Nəsiminin kino
obrazı necə yarandı?
Azərbaycan kinosunda elə filmlər var ki, onlar tariximizi,
milli-mənəvi dəyərlərimizi
yaşadan sənət
nümunələridir. Söz
yox ki, belə
filmlər arasında
“Nəsimi” ekran əsərinin öz yeri vardır. Xalq yazıçısı
İsa Hüseynovun ssenarisi əsasında lentə alınmış
bu film Azərbaycan xalqının görkəmli
şair və filosofu, hürufi təriqətinin nümayəndəsi,
insan zəkasının
və hisslərinin tərənnümçüsü olan İmadəddin Nəsimiyə həsr olunub. Film şairin
600 illik yubileyi münasibətilə çəkilmişdi.
“Nəsimi” filminin
ərsəyə gəlməsi
ulu öndər Heydər Əliyevin təşəbbüsü ilə
baş tutub. Qeyd edək
ki, filmin keyfiyyətli olması üçün xarici valyuta ilə alınan kinoplyonkaya çəkilirdi. Ona görə
də çəkiliş
üçün əlavə
vəsait tələb
olunurdu. Heydər Əliyevin
tapşırığı ilə çəkilişə
ayrılan vəsaitdən
əlavə dövlət
büdcəsindən də
pul verildi. Məhz Heydər Əliyevin istəyilə filmin rejissor işi Həsən Seyidbəyliyə
həvalə olunmuşdu.
Kamil insan problemini ortaya qoyan Nəsiminin
fəlsəfəsini ekranda
canlandırmaq, gəncliyi
bu dərin fəlsəfi dünyagörüşünün
işığına cəlb
etmək, Şərq renessansının dahi nümayəndəsi, Azərbaycan
fəlsəfi poeziyasının
banisi İmadəddin Nəsiminin tarixə dönmüş həyatına
tamaşaçı marağı
cəlb etmək həm ssenaristdən, həm də rejissordan xüsusi məharət tələb
edirdi. Rejissor və ssenaristin
əsas materialı şairin çoxcəhətli,
dərin mənalı
poeziyası olmuşdur.
Bu, bir tərəfdən
müəlliflərə müəyyən
dərəcədə çətinlik
yaratsa da, digər tərəfdən
hər ikisinin yaradıcılıq təxəyyülünə
geniş imkanlar vermişdi.
Nəsimi kimi şəxsiyyət haqqında filmin ədəbi ssenarisi güclü olmalı idi və bu
işdə İsa Hüseynovun əməyi danılmazdır. İsa müəllim rejissora
material qıtlığı yaşatmadı. Bu filmdə
həm ssenari, həm də rejissor işinin möhtəşəmliyi mükəmməl
bir ekran əsərinin yaranmasına
rəvac verdi.
Qeyd edək ki, çəkiliş
prosesində ssenaridə
yer alan
təriqətçiliklə bağlı nüanslara heç bir qadağa qoyulmamışdır.
Müəlliflər çəkilişinə 1972-ci
ildə başlanan ekran əsərində həm elmi, həm tarixi, həm də etnoqrafik cəhətdən
dəqiqliyi saxlamaq üçün görkəmli
nəsimişünasların, filoloqların, sənətşünasların
məsləhət və
təkliflərindən istifadə
etmişlər. Görkəmli ədəbiyyaşünas alim
Əli Fəhmi filmin məsləhətçisi
olmuşdur.
Nəsiminin yaşadığı dövr
ən mürəkkəb,
keşməkeşli bir
dövr idi. Nəsimi təkcə
şair deyildi.
O, Quranı, islam,
hüquq və şəriət elmlərini
mükəmməl mənimsəmiş
və bunlardan öz əsərlərində
məharətlə istifadə
etmişdi. Bundan başqa, Nəsimi
fəlsəfə elminə
də dərindən bələd idi.
Belə mürəkkəb şəxsiyyət
haqqında film çəkmək
rejissor Həsən Seyidbəylidən böyük
məsuliyyət tələb
edirdi. İlk növbədə bu rolda kimi
çəkəcəyini qətiləşdirə
bilmirdi. Özü
bu barədə deyirdi: “Nəsimi” filmi üzərində işləməyə başlayanda
əsas rola kimi dəvət edəcəyimiz barəsində
çox götür-qoy
etməli olduq. Nəsimi əfsanəvi bir dəyanətə, yüksək
insani keyfiyyətlərə,
ülvi, poetik bir vüsətə malik şəxsiyyət idi. Belə bir obrazı
yaratmaq üçün
böyük təcrübəyə,
yüksək istedada malik aktyor tapılmalı
idi. Bəziləri xaricdən aktyor
dəvət olunmasını
təklif edirdilər.
Nəsimi roluna dəvət
olunan aktyorda bir çox keyfiyyətlər vəhdət
tapmalı idi. Buna görə də
biz həmin qəhrəmanı
məhz azərbaycanlı
aktyorlar arasında axtarmaq qərarına gəldik və axtarışlar bizi Rasim Balayevlə qarşılaşdırdı.”
Rasim Balayev Nəsimi
roluna dəvət olundu və bu rolda çəkildi.
Xalq artisti Rasim Balayev sonralar
müsahibələrində deyir: “Fimin yaradıcıları
istəyirdi ki, yeni sima təqdim
etsinlər. Buna baxmayaraq, mənim özümdə inam yox idi. Çünki o vaxt bir neçə filmdə yoxlansam da, məni
çəkməmişdilər. Buna görə də
inamım qalmamışdı.
Eşitmişdim ki, hətta
Rusiyadan aktyor dəvət etmək istəyirlər. Həmin vaxtlar
mənim xəbərim
olmasa da, sonradan eşitdim ki, filmə çəkilməyimə rəsmi
dairələrdən etiraz
edənlər olmuşdu.
Amma Həsən Seyidbəylinin
israr və xahişindən sonra mənim çəkilməyimə
razılıq veriblər.
Çünki Həsən müəllim
məndən başqa
heç kimi bu obrazda görə
bilmədiyini deyib.
Rejissor filmin ən vacib səhnələrini bizə məşq etdirdi. Beləliklə, H. Seyidbəylidə tam əminlik yarandı və mən Nəsimi roluna təsdiq olundum”.
“Nəsimi” tarixi
bir film idi. Bu cür filmləri çəkmək çətindir.
O mühiti yaratmaq üçün kostyumlar,
obrazların dəqiq seçilməsi, libaslar, interyer, hər şey ayrı-ayrılıqda
şərt idi. Bu ekran əsərində
kütləvi səhnələr
də çoxdur.
Bu baxımdan Həsən müəllim
hər şeyi birəbir həyata keçirirdi. Rejissor öz
estetikasını, səmimi,
yaxından, içdən
danışıq tərzini
bu filmə gətirmişdi. Hər kəs
öz yerində idi. Məsələn, Yusif Vəliyevin
Teymurləng surəti
mükəmməl bir
obrazdır və aktyor bu rolu
yüksək sənətkarlıqla
ifa edib. Onu da qeyd edim
ki, bu rola
Xalq artisti Adil İsgəndərov da dəvət olunmuşdu. Amma sınaq
çəkilişləri vaxtı
Adil müəllim deyib ki, Teymurləngi
Yusif məndən yaxşı yarada bilər, mən bu roldan imtina
edirəm.
Filmdə
çox maraqlı aktyor ansamblı var. İsmayıl Osmanlının
( Fəzlullah Nəimi), Səməndər
Rzayevin (Şirvanşah
İbrahim), Məmmədrza
Şeyxzamanovun (şeyx
Əzəm), Muxtar Maniyevin (Miranşah), Əbdül Mahmudovun (dərviş) gənc aktrisa Xalidə Qasımovanın (Fatima) rollarını
xüsusi olaraq qeyd etmək istərdik.
Filmin çəkilişlərinə hazırlıq dövründə rejissoru yaradıcı heyətə kimlərin dəvət olunacağı da çox düşündürürdü. Musiqini kimə həvalə etmək məsələsi əvvəlcədən həll olunmuşdu. Çünki Xalq artisti, bəstəkar Tofiq Quliyevin kino musiqisi sahəsindəki uğurları rejissora tanış idi. Filmə musiqi yazmağı ona həvalə etmişdi. Tofiq müəllim deyirdi: “Nəsimi” filmi mənim üçün ciddi yaradıcılıq axtarışları ilə əlamətdar oldu. Burada musiqi yaradıcılığının müasir formaları ilə yanaşı elə ifadə vasitələri tapmaq lazım idi ki, tamaşaçıları Nəsiminin poeziya aləminə, uzaq keçmişə aparsın. Axtarışlarım məni belə bir fikrə gətirdi ki, musiqinin əsasını xalq musiqi yaradıcılığının klassik nümunəsi olan muğam təşkil edə bilər”. Hər zaman lirik, romantik, şən, şux melodiyalar yazan bəstəkarın Nəsimi kimi klassik şairin “intonasiyasını”, sufi ideyalarını hiss etməsi və musiqiyə “çevirməsi” məhz ciddi yaradıcılıq axtarışlarının nəticəsi idi. Əslində, bəstəkarın çoxşaxəli, dərin istedadı hər mövzuda yazmağa, işləməyə imkan verib. Amma yenə də bu mövzuda o cür uğurlu musiqilərin bəstələnməsi Tofiq Quliyev böyüklüyünün, istedadının daha bir təsdiqidir. Rəssamlar Mais Ağabəyov və Məmməd Hüseynovun, operator Rasim İsmayılovun filmdəki uğurlu yaradıcılıq axtarışları öz bəhrəsini vermişdir.
“Nəsimi”dən sonra çəkilən tarixi filmlər bu qədər uğurlu, inandırıcı alınmadı. Çünki bu filmdə insan faktoru vardı. Tarixi film olmağına baxmayaraq, insan ruhunun azadlığı öndə tutulmuşdu.
1974-cü ildə Bakıda keçirilən VII Ümumittifaq kinofestivalında “Nəsimi” ən yaxşı tarixi film, Rasim Balayev isə kişi rolunun ən yaxşı ifaçısı nominasiyalarında mükafatlara layiq görüldü.
M. MÜKƏRRƏMOĞLU
Xalq qəzeti.- 2019.- 7
avqust.- S.6.