idi. Balaca olanda atamdan adımın mənasını
soruşmuşdum, o da demişdi ki, “müsavat” bərabərlik
deməkdi. Öz-özümə dedim:
“Yaxşı, Musavat, sən əlaçı ola-ola şeir
yaza bilmirsənsə, nəyə lazımsan?”
O gündən
başladım şeir yazmağa. O vaxt çoxlu kitab oxuyurdum.
Səməd Vurğunun kitabları isə əlimdən
düşməzdi. İndi müxtəlif fikirlər səsləndirirlər,
ancaq mən öz taleyimdən danışıram: o illərdə
Səməd Vurğunun şeirləri bizim qanadımız idi.
Babək,
Moskva, Bakı haqqında tərənnüm şeirlərimi və
kiçik məqalələrimi “Azərbaycan pioneri” qəzetinə
göndərdim. Bir gün redaksiyadan mənə
üstüşəkilli bir məktub gəldi. Sevincimin, fərəhimin həddi-hüdudu yox idi.
Yaşıdlarım, elə müəllimlərim də mənə həsədlə baxırdılar
ki, Musavata Bakıdan məktub gəlib...
Məktubda şeirlərimin çap
olunmamasının səbəbləri göstərilir, sonra da
hansı mövzuda və necə yazmaq barədə məsləhətlər
verilirdi.
- Sizin şeirləriniz gərək
ki, ilk dəfə yerli mətbuatda çap olunub...
- Bəli,
Topçu kənd yeddiillik məktəbini bitirəndən
sonra Göyçay Pedaqoji Texnikumuna daxil oldum. Dolanışıq yenə
də ağır idi. Dostum Comərdlə həftəlik azuqəmizi kənddən
aparır, birtəhər dolanırdıq. Ancaq
əvvəldə dediyim o ümid və inam yenə də
köməyimizə çatırdı. Həvəslə
oxuyur, imkan düşdükcə şeirlər
yazırdım. Bir hadisə isə məni ömürlük poeziyaya
bağladı.
... Bir gün Göyçaya Bakıdan bir dəstə sənət
adamı gəlmişdi. Onlar pedaqoji
texnikumun tələbələri qarşısında da
çıxış etdilər. Gözəl
aktyorumuz Müxlis Cənizadə Səməd Vurğunun
“Şair, nə tez qocaldın sən?” şeirini elə
şövqlə, elə vurğunluqla oxudu ki, mən uzun müddət
onun təsirindən çıxa bilmədim. Bir-birinin ardınca xeyli şeirlər yazdım və
onların ikisi - “Ana və Vətən” və “Sülh işi
haqdır” 1957-ci ildə Göyçayda çıxan “Qalibiyyət
bayrağı” qəzetində çap olundu.
- Bəs mərkəzi mətbuata necə
çıxdınız?
- Respublika
mətbuatında isə ilk dəfə poema – “İki qəlb,
iki dünya” ilə çıxış etmişəm. Poema 1957-ci ildə Moskvada keçirilən
Ümumdünya Gənclər Festivalının
iştirakçısı olmuş iki gəncin - bakılı
Azadla, təbrizli Gülşənin sevgisinə həsr
olunmuşdu. Əslində, bu iki gəncin məhəbbəti
fonunda Təbriz və Araz həsrətini qabartmağa
çalışmışdım.
Poemanı Xalq şairi Məmməd Rahimə göndərdim. Bir aydan sonra
cavab məktubu gəldi. Məktubda
yazılan “poema çox xoşuma gəldi” sözləri sadə
kənd müəlliminin yaradıcılığına verilən
böyük qiymət idi. O, poemada bir sıra düzəlişlər
etməyi və bəzi
yerləri təzədən işləməyi məsləhət
görmüşdü. Məmməd Rahimin
tövsiyə etdiyi düzəlişləri aparandan sonra
poemanı yenidən ona ünvanladım. Şair
cavab məktubunda poemanı respublika komsomol təşkilatına
göndərdiyini və onun “Azərbaycan gəncləri” qəzetində
çap olunacağını bildirdi. 1959-cu
ilin mart ayında 1350 sətirlik poema “Azərbaycan gəncləri”
qəzetinin dörd nömrəsində hissə-hissə
çap olundu.
- Necə oldu ki, Bakıya gəldiniz
və qəribə olsa da, sonra yenidən İsmayıllıya
qayıtdınız?
- Əvvəlcə Bakıya gəlişimdən
danışdım. “İki qəlb, iki dünya” poeması “Azərbaycan
gəncləri” qəzetində dərc olunandan sonra məni
rayon maarif şöbəsinə çağırdılar.
Müdir soruşdu: “Poemanın müəllifi sənsən?” Cavab verdim ki, bəli. Maarif şöbəsinin
müdiri təəccüblə məni süzdü və
dedi: “Bu işdən bəs mənim niyə xəbərim
yoxdur?” Mən tutuldum və bu yersiz suala heç
bir cavab vermədim. Belə
çıxırdı ki, mən düşündüyüm
mövzular, yazacağım şeirlər barədə əvvəlcədən
maarif şöbəsinin müdirinə məlumat verməliyəmmiş.
Bu inciklik və bir də yaradıcı
mühitdə olmaq arzum məni Bakıya çəkirdi.
Aradan bir
xeyli keçəndən sonra məni Yazıçılar
İttifaqına çağırdılar. Böyük
yazıçımız Mirzə İbrahimov mənə bədii
ədəbiyyatı təbliğ bürosunda direktor müavini vəzifəsini
təklif etdi. Bir müddət bədii ədəbiyyatı
təbliğ bürosunda, sonra Şüvəlanda
“Yazıçılar evi”ndə işlədim. 1974-cü ildə isə “Azərbaycan”
jurnalının şeir şöbəsinə müdir dəvət
olundum. Burada işləmək həm məsuliyyətli,
həm də maraqlı idi. Hər nömrə
üçün 20 min sətir şeir hazırlamalı idim.
İsmayıllıya dönüşüm də adi bir təsadüf
üzündən oldu. Şuşaya istirahətə gedəndə Qəşəm Aslanovla
görüşdüm. Bizim rayona yenicə katib təyin
olunmuşdu. Sözgəlişi dedim: “Qəşəm müəllim,
bilsəydim İsmayıllıya gələcəksiniz, mən
heç Bakıya getməzdim”. Məzuniyyətdən
qayıdan günü məni Yazıçılar
İttifaqının sədri İmran Qasımovun yanına
çağırdılar. Salamlaşandan sonra dedi: “Sən niyə
getmək istəyirsən? Bura sənin
üçün pisdi bəyəm?” Təəccüblə
soruşdum ki, hara getmək istəyirəm? Dedi: “Qəşəm
Aslanov səni İsmayıllı rayonunun qəzetinə
redaktor aparır”. Sən demə, Qəşəm
müəllim bizim Şuşadakı söhbətimizdən
sonra İmran müəllimə zəng vurub, mənim rayona
qayıtmaq istədiyimi deyib. Getdim Qəşəm
müəllimin qəbuluna. Dedi: “Hə, MK-da səni qəzet
redaktorluğuna təsdiq ediblər, gəl işinin
başına”.
Beləcə, qayıtdım İsmayıllıya. Doğrusunu deyim ki,
Bakıda darıxırdım, amma təzə ev
almışdım, uşaqlar orada oxuyurdular.
İsmayıllıda isə hər şeyi təzədən
başlamaq lazım idi. Həm də Qəşəm Aslanov
kimi təcrübəli jurnalistin və tələbkar partiya
işçisinin zövqüncə qəzet çıxarmaq
asan məsələ deyildi. Rayon Partiya Komitəsinin büro
üzvü seçiləndən sonra məsuliyyətim bir az da
artmışdı. Rəhmətlik Süleyman Rəhimov
deyirdi ki, yaradıcı adamın şəhərdə, ya kənddə
yaşamağının elə bir fərqi yoxdur. Bir şərtlə ki, o, həmişə
yaradıcılıq əhval-ruhiyyəsində olsun. Bu əhval-ruhiyyə həmişə mənim
canımda-qanımda olub.
- Xalqımız sizi öz sifətini
qoruyub saxlayan haqq-ədalətə bağlı, sadə və
səmimi bir insan kimi tanıyır və sevir. Təəssüf
ki, bu, tanınmış adamların bir çoxuna qismət
olmur...
-
Sözün düzü, əvvəllər bu barədə
heç düşünməmişəm. Nə
vardısa o idi. Özümü dostların yanında
daha rahat hiss edirdim. Ürəklə dil
arasında sərhəd yox idi, nə
düşünürdümsə onu da danışırdım.
Bizim uşaqlıq, gənclik illərimizdə
insanın sifətini qoruması çox asan idi. Çünki onların böyük əksəriyyəti
elə olduqları kimi görünürdülər.
Sifət
qorumaq, əslində, müasir dünyanın problemidir. Bəziləri deyir
ki, Musa poeziyada necədirsə, həyatda da elədir... Necə
olur ki, insan ikiləşir, hər yerdə bir dona
düşür-bu mənə aydın deyil. Əgər sənin
poeziyanda səmimiyyət
yoxdursa və hər misranda ürək
çırpıntıları duyulmursa, o nə poeziyadır?
Yaxud şeirdə bir şey deyib, həyatda onun əksinə
gedirsənsə, bu, necə ola bilər?
Bir də mən insanlardan, o cümlədən
dostlarımdan həmişə qayğı, səmimi
münasibət görmüşəm. Bakıya işləməyə
gələndə pasport qeydiyyatı ilə əlaqədar maaş almağım bir qədər ləngidi.
Teleradio Komitəsindən, kinostudiyadan, qəzet və jurnal
redaksiyalarından üst-üstə mənə 800-1000 manat
qonorar yazdılar. O qayğının, o səmimiyyətin
müqabilində mən sifətimi necə dəyişə
bilərdim?
Şəxsən mən sifətimin dəyişməməsinin
səbəbini ədəbi qəhrəmanlarımın -
dağların, dərələrin, çayların,
bulaqların paklığı və dəyişməzliyi,
ululuğu ilə bağlayıram. Onlar şəhərdə
də, kənddə də həmişə mənimlə
olublar. Ümumiyyətlə, təbiət
mənim üçün insanlaşıb. Onun
torpağı da, daşı da mənim üçün
danışan, deyən-gülən, ağlayan-kədərlənən
canlılardı:
Ömrümüz həyəcan, təlaş
içində,
Könlüm bir
şüşədir bu daş içində.
Belə vurhavurda, savaş içində
Məni barışıqda
saxlayanım var.
- Son 15-20 ildə ədəbiyyata gələn
gənclərin çoxunun yaradıcılığında nəsə
bir ağrı, sızıltı baş alıb gedir. Həm də
bu ədəbi nümunələrdə yüksək ideyalar,
ictimai dəyərlər çox azdır. Sizcə,
bunun səbəbi nədir?
- İndinin özündə Yaxın Şərqdə
gedən qırğınlar, dağıntılar adamın
qanını dondurur. Gözəl şəhərlər, tarixi
abidələr xarabalıqlara çevrilir, günahsız
insanlar qırılır. Bütün
bunlar dəhşətdir. Cavan yazarların
çoxunu bu dəhşətlər, ədalətsizliklər,
istər-istəməz sarsıdır. Mən
belə cavanlara yenə də ümid və inam arzulayıram.
Taleyə inansınlar, üzlərini Allaha
çevirsinlər. Səbr və inadla
öz işləri ilə məşğul olsunlar. Həyatda gileylə, narazılıqla heç nə
əldə etmək, millətə, xalqa nəsə vermək
olmaz. Yaradıcı adam ümidin və
işıqlı arzuların dalınca getməli,
oxucularını da o istiqamətə aparmalıdır. Ən başlıcası, səmimi olmalı,
işıqlı arzularla yaşamalıdır. Bir də cəmiyyətdə məhəbbət və
mərhəmət hissi artırılmalıdır. İndi elm təsəvvürə gəlməyəcək
dərəcədə inkişaf edib. Onun
son nailiyyətlərindən insanlar arasında nifaq və nifrətin
azaldılması, sevgi və məhəbbət hissinin
artırılması istiqamətində istifadə edilməlidir.
-Söhbətimiz yeni ilin ilk günlərinə
təsadüf edir. Xalqımıza arzunuz-diləyiniz...
-Qoy xalqımızın birliyi o dərəcədə
artsın ki, düşmənlərin qabağında öz
gücümüzü birə-beş artıq göstərə
bilək. Soydaşlarımız harada olsalar da, Vətənin
sevinci və ağrısı ilə yaşasınlar. Arzu edirəm ki, üzümüzə gələn
ildə hamımızı illərdən bəri üzən
Qarabağ dərdimizə əlac tapılsın. Azərbaycan hər ucalığa layiq bir ölkədir.
Hamılıqla onu ucaldaq, gözəlləşdirək.
Hamıya can sağlığı, xoş günlər
arzulayıram!
Müsahibəni apardı:
Əlipənah BAYRAMOV
Xalq qəzeti.- 2016.- 10 yanvar.- S.7.