Xocalıda həm də
“mədəniyyət soyqırımı”
olub
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin bu il yanvarın 24-də Xocalı
soyqırımının 25-ci ildönümü haqqında
imzaladığı sərəncam
bizi böyük faciələrimiz və itkilərimiz
haqqında növbəti dəfə düşünməyə,
bu ağrılarımızı dünya ictimaiyyətinə
olduğu kimi çatdırmağa çağırır. Təbii
ki, sərəncamın imzalanmasından sonra bütün
dövlət qurumları və qeyri-hökumət təşkilatları
bu istiqamətdə öz üzərlərinə düşən
vəzifələrin icrasına başlayıblar. Xəritədən
silinmiş, yüzlərlə sakini qəddarlıqla
öldürülmüş, minlərlə sakini
yaralanmış, əsir götürülmüş və ya
didərgin salınmış qədim şəhərimizin
taleyi barədə hamı nə isə demək, o yerlərə
qayıdacağımız günün tezləşdirilməsinə
töhfə vermək istəyir.
Prezident sərəncamında deyilir ki, Xocalı faciəsini törətməklə Azərbaycana qarşı hərbi təcavüzün miqyasını daha da genişləndirən və Dağlıq Qarabağın hüdudlarından kənara çıxaraq Laçın, Kəlbəcər, Ağdam, Cəbrayıl, Füzuli, Qubadlı, Zəngilan rayonlarını işğal edən Ermənistanın apardığı etnik təmizləmə siyasəti nəticəsində 20 min soydaşımızın həyatına son qoyulmuş, 50 mindən çox insan yaralanmış və əlil olmuş, torpaqlarımızın 20 faizi işğala məruz qalmışdır. BMT-nin Təhlükəsizlik Şurasının dörd qətnaməsinə, Avropa Parlament Assambleyasının, İslam Əməkdaşlıq Təşkilatının, Qoşulmama Hərəkatının və eləcə də digər beynəlxalq qurumların qərarlarına baxmayaraq, Ermənistan–Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsi beynəlxalq hüquq normalarına uyğun, ölkəmizin ərazi bütövlüyü çərçivəsində öz həllini bu günədək tapmamışdır.
2017-ci ilin əvvəlində şahidi olduğumuz bir neçə
hadisə sübut edir ki, biz o yerlərə mütləq
qayıdacaq və yağı düşmənin viranəyə
çevirdiyi yurd yerlərimizi
yenidən bərpa edəcəyik. Ancaq çox təəssüf
ki, türk mədəniyyətinin düşməni olan ermənilər
işğal etdikləri bütün ərazilərdə
tarixi, mədəni abidələrimizi yerlə-yeksan edib,
sözün həqiqi mənasında əsl mədəniyyət
soyqırımı törədiblər. Bir çox hallarda isə
həmin abidələri oğurlayıblar ki, sonradan erməni
abidəsi kimi təqdim etsinlər. Oğurlanmış abidələrin
qaytarılması kimi dağıdılmış məbədlərimizin
bərpası da çox çətin
olacaq. Amma zənnimcə,
dövlətimiz o işin
də öhdəsindən gələcək. Söhbət
bilavasitə Xocalıdan getdiyinə görə bu yazıda məhz
yağı əlində olan Xocalı abidələri barədə
qısaca söz açmaq istəyirik.
Təbii ki, yağı qəsdinə məruz qalmış bu şəhərimiz Azərbaycanın ən qədim yaşayış məskənlərindən biri olduğuna görə burada tarixi-mədəni abidələr daha çoxdur. Ancaq onların ən dəyərlisi, dünya memarları tərəfindən yüksək qiymətləndirilən Xocalı türbəsidir. XIV əsrə aid olan Xocalı kurqanları sahəsində, yonulmuş ağ daşlardan tikilmiş Xocalı (Xoca Əli) on iki bucaqlı quruluşda olması və giriş qapısının çox qabarıq, lakin sadə daşdan oyma ornamentlə işlənməsi onu dövrün başqa abidələrindən xeyli fərqləndirir. Xocalı türbəsinin daş üzü qopub töküldüyündən, onun xarici görünüşü qeyri-adi bir şəkil almışdır.
Tarixi mənbələrdən oxuyuruq ki, ərazisi ən qədim memarlıq və ilk mədəniyyət abidələri ilə zəngin olan şəhərdəki bu türbənin və yenə də XIV əsrə aid olan dairəvi türbənin ətrafında son tunc və ilk dəmir dövrünə aid nekropol, kurqan və sair var. Burada Xocalı qəbiristanlığı – son tunc və ilk dəmir dövrünə (e.ə.VIII-VII əsrlər) aid arxeoloji abidələr, daş qutu və kurqanlardan ibarət, müxtəlif tipli saxsı qablar, silahlar (qılınc, xəncər, nizə və ox ucluğu, balta-təbərzin), qızıl, tunc, balıqqulağı, əqiq, şüşə və sairdən hazırlanmış bəzək əşyaları, tunc əmək alətləri və əsləhələr aşkar edilmişdir. Burada çoxlu sayda "Qoç və yəhər" şəkilli qəbir daşı, müqəddəs ziyarətgahlar – Seyid Cəlal ocağı, Cahan nənə ocağı var.
Xocalı şəhəri və Əsgəran qəsəbəsi arasında, Qarqarçayın sağ və sol sahillərində XVIII əsrə aid Əsgəran qalası mövcuddur. İki istehkamdan ibarət olan həmin qalanı Qarabağ xanı Pənahəli xan tikdirmişdir. Sağ sahildəki qala bürcü ikiqat daş divarlardan ibarətdir. Sol sahildəki qala dördkünc bürclüdür. Divarların qalınlığı 2-3 metrdir. Alimlər yazırlar ki, 1810-cu ildə Rusiya ilə İran arasında sülh danışıqları Əsgəran qalasında aparılmışdır.
1991-ci ildə yaradılmış Xocalı rayonunda olan, 1992-ci ilin fevralından düşmən tapdağında qalan tarixi abidələrimizin bir neçəsinin adını yada salaq. Alban məbədi (905-ci il) – Şuşa kəndi, Alban məbədi (1100-cü il) – Çanaxçı kəndi, Alban məbədi (1065-ci il) – Çanaxçı kəndi, Alban məbədi (1100-cü il) – Xaçmas kəndi, Alban məbədi (1122-ci il) – Xansıx kəndi, Alban məbədi (1202-ci il) – Armudlu kəndi , Günbəz – Xocalı kəndi, Qoç və yəhər şəkilli qəbir daşları – Xocalı kəndi, Qədim tarixə malik olan Alban abidələri – Xocalı kəndi, Qədim alban kilsəsinin qalıqları – Kərkicahan qəsəbəsi, “Börgün qayasında olan kilsə” alban kilsəsi – Meşəli kəndi, “Yeddi kilsə” alban kisəsi – Meşəli kəndi , “Durpasuda olan kilsə” Alban kilsəsi – Meşəli kəndi,“Balaca suda olan kilsə” alban kilsəsi – Meşəli kəndi , “Əvəzin yurdunda olan kilsə” alban kilsəsi – Meşəli kəndi, Xocalı qəbiristanlığı e. ə. VIII-VII əsrlər.
Bundan başqa, düşmən tapdağında çoxlu sayda dini abidələrimiz də qalmışdır. Məsələn, günbəz ziyarətgahı (XIII əsr), Türbə (XIV əsr), Seyid Cəlal ağanın ocağı – Xocalı şəhəri, Cahan nənə ocağı – Xocalı şəhəri, Qaranın ocağı – Kərkicahan qəsəbəsi, Darılı piri – Kosalar kəndi. Meşəli kəndindəki Teymurləngin qalası və Əsgəran qəsəbəsindəki Əsgəran qalası (XVIII əsr) Azərbaycan memarlıq tarixinin dəyərli nümunələrindəndir.
Biz əminik ki, Azərbaycan Prezidentinin qətiyyəti, Milli Ordumuzun qüdrəti və dünya ictimaiyyətinin dəstəyi ilə biz öz ata-baba torpaqlarımıza qayıdacaq və min illər boyu sahibi olduğumuz mədəni irsimizin bərpasına çalışacağıq.
İsaq
ƏMƏNULLAYEV
Xalq qəzeti.- 2017.- 26 fevral.- S.9.