Vasili Şukşin–rus milli

ruhunun canlı təcəssümü   

 

Rus yazıçısı, ssenarist, rejissor aktyor Vasili Makaroviç Şukşinin anadan olmasından 80 il ötür. Bu gün onun əsərləri həvəslə oxunur, filmləri böyük maraqla baxılır.  V.Şukşin 1929-cu ildə Altay əyalətində (Biysk rayonu, Srostki kəndi) anadan olmuşdur. M. Şoloxovun təbirincə desək, 30 yaşınadəknamərdcəsinə tənbəllik etmiş”, altmışıncı illərin əvvəlindən meydana çıxan bu ədib dövrünün rus kəndini bədii şəkildə canlandıran əsərlər yazmağa başlayıb. 1963-cü ildəGənc qvardiyanəşriyyatı onunKənd sakinləriadlı ilk toplusunu nəşr edir. Sonra isə ədəbi hadisəyə çevrilən ciddi müzakirələrə səbəb olanXarakterləradlı hekayələr toplusu çap olunub. Öz məşhur müəllimi M.Romm kimi teatrı sevməyən bu ədibinEnerjili adamlarpyesi Moskvada Böyük Teatrda (Q. Tovstonoqov tərəfindən) tamaşaya qoyulur ( son məşqdə iştirak edərkən aldığı zövq, onu teatra bağlayıb. “Novıy mirjurnalı o dövrünədəbi bombalarıeffekti verənƏla sürücüQrinka Malyuginhekayələrini dərc edir.

 

Xatırladaq ki, onun bu hekayələr əsasında yazdığıBelə bir oğlan yaşayıradlı ilk ssenarisi əsasında çəkilmişKalina krasnaya” (“Qırmızı başınağacı”) filmi Bakıda keçirilən (1974) VII Ümumittifaq kinofestivalında birinci yerə layiq görüldü (münsiflər heyətinin rəyi belə idi: “Yazıçı, rejissor, aktyor Şukşinin fitri parlaq istedadı nəzərə alınmaqla, festivalın baş mükafatı, “Mosfilm”inQırmızı başınağacıfilminə verilir”).

Həmin kinofestivalın iştirakçısı kimi deyə bilərəm ki, o günlər kinoteatrlarımızda ayaq basmağa yer yox idi. O vaxt film haqqında maraqlı resenziyalar çap olunurdu. Tənqidlər , təriflər deyilirdi.

Özü filmin yaradılması barədə danışarkən deyirdi ki, filmi yaradarkən heç bir əziyyət çəkməyib. AncaqQırmızı başınağacı”nın Şukşinə hədiyyə verildiyini söyləmək olmaz. Bir həyat həqiqətləri var bir sənət həqiqətləri. Həyat həqiqətləri materialda toplanır, amma sənət varmı, bunu hələ anlamaq lazımdır”, – deyə Sergey Bondarçuk yığılmış material haqqında bildirirdi. Filmin müzakirələri zamanı Şukşininəlləri stolun üstündə titrəyirdi”, - deyə onun operatoru Anatoli Zabolotski xatırlayır: “Bondarçuk daha sonra fikirlərini müəllifə izah etdi, lakin film nəzarətçiləri artıq şübhə altına alınan hər şeyi redaktə etməyə başlamışdılar. Sovet kinosunda həbs cəzası motivləri pis, əlverişsiz mövzu sayılırdı. Şukşindən çəkinir, ondan təhlükəli, səs-küy salan kadrlar gözləyirdilər”.

Məlumat üçün bildirək ki, bu yaxınlarda doğma kəndində Şukşinə ucaldılmış abidə onu obrazını belə göstərirayaqyalın, yüngül sadə geyinmiş halda. O, torpağın üstündə oturub hər iki əli ilə ondan bərk-bərk yapışmışdır.

Qırmızı başınağacıfilmində Şukşin Rusiya üçün iki əsas mövzuya toxunmuşdukəndlər həbsxanalar. O, bütün həyatı boyu bu mövzuya müraciət edən ilk rejissor idi. Sovet mədəniyyətini təbliğ edənlərin bir çoxu sovet hakimiyyəti dövründə bu mövzuya birbaşa deyil, dolayısı ilə toxunmuşdular. Həddindən çox adamın qohumları tanışları məhbəsə düşmüşdülər . Kinoşünas Denis Qorelov bütün bunları “KP”-ninUlu sovet filmlərikolleksiyasına daxil etmək üçün müfəssəl surətdə araşdırıb kitabçaya köçürmüşdü. Amma bütün bunların hamısı ümummilli sevgi qazanmaq üçün kifayət deyildi.

 Tənqidçilər deyirdilər ki, “Qırmızı başınağacıhəm iradə həsrət haqqında filmdir. Yeqor Prokudin keçmiş sui-qəsdçilərin əlində ölür. Amma o, başqa hadisədən ölə bilərdi: çünki ölümə doğru gedirdi. Həyatdan bərk yapışmağa çalışsa da, barmaqları sürüşür. çoxdan arzuladığı azadlıq eşqi, sevgi, məişət rahatlığı, səliqə-sahman ona keçmişini unutdura bilmir. Gah qaranlıq keçmişi, gah həyatda işinin gətirməməsi, gah tale onu ölümə sürükləyir. Onun sadə adıqəmsözünün anoqramması idi. Özünə sadəcə ölüm axtarır” - deyə Şukşin bildirirdi.

 Qırmızı başınağacı”nın premyerasından bir neçə ay sonra onun müəllifi miokard infarktından vəfat etdi. Onun həmkarı dostu - filmdə Prokudini öldürən Corc Burkov Şukşini ölmüş vəziyyətdə tapdı. Şukşinin ölümü onun qəhrəmanının ölümü ilə üst-üstə düşdü, nəticədə onu tənqid edənlər kəskin şəkildə susdular.

Dostlarından biri yazır: “Qırmızı başınağacı”nın çəkilişləri zamanı Volodya (Şukşin) Voloqdada mənim evimdə olurdu. O, stul arxasına keçib qəhvə içdi, sonra siqaret çəkdi. məni bəzilərinin onun haqqında yazdıqları uyğunsuzluqlar heyrətləndirirdi… O, kəndli kimi təsvir olunurduBəziləri onu sibirli kimi, ya bir oğru, başkəsən, ya da qaba kəndli kimi qeyd edirdilər. Sibirlilərin özləri sataşmağı çox sevirlərBelə ki, mənim qarşımdakı masada təkcə öz davranışlarında deyil, öz manerası, zahiri görünüşü ilə bir ziyalı oturmuşdu. Zərif bir üzonda hər şey ­bir-birinə uyğun idi. O, az danışır, amma fəal ünsiyyət qururdumən bu insanla ünsiyyət qurmaqdan böyük xoşbəxtlik hissi duyurdum. O, mənim yaddaşımda əbədi belə qalacaq…”

 Alman kinorejissoru Rayner Verner Fassbinder 10 sevimli filmi arasınaQırmızı başınağacı” daxil edib. Bu siyahıda həmçinin Pyer Paolo Pazolini tərəfindən Lukino ViskontininTanrıların ölümü”, “Piy ya Sodomun 120 günü Hovard Havks tərəfindən çəkilmişCənablar sarışınlara üstünlük verirfilmləri yer tutur.

 Rusiya mədəniyyətinə ... rus adına kifayət qədər şan-şöhrət gətirmiş bu fenomeni hökumət yalnız ömürünün sonuna bircə il qalmış (1973) görür; bu məşhurlar məşhuru ailəsilə yaşadığı çox darısqal bir mənzildən şəraitcə rahat geniş, ünvanca məşhur bir mənzilə köçürülür, 1974-cü il oktyabrın 2-də isə bu dünyadan köçür...

 Rusiyanıntəmiz ictimaiyyət”i arasında söz gəzirmiş ki, bu cəsarətli yazıçı öz əcəli ilə ölməyib, onu aradan götürməklərus ruhunu sındırmaq istəyənsovet hakimiyyətinin əli ilə öldürülüb. Necə ki, buqəribəədib-kinematoqrafın ölüm ildönümü ilə bağlı keçirilən qəribə mətbuat konfransında (içkili öncə jurnalistləri təhqir edən) “keqebeşnikA.P.Çornı çıxışının sonunda belə bir sensasion bəyanat vermişdi: “Şukşin öz əcəli ilə ölmədi! Mən bir neçə il bundan öncə Piket dağında uca səslə Şukşinin öldürüldüyünü qışqırdım. Bundan sonra mənə qarşı sui-qəsd edildi, lakin mən sağ qaldım. Sonralar rastlaşdığım bir KQB polkovnikindən məni niyə öldürmədiyini soruşduqda cavabı çox qısa oldu: “Həqiqətə görə heç kəs öldürülmür”...

Məncə, buelannaməonun milyonlarla tamaşaçı ovsunlamışİki Fyodor”, “Belə bir oğlan yaşayır”, “Məni işıqlı gələcəyə çağır”, “Qırmızı başınağacıfilmlərinə aiddir...

Qısa ömrünün yarıdan çoxu şəhərdə keçən Şukşin əsl kəndçi həyatı yaşadı ətrafındakısivil”lərdən çox sevilən birəyalətçikimi öldü...

 

M. MÜKƏRRƏMOĞLU

 

Xalq qəzeti.- 2019.- 25 avqust.- S.6.