Əsl adı Sofiya idi
Sofa Bəsirzadə
– 100
Amma hamı onu Sofa kimi
tanıyırdı. Soy adı Vəzirova olsa da, Bəsirzadə
kimi məşhurlaşmışdı. Sofa xanım Bəsirzadə
milli teatr və kino sənətimizin inkişafında
xüsusi xidmətləri olan aktrisalarımızdandır. O, səhnədə
bir-iki cümləsi olan personajlar da, xarakterik dramatik rol da
yaradıb, baş qəhrəman obrazlarında da
bacarığını sınayıb. Əsas olan bu idi ki,
aktrisanın daxili imkanlarının zənginliyi bu rolları
özününküləşdirmək imkanı verirdi. Sofa
xanım teatr səhnəsində 60 ildən çox
çalışıb. Səhnə görkəminin təravəti
həmişə göz oxşayıb, çevik plastikası
sevdirib onu. Çox işləməyi xoşlayardı. Eyni
gündə həm filmə çəkilir, həm də səhnədə
çıxış edirdi. Bir sözlə, öz peşəsindən
həzz alırdı.
Sofiya Bəsirzadə
(Vəzirova) 1918-ci il fevral ayının 28-də Kazan
quberniyasının köhnə Çukan kəndində
doğulmuşdu. İki yaşında olanda ailəsi Bakıya
qayıtmış və o, Bakıdakı 3 saylı məktəbdə
ibtidai təhsil almış, sonra 134 saylı məktəbdə
orta təhsilə yiyələnmişdir. Yuxarı siniflərdə
oxuyanda dram dərnəyinə üzv olmuşdu.
O,
1936-cı ildə Mirzə Fətəli Axundzadə adına
Bakı Teatr Məktəbinə daxil olmuş, həmin ilin
noyabrından başlayaraq, AMDT-nın tamaşalarında
kütləvi səhnələrdə, epizodik rollarda səhnəyə
çıxmışdı. 1938-ci il sentyabr ayının 1-də,
üçüncü kursda oxuyarkən, tələbə-aktrisa
AMDT-nın aktyor truppasına qəbul edilmişdir.
Teatrda
yüzdən çox obraz yaratmışdı. Hamısı
da bir-birinə bənzəməyən, müxtəlif
xarakterli rollar idi. Onun qəhrəmanları bəzən sakit təbiətli,
bəzən məğrur və öz əqidəsinə sədaqətli,
bəzən isə mənfi xarakterli qadınlar olurdu.
Rollarını sadalamaqla qurtaran deyil. Amma bir neçəsini
xatırlatmaq istərdik. Nisə xanım (“Lənkəran
xanının vəziri”), Sevər, Gülgün, Tanya,
Gülsabah, Gülnisə (“Oqtay Eloğlu”, “Od gəlini”,
“Yaşar”, “Dönüş” və “Solğun çiçəklər”),
Nina, Rübabə (“Şeyx Sənan” və “Səyavuş”), Məryəm,
Tamara, Tatyana (“Fərhad və Şirin”, “Vaqif” və
“İnsan”), Səadət (“Müsibəti-Fəxrəddin”),
Xanın qızı, Pəri cadu (“Köhnə dudman” və “Pəri
cadu”) kimi rolları o dövrün ən sevilən səhnə
qəhrəmanlarından idi.
Onun qəhrəmanları
arasında Anna Dmitriyevna (“Canlı meyit”), Fedra, Esrelya (“Dəlilər”,
“Sevilya ulduzu”), Peyanira (“Mehmanxana sahibəsi”) və s. xarici
ölkə yazıçı və dramaturqlarının əsərlərindən
rollar da var.
Sofa
xanım bu obrazların daxili dünyasını aça bilir,
cəmiyyətdə qadının rolunu qəhrəmanları
vasitəsilə təqdim edirdi.
Sofa Bəsirzadə
10-dan artıq bədii filmə çəkilmişdi. Onun kino
qəhrəmanları da müxtəlif xarakterli qəhrəmanlardır.
Məsələn, “Şərikli çörək” filmində
Roza rolunda oynayır. Müharibə dövründə
Bakının məhəllələrinin birində yaşayan
bu qadın filmin ağrılı motivinə bir
yüngüllük gətirir. Həyətdə toyuq
saxlayır, bu barədə xəbər tutan “upravdom” Paşa
Balayeviçlə Rozanın qarşılaşdığı
epizoddakı maraqlı dialoq filmə bir komizm gətirir.
“Upravdom”un “Gələrsən kontora, danışarıq” deyə
ona müraciət etməsi epizodu indi dillərdə dolaşan
məşhur ifadədir.
“Yol əhvalatı”
filmində isə Sofa xanım oğlanın nənəsi Sona
obrazını yaradıb. Bu komediya filmində onun qəhrəmanı
yaşlı qadın olsa da, çevikdir. “Anlamaq istəyirəm”,
“Avqust gələndə”, “Bizim Cəbiş müəllim”, “Dədə
Qorqud”, “İstintaq davam edir”, “Dəli Kür”, “Qara daşlar”,
“Romeo mənim qonşumdur” və bir neçə filmlərində
də o, maraqlı qadın rolları yaratmışdır.
Sofa
xanımın milli teatr və kino sənətimizin
inkişafında xüsusi xidmətləri olmuşdur. Onun əziz
xatirəsi heç zaman unudulmayacaq.
M. MÜKƏRRƏMOĞLU
Xalq qəzeti.- 2018.- 11 mart.- S.7.