Müasir ali
təhsilin prioritetləri
Azərbaycan universitetlərinin
inkişafı fonunda
Ulu öndər Heydər
Əliyevin siyasi kursunun layiqli davamçısı cənab
İlham Əliyevin son 15 ildə uğurla həyata
keçirdiyi islahatlar nəticəsində respublikamızda təhsil
sahəsində də böyük uğurlar
qazanılmışdır. Prezident
İlham Əliyev bu gün ölkəmizdə təhsilin
inkişafına xüsusi diqqət göstərir.
Dövlət başçısının təhsil alan vətəndaşların təqaüdlərinin
artırılması haqqında fevralın 14-də
imzaladığı sərəncam və fərman bunu bir daha
təsdiq edir.
Cənab Prezidentin sərəncamı ilə təhsillə
bağlı qəbul edilmiş dövlət proqramları bu
sistemdə keyfiyyətcə yeni inkişaf meyillərinin
yaranmasına, yüksək nəticələrin
qazanılmasına gətirib çıxarmış, ölkəmizidə
milli kadrların yetişdirilməsi sahəsində
mühüm nailiyyətlər əldə edilmişdir. Azərbaycan Prezidentinin
2018-ci il 16 noyabr tarixli sərəncamı ilə təsdiq
edilmiş “2019–2023-cü illər üçün Azərbaycan
Respublikasında ali təhsil sisteminin beynəlxalq rəqabətliliyinin
artırılması üzrə Dövlət Proqramı”nda
beynəlxalq ikili diplom proqramlarının tətbiqi,
doktorantura təhsilinin beynəlxalq standartlara uyğun
qurulması və xaricdə doktorantura səviyyəsində təhsilin
maliyyələşdirilməsi nəzərdə tutulur. Yeni
Dövlət Proqramı “2007–2015-ci illərdə Azərbaycan
Respublikası gənclərinin xarici ölkələrdə təhsili
üzrə Dövlət Proqramı”nın
davamı kimi ali təhsil sisteminin beynəlxalq standartlara
uyğunlaşdırılması, insan kapitalının
inkişaf etdirilməsi, strateji əhəmiyyət
daşıyan sahələr üzrə milli kadrların
yetişdirilməsi baxımından mühüm əhəmiyyət
daşıyır.
Dövlət
Proqramının əsas hədəfi elm sahəsindəki
qabaqcıl nailiyyətlərdən, innovativ təlim-tədris
texnologiyalarından yararlanaraq ölkəmizdə yeni nəsil
mütəxəssislərin yetişdirilməsi, Azərbaycan
ali təhsil sisteminin məzmun və keyfiyyət göstəricilərinin
beynəlxalq ikili diplom proqramları ilə
uyğunlaşdırılmasıi, xarici mütəxəssislərin
cəlb olunması yolu ilə ali təhsilin daha da təkmilləşdirilməsi,
yeni təhsil mühitinin yaradılması, ölkəmizin ali
təhsil müəssisələrinin akademik
potensialının gücləndirilməsi məqsədilə
xaricdə doktorantura səviyyəsində təhsilin maliyyələşdirilməsi,
ilkin mərhələdə beş beynəlxalq ikili diplom
proqramının təsis olunacağı və layihənin
onların icrasına dair monitorinqin nəticələrinə
uyğun davam etdiriləcəyi məsələsi də sənəddə
öz əksini tapmışdır.
Görülən işlərin nəticəsində təhsil
sahəsinin keyfiyyət göstəricilərində müsbət
dinamika davam etmişdir. Bu il keçirilən qəbul
imtahanlarının nəticələrini də görülən
işlərin bəhrəsi hesab etmək olar. Burada həm kəmiyyət,
həm də keyfiyyət yüksəlişi baş
vermişdir
Ümumilikdə, 535 azərbaycanlı hökumətlərarası
sazişlərə əsasən xarici ölkələrdə
oxuyur. Azərbaycanda
isə 2018–2019-cu tədris ilində ali təhsilin
bütün səviyyələri üzrə 86 ölkədən
6000-dən çox əcnəbi tələbə təhsil
alır.
Təhsil
Nazirliyinin “Clarivate Analytics” şirkəti ilə əməkdaşlığı
nəticəsində Azərbaycan 2017-ci il üzrə “Web of
Science” elmi bazasında ilk dəfə nəşr aktivliyinin son
3 il üzrə artım dinamikasına görə regionda
birinci yerə çıxıb. “Web of Science”
elmi bazasında 2017-ci ildə Azərbaycandan 1160 elmi-tədqiqat
işi qeydə alınıb ki, bu da son 25 ildə ölkə
üzrə ən yüksək göstərici hesab olunur.
Təhsil sahəsində aparılan siyasətin bariz
nümunəsini işlədiyim Azərbaycan Dillər
Universitetinin timsalında daha aydın görmək olar. ADU-da
aparılan məzmun və struktur islahatları Prezident
İlham Əliyevin təhsil sahəsinə aid
imzaladığı dövlət proqramlarına, multikulturalizm
və azərbaycançılıq ideyalarına uyğun
şəkildə həyata keçirilir. Görülmüş
işlərin nəticəsidir ki, bu gün ADU-da həm tədrisin
keyfiyyəti yüksəlmiş, həm də beynəlxalq əlaqələr
genişlənmişdir. Son iki il ərzində
ADU-nun akademik mühiti, maliyyə-təsərrüfat fəaliyyəti,
ümumi iş ritmi tamamılə dəyişmişdir. Universitet məzunlarının əmək
bazarında nüfuzu artmış, universitetin cəmiyyətdəki
reytinqi yüksəlmişdir.
Universitetdə 20-yə yaxın xarici dilin tədris
olunması beynəlmiləl mühitin yaranmasına, ikili diplom
layihələrinin həyata keçirilməsinə imkan verir. Universitetimizdə
regionun təhsil müəssisələri ilə əlaqələrin
gücləndirilməsi istiqamətində ilkin addımlar
atılmışdır. Belə ki, tələbələrimiz
pedaqoji təcrübələrini müxtəlif
qaçqın məktəblərində keçmişlər.
ADU-da bir çox xarici ölkələrin dil və
mədəniyyət mərkəzlərinin
açılması xarici tələbələrin universitetə
cəlb olunmalarına imkan yaratmışdır. Hazırda universitetdə 101 xarici tələbə təhsil
alır və 15 əcnəbi müəllim dərs deyir.
Universitetdə
ötən il aprelin 9-dan mayın 5-dək
“Heydər Əliyev: Multikulturalizm və tolerantlıq
ideologiyası” adlı geniş miqyaslı elmi konfrans
keçirilmişdir. Bakıda 12 xarici
universitetin nümayəndəsinin iştirak etdiyi, iki gün
davam edən konfransın açılışından sonra
konfrans bir çox xarici ölkələrin universitetlərində
davam etdirilmiş, ADU-nun professor-müəllim heyətinin
üzvləri həmin universitetlərdə elmi məruzələr
etmiş, azərbaycançılıq və multikulturalizm
ideyalarının daha geniş təbliğinə nail
olmuşlar.
Qloballaşan
dünyanın bir hissəsi olan Azərbaycanda təhsil sahəsində
qəbul olunan dövlət proqramlarından
göründüyü kimi, kommunikasiyaların daha sürətlə
inkişaf etdiyi dövrdə ən vacib bəşəri
problemə çevrilmış şəxsiyyətin
formalaşması məsələsinin həllinə öz
töhfəsini verəcək və cəmiyyətin keyfiyyət
cəhətdən yeni iqtisadi, siyasi, mədəni, mənəvi
mərhələyə və təbii ki, yeni təhsil mərhələsinə
çıxarılmasını sürətləndirəcək.
Beynəlxalq
ekspertlərin fikrincə, müasir dünyada təhsil sistemləri
üçün daha çox aktual olan problemlər var ki,
onlara da ilk növbədə ümumilikdə təhsilin səviyyəsinin
müasir tələblərə tam cavab verməməsi, şəxsiyyətin
inkişafına kifayət qədər zəmin yaratmaması,
praqmatik istiqamətlərin aşağı olması, dünya
əhalisinin geniş kütləsi üçün təhsilin
kifayət qədər əlçatan olmaması daxildir. Qeyd edilən problemlər geniş xarakter
aldığı üçün onların həlli yalnız
ümumdövlət xarakterli vasitələrlə
mümkündür. Əgər nəzərə
alsaq ki, spesifik təsir obyekti olan təhsil sistemi spesifik də
təsir xarakteri tələb edir, o zaman cəmiyyətdə
sistemli təhsil siyasətinin
formalaşdırılmasının vacibliyi daha aydın olar.
Təhsil
üzrə Beynəlxalq Komissiyanın “Təhsil: gizli xəzinə”
adlı hesabatında qeyd edilir kı, son onillikdə təhsil
sistemlərinin özündə bəzi ziddiyyətlər
yaranmışdır.
Bunlar
qlobal və milli təhsil sistemləri, müasir təhsilin
universal və fərdi xarakteri, artıq mövcud təhsil ənənəsi
və müasir istiqamətləri, maarifləndirmə
işinin uzaq və yaxın perspektiv vəzifələri,
biliklərin misli görünməmiş inkişafı ilə
onların mənimsənilməsi imkanları, təhsilin mənəvi
mahiyyəti ilə onun təminat vasitəsi olan maddi tərəfi
arasındakı ziddiyyətlərdir.
Bu tipli
qlobal ziddiyyətlər fonunda ölkəmizin son on beş illik
inkişafı dövründə ali təhsil sisteminin təhlili
aşağıdakı xüsusiyyətləri üzə
çıxarmağa imkan verir: Əvvəla, ali təhsil
strukturunun, təhsil proqram və formasının müxtəlifliyi
baş vermiş, başlıca olaraq universitet təhsili
sisteminə keçidi həyata keçirilmiş, təhsil
sektorunda müəyyən ixtisarlar aparılmış,eyni zamanda, təhsil sahəsinin intensiv
inkişafı baş vermişdir. Bununla
yanaşı, ölkəmizdə yaradılmış təhsil
xidmətləri bazarında dövlət və qeyri dövlət
təhsil müəssisələri bərabər hüquqda fəaliyyət
göstərir. Ali təhsilin demokratikləşməsi
və idarəetmənin optimallaşması prosesi
başlanmış, təhsilin yeni qanunvericilik və
normativ-hüquqi bazaları yaradılmış, yeni dövlət
standartlarının işlənməsi və tətbiqi həyata
keçirilmişdir.
Bunlardan əlavə,
təlimin çoxpilləli sisteminə keçid baş
tutmuş, Boloniya–Avropa vahid ali təhsil məkanına
inteqrasiya prosesinin başlanması və tətbiqi həyata
keçirilmişdir.
Respublikamızda təhsil sisteminin demokratikləşdirilməsi
prosesi sürətlə davam edir. Bunun sübutu kimi ali
məktəblərimizdə mütəxəssis
hazırlanması üzrə dövlət sifarişinin
formalaşdırılmasının yeni modelini göstərə
bilərik. Gələcək ixtisasın və ali
məktəbin sərbəst seçimi demokratiyanın pozitiv
göstəriciləridir.
Qeyd edilənlərin təhlili bizə bəzi nəticələr
çıxarmağa imkan verir. Əvvəla, Azərbaycanda ali təhsil sistemi keçid dövrünün
problemlərinə uğurla tab gətirmişdir. Respublika rəhbərinin
siyasi iradəsi və uzaqgörən siyasəti nəticəsində
ali təhsil sahəsində mühüm
dövlət proqramları qəbul olunmuş və intellektual
potensial qorunmuşdur. Bazar şəraitinə
adaptasiya olunma yaxşı nəticələr vermişdir.
Özəl ali təhsil sistemi
formalaşdırılmış, ali təhsilin sonrakı təkmilləşdirilməsinə
istiqamətlənən qanunvericilik aktları qəbul
edilmişdir. Ölkənin ictimai həyatının
tələblərinə uyğun olaraq, mütəxəssis
hazırlığının
planlaşdırılmasının effektiv sistemi artıq
işə düşmüşdür.
Ali təhsilin gələcək inkişafı ilə
bağlı bəzi fikirlərimi də bildirmək istərdim. Təhsil
sistemində mobilliyin artması vacib məsələdir. Birmənalı şəkildə qəbul olunmalıdır
ki, bizdə daha çox xarici tələbə
oxumalıdır, xaricdən dəvətli müəllimlər
dərs deməlidir. Yaxud, əksinə,
bizim tələbələr xaricdə oxumalı, müəllimlərimiz
isə xarici tələbələrə dərs demək
imkanına malik olmalıdır.
Hazırda
ali məktəblərimizdə xarici dillərdə
tədris olunan fənlərin sayı kifayət qədər
deyil və olanların keyfiyyəti də hələ arzu olunan
səviyyəyə çatmayıb. Həmçinin,
bizim müəllimlərin xaricdə təcrübə
keçməsinin maliyyələşdirilməsi məsələsi
də problem olaraq qalır.
Müasir təhsildə idarəçilik məsələsi
çox mühüm rol oynayır. İdarəetmənin
özü də bir elmdir. Elmdirsə, onu
da öyrənmək lazımdır. Məsələn,
ABŞ-da universitetlərdə magistratura səviyyəsində
“Ali təhsilin idarə edilməsi” adlı ixtisas var. Hər
halda, bu tipli xarici təcrübədən yararlanmaq ancaq
işin xeyrinə olardı.
Bir şey hamımıza aydındır ki, bizim təhsil
sistemimiz qlobal sistemə inteqrasiya edəcək. Xarici faktorların bu sahədə
təsiri artacaq, bizdə xarici ali məktəblərin
filialları yenə də açılacaq, bizim universitetlər
isə xarici rəqiblərlə gərgin mübarizə
aparmalı olacaqlar. Dəyişikliklər
çox olacaq. Onda ali məktəbin
bu mübarizəyə hazır olduğunu necə müəyyənləşdirmək
olar? İlk növbədə, hər bir ali
məktəbin güclü və zəif cəhətlərini,
imkan və problemlərini nəzərə alan
düşünülmüş strateji inkişaf planı
olmalıdır. Əgər belə strategiya
yoxdursa, universitet öz mövqeyini təkcə beynəlxalq əməkdaşlıqda
deyil, həm də ölkə daxilində itirəcək.
İstisna
deyil ki, ali məktəblərin bəzilərinin
bir neçə ildən sonra bağlanması gündəmə
gəlsin. Bizi daha çox bir məsələ –
təhsil və əmək bazarı arasında uyğunsuzluq
narahat edir. Məhz bu işin tənzimlənməsi ali məktəblərimizin müasir statusunu bir
daha sübüt etmiş olar.
Əfqan ABDULLAYEV,
Azərbaycan Dillər Universitetinin
prorektoru, professor
Xalq qəzeti.-
2019.- 20 fevral.- S.4.