Azərbaycan
parlamenti necə yarandı?
1918-ci il mayın
28-də Tiflisdə, keçmiş Qafqaz canişininin
sarayında Azərbaycan Milli Şurasının ilk iclası
keçirilir. Həsən bəy Ağayevin sədr, Mahmud
Mahmudovun katib olduğu bu tarixi iclasda Milli Şuranın 26
üzvü iştirak edir. İclas son hadisələrlə əlaqədar
Yelizavetpoldakı (Gəncədəki) vəziyyət barədə
Həsən bəy Ağayevin məlumatını dinlədikdən
və Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin Batumdan Nəsib
bəy Yusifbəyli ilə göndərdiyi məktub və teleqramlarla
tanış olduqdan sonra gündəliyin əsas
məsələsinin müzakirəsinə başlayır. Xəlil bəy Xasməmmədov Seymin
buraxılması və Gürcüstanın öz müstəqilliyini
elan etməsi ilə əlaqədar Azərbaycanda
yaranmış vəziyyət haqqında məruzə edərək
Azərbaycanın Müstəqil Cümhuriyyət elan edilməsinin
vacibliyini və təxirəsalınmazlığını əsaslandırır.
Bundan sonra Milli Şura
üzvləri qalxaraq İstiqlal Bəyannaməsini ayaqüstə
dinləyirlər. 6 bənddən
ibarət bu müstəqillik aktı bütün
türk-müsəlman dünyasında ilk dəfə olaraq Azərbaycanda
ən demokratik respublika idarə üsulunun – parlamentli
respublikanın yaradıldığından xəbər verirdi.
Həmin dövr Əqdnamə və
ya Misaqi-Milli adlanan bu sənədi Milli Şura üzvlərindən
Həsən bəy Ağayev, Fətəli xan Xoyski, Nəsib bəy
Yusifbəyli, Camo bəy Hacınski, Şəfi bəy Rüstəmbəyli,
Nəriman bəy Nərimanbəyov, Cavad Məlik-Yeqanov və
Mustafa Mahmudov imzalayırlar.
Fətəli xan Xoyski
Azərbaycan Milli Şurasının 28 mayda
keçirilmiş bu tarixi iclasında eyni zamanda, Fətəli
xan Xoyskinin başçılığı ilə Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin ilk Müvəqqəti hökumətinin
də tərkibi təsdiq edilir.
İstiqlal Bəyannaməsinin qəbulu Azərbaycan milli
dövlətçiliyinin əsasını qoymaqla Azərbaycan
xalqının taleyində misilsiz tarixi hadisə idi. Azərbaycan xalqının
öz müqəddəratını təyin etmək, millətindən,
dinindən, sinfindən və cinsindən asılı olmayaraq,
ölkədə yaşayan bütün vətəndaşların
hüquq bərabərliyinə hörmət, bütün
xarici dövlətlərlə, eləcə də qonşu
xalqlarla dinclik və əmin-amanlıq şəraitində
yaşamaq, bir-birinin suverenliyinə və ərazi
bütövlüyünə hörmətlə yanaşmaq
prinsiplərini özündə ehtiva etməklə İstiqlal
Bəyannaməsi Azərbaycanın istiqlal mübarizəsi
tarixində ən dəyərli və parlaq sənəd
sayıla bilər.
Lakin İstiqlal Bəyannaməsinin əhəmiyyəti
yalnız bunlarla məhdudlaşmırdı. Yeni
yaradılan dövlətə “Azərbaycan” adının verilməsi
özlüyündə böyük bir tarixi hadisə idi.
“Azərbaycan”
kəlməsinin XIX əsrin sonları – XX əsrin əvvəllərindən
milli ruhlu Azərbaycan ziyalıları tərəfindən
türkdilli mətbuatda və ədəbiyyatda dövriyyəyə
gətirilməsi ilə başlanan bu proses, coğrafi mənada
– Cənub-Şərqi Zaqafqaziya, ərazi-inzibati vahidləri
kimi Bakı, Yelizavetpol (Gəncə), İrəvan
quberniyaları adlanan ərazilərə, müsəlman, tatar,
Qafqaz türkü adlanan xalqa və türk adlanan dilə “Azərbaycan”
adının şamil edilməsi ilə ildən-ilə və
gündən-günə geniş vüsət almaqla, nəhayət
ki, İstiqlal Bəyannaməsində öz qanunauyğun həllini
tapdı. Təsadüfi deyil ki, “Azərbaycan” adının
onun aid olduğu xalqın şüuruna və ictimai-siyasi
baxışlarına hakim olmasında müstəsna xidmətləri
olmuş Məhəmməd Əmin Rəsulzadə İstiqlal
Bəyannaməsinə qiymət verərkən bu məqamı
da xüsusi vurğulayır: “28 mayıs 1918-ci il
Bəyannaməsini nəşr etməklə, Azərbaycan
Şurayi-milliyəsi, sözün siyasi mənası ilə,
bir Azərbaycan millətinin varlığını təsbit etmişdir.
Beylə ki, Azərbaycan kəlməsi sadə
coğrafi, etnoqrafik və linqvistik bir kəlmə olmaqdan
çıxaraq, siyasi bir aləm olmuşdur”.
Burada M.Ə.Rəsulzadənin şəxsiyyətini səciyyələndirən
bir cəhətə diqqət yetirilməlidir. Rəsulzadənin 1915-1918-ci
illərdə Bakıda təsis və nəşr etdiyi
“Açıq söz” qəzeti azərbaycançılıq
ideyasının təşəkkülündə böyük
rol oynamış, Məhəmməd Əmin bəy özü
isə hələ o vaxtlar, istər həmməsləkləri,
istər S.Şaumyan da daxil olmaqla, siyasi rəqibləri tərəfindən
birmənalı olaraq Azərbaycan milli istiqlal hərəkatının
ideoloqu kimi qəbul edilmişdir. Bununla belə, M.Ə.Rəsulzadə
“Azərbaycan” ideyasına siyasi məna verilməsi təşəbbüsünün
onun özünə deyil, Nəsib bəy Yusifbəyliyə aid
olduğunu daim etiraf etmişdir: “Azərbaycan ideyasını
siyasi bir tələb maddəsi şəklində formulə
etmək şərəfi mərhum Nəsib bəyindir”.
Nəsib bəy Yusifbəyli
Burada daha bir haşiyəyə çıxaq ki, “Azərbaycan”
adının tarixən ilk dəfə siyasi məfhuma
çevrilməsi hələ öz zamanında heç də
birmənalı qarşılanmamış və böyük
siyasi, elmi-tarixi mübahisələr doğurmuşdur. Bu günə qədər gəlib
çıxan həmin mübahisələrin üzərində
ətraflı dayanmadan qeyd olunmalıdır ki, Cənubi
Qafqazda müstəqil Azərbaycan Cümhuriyyəti elan edilməsi
ümumiyyətlə, qonşu dövlətləri, ilk növbədə
Sovet Rusiyası və İranı narahat etmiş, yeni
yaradılan dövlətin adına “Azərbaycan” toponiminin
verilməsi isə İranda xüsusilə kəskin etiraz və
təşviş doğurmuşdur.
Azərbaycan Milli Şurasının Tiflisdə cəmi 6
iclası keçirilmişdir. Bu iclasların əksəriyyətində
müzakirələr əsasən İrəvan quberniyası,
qəzası və şəhəri ətrafında
aparılmışdır, Milli Şuranın qəbul etdiyi ən
ağır qərar isə İrəvanın Ermənistana
güzəştə gedilməsi ilə bağlı
olmuşdur. Milli Şuranın 29 may tarixli iclasında
“İrəvanın Ermənistana güzəştə gedilməsinin
qaçılmaz olduğunu” bildirən, bunu “tarixi zərurət,
bizim üçün isə qaçılmaz acı bir həqiqət”
kimi qiymətləndirən və bu qərara səs verən
16 nəfər şura üzvünün işlətdiyi
“qaçılmaz” sözünün arxasında həmin qərarın
qəbul edildiyi günlərdə regionda yaranmış son dərəcə
mürəkkəb vəziyyət dururdu. Azərbaycanlılarla
eyni gündə müstəqil Ararat (Ermənistan)
Respublikasının yaradıldığını elan
etmiş erməni milli qüvvələrinin regionda həm də
real siyasi və hərbi qüvvə, bu dövlətin
yaradılmasının isə böyük dövlətlər
tərəfindən artıq həll edilmiş məsələ
olduğu ilə hesablaşmamaq mümkün deyildi. Digər tərəfdən, həmin dövr yeni
yaradılan respublikaların taleyinin müəyyən edilməsində
Osmanlı dövləti həlledici rol oynadı.
Öz ərazilərində hər hansı formada erməni
dövlətçiliyi yaratmaq ideyasını qətiyyətlə
mümkün saymayan Osmanlı siyasi dairələrinin onun Cənubi
Qafqazda yaradılması məsələsində də
mövqeyinin birmənalı olmaması onsuz da mürəkkəb
olan vəziyyəti daha da dərinləşdirirdi. Birinci dünya müharibəsinin
son aylarında Osmanlı ordusunun Qafqaz cəbhəsində
uğurları qarşısında Tələt paşa və
Ənvər paşa (baş nazir və hərbi nazir) Cənubi
Qafqazda erməni dövlətinin yaradılmasını
ümumiyyətlə, məqsədəuyğun bilmir, yaxud
çox zəif, yaşamaq qabiliyyəti olmayan bir Ermənistan
yaradılmasını mümkün hesab edirdilər. Batum danışıqlarında türkləri təmsil
edən nümayəndə heyəti isə tarixən Azərbaycana
məxsus bir sıra ərazilərin ermənilərə verilməsini
vacib sayır və Azərbaycan nümayəndələrinə
beynəlxalq aləm qarşısında ermənilərin
mövcudluğunu tanımağı və onlara müəyyən
ərazi güzəştləri etməyi tövsiyə edirdilər.
Mayın 27-də hələ Milli Şuranın
yaradılması haqqında tarixi qərarın verilməsindən
əvvəl, fövqəladə iclasa yığılan Seymin
keçmiş azərbaycanlı deputatları
qarşısında Batumdan yenicə qayıtmış Nəsib
bəy Yusifbəylinin etdiyi məruzə bu məsələdə
son qərarın kim tərəfindən
verildiyini göstərdi: “Türkiyə nümayəndə heyətinin
qənaətinə görə, Zaqafqaziyanın çiçəklənməsinin
başlıca rəhni Zaqafqaziya xalqlarının birliyi və
həmrəyliyidir. Bu məqsədə
çatmaq üçün bizim tərəfimizdən ermənilərə
bir qədər torpaq güzəşt olunmalıdır”.
Həmin iclasda yaradılan Milli Şuranın mayın
28-də keçirdiyi ilk tarixi iclasda M.Ə.Rəsulzadənin
Batumdan göndərdiyi məktublar və teleqramlar oxunur. Həmin
günün ən mühüm məsələsi İstiqlal Bəyannaməsinin
qəbulu olduğundanmı, ya hansı səbəbdənsə,
iclasın protokolunda bu məktub və teleqramların məzmunu
açıqlanmır. Lakin Milli
Şuranın ertəsi gün, mayın 29-da keçirdiyi iclas
artıq bütünlüklə Ermənistana ərazi verilməsi
məsələsinə həsr olunur və burada nə
üçün məhz İrəvanın siyasi mərkəz
kimi ermənilərə güzəştə gedilməsinin səbəbi
də aydınlaşır. Həmin
dövr İrəvan quberniyasına daxil olan 7 qəzadan
artıq 5-i, o cümlədən, quberniyanın ikinci
böyük şəhəri – Aleksandropol (Gümrü)
artıq türk qoşunları tərəfindən
tutulmuşdu. Fətəli Xan Xoyski məhz bu faktı
vurğulamaqla, “ermənilərə veriləcək siyasi mərkəzin”
artıq ancaq İrəvan şəhəri ola
biləcəyini və bu şəhərin ermənilərə
güzəştə gedilməsinin qaçılmaz
olduğunu qeyd edir.
Azərbaycan Milli Şurasının bu “qaçılmaz”
reallıqla, xüsusilə Osmanlı nümayəndələrinin
“tövsiyələri” ilə hesablaşmamaq imkanı var idimi? Bütün bu məsələlərin
Batumda və Tiflisdə həll edildiyi, Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin hələ özünün siyasi mərkəzinin
– neft Bakısının düşmən əlində –
bolşevik-daşnak Bakı Soveti hökumətinin
ixtiyarında olduğu, bu siyasi mərkəzi azad edə bilən
Azərbaycan qoşununun hələ də
yaradılmadığı, 14 minlik nizami Qırmızı
ordunun Azərbaycan milli qüvvələrinin mərkəzi Gəncəyə
yürüşə hazırlaşdığı, Azərbaycanın
işğal edilmiş torpaqlarını azad edəcək və
Azərbaycan xalqını kütləvi qırğından
qurtaracaq yeganə qüvvə kimi Osmanlı ordusuna ümid
edildiyi nəzərə alınarsa, bu sualın cavabı
özlüyündə aydınlaşar.
Həmin dövr Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
müvəqqəti paytaxtı sayılan Gəncədə hələ
onları nə gözlədiyindən xəbərsiz olan Milli
Şura üzvləri itirilmiş torpaqların
acısını azaltmaq üçün elə həmin
iclasda ermənilərlə konfederasiya yaratmaq məsələsini
müzakirə edir və yekdil səslə qəbul edirlər. Eyni zamanda, Ermənistan
qarşısında onlara edilən güzəştlər
müqabilində həmin dövr Zəngəzur və
Qarabağda erməni generalı Andranikin silahlı dəstələri
tərəfindən azərbaycanlılara qarşı
aparılan hərbi əməliyyatların
dayandırılması, ermənilərin Qarabağa olan
iddialarından imtina edilməsi kimi şərtlər qoyulur. Azərbaycan hökumətinin başçısı
Fətəli xan Xoyskinin mayın 29-da xarici işlər naziri Məmməd
Həsən Hacınskiyə yazdığı məktubdakı
sətirlər – “Biz ermənilərlə bütün
mübahisələrə son qoyduq, onlar ultimatumu qəbul edəcək
və müharibəni qurtaracaqlar. Biz
İrəvanı onlara güzəştə getdik” – Azərbaycan
dövlət xadimlərinin bu labüd itkidən mümkün
qədər siyasi fayda götürmək cəhdlərindən
xəbər verirdi.
Azərbaycan Milli Şurasının qərarı ilə
dövlət yaratmaq üçün ermənilərə cəmi
9 min kvadratkilometr – İrəvan şəhəri və onun ətrafındakı
ərazini əhatə edən torpaqlar verilmişdir. Bu ərazilərdə
yaşayan əhalinin ümumi sayı 321 min nəfər idi ki,
onun da 230 mini erməni, 80 mini türk-müsəlman, 11 mini isə
digər xalqların nümayəndələri idi.
Burada xüsusi vurğulanmalıdır ki, AXC
dövründə Ermənistan dövləti elə bu
hüdudlarda qalmışdır.
Milli Şuradan – Azərbaycan
parlamentinə
1918-ci il iyunun 16-da öz fəaliyyətini Tiflisdən
Gəncəyə köçürən Azərbaycan Milli
Şurası və hökuməti burada son dərəcə
gözlənilməz və xoşagəlməz bir münasibətlə
qarşılaşır. Azərbaycan cəmiyyətinin
ictimai-siyasi baxımdan fəal hissəsi arasında hələ
1918-ci il martın əvvəllərindən
güc toplamağa başlayan və sonradan
“ilhaqçılıq” adlanacaq prosesin son həddə
çatdığı aydınlaşır. Azərbaycanlıların
əsasən qeyri-dost millətlər əhatəsində
yaşadığı, Azərbaycan torpaqlarına
qonşuları tərəfindən iddialar edildiyi və xalqa
qarşı artıq silahlı hücumlar və
qırğınlar aparıldığı bir şəraitdə
milli qüvvələrimizin təmsil edən bir qrup
tanınmış şəxs, xüsusilə Gəncə
bölgəsinin nümayəndələri bu vəziyyətdən
çıxış yolunu Osmanlı dövlətinə birləşməkdə
görürdülər. Bu məqsədlə əhali arasında
imzalar toplanır, Zaqafqaziya Seyminin hələ Trabzonda və
Batumda danışıqlar apardıqları zaman Gəncədən
bu şəhərlərə, eləcə də İstanbula
nümayəndə heyətləri göndərilir,
ayrı-ayrı türk xadimləri ilə, o cümlədən,
yüksək rütbəli hərbçilərlə
danışıqlar aparılırdı. Osmanlı
dövləti ilə rəsmi danışıqlarda iştirak
edən Zaqafqaziya Seyminin azərbaycanlı nümayəndələrin
Gəncəyə, öz həmkarlarına göndərdikləri
məktub və teleqramlarda bu növ təşəbbüslərin
qarşısını almaq tələbləri nəticəsiz
qalırdı.
Digər
tərəfdən, I Dünya müharibəsinin öz
sonluğuna çatdığı, Osmanlı
imperiyasının geniş ərazilərinin – Balkanlar, Ərəbistan
– əldən getdiyi artıq aydın olduğu bir zamanda bu
dövlətin, başda Ənvər paşa olmaqla romantik ruhlu
rəhbərliyi reallıqdan xeyli uzaq yeni planlar qurur,
dağılmış Rusiyanın müsəlman-türk
xalqlarının yaşadıqları ərazilər də
daxil olmaqla bu dəfə yeni – Turan imperatorluğu yaratmaq niyyətlərini
gizlətmir və 1918-ci ilin əvvəllərindən
başlayaraq bu sahədə hərbi əməliyyatlara
hazırlaşırdılar. Təbii ki, bu dövr azərbaycanlıların
üzləşdiyi son dərəcə ağır vəziyyət,
torpaqların işğalı, əhalinin milli
qırğına məruz qalması qardaş xalqa kömək
məqsədi ilə yanaşı, daha geniş mənada Turan
imperatorluğu yolunda Qafqaz İslam Ordusunun
yaradılmasını və dərhal regiona göndərilməsini
sürətləndirən amillərdən idi.
Ehtiyac
yarandığı halda Azərbaycana hərbi yardım edilməsinə
dair xüsusi maddənin olduğu AXC və Osmanlı dövləti
arasında müqavilə hələ 1918-ci il iyunun 4-də
imzalanacağı halda Nuru paşanın Qafqaz İslam Ordusunun
Baş komandanı kimi 300 nəfərlik türk zabitləri –
hərbi təlimatçılar dəstəsi ilə may
ayının sonlarında Gəncəyə gəlməsi
bütün bu proseslərin nəticəsi idi.
İyunun 17-də M.Ə.Rəsulzadənin
başçılığı ilə Milli Şura Gəncədə
fasilələrlə gündüz saat 12-də başlanan və
gecə saat 2-də tamamlanan 3 qapalı iclas keçirir. Fətəli
Xan Xoyski 26 nəfər Milli Şura üzvünə M.Ə.Rəsulzadə
və M.H.Hacınskinin Nuru paşa ilə ilkin
görüşü və apardığı
danışıqlar barədə məlumat verir. Nuru
paşanın özünü “əsgər” adlandıraraq
daxili işlərə qarışmadığını
bildirdiyi, siyasi məsələlərin müzakirəsini
özünün mülki işlər üzrə müavini
Əhməd bəy Ağaoğluna həvalə etdiyi, daha
sonra göstərilən şəxslərin
Ə.Ağaoğlu ilə son dərəcə ağır
keçən danışıqlarının nəticəsi
kimi Milli Şuranın buraxılması, ölkədə
hökm sürən anarxiyanı, habelə daxili və xarici
maneələri nəzərə alaraq, daha geniş səlahiyyətlər
verilmiş yeni hökumətin təşkil edilməsi kimi
razılıq əldə edildiyi iclas
iştirakçılarının nəzərinə
çatdırılır.
Gəncə dövrü, cəmi bir neçə ayı
əhatə etməsinə baxmayaraq, Azərbaycan
parlamentarizminin yaranma tarixində ən dramatik və eyni
zamanda, təhlükəli bir mərhələ hesab edilə
bilər. Bu təhlükənin
içəridən – azərbaycanlı və qismən də
dost türk nümayəndələrindən gəlməsi
bütöv bir millətin taleyinin nə dərəcədə
fərdi yanaşmalar və ziddiyyətli münasibətlərdən
asılı olduğunu göstərirdi. Milli
Şuranın – “xalqın təmsilçisi olan bir təsisatın
Azərbaycanın müvəqqəti paytaxtı Gəncə
şəhərində səhnədən çəkilməsi”ni
onun sədri M.Ə.Rəsulzadə “demokratiyanın geri çəkilməsi
və mürtəce qüvvələrin uğuru” kimi qiymətləndirir.
Öz vəzifəsindən
əl çəkmiş Məhəmməd Əmin bəy
Milli Şuranın sədri kimi bu iclasdakı son nitqində
yaranmış şəraitdə “tarixi məsuliyyətin
bütün çəkilməz
ağırlığını” boynuna götürmüş
Fətəli xan Xoyskinin və onun “Azərbaycanın taleyini əllərinə
almış” hökumət üzvlərinin “qismətinə ən
çətin, lakin həm də ən mühüm borc – yeni
doğulmuş Azərbaycanı məhv olmağa qoymamaq borcu”
düşdüyünü vurğulayır.
Bununla belə,
Milli Şura üzvlərinin son dərəcə pərt və
məyus əhval-ruhiyyəsi qarşısında M.Ə.Rəsulzadə
öz həmkarlarını gələcəyə nikbin
baxmağa çağırır:
“İndi gəlin, bu ağır günlərdə üzərinə
ağır vəzifə yüklədiyimiz bu hökumətlə
vidalaşaq və ayrılaq. Gəlin, qardaş kimi
ayrılaq. Əfəndilər, ayrılarkən
ümid edək ki, Allahın köməyi ilə tezliklə Azərbaycanın
paytaxtı Bakıda, təsis yığıncağında
görüşəcəyik. Yaşasın Azərbaycan!
Yaşasın Türk xalqı!”
Beləliklə,
olduqca mürəkkəb beynəlxalq və daxili şəraitdə
Azərbaycanın siyasi xadimləri həmin dövr faktiki
olaraq soyqırımına məruz qalan Azərbaycan
xalqının varlığını və dövlətçiliyini
qorumaq məsuliyyətini bir daha öz üzərilərinə
götürürlər, Azərbaycan istiqlalını
bütün digər məsələlərdən, o cümlədən,
Milli Şuranın sədri M.Ə.Rəsulzadənin tələb
etdiyi kimi, vəzifə, partiya və şəxsi maraqlarından
üstün tutaraq siyasi böhrandan çıxmağa müvəffəq
olurlar.
(ardı var)
Solmaz Tohidi – Rüstəmova,
tarix üzrə elmlər doktoru, professor,
Əməkdar elm xadimi
Xalq qəzeti.-
2019.- 25 may.- S.6.