Sumqayıt hadisələri: erməni
təxribatının məkrli səhifələri
(əvvəli qəzetin
28 fevral nömrəsində)
“Krunk” hadisədən qabaq ermənilər
arasında təşviqat vərəqələri
yayırdı
Sumqayıtda
baş verən hadisələrin canlı şahidləri var və
onlar hadisələrə qədər Sumqayıtda ekstremist
qrupların peyda olması haqqında hüquq-mühafizə
orqanlarına ətraflı izahatlar vermişlər. Bir
neçəsini oxucuların diqqətinə çatdırmaq
istərdim.
İqor Ağayev:
“Çalışdığım 2 saylı
ixtisaslaşdırılmış mexanizasiya idarəsində
azərbaycanlılarla yanaşı, ruslar, ermənilər, yəhidilər,
ləzgilər, udinlər, ukraynalılar işləyirdilər.
1988-ci ilin fevral hadisələri ərəfəsində
ekstremist fikirləri ilə diqqəti cəlb edən Nobel
Andriyan tez-tez işə çıxmırdı. Sonralar
məlum oldu ki, Qarabağa gedirmiş və “Krunk”un fəal
üzvlərindəndir. Nobelə iş yoldaşları onun
haqqında ciddi tədbir görüləcəyini söyləyəndə,
o, ehtiyatsızlıq edib belə bir söz işlətmişdir:
“Sumqayıtda tezliklə nə isə çox ciddi bir hadisə
baş verəcək, sanki zəlzələ olacaq, mən ailəmlə
buranı tərk etməliyəm”. Mən ona dedim: “Nobel, mən bilirəm, sən niyə
buradan qaçırsan. Sənin ekskovatorunun kabinəsindən
“Krunk” cəmiyyətinin Sumqayıtda yaşayan üzvlərinin
siyahısını tapmışam və siz yəqin ki, burada
nə isə bir “oyun” çıxartmaq istəyirsiniz, ona
görə özün “aradan çıxmaq” istəyirsən.
Nobel ertəsi gün yox oldu. Həmin
dövrdə idarədə çalışan erməni millətindən
olan Adolf Suklasov məhkəmədə şahid kimi ifadə
verərkən demişdir: “Sumqayıt hadisələrini azərbaycanlılar
yox, ermənilər özləri törədiblər”.
Fərhad Mövsumov, Sumqayıt səhiyyə
şöbəsinin qarajında usta işləyib. “Qarajın müdiri Karlen Babayan idi. Ətrafına erməni millətindən olan
etibarlı kadrlar toplamışdı. Hadisələrdən
əvvəl onun yanına bizim tanımadığımız
adamlar toplaşırdı. Erməni dilində
danışırdılar. Sonralar Yerevandan, Stepanakertdən
Karlenin yanına ermənilər gəlməyə
başladı. Onları kabinetində qəbul
edirdi və içəri heç kimi buraxmırdı. Doğrusu, onların söhbətləri ilə
maraqlanmırdım. Əmək haqqı
veriləndə qarajda çalışan erməni ustalar
Karlenin kabinetinə çəkilirdilər. Bu da bizdə şübhə yaradırdı. Sonralar məlum oldu ki, onlar Dağlıq Qarabağda
fəaliyyət göstərən “Krunk” cəmiyyətinə
hər ay maddi yardım edirlər. 1988-ci
ilin fevral ayının ortalarında başa düşdüm
ki, K.Babayan qarajda “Krunk” cəmiyyətinin özəyinin rəhbəri
olub. Karlenin yanına Sumqayıtda baş
verən hadisələrdə iştirak edən qatı cinayətkar
Eduard Qriqoryan da iştirak edirdi. Əvvəllər
onu “Paşa” kimi tanıyırdım. Çox
hiyləgər və bic idi. Bizimlə həmişə
Azərbaycan dilində danışırdı. Sumqayıtda iğtişaşlar zamanı
“Paşa”nı tanıdım və onun E.Qriqoryan olduğu mənə
məlum oldu”.
Sevda Nuriyeva: “Uzun müddət kimya istehsalat
birliyində yerləşən 0177 saylı əmanət
kassasında müdir işləmişəm. Müəssisədə
ermənilərin sayı heç də az
deyildi. Onların əksəriyyəti bizim əmanətçilər
idi. 1988-ci ilin fevral ayında ermənilərin,
demək olar ki, hamısı kassadan pullarını
çıxartdılar. Sonralar mənə
məlum oldu ki, erməni millətindən olan Marina Osipyan
bütün bunların təşkilatçısı olub.
Onlar hər ay kassadan çıxarılan
pulları “Krunk” cəmiyyətinə keçirirdilər.
Kollektivimizdə çalışan Lida
Martirosyan, Siranuş Barabonyan və Ramella Ayrapetyanın
Sumqayıtı tərk etmək niyyətləri yox idi.
Lakin Stepanakertdən olan zənglər, Sumqayıtda “Krunk” cəmiyyətinə
rəhbərlik edən qatı şovinist ermənilər
onları məcbur etdilər ki, şəhərdən
çıxsınlar.”
Valentina Mehdiyeva: “1959-cu ildən Sumqayıt
şəhərində yaşayıram. 11
saylı orta məktəbi bitirdikdən sonra rabitə idarəsində
telefonçu vəzifəsinə işə düzəldim.
35 il bu kollektivdə
çalışdım. İşimiz
üç növbədən ibarət idi. Kollektivimizdə erməni millətindən olan kadrlar
çox idi. Aramızda mehribanlıq
hökm sürürdü. 1988-ci ilin əvvəllərindən
ermənilərin azərbaycanlılara, ruslara qarşı
münasibətləri dəyişməyə başladı.
Həmin ay Ermənistana və Stepanakerdə
sifarişlər çoxaldı. Biz həmin sifarişlərin
məzmunu ilə tanış ola bilmirdik. Bütün danışıqlar əvvəllər
rus dilində aparılırdı. Fevral
ayında isə sifarişləri ermənilər öz dillərində
aparırdılar.
Ermənilərin
iş zamanı bir-birinə kustar şəkildə çap
olunmuş vərəqələrin ötürməsinin
şahidi olduq. Onlar bu materialları bizdən
gizlədir, ayrı otağa çəkilib oxuyurdular. 1988-ci ilin axırlarında ermənilərin
şovinist və qatı millətçi xarakterləri üzə
çıxdı. Ekstremist ruhlu ermənilər
arasında Emma Aruşanyanı göstərmək olar. Onun yanında tez-tez gənc oğlanları görmək
olardı. Onlar pıçıltı ilə
erməni dilində danışırdılar. Əvvəllər belə hadisələrə rast gəlməmişdik.
Həmin oğlanların geyimləri bizi
heç maraqlandırmırdı. Qara
plaşlı və saqqallı cavanlar idilər. Sonralar məlum oldu ki, Dağlıq Qarabağdan gəlmədirlər
və Sumqayıtda iğtişaşların törədilməsində
fəal iştirak ediblər”.
İzlər hara aparır?
M.Qorbaçovun “yenidənqurma” siyasəti
özünü doğrultmadı. Bu siyasi pərdə
arxasında milli zəmində münaqişələr
qızışdırılırdı. Moskva
isə susurdu. İlk iğtişaşlar hamıya məlum
olduğu kimi, 1986-cı ildə Alma-Ata (indiki Almata) şəhərində
baş verdi. Aparılan
araşdırmalar və Qazaxıstanda nəşr olunan
kütləvi informasiya vasitələrindən məlum olur ki,
iğtişaşlardan əvvəl fəhlələrə
“KQB” (DTK) tərəfindən silah paylanılmışdı.
Bu da iğtişaş zamanı qarşıdurma
yaratdı, qan töküldü və respublikada vəziyyəti
xeyli gərginləşdirdi.
1992-ci il
aprel ayının 17-də “Komsomolskaya Pravda” qəzetinə
müsahibə verən ulu öndər Heydər Əliyev
Qazaxıstanın Alma-Ata şəhərində baş verən
hadisələrin günahkarının M.Qorbaçov
olduğunu vurğulayaraq demişdir: “Qazax millətçiliyi”
ifadəsini ilk dəfə məhz M.Qorbaçov işlətmişdir”.
Mərkəz, Kreml yerlərdə olan hadisələrdən
məlumatlı idilər. Lakin qarşısı
alınmırdı. Nəticədə 1988-ci ildə
Sumqayıtda, 1989-cu ildə Tiflisdə, Fərqanədə,
Oşda, 1990-cı ildə Bakıda, 1991-ci ildə Vilnüsdə
iğtişaşlar baş verdi.
Görkəmli jurnalist E.Albaz SSRİ dövlət
təhlükəsizlik orqanlarının apardığı
gizli planlar və həyata keçirdikləri təxribatlar
haqqında silsilə məqalələri ilə oxuculara
yaxşı tanışdır. O, 1992-ci ildə, Moskvada nəşr
olunan “Ìèíà çàìåäëåííîãî äåéñòâèå” kitabında yazır: “Tiflisdə 9
aprel günü ərəfəsində Gürcüstanın
Dövlət Təhlükəsizlik Komitəsinin polku hazır
vəziyyətə gətirilmişdir. KQB əməkdaşları
insanları meydandan tankla, istehkamçı dəmir bellərlə
dağıdanda foto və video kameralar ilə çəkməyə
başladılar”.
DTK-nın dəst-xətti Özbəkistanda da həyata
keçirildi.
Fərqanə şəhərində baş
vermiş hadisələrdə xüsusi xidmət
orqanlarının əli vardı. Sovet İttifaqı
Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsinin katibi, Siyasi
Büronun üzvü A.Yakovlev “Sumerki” kitabında yazır:
“Bir neçə konflikt və həyəcanlı hadisədən
tutmuş, Novoçerkasskdan başlayaraq fəhlələrin
güllələnməsi, Alma-Ata, Sumqayıt, Fərqanədə
insan qanının axıdılması SSRİ Dövlət Təhlükəsizlik
Komitəsinin ssenarisi əsasında baş vermişdir”.
Analogiyaya
fikir verin: Alma-Atada, Tiflisdə, Fərqanədə, Oşda,
Taşlakda, Uzendə Sumqayıt ssenarisinə uyğun təxribat
yaradıldı. Regionda milli-etnik qruplar
arasında münasibətlər gərginləşməyə
başladı. Taşlakda yerli əhaliyə tanış olmayan adamlar peyda oldular və
kütləni iğtişaşlara səsləməyə
başladılar. İğtişaşların
yaxınlaşması haqqında Moskvaya, Mərkəzi Komitəyə
məktublar göndərilir, lakin bütün müraciətlər
cavabsız qalırdı. Hadisələrdən əvvəl
Uzendə yaşayan taciklərin 13 faizi özlərinin və
ailə üzvlərinin təhlükəsizliyi üçün şəhəri
tərk etmişdilər.
1989-cu ilin yay aylarında Fərqanədə, Oşda,
Uzendə milli etnik zəminində yaranan konfliktlər səbəbindən
qan töküldü. İğtişaşların
qarşısını almaq üçün şəhərə
qoşun yeridildi, komendant saatı elan olundu. Məgər bütün bu hadisələr
Sumqayıt hadisələrinin davamı deyildimi? Davamı
idi! Sual olunur: Məgər bütün bu hadisələrdən
Qorbaçovun, xüsusi xidmət orqanlarının xəbəri
yox idimi? İğtişaşların qarşısını
almaq üçün kifayət qədər hərbi qüvvə yox
idimi? Var idi!
Dediklərimizə
aydınlıq gətirmək üşün SSRİ Nazirlər
Sovetinin sədri işləmiş N.Rıjkov özünün
“İñtîêi razruşeniye” kitabında
yazır: “Qorbaçov ölkədə milli zəmində
yaranan kəskin münaqişələr zamanı həmişə
xaricə səfər edərdi. Bundan istifadə
edən qüvvələr bu hadisələri Siyasi Büroda
olan konservativ qrupların üzərinə
yıxırdılar. Qorbaçov, Yakovlev, Şevardnadze,
Medvedev isə kənarda qalırdılar. Qorbaçov
həmişə onları özü ilə səfərlərə
aparırdı. Çox adam sadəlövhlüklə
buna inanırdı. Məgər bu miqyasda olan
hadisələr bir neçə günə hazırlanıb həyata
keçirilə bilərdimi? Bu hadisələrin
kökü, mahiyyəti və nəticələri
üçün günlər çox azlıq təşkil
edir. Baş katib dünyanın hansı bir
guşəsində olmasına baxmayaraq, hər şeydən xəbərdar
idi”.
Orta
Asiyada nəşr olunan kütləvi informasiya vasitələrinin
yazdıqlarına diqqət yetirək:
“Ferqanskaya
Pravda” (iyun, 1989): “Adama elə gəlirdi ki, tufanın
yaxınlaşdığını xəbər verən
heç bir əlamət yoxdur. Səhərdən
Taşlakda sakitlik hökm sürürdü. Ancaq saat 10 radələrində “Avrora”
kinoteatrının yanında qızışmış izdiham
toplaşmağa başladı. Onları
sakitləşdirmək üçün raykom işçiləri
hadisə yerinə gəldilər. Ancaq bu
da kömək etmədi. Çox təəccüblüdür
ki, düşməncəsinə əhval-ruhiyyədə olan
adamların arasında, demək olar ki, yerli əhalidən, yəni
taşlaklılardan heç kim yox idi. Məhz
onlar, yəni düşmən əhval-ruhiyyədə olanlar
Mesxeti türklərinə divan tutmağa
çağırırdılar və tezliklə
“İnternosional” küçəsinə üz qoyub,
qarşılarına çıxan hər şeyi
darmadağın etdilər. İnsanlar
qırılır, evlər od tutub yanırdı”.
“Türkestan”
qəzeti (yanvar-fevral 1990): “Hər şey Kuvasaydan
başlandı...özbəklərlə Mesxeti-türkləri
arasında xırda məsələ üstündə konflikt
yarandı...şayiələr baş alıb gedirdi. Guya Kuvasayda uşaqları və qadınları
öldürürlər, evləri yandırırlar. Əslində isə belə hadisələr
olmamışdı. Taşlakda bir qrup
ekstremist müxtəlif silahlardan və lüləsi kəsik
tüfənglərdən atəş açdı. Partlayıcı paketləri və içində
yandırıcı maddələrlə doldurulmuş
şüşə qabları Mesxeti türklərinin evlərinə
atmağa başladılar. Bu, 4 saat davam
etdi. Özbaşınalıq və vəhşilik
baş alıb gedirdi. Bunun da böyük və
ağır nəticələri oldu. 43 ev
yandırıldı, 170 ev və mənzil qarət edildi, 10
maşın, 12 motosikl alova büründü. Qətl
hadisələri, zorakılıq halları baş alıb
getdi.
SSRİ
Daxili İşlər Nazirliyinin mətbuat mərkəzinin
verdiyi məlumata görə, hadisələrdə 99 nəfər
adam qətlə yetirilmişdir. Onlardan 20-si özbək, 69-u Mesxeti türkləri, 10
nəfəri isə başqa millətlərin nümayəndələri
olub”.
Orta Asiya respublikalarında baş verən hadisələri
misal gətirməkdə məqsədim bundan ibarətdir ki,
Sumqayıtda iğtişaşlar törədən erməni
millətindən olan ekstremist qrupların bir neçə
üzvü öz çirkin əməllərini başa
vurduqdan sonra təcili olaraq Özbəkistana yola
düşmüşdülər. Bu bir daha onu göstərir
ki, millətlərarası münaqişələrin
yaradılması və alovlanması Moskvaya, ölkə rəhbərliyinə
lazım idi.
HAŞİYƏ:
Ermənilərin Özbəkistanda milli zəmində yaratdıqları
münaqişənin kökü dərindir. “Daşnak
sütyn” partiyasının, onun terrorist təşkilatları
1918-20-ci illərdə Qafqazda, o cümlədən Orta Asiyada
milli-etnik qruplar arasında münaqişələr yaradır,
kəndləri yandırır, insanları qətlə
yetirirdilər. Azərbaycanda baş verən
hadisələrə toxunmaq istəmirəm. Bu haqda kifayət qədər yazılıb. Daşkənddə nəşr olunan “Turkestan i
Yujnıy Kavkaz XIX-XX vekax. Daşnaki ot Ferqani do Karabaxa” kitabının müəllifi
Ş.Salamov yazır: “Daşnaklar Qafqazda olduğu kimi, Orta
Asiyada da yerli əhaliyə qarşı özlərini vəhşicəsinə
aparır, qəddarlıq göstərir, cinayət törədirdilər.
Onlar əsl başkəsənlər,
soyğunçular və quldurlar idi. Daşnaklar
Kokand şəhərini bütünlüklə
dağıdıb, yandırdılar. Yerli əhalini
isə qılıncdan keçirdilər. O illərin
şahidləri qeyd edirdilər ki, Kokand şəhəri
ölü şəhərinə çevrilmişdi.
Daşnaklar xəstəxananı, xəstələrlə
birlikdə diri-diri yandırdılar. Pambıqtəmizləmə
zavodunun 50 nəfər işçisini ailəsi ilə bir yerdə
qılıncdan keçirdilər. On məhəllənin
bütün sakinlərini qəddarcasına qətlə
yetirdilər. Qısa müddət ərzində
Kokandda 10 min dinc əhali qırıldı. Daşnaklar onların əllərini,
ayaqlarını, qadınların isə döşlərini kəsdilər.
1897-ci ildə Kokandın əhalisi 120 min nəfər
idi. 1926-cı ildə onların sayı
69.300 nəfər oldu. Daşnaklar qarşılarına
çıxan müsəlmanların hamısını
öldürür, evlərini qarət edir, sərvətlərini
oğurlayıb özləri ilə Qafqaza aparırdılar....
Erməni
tarixçisi Lalayan XX əsrin əvvəllərində
yazırdı: “Daşnaklar türk qadınlarını və
uşaqlarını, qocalarını və xəstələri
öldürməkdə maksimum şücaət göstərirdilər.
Qaniçən Andronikin və Amazaspomun
başçılığı ilə maksimum hünər
göstərərək, türkləri amansızcasına qətlə
yetirirdilər. Daşnaklar
boşaltdıqları kəndləri xarabazarlıqlara
çevirirdilər, hər yan meyitlə dolu idi. Beləliklə,
daşnak hərəkatının Orta Asiyada vəzifəsi
türkləri məhv etməklə nəticələndi...
Daşnakların
Türküstana gəlişindən əvvəl ermənilər
məşhur tacirlər idi, yerli əhali ilə konfliktə
girməzdilər... XVII əsrdə yaşamış erməni
tarixçisi S.Lexasi 1608-ci ildən başlayaraq 12 il Osmanlı imperiyasının
torpaqlarını qarış-qarış gəzmiş və
əmin olmuşdur ki, ermənilər türk
sultanlarının rəhbərliyi altında
kasıbçılıq çəkməmiş, əksinə,
rahat və firavan yaşamışlar. Onların
şəxsi evləri vardı, yüksək vəzifə
sahibləri idi, sərbəst şəkildə kilsələrə
gedirdilər. “Daşnaksütyun” partiyası onları türklərə
qarşı istifadə edir, imtina edənləri isə
qılıncdan keçirib günahı türklərin
üstünə atırdılar”.
Sumqayıtlılar erməniləri
necə xilas edirdilər?
İngilis
jurnalisti Tomas de Vaal “×åðíûé ñàä” kitabında yazır: “Bəlkə
də, Sumqayıtda – çox uğursuz bir şəhərdə,
minlərlə qaçqınların son dərəcə
qeyri-müəyyən və ümidsiz bir şəraitə
düşdüyü məkanda “qan tökülməsinin
qarşısı niyə alınmadı?” sualına cavab
axtarmaq düzgün deyil.
Əlbəttə, haqlı və məntiqli sualdır. Görəsən
sumqayıtlıları kim qorumalı idi və
nə üçün qorumadı? Bu suala birmənalı
cavab vermək çətindir. Kim istərdi
ki, yaşadığı, böyüyüb boya-başa
çatdığı bir şəhərdə
iğtişaşlar törədilsin, insanlar qətlə
yetirilsin, evlər yandırılsın, qarətlər edilsin?
Bizə elə gəlir ki, heç kim!
Yaxşı bəs onda şəhəri kim
qorumalı idi? Dinc, əmin-amanlıq və
dostluq şəraitində yaşayan yerli əhalimi? Qoruya bilərdi? Qoruya bilərdi! Əgər
Moskva, SSRİ-nin güc strukturları işə
qarışsaydı. Moskva isə bunu istəmədi, əksinə,
iğtişaşlara rəvac verdi.
Yüzlərlə ekstremist qrupunun silahlanmış
xuliqan dəstələrinin qarşısını ilk növbədə
hüquq-mühafizə orqanları almalı idi. Niyə
almadılar? Tomas de Vaal Sumqayıtda olarkən
bu sualın cavabını dəqiq öyrənməli idi.
Həmin dəhşətli günlərdə
Sumqayıt şəhər milis şöbəsinin rəisini
işdən kənarlaşdırmışdılar, orada
çalışan işçilərdən yuxarıdan verilən
göstərişə uyğun olaraq bütün silahlar
alınmışdı. Hətta
ovçular evində qeydiyyatda olan ov həvəskarlarının
silahları da müsadirə edilmişdi. Yerli
təhlükəsizlik orqanlarının rəhbəri
başqa vəzifəyə keçirilmişdi.
Sumqayıt Şəhər Partiya Komitəsinin birinci
katibi məzuniyyətdə idi. Sumqayıtın
hüquq-mühafizə orqanlarına şəhərdə
baş verən iğtişaşların
qarşısını almağı Moskvadan – SSRİ Dövlət
Təhlükəsizlik Komitəsindən gəlmiş yüksək
rütbəli işçilər qadağan etmişdilər.
Bunu şahid ifadələri də təsdiq edir.
Bəs sovet qoşunları? Onlar
necə, şəhəri qoruya bilməzdilər? Axı, sovet əsgərləri Sumqayıta bir
neçə gün əvvəl gəlmiş, məhəllə
və mikrorayonlarda dislokasiya olunmuşdular. SSRİ
müdafiə naziri D.Yazov bu sətirlərin müəllifi
“Sumqayıtın əks-sədası” sənədli filminə
verdiyi müsahibəsində demişdi:
“İğtişaşların qarşısını
qoşunlar ala bilərdilər. Lakin Ali Baş
Komandan M.Qorbaçovun əmri olmadan bizim heç bir insidentin
qarşısını almağa ixtiyarımız yox idi”.
SSRİ tarixindən məlumdur ki, bir
neçə şəhərdə, o cümlədən Tiflisdə
(1956), Novoçerkasskda (1962), Temirtauda (1959), Sumqayıtda
(1963), Çimkənddə (1964), Dneprodzerjinskdə (1972),
Leninoqorskda (1984) baş verən iğtişaşların
qarşısı sovet hüquq-mühafizə orqanları tərəfindən
bir günün içində alınmışdı. Belə böyük hərbi və fiziki qüvvəyə
malik olan Sovet ordusu, kəşfiyyat orqanları Qorbaçovun
dili ilə desək, bir qrup “xuliqan”ın əlində aciz idi?!
Çox gülünc görünür.
Tomas de Vaalın “Sumqayıtı niyə qorumadılar?”
sualı tez-tez xarici informasiya vasitələrinin səhifələrində
səslənir. Hadisələrdən 29 il
keçib. İngilis jurnalistinin diqqətinə
çatdırmaq istəyirəm ki, əgər
sumqayıtlıların humanizmi, dostluğu, fədakarlığı
olmasaydı, Sumqayıtda 26 nəfər erməni yox, bəlkə
də yüzlərlə erməni qırılardı. Bunu erməni kütləvi informasiya vasitələri
həmişə təkzib etməyə
çalışır. Lakin fakt
faktlığında qalır.
Sumqayıtlılar öz həyatlarını təhlükə
altına ataraq, ermənilərə öz evlərində,
bağlarında, rayonlarda sığınacaq verdilər, ac
qalmağa qoymadılar, onlara lazımi maddi və mənəvi
dəstək verdilər. Məgər bütün bunlar banditlərdən
qorumaq deyildimi? Onların məkrli və
cinayət xarakteri daşıyan əməllərinin
qarşısını almaq da azərbaycanlıların fədakarlığı
deyildimi?
Bunu Sumqayıtın komendantının və çox
sayda sumqayıtlıların, rusların, yəhudilərin və
ermənilərin izahatlarından aydın görmək olar.
General
Krayev, 1988-ci ildə Sumqayıtın komendantı. “Pravda” qəzeti,
21 mart 1988-ci il “Ölüm çox ola bilərdi.
Əgər yerli əhali kömək etməsəydi.
Avtobus sürücüsü elə həmin an
10 erməni ailəsini öz doğma rayonuna, Şəkiyə
apardı. Azərbaycanlı ailələri
binalarına hücum edən xuliqanların qabağını
kəsmişlər. Bir fəhlə öz
erməni dostu ilə avtobusda gedirdi. Xuliqanlar
avtobusun qabağını kəsib ermənini tələb
etdilər. Azərbaycanlı özü
yaralandı, dostunu isə xilas etdi”.
Azərbaycan Respublikası Baş Prokurorluğuna verilən
izahatlardan.
Sabir Qasımov: “1988-ci fevral ayının 28-də, təxminən
saat 17.30-da öz mənzilimdə idim. Blokda səs-küy
eşitdim. 3-cü mərtəbədə
yaşayıram. Qapını açanda
gördüm ki, 4-cü mərtəbədən
aşağı Mejlumyan Qriqori və onun həyat
yoldaşı Roza düşürlər. Hər
ikisinin sifətində qan izləri vardı. Ağlayırdılar. Dedilər
ki, onları döyüblər və xahiş etdilər ki,
onları gizlədim. Qonşularımı
mənzilimə gətirdim və yataq otağımızda gizlətdim.
Sonra həyətə düşdüm.
Blokun qarşısında mənə tanış
olmayan adamlar gördüm. Evə qayıdanda
Mejlumyanların bir qızını da gördüm, onu da
döymüşdülər. Qolundan tutub
evə gətirdim”.
Albina
Yesayan: “1988-ci il fevral ayının 28-də Sumqayıt
avtovağzalının yaxınlığında ailəmizin
başına fəlakət gələ bilərdi. Azğınlaşmış kütlə
üstümüzə hücum etdi. Tanımadığımız
azərbaycanlılar bizi müdafiə etdi, hətta quldur dəstəsi
ilə əlbəyaxa oldular. Sonra bizi
maşına otuzdurdular, hadisə yerindən
uzaqlaşdırıb, Sarıqaya bağlarında gizlətdilər.
Bu adamları tanımırdıq. Lakin onlar bizi ölümdən xilas etdilər”.
Xanım
İsmayılova: “Fevralın 25-dən 28-dək Bakıda
bacımgildə idim. Ayın 28-də evə
axşam qayıtdım. Binamızın
qarşısında xeyli adam
toplaşmışdı. Onlara diqqət yetirdim.
Tanış adama rast gələ bilmədim.
Mənzilimə yollandım. Blokda
qonşumuz Raya Avanesyanı şok vəziyyətində
gördüm. Qoluna girib evə gətirdim.
Sonra tanımadığım bir şəxs
Rayanın qızı Marinanı içəri saldı. 4-cü mərtəbədə 45 və 47-ci mənzillərin
qapılarını sındırırdılar. Orada
çoxlu adam var idi. Emma
Qriqoryanın nəvəsi Kristina qorxudan küncə
sıxılıb oturmuşdu. Mən onu
qollarımın arasına alıb qucaqladım. Kütlədən
kimsə dedi ki, qıza toxunmayım. Cavabında dedim ki, bu, mənim qızımdır və onu mənzilimə
apardım. Sonra qonşum Emma Qriqoryan Bakıdan gələn
qonaqları ilə bizə gəldilər. Onları
da ayrıca otaqda yerləşdirdim. Bir
azdan qapı döyüldü. Qapını
açdım. Kandarda Qriqoryan Nelya
qızı və oğlu ilə, Qriqoryan Valentina əri Exos və
oğlu ilə dayanmışdılar. Qorxularından
tir-tir əsirdilər. Onları içəri
buraxdım. Təhlükənin
sovuşduğunu öyrənmək üçün mənzildən
çıxdım. Bu vaxt tanımadığım bir adam bıçağı boğazıma dirəyib
dedi ki, niyə erməniləri evində gizlədirsən? Mən
ona dedim ki, mənzilimdə heç kim
yoxdur. Onlar açarları əlimdən
aldılar, evimə daxil olmaq istəyəndə kürəyimi
qapıya söykədim, heç kimi buraxmadım. “Adam
öldürmək istəyirsinizsə, məni
öldürün”, – dedim. Onlar bunun əvəzində
qızıl əşya, pul tələb etdilər. Üstümdə 402 rublu, qulaqlarımdakı
qızıl sırğaları, barmağımdakı
üzüyü çıxardıb onlara verdim. Onlar əlimdə nə vardısa aldılar, mənə
tərs-tərs baxıb çıxıb getdilər. Həmin adamın əynində qara rəngdə
“Layka” plaş var idi. Sumqayıtlıya
oxşamırdı. Rus dilində
danışırdı, ləhcəsindən erməni
olduğunu o saat anladım”.
Şagen
Avakyan: “40 ilə yaxındır ki, Sumqayıtda
yaşayıram. Bura Dağlıq Qarabağ
Muxtar Vilayətinin Hadrut rayonundan gəlmişəm. Bu illər ərzində ən qiymətli qazancım
o olub ki, çoxlu dostlarım var. Dar gündə bunlar
sübut olundu. Onlar bizi
azğınlaşan kütlənin əlindən xilas etdilər.
Qonşularım həmin günlərdə ailəmizi
öz evlərinə köçürüb, özləri
bizim keşiyimizi çəkdilər. Təhlükə
sovuşandan sonra isə bizi Nasoslu (Tağıyev qəsəbəsi-müəllif)
qəsəbəsinə apardılar. Burada
Vanya adında bir nəfərin evində qaldıq. 15 nəfərdən ibarət idik. Bizə hər cür qayğı və diqqət
göstərirdilər. Burada
yaşadığımız günlər Dəvəçi
rayonunun dağ kəndlərindən, Siyəzəndən,
Bakıdan, Sumqayıtın özündən çoxlu azərbaycanlı
dostlarım gəlib, bizi öz evlərinə dəvət
edirdi”.
Eduard
Yedilqaryan: “Özgəsinə kömək et ki, təhlükə
səndən uzaq olsun”. Azərbaycan atalar
sözünü həmişə qonşum feldşer-laborant
Şahnigar Bəbirova ilə rastlaşanda xatırlayıram.
Həmin ağır günlərdə Bəbirova,
demək olar ki, bizim xilaskarımıza çevrildi. “Xuliqanlar” bizim bloka daxil olanda onların
qarşısına çıxan Şahnigar oldu. Bu vaxt həyat
yoldaşı Sahib də gəlib
çıxdı. Onlar səhərəcən
yatmadılar, iğtişaşlarda iştirak edənlərə
müqavimət göstərdilər, onları həyətdən
qovmağa müvəffəq oldular. Bununla onlar beş erməni ailəsini ölümdən
xilas etdilər. Biz 19 nəfər idik. Aramızda qocalar, qadınlar və körpə
uşaqlar var idi. Bəbirovlar ailəsi, demək
olar ki, bizə ikinci həyat bəxş etdi”.
Zübeyir
Səfərov: “Həmin illər 6-cı mikrorayonda
yaşayırdım. Həyətimizdə milli məsələ
barədə heç bir vaxt söhbət olmazdı. 1988-ci ildə Sumqayıtda “Krunk” cəmiyyəti
haqqında danışmağa başladılar. Buna əhəmiyyət vermədik.
İğtişaşlar başlananda yetkinləşməmiş
gənclərin başında bizə tanış
olmayan qara plaşlı adamlar görünməyə
başladı. Həyətimizdə yaşayan
ermənilər təşvişə düşdülər.
Onları sakitləşdirdik. Mənim yaşadığım blokun ikinci mərtəbəsində
Mixail Avanesov, dördüncü mərtəbədə isə
Qriqori Arakelov yaşayırdılar. Biz hər
iki ailəni evimizdə gizlətdik. Sonra həyətdə
qonşulardan ibarət bir neçə dəstə düzəldib
mikrorayonumuzun giriş-çıxışını
bağladıq. Səməd Vurğun adına
küçədən axışan kütlə mikrorayona girmək
istəyirdi. Onlara imkan vemədik. Səhərəcən erməni ailələrini
azğınlaşmış quldurlardan qoruduq. Martın əvvəllərində Avanesovla, Arakelovun
ailələrini Bakıya, qohumlarıgilə apardım.
Qriqori yolda mənə dedi ki, bu işdə
qarabağlıların günahı yoxdur. Aranı
qızışdıran Qarabağın mafioz qrupları və
millətçi qüvvələridir”.
Fatma
İbrahimova: “Xuliqanların azğınlığı
hamını vahiməyə salmışdı. Qonşum
Yeva ağlaya-ağlaya bizə gəldi. Mən
onu sakitləşdirmək istədim. Özünə
toxtaqlıq verib dedi ki, özü üçün qorxmur,
qızı boyludur, uşaq gözləyir, sancıları da
başlayıb. Xəstəxanaya aparmağa
qorxur. Biz onu sakitləşdirdik. Sonra zəng vurub oğlumu çağırdım.
Yevanın qızı Susannanı oğlumun
maşınına mindirib doğum evinə apardıq. Susannaya bütün qayğını göstərdilər.
Biz Yeva ilə onun yanından ayrılmadıq.
Susannanın oğlu oldu. 3
kiloqram 600 qram. Doğum evinin baş həkimi
Şəhla Abışovanın diqqət və
qayğısını indi də unuda bilmirəm”.
Mixail
Qorin, “Kommunist Sumqaita” qəzetini redaktor müavini: (10.10.1989)
“Fevral hadisələrindən sonra mən Sumqayıt doğum
evində oldum. Ayın 28-də Valentina Babayan
dünyaya qız gətirmişdi. Anjela
Yeqanyanın da qızı olmuşdu. Həmin
gün akuşer Anjela Azizbekyan Xalidə Əhmədovaya
dünyaya uşaq gətirməkdə köməklik
etmişdir. Susanna Minasyanın oğlu
olmuşdu. Bir sözlə, fevralın 28 və
29-da doğum evində 38 nəfər uşaq doğulmuşdu.
Bir ölüm hadisəsi də
olmamışdı, zədə alanlar da həmçinin.
Aprel ayında fevralın 28-də dünyaya uşaq gətirən
Rita Atalyanın evində oldum. Ritanın dedikləri: “Doğum evində
sakitlik hökm sürürdü. Mənim
oğlum oldu. 3 kiloqram 100 qram. Adını Aleksandr qoymuşuq. “Saşa”
üçüncü övladımdır. Əvvəlki uşaqları həmin doğum evində
dünyaya gətirmişəm. Heç bir
problemim olmayıb. Doğum evində olan
şayiələr haqqında qayınanamdan eşitdim. Rayondan zəng vurmuşdu, mənə və
uşağa görə həyəcan keçirirdi. Soruşurdu ki, mən necə xilas olmuşam? “Haradan eşitmisən”, – deyə soruşdum.
Cavabında dedi ki, “bütün Moskvada şayiə
yayılmışdı ki, Sumqayıtda
200-300 nəfər erməni qətlə yetirilib. Guya, doğum evində anadan olan uşaqları
öldürüblər. Heç kim
də xilas etmirdi”. Qayınanamı sakitləşdirdim, dedim:
“Doğum evində heç bir problemə rast gəlmədim. Evə də səssiz-səmirsiz gəldim”.
Sumqayıt beynəlmiləl şəhər idi. Onun
haqqında dastanlar qoşulmuşdu. Burada
yaşamağın özü bir xoşbəxtlik idi. Sumqayıtda millətlərarası
ayrı-seçkilik heç bir vaxt olmamışdı. Hamının arzu və istəyi bir idi. Azərbaycanlıların başqa millətlərə
qarşı kin-küdurəti, paxıllığı, xəyanəti
heç bir vaxt olmamışdı. Ermənilər Azərbaycan
xalqına xain
çıxdılar. Öz mənfur siyasətlərini həyata
keçirmək üçün Sumqayıtda qan tökdülər,
nəticədə 32 adam qətlə
yetirildi. ABŞ-ın, Fransanın, İngiltərənin
Hollandiyanın, Rusiyanın bir sıra kütləvi informasiya
vasitələri erməni lobbisinin vasitəsilə bu rəqəmi
şişirtməyə başladılar. Fakt
isə faktlığında qalır.
Erməni millətçilərinin dedikləri və
uydurduqları 400, 500, 1000...nəfər erməninin
öldürülməsi Azərbaycan xalqına,
sumqayıtlılara atılan böhtandan başqa bir şey
deyildir.
Onların yazdıqları kimi, əgər azərbaycanlılar
həqiqətən “başkəsən”, “quldur” olsaydılar, onda
Sumqayıtda həqiqətən ölənlərin sayı
qat-qat çox olardı. Sumqayıtlılar isə
həyatlarını təhlükə altına atıb, fədakarlıq
nümunələri göstərdilər, sinələrini
qabağa verib, azğınlaşmış kütlənin
qarşısına çıxdılar, özlərinə xəta
yetsə də, evlərində gizlətdikləri erməni
qonşularını satmadılar.
Azərbaycanlılar erməniləri kütlənin əlinə
verə də bilərdilər. Lakin bunu etmədilər.
Vicdanları buna yol vermədi. Dar gündə
kiməsə arxa durmaq, yardım əlini uzatmaq azərbaycanlıların adətidir. Əgər
Sumqayıtda kimsə bu humanistlikdən özünə
qarşı təhlükə hiss edib, qonşusunu xilas etməkdən
çəkinsə idi, onu bütün el-oba qınayardı. Bu qınağın sahibi olmamaq üçün isə
azərbaycanlılar erməniləri Sumqayıtda erməni
faşistlərindən qorumalı oldular. Yuxarıda
gətirdiyimiz misallar bunu bir daha sübut edir. Hər bir xalqın yaxşısı da var, pisi də.
Lakin bunu ermənilərə aid etmək olmaz.
İnanmaq olmur ki, bir erməni öz millətindən
olan həmyerlisinə qarşı necə silah işlədə
bilər? Hardasa, həmin qatili
günahlandırmaq fikrindən əlavə, ona bu sifarişi
verib, kölgədə gizlənənlər daha çox məsuliyyətə
cəlb olunmalıdırlar. Həmin
insanlar dinc, əmin-amanlıq şəraitində yaşayan
bir qrup erməninin qanını tökməklə, yəqin
indi hansısa bir mərkəzdə, ilk növbədə
Moskvada yüksək kreslo sahibidirlər.
Nədənsə, Ermənistan rəhbərliyi,
ideoloqları, xaricdə yaşayan havadarları, satın
alınmış kütləvi informasiya vasitələri
sumqayıtlıların 1988-ci ilin ağır günlərində
göstərdikləri şücaətdən və fədakarlıqdan
yazmağı tamamilə unutmuşlar. Mənə elə gəlir
ki, Tomas de Vaalın “niyə qorumadılar?” sualına
sumqayıtlıların humanistliyini və dostluqda sadiqliyini
öyrənmək və qələmə alması vacib idi.
Azərbaycanın sürətlə inkişafında
Sumqayıt şəhərinin danılmaz əməyi
vardır.
Sumqayıtın bu il 68 yaşı tamam
olacaq. Tarixə nəzər salsaq görərik ki, Xəzərin
sahilində salınmış gənc bir şəhər az bir müddətdə böyük
sınaqlardan çıxmış, əsl əməksevərlər
və zəhmətkeşlər şəhərinə
çevrilmişdir.
Sovetlərin vaxtından qalmış, ekoloji cəhətdən
köhnəlmiş zavod və istehsalatlar
sökülmüşdür. Xaricdən müxtəlif
profilli yeni texnologiyalar alınmış, kiçik müəssisələr
yaradılmış, minlərlə fəhlə və mühəndis-texniki
işçi işlə təmin olunmuşdur.
Sumqayıtda yeni Kimya Sənayesi Parkı
yaradılmaqdadır. Elektroenergetika sahəsində yeni
infrastruktur layihələrin həyata keçirilməsi davam
etdirilir. Texnologiylar Parkında 20-dən
çox iri, müasir tipli istehsal sahələri fəaliyyət
göstərir.
Sumqayıtı gələcəkdə turizm mərkəzinə
çevirmək üçün böyük layihələr
hazırlanır. Xəzərin sahili abadlaşdırılır,
insanların mənalı istirahəti üçün hər
cür şərait yaradılır. Mehmanxanaların,
əyləncə parklarının, motellərin, yaxta –
klubların, iaşə obyektlərinin, ailəvi istirahət
zonalarının, idman komplekslərinin, mədəni-kütləvi
tədbirlərin keçirilməsi üçün mərkəzlərin
yaranması buna sübutdur. Son bir ildə Nəsimi adına Mədəniyyət və İstirahər
Parkının davamı olan yeni Dənizkənarı bulvar
öz gözəlliyi və möhtəşəmliyi ilə
bura gəzintiyə gələn qonaqları və turistləri
heyrətə gətirir. Bir il ərzində
böyük abadlıq işlərinin aparılması şəhər
rəhbərliyinin, Sumqayıt təəssübkeşlərinin
şücaətindən və doğma şəhərlərinə
olan məhəbbətindən xəbər verir.
Sumqayıtın mədəni-maarif həyatı da olduqca
zəngindir.
Burada Dövlət Universiteti, elmi-tədqiqat institutları,
kolleclər, musiqi məktəbləri, bir sıra mədəniyyət
sarayları, klublar, poeziya evi, dövlət teatrı fəaliyyət
göstərir.
Sumqayıt
Almaniyanın, Rumıniyanın, Misirin, Belarusun, Çinin,
Türkiyənin, İtaliyanın ayrı-ayrı şəhərləri
ilə əməkdaşlıq edir, dostluq əlaqələri
saxlayır.
Bütün bunları sadalamaqla onu demək istəyirəm
ki, nə qədər erməni siyasətçiləri,
tarixçiləri, politoloqları doğma şəhərimizə
ləkə vurmaq istəsələr də tarix, zaman
onların hamısının yalan olduğunu sübut edib. Artıq
dünya ictimaiyyətinə məlumdur ki, Xəzərin
sahilində yerləşən Sumqayıt inkişaf etməkdə,
böyüməkdə olan müasir, yaraşıqlı,
dostluğa sadiq bir diyara çevrilmişdir. Bu şəhərdə yaşamaq, qurub-yaratmaq bir
xoşbəxtlikdir.
Məqaləmi SSRİ Yazıçılar
İttifaqının sədri (1976) Q.Markovun
aşağıdakı sözləri ilə bitirmək istəyirəm. “Sumqayıt gənclərin
alın təri ilə qurulub, burada bir çox gənc ailə
qurub və xoşbəxt yaşayır. Zəhmətkeş
şəhər olan Sumqayıt başqa şəhərlərə
bir nümunədir”.
Eyruz MƏMMƏDOV,
Azərbaycan Respublikasının
Əməkdar jurnalisti
Xalq qəzeti.-
2017.- 2 mart.- S.7.