Yarım əsrdə öz təravətini
itirməyən “Qanun naminə” filmi
Filmlər də öz talelərini
yaşayırlar. Elə filmlərimiz var ki,
onlar çox yaşaya bilmir. Bir il, beş il göstərilir,
sonra da unudulub, sıradan çıxır. Elələri də
var ki, onlar xalqın mənəvi dünyasında əbədiyaşarlıq
qazanır. Azərbaycan kino tarixində belə filmlər
çox olub. Belə filmlər xalqın ruhunu yaşadır.
Onlardan biri də 50 il bundan əvvəl ekranlarımıza
çıxarılan “Qanun naminə” filmidir.
Bu film
Xalq yazıçısı Süleyman Rəhimovun “Mehman” povesti
əsasında çəkilmişdir. Bir vaxtlar bu povest əl-əl
gəzərdi, oxucular əsərə xüsusi maraq göstərərdilər.
Amma film povest deyildi. Onun rejissoru əsər əsasında
kinossenari yazmışdı, orada xeyli dəyişmələr
etmişdi. Daha doğrusu, povesti kino dilinə çevirmişdi.
Amma kinostudiyada bu ssenarinin qəbulu ilə bağlı ciddi
mübahisələr yaranmışdı.
“Azərbaycanfilm” kinostudiyası Bədii
Şurasının 1966-cı il iyunun 6-da keçirilmiş
iclasında “Mehman” filminin ədəbi ssenarisinin müzakirəsində
Xalq artisti, kinorejissor Həsən Seyidbəyli demişdi:
“Yoldaşlar, mən özüm vaxtilə bu əsərin
ekranlaşdırılması üzərində
çalışmışam və nə yaxşı ki,
kinostudiya bu əsərin ekranlaşdırılmasına qərar
vermişdir. Və bu variant Süleyman Rəhimovun
yaradıcılığına daha yaxındır. Əsər
dramatik vəziyyətlərlə zəngin olduğuna görə
ssenaridə də çox maraqlı məqamlar vardır.
Ssenari ona görə maraqla oxunur ki, burada insan taleləri , ədəbi
əsərin özündən gələn gərgin sujet,
maraqlı obrazlar vardır. Əsər o qədər qüvvətlidir
ki, heç bir vəchlə onu korlamaq olmaz”.
Kinorejissor
Əlisəttar Atakişiyev isə: “Əsərdəki bir
sıra epizodlar ixtisar edilməyib, kino dilinə
uyğunlaşdırılmayıb. Bunun səbəbi odur ki,
ssenariçi fəal, sərbəst deyil. Əsər tamamilə
necə var, ssenaridə də elə saxlanılıb. Elə
yerlər var ki, orada dialoqlar az olmalıdır”. Söz yox ki,
müzakirələrin gərginliyinə baxmayaraq, ssenari qəbul
edildi və çəkiliş quruluşçu rejissor Muxtar
Dadaşova həvalə olundu.
Muxtar
Dadaşov təcrübəli rejissor idi. O, gözəl bilirdi
ki, yaxşı film üçün güclü aktyor ansamblı
lazımdır. Ona görə də, ilkin olaraq ssenaridəki
rollar üçün aktyor axtarışlarına
başladı və az zaman ərzində rolları təsdiq
edə bildi.
Baş qəhrəman
Mehman roluna osetiyalı aktyor Bimbolat Vatayevi dəvət etdi. Rza
Təhmasib (Qaloş), Adil İsgəndərov (Kamilov), Mustafa Mərdanov
(Murtuzov), Flora Kərimova (Züleyxa), Nəcibə Məlikova
(Zərintac), Rza Əfqanlı (Vahidov), Əliağa Ağayev
(Məmmədxan), Nəsibə Zeynalova (Şəhla xanım)
, Hacıbaba Bağırov (Arif) rollarına təsdiq olundular.
Əslində
belə tərkibdə aktyor ansamblı ilə zəif film
yaratmaq mümkün deyildi. Muxtar Dadaşov özü həm də
kinooperator olduğundan filmin operator işi də uğurlu
alındı.
Filmdə
maraqlı epizodlar çoxdur.Orada elə ifadələr var ki,
indi də dillər əzbəridir. Kamilovun “Mənim havamı
çal, “Heyvagülü” – deyərək oynaması belə
maraqlı epizodlardandır.
Ümumiyyətlə,
filmin uzunömürlülüyünün sirri ondadır ki,
orada milli ruh, xalqın adət-ənənələri, milli
xarakterlər var.
Film ekranlara çıxarılandan
sonra mətbuatda onun haqqında maraqlı resenziyalar çap
olundu, münasibətlər bildirildi. Məsələn,
“Kommunist” qəzetinin 7 may 1969-cu il tarixli nömrəsində dərc
edilmiş “Olmasın gərək” məqaləsində Mehdi Məmmədov
yazırdı: “Povestdə Mehman öz düşmənlərini
qansız-qurbansız ifşa edir, Qaloşlu adamı dərhal
həbsə alır. Filmin müəllifləri isə özgə
final axtarmış, hadisələrə daha dinamik, daha dramatik
bir epizodla yekun vurmuşlar”.
Beləcə,
illər ötür, filmə maraq azalmır. Bu, ümumən
mədəniyyətimizin, milli kino sənətimizin
uğurudur.
M. MÜKƏRRƏMOĞLU
Xalq qəzeti.- 2018.- 16 oktyabr.- S.14.