Novruz – xalqımızın
ulu bayramı
Bütün bayramlar içərisində millətimiz üçün, hər bir azərbaycanlı üçün ən əziz, ən sevimli bayram Novruzdur. Bu bayram Azərbaycan xalqının qəlbinin bayramıdır.
Heydər ƏLİYEV
ümummilli lider
Novruz Azərbaycan xalqının zəngin maddi
və mənəvi dəyərlərinin mühüm bir hissəsini
ehtiva edən mədəniyyət hadisəsidir. Müasir
dövrümüz üçün bu, milli bir bayramdır.
Tarixi inkişaf boyunca baxdıqda isə onun qədim mədəni
köklərə və mənəvi qaynaqlara bağlı
olduğunu görürük. Keçmişdə olduğu
kimi bu gün də Azərbaycanda, İranda, Türkiyədə
və Orta Asiya ölkələrində Novruz yazın gəlişini
rəmzləşdirən Bahar bayramı kimi qeyd
olunmaqdadır. BMT Novruza beynəlxalq bayram statusu vermiş,
Novruz UNESCO tərəfindən bəşəriyyətin
qeyri-maddi irsinin şah əsərləri sırasına daxil
edilmişdir.
Novruz bayramı mərasimlərinin əsasında türk xalqlarının əski mifoloji ritualları dayanır. Bu hal dünya xalqlarının bir çox müasir mərasimlərində müşahidə edilir. Onlardan bəzilərinə zamanla dini məzmun verilərək yeni mahiyyət qazandırılır, əski mərasim mədəniyyəti ilə dini adətlər birləşdirilmiş olur. Məsələn, xristian dini mənsublarının uzun müddət bir bütpərəstlik bayramı sayaraq mücadilə etdikləri Günəşin dönüş məqamı olan 20-25 dekabr tarixini – romalıların astronomik təqvimə əsaslanan əski “Saturnalia” bayramını milad təqviminin dördüncü əsrindən etibarən xaçpərəstlər İsa Məsihin mövludu günü kimi bayram etməyə başladılar. Novruz bayramının təşəkkül tarixində də oxşar vəziyyət müşahidə olunmaqdadır.Yəni zaman keçdikcə insanlar ibtidai dönəmin imtina edə bilmədikləri ənənələrinə yeni məzmun geyindirmiş, onları dini bayram olaraq qəbul etmişlər. Novruzun da rəsmi bayram kimi keçirildiyi orta əsrlərdə onu dini rəvayətlərlə əlaqələndirərək çox qədim zamanlardan qalmış bu təqvim hadisəsinə dini mahiyyət qazandırmağa çalışmışlar. İslam tarixinin müxtəlif mərhələlərində Novruzu – Həzrəti Əlinin doğulduğu gün, Həzrəti Əlinin taxta çıxdığı gün, Həzrəti Əlinin Fatimeyi Zəhra ilə evləndiyi gün, Nuh peyğəmbərin quruya ayaq basdığı gün, Yunus peyğəmbərin balığın qarnından çıxdığı gün və s. kimi mənalandırmaq cəhdləri olmuşdur. Lakin bütün bu cəhdlər Novruzun astronomik mahiyyətini dəyişə bilməmişdir.
Novruzun terminoloji əhatəsi. “Novruz” sözünün əski farscada hərfi mənası “yeni gün” deməkdir, amma ifadə etdiyi mərasim semantikasına görə, qışdan yaza keçidin bitdiyi və yeni astronomik nizamın başlandığı anı bildirir. “Novruz” sözü bəzi deyiliş fərqlərilə bir çox türk xalqlarının dillərində bu gün də işlənməkdədir. Novruzun fars sözü olması məlum mərasimin belə adlanmağa başlamasının türklərin farslarla dil təmasından sonra baş verdiyini göstərməkdədidr. Yeni gün, Yengi gün, Yeni yıl, Yılbaşı, Yazbaşı, Çağan Navrız, Ergenekon kimi 25-ə yaxın ad altında Şərqi Türküstandan Anadoluya, oradan da Balkana qədər uzanan geniş bir coğrafiyada, təbiətin canlanması ilə birlikdə yenidən dirilmənin, birlik və bərabərliyin simvolu olaraq qeyd olunan Novruz mərasimləri sovet dönəmində türk cümhuriyyətlərində rəsmən qeyd edilməsə də, xalqın yaddaşından silinməmiş, unudulmamışdır.
Novruz yazılı qaynaqlarda. Novruz haqqında məlumatlara Əbu Reyhan Biruninin “Asarul Baqiye”, Mahmud Kaşğarinin “Divani-Lügat-it Türk”, Yusif Xas Hacib Balasaqunlunun “Qutadqu-bilig”, Ömər Xəyyamın “Novruznamə”, Nizamülmülkün “Siyasətnamə”, Nizami Gəncəvinin “İsgəndərnamə” əsərində və başqa mənbələrdə rast gəlirik. Onların əsərlərində təkcə bu bayramın təbiətlə və onun qanunauyğunluqları ilə əlaqəsindən deyil, həm də Novruzla bağlı mərasimlər, sınamalar və rituallardan da bəhs edilir. Məsələn, Biruni yazır ki, əgər Novruzun ilk günü gün doğan vaxt hələ heç bir söz demədən üç qaşıq bal yesən və üç parça mum yandırsan, bütün xəstəliklərdən xilas olarsan.
Novruz təqvim mərasimi kimi. Novruzun həm də təqvim bayramı olması, ilin başlanğıcı sayılması onun möhtəşəmliyini və təntənəsini artırır. Novruz mövcud olduğu tarix boyunca bir neçə təqvim mərasimindən keçmişdir. Bunların icərisində əski türk təqvimini, zərdüştliklə bağlı təqvimi, Səlcuqlu Məlik şahın Cəlali təqvimini, Elxanilərin Elxani təqvimini və s. göstərmək olar.
Bizim əski türk təqvimi kimi
tanıdığımız təqvim M.Kaşğarinin
“Divan”ında rəvayəti ilə birgə təsvir
olunmuşdur. Kaşğarinin məlumatına görə,
“türklər on iki çeşid heyvanın adını
götürüb on iki ilə vermişlər. Uşaqların
yaşlarını, savaş tarixlərini və başqa
şeyləri bu illərin keçməsi ilə
hesablayırlar. Bu on iki heyvandan birincisi siçandır. İlin
başına da bu adla “siçan ili” deyilmişdir. Digər
heyvanların sırası belədir: öküz, bars,
dovşan, timsah, ilan, at, qoyun, meymun, toyuq, it, donuz. Türklər bu illərin hərəsində bir qismət
olduğunu sanaraq fal açarlar, uğur sınayarlar. 1074-1075-ci illərdə Böyük Səlcuq
sultanı Məlik şah “Cəlali təqvimi” deyilən yeni
bir türk təqvimi hazırlatdırmışdı.
Qısa bir müddət (Məlik şahın
ölümünə qədər) işlənən bu təqvimə
Sultanın adına görə “Cəlaliyyə”,
“Tarixi-Cəlali”, və ya “Tarixi-Məliki” adları
verilmişdi. Günəş ilini əsas
götürən Cəlali təqvimində Günəşin
Qoç bürcünə girdiyi gün (Novruz) ilbaşı
olaraq qəbul edilmişdi. Səlcuqlardan sonra bölgədə
hakim olan Elxanilərin zamanında bu təqvim üzərində
düzəlişlər edilmiş və “Tarixi-Elxani“ adı verilən bir təqvim meydana gəlmişdi.
Bu türk təqvimi 1925-ci ilin 31 martına
qədər İranda işlənmişdir. Məlik
şahın hazırlatdırdığı Cəlali təqvimindən
isə Əfqanıstanda son zamanlara qədər istifadə
olunmuşdur. Bu təqvimlərin hər
birində Novruz yeni ilin başlanğıcı kimi
götürülür. Bugünkü
İran və Əfqanıstanda ilbaşını Novruz olaraq
qəbul edən təqvim də Cəlali türk təqviminin
dəyişilmiş bir şəklidir.
Novruzun qədim əkinçilik ənənələri
ilə bağlı olması haqqında fikirlər də qədim
zamanlardan məlumdur. Artıq qeyd etdiyimiz kimi, bu bayram Günəşin
şimal yarımkürəsində 20-21 martda baş verən
yaz bərabərləşməsi ilə bağlıdır.
Təbiətin oyanması, canlanması, bitkilərin
yenidən yaşıl rəngə bürünməsi min illər
boyu müşahidə olunmuş və təcrübədə
təsdiqlənmiş bir gerçəklikdir. Belə bir
yeniləşmə gününün başlanğıcı
şəmsi – Günəş təqviminin ilk ayının ilk
gününə (21 mart) təsadüf edir.
Buna görə də həmin günü Novruz
(yeni gün) adlandırıblar.
Novruzun mənşəyi. Novruzun mənşəyi
ilə bağlı müxtəlif mülahizələr
mövcuddur. Bunlardan biri qədim türk
inancına görə, Novruzun “Yaradılış bayramı”
olmasıdır. Tanrının
dünyanı və insanı yaratması təbiətin yazda
dirilməsi ilə simvolizə olunaraq həmin vaxtda bayram kimi
qeyd olunur. Dünyanın yaranmasında iştirak edən
dörd ünsür (su, od, torpaq, hava)
dörd çərşənbədə qeyd olunur və bu
yaradılış prosesinin sonu bayram edilir.
Novruz yazın, baharın gəlişinin bayram edilməsidir. Bu çox
geniş yayılmış və ümumi bir fikirdir. Bu prizmadan baxaraq bir qədər də irəli gedən
araşdırmaçılara görə, qədim insanlar
qışla ölmüş təbiətin yazla yenidən
dirilməsini bayram edirmişlər. Novruzda
biz bu ritualın rudimentini “Kosa-Kosa” oyununda görürük.
Bu oyunda Kosanın ölümü və yenidən
dirilməsi simvollaşdırılmışdır. Onun “kəfənsiz ölməsi” belə heç
kimi məyus etmir, əksinə güldürür. Kosanın ölümü ritual epizodunun oyunda ifadəsidir,
yəni arxaik ritualın özü və ya onun bütöv
şəkli deyildir. Amma bu oyunda arxaik
ritualın bərpası üçün çox əhəmiyyətli
detallar saxlanmışdır.
Novruz və Ergenekon. Novruzun qədim
türklərin Ergenekon bayramının davamı olması
haqqında fikirlər də çox geniş
yayılmışdır. Bu mülahizəyə
görə, türklərin əski zamanlarda keçirdikləri
Ergenekon bayramı müəyyən bir dövrdən sonra
“Novruz” adı ilə qeyd olunmağa başlamışdır.
Novruz bayramının “Ergenekon” dastanı ilə
bağlılığını əks etdirən bir fakt da
maraqlıdır. Novruz günü bir
sıra türk xalqlarında, xüsusilə, uyğur, Kazan,
Ufa türklərində “Ergenekon” dastanından parçalar
söylənir. Maraqlıdır ki, həmin
xalqların adətinə görə, islami dini bayramlarda da
“Qurani Kərim”in oxunması bitdikdən sonra “Ergenekon”dan
parçalar oxunur.
“Ergenekon” dastanı ilə bizim qeyd etdiyimiz yaz bayramı,
yəni Novruz arasında müəyyən bağlılıq və
oxşarlıqlar vardır. Həmin dastana görə, türklər
dağlar arasında, Ergenekon adlı vahiməli bir yerdə 400
il əsarətdə yaşadıqdan sonra
yazın ilk günündə atəşin dağı əridərək
açdığı yoldan boz qurdun ardınca
çıxıb öz ata-baba yurdlarına
qayıtmışlar. Deməli, od onlara
azadlıq yolunu, ata-baba yurdunun yolunu açmışdır. Axır çərşənbə axşamı
qaladığımız tonqallar Ergenekondakı dəmir
dağı əritmək üçün yandırılan
odun rəmzidir.
Türk tarixində Ergenekondan çıxış günü “Novruz” kimi xatırlanmış və bu adla qeyd olunmağa başlamışdır. Əlbəttə ki, bu, səbəbsiz deyildir. Ergenekon bayramı təkcə törəyiş deyil, eyni zamanda, əski türklərin boz qurdun yol göstərməsi ilə əsarətdən xilas olub gözəl ulu yurdlarına qayıtmalarının bayramıdır.
Novruz arxaik mərasim kimi. Baharın gəlişi, havaların istiləşməsi, qarların əriməsi, təbiətin canlanması bütün insanlara olduğu kimi qədim türklərə də dərin təsir göstərmiş və onların bu dəyişikliyi müxtəlif mərasimlərlə qeyd etmələrinə səbəb olmuşdur. Qədim türk sözü olan “bayram” kəlməsi M.Kaşğarinin “Divan“ında bir yerin işıqlarla və çiçəklərlə bəzədilməsi və orada sevinc içində əylənilməsi şəklində izah edilmişdir.
Novruzun tərkibində arxaik ritual elementlərinin (səməni cücərtmə, tonqal qalama, tonqal üstündən tullanma, qulaq falı və ya qapıpusma, yumurta boyama və yumurta döyüşdürmə, qurşaqatdı, kosa-kosa, kəndirbaz oyunu, deyimlər, nəğmələr və s.) bəzən bütövlükdə, bəzən də elementlər kimi müşahidə olunması onu mərasimşünaslıq aspektindən də araşdırmağın vacibliyini şərtləndirir.
Arxaik ritualın qalıq forması öz aydın ifadəsini əcdadların kosmik dünyaya yolasalma vasitəsi kimi qəbul etdikləri tonqal üstündən tullanmada tapır. Heç şübhəsiz ki, bu elementlər içində tonqal öncə günəşi və bundan sonra da (yaxud, elə bu yolla da) Tanrını simvolizə edir. Məsələnin gerçək mərasim mahiyyəti də bu münasibətlər kontekstində izah oluna bilər. İnsanların tonqal ətrafına toplaşması, onun üzərindən tullanması, öncə hər hansı bir şəkildə onunla təmas yaratmağa cəhd etməsi diqqəti çəkməkdədir.
Novruz hazırlıqları. Novruz bayramı ərəfəsində bayram hazırlıqları başlanır. Buraya ev-eşiyin, həyət-bacanın təmizlənməsi, yeni paltarların alınması, bayram bazarlığı, bayram yeməklərinin, şirniyyatın bişirilməsi və s. daxildir. Bayramda müqəddəs yerlər ziyarət edilir, qohumlara baş çəkilir, bayramlaşılır, küsülülər barışır, kasıblara yardım edilir, bayram payı paylanır və s. Təmizlənməmiş həyət-baca, köhnə paltar yoxsulluq və aclığı simvolizə edir. Küsülülük, kommunikativ böhran sosial xaosun ifadəsidir. Təmizlik, təzə paltar, yeməklər, xaosun çirklilik, köhnəlik, aclıq kimi əlamətlərini aradan qaldırır və onları yeni nizamla əvəz edir. Küsülülük barışla əvəzlənəndə sosial harmoniya bərpa olunur. Döyüşdürülən yumurtalar da iki dünyanın – qışla yazın, soyuqla istinin, xaosla-kosmosun (nizamın) mübarizəsini nümayiş etdirməkdir. Toxum cücərtmək və ya səməni qoymaq da təbiəti canlandırmaq, ona təsir etmək vasitəsi kimi anlaşılır. Qulaq falı və ya qapı pusmaq da yeniləşmənin məlumat səviyyəsini əks etdirir.
Novruz bayramının tarixi əsaslarının təhlilindən gəldiyimiz qənaətlərə görə, o nə zərdüşt, nə də İslam dini ilə birbaşa əlaqəli mərasimdir. Çünki burada müşahidə olunan arxaik ritual elementləri yalnız müsəlman deyil, eyni zamanda, şamançı, buddist, xristian türklərin də mövsümlə – yazın gəlişi ilə bağlı icra etdikləri ortaq rituallardır. Bir çox ölkələrdə Novruz həm də rəsmi bayram olduğu üçün onda mədəniyyət rəngarəngliyi cəmlənərək müəyyən mənada multikultural səciyyə qazanmış olur. Belə bir mədəni səfərbərlik həmişə mərkəzi bayram mərasiminin üzərinə düşür. Amma bütün bu rəngarəng proseslər Novruzun məhz türklərə aid olan arxaik ritual əsaslarını sarsıda bilməmişdir.
Buna görə də Vətənimiz siyasi müstəqillik qazanandan sonra Novruz xalqımızın qədim adət-ənənəsini, milli-mənəvi dəyərlərimizi yaşadan və bütün dünyaya nümayiş etdirən dövlət bayramı kimi çox yüksək səviyyədə qeyd olunur. Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin sözləri ilə desək, Novruz bayramı bizim milli sərvətimizdir. Müasir Azərbaycan dövləti də milli-mənəvi dəyərlər üzərində qurulmuşdur. Dövlət başçımızın fikrinə görə, Novruz sadəcə bir bayram mərasimi deyil, milli varlığımızın, milli əxlaq və mənəviyyat normalarımızın əsasında duran fenomenal bir hadisədir. Qədim dövrlərdən bəri mənəvi həyatımızın ən dərin qatlarına nüfuz etmiş və milli mədəni dəyərlərimizin təşəkkülündə müstəsna yer tutmuş Novruz bayramı əcdadlarımızın indiki nəsillərə misilsiz yadigarıdır. Təbiətlə insanın vəhdətinə dair təsəvvürləri yaşadan Novruz mərasimlərində xalqımızın dolğun həyat fəlsəfəsi və zəngin düşüncə dünyası parlaq təcəssümünü tapmışdır.
Ağaverdi XƏLİL,
filologiya üzrə elmlər
doktoru, AMEA Folklor İnstitutunun mərasim folkloru şöbəsinin
müdiri
Xalq qəzeti 2020.- 20 mart.- S.6.