Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
dövlətçiliyimizin
tarixində yeri və rolu
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
– 100
1918-ci ildə yaranmış ilk Azərbaycan
Demokratik Cümhuriyyəti də bizim milli sərvətimizdir,
tariximizin parlaq səhifəsidir. Ondan sonrakı illər,
onilliklər də həyatımızın böyük mərhələləridir,
parlaq səhifələridir, xalqımızın böyük
nailiyyətləridir. Məhz bunlar hamısı birlikdə
indiki müstəqil Azərbaycanın həm iqtisadi, elmi,
intellektual, həm də mədəni potensialını
yaradıbdır.
Heydər ƏLİYEV
Ümummilli lider
Àzərbàycàn õàlqı keşməkeşli və
şanlı, qəhrəmanlıqlarla dolu zəngin tarixə
malikdir. Xalqımız qədim dövrlərdən bəri
öz müstəqilliyi, tîrpàqlàrının
bütövlüyü naminə mübàrizə àpàrmış
və bu yîldà sàysız qurbànlàr vårmişdir. XX əsrdə Àzərbàycàn õàlqı iki dəfə müstəqillik əldə
åtmişdir. 1918-ci ildə yàrànmış və fəàliyyət
göstərmiş Àzərbàycàn Õàlq Cümhuriyyəti, Nàõçıvàn
və Şərur-Dərələyəz qəzàlàrını
özündə birləşdirən Àràz–Türk
Råspublikàsı, həmçinin rəhbərləri, əsasən,
azərbaycanlılardan ibarət Cənub-Qərbi Qafqaz
Cümhuriyyəti qısà ömür sürmüş, Sîvåt impåriyàsının
işğàlçılıq siyàsətinin qurbànı
îlmuşdur. Làkin înlàrın hər biri,
xüsusən də Àzərbàycàn Õàlq Cümhuriyyəti dövlətçiliyimizin
yàrànmàsı və inkişàfındà, õàlqımızın tàriõi
tàlåyində böyük rîl îynàmışlàr. Ümummilli lider
Håydər Əliyåv Àzərbàycàn Õàlq Cümhuriyyətinin fəaliyyətinə
böyük qədirbilənliklə yanaşaraq demişdir:
“Ən böyük nàiliyyət, tàriõimizə
yàzılmış qızıl səhifə îndàn ibàrətdir
ki, çîõəsrlik tàriõimizdə ilk dəfə Àzərbàycàn
õàlqı dövlət müstəqilliyini əldə ådə
bilmişdir, müstəqillik əhvàl-ruhiyyəsini hiss ådə,
dərk ådə bilmişdir, müstəqil yàşàmàq, öz tàlåyinin
sàhibi îlmàq duyğulàrını dərk ådə
bilmişdir”.
Məlum olduğu kimi, XX yüzilliyin əvvəllərində Rusiya imperiyası dərin hərbi-siyasi və iqtisadi böhranla üzləşmişdi. Rusiya bu ciddi problemi həll etmək üçün islahatlara başlamaq məcburiyyətində qalmışdı. Azərbaycan ziyalıları hələ 1905-ci ildən başlayaraq, bütün başqa tələblərlə bərabər, ölkənin türk-müsəlman əhalisinin imperiyanın mərkəzi hakimiyyət orqanlarında təmsil edilməsini, yerli idarəçiliyə və məhkəmə orqanlarında fəaliyyətə cəlb olunmasını tələb edirdilər. Onlar bu sahədə ayrı-seçkiliyin, məhdudiyyətin aradan qaldırılması uğrunda gərgin mübarizə aparırdılar.
Birinci dünya müharibəsinin sonlarına yaxın “xalqlar həbsxanası” sayılan Rusiya imperiyasının dağılması artıq qaçılmaz idi. Belə bir dövrdə Azərbaycan xalqı həm qədim dövlətçilik ənənələrinə, həm də ən müasir idarəçilik mədəniyyətinə yiyələndiyindən müstəqil dövlət kimi yaşamağa tam hazır idi.
Azərbaycan ziyalılarından bəziləri, o cümlədən Əlimərdan bəy Topçubaşov başda olmaqla peşəkar hüquqşünaslar Rusiya Dövlət Dumasında zəngin parlamentçilik təcrübəsi qazanmışdılar. Onlar Rusiya mütləqiyyətindən tamamilə fərqlənən, bütün hüquq və azadlıqların təmin olunduğu ən demokratik respublika sistemi yaratmağa hazır idilər. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti xadimlərinin demokratik dövlət yaratmaq ideyaları onların hələ Rusiya Dövlət Dumasında fəaliyyət göstərdikləri dövrdə formalaşmışdı. Buna görə də Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin parlamentli bir respublika kimi formalaşması tarixi reallıqdan doğurdu. Çarizmin devrilməsindən sonrakı hadisələrin real inkişafı da məhz bu istiqamətdə gedirdi.
1917-ci ilin fevralında Rusiyada 300 illik Romanovlar mütləqiyyəti devrildi. Monarxiya rejimi aradan qaldırıldıqdan sonra hakimiyyətə gələn Müvəqqəti hökumət Cənubi Qafqazın idarəçiliyi üzrə Xüsusi Komitə yaratdı. Lakin Müvəqqəti hökumət uzun müddət hakimiyyətdə qala bilmədi. 1917-ci ilin oktyabrında V.Leninin rəhbərliyi ilə bolşeviklər partiyası dövlət çevrilişi həyata keçirdi. Hakimiyyət dəyişikliyi nəticəsində Cənubi Qafqazdan Rusiyanın Müəssislər Məclisinə seçilən deputatlar Petroqrada və Moskvaya gedə bilmədilər. Onlar 1918-ci il fevralın 14-də Tiflisdə Zaqafqaziyanın ali hakimiyyət orqanı olan Zaqafqaziya Seymini, başqa sözlə Zaqafqaziya Parlamentini yaratdılar.
Zaqafqaziya Seymində Müsəlman fraksiyasını Müəssislər Məclisinə seçkilər zamanı Azərbaycanın, habelə bütün Cənubi Qafqazın bir milyondan çox türk-müsəlman seçicisinin səsini qazanmış 44 deputat təmsil edirdi.
Demək olar ki, üç ay fəaliyyət
göstərən Seymdə Gürcüstandan sosial-demokratlar
(menşeviklər) - 32 nəfər, Azərbaycandan
müsavatçılar və onlara qoşulmuş bitərəf
demokratlar - 30 nəfər və ermənilərin
“Daşnaksütyun” partiyası - 27 nəfər deputatla
iştirak edirdi. 1918-ci il aprelin 22-də Zaqafqaziya seyminin
azərbaycanlı, erməni və gürcü deputatları
paytaxtı Tiflis olmaqla Zaqafqaziya Demokratik Federativ
Respublikasının yaradıldığını elan etdilər.
Lakin sonradan Cənubi Qafqazın bir dövlət halında fəaliyyət
göstərməsinin mümkünsüzlüyü məlum
oldu. 1918-ci il mayın
26-da Cənubi Qafqaz Seyminin son iclası keçirildi. Gürcüstanın federasiyanın tərkibindən
çıxmasını bəyan etməsindən sonra seym
özünü buraxdığını elan etdi. Növbəti gün artıq buraxılmış
Zaqafqaziya Seyminin müsəlman fraksiyasının iclasında
Müvəqqəti Milli Şuranın yaradılması qərara
alındı. Şuranın sədri
M.Ə.Rəsulzadə, müavinləri isə H.Ağayev və
M.Seyidov seçildilər.
Mayın 28-də Tiflis şəhərində Qafqaz
canişinliyinin binasında Həsən bəy Ağayevin sədrliyi
ilə Azərbaycan Milli Şurasının tarixi iclası keçirildi. M.Ə.Rəsulzadə
Azərbaycanın müstəqilliyinə dair Batumda Osmanlı
imperiyası ilə danışıqlar apardığından,
İstiqlal Bəyannaməsinin elan olunduğu iclasa Azərbaycan
Milli Şurasının sədr müavini Həsən bəy
Ağayev sədrlik edirdi. Şura 24 nəfər
lehinə və 2 nəfər isə bitərəf qalmaqla Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyini bəyan etdi. Osmanlı Türkiyəsi iyunun 4-də Azərbaycanın
müstəqilliyini tanıyan ilk dövlət oldu.
Ölkəmizin müstəqilliyinin bəyan olunduğu 28 may
tarixli iclasda Azərbaycanın İstiqlal Bəyannaməsi qəbul
olundu.
İstiqlal bəyannaməsi bütün türk-müsəlman
dünyasında, ümumiyyətlə bütün Şərqdə,
ilk dəfə olaraq Azərbaycanda ən demokratik respublika idarə
üsulunun - parlamentli respublikanın yaradılacağından
xəbər verirdi. Azərbaycan Milli Şurasının İstiqlal Bəyannaməsində
deyilirdi:
1. Bu
gündən etibarən Azərbaycan xalqı hakimiyyətə
malik olduğu kimi, Cənub-Şərqi Zaqafqaziyanı əhatə
edən Azərbaycan da tam hüquqlu müstəqil bir dövlətdir.
2. Müstəqil Azərbaycan dövlətinin idarə
forması Xalq Cümhuriyyətidir.
3. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti bütün millətlərlə,
xüsusilə qonşu olduğu millətlər və dövlətlərlə
mehriban münasibətlər yaratmaq əzmindədir.
4. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti milliyyətindən,
məzhəbindən, sinfindən, silkindən və cinsindən
asılı olmayaraq öz sərhədləri daxilində
yaşayan bütün vətəndaşlarına siyasi
hüquqlar və vətəndaşlıq hüququ təmin
edir.
5. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti öz ərazisi
daxilində yaşayan bütün millətlərin sərbəst
inkişafı üçün geniş imkanlar yaradır.
6. Müəssislər Məclisi toplanıncaya qədər
Azərbaycanın başında xalqın seçdiyi Milli
Şura və Milli Şura qarşısında məsuliyyət
daşıyan Müvəqqəti hökumət durur.
Azərbaycan Milli Şurası adıçəkilən
ilk iclasında, eyni zamanda, bitərəf Fətəli xan
Xoyskinin başçılığı ilə Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin ilk Müvəqqəti Hökumətinin
tərkibini də təsdiq etdi. İlk Müvəqqəti Hökumət
bu tərkibdə idi:
Fətəli
xan Xoyski - Nazirlər Şurasının sədri və daxili
işlər naziri
Xosrov
Paşa bəy Sultanov - hərbi nazir
Məmməd
Həsən Hacınski - xarici işlər naziri
Nəsib
bəy Usubbəyov - maliyyə naziri və xalq maarif naziri
Xəlil
bəy Xasməmmədov - ədliyyə naziri
Məmməd
Yusif Cəfərov - ticarət və sənaye naziri
Əkbər
Ağa Şeyxülislamov - əkinçilik naziri və əmək
naziri
Xudadat bəy
Məlik-Aslanov - yollar naziri və poçt-teleqraf naziri
Camo bəy Hacınski - dövlət nəzarətçisi.
Beləliklə, Birinci Dünya müharibəsinin
başa çatması ərəfəsində və Romanovlar
mütləqiyyətinin devrilməsi ilə əlaqədar
olaraq formalaşmış çox mürəkkəb bir tarixi
şəraitdə Azərbaycanın şimal torpaqlarında
dövlətçilik ənənələrimiz yenidən,
özü də bu dəfə parlamentli respublika şəklində
dirçəldi. 1813-cü ildən sonra ilk dəfə
olaraq Azərbaycanın müstəqil idarə olunmasına
başlanıldı. Azərbaycanın bir
hissəsində - Şimali Azərbaycanda respublika quruluşu
yaradıldı.
Əsrin
sonlarında olduğu kimi, əsrin əvvəlində də
Azərbaycanın müstəqilliyini tanıyan ilk dövlət
Türkiyə idi və Osmanlı İmperiyası
özünün üzləşdiyi ciddi problemlərə
baxmayaraq, lazım olduğu halda Azərbaycana hərbi
yardım etməyi öz üzərinə
götürmüşdü. Artıq iyunun əvvəllərində
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin (AXC) xahişi ilə Nuru
paşanın başçılıq etdiyi İslam ordusu Gəncəyə
daxil oldu. Türk ordusunun Cənubi Qafqazda
irəliləməsindən narazı qalan Gürcüstan
hökuməti Azərbaycan Milli Şurasından
Gürcüstanı tərk etməyi tələb etdi. Bakı bolşeviklərin hakimiyyəti altında
olduğundan yeni Azərbaycan hökuməti Gəncəyə
köçmək məcburiyyətində qaldı.
Burada yarım il ərzində Müəssislər
Məclisi təsis etmək qərara alındı. Hökumətin ən prioritet vəzifəsi
Bakını erməni-bolşevik zorakılığından
qurtarmaq və Azərbaycanın ərazi
bütövlüyünü, suverenliyini təmin etmək idi.
Cümhuriyyət
hökumətinin qərarı ilə 1918-ci il
iyunun 26-da ilk hərbi hissə - əlahiddə korpusun
yaradılması barədə qərar qəbul edildi. Avqustun 1-də AXC-nin Hərbi Nazirliyi təsis edildi.
Həmişə hərb sənətində
böyük uğurlara imza atan general Səməd bəy
Mehmandarov dekabrın 25-də hərbi nazir, general-leytenant
Əlağa Şıxlinski nazir müavini təyin edildilər.
Avqustun 11-də hərbi mükəlləfiyyət
haqqında qərar qəbul olundu, milli orduya səfərbərlik
keçirildi. İyunun 27-də Azərbaycan-türk
dili dövlət dili elan olundu. Dövlət
quruculuğu daha da genişləndirildi.
1918-ci ilin mart ayından etibarən ermənilərin
törətdikləri cinayətlər Azərbaycan
xalqının yaddaşına əbədi həkk olunub. Minlərlə dinc azərbaycanlı
əhali yalnız milli mənsubiyyətinə görə məhv
edilib, ermənilər evlərə od
vurmuş, insanları diri-diri yandırmışdılar. Azərbaycanlıların soyqırımı
Bakı, Şamaxı, Quba qəzalarında, Qarabağda, Zəngəzurda,
Naxçıvanda, Lənkəranda və digər bölgələrdə
xüsusi qəddarlıqlarla həyata keçirilmişdi.
Bu ərazilərdə dinc əhali kütləvi
şəkildə qətlə yetirilmiş, kəndlər
yandırılmış, milli mədəniyyət abidələri
dağıdılıb məhv edilmişdi. Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti yarandıqdan sonra ölkə rəhbərliyi
1918-ci ilin mart hadisələrinə xüsusı diqqət
yetirmiş, Nazirlər Şurası 1918-ci il
iyulun 15-də bu faciənin tədqiqi məqsədilə
Fövqəladə İstintaq Komissiyasının
yaradılması haqqında qərar qəbul etmişdi. Komissiyanın vəzifəsi Birinci Dünya
müharibəsi dövründə bütün Cənubi Qafqaz
ərazisində türk-müsəlman əhaliyə
qarşı törədilən soyqırımı vəhşiliklərini
və onların əmlakının talan olunması məsələlərini
araşdırıb cinayətkarları məhkəmə məsuliyyətinə
cəlb etməkdən ibarət idi. Hökumətin
bu qərarı ilə, əslində, müstəqil Azərbaycanın
milli təhlükəsizlik sisteminin yaradılmasının əsası
qoyuldu. Fövqəladə Təhqiqat Komissiyasının
yaradılması ilə əlaqədar hökumətə məruzə
edən xarici işlər naziri M. Hacınski bildirirdi:
“Artıq dörd aydır ki, Azərbaycan ərazisinin müxtəlif
bölgələri quldur dəstələri tərəfindən
dağıdılır, bolşevik adı altında
özbaşına erməni hərbi hissələri və
başqaları mülki müsəlman əhalisinin həyatı
və əmlakına qarşı eşidilməmiş vəhşiliklər
törədirlər. Eyni zamanda, həmin quldur dəstələrinin
təşkilatçıları tərəfindən göndərilən
yanlış məlumatlar əsasında Avropa ölkələrində
ictimai fikir tamamilə əks istiqamətə yönəldilir.
Ümumdövlət maraqları, əhalinin zərərçəkən
qruplarının mənafeyi hökmən, elə bir təşkilatın
yaradılması zərurətini irəli sürür ki, o,
aşağıdakılarla məşğul olsun:
1.
Bütün zorakılıq hadisələrinin dəqiq
qeydiyyatının aparılması;
2. Həmin
zorakılıqların törədildiyi şəraitin müəyyən
edilməsi;
3. Müqəssirlərin
aşkar olunması və onların vurduqları zərərin
ümumi miqdarının müəyyənləşdirilməsi.
Bu təşkilat Fövqəladə Təhqiqat
Komissiyası xarakteri daşımalıdır, habelə bu
komissiyanın işinin nəticələri Avropanın əsas
dillərində (rus, fransız, alman və təbii ki, türk
dillərində) elan edilməli və geniş
yayılmalıdır. Bu komissiyanın təşkilinə yubanmadan başlamaq
lazımdır, çünki, bu gün, hadisələrin isti
izi ilə asanlıqla müəyyən edilməsi
mümkün olan bir çox işləri - şəxslərin
dindirilməsi, fotoşəkillərin çəkilməsi və
digər əşyayi-dəlillərin əldə edilməsi –
sonradan görmək çətinləşəcəkdir, hətta
ola bilsin ki, qətiyyən mümkün
olmayacaqdır.
Əgər
hökumət bu təkliflə razılaşırsa, onda mən
xahiş edərdim ki, həmin komissiyanın yaradılması
nazirlərdən birinə həvalə edilsin və
komissiyanın xərcləri üçün müvəqqəti
olaraq 50 000 rubl pul ayrılsın”(Azərbaycan
Respublikasının Dövlət Arxivi, fond 1061, siyahı 1,
iş 95, vərəq 1).
Qeyd etmək lazımdır ki, komissiya qısa bir vaxtda
çoxlu mətn və 100-dən çox fotoşəkildən
ibarət təhqiqat materialları hazırladı və
dünya ictimayyətinə çatdırmaq üçün
konkret işlər gördü. Fövqəladə Təhqiqat
Komissiyasının 35 cildlik sənədlərinin əksər
hissəsi Bakıda törədilən qırğınlarla,
yeddi cildi isə Şamaxıdakı soyqırımla
bağlı idi. Komissiya mart
soyqırımını, ilkin mərhələdə
Şamaxıdakı vəhşilikləri, Qubadakı
soyqırımı, İrəvan quberniyası ərazisində
ermənilərin törətdiklərı ağır cinayətləri
araşdırmış, bu həqiqətlərin dünya
ictimaiyyətinə çatdırılması istiqamətində
fəaliyyət göstərmişdir. 1919
və 1920-ci illərdə mart ayının 31-i Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətı tərəfindən ümummilli matəm
günü kimi qeyd edilmişdir. Bu, azərbaycanlılara
qarşı yürüdülən soyqırımı və
bir əsrdən artıq davam edən torpaqlarımızın
işğalı prosesinə tarixdə ilk dəfə siyasi
qiymət vermək cəhdi olmuşdur. Lakin
1920-ci ilin aprelində bolşeviklərin hakimiyyəti qəsb
etməsi nəticəsində Xalq Cümhuriyyətinin
süqutu bu işləri yarımçıq qoymuş və nəticədə,
Azərbaycan erməni-rus qüvvələrinin dəhşətli
soyqırımının miqyasını dünyaya, beynəlxalq
aləmə çatdıra bilməmişdir.
1918-ci il sentyabrın 15-də ağır
döyüşlərdən sonra Qafqaz İslam Ordusu Azərbaycan
xalq könüllü dəstələrinin köməyi ilə
Bakını azad etdi. Şəhər
S.Şaumyanın bolşevik-daşnak rejimindən sonra hakimiyyəti
ələ keçirmiş menşevik-daşnak
tör-töküntülərindən – “Sentrokaspi
diktaturası”ndan tamamilə təmizləndi.
1918-ci il sentyabrın 17-də F.Xoyski kabinetinin təşkilindən
üç ay sonra Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hökuməti
Bakıya köçdü. Bakı paytaxt elan
olundu. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
hakimiyyət dairəsi genişləndi.
Qafqazda ilk erməni dövləti 1918-ci ildə Qərbi
Azərbaycan torpaqlarında, İrəvan xanlığı ərazisində
yaradılan Ararat Respublikası olmuşdur. Tarixi Azərbaycan
ərazilərində Ermənistan dövləti yaradan və
İrəvan şəhərini Azərbaycanın
razılığı ilə öz dövlətlərinə
paytaxt edən ermənilər sovet imperiyasının süqutu
ərəfəsində və bundan dərhal sonra yeni-yeni ərazilərimizi
işğal etməyə başladılar. 26 may 1918-ci
ildə Zaqafqaziya Seyminin erməni sektoru rəsmi olaraq Azərbaycan
nümayəndələrinə İrəvan şəhərinin
yeni yaradılan Ermənistana verilməsi xahişi ilə
müraciət etmişdilər. Erməni tərəfinin
dövlət müstəqilliyi haqqında aktı elan etmək
üçün hətta paytaxtları belə yox idi. Ermənilərin terrorçu qüvvələrinin və
quldur birləşmələrinin silahı yerə
qoyacaqları, yerli əhaliyə qarşı törədilən
qırğınları dayandıracaqları və iki
xalqın yaxınlaşmasına dəstək verəcəkləri
barədə vədlərini Azərbaycan hökuməti qəbul
etdi. Bundan sonra – İrəvan şəhəri
Ermənistana verildi. Beləliklə, erməni
tarixçiləri tarixi saxtalaşdırmağa cəhd etsələr
də, bu faktdır – indiki Ermənistan dövləti tarixi Azərbaycan
torpağında formalaşıb. İrəvan
şəhərini Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin rəhbərliyi
1918-ci ildə Ermənistana hədiyyə edib. İrəvan xanlığı əzəli Azərbaycan
torpağıdır. Ermənilər bu
bölgəyə sonradan gəlmişlər.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti bütün istiqamətlərdə
məhsuldar fəaliyyət göstərir, ictimai-siyasi, iqtisadi
və mədəni həyatın müxtəlif sahələrində
quruculuq işlərini getdikcə daha da genişləndirirdi. Noyabrın
9-da Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin qırmızı rəngli
dövlət bayrağı üzərində aypara və səkkizguşəli
ulduz təsviri olan üçrəngli bayraqla əvəz
olundu. 1804-1918-ci illərdə adı
Yelizavetpola çevrilmiş Gəncənin qədim adı
özünə qaytarıldı. Ümummilli liderimiz Heydər
Əliyev Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin fəaliyyətinə
böyük əhəmiyyət verərək demişdir:
“Müsəlman Şərqində ilk demokratik cümhuriyyətin
məhz Azərbaycan torpağında yaranması
xalqımızın o dövrdə və o illər ərəfəsində
— XIX əsrin sonunda və XX əsrin əvvəllərində
milli müstəqillik, azadlıq duyğuları ilə
yaşaması ilə bağlıdır. O illərdə
xalqımızın qabaqcıl şəxsiyyətləri,
mütəfəkkir adamları, ziyalıları
xalqımızda milli azadlıq, milli müstəqillik
duyğularını gücləndirmiş, milli dirçəliş,
milli oyanış əhval-ruhiyyəsini yaymış və
bunların hamısı məntiqi olaraq Azərbaycan Demokratik
Cümhuriyyətinin yaranmasına gətirib
çıxarmışdır”.
1918-ci il dekabrın 7-də saat 13-də
H.Z.Tağıyevin Qızlar məktəbinin binasında
(hazırda Füzuli adına Əlyazmalar İnstitutunun yerləşdiyi
bina) Azərbaycanın ilk parlamentinin birinci iclasının
açılışı oldu. Parlamentin ilk iclasında
M.Ə.Rəsulzadə giriş nitqində dedi: “Möhtərəm
Millət vəkilləri! Azərbaycan Milli
Cümhuriyyətinin ilk parlamentosunu açmaq səadətinin,
Siz möhtərəm millət vəkillərini təbrik etmək
şərəfinin öhdəmə düşməsi ilə
iftixar edirəm”. Bu, bütün müsəlman
şərqində o dövrün ən demokratik prinsipləri əsasında
formalaşdırılmış ilk parlament idi. Qanunverici
orqanın son iclası 1920-ci il aprelin 27-də
keçirilmişdi. Bu dövrdə Parlamentin cəmi
145 iclası olmuşdu.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin parlamenti öz fəaliyyəti
dövründə həyata keçirdiyi müstəqil
dövlət quruculuğu istiqamətindəki mühüm
addımları ilə, qəbul etdiyi yüksək səviyyəli
qanunvericilik aktları və qərarları ilə Azərbaycan
dövlətçiliyi tarixində, xüsusən də
parlament mədəniyyəti tarixində dərin və zəngin
iz qoymuşdur.
Azərbaycanda demokratik qanunvericilik təcrübəsi
1918-ci ildən yaranmışdır. 1918-ci il mayın 28-də yaranmış ilk Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin konstitusiyası olmamışdır,
lakin onun fəaliyyətində konstitusiya xarakteri
daşıyan hüquqi aktlar, qərarlar qəbul edilmiş və
Cümhuriyyət bu sənədlərin əsasında fəaliyyət
göstərmişdir. Artıq 1919-cu ilin
axırlarına yaxın Parlamentdə 11 müxtəlif partiya
fraksiyası və qrupunu 96 deputat təmsil edirdi. Bütün partiya fraksiya və qrupları öz fəaliyyət
proqramları haqqında bəyanatlar verirdilər. Bu bəyanatlarda
ümumi bir məqsəd var idi – gənc Azərbaycan
Cümhuriyyətinin müstəqilliyi və ərazi
toxunulmazlığını, milli və siyasi
hüquqlarını qoruyub saxlamaq Azərbaycan xalqının
və hökumətinin digər xalqlar və dövlətlərlə,
xüsusilə qonşu dövlətlərlə dostluq əlaqələrini
yaratmaq və möhkəmləndirmək, respublikada
hüquqi-demokratik dövlət quruluşunu bərqərar etmək,
geniş sosial islahatlar həyata keçirmək, ölkəni
müdafiə edə biləcək güclü ordu yaratmaq. Fəaliyyət müddətində Azərbaycan
Cümhuriyyəti Parlamentinin müzakirəsinə 270-dən
yuxarı qanun layihəsi çıxarılmışdı
ki, onlardan da 230-a yaxını təsdiq edilmişdi.
Qeyd
etdiyimiz kimi, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin Parlamenti
bütün iclaslarında İstiqlal bəyannaməsinin
müəyyən etdiyi prinsiplərə sadiq qalaraq və
konkret tarixi şəraiti nəzərə alaraq ölkənin
ərazi bütövlüyünü təmin etmək və
müstəqilliyini qoruyub saxlamaq, insan haqları və
azadlıqlarının dolğun təmin olunduğu ən
müasir hüquqi-demokratik dövlət yaratmaq məqsədi
daşıyan çox mühüm qanunlar və qərarlar qəbul
etmişdi. Bütün bu qanunlar və qərarlar,
nəticə etibarilə, hakimiyyətin üç qolunun -
qanunvericilik, icra və məhkəmə orqanlarının
formalaşdırılmasına yönəlmişdi. Ölkənin qanunvericilik orqanı ana dilimizi Azərbaycanın
dövlət dili elan etmiş, dövlət rəmzlərini –
respublikanın himnini, bayrağını təsdiq etmiş,
dövlət gerbinin yaradılması işinə
başlamışdı.
Dövlət
quruculuğu ilə bağlı Parlament “Azərbaycan vətəndaşlığı
haqqında”, “Milli Bankın yaradılması haqqında”,
“Müəssislər Məclisinə seçkilər
haqqında”, “Bakı Dövlət Universiteti haqqında”,
İngiltərə, Fransa, İtaliya, İsveçrə,
Polşa və ABŞ-da diplomatik nümayəndəliklərin
təsis edilməsi, ölkədə 7 müəllim
seminariyasının, 1 qadın seminariyasının, qəza mərkəzlərində
orta məktəblərin açılması, uşaq
bağçaları sisteminin yaradılması, yüz nəfər
azərbaycanlı gəncin təhsil almaq üçün
dövlət hesabına xaricə göndərilməsi barədə
və s. qanunlar və qərarlar qəbul etmişdi. Parlamentdə qəbul olunan qanun və qərarlar Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti Hökumətinin fəaliyyətinin
başlıca istiqamətlərini müəyyən
etmişdir.
Azərbaycan
Parlamenti ölkədə müvəqqəti ali
qanunvericilik orqanı hesab edlidiyindən bir sıra
köklü məsələlər Müəssislər Məclisində
həll edilməli idi. Azərbaycan Demokratik
Respublikasının konstitusiyası da burada təsdiq edilməli
idi. Müəssislər Məclisinə
seçkilərin əsaslarını hazırlamaq
üçün parlamentdə böyük bir komissiya
yaradılmışdı. Bu komissiyaya
bütün fraksiyaların nümayəndələri cəlb
edildiyindən o, ən çoxsaylı komissiya idi. Uzun
müzakirələrdən sonra 1919-cu il
iyulun 2-də “Azərbaycan Respublikasının Müəssislər
Məclisinə seçkilər haqqında” Əsasnamə qəbul
edildi. Əsasnamə 4 fəsildən, 116 bənddən
ibarət idi. Əsasnaməyə görə
Müəssislər Məclisinə seçkilərdə
cinsindən, dilindən, milliyyətindən asılı
olmayaraq 20 yaşına çatmış bütün
respublika vətəndaşları iştirak edə bilərdilər.
Seçkilər aprelin 20-nə təyin edildi. Lakin ölkənin
xarici siyasi vəziyyətinin kəskin surətdə dəyişməsi
Azərbaycan Müəssislər Məclisinə seçkilərin
keçirilməsinə mane oldu. Parlament aprelin 27-dəki
sonuncu iclasında fakt qarşısında qalaraq Azərbaycan
K(b)P, Rusiya K(b) P Qafqaz Diyar Komitəsinin Bakı bürosu və
Mərkəzi fəhlə konfransı adından verilmiş
ultimatuma cavab olaraq, hakimiyyətin bolşeviklərə verilməsi
haqqında qərar qəbul etdi.
Respublikanın
birinci ildönümü münasibəti ilə M.Ə.Rəsulzadə
yazırdı: “Türk mənşəli bütün başqa
dövlətlər meydana gələrkən xüsusən dini
əsasa söykənmişdirsə, Azərbaycan
Respublikası türk milli-demokratik dövlətçiliyi zəminində
milli-mədəni təyini müqəddəratın müasir
özülünə əsaslanmışdır. Bu nöqteyi-nəzərdən respublikamız birinci
türk dövlətidir”.
Çox mürəkkəb şəraitdə fəaliyyət
göstərməsinə baxmayaraq, xalqımızın milli
oyanışını əbədi etməyə
çalışan cümhuriyyət hökuməti və
parlamenti elmin, təhsilin, xalq maarifinin və səhiyyənin
inkişafını diqqət mərkəzində
saxlayırdı. Ölkənin hər yerində müxtəlif
pillədən olan məktəblər, gimnaziyalar, qız məktəbləri,
uşaq bağçaları, qısamüddətli müəllim
kursları, kitabxanalar açılır, kənd yerlərində
xəstəxana və feldşer məntəqələri şəbəkəsi
yaradılır, yoluxucu xəstəliklərə qarşı
mübarizə aparılırdı. 1920-ci il
martın 3-də Ağ şəhər elektrik stansiyasında
10.000 kVt-luq turbogenerator işə salındı. Azərbaycan
qadınlarına 1918-ci ildə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
dövründə kişilərlə bərabər seçmək
və seçilmək hüququ verilmiş, 1918-20-ci illərdə
Azərbaycanda qadınlara ana dilində təhsil almağa imkan
verən orta ümumtəhsil, orta ixtisas, ali
təhsil müəssisələri şəbəkəsi
yaradılmışdı. Azərbaycan
qadını dövlət idarəçiliyinə aktiv cəlb
edilmişdi.
Müqayisə üçün demək lazımdır
ki, XX əsrdə qadınlara ilk dəfə seçkilərdə
iştirak etmək hüququnun verilməsi tarixinin təhlili
göstərir ki, Azərbaycan dövləti bu sahədə
dünyada öncüllərdən biridir. Belə ki, XX əsrdə
qadınlara seçmək və seçilmək hüququ verən
73 dövlət arasında Azərbaycan 8-ci yerdə durur.
İftixar etməli haldır ki, bu baxımdan Azərbaycanda
dünyanın inkişaf etmiş ABŞ, Almaniya, Fransa kimi
dövlətlərindən, eləcə də Şərq
ölkələrinin hamısından əvvəl qadınlara
seçmək-seçilmək hüququ verilib. Məsələn, qadınlar ABŞ-da 1920-ci ildə,
Fransada 1944-cü ildə, İsveçrədə isə
yalnız 1971-ci ildə səsvermə hüququ
qazanmışlar. Azərbaycan isə Şərqdə
qadınlara seçmək və seçilmək hüququnun
verildiyi ilk ölkədir.
(ardı var)
İradə HÜSEYNOVA,
Bakı Dövlət Universitetinin
“Qafqaz xalqları tarixi” kafedrasının müdiri,
tarix elmləri doktoru, professor, YAP Siyasi Şurasının
üzvü,
Azərbaycan Respublikasının
Əməkdar müəllimi
Xalq qəzeti.-
2018.- 19 may.- S.6.