Azərbaycanın
milli ədəbi-mədəni
abidələrinə
erməni təcavüzü
Mövzunun belə bir adda təqdim olunması məxsusi mahiyyət daşıyır. Çünki azərbaycanlılar da türksoylu xalqların bir qövmü kimi qədim tarixi keçmişə malik olduğundan problemə kompleks şəkildə yanaşmağa çalışmışıq. Bəllidir ki, saxta tarix yaratmağa çalışan, heç bir kökü məlum olmayan törəmə erməni köçəri tayfaları özlərinin qədim dövlətçilik tarixinin olduğunu yalançı faktlarla dünya ictimaiyyətinə çatdırmağa çalışırlar. Lakin tarix saxtakarlığı sevmir. Belə bir qənaəti təsdiqləmək üçün tutarlı dəlillər, sübutlar və faktlara malik olmaq lazımdır. Həmin faktlar isə ermənilərdə, necə deyərlər, yerli-dibli yoxdur.
Fundamental köklərə, dilə, folklora, adət-ənənələrə, mənşəyə faktlar əsasında aydınlıq gətirməklə deyə bilərik ki, ermənilərin uydurma tarixi onların Türkiyə və Azərbaycan ərazilərində məskunlaşdırılmasından sonra yaradılmışdır. Bəllidir ki, bəşər tarixində heç bir xalq müəyyən bir coğrafi ərazidə təkbaşına qapanıb qalmayıb, əksinə, öz keçmişinə, mütərəqqi adət-ənənəsinə, tarixi təcrübəsinə, mənəvi mədəniyyətinə, demokratik irsinə istinad edərək təmasda olduğu xalqlardan öyrənib və özünün yaxşı, səciyyəvi xüsusiyyətlərini başqalarına təlqin edib. Bu, ən qədim dövrlərdən indiyədək dünya sivilizasiyasına önəmli təsir göstərən və dövlətçilik, elm, mədəniyyət, ordu quruculuğu, hərb sənəti sahəsində çox böyük xidmətləri olan türk xalqlarına, o cümlədən bu soyun dərin köklərindən olan azərbaycanlılara da aiddir.
Lakin adıçəkilən bəşəri dəyərlərdən ermənilər həmişə sui- istifadə edərək bunların əksəriyyətini özününküləşdirərək özlərinə qədim xalqlardan biri kimi saxta status imici qazandırmağa çalışıblar.
Aydın məsələdir ki, millət kimi formalaşmaq üçün min illərlə hesablanan bir dövrü yaşamaq zəruridir. Bu baxımdan minilliklər boyu qüdrətli imperatorluqlar, xaqanlıqlar, dövlətlər, bəyliklər, atabəyliklər, xanlıqlar yaratmış xalqlar tarixin ayrı-ayrı dövrlərində tənəzzülə uğrayaraq əsarət altına düşsələr də, heç vaxt tarix səhnəsindən ayrılmamış və çox keçmədən yenidən dirçələrək özlərinin dövlətlərini bərpa edə bilmişlər.
Etiraf edək ki, əvvəllər azərbaycanlıların soyqırımı məsələləri araşdırma obyekti kimi ziyalılıq və vətəndaşlıq borcu yönümündə alimlər qarşısında problem formasında qoyulmamışdır. Nəticədə ötən illər ərzində azərbaycanlıların soyqırımı, torpaqlarımıza, minilliklərdən bəri daşlaşmış tariximizə, ədəbi-mədəni abidələrimizə erməni təcavüzü faktı lazımınca araşdırılmamış, beynəlxalq ictimaiyyətə sübutlar və dəlillərlə təqdim edilməmiş, həmin səbəblərdən də bu məsələyə hüquqi qiymət vermək mümkün olmamışdır. Lakin Azərbaycanın müstəqilliyinin bərpasından sonra ermənilərin soydaşlarımıza qarşı törətdikləri bəşəriyyət əleyhinə cinayətləri fundamental şəkildə araşdırmağa geniş imkan yaranmışdır. Zənnimcə, belə bir imkandan istifadə edərək tarixən azərbaycanlıların erməni terroru nəticəsində soyqırıma məruz qalmaları, öz dədə-baba torpaqlarından deportasiya olunmaları çoxəsrlik qaçqınlıq tariximizin ən ağrılı səhifələri kimi daha dərindən araşdırılıb öyrənilməli, bu faciələrimizin tarixi köklərini, ictimai-siyasi amillərini üzə çıxarıb təbliğ etmək lazımdır. Yalnız belə halda onları beynəlxalq müzakirə obyekti səviyyəsinə qaldıra bilərik. Digər məsələlərə də məxsusi olaraq diqqət yetirməyi vacib hesab edirik. Yəni Azərbaycan xalqı zaman-zaman soyqırımlara məruz qalmaqla yanaşı, onun ədəbi-mədəni abidələri də soyqırımı və təcavüzlə üzləşmişdir.
Burada diqqəti mühüm bir məqama yönəltməyi vacib bilirik. Belə ki, hər hansı bir ərazidə daimi yaşayan xalqın ədəbi-mədəni abidələri köçəri həyat tərzi keçirən hansısa kütlənin adət-ənənələrindən, folklorundan, incəsənətindən daha qədim və fundamental kökə malik olur. Bugünün reallıqları da onu göstərir ki, səpələnmiş halda qeyri-müəyyən həyat sürən hansısa bir zümrə kütlə halında bir məkanda kompakt yaşayış tərzinə məruz qaldıqda, onların böyük mövcudluq tarixi olan xalqların uzun illərdən bəri formalaşan ədəbi-mədəni nümunələrinin qaynaqları, yarandığı şərait, səbəb və s. məsələlər həmin kütlənin maraq dairəsində olur. Kütlə psixologiyasına məruz qalan o zümrələrdən biri də məhz ermənilərdir.
Tədqiqatlarla sübuta yetirilmişdir ki, səpələnmiş və pərakəndə halda müxtəlif ərazilərdə yaşamış ermənilər Azərbaycana Rusiya imperiyasının təhriki ilə planlı şəkildə mərhələlərlə köçürülmüş və kütlə şəklində İrəvan, Naxçıvan, Gəncə-Qarabağ və ölkəmizin digər bölgələrində məskunlaşdırılmışlar.
Onlar havadarlarının köməyi ilə yerlənib-yataqlanandan sonra isə müəyyən vaxt qazanmaqla davamlı olaraq anti-Azərbaycan hərəkatına başlamış, müxtəlif metodlardan istifadə etməklə, yəni saxta tarixi miflər yaratmaqla ədəbi-mədəni abidələrimizə, torpaqlarımıza və digər sərvətlərimizə sahib çıxmağa çalışmışlar.
Azərbaycan tarixi ölkəmizin təbiəti kimi rəngarəng, dolğun və zəngindir. Ümumi zənginliyin bir hissəsi məhz hamımıza doğma olan Azərbaycanın əzəli və əbədi torpağı Qarabağdır. Bu ərazi təkcə Azərbaycanın deyil, ümumiyyətlə, dünyanın ən qədim tarixə malik olan diyarlarından biridir. Bunun bariz nümunələrindən biri isə Qarabağ ərazisində ən qədim insanların yaşayış məskəni sayılan Azıx mağarasının aşkar olunmasıdır.
Bu yaşayış məskəni Azərbaycanın, o cümlədən Qarabağın, Aralıq dənizi hövzəsi və Şərqi Afrika ilə birlikdə insanlığın ilk vətənlərindən biri olduğunu sübut edir. Azıx mağarasının tədqiqatçısı Məmmədəli Hüseynov haqlı olaraq yazırdı: “Azıxda öyrənilmiş çay daşı alətləri mədəniyyətləri, Şərqi Afrikanın Olduvay mədəniyyəti kompleksi ilə yaxınlıq təşkil edir. Eyni zamanda, alətlərin hazırlanmasında fərqli cəhətlər də vardır ki, bu da Azıxın alt təbəqələrindən aşkar olunmuş əmək alətlərini Quruçay mədəniyyəti adlandırmaq imkanı vermişdir… Quruçay mədəniyyətinin yaşı isə 2 milyon ildən də qədimlərə aid edilə bilər…”.
Beləliklə, bu iqtibas Qarabağın Azərbaycanın ən qədim yaşayış məskənlərindən olduğunu birmənalı şəkildə təsdiq edir. Digər bir vacib məqama da diqqət yetirməyi zəruri hesab edirik. Bu da Qarabağ etimologiyası ilə bağlıdır. Tədqiqatçıların əsas qənaətləri belədir ki, Azərbaycanın ayrılmaz tərkib hissəsi olan Qarabağın adı dilimizdəki “qara” və “bağ” sözlərindən əmələ gəlmişdir. Bu söz birləşməsi Azərbaycan xalqının özü qədər qədim tarixə malikdir… “Qarabağ”, yəni “böyük bağ”, “sıx bağ”, “səfalı bağ” və s. mənları kəsb edir. Beləliklə, Qarabağın özü kimi “Qarabağ” sözü də Azərbaycan xalqına məxsusdur.Tarix boyu dünyanın hər yerində bu söz birləşməsinin Azərbaycanın konkret ərazisinə aid edilməsi də danılmaz həqiqətdir. Qeyd etməliyik ki, Azərbaycan xalqının öz doğma torpağının bir parçasına verdiyi “Qarabağ” adı ilk mənbələrdə hələ 1300 il bundan əvvəl işlənmişdir. Mənbələrə istinadən demək olar ki, Qarabağ əvvəllər bir tarixi-coğrafi anlayış kimi konkret məkanı bildirmiş, sonra isə Azərbaycanın geniş coğrafi ərazisinə aid edilmişdir. Yeri gəlmişkən, bu hal Azərbaycan üçün xarakterikdir…
Onu da qeyd edək ki, siyasi-coğrafi məkan olaraq, tarixdə indiki kimi “Dağlıq Qarabağ” deyil, bütöv halda, yəni Qarabağın bütün ərazisini -- dağlarını, düzənlərini əhatə edən ümumi bir “Qarabağ” anlayışı olmuşdur. Lakin özlərini anlamaz yerinə qoyan ermənilər bilməlidirlər ki, “Dağlıq Qarabağ” ifadəsi sonrakı dövrlərin “məhsuludur”, separatçılıq niyyəti ilə Qarabağın bir hissəsinə verilmiş addır.
Azərbaycan xalqının ən qədim, ən nadir folklor nümunələri, musiqi inciləri də məhz zəngin təbiətə malik Qarabağda yaranmışdır. Yazının əvvəlində bildirdiyimiz kimi, məskunlaşdırmadan sonra əsrlər boyu həmin torpağın sahibi olan insanların zəngin ədəbi-mədəni abidələri mövcud olduğundan yeni gələnlər mütləqdir ki, həmin nümunələri öyrənsinlər və az da olsa, özlərinin olanlarını həmin formaya uyğunlaşdıraraq mədəni səviyyəyə yaxınlaşdırsınlar. Bu, normal bir haldır. Lakin kiminsə doğma torpağında zorla məskun olan, sonra da həmin yurda yiyələnən millətin əvvəlki mənəvi sərvətə, milli dəyərlərə sahib çıxmağa cəhd göstərməsi özlüyündə qədim xalqın ərazilərinə təcavüzdən daha dəhşətlidir. Məhz ermənilərin bu cür cəhdləri onların Azərbaycanda məskunlaşdırılmasıından sonra tam çılpaqlığı ilə özünü büruzə vermişdir.
Fikrimizin
təsdiqi üçün arxiv materiallarına nəzər
salaq. Qafqaz tədris dairəsi idarəsinin 1882-ci ildə nəşr
olunmuş mənbələrinin ikinci
buraxılışında Azərbaycan
dilinin əsas yerli danışıq dili olduğuna, adət-ənənələrinin,
aşıq mahnılarının, bayatıların,
laylaların azərbaycanlılara aid olduğu müəllif tərəfindən qısqanclıqla vurğulanır və
burada məskunlaşdırılan ermənilərin də həmin
nümunələrdən istifadə etdikləri bildirilir.
Xatırladaq ki, həmin məqalə erməni ideologiyası
ilə silahlanan rus ziyalısı tərəfindən
yazılmışdır. Düzdür, müəllif ermənilər
üçün xarakterik olan bir sıra xüsusiyyətləri
də açıqlayır, biclik, yaltaqlıq, quyruq bulamaq,
paxıllıq, başqa xalqlara inanmamaq kimi xüsusiyyətlərin
onların təbiətlərindən gəldiyini söyləyir.
Sadalanan mənfi keyfiyyətlərə görə isə
dünyanın heç bir xalqının onlara etibar etmədiyi,
inanmadığı bildirilir.
Lakin təəssüf hissi ilə qeyd
edilməlidir ki, müəllif sonradan erməni
riyakarlığının qurbanına çevrilərək
azərbaycanlılara aid olan ən qədim nümunələri,
mətbəx mədəniyyətini və s. məsələləri erməniləşdirməyə can
atır.
Zənnimcə,
Azərbaycanın mənəvi
sərvətlərinin bir qisminə bax, bu şəkildə
erməni təcavüzü edilmişdir. Həmin proses eyni
senari ilə S.Zelinskinin dırnaqarası “Erməni xalq
aşığı Vartan Xoyskinin nəğməsi” (Vartan
Xoyski Cənubi Azərbaycanın Xoy şəhərindən Azərbaycanda məskunlaşdırılan ermənilərdəndir
– H.H.) adlı məqaləsində də davam etdirilir. Həmin
məqalədə verilmiş nəğməni yazıya
köçürən və rusca tərcümə edən isə
İrəvan gimnaziyasının müəllimi idi. Müəllif
yazının əvvəlində, sanki ermənilərə yas
saxlayır, “tatarların” 400 illik hakimiyyəti altında əzilən
ermənilərin guya bəzi ərazilərdə dillərini
itirdiklərini, adət- ənənələrini
unutduqlarını, Azərbaycan dilində danışmağa
məcbur olduqlarını və s. vurğulayır…
Xatırladaq
ki, tarixin müxtəlif dönəmlərində təcavüzlər,
deformasiyalar baş versə də, Qarabağ
xanlığının mövcudluğu ərzində həmin
ərazidə məhdud sayda məskunlaşdırılan ermənilərə
də azərbaycanlılarla bərabər eyni imtiyazlar
verilmişdi. Lakin onlar bu imtiyazlardan gen-bol yararlanmaqla
yanaşı, Azərbaycanın milli ədəbi-mədəni
abidələrinə təcavüz etməkdən belə
çəkinməmişlər.
Bu fəndgirliklər,
hiyləgərliklər, xəyanətlər zaman-zaman erməni
ziyalıları tərəfindən etiraf olunmuşdur. Erməni
yalanını açan elə ermənilərin
tanınmış nümayəndələrindən biri olan X.Abovyan yazmışdır ki, onlarda
“bayatı deyilən bir şey olmayıb, biz bayatıları
qonşularımız türklərdən
götürmüşük”.
X.Abovyan
bayatının çox gözəl, oynaq janr olduğunu,
oxuyarkən insana misilsiz zövq verdiyini bildirmişdir. Erməni
dilinin bayatının mənimsənilməsindən sonra
çox şirinləşdiyini etiraf etmişdir. Azərbaycan
türkcəsi haqqında danışan Abovyan bu dilin hər mənada
zənginliyini də dilə gətirmişdir: “Ermənilərdə
folklor nümunələri birbaşa türkcə ifadə
olunur. Əvvəllər ermənilərdə ermənicə
dastan danışmaq, şeir demək ənənəsi yox idi.
Bunu da Azərbaycan türklərindən
götürmüşük, ermənilər uzun dövr ərzində
Azərbaycan dastanlarını elə türk dilindəcə
söyləyiblər, yaddaşlarında yaşadıblar”.
XX əsrin
əvvəllərində
ermənilərin
inkişafı barədə məlumat
verən yazıçı V.Papazyan qeyd etmişdir: “Erməni
xalqı cahil, savadsız, vəhşi və
ilk öncə şüursuz idi. Onlar əsasən
soyğunçuluq və quldurluqla
məşqul olurdular. Ermənilər
şimal vəhşiləri kimi
ov hesabına yaşayırdılar”.
Eyni sözləri bir
neçə əsr əvvəl Moisey Xorenasi də demişdir: “Qədim
əcdadlarımızın bədbin xasiyyətini qınaq
edərək
xatırlamaya bilmərəm, amma
burada onları məzəmmət edəcəyəm… İndi olduğu
kimi, keçmişdə də qədim hayların elmə,
şifahi ötürülən mahnılara həvəsləri
olmayıb. Ona görə də kəmağıl, nadan və
vəhşi adamlar haqqında danışmaq artıqdır”.
Dilimiz,
dini inanclarımız, ayinlərimiz, mərasimlərimiz, adət-ənənələrimiz
və ədəbi-mədəni abidələrimizin tədqiqi
deməyə əsas verir ki, azərbaycanlılar
dünyanın ən qədim tarixə malik, böyük təkamül
yolu keçən sivil mədəniyyət
daşıyıcılarıdır. Bu, tam sübut olunmuş,
təsdiqini tapmış reallıqdır. Saxta tarix
yaratmağa çalışan ermənilər isə
qarşıya qoyulan sübutların, dəlillərin
önündə acizdirlər.
Habil
HƏMİDOV,
AMEA Fəlsəfə
İnstitutu müasir siyasətin fəlsəfəsi
şöbəsinin aparıcı
elmi işçisi, fəlsəfə doktoru
Xalq qəzeti.- 2019.- 24 aprel.- S.6.