Ermənistan–Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi Azərbaycanın ərazi
bütövlüyü çərçivəsində həll
olunmalıdır
Ermənistan–Azərbaycan münaqişəsinin həlli onillərdir ki, uzanır. Faktiki olaraq, bu işlə məşğul olan ATƏT-in Minsk qrupu heç bir real nəticə əldə edə bilməyib. Bu qrupa həmsədrliyi dünyanın üç qüdrətli dövləti edir. Təsəvvür edin, bu üç dövlət Cənubi Qafqazda bir münaqişəni “həll edə bilmir”! Absurddur! Çünki qətiyyətli və ədalətli davransalar, çox qısa müddətdə məsələni yoluna qoya bilərlər. Necə ki, dünyanın müxtəlif regionlarında daha genişmiqyaslı münaqişələrin həlli üçün dəridən-qabıqdan çıxırlar və nələrəsə nail olurlar. Forpost Ermənistan bu qədər uzun müddətə təcavüzkar siyasət yürüdə bilməz. Yəni, məsələ Ermənistanda deyil, ona havadarlıq edən qüvvələrdədir. Bu səbəbdən, Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin Minsk qrupunun fəaliyyəti ilə bağlı irad bildirməsi, kəskin tənqid etməsi və tələblər irəli sürməsi tam əsaslıdır. Dövlət başçısının Azərbaycan telekanallarına verdiyi son müsahibədə məsələ daha kəskinliyi və konkretliyi ilə qaldırılıb.
Passiv
vasitəçilik: Minsk qrupu niyə susur?
İyulun
6-da Prezident İlham Əliyev Azərbaycan Televiziyasına,
İctimai Televiziyaya və “Xəzər” Televiziyasına
müsahibəsində ATƏT-in Minsk qrupunu Ermənistan– Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həlli
üçün aparılan danışıqların heç
bir nəticə verməməsi ilə bağlı kəskin tənqid
etdi. Əslində, bu, yeni hadisə deyil,
çünki dövlət başçısı bir neçə
dəfə açıq bəyan edib ki, Minsk qrupunun həmsədrləri
passivdirlər və bir sıra məqamlarda təcavüzkara
yardım edir, ona bəraət qazandırırlar. Məsələn,
2016-cı ilin fevral ayında ölkə rəhbəri İran
İslam Respublikasının Radio-Televiziya Şirkətinə
müsahibəsində ifadə etmişdi ki, dünya birliyi
münaqişəni beynəlxalq hüququn norma
və prinsipləri çərçivəsində həll
etmək üçün təcavüzkara qarşı
heç bir real təsir mexanizmini işə salmayıb. İlk növbədə, problemin həlli məqsədi
ilə yaradılmış Minsk qrupunun fəaliyyəti də
hələlik nəticəsizdir.
Bu kontekstdə fikirlərinə davam edən İlham
Əliyev vurğulamışdı ki, “beynəlxalq birlik
dünyanın ayrı-ayrı nöqtələrində
baş verən oxşar hadisələrə selektiv yanaşma
nümayiş etdirir”. Bir sıra hallarda işğal faktı kəskin
qınanır və dərhal da “problemin həlli
üçün ciddi təsir mexanizmləri işlənib
hazırlanır”. Bu mexanizmlər “qısa
zamanda tətbiq edilir”. Ermənistan–Azərbaycan
münaqişəsinə gəldikdə isə, “passiv yanaşma
müşahidə olunur və münaqişə tərəfləri
– işğalçı ilə işğala məruz qalana
eyni münasibət göstərilir. Bu ədalətsizlik
həm də müsəlman dövləti olduğu
üçün Azərbaycana qarşı nümayiş
etdirilən fərqli yanaşmadan – dini ayrı-seçkilikdən
qaynaqlanır”.
Fikirlərini
ümumiləşdirərək Prezident İlham Əliyev bu vəziyyəti
lakonik olaraq belə qiymətləndirmişdi: “Biz beynəlxalq
hüquqa bu qədər açıq hörmətsizliyi,
işğalçılıq siyasətinə bu qədər
aşkar bəraət qazandırmaq cəhdini anlaya bilmirik”.
O vaxtdan
artıq dörd il keçib. Münaqişənin həlli istiqamətində
hansı real dəyişiklik baş verib? Həmsədrlər
fəallaşıblarmı? Prezident
İlham Əliyevin Azərbaycan telekanallarına verdiyi
müsahibədə bu kontekstdə konkret fikirlər yer
alıb. Dövlət başçısı,
bütövlükdə, Ermənistandakı ideologiyanı
xarakterizə edərək deyib: “Bu gün Ermənistanda
faşist ideologiyası üstünlük təşkil edir. Bu
ideologiyanın hədəfi də bizik... Ancaq həmişə
onlara himayədarlıq edənlər onları tənqiddən
qoruyub...”.
Aydın görünür ki, nə Ermənistanda
ideoloji-siyasi mühit müsbətə doğru dəyişib,
nə onun havadarları himayəçilik xəttindən
imtina ediblər. Belə bir vəziyyətdə
münaqişənin dinc yolla həlli ilə bağlı
hansı perspektivlər açıla bilər? Müxtəlif ölkələrdən olan ekspertlər
bu suala cavab axtarır, müxtəlif proqnozlar verirlər.
Ancaq burada Azərbaycan Prezidentinin ifadə etdiyi
elə gerçəklər var ki, onları prinsipial səviyyədə
nəzərə almadan analiz aparmaq mümkün deyil. İstənilən halda gerçəkliyə
söykənməyən proqnozun reallaşmır. Bu baxımdan, öncə biz, dövlət
başçısının fikirləri kontekstində əhəmiyyətli
saydığımız bir sıra məqamların üzərində
dayanmaq istərdik.
Birincisi, Azərbaycan Prezidenti münaqişənin həllindən
danışanda tam haqlı olaraq, bütövlükdə, həmsədrlərin
fəaliyyətindən bəhs edir. Burada həmsədrlərdən
hansınınsa yaxşı və ya hansınınsa pis
olmasından söhbət gedə bilməz. Çünki onlar qərarları kollegial olaraq qəbul
edirlər və hər hansı birinin
razılaşmadığı məqam əlavə müzakirə
olunur. Əgər uzun illərdir ki, Minsk qrupu və onun həmsədrləri
münaqişənin ədalətli və beynəlxalq
hüquq normaları çərçivəsində həllində
real nəticəyə nail ola bilməyiblərsə,
bu, ümumən, Minsk qrupunun və ilk növbədə, həmsədr
ölkələrin (ABŞ, Fransa, Rusiya) fəaliyyətinin
göstəricisidir.
Həmin səbəbdən, həmsədrlərin
içindən hansısa ölkəni ayırıb,
“münaqişənin həlli açarı onun əlindədir”
demək özünü aldatmaqdır. Konkret olaraq,
Azərbaycanda da bir sıra KİV orqanlarında, hətta,
“analitiklər”in yazılarında belə açıq və
ya gizli hansısa ölkəyə ümid ifadə edilir.
Ermənistan heç bir prinsipial geosiyasi, siyasi,
ideoloji və hərbi məsələdə Kremlin
qabağına söz çıxara bilməz. Ona nə
gücü var, nə də iradəsi! Forpost və
vassal bir ölkə nəhəng Rusiyanın iradəsindən
kənara çıxa bilərmi?
Burada bir sıra fürsət yoxsulları
üçün kiçik izahata ehtiyac görürük. Söhbət
həmsədrlərdən hansınınsa başqalarından
daha ədalətsiz olmasından getmir. Başlıca
olanı həmsədrlərin qrup, kollektiv halında
münaqişənin danışıqlar yolu ilə həlli
üçün real və konkret heç bir iş görməməsi,
bir çox hallarda isə, təcavüzkarı qorumağa xidmət
edən hərəkətləridir. Bununla
bağlı müxtəlif səviyyələrdə, o
cümlədən, Prezident İlham Əliyevin müsahibə
və çıxışlarında faktlar ifadə edilib.
İkincisi, məsələyə Minsk qrupunun və beynəlxalq
təşkilatların münasibətinin tarixi xronologiyası
nöqteyi-nəzərindən baxdıqda, dövlət
başçısı İlham Əliyevin haqqında bəhs
etdiyimiz müsahibəsində ifadə etdiyi fikirlərin tam ədalətli
olduğuna, Azərbaycan rəhbərliyinin dərin və
obyektiv təhlil əsasında hərəkət etdiyinə əmin
oluruq. Bizim üçün məsələnin bu aspekti
çox önəmlidir. Çünki beynəlxalq
dairələrdə də bir sıra hallarda Azərbaycana
qarşı haqsız mövqe tutanlar, ona təsir etməyə
çalışanlar və müxtəlif üsullarla imicinə
xələl gətirməyə cəhd göstərənlər
vardır.
Bu prosesin bir ucu, nə qədər qəribə də
olsa, həmişə Ermənistan– Azərbaycan münaqişəsinin
həlli məsələsinə gəlib çıxır. Konkret desək, erməni
lobbisinin ciddi-cəhdi ilə Avropadakı müəyyən
dairələr müxtəlif yollarla ermənilərin Azərbaycan
dövlətinin vətəndaşı olaraq Dağlıq
Qarabağda yaşamasının “sivilliyə”, “demokratiyaya” və
“mədəniyyətə” uyğun olmadığı təəssüratı
yaratmağa çalışırlar. Ümumiləşdirsək,
belə alınır ki, indi Avropanı bürümüş
islamofobiyadan münaqişənin ədalətli həllinə
maneə kimi istifadə etməyə cəhd edirlər.
Halbuki BMT-nin Nizamnaməsində də dəqiq
ifadə edilib ki, təcavüzə məruz qalmış istənilən
ölkənin özünümüdafiə hüququ var və
ona bundan istifadə etməyi qadağan etmək yolverilməzdir.
Ermənistan danışıqları pozur, həmsədrlər
niyə reaksiya vermir?
Məhz, həmin çərçivədə Azərbaycan
Prezidentinin həmsədrlərin Ermənistanın baş
naziri Nikol Paşinyanın “Qarabağ Ermənistandır”
açıqlamasına reaksiya verməməsini ciddi qüsur
kimi vurğulaması tamamilə əsaslıdır. Prezident haqlı olaraq bu məqamı
belə ifadə edib: “Halbuki, bu açıqlama bölgədə
gərginliyin artmasına xidmət etdi... Bu ifadə,
əslində, Minsk qrupunun formalaşdırdığı
danışıqların mahiyyətini alt-üst edir,
danışıqları faktiki olaraq əhəmiyyətsiz
edir”.
Həmin məqamla bağlı iki faktı da ölkə
rəhbəri diqqətə çatdırıb. Onlardan biri
N.Paşinyanın “Azərbaycan Dağlıq Qarabağla
danışıqlar aparsın” açıqlaması ilə
danışıqlar formatını dəyişmək cəhdidir.
İkincisi isə Ermənistanın baş
nazirinin Şuşaya təxribatçı səfər edərək
qondarma andiçmə mərasimində iştirakına həmsədrlərin
səssiz qalmasıdır. Əlbəttə,
həmsədrlər sözdə N.Paşinyanın
danışıqlar formatını dəyişmək fikri ilə
razılaşa bilməzdilər. Çünki
o halda açıqca tərəf tutmuş olurdular və
ümumiyyətlə, bu növ danışıqlar
üçün belə təkliflərin öz qəbul
mexanizmi var. Bu mexanizm illər öncə müzakirə olunub
və artıq neçə illərdir ki, işləkdir.
Ona görə də N.Paşinyanın bu sərsəmləmələrinə
açıq “hə” deyə bilməzdilər. Lakin real olaraq həmsədrlərin münaqişənin
tənzimlənməsinə münasibəti müsbətə
doğru dəyişməyib. Onlar yenə
də söz çərçivəsində qalırlar.
Bunu ikinci fakt da sübut edir. Normal halda başqa bir
dövlətin başçısının Azərbaycana rəsmi
Bakının icazəsi olmadan daxil olması beynəlxalq
hüquqa ziddir. N.Paşinyan Ermənistan
hökumətinin başçısı qismində
separatçı rejimin “seçki” şousunun
iştirakçısı kimi Şuşaya gəlir. Buna da həmsədrlər heç bir reaksiya vermirlər.
Həmin səbəbdən, Azərbaycan
Prezidentinin aşağıdakı sualı tamamilə yerindədir.
İlham Əliyev müsahibəsində birbaşa soruşur:
“Nə üçün deyilmir ki, bu, təxribatdır və
bu təxribata görə Ermənistan cavabdehlik
daşıyacaq?”. Lakin həmsədrlər
məsələni sülh yolu ilə həll etmək istəyirlərsə,
bunu deməlidirlər.
Amma demirlər...
Üstəlik, bu kimi hallara konkret reaksiya vermək
əvəzinə ATƏT-in Minsk qrupunun həmsədrləri
ümumi xarakterli bəyanatlar verirlər. Prezident bu
kontekstdə sual edir: “Nədir bunların bəyanatındakı
əsas tezis?”. Və bu sualın dəqiq
cavabını da verir: “...hərb variantı mümkün
deyil. Kim deyir? Gedin açın
BMT-nin Nizamnaməsini, baxın görün
özünümüdafiə hüququ var ölkələrdə,
yoxsa yox? Yoxsa siz özünüzü nə
hesab edirsiniz?! Siz BMT-dən də
üstünsünüz?! BMT-nin Nizamnaməsindən də
üstünsünüz?! Belədirsə, gedin deyin, biz Minsk
qrupunun həmsədrləri hesab edirik ki, BMT-nin Nizamnaməsində
əks olunan bu tezis yanlışdır”.
Ancaq bunu edə bilməzlər, çünki hər kəsə
aydındır ki, təcavüzə məruz qalmış istənilən
dövlətin özünümüdafiə haqqı təbiidir. O cümlədən,
ABŞ, Fransa və Rusiya özlərinə qarşı olan təcavüzə
əsla dözmürlər. Bütün bunlara
görə də, hansı haqla Azərbaycanın hərbi əməliyyatlarla
öz torpaqlarını işğalçılardan təmizləməsinin
qarşısını kəsməyə
çalışırlar? Bu suala Minsk
qrupunun həmsədrləri dəqiq və konkret cavab tapmasa,
münaqişənin həllini gözləmək əbəsdir.
Dövlət başçısı Minsk qrupunun həmsədrlərinin
fəaliyyətsizliyini sübut edən başqa bir vacib
faktı da xatırladıb. Söhbət Ermənistanın
işğal etdiyi ərazilərdə qanunsuz məskunlaşma
siyasətindən gedir. ATƏT-in
faktaraşdırıcı missiyasının 10 il bundan əvvəl işğal olunmuş
torpaqlarda olduğunu xatırladan İlham Əliyev fikrinə
davam edib: “On il keçib. Son bir neçə il
ərzində biz onlara təkidlə deyirik ki, yeni missiya getməlidir.
Bu on il ərzində Ermənistan Suriyadan
və başqa yerlərdən erməniləri oraya gətirib,
onları zorla saxlayır. Bizim şəhərlərimizin
tarixi adlarını dəyişdirir, işğal edilmiş
torpaqlarda kilsələr tikir. Yəni, sabah
deyəcək ki, bu, erməni torpağıdır. Dəfələrlə demişik onlara. Reaksiya var? Yoxdur!”.
Belə çıxır ki, artıq on ildir ki, təcavüzkarlar
Azərbaycanın işğal olunmuş ərazilərində
həm xaricdən gətirdikləri erməniləri məskunlaşdırırlar,
həm də kilsələr tikirlər. Yəni,
demoqrafik və mədəni ekspansiya siyasəti həyata
keçirilir. Buna isə həmsədrlər
reaksiya vermirlər. Hətta, Azərbaycanın
təkidlərinə baxmayaraq, addım atmırlar. Bu faktın fonunda hansı üzlə həmsədrlərin
vasitəçiliyindən, ədalətindən, guya
münaqişəni dinc yolla, beynəlxalq hüquq normaları
çərçivəsində həll etmək niyyətlərindən
danışmaq olar?
Tarixi ədalət
və beynəlxalq hüquq: Azərbaycanın mövqeyi dəyişməzdir!
Əlbəttə, bütün bunların fonunda Azərbaycan
və Ermənistan xarici işlər nazirlərinin videokonfrans
formatında görüşlərinin heç bir əhəmiyyətinin
olmadığı aşkar görünür və bu barədə
dövlət başçısı açıq fikir bildirib. Danışıqları
imitasiya etməyin zamanının çoxdan keçdiyini deyən
İlham Əliyev, belə davam etməycəyini də bəyan
edib. Bu, kifayət qədər güclü
və cəsarətli bəyanatdır. Azərbaycan
Prezidenti qəti şəkildə danışıqların
mahiyyəti üzrə və real nəticəyə istiqamətlənmiş
olaraq aparılması şərtini qoyur. Bununla
ölkə rəhbəri Azərbaycanın həmsədrlərin
sadəcə öz varlıqlarını göstərmək
üçün təşkil etdikləri mənasız və
nəticəsiz danışıqlardan imtina edə biləcəyinə
işarə edib. İlham Əliyev fikirlərini belə
yekunlaşdırıb: “...öz mövqeyimizdə möhkəm
dayanmışıq, haqq-ədalət bizim tərəfimizdədir.
Biz haqlı olmağımızı həm beynəlxalq
arenalarda göstərmişik, həm də döyüş
meydanında və heç kimin Aprel döyüşləri
yadından çıxmasın”.
Prezident ayrıca vurğulayıb ki, Azərbaycanın dəyişilməz
mövqeyi beynəlxalq hüquqa tam uyğundur. Bakının tələbi
münaqişənin Azərbaycanın ərazi
bütövlüyü çərçivəsində
danışıqlar yolu ilə həll edilməsidir ki, bu da
BMT-nin Nizamnaməsinə, Madrid prinsiplərinə,
Helsinki Yekun Aktının müddəalarına tam uyğundur.
Bu səbəbdən əgər ATƏT-in Minsk
qrupu imitasiyalarla məşğul olmağa davam edəcəksə,
Azərbaycan başqa yollar seçmək məcburiyyəti
qarşısında qalacaq. Bütün hallarda isə:
“Bizim mövqeyimiz həm tarixi ədalətə, eyni zamanda,
beynəlxalq hüquqa əsaslanır… Heç vaxt
Azərbaycan torpağında ikinci erməni dövlətinin
yaranmasına icazə verilməyəcək. İşğal edilmiş bütün torpaqlar
işğalçılardan azad edilməlidir, Azərbaycan vətəndaşları
öz dədə-baba torpaqlarına qayıtmalıdırlar.
Bu, prinsipial mövqedir və dünya birliyi bu
mövqeyi dəstəkləyir”.
Azərbaycanın dövlət
başçısının yüksək dərəcədə
ədalətli, beynəlxalq hüquqa uyğun və obyektiv
mövqeyi fonunda həmsədrlərin böyük
yanlışlıq etdiyini əslində rəsmi İrəvan
atdığı addımlarla da təsdiq edir. Belə ki, indi erməni
siyasi və ekspert dairələri, KİV orqanları
leksikonlarında özlərinin uydurduqları “Münhen
prinsipləri” adı altında absurd müddəaları
“çeynəyirlər”. Həmin müddəalar
əslində N.Paşinyanın danışıqların
formatını dəyişmək iddiası ilə ortaya
atdığı və Prezident İlham Əliyevin kəskin tənqid
etdiyi tezislərdir. Onları ATƏT-in
Minsk qrupu da qəbul etməyib (heç olmazsa, sözdə).
Konkret olaraq, N.Paşinyan Münxen Təhlükəsizlik
Konfransındakı çıxışı zamanı bəzi
“tezislər” formalaşdırmağa
çalışmışdı. Onlar
aşağıdakılardır:
1) Azərbaycan
kimi, Dağlıq Qarabağ da müstəqillik əldə
edib;
2)
Dağlıq Qarabağ münaqişə və
danışıqlarda müstəqil tərəfdir;
3)
Ərazi yoxdur, təhlükəsizlik var;
4) Bir-iki
hərəkətlə münaqişəni həll etmək
olmaz: danışıqlar prosesində “mikroinqilablar”, sonra
“miniinqilablar”, daha sonra isə sıçrayış
lazımdır;
5)
Münaqişənin istənilən həlli Azərbaycan, Ermənistan
və “Dağlıq Qarabağ” xalqı üçün qəbuledilən
olmalıdır;
6) Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin hərbi
həlli yoxdur.
Əgər kimsə desə ki, məsələnin
hərbi həlli var, “Dağlıq Qarabağ xalqı” deyəcək
ki, o, çoxdan həll olunub.
Az-çox
siyasət və diplomatiyadan anlayışı olan adam üçün bu cümlələr məntiqsiz
sözlərin yığnağıdır. Ermənistanın
baş naziri bu səviyyədə düşünürsə,
erməni xalqı dünyanın ən bədbəxtidir.
“Obıvatel” səviyyəsində orta bilikli adam
belə bu cür əlaqəsiz və mənasız cümlələr
qurmaz.
Əvvəla, Azərbaycan öz müstəqilliyini
SSRİ-nin bir respublikası kimi əldə edib. Müstəqillik
N.Paşinyanın ət mağazasında pay kimi
bölünmürdü ki, “erməni uşaq, al, biri də sənin”
deyiləydi.
İkincisi,
Dağlıq Qarabağ ancaq Azərbaycanın icazəsi ilə,
onun bir bölgəsi statusunda nədəsə iştirak edə
bilər!
Üçüncüsü, bu necə siyasətçidir
ki, ərazi anlayışı ilə təhlükəsizlik
anlayışını bir-birindən ayırmağın
mümkün olmadığını anlamır. Siz ərazini
işğal etmisiniz. Ərazini qanunsuz
olaraq sizin tapdağınıza havadarlarınız salıblar
ki, indi biz “münaqişə var” deyirik. Ərazi
yoxdur? Onda nə sürünürsünüz
o torpaqlarda, nəyiniz varsa, yığın, gedin xarabanıza.
Dördüncüsü,
“inqilab” nağılını Avropada, Amerikada və Rusiyada
danışarsınız, bu kimi cəfəngiyatların
auditoriyası oralarda var. Azərbaycan cəmiyyəti
üçün bir həqiqət var: işğal etdiyiniz torpaqlardan
çıxmalısınız!
Beşincisi, tarixi zəif bilən üçün fakt
odur ki, Dağlıq Qarabağın aborigen xalqı türklərdir. Ermənilər
ora köçürülüblər.
Altıncısı, cənab Paşinyan, Dağlıq
Qarabağdan öz xoşunla quldur dəstələrini
çıxarmasan, Azərbaycan əsgəri əzə-əzə
keçəcək.
İndi təsəvvür edin – erməni siyasətçi
və ekspertlərin “Münxen prinsipləri” dedikləri və
Madrid prinsipləri ilə müqayisə etməyə
çalışdıqları cəfəng fikirləri
ATƏT-in Minsk qrupu niyə darmadağın etmir. Azərbaycan
Prezidentinin həmsədrləri tənqid etməkdə nə
dərəcədə haqlı olduğunu təkcə bu məqam
aydınca ortaya qoyur.
Bütün bunlara rəğmən, Azərbaycanın
daha qətiyyətli və konkret mövqe ortaya qoyduğu
aydındır. Bakı qəti şəkildə tələb edir: həmsədrlər
imitasiyadan imtina etməli və Ermənistan işğalçı
qüvvələrini Azərbaycan torpaqlarından
çıxarmalıdır!
Kamal
ADIGÖZƏLOV
Xalq qəzeti 2020.- 18 iyul.- S.3.