Azərbaycanda regional
inkişafın
yekunları, gələcək hədəflər və
prioritetlər
2004-cü ildən bu günə
qədər Azərbaycan bölgələrinin inkişafı
hesab edirəm ki, tarixi nailiyyətdir. Heç vaxt Azərbaycan tarixində belə
qısa müddət ərzində bu qədər işlər
görülməmişdir. Azərbaycanın bu gün
regional inkişafda əldə etdiyi uğurlar nəticəsində
onun bölgələri dövlətdən dotasiya alan bir ərazidən ölkənin milli
iqtisadiyyatının dinamik və davamlı inkişafına təkan
verən aparıcı bir qüvvəyə
çevirmişdir.
İlham
ƏLİYEV
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti
Azərbaycanın hərtərəfli
inkişaf etmək, dünyanın qabaqcıl dövlətləri
sırasına daxil olmaq potensialı geniş və
güclüdür. Bu imkanların obyektiv əsasını
ölkəmizin əlverişli coğrafi mövqeyi, zəngin
təbii ehtiyat və sərvətləri təşkil edir.
Bu amillər Azərbaycan iqtisadiyyatını
tarixən inkişaf etdirmiş, bir çox sahələrdə
önə çıxarmışdır.
Lakin
iqtisadiyyatın səmərəli ərazi təşkili,
regionların tarazlı inkişafı baxımından Azərbaycan
iqtisadiyyatının inkişafında uyğunsuzluqlar həmişə
mövcud olmuşdur və bu gün də var. Rusiyanın
müstəmləkəçilik siyasəti, sovet
dövründə isə sənayeyə kapital qoyuluşunun əsasən
neft hasilatı və emalına yönəldilməsi, qeyri-neft
sektorunun inkişafına kifayət qədər diqqət verilməməsi
Abşeron iqtisadi rayonu ilə digər bölgələrin
inkişafı arasında böyük fərqin yaranmasına səbəb
olmuşdur.
Azərbaycanda
istehsal olunan sənaye məhsullarının 1913-cü ildə
91,4, 1970-ci ildə isə 71,6 faizi Bakı
şəhəri ilə birlikdə Abşeron iqtisadi rayonunun
payına düşürdü. Yalnız ötən
əsrin 70–80-ci illərində ümummilli lider Heydər
Əliyevin gerçəkləşdirdiyi regionların
üstün inkişafı siyasəti nəticəsində
kiçik və orta şəhərlərin səviyyəsi
Abşeron iqtisadi rayonuna və paytaxta
yaxınlaşmışdır. Nəticədə,
Abşeron iqtisadi rayonunun sənaye məhsulu istehsalında
xüsusi çəkisi xeyli azalaraq 1988-ci ildə 59 faizə,
o cümlədən Bakı şəhərinin xüsusi
çəkisi 49,6 faizə
düşmüşdür. Buna baxmayaraq, yenə
də Bakı şəhəri ölkə sənaye məhsulunun
ən çox cəmləşdiyi paytaxt şəhərlərindən
biri olaraq qalırdı.
Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyi illərində ulu öndər
Heydər Əliyevin neft strategiyasının, dövlətimizin
qəbul etdiyi çoxsaylı, sahə miqyaslı
proqramların, Prezident İlham Əliyevin regional inkişaf
proqramlarının (2004–2008, 2009–2013 və 2014–2018-ci illər),
sosial-iqtisadi inkişaf konsepsiyasının (2014–2023-cü illər),
Strateji Yol Xəritəsinin birinci iki ilinin vəzifələrinin
müvəffəqiyyətlə yerinə yetirilməsi nəticəsində
iqtisadiyyatın bütün sahələrinin inkişafında
böyük nailiyyətlər qazanılmışdır.
Regionların sosial-iqtisadi inkişafı dövlət
proqramlarının icra olunduğu son 15 ildə
respublikamızda ümumi daxili məhsul 3,3
dəfə, o cümlədən qeyri-neft sektoru 2,8, sənaye
istehsalı 2,6 və kənd təsərrüfatı məhsulu
1,7 dəfə artmışdır. Həyata keçirilən
məqsədyönlü tədbirlər nəticəsində
iqtisadiyyatın müxtəlif sahələrində 100 mindən
çox müəssisə yaradılmış, 2 milyondan
çox yeni iş yeri açılmışdır ki, bunun da
1,5 milyonu daimi işdir.
Azərbaycan regionlarında bu dövrdə gələcək
inkişaf üçün əsas şərt olan
güclü istehsal və sosial infrastruktur
formalaşmış, iqtisadi təhlükəsizlik, ərzaq təhlükəsizliyi,
işsizlik, yoxsulluq, enerji təhlükəsi kimi problemlərin
həllində böyük uğurlar
qazanılmışdır. Nəzərə alsaq
ki, bu nailiyyətlər uzun müddətdən bəri
dünyada maliyyə-iqtisadi böhranların davam etdiyi, qlobal və
milli problemlərin kəskinləşdiyi bir şəraitdə
əldə edilmişdir, onda bu inkişafın nə qədər
böyük və əhəmiyyətli olduğunu daha
düzgün qiymətləndirə bilərik. Ölkəmiz xarici aləmdə böyük
nüfuz qazanmış, beynəlxalq miqyaslı tədbirlərin
əsas təşkilatçılarından birinə
çevrilmişdir.
Ümumiyyətlə, hazırda Azərbaycan ümumi
inkişaf səviyyəsinə görə inkişaf etməkdə
olan dövlətlər arasında üçüncü yeri
tutur. Əlbəttə, ölkəmizin müstəqillik
illərində öz iqtisadi, siyasi və sosial həyatının
bütün sahələrində böyük uğurlar
qazanmasında ümummilli lider Heydər Əliyevin
düzgün strateji xətti, Prezident İlham Əliyevin bu
siyasəti ardıcıl və yaradıcılıqla davam
etdirməsi müstəsna rol oynamışdır.
Bununla yanaşı, geniş imkanları olmasına baxmayaraq,
Azərbaycan istifadə edilən istehsal potensialına görə
inkişaf etməkdə olan ölkələr arasında nisbətən
aşağı mövqe tutur. Beləliklə,
yaxın illərdə respublikanın istehsal
potensialının sürətlə artırılmasına
ehtiyac var. Bu potensialın artırılması imkanları isə
əsasən regionlardadır. Çünki
respublikanın regionlarında istifadə olunan potensial nisbətən
aşağıdır.
1993–2003-cü
illərdə və regionların sosial-iqtisadi inkişafı
üzrə birinci dövlət proqramı dövründə
bölgələrdə məhsuldar qüvvələrin
inkişafında böyük uğurlar qazanılmasına
baxmayaraq, obyektiv səbəblərdən Abşeron iqtisadi
rayonunda yenə də istehsal sahələri daha sürətlə
inkişaf etmiş, nəticədə, xüsusilə Bakı
şəhərinin ümumi daxili məhsulda, sənaye
istehsalında və digər göstəricilərdə
xüsusi çəkisi artmışdır. 2008-ci ildə
ÜDM-in 81, sənaye məhsulunun 94,8, sənaye işçilərinin
67,5 və əsas kapitala investisiyanın 73 faizi Bakı şəhərilə
birlikdə Abşeron iqtisadi rayonunun payına
düşmüşdür.
Regional inkişaf üzrə ikinci dövlət
proqramı dövründə qeyri-neft sektorunun
inkişafının sürətlənməsi, tarazlı
regional inkişaf və iqtisadiyyatın diversifikasiyası vəzifələri
qarşıya qoyulmuş, üçüncü proqram
dövründə isə regionların tarazlı
inkişafı dövlət siyasətinin ümumi istiqamətini
təşkil etmişdir. Bunun üçün də qeyri-neft
sektorunun inkişaf etdirilməsi, regionların sürətli
inkişafı istiqamətində, xüsusilə aqrar sahənin
və sənayenin inkişafı ilə bağlı tədbirlər
həyata keçirilmişdir. Nəticədə,
ikinci proqram dövründən başlayaraq regionlarda ümumi
məhsul və sənaye istehsalı Bakı şəhərinə
nisbətən sürətlə artmış və bu göstəricilər
üzrə regionların xüsusi çəkisi yüksəlmişdir.
Artıq
2013-cü ildə ÜDM istehsalında regionların xüsusi
çəkisi 2009-cu ildəki 19 faizdən 29,7,
sənayedə 5,2 faizdən 9,3, əsas kapitala investisiya qoyuluşunda
27 faizdən 36,5 faizə çatmışdır. İki il
sonra regionların xüsusi çəkisi daha da artaraq ÜDM
üzrə 33,4, sənaye üzrə 12,7
faizə çatmışdır. Sonrakı illərdə
regionlarda qeyri-neft sektorunun, xüsusilə aqrar-sənaye
kompleksinin sürətli inkişafı ilə əlaqədar
sosial-iqtisadi inkişaf göstəricilərində
regionların xüsusi çəkisi daha da arta bilərdi.
Lakin neftin qiymətinin artması Bakı şəhəri
və Abşeron iqtisadi rayonunun xüsusi çəkisinin əvvəlki
kimi nisbətən yüksək olmasına səbəb
olmuşdur.
Bununla
yanaşı, Bakı şəhərinin sənaye məhsulu
istehsalında xüsusi çəkisi xeyli azalaraq 2013-cü
ildəki 89,2 faizdən 2017-ci ildə 85,7
faizə düşmüşdür. Eyni zamanda, əsas
iqtisadi göstəricilərdə Abşerondan kənar iqtisadi
rayonların mövqeyindən danışarkən respublika ərazisinin
20 faizinin Ermənistan tərəfindən işğal
olunmasını da nəzərə almaq lazımdır. Təbiidir ki, ərazilərin beşdə biri itirilməsəydi,
bütün iqtisadi və sosial göstəricilərdə
regionların xüsusi çəkisi daha yüksək
olardı. Digər tərəfdən,
yaxın 10–15 ildə Abşeron iqtisadi rayonunun respublika
iqtisadiyyatında xüsusi çəkisinin kəskin sürətdə,
deyək ki, 30–35 faiz aşağı düşəcəyini
gözləmək də sadəlöhvlük olardı. Abşeron iqtisadi rayonunun zəngin təbiəti,
resursları, güclü elmi və insan potensialı, əlverişli
coğrafi mövqeyi, beynəlxalq əhəmiyyətli nəqliyyat
qovşağı olması burada iqtisadiyyatın
inkişafı üçün daim güclü tələbat
və imkan yaradacaqdır.
Bütün bunlarla bərabər, son illərdə
iqtisadi yüksəlişin gedişi, aparılan islahatlar
göstərir ki, regionların inkişafında yeni mərhələ
başlanmışdır. Bunu 2018-ci ilin iqtisadi
artım göstəricilərindən də aydın görmək
olar. Belə ki, 2018-ci ildə respublikamızda ümumi
iqtisadi artım 1,4 faiz və qeyri-neft
sektorunda 1,8 faiz olduğu halda, kənd təsərrüfatı
4,6 faiz, qeyri neft sənayesi 9,1 faiz artmışdır.
Kənd təsərrüfatı və qeyri–neft sənayesi,
əsasən, regionlardadır. Bu isə o deməkdir
ki, 2018-ci ildə bölgələrin istehsal potensialı
Bakı şəhərinə nisbətən sürətlə
artmış və əsas iqtisadi göstəricilərdə
regionların xüsusi çəkisi xeyli yüksəlmişdir.
Regionlarda sosial-iqtisadi inkişafın sürətlənməsi
istiqamətində həyata keçirilən tədbirlər,
istifadəyə verilən yeni müəssisələr belə
bir fikir söyləməyə əsas verir ki, 2019-cu ildə və
sonrakı yaxın illərdə şəhər və
rayonların istehsal potensialının daha sürətlə
artmasına real imkanlar yaranmışdır.
Regionların sosial-iqtisadi inkişafının növbəti
dövlət proqramında (2019–2023-cü illər) ölkə
regionlarının, o cümlədən kənd yerlərinin
sosial-iqtisadi inkişafı sahəsində
görülmüş işləri davam etdirmək,
infrastrukturu və sosial xidmətləri daha da
yaxşılaşdırmaq, bölgələrdə əhalinin
məşğulluğu və rifahını yüksəltmək
vəzifələri qarşıya qoyulmuşdur. Bunlar isə
öz növbəsində regionların daha sürətli
inkişafına əlverişli şərait yaradacaq.
Azərbaycan bütün bu və ya digər nailiyyətləri
ilə keçid dövrü vəzifələrini uğurla
yerinə yetirərək, bir neçə ildir ki, öz
inkişafının yeni dövrünə daxil olmuşdur. Hazırda
iqtisad elmində Azərbaycanın keçid dövründən
sonrakı inkişaf mərhələsinə və onun vəzifələrinə
birmənalı münasibət yoxdur. Bu isə
elmi-axtarış işlərinin bəzən ölkənin
mövcud iqtisadiyyatının inkişafı tələblərinə
cavab verməməsinə səbəb olur və tədqiqat
işlərinin səmərəliliyi aşağı
düşür. Azərbaycanın istehsal
potensialının mövcud vəziyyəti və demokratik
ölkələrin keçid dövründən sonrakı
iqtisadi inkişaf üçün gördüyü tədbirlərlə
tanışlıq daxil olduğumuz yeni inkişaf mərhələsini
nisbətən düzgün müəyyənləşdirməyə
imkan verir.
Demokratik
ölkələrin təcrübəsindən
görünür ki, onlar bu dövrdə (əsasən XIX əsrin
ortalarından XX əsrin 80-ci illərinin ortalarınadək)
mövcud olan yüksək texnika-texnologiya tətbiqi əsasında
zəngin təbii resursları və sərvətləri
(torpaq, neft, təbii qaz, tikinti materialları, dəmir filizi,
qiymətli metal ehtiyatları və s.) təsərrüfat
dövriyyəsinə və milyonlarla insanı əmək fəaliyyətinə
cəlb etməklə müəssisələr tikmiş, məhsuldar
qüvvələrin yüksək səviyyədə
inkişafına nail olmuşlar. Bu dövr əsasən
sənaye cəmiyyəti dövrü kimi xarakterizə olunur.
Bütün bunları nəzərə almaqla Azərbaycanın
sənayeləşmə dövrünün vəzifələrini
yerinə yetirməkdə olduğunu qeyd etməliyik.
Lakin XX əsrin 80-ci illərindən başlayaraq
inkişaf etmiş demokratik dövlətlər
informasiya-kommunikasiya texnologiya¬larının geniş
inkişafı, modernləşmə dövrünə daxil
olmuşdur. Yeni dövr təbii resurs və sərvətlərin
hasilatı hesabına istehsalın genişlənməsi
imkanının məhdudlaşması, əksinə,
insanın yaradıcı, innovasiyayönümlü fəaliyyətinin
rolunun artması, qloballaşmanın iqtisadiyyatın
inkişafına təsirinin güclənməsilə səciyyələnir.
Ümumi
nəticə belədir: Azərbaycan öz
inkişafının sənaye cəmiyyəti dövrünə
daxil olduğu vaxt, inkişaf səviyyəsinə çatmaq
istədiyi demokratik dövlətlər öz
inkişafının yeni dövrünə daxil olmuşlar. Deməli, respublikamız irəliyə doğru
inkişafda elə bir strateji xətt seçməlidir ki, sənaye
cəmiyyəti dövrünə xas olan vəzifələri yeni
dövrün tələblərinə uyğun yerinə yetirə
bilsin. Başqa sözlə, sənayeləşmə
və modernləşmə dövrünün vəzifələri,
eyni zamanda, qarşılıqlı əlaqədə yerinə
yetirilməlidir. Fikrimizcə,
yaşadığımız dövrdə iqtisadi inkişafda
Azərbaycanın rastlaşdığı əsas çətinlik
də, müasir dövrün problemlərinin həlli
yollarına münasibətdə yaranan mövqe fərqlərinin
əsası da bundan ibarətdir.
Azərbaycanın uzunmüddətli strateji inkişaf
yolunu Prezident İlham Əliyev müdriklik və uzaqgörənliklə
müəyyənləşdirmişdir. Bu uzunmüddətli
vəzifə ölkənin hərtərəfli
inkişafı, modernləşdirilməsi, zəngin və
iqtisadi cəhətdən qüdrətli dövlətə
çevrilməsindən ibarətdir. Yaxın
8-10 ildə sənayeləşmə dövrünün vəzifələrinin
birinci növbədə yerinə yetirilməsi, bu məqsədlə
müasir texnika-texnologiyadan istifadə etməklə yeni sənaye
müəssisələrinin tikilməsi, təzə istehsal sahələrinin
istifadəyə verilməsi, kənd təsərrüfatının
ixtisaslaşmış sahələrinin üstün sürətlə
inkişafı hesabına ümumi istehsal potensialının
artırılması diqqət mərkəzində
olmalıdır. Çünki Azərbaycanın
istifadə olunan istehsal potensialı onun imkanlarına nisbətən
aşağıdır.
Eyni
zamanda, respublikamızda istifadəsinə ehtiyac olan kifayət
qədər əmək resursları, təbii ehtiyatlar və sərvətlər
var. Bunları istehsal dövriyyəsinə səmərəli
cəlb etməklə iqtisadi potensialı artırmadan
qarşıya qoyulmuş uzunmüddətli strateji vəzifəni
yerinə yetirmək, regionların davamlı və tarazlı
inkişafına nail olmaq mümkün deyil. Regionların
inkişafı və respublikanın istehsal potensialının
artırılması qarşılıqlı əlaqədə
olan problemdir.
Beləliklə,
Azərbaycan iqtisadiyyatının uzunmüddətli davamlı
inkişafı və istehsal potensialının
artırılması üçün müvafiq orqanların,
mütəxəssislərin, sahibkarların diqqətini birinci
növbədə üzümçülük–şərabçılıq,
baramaçılıq-ipəkçilik, çayçılıq
və tütün emalı, mineral sular, meyvə-tərəvəz,
konserv, sitrus meyvələr istehsalı kimi sahələrin
müasir dövrün tələbləri və imkanları səviyyəsində
inkişafına; ağır sənaye sahələrindən
kimya, neft-kimya, qara və əlvan metallurgiya,
maşınqayırma sahələrinin müasir-texnika və
texnologiya tətbiqi əsasında üstün sürətlə
inkişafı və bu sahələrin məhsullarının
satışı üçün yeni bazarların mənimsənilməsinə
yönəltmək vacibdir. Çünki, bu sahələrin
inkişafında Azərbaycanın həm zəngin tarixi təcrübəsi,
həm də rəqabətqabiliyyətli və səmərəli
məhsul istehsal etmək üçün geniş resurs
potensialı var.
Azərbaycanda qida məhsulları istehsalının
artırılması və ərzaq təhlükəsizliyinin
təmin edilməsi, turizmin çoxsahəli inkişafı və
xidmətin keyfiyyətinin yüksəldilməsi, energetikanın
inkişafı istiqamətində başlanmış işlərin
fasiləsiz olaraq davam etdirilməsi də vacibdir. Bütün bunlara nail olmaq
üçün ölkənin iqtisad elmi
aşağıdakı istiqamətlərdə elmi-tədqiqatlara
diqqəti artırmalıdır:
– Azərbaycanın
inkişaf üçün mövcud olan imkanların təhlili
və düzgün qiymətləndirilməsi;
– ölkə iqtisadiyyatının tarixi
inkişaf prioritetləri və xüsusiyyətləri;
– müasir dövrdə dünya və Azərbaycan
iqtisadiyyatında baş verən mütərəqqi və mənfi
meyillər;
– respublikada son 4–5 ildə istehsal potensialı və
ÜDM-nin kifayət qədər sürətlə artmaması
səbəbləri, onun aradan qaldırılması istiqamətində
həyata keçirilməsi vacib olan tədbirlər;
– ölkə və xarici bazar problemi, daxili
bazarın sabitliyinin qorunub saxlanması, xarici bazarı
genişləndirmək və orada mövqeni möhkəmləndirmək
məsələləri;
– iqtisadiyyatın inkişafı üçün elmi potensialdan daha səmərəli istifadə etmək yollarının müəyyənləşdirilməsi;
– investisiya və sahibkarlıq mühitinin yaxşılaşdırılması, əhalinin müvəqqəti sərbəstləşən pul vəsaitlərinin iqtisadiyyatın inkişafı üçün daha geniş cəlb edilməsi, əhalinin banklara inamının artırılması;
– məhsulun, işin, xidmətin keyfiyyətinin, səmərəliliyinin, rəqabət qabiliyyətinin yüksəldilməsi;
– təsərrüfat sahələrində, sahibkarlıqda uçot və hesabatın mövcud vəziyyətinin nəzərdən keçirilməsi, zəruri hallarda təkmilləşdirilməsi.
Əlbəttə, iqtisadi sahədə elmi potensialdan səmərəli istifadə etmək, iqtisadi tədqiqatların səmərəsini artırmaq üçün digər məsələlər də var. Əsas vəzifə isə ölkədə iqtisadi inkişafın qarşısında duran prioritet vəzifələri düzgün müəyyən etmək və elmi–tədqiqatları bu vəzifələrin gerçəkləşdirilməsinə düzgün istiqamətləndirməkdir.
Əli
NURİYEV,
AMEA-nın müxbir üzvü,
professor,
Əməkdar elm xadimi
Xalq qəzeti.-
2019.- 13 aprel.- S.8.