Şeirlərində də elə özü olan şair...
Əsl
sənət əsəri adlana biləcək
poeziya (Nazim Hikmət)
nümunəsi oxucunu mətnə uyğun ovqata kökləyir,
həyatının keçmişlə bağlı xəfif,
kövrək anlarını xatırladır, ruhu
saran saf
duyğuların əsrinə çevirir,
həyat, zaman, insan, ölüm, qəzavü-qədər haqqında düşündürür, indidən
keçmişə iz salır, ötənlərin
səhvlərini, ağrı-acılarını yaddaşa qaytarır... Əli Nəcəfxanlının
“Söz yerə düşməsin”
(Bakı, “Qanun” nəşriyyatı, 2017)
adlı kitabında toplanan şeirlər də
belədir; oxucunun qəlbinə hakim kəsilir, onu təsirləndirir,
haqqın, ədalətin varlığına inandırır, ona daxilən bir
rahatlıq, yüngünlük gətirir.
Əli Nəcəfxanlının poeziyasına dərindən bələdliliyimə görə deyə bilərəm ki, o, şeir yaradıcılına Yardımlı dağlarının cazibəsinə düşdüyü gündən başlayıb, dağların kədər yükünə çiyin verməyə özündə güc tapdığı andan əlinə qələm alıb. Bax, elə buna görə də şeirlərini oxuyanda duyğulanırsan; beynində, düşüncəndə nə vaxtsa özünə yer alan dağ, zirvə xatirələri canlanır, o dağlara üz tutub deyilən bayatılar yada düşür, yaşadığın sevincli, kədərli günlər gözlərin önündə keçmişin xəfif fonunu yaradır. Belə zamanda nə illah eləyirsən, ruhunu saran, səni dünəninə qaytaran olaylardan qopub ayrıla bilmirsən. Və mənə elə gəlir ki, bu, həm də Əlinin şeirlərində ifadə olunan ovqatın oxucuya olan məhrəmliyindən irəli gəlir… “Vətən dağları” şeirində yazdığı kimi:
…Hər qaya oyuğu-qala mazğalı,
Yoxuş nəfəs kəsir, eniş-qəzalı…
Güllərin şehiylə dəstamaz alıb
Namaza dayanır Vətən dağları...
...Dağlarla görüşəndə, üz-üzə qalanda Əlinin ruhu, düşüncəsi, ovqatı “şəlalənin sularında qüsullanır”, təzələnir, “bulaqlar həsrətinə züy tutur”. Burda qarşılaşdığı bir məzarlıqda isə “hər daş bir tapmacaya dönür”; o daşlardan “ulusunun, elinin sorağını” almağa can atır. Elə bu məqamda aranda-şəhərdə itirdiyi, boşa verdiyi günlərin, ayların təəssüfünü dilə gətirir:
…Vaxtım itib, baxtım itib aranda,
Etdiklərim dəryalarda damladı.
“Əli” yazım bir qayanın üstünə,
Bəlkə özgə yadigarım qalmadı.
Dağların hər fəslinin
ecazkarlığını yaşayan
müəllif təbiətlə
doğmalığını, yaxınlığını nəzərə
çarpdırmaq üçün
sənətkarlıqla elə
lövhələr yaradır
ki, təsvir olunan mənzərələr
oxucunu heyrətləndirir;
“Payız” şeirində
saralmış yarpaqların
tökülməsi ilə
mürgülü xatirələrin
oyanması, küləyin
pıçıltısı, həzin musiqiyə - rekviyemə çevrilməsi,
ömrün enişli-yoxuşlu
dolanbaclarında ötən,
itən illərin yaşanan nisgili, həyəcanı kimi psixoloji ovqatlar elə ustalıqla, peşəkarlıqla verilib
ki, oxucu bu əhvaldan yaxa qurtara, təbiətin
cazibəsindən xilas
ola bilmir:
...Sərgərdan bir xəzəl qondu çiynimə,
Həsrət sarısını geydim
əynimə,
Qəmli
“Qaragilə” düşdü
beynimə,
Yaman ağlamalı fəsildi, payız…
…Elə sürüşkəndi
diklər, yoxuşlar,
Viranə könlümü döyür
yağışlar.
Hələ harasıdı, qabaqda
qış var,
Yaman ağlamalı fəsildi, payız…
...Bu
payızdan sonra qış gəlir, qayğılar bir az da artır,
ağrı-acılar çoxalır,
“üst-üstə yığılan
qar qalaqları yolların belində şələ olur” və bu zaman
Adəm övladı yazın həsrətini yaşayır, “bircə bu qışdan da qurtula bilsək…”
nidası ilə günləri sayır. Əli bu ovqatı
“Qışın soyuğu”
şeirində belə
ifadə edir:
...Bu fevral tösmərək başa çatarmı?
Bu qarın altında
bənövşə varmı?
Səbir
tükənsə də,
sual qurtarmır,
Bircə
bu qışdan da qurtula bilsək...
Ana haqqında saysız-hesabsız
şeirlər yazılıb,
laylalı günlərin
həsrətindən nə
qədər danışılıb. Bu müqəddəs varlığın
yoxluğu ağrıyla,
əzabla dilə gətirilib. Yer üzünün
ilk əsgərinin ana,
ilk himninin də ana laylası olması iddia edilib. Ana itkisi
taleyin ən ağır yumruğu sayılıb. Səməd Vurğun
anasız həyatı
zindan kimi dəyərləndirib.
Əli Nəcəfxanlı
da bu mövzuda
qələmini sınayıb. Anasının
həyatla vidalaşdığı,
torpağa əmanət
edildiyi anları elə təsvir edib ki, “Ana itkisi”
şeirini oxuduqca nə vaxtsa hər birimizin ömründə yaşanan
bu üzüntü və kədər yenidən içimizi göynədir:
...Anam damla-damla tükənirdi,
Ağrısı bıçaq kimi
Saplanmışdı canına.
Əzrayıl gəlib çıxartdı.
Və anamı apardı
Anasının yanına.
“Tapşırıq”da isə
üzünü torpağa
tutub sanki yalvarır:
...Deyirlər, soyuqdu üzün,
Barı qoynun isti olsun.
Ana deyilsənmi özün?-
Gözün onun üstə
olsun!
Hər dəfə
dəmiryolu vağzalında
gedib-gələn qatarları
görəndə Əli
uşaqlığını, gəncliyini xatırlayıb
o illərə qayıdır. Dəmiryolçu
olan atasının “uzun qollarının göy damarlarını” relslərə oxşatdığı,
“paravoz oyuncaq görməsə də” paravoza mindiyi vədələr gözləri
önünə gəlir,
“o güləyən atalı
günlərinin” bəxtəvərliyi
yada düşür,
“ağlayan atasız günləri” isə içini göynədir...
Ağır sınaqla üzləşəndə,
kədərlə qarşılaşanda
yenə də gözü onu axtarır, onun köməyindən bəhrələnəcəyinə
ümid bəsləyir.
Düşüncələrindən sanki yuxudan oyanırmış
kimi qəfildən ayılıb deyir:
...Atasız günlərim acı həqiqət,
Atalı günlərim şirin bir yuxu.
Qarışıb paravoz tüstülərinə
Göylərə çəkilib atamın
ruhu...
Əli şeirlərində
yurd-yuvasını elə
təsvir edir ki, xəyalında onu öz doğma
od-ocağın kimi qəbul edirsən; gözlərin önünə
uşaqlığın, gəncliyin
keçən yol-riz, çöl-çəmən, oxuduğun
məktəb, əzizlərinlə
keçirdiyin günlər,
itirdiklərin... gəlir
və belə anlarda qəlbini keçmişin həsrəti,
nisgili bürüyür. Bununla belə
“dolan bulud boşaldığı” kimi,
ürəyində nə
vaxtdan qubar bağlayan dərd, kədər də sanki yüngülləşir.
Düzdür, bu, az bir zaman çəkir. Amma o qısa vaxt sənə ömrün boyu duyğularına, hisslərinə
tab gətirməyə bir
güc, qüvvə verir, çiyinlərində
gəzdirdiyin dərd yükünü bir az da doğmalaşdırır, öləziməkdə
olan ruhunu dirçəldir, özünə,
ilkinliyinə qayıdışı,
bununla da durulmanı gerçəkləşdirir...
...Əlini yaxından tanıyanlar yaxşı bilirlər ki, onun qəlbən, bütün varlığıyla
bağlandığı ədəbiyyatdan
heç bir iddiası, umu-küsüsü
yoxdur; illərdi ki, başını aşağı salıb vicdanla yazı-pozuyla məşğuldur və ən ali
mükafatı, ənamı
da xalqa namuslu qulluqda görür:
...Yaxına qoymadım mən çuğulluğu,
Yaşatdı könlümü sevgi bolluğu.
Ən ali rütbəmdi
xalqa qulluğum,
Elə bu rütbədə şaham, a qardaş!
Bəli, Əli Nəcəfxanlı
“xalqa qulluq” haqqını ləyaqətlə
daşıyan, “oxucuya
nüfuz edə bilən, amma bunun arxasında “otur məni oxu” yalvarışı yox, “otur məni
oxu” diktəsi olan” (Sabir Rüstəmxanlı)
istedadlı bir şair, istedadlı bir jurnalistdir...
Vaqif BAYRAMOV
Xalq qəzeti.- 2017.- 10
dekabr.- S.7.