Jurnalistikamız ədalət
və həqiqət prinsiplərinə sadiqdir
Müsahibimiz yazıçı-dramaturq, Əməkdar
incəsənət xadimi Firuz
Mustafadır
Azərbaycan Milli mətbuatı 145
– Firuz müəllim, böyük maarifçi
Həsən bəy Zərdabinin əsasını qoyduğu milli mətbuatımızın
inkişaf yolunu,
bütövlükdə, necə dəyərləndirmək olar?
– Çox sevindirici
haldır ki, bizim mətbuat
elə yarandığı ilk vaxtdan, “Əkinçi” qəzetinin ilk sayından etibarən demokratik
və xəlqi mövqedə dayanıb, ədalət və həqiqət
prinsiplərinə sadiq qalıb. Artıq
mətbuatımızın yaşı bizim
örta ömrümüzdən iki dəfə artıqdır. Professional
jurnalistikadan söhbət açanda
elə təkcə ilk milli
qəzetimizin naşiri və redaktoru Həsən bəy Zərdabini və son böyük jurnalistlərimizdən
biri olan Şirməmməd
Hüseynovu xatırlamaq yerinə
düşər.
– Siz böyük
ədəbiyyata jurnalistikadan, bir sıra qəzetlərin müxbirliyindən
və televiziya redaktorluğundan
gəlmisiniz. KİV sizin üçün
doğma yaradıcılıq sahəsidir.
Çağdaş mətbuatımızda
hansı tendensiyalar diqqətinizi daha çox cəlb edir?
– Bu gün jurnalistikada yeni imzalar görünməkdədir.
Təəssüf ki, arabir jurnalist adına xələl
gətirən şəxslər
barədə də informasiyalar eşidirik. Bütün
çətinliklərə, problemlərə, arzuolunmaz
hallara baxmayaraq belə hesab edirəm ki, mətbuatımız bu gün yeni mərhələyə
qədəm qoyub.
Dövlət rəhbəri çıxışlarında
jurnalistlərə daha
obyektiv və qərəzsiz mövqedə
durmağı, cəmiyyətdə
baş verən hadisələrə doğru-düzgün
qiymət verməyi tövsiyə edir. Prezident
İlham Əliyevin milli mətbuatımızın
yaranmasının 145 illik
yubileyi barədə imzaladığı sərəncamda
isə çağdaş
jurnalistikanın yaradıcılıq
axtarışları belə
qiymətləndirilib: modernləşmə,
rasionallıq, obyektivlik,
kreativlik, qabaqcıl texnologiyaların geniş tətbiqi, aparıcı trendlərin izlənilməsi.
– Firuz müəllim, siz sosial şəbəkələrdə,
xüsusilə “Facebook”da
çox fəalsınız.
Bu, sizə nə
verir?
– Mən bir neçə
dəfə yazmışam,
yenə xatırlatmaq istəyirəm: biz indi elə bir dönəmdə
yaşayırıq ki,
“Facebook” əyləncə
mənbəyindən daha
çox, informasiya məkanına çevrilib.
Deməzdim ki, bu məkanda çox fəalam. Amma ətrafımızda baş verən hadisələrə tez reaksiya vermək, münasibət bildirmək
baxımından sosial
şəbəkələri, saytları nə əvəz edə bilər?
– Çoxları mətbuatı
bədii ədəbiyyatla
“əkiz qardaşlar” hesab edirlər. Çağdaş ədəbi prosesdə
hansı tendensiyaları
müşahidə edirsiniz?
– Ədəbi proses çox geniş anlayışdır. Amma onu
“lokal coğrafiyada” təsəvvür edənlər
də var. Demək istədiyim nədir?
Bu gün biz elə
bir zamanda və elə bir məkanda yaşayırıq ki, bir çox prosesləri, o cümlədən,
ədəbi prosesi “muxtarlaşdıra”, “lokallaşdıra”
bilmərik. Yəni dünya
ədəbiyyatı kontekstindən
kənarda hansısa ciddi bir əsərin
meydana gəlməsi qeyri-mümkündür.
Əlbəttə, biz bu sərhədsiz müstəvidə ədəbiyyatın
milliliyi, xəlqiliyi məsələsini də
unuda bilmərik. Fikrimi qısa şəkildə belə formula edə bilərəm: indi meydana çıxan ən güclü, ən dolğun əsərlərdə bir
fərdin problemi bir millətin, bir cəmiyyətin problemi isə bütöv bəşəriyyətin
problemi kimi təqdim edilir.
Bir az obrazlı
desək, bir damlada bir okeanı,
bir zərrədə bütün cahanı vermək zərurəti meydana gəlib. Təəssüf ki, ədəbiyyata
yeni gələn gənclərin bir çoxu ədəbiyyatın
əbədi missiyasını
hələ lazımi səviyyədə dərk
etmirlər. Amma yaxşı
ki, dərk edənlər də var.
– Günümüzün bəşəri
probleminə, gerçək
“Domokl qılıncı”na
çevrilmiş COVID-19 pandemiyası
KİV-in və bədii
ədəbiyyatın əsas
mövzusuna çevrilə
bilirmi?
– Elə bayaqkı fikrimin davamı kimi onu da
qeyd edə bilərəm ki, pandemiya özü də “muxtariyyətdən”,
“lokallıq”dan uzaq bir bəla kimi
təzahür edib. O, sözün mənfi çalarında desək,
sanki, dünyanı bir çətirin altına toplayıb, bütün problemləri vahid bir məxrəcə
gətirib, hamını
“birləşdirib”, “ümumbəşəri”,
“qlobal” bir miqyas alıb.
Belə bir dəhşətli bəlanın əlüstü
bədii ədəbiyyata
gəlməsi o qədər
də asan deyil. Poeziya nisbətən tez
reaksiya verir.
KİV isə pandemiyanın
gedişini, ona qarşı mübarizəni,
gələcək fəsadlarını
mümkün ola bilən həssaslıqla izləyir
və əks etdirir. KİV-in yaratdığı
bu “xammal” zaman keçdikcə bədii ədəbiyyatda
“emal” olunacaq, estetik prosesə məhsuldar təsir edəcək.
– Yeri gəlmişkən,
COVID-19-u Azərbaycan və
dünya ədəbiyyatında
hansı obraza, yaxud personaja bənzədərdiniz?
– Madam ki, COVID-19-un “obrazlaşmasından” söz
düşdü, bir məsələni də qeyd etməyi lazım bilirəm. Əsl ədəbi əsərlərdə,
adətən, bir öncəgörməlik duyumu,
hadisələri əvvəlcədən
proqnozlaşdırmaq amili
də olur. Dünya ədəbiyyatında belə
nadir əsərlər olub.
Məsələn, Amerika yazıçısı
Din Kunts 1980-ci ildə
yazdığı və
1981-ci ildə nəşr
olunan “Zülmətin gözü” (The e¼es of darkness) romanında,
sanki, peyğəmbərlik
edib. Fantast yazıçı hələ 40 il
əvvəl öz əsərində göstərirdi
ki, Çinin Uhan şəhərindəki
hərbi laboratoriyada öldürücü bir
virus hazırlanır. Virusun adı
oxuculara “Uhan-400” kimi təqdim olunur.
Başqa bir misal. Təxminən,
iki əsr öncə ingilis ədibi Meri Şelli özünün
“Sonuncu adam”
romanında qorxunc bir mikrobun bəşər
nəslinin, az qala, kökünü kəsdiyini yazıb. Əlbəttə, həmin əsər
bir qədər utopik və pessimistdir. Bugünkü təbabət insanlığı
çox bəlalardan,
o cümlədən, mövcud
pandemiyadan qorumağa qadirdir.
O ki qaldı, verilən sualın konkret cavabına, bu cür “obrazı”
xatırladan personajlara
daha çox bizim folklor nümunələrimizdə, “Kitabi-Dədə
Qorqud” dastanında, nağıllarımızda rast
gəlmək mümkündür.
Çobanla su pərisinin
təmasından doğulan
təpəgöz də
insanlara qənim kəsilmişdi. Bir nağılımızda
gözəl qız cildinə girən ilan pəhləvanın cismini qurutmuşdu.
– Tamaşaçılar sizdən
yeni səhnə əsərləri gözləyir.
Tariximizin çox təlatümlü bir dövrü – ADR dönəmi
ilə bağlı pyesiniz üzərində iş necə gedir?
– Artıq həmin əsər çox məhdud tirajla nəşr olunub. Hətta ilk rəylər də yazılıb. “Tarixin
kölgəsi” adlı
həmin əsərin
həcmi çox böyükdür, təxminən,
beş yüz
səhifədir. Orada yüzlərlə
tarixi fakta isnad edilib.
Bu genişsüjetli fundamental pyesin ssenarisi əsasında çoxseriyalı
tarixi film çəkilə
bilər. Əlbəttə, həmin əsər
əsasında teatr tamaşası da hazırlamaq olar.
– Yaxın-uzaq ölkələrin
nüfuzlu teatrları
sizin yaradıcılığınıza
böyük maraq göstərir. Son yaradıcılıq
əlaqələriniz barədə
söz açmağınızı
rica edirəm...
– Son üç ildə pyeslərim üç xarici ölkədə –Türkiyə, Rusiya və Ukrayna teatrlarında tamaşaya qoyulub. Gürcüstan,
Belarus, Özbəkistan teatrlarına
da əsərlərim
təqdim olunub. O ki qaldı, nəsr əsərlərimə...
Ötən il
Rusiyada, Özbəkistanda
və İrandakı müxtəlif nəşriyyatlarda
iyirmidən çox kitabım çap olunub.
– Bu gün Azərbaycanın
145 yaşlı KİV sistemində
yeniləşmə prosesləri
gedir. Bu sahənin hamılıqla etiraf olunan ağsaqqallarından
biri kimi, təklif və tövsiyələrinizi bilmək
maraqlı olardı...
– Mən, bütövlükdə,
mətbuatımızın gələcəyinə
nikbin baxıram. Hesab edirəm ki, milli mətbuatımızın
“ikinci nəfəs” dönəmi başlayır
və jurnalistikamızın
inkişafı ilə
bağlı böyük
ümidlərim var.
Arzum isə budur ki, çağdaş mətbuatımız böyük
Həsən bəy Zərdabinin, Cəlil Məmmədquluzadənin, Üzeyir
Hacıbəylinin timsalında
yaranmış milli-demokratik
ənənələri davam
etdirsin, ədalət və həqiqət prinsiplərinə daim sadiq qalsın.
Söhbəti qələmə
aldı: Məsaim ABDULLAYEV
Xalq qəzeti 2020.- 12 iyul.- S.7.