Milli kinomuzun fədaisi
Həsən
Seyidbəyli – 100
Xalq artisti Həsən Seyidbəyli uzun və çoxşaxəli
yaradıcılığı ilə sənət tariximizdə
layiqli yer tutub. Kinorejissor kimi də, yazıçı kimi
də çox uğurlara
imza atmış, nailiyyətlər
qazanmış Həsən Seyidbəyli milyonlarla
insanın qəlbinə yol
tapmışdır.
Bu il Həsən Seyidbəylinin anadan olmasının 100 illiyi tamam olur. Bu münasibətlə Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti
sərəncam imzalayıb.
Sərəncama əsasən,
milli kinematoqrafiyamızın
inkişafinda təqdirəlayiq
xidmətlər göstərmiş
Xalq artisti Həsən Seyidbəylinin
yubileyinin qeyd olunmasını təmin etmək məqsədilə
Azərbaycan Respublikasının
Mədəniyyət Nazirliyinə,
Azərbaycan Respublikası
Kinematoqrafçılar İttifaqına
və Azərbaycan Yazıçılar Birliyinə
tədbirlər planı
hazırlanması və
həyata keçirilməsi
tapşırılmışdır. Artıq tədbirlər planına əsasən, xatirə gecələrinin,
filmlərinin nümayişinin
keçirilməsi və
s. təqdim olunmuşdur.
Həsən Seyidbəyli
1920-ci il dekabrın 22-də Bakıda
anadan olub. İlk təhsilini 132 saylı orta məktəbdə alıb. Hələ kiçik yaşlarından
kinoya, ədəbiyyata
böyük marağı
olub. Bir çox nasirlər
kimi, o da bədii yaradıcılığa
şeirlə başlayıb.
Bioqrafiyasından məlum olur
ki, əvvəlcə Leninqradda (indi Sankt-Peterburqda) Kino Mühəndisləri
İnstitutunda, sonra isə Moskva Dövlət Kinematoqrafiya İnstitutunun kinorejissorluq
fakültəsində təhsil
alıb. Yaradıcılığa böyük marağı
onu ilk dəfə ədəbi etüdlər,
bədii lövhələrlə
bağlı ssenarilər
yazmağa sövq edib. İlk təcrübə filmlərindən uğur qazanıb.
1943-cü ildən
Bakı kinostudiyasında
işləyən Həsən
Seyidbəyli bir sıra rəngli kino oçerklər, qısametrajlı filmlər
çəkməyə başlayıb. Bir əlində
kamera, bir əlində də qələmi möhkəm
saxlayan Həsən Seyidbəyli ötən əsrin ortalarında Sovet Xəbərlər Bürosunun müxbiri kimi də fəaliyyət
göstərib.
Nikbin, həyatsevər təbiəti
onun yaradıcılığında
da özünü büruzə verib. Onun əsərlərində
yüksək milli ruh hakimdir. Həsən Seyidbəyli son dərəcə
həssas, duyumlu, yurdsevər, torpağa bağlı bir şəxsiyyət idi.
Ötən əsrdə
37-ci il repressiyalarının
doğurduğu faciələri
yaşamaq, millətin
mənəviyyatına sancılan
oxlardan xəbərdar
olmaq, təzyiqlərin,
diktələrin burulğanlarından
salamat çıxmaq,
həm də həyat həqiqətinə
sadiq qalaraq, bunu bütün yaradıcılığı boyu
əsərlərində bildirmək,
gizli məqamlarla təzadların doğurduğu
haqsızlıqları əks
etdirmək çox çətin idi. Zülmün
üstünə getmək
həyat bahasına başa gəlirdi, amma Həsən Seyidbəyli bunu bacarırdı. Onun bədii
əsərləri, filmləri
milli tariximizin bədii salnaməsidir.
Kinorejissor Cəmil Quliyev 2002-ci ildə çəkdiyi “Həsən Seyidbəyli” sənədli filmi bu böyük sənətkarın həyat
və sənət yoluna səyahət xarakteri daşıyır. Biz bu filmlə milli Azərbaycan incəsənəti tarixində
Həsən müəllimin
yeri və rolunu çox aydın görə bilirik.
Kinomuzun ən qiymətli filmləri arasında H.Seyidbəylinin əsərləri
məxsusi yer tutur. Onun ssenarisi əsasında
“Doğma xalqımıza”
(1954), “Qızmar Günəş
altında” (1956) filmləri
çəkildi. “Uzaq sahillərdə” filmi isə bu istedadlı yazıçının çox
uğurlu addımlarından
biri oldu. Onun İmran Qasımovla birgə yazdıqları “ Uzaq sahillərdə”
ssenarisinə kinorejissor,
Xalq artisti Tofiq Tağızadə çox orijinal quruluş verdi. 1958-ci ildə ekranlarımızda
nümayiş etdirilən
film müəlliflərinə böyük şöhrət
gətirdi. Sonrakı illər
də onun həm rejissor, həm ssenarist kimi yaradıcılığında
yeni nailiyyətlərlə
naxışlandı. “Telefonçu qız”
(1962), “Kimi daha çox sevirik” (1964), “Möcüzələr adası”
(1965), “ Sən niyə
susursan” (1966), “ O qızı
tapın” (1970), “ Xoşbəxtlik
qayğıları” adlı
filmlərin ssenari müəllifi də, rejissoru da Həsən
Seyidbəylidir. Onun rejissorluğu ilə doğulan və milli kino tariximizin
qızıl fonduna daxil olan “Bizim
Cəbiş müəllim”
və “Nəsimi” filmləri böyük şöhrət qazandı.
Həsən Seyidbəylinin bütün
filmlərində ümumi
bir ahəng var. Bu da qəhrəmanların daxili aləmini açmağa yönələn
xətlər, milli dəyərlərə üstünlük,
bədii ümumiləşmə
vasitəsilə insan mənəviyyatının dərinliyinə
işıq saçmaq. Seçdiyi
qəhrəmanların mənəviyyatındakı
təmizlik elə təsirli və qüdrətli verilir ki, filmdən doğan bu ruhda
saflığa, paklığa
bir çağırış
var. İstər müharibə
mövzusunda çəkilmiş
“Bizim Cəbiş müəllim” filmi olsun, istərsə də Nəsiminin həyatından bəhs edən eyniadlı ekran əsəri. Bütün bu adıçəkilən
və çəkilməyən
filmlərdə mənəviyyatın
qələbəsi öndə
olur, həyat həqiqətinə sadiqlik
duyulur.
Xalq yazıçısı, kinodramaturq
İsa Hüseynovla birlikdə “Nizami” filminin də ssenarisini yazırdı. Təəssüf ki, bu filmin
rejissoru olmaq Həsən Seyidbəylinin
qismətinə düşmədi.
O, 59 yaşında dünyasını
dəyişdi. Həmin
filmə Eldar Quliyev quruluş verdi.
İstedadlı rejissor kino sənətinə
çox bağlı idi. Onu hər gün
qəbul edilən həyat nemətləri – hava, su, çörək
qədər sevirdi.
Hətta
öz övladlarını
da kiçik yaşlarından filmlərdə
çəkərdi. Bəlkə də
arzusu onları da bu sahədə
görmək idi.
Amma sonra fikrindən daşınıb, övladları
başqa sənət seçiblər. “Bizim Cəbiş müəllim” filmində oğlanlarından Ziya, Mehdi və qızı
Məryəm Cəbiş
müəllimin uşaqlarının
rollarını yaradıblar.
Hətta
Məryəm 6 yaşında
“Telefonçu qız”
filmindəki baş qəhrəmanın uşaqlığını
canlandırıb. “Nəsimi” filmində də Məryəmi Fatma roluna çəkmək
istəyib, amma nədənsə bu arzusu baş tutmayıb.
Kinoşünaslar da söyləyirlər ki, Həsən Seyidbəyli öz filmlərində tanınmayan,
amma istedadlı insanları çəkərdi. “Nəsimi” filmi buna sübutdur. Baş rolu yaratmaq üçün
namizədlərin sayı
çox olub. Lakin Həsən Seyidbəylinin
inadı və həssas duyumu yalnız Rasim Balayevə yönəlib.
Gənc bir aktyorun belə
bir tarixi şəxsiyyətin, böyük
şairin obrazını
məharətlə yaratmasına
inanan rejissor həqiqətən də yanılmadı. Müdrik və
uzaqgörən insan idi Həsən Seyidbəyli. İşinə də, sənətinə də məsuliyyətlə
yanaşırdı. Seçimində həssas idi. Onun üçün əsas meyar istedad və
yenə də istedad olardı.
Həsən Seyidbəyli həm də görkəmli yazıçı idi. Onun nəsr
əsərləri keyfiyyətcə
sanballı, məzmunca
bitkin idi. Bu səbəbdən də Azərbaycan ədəbiyyatında bu müəllifin öz yeri və möhürü
var. İlk kitabı –
“Kənd həkimi”
1950-ci ildə çap
edilib. Ömrünün sonuna kimi müxtəlif nəşriyyatlarda
20-dən artıq kitabı
işıq üzü
görüb. Həm
uşaqlar, həm də böyüklər üçün müxtəlif
mövzularda mükəmməl
nəsr nümunələri
yaradan Həsən Seyidbəylinin “Cəbhədən-cəbhəyə”,
“İllər keçir”,
“Uzaq sahillərdə”,
“Tərsanə” , “Çiçək”
povest və romanları müəllifinə
böyük şöhrət
gətirmişdi. İmran Qasımovla
birgə yazdığı
“Uzaq sahillərdə”
kitabı dəfələrlə
nəşr edilib.
Dövrün ədəbi tənqidində
Həsən Seyidbəyli
nəsri barədə
də tənqidçilər
xoş sözlər deyir, yazıçının
uğurundan söz açırdılar.
Həm kinorejissor, həm də yazıçı kimi mükəmməl yaradıcılığa malik
Həsən Seyidbəyli
bir neçə çağırış Azərbaycan
Ali Sovetinin və Bakı Sovetinin deputatı olub. Filmləri Ümumittifaq
kino festivallarında mükafat və diplomlara layiq görülüb. Azərbaycan Kinematoqrafçılar
İttifaqının katibi
və sədri vəzifəsində işləmiş
Həsən Seyidbəylinin
yaradıcı əməyi
həmişə qiymətləndirilib.
O, “Şərəf nişanı” , “Qırmızı Əmək Bayrağı”
ordenləri və medallarla təltif edilmişdir.
Cəmi 59 il yaşadı Həsən Seyidbəyli. Bizim üçün dəyərli əsərlər qoyub getdi. Xalqımız onun əziz xatirəsini unutmayacaq.
M.MÜKƏRRƏMOĞLU
Xalq qəzeti
2020.- 23 dekabr.- S.11.