Böyük ustad
Əhmədxan Bakıxanov – 125
Milli musiqimizin cəfakeşlərindən
olan Ə.Bakıxanov haqqında bir neçə söz
Azərbaycan mədəniyyətinin
görkəmli nümayəndəsi görkəmli tarzən,
Xalq artisti, Əməkdar müəllim, Əməkdar incəsənət
xadimi, peşəkar musiqi kollektivlərinin təşkilatçısı,
çoxsaylı təsnif və rənglərin
yaradıcısı Əhmədxan Bakıxanovun anadan
olmasının 125 illiyi münasibətilə silsilə tədbirlərin
təşkil edilməsi nəzərdə tutulur.
Adətən, bu qəbildən olan tədbirlər haqqında yazarkən, həmkarlarımız, ilk növbədə, ortaya belə bir sual qoyurlar: Yubileyi keçirilən şəxsi ölkənin elmi - mədəni ictimaiyyəti necə xatırlayır? Biz həmin sualı cavablandırmaq üçün, ilk növbədə, böyük sənətkarın müasiri olmuş görkəmli ziyalıların vaxtilə söylədikləri ürək sözlərini yada salırıq. Məsələn, Xalq yazıçısı, akademik Mirzə İbrahimov demişdir: “Əhməd Bakıxanov təmkinli şəxs idi, xalq ifadəsi ilə desək, “ağır oturub batman gələn” adamlardan idi... O, musiqi aləminə həvəslə gələn yeni nəslin də sevimli ustadı, musiqi müəllimi olaraq yaşayacaqdır”. SSRİ Xalq artisti Fikrət Əmirov isə Əhməd Bakıxanovu bu şəkildə xarakterizə edirdi: “Axır vaxtlar yeni profilli, özünəməxsus ahəngi, repertuarı, ifaçılıq xüsusiyyəti və sair məziyyətləri olan xalq çalğı alətləri tərkibli ansambllar da yaranmışdır. Qocaman musiqiçimiz Əhməd Bakıxanovun, istedadlı tarzən Əhsən Dadaşovun rəhbərlik etdikləri ansamblları nəzərdə tuturam”. Xalq artisti, professor Süleyman Ələsgərov isə deyirdi ki, mən “Bayatı-Şiraz” simfonik muğamını Əhməd Bakıxanovun ifasında yazdığım melodiyalar əsasında bəstələmişəm.
Əlbəttə, bütün bunlar bizim kitablardan, xatirələrdən oxuduğumuz qiymətləndirmələrdir. Ancaq indi qələmə almaq istədiyim sətirləri hansısa kitabdan oxumamışam, mənə görkəmli muğam ustadımız, Xalq artisti Əlibaba Məmmədov danışmışdır. Ustad xanəndə danışır ki, mən Əhməd Bakıxanovu 1953-cü ildən tanıyırdım: “Adil Gəray, Seyid Şuşinski, Mirzə Mansur və Əhmədxan Bakıxanovun qarşısında imtahan verdim və məni Asəf Zeynallı adına Musiqi Məktəbinə qəbul etdilər. O vaxtlar Əhmədxan müəllim məni gələcəyi olan bir uşaq kimi qəbul edibmiş. Hələ birinci kursda oxuduğum vaxtlar bir gün bizim dərs keçdiyimiz otağın qapısını açdı. Seyid Şuşinskinin dərsi idi. Ağadan soruşdu ki, “Rahab”ı bu uşaqlardan hansı yaxşı oxuyur? Ağa dedi ki, Əlibaba. Mənə çevrildi. İmtahandan məni yadda saxlayıbmış: “Gəl ansambla, “Rahab”ı yazdırmaq istəyirəm”. Qulu Əsgərovla birlikdə gəldim səsyazma studiyasına. Əhmədxan müəllim dedi ki, mən “Rahab” muğamı haqqında danışmışam, amma nədənsə qəbul etmək istəmirlər. İndi göstərmək istəyirəm ki, “Rahab” nədir. Oxu. Oxudum. Dedi, hələlik yazıb rəhbərliyə göstərək. Sonra radio üçün lentə alarıq. Dedim olsun. Elə ayaq üstəcə oxudum, yazdılar.
...O vaxtlar hər bazar günü saat 2-də radioda “Muğamat” konserti olurdu. “Rahab”ı
yazandan iki-üç
gün sonra günorta vaxtı muğamata qulaq asırdım. Birdən
diktorun elanı məni bərk çaşdırdı: “Rahab”
– oxuyur Əlibaba Məmmədov”. Üstümə elə bil qaynar su töküldü.
Götürdüm müəllimə zəng elədim. Biz o vaxt ona Əhməd müəllim,
Əhmədxan müəllim
yox, birbaşa “müəllim” deyirdik.
Dedim, ay müəllim,
axı biz o muğamı
təzədən yazmalı
idik. Dedi, Əlibaba, “Rahab” necə oxunmalıdırsa,
o şəkildə oxumusan.
Daha təzədən yazmağa
nə ehtiyac var? Sonra “Bayatı-Şiraz” o şəkildə. Beləliklə, nə Əhmədxan müəllim məndən
əl çəkdi, nə də mən ondan.
Bu, Əhmədxan müəllimin
bir xanəndəyə
göstərdiyi qayğı
idi. İndi yada salın,
50-ci ildən 70-ci illərədək
nə qədər xanəndə olub? Əhmədxan müəllim onların
hamısına eynilə
mənim kimi qayğı göstərmişdi.
Bizim hamımız ona minnətdarıq, borcluyuq.
O, bizim üçün,
özü üçün
çalışmırdı. Musiqimiz, muğamımız, xalqımız
üçün çalışırdı.
Rəhbərlik etdiyi ansambl
rənglər çalırdı.
Həbib
Bayramovdan soruşdum ki, kimindir? Deyirdi müəllimin. Dəraməd çalırdı, deyirdim
kimindir, deyirdi müəllimin. Eləcə də
mənim bəstələdiyim
mahnıların hamısına
həyat verirdi.
Əhməd Bakıxanov Sadıqcan, Mirzə Mansur, Qurban Pirimov, Mirzə Fərəc kimi korifey tarzənlərin sırasında idi. Hətta, onun
novatorluq kimi üstünlüyü var
idi. Çoxlu rəng, dəraməd
yaratmaqla yanaşı,
unudulmuş xalq mahnılarını da işləyib hamının
malına çevirirdi.
“Güllü qafiyə” kimi.
İnsanlığına gəldikdə isə – o barədə söz deməkdə mən acizəm. Yəni o qədər alicənab,
xeyirxah, qonaqpərvər
və səmimi bir insan idi
ki, həmin keyfiyyətləri necə
ifadə etmək lazım olduğunu bilmirəm. Mən hələ də
heyranam, o nə qədər səbirli və enerjili insan idi. Onlarla xanəndə yetişdirmişdi, onlarla tarzən öyrətmişdi,
çoxsaylı rəng,
dəraməd yaratmışdı,
ansamblı saxlayırdı,
müəllimlik edirdi,
gözəl ailə başçısı idi,
hamıya xeyirxahlıq
edirdi... O, sadəcə,
böyük insan idi”.
Əhməd Bakıxanovun anadan
olmasının 120 illiyi
münasibətilə Azərbaycan
Respublikası Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinin təşəbbüsü
və sifarişi əsasında ərsəyə
gəlmiş “Ustad ömründən anlar” adlı kitabda (tərtibçi Əməkdar jurnalist İttifaq Mirzəbəylidir)
böyük sənətkarın
həyatının müxtəlif
illərini əhatə
edən çoxsaylı
xatirələr və
elmi-publisistik materiallar
toplanmışdır. Orada
oxuyuruq ki, Əhməd Bakıxanovun çoxsaylı tələbələri
arasında bəstəkarlardan
Xalq artistləri Əşrəf Abbasovu, Süleyman Ələsgərovu,
Arif Məlikovu, tarzənlərdən Adil Gərayı, Əliağa
Quliyevi, Həbib Bayramovu, Əhsən Dadaşovu, Əlikram Hüseynovu, Sərvər İbrahimovu, sonradan Moskvada yaşayan musiqişünas Davud Məmmədbəyovu və
başqalarını göstərmək
olar. Bundan başqa, İranın
məşhur tarzənləri
kimi şöhrət qazanmış Əli Səlimi və Adil Axundzadə də Əhməd müəllimin yetirmələrindəndir.
Qeyd edək
ki, Əhməd Bakıxanovun ifaçılıq
fəaliyyəti rəsmi
olaraq 1927-ci ildən, yəni radio komitəsinə
solist kimi dəvət olunduğu vaxtdan sayılır. Sonralar o, məhz
burada, indi onun adını daşıyan xalq çalğı alətləri
ansamblını yaratmış,
ömrünün sonuna
qədər bu kollektivə rəhbərlik
etmişdir. Azərbaycanın
məşhur xanəndələri
– Seyid Şuşinski,
Xan Şuşinski, Zülfü Adıgözəlov,
Şövkət Ələkbərova,
Əbülfət Əliyev,
Sara Qədimova, Zeynəb
Xanlarova, Tükəzban
İsmayılova və
başqaları bu ansamblla çıxış
edərək bənzərsiz
ifa nümunələri
yaratmışlar.
Əhməd Bakıxanovun yaradıcılığına,
nüfuzuna və adına bu
gün nəzər salanda isə növbəti dəfə onun böyüklüyünün
şahidinə çevrilirik.
Belə ki, Bakıda onun adını daşıyan
musiqi məktəbi, Suraxanı rayonunun Əmircan qəsəbəsində
küçə, Beynəlxalq
Muğam Mərkəzində
büstü var. Anadan
olmasının 100 illiyi
münasibətilə Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasında
(indiki Bakı Musiqi Akademiyası) gənc tarzənlərin birinci muğam, 120 illiyi münasibətilə
Musiqi Kollecində ikinci muğam müsabiqələri keçirilib.
Dövlət Teleradiosunun Xalq
Çalğı Alətləri
Ansamblı onun adını daşıyır.
Yeri gəlmişkən, həmin
ansamblın bədii rəhbəri, Xalq artisti Möhlət Müslümov Əhməd
Bakıxanovun ən layiqlı yetirmələrindən
biri olduğu kimi, həmin kollektivə də məhz ustadın arzu etdiyi şəkildə
rəhbərlik edir.
Ustadın tərtib etdiyi və 1964-cü ildə “Azərnəşr”də işıq üzü görmüş “Azərbaycan xalq rəngləri” kitabı Heydər Əliyev Fondunun prezidenti Mehriban xanım Əliyevanın təşəbbüsü və dəstəyi ilə ərsəyə gəlmiş beş cildlik “Azərbaycan muğam antologiyası”ına salınmışdır. Bundan başqa, böyük sənətkarın 125 illiyi münasibətilə Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin təşəbbüsü ilə bu il “Bakıxanovların şöhrət zirvələri” adlı kitab tərtib edilmişdir. Yubiley tədbirləri isə hələ qabaqdadır.
Rafiq SALMANOV,
Əməkdar mədəniyyət
işçisi
Xalq qəzeti.- 2017.- 6
oktyabr.- S.11.