Romantik rolların mahir ifaçısı
Həsənağa Salayev-95
Yaddaşlarda yaşayan istedadlı aktyor Həsənağa Salayevdən söhbət açmaq istəyirəm.
Nədənsə, bu görkəmli sənətkar
çox gec -gec xatırlanır, haqqında
mətbuatda nadir hallarda
yazılar verilir. Milli aktyorluq sənətimizin
inkişafında kifayət qədər xidmətləri
olan bu sənətkarın
ömür və sənət yollarında xatırlanası məqamlar
çoxdur. Ən əsası isə onun
yaradıcılıq yolu
milli aktyorluq sənətimizin
tarixi üçün olduqca əhəmiyyətlidir.
Bu il Həsənağa Salayevin yubileyidir. 95 illiyini qeyd
etdiyimiz aktyorun ömrünün yarıdan
çoxu teatr və kino sənəti ilə bağlı olub. Yaratdığı romantik
və realist personajlar,
mürəkkəb psixoloji
dramatik obrazlar Azərbaycan aktyorluq məktəbinin qiymətli
nümunələridir.
1921-ci ilin dekabr ayında Bakıda doğulub. Atası Dərya kişi
oğlu yeddi yaşına çatanda onu Bakıdakı 6-cı şura məktəbinə
qoyub. Həsənağa
1937-ci ildə doqquzuncu
sinfi bitirdikdən sonra Bakı Teatr Texnikumuna daxil olub. Tələbə ikən Akademik Milli Dram Teatrının aktyor heyətinə qəbul edilib. Sənətə gəldiyi dövr teatrlarımızda Sidqi Ruhulla, Mirzağa Əliyev, Mərziyyə Davudova, Sona Hacıyeva, Mustafa Mərdanov,
Rza Təhmasib, Kazım Ziya, Rza Əfqanlı kimi sənətkarlar fəaliyyət göstərirdi.
Bu mühit aktyora elə gənclik illərindən
teatra böyük həvəs yaratmışdı. İlk
dəfə Mərziyyə
Davudova ilə tərəf- müqabil kimi Səməd Vurğunun “Xanlar” pyesinin tamaşasında
səhnəyə çıxan
aktyor ümidləri doğrulda bildi. Mərziyyə xanım
tamaşadan sonra demişdi: “Inanıram ki, sən yaxşı artist olacaqsan”.
Böyük Vətən müharibəsinin
qanlı-qadalı yollarından
keçən
aktyor yenidən doğma teatra qayıtdı. Bu ağrılı
illərdən sonra o,
yeni rollar oynamaq istəyirdi. Ona bir-birinin ardınca mürəkkəb xarakterli
rollar həvalə edilirdi. Rejissorlar onun yaradıcılıq
imkanlarını yaxşı
bilirdilər. Ona
klassik və müasir dramaturqların əsərlərində baş rolları həvalə edirdilər. Səməd Vurğunun “Fərhad və Şirin” (Fərhad), “Vaqif” (Eldar, Qacar və
Vaqif), Zeynal Xəlilin “Qatır Məmməd” (Əziz), Ənvər Məmmədxanlının
“Şərqin səhəri”
(Mustafa), Vilyam Şekspirin
“Otello” (Montano), “Antoni
və Kleopatra” (Sezar), “Qış nağılı” (Florizel və Leont), Nazim Hikmətin “Türkiyədə” (Hüseyn
Həlim), Mirzə Ibrahimovun “Həyat” (Abbas), Mehdi Hüseynin
“Cavanşir” (Qartal və Söhrab), “Alov” (Əmin Bəxtiyarov) və başqa neçə-neçə
əsərdə
yaratdığı rollar ona şöhrət
gətirmişdi. Tamaşaçılar
artıq onu yaxşı
tanıyır və sevirdilər.
Nazim Hikmətin “Şöhrət
və ya unudulan adam” əsərindəki doktor
rolu onun yaradıcılığında çox önəmli yer tutur. Bu tamaşa göstəriləndə Nazim Hikmət də Bakıda idi. Aktyorun ifası salonu
heyrətə gətirmişdi.
Bu obraz haqqında Mehdi Məmmədov yazırdı: “Əgər
hər hansı bir aktyor desəydi
ki, mən səhnədə Hamlet obrazını
yaratmışam, ona belə cavab verərdim: kaş mən də Həsənağa Salayev kimi doktor obrazını
oynamış olaydım”.
Elə
“Oqtay Eloğlu” (C.Cabbarlı) tamaşasında
yaratdığı baş
qəhrəman da
uzun illərdir
ki, yaddaşlardan silinmir. O, obrazın bütün duyğularını, hisslərini elə təbii yaşayırdı
ki, tamaşaçı uzun müddət bu təsirdən xilas ola bilmirdi.
Həsənağa Salayevin yaradıcılığının
başqa bir məkanı da kino idi. Neçə-neçə
unudulmaz filmlərimizdə
onun yaratdığı
ekran qəhrəmanları
yaşayır. O, “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasının istehsal
etdiyi “Fətəli xan”, “Görüş”, “O olmasın, bu olsun”, “Onu bağışlamaq
olarmı?”, “Koroğlu”,
“Istintaq davam edir” bədii və “Aygün” televiziya filmlərində müvafiq olaraq Süleyman, Musa, Əzim Əzimzadə, Qüdrət,
Eyvaz, mayor Rüstəmov,
Əmirxan rollarına
çəkilib. O illərdə
adətən, filmlərdə çəkilən
aktyorların rolunu başqa artistlər səsləndirirdilər, amma Həsənağa Salayev, demək olar ki, bütün qəhrəmanlarını öz səsi ilə yazdırıb. Onun qəlblərə
sirayət edən səs tembri obrazı daha baxımlı edir. “Görüş”
filmindəki Musanı
yəqin ki, xatırlayırsınız. Bu adi mexanizator roludur. Amma səmimi, mehriban bir gəncdir. Sevdiyi qızın bütün şıltaqlıqlarına dözür,
sanki bütün bunlardan həzz alır.
“İstintaq davam edir” filmində Həsənağa Salayev həm baş rolda oynayıb, həm də bu ekran əsərinin
ikinci rejissoru olub. Mayor Rüstəmov
maraqlı obrazdır.
Onun bu rolu
ilə “Onu bağışlamaq olarmı?”
filmindəki Qüdrət obrazı
arasında bir oxşarlıq var. Hər ikisi polis işçisidir.
“Aygün” poeması əsasında çəkilmiş eyniadlı
film Azərbaycanda ilk bədii
televiziya filmi idi. Filmdə Əmirxan
obrazının yaradıcısı
da Həsənağa Salayevdir. O, bu obrazın daxili sarsıntılarını, ziddiyyətini,
çaşqınlığını olduqca təbii verib.
“Azərbaycanfilm” kinostudiyasının
bədii şurasının
uzun müddət üzvü olmuş Həsənağa Salayev xarici filmlərin Azərbaycan dilinə dublyajında da iştirak etmişdir. Onun repertuarı
həmişə rəngarəng
idi. İstər televiziyada, istərsə
də radio tamaşalarında
saysız-hesabsız rollar
yaratmışdır. Xüsusilə də, İ.Şıxlının
“Dəli Kür” romanı üzrə səhnələşdirilmiş radio tamaşasında Həsənağa
Salayevin təqdim etdiyi Cahandar ağa obrazı böyük şöhrət
qazandı. Həsənağa Salayevin səsindəki amiranəlik, mətinlik, qətiyyətlilik əsl bəy, xan xarakterinin
açılmasında əvəzsiz
rol oynadı.
Həsənağa Salayev ruhən, emosiya coşqunluğu, səs diapazonu ilə romantik aktyor idi, ancaq
lirik, dramatik və psixoloji rolları da məharətlə oynayırdı.
Çoxcəhətli yaradıcılığı ilə
müxtəlif səpkili
rollar yaradaraq sənət xəzinəmizin
ən parlaq incisinə çevrilmiş
aktyorun fəaliyyəti,
bütövlükdə, bir
örnəkdir. Təəssüf ki, onun teatr səhnəsində yaratdığı saysız-hesabsız
obrazlar lentə alınmayıb. Amma bədii
filmlərdəki maraqlı
obrazları bu istedadlı sənət fədaisinin aktyorluq məharətindən xəbər
verir.
Azərbaycan Dövlət İncəsənət
İnstitutunda səhnə
danışığı fənnindən
dərs deyirdi. Öz zəngin
təcrübəsini gələcək
aktyorlara öyrətməkdən
xüsusi zövq alırdı.
Aktyorun sənəti dövlət
tərəfindən yüksək qiymətləndirilib.
Milli teatr sənətinin
inkişafındakı xidmətlərinə
görə bir sıra mükafatlara layiq görülüb. 10 iyun 1959-cu ildə
Əməkdar artist, 1974-cü ildə isə Xalq artisti fəxri
adları ilə təltif edilib.
Yaradıcılığının ən müdrik çağında
– 54 yaşında qəfil
xəstəlik tapıb.
Hətta
ağır xəstəlikdən
səhnəyə belə
çıxa bilmirdi. 2 oktyabr 1981-ci ildə bu böyük
sənətkar dünyasını
dəyişdi.
Bu gün Həsənağa Salayev aramızda olmasa da, onun
əziz xatirəsi
sənətsevərlərin qəlbində əbədi yaşayacaqdır.
M. MÜKƏRRƏMOĞLU
Xalq qəzeti.- 2017.- 12
fevral.- S.7.