Milli kinomuzun
ilk peşəkar rejissoru
Nədənsə,
onun haqqında az yazırlar. Əsərləri nadir
hallarda nümayiş etdirilir. Amma kinorejissor Səməd Mərdanovun
milli kinomuzun inkişafında böyük xidmətləri var.
Əvvəla, o, kino sənətimizin ilk peşəkar rejissoru
olmuşdur. İkincisi, onun çəkdiyi filmlər
kino tariximizin nadir inciləri sırasına daxildir.
Onun kinomuza gəldiyi vaxt milli
kinorejissorlarımızın olmaması ucbatından filmlərimizi
müxtəlif millətlərdən olanlar çəkirdilər. O vaxt SSRİ-də kino sənəti
üzrə yeganə ali təhsil müəssisəsi
Moskvada yerləşən Ümumittifaq Kinematoqrafiya
İnstitutu idi ki, burada təhsil almağa azərbaycanlılar
30-cu illərdən getməyə başlamışdılar. Onlardan biri də Səməd Mərdanov idi.
Bu istedadlı sənətkar 1909-cu ildə Tiflisdə
anadan olmuşdu. Uşaqlığından onun istedadı ətrafdakıları
heyran etmişdi. Kinoşünas Asif
Əliyev S.Mərdanov haqqında oçerkində bu barədə
yazır ki, böyük Azərbaycan aktyoru Hüseyn Ərəblinski
Tiflisin Gürcü Zadəgan Teatrında “Otello”da
oynayırdı. Tamaşadan sonra şəhər
qlavasının verdiyi ziyafətdə Ərəblinski
çıxış edərək, Kürün buradan sürətli
axınının səbəbini soruşur. Şəhərin qlavası deyir ki, bu suala mənim
balaca dostum Səməd cavab verə bilər. Səmədin atası Hacını onun ardınca
göndərir.
Səməd ailənin sonbeşiyi idi. Bu vaxt isə
onun 9 yaşı olardı, ya olmazdı. Səməd
içəri daxil olub məclis əhli ilə
salamlaşdıqdan sonra keçib atasının yanında
oturdu. Və təmkinlə Ərəblinskinin sualına
cavab verməyə başladı: – Xanımlar və cənablar!
Zənnimcə, burada əlahiddə bir şey
yoxdur. Əgər hava dumansız olsa, siz bu
sualın cavabını özünüz tapacaqsınız.
Şəhərin bu yerində çayın
coşğun axmasına həqiqətən də səbəb
var. Siz onun axarına qarşı dayansanız bilirsiniz nə
görəcəksiniz? Ülvi eşq fədaisi
Şeyx Sənanın və füsunkarlıqda misli olmayan
Tamaranın möhtəşəm abidələrini. Kür çayı buradan gah şaqraq, gah da həzin
bir pıçıltı ilə axır ki, bu müqəddəs
insanları yuxudan oyatsın, qovuşduqları əbədiyyətdən
qaytarsın.
O vaxt
Hüseyn Ərəblinski balaca Səmədi bağrına
basıb demişdi: “Mən sizi əmin edirəm ki, bizi heyran
qoyan bu azərbaycanlı balasının böyük gələcəyi
olacaq”.
Tiflisin mədəni mühiti Səmədin uşaq
dünyasında özünə möhkəm yer tutmuşdu. Elə bir
teatr əsəri olmazdı ki, balaca Səməd ona
baxmamış olsun. Amma bir hobbisi də dil
öyrənmək idi. Gürcü, rus,
fransız dillərini artıq öyrənmişdi.
Bir də kinoya marağı var idi. Qardaşı
Mustafa Mərdanov da Tiflisdə teatrda rollar oynayırdı.
Bu da, söz yox ki, onun sənətə meyil
göstərməsinə öz təsirini etmişdi. Onun əsas məqsədi Moskva Ümumittifaq
Kinematoqrafiya İnstitutuna qəbul olub, kinorejissor sənətinə
yiyələnmək idi. Bu arzusu da çin
oldu.
Böyük uğurla imtahan verib institutun rejissorluq
fakültəsinə daxil oldu. Özü də,
dünya şöhrətli kinorejissor S.Eyzenşteynin kursuna.
1935-ci ildə həmin institutu bitirib ilk azərbaycanlı
kinorejissor kimi Vətənə – Azər-baycana qayıtdı.
Doğrudur, o hələ tələbə ikən “Mosfilm” və
“Azərfilmin” birgə istehsalı olan, kinorejissorlar Lev
Kuleşovun tələbəsi, səsli film sahəsində təcrübəsi
olan Boris Barnetlə (1902-1965) ÜDKİ-nin beşinci kurs tələbəsi,
Sergey Eyzenşteynin yetirməsi, ilk azərbaycanlı peşəkar
kinorejissor Səməd Mərdanovun birgə çəkdikləri
“Mavi dənizin sahilində” (ssenari müəllifi K.B.Mints. 1936)
filmi kino tariximizin ilk səsli ekran əsəri sayıldı.
Xəzər balıqçılarının həyatından,
onların gündəlik qayğılarından,
başlarına gələn sərgüzəştlərdən
danışan bu kino əsərində görkəmli rejissorla
bir yerdə işləmək Səməd Mərdanovun ürəyincə
idi. Mərhum aktyor və rejissor Məmməd Əlili
deyirdi ki, Səməd ilk çəkilişlərdə
rejissor dostu Barneti öz təsiri altına sala bilmişdi.
Barnet Səmədə çox inanırdı.
Nəinki Barnet, elə çəkiliş qrupunun digər
üzvləri də bu gənc oğlana hörmət və məhəbbətlə
yanaşırdılar. Filmdə Alyoşa rolunun
ifaçısı məşhur rus aktyoru Nikolay Kryuçkov
deyirdi ki, Varnetlə Səmədin bir-birini yaxşı
başa düşmələri işimizi xeyli
asanlaşdırmışdı. Səməd
cavan olmasına baxmayaraq öz işini yaxşı bilirdi.
O, səriştəli fikirlər irəli sürürdü və
aktyorlarla işləməyi bacarırdı. Onun
mənimlə, Yusif rolunun ifaçısı L.Sverdlinlə və
Y.Kuzmina ilə məşqləri bütün aktyor
ansamblında xoş ovqat yaratmışdı. Yusif rolunun
ifaçısı rus olsa da, filmdə o, bir Azərbaycan
mahnısı oxuyur:
Uca
dağlar başında bir sürü qoyun,
Uzaqdan baxmaqla mən necə doyum.
Bu mahnını ona Səməd böyük çətinliklə
öyrətmişdi.
Film Səməd Mərdanovun böyük kinoda birinci
işi idi.
İlk professional kinorejissor kimi bu filmlə kinomuza gələn
rejissor bir neçə il sonra “Kəndlilər”
(1949) filminə quruluş verir. Filmin ssenarisini
G.Midivani yazmışdı. Bu film
dövrün xarakterini bədii vasitələrlə əks
etdirən dəyərli ekran əsəridir. Səməd Mərdanov bu filmi ilə Azərbaycan
kinosuna milli aktyorlarımızı gətirdi. Məmmədrza Şeyxzamanov, İsmayıl
Osmanlı kimi məşhur teatr aktyorları kinoya ilk dəfə
bu filmlə gəlmişdilər. Bundan başqa filmin digər
rollarını Ələsgər Ələkbərov, Mustafa Mərdanov,
Rza Darablı, Rza Əfqanlı, Sidqi Ruhulla, Əli Qurbanov,
Möhsün Sənani, Fateh Fətullayev kimi məşhur
aktyorlar ifa etmişdilər. Bu filmdə
kinematoqrafın imkanlarından ustalıqla istifadə edən gənc
rejissor milli adət-ənənələrimizi, dövrün
problemlərini çox aydın, böyük istedadla əks
etdirmişdi. Əsərin qəhrəmanı
Təhməz qızını mülkədara ərə vermək
istəsə də, Ülfət Göydəmiri sevdiyini
bildirir. Göydəmir isə yoxsulların
tərəfindədir. Öz
mahnılarında kəndliləri istismar edən mülkədarları
ifşa edir. O, tezliklə inqilabi hərəkata
qoşulur. Hadisələr Azərbaycan Demokratik
Respublikası dövründə baş verir.
Bu ekran əsəri milli kinomuzda çox əhəmiyyətli
hadisə idi.
Rejissor filmi tam başa çatdıra bilmədi.
Çünki amansız xəstəlik onun həyatına
son qoydu. Amma filmin son kadrları da çəkildi
və biz filmin titrlərində “Quruluşçu rejissor Səməd
Mərdanov” sözlərini oxuya bildik. Bununla
gənc rejissorun böyük istedadla başladığı sənət
yolu sona yetdi.
Doğrudur, onun yaradıcılıq bioqrafiyası zəngin
deyil. Cəmi iki bədii və 1933-cü ildə çəkdiyi
“Köçərilər” sənədli filmi ilə Səməd
Mərdanov milli kino tariximizdə özünə layiqli yer tuta
bildi.
Kinorejissor S.Mərdanovu sağlığında nəinki
Azərbaycanda, həm də keçmiş Sovetlər
İttifaqında yaxşı tanıyır və sevirdilər. Təkcə
ona görə yox ki, yaradıcılıq bioqrafiyasında bir
neçə mükəmməl filmin adı
yazılmışdı. Həm də ona
görə ki, hələ tələbəlik illərindən
incəsənət aləmində ağıllı,
savadlı, yüksək mədəniyyətli gənc sənətkar
kimi tanınmışdı. Əgər
belə olmasaydı tələbə rejissoru Moskvadan
çağırtdırıb “Köçərilər” sənədli
filminin çəkilişini ona tapşırmazdılar. Və yaxud dövrünün görkəmli teatr
rejissoru V.Meyerhold S.Mərdanovu yeni hazırladığı
“Sonuncu, həlledici” tamaşasında işləmək
üçün truppasına dəvət etməzdi.
O, Moskvada
təkcə məşhur kino ustalarından kinematoqrafın incəliklərini
əxz etməklə kifayətlənmirdi, incəsənətin
başqa sahələri ilə də maraqlanır, ümumi
bilik dairəsini genişləndirməyə
çalışırdı.
Kinorejissor Mikayıl Mikayılov deyirdi ki, gənc rejissor
klassik və müasir Azərbaycan ədəbiyyatını
müntəzəm surətdə oxuyar, bu və ya digər sənətkar
haqqında mühakimələr yürüdərdi. Müşfiqlə dost idi. Bir neçə dəfə onların Nəsimi və
Xəyyam haqqında söhbətinə qulaq
asmışdı. Tarda gözəl
muğam çalırdı.
“Kommunist” qəzeti S.Mərdanovun vəfatı ilə əlaqədar
dərc etdiyi nekroloqda haqlı olaraq onu “incə və
itigöz sənətkar, gənc olmasına baxmayaraq, sürətlə
artıb kinematoqrafiya ustasına çevrilmiş mədəni,
istedadlı sənətkar və həssas bir yoldaş”
adlandırmışdır.
Onun
arxivində saxlanılan cib dəftərçəsində
maraqlı bir qeydi var: “Qartal həmişə zirvədə
uçar”. Sanki gözəl sənətkar bu
sözləri özü üçün yazmışdı.
Çünki qısa ömür yaşasa da o,
artıq yaradıcılıq zirvəsini fəth etmişdi.
M. MÜKƏRRƏMOĞLU
Xalq qəzeti.-
2017.- 18 avqust.- S.6.