Nizami Gəncəvi öz
dövrünün elmi
nailiyyətlərinə dərindən bələd idi
Böyük Azərbaycan şairi və mütəfəkkiri Nizami Gəncəvi öz zəkası və zəhməti ilə bəşəriyyətin fikir salnaməsində yeni mərhələ açmış və misilsiz poetik əsərlər yaratmış nəhəng sənətkardır. Nizami öz dövrünün elmi nailiyyətlərinə dərindən bələd olmuşdur. Onun XII əsrdə elmin müxtəlif sahələrinə aid söylədiyi fikirlər indi də müasirdir, aktualdır. Şifahi xalq ədəbiyyatının parlaq incilərindən olan “Kitabi–Dədə Qorqud” dastanında yer alan “Ata malından nə fayda, başda ağıl olmasa” kəlamı ulu əcdadlarımızın ağıla, kamala, elmə münasibətinin aşkar ifadəsidir. Nizami Gəncəvi heyrətamiz bir müdrikliklə deyirdi:
Qüvvət elmdədir, başqa cür heç kəs
Heç kəsə üstünlük eyləyə bilməz.
Qızılı saymada bil ki səhvin
var,
Dünyanın gözünü ağıl
parladar.
Bir elmi öyrənmək istədikdə
sən
Çalış ki, hər şeyi
kamil biləsən.
Orta əsrlərdə təlqin
edilən, dilə gətirilən bu poetik kəlam bu gün də
aktual səslənir. İndi hansı
xalq, ölkə elmdə ön sıralardadırsa, başqalarına
nümunədir, üstündür.
Nizami astronomiya
sahəsində tədqiqatçıların
gələcəkdə böyük
kəşflər, ixtiralar
edəcəyini ağıl
gözü ilə görərək yazırdı:
Hələ açılmamış
elm ilə göylər
Lakin elm ilə gülür bir səhər.
Bu beyt göstərir ki, Nizami uçan aparatlar vasitəsilə göy cisimlərinin, kosmosun öyrənilməsinin
zaman məsələsi
olduğuna dərin inam bəsləyirdi. Şair
insanı yaşayaraq yaratmağa, hünər göstərməyə, zəfər
çalmağa, vənətpərvər
olmağa çağırırdı:
Göylərdə yüksəldər
hünər, cəsarət
səni,
Hünərsiz alçalarsan, tapar əsarət səni.
Kim hünər köhlənini cilovlaya bilibdir,
Diləyin ovlağında ov ovlaya bilibdir.
Şairin yaşadığı dövrdə
kimya elmində qeyri-elmi floqiston nəzəriyyəsi hökm
sürürdü. Bu nəzəriyyəyə görə,
bəzi metalları qızdırıb-əritməklə, üzərinə turşu
tökməklə, bir-biri
ilə qarışdırmaqla
qızıla çevirmək
mümkündür. Bu qeyri-elmi nəzəriyyəni
tənqid edən şair zərgər dəqiqliyi ilə yazmışdır:
Hər kim əsl kimyaya verərsə ürək
O saxta kimyaya uymasın gərək.
Dərin ensiklopedik
biliyə malik olan Nizami dörd
ünsürün (od, su, torpaq,
hava) mahiyyətini düzgün başa düşərək və
kimyaçıları bir
neçə əsr qabaqlayaraq bu qeyri-elmi nəzəriyyənin
gələcəkdə tənqid
ediləcəyini söyləmişdir.
Maraqlıdır ki, Yerin kürə şəklində olmasını,
öz oxu ətrafında fırlanmasını,
səma cismlərinin hərəkətini, kainatın
və zamanın əbədiliyini dəqiqliklə
bilirdi:
Göyün lövhəsində
yanar rəqəmlər,
O saf ulduzları mən birər-birər,
Nə qədər
oxuyub öyrəndim heyhat,
Yenə də qəlbimi görmədim rahat.
Saturn planetinin
öz hərəkət
dairəsi – orbiti, halqası olduğu Nizamiyə məlum idi. Həmin halqa çox
sonralar Avropada Qaliley tərəfindən
“kəşf” edildi.
Nizami bu fakt haqqında
yazırdı ki, qısa bir müddətdə
Saturnun dairəsi, Yer kürəsi ilə bağlı fənləri öyrənib
elmlərin ümmanı
oldum.
Böyük mütəfəkkir
göstərirdi ki, hərəkət maddi varlığın, kainatın
ayrılmaz xassəsidir,
cazibə hadisəsi isə bütün maddi aləmin əsasında durur:
Göyə doğru
əyər çox qalxarsa su,
Yenə torpaq olur ən
son arzusu.
Kainatda hər şey cəzbə bağlıdır,
Filosoflar bunu eşq adlandırır.
Deməli, Nizami Gəncəvi ümumdünya
cazibə hadisəsinin
maddi aləmin qanunauyğunluğu olması
ideyasını ingilis
alimi Nyutondan təxminən beş
əsr qabaq söyləmişdir.
Ölməz şairimiz
dərketmə obyekti olan təbiətin sonsuzluğunu və bununla əlaqədar biliyimizin kafi olmadığını dəqiq
bildiyindən bəşəriyyəti
daim axtarşa, elmin qaranlıq və sirli nöqtələrini
açmağa çağırırdı:
Təbiət quranda xilqətimizi
Başqa səhifədə yazmışdı
bizi.
Anlayıb düşünək
hər şeyi gərək,
Hər sirri açmağa hünər göstərək.
O şey ki, bizlərə lap aşikardır,
Orada gizli bir xəzinə
vardır.
Bu misralar
dərin məna kəsb edir, müasirdir və gələcəyə yönəlik
işıq saçır. Bunu fotosintez
üzərində izah
etsək, onun məna dərinliyinin böyük hikməti üzə çıxır.
Doğrudan da, hamımız
həyatımızda dəfələrlə
ağacın tumurcuq (puçur) əmələ
gətirməsini, tumurcuğun
böyüyərək kiçik
yarpağa çevrilməsini,
bu kiçik yarpağın tədricən
böyüyərək yaşıl
yarpağa döndüyünü
və nəhayət, saralıb töküldüyünü
müşahidə etmişik.
Bu hadisə hamıya
bəllidir, lakin burada gedən fotosintez prosesi əsrlərdən bəri
tədqiq olunur və hələ də tam öyrənilməmişdir.
Yarpaqda ona yaşıllıq verən xlorofil piqmenti ilə yanaşı, bu yaxınlarda kəşf olunmuş sarı rəngli ksantofil və narıncı rəngli karotin piqmentləri də vardır. Qış yaxınlaşanda xlorofil parçalandığından
yarpaq yaşıllığını
itirərək sarı
ksantofil rənginə
(misal üçün
çökə, fısdıq,
tozağacı yarpaqları)
və ya karotin rənginə boyanırlar. Rəng çalarlarının
bu və ya digər formada
dəyişməsi isə
yarpaqdakı antosian maddəsi ilə və hələlik, elmə məlum olmayan digər birləşmələrlə əlaqədardır.
Görürsünüzmü, zahirən aşkar olan bu prosesdə
daxilən açılmamış
nə qədər gizli xəzinə, elmi-tədqiqat obyekti vardır.
Ensiklopedik biliyə malik olan Şeyx Nizaminin metrologiya elmini dəqiq bildiyi əsərlərindən
aydın görünür. Şair ölçmə
işlərinə böyük
diqqət vermiş və dəqiqliyin əsasını onda görmüşdür. Bu barədə “İsgəndərnamə”də
oxuyuruq:
Ölçü-biçi bilsən
hər işdə sən
Böyük hesabları düz həll edərsən.
Şair o vaxtkı
şahların nöqsanlarından
birini onların dəqiq ölçüləri
bilməzliyində görürdü:
Bütün bəxti
dönmüş şahların
əlbət,
Ölçü bilməzlikdən olub bəxti bəd.
Hökmdar ölçü
ilə bəxş edə gərək,
Odu da, suyu da
güntək, buludtək.
Şair o vaxtlar
Qafqaza hücum edən ruslara qarşı döyüşə
gedən atlıların
haqqında yazırdı:
Rusa iki ağac qaldığı zaman,
Atlardan enərək tutdular məkan.
Uzunluq vahidi olan bir
ağac 7 kilometrə bərabərdir.
Nizami Gəncəviyə tərəzinin
həssaslığı, dəqiqlik
göstəriciləri də
məlum imiş. Bunu aşağıdakı beyt
də təsdiq edir:
Bu yerin çox incə tərəzisi var,
Bircə arpa onu əyərək
pozar.
Deməli, bu dəqiq tərəzinin
həssaslığı bir
arpa ağırlığında
imiş.
1981-ci ildə
ulu öndər Heydər Əliyev Nizami Gəncəvinin 840 illik yubileyini keçirmək haqqında
Moskvada çıxış
etdi. Onda MK-nın ideoloji məsələlər
üzrə katibi Mixail Andreyeviç Suslov dedi ki,
yaxşı olar ki, 850 illik
yubileyi təntənəli
keçirilsin. O zaman Heydər Əliyev bildirdi ki, Nizami
Gəncəvi bəşəri
şairdir, ensiklopedik mütəfəkkirdir, onun
yubileyi hər il keçirilməlidir.
Bundan sonra SSRİ miqyasında şairin yubileyi təntənəli keçirildi.
Nizamiyə görə təbiətdə
artıq heç nə yoxdur, nə varsa, hamısı öyrənilməli
və həyatda istifadə olunmalıdır. Bununla əlaqədar o, yazırdı:
Sən çalış,
yaxşıca öyrən
dünyanı,
Bəşəri, bitkini, daşı, heyvanı.
Avropa alimlərinini bəzilərinin əsərlərində tez-tez epiqraf şəklində verilən Faradeyin “Mövcud nə varsa, hamısı öyrənilməlidir” kəlamı Nizaminin bu ifadəsindən törəyən nəticədən başqa bir şey deyildir. Nizami insanı həyatda son dərəcə ucaldaraq yazırdı:
Qısa söz: dünyada nə sən, nə də mən,
Oyuncaq deyilik xilqətimizdən.
Nə şəhvət, nə yuxu, nə də ki, yemək,
Həyatın mənası olmasın gərək.
Nizami yaradıcılığında elmə bağlı qiymətli incilər çoxdur. Ümumiyyətlə, böyük sənətkarın əsərləri axtarışa, qələbələrlə dolu həyata gur səslə çağırışdır, büllur kimi çağlayan çeşmədir. Gənclərimiz bu çeşmədən bəhrələnərək həyatda mənalı yaşamağı, yaratmağı öyrənməlidirlər. Dahi Nizaminin dediyi kimi:
Səadət kamalla yetişir başa,
Xalqa hörmət elə, ədəblə yaşa.
Böyük mütəfəkkirin yaradıcılığını təhlil edən unudulmaz şairimiz S.Vurğun yazmışdır: “Nizaminin bizim üçün ən böyük əhəmiyyəti və qiyməti şairin demokratik və humanist görüşləridir, onun insana və həyata olan sonsuz eşqi, həyat həqiqətlərinə və insana möhkəm inamı, işıqlı qüvvələrin qaranlıq üzərindəki qələbəsinə inamı, nəhayət, onun zəhmətkeş insanın yaradıcı qüvvəsinə olan inamıdır. Onu da qeyd etmək lazımdır ki, bütün bu yüksək mənəvi keyfiyyətlər, şairin təkcə şəxsi keyfiyyəti deyil, həm də onun mənsub olduğu xalqın nəcib mənəvi keyfiyyətləridir”.
Nizami yaradıcılığının böyük tədqiqatçısı, professor Y.Bertels onun şəxsiyyətinə, zəngin irsinə dəyər verərək yazmışdır: “Nizami öz zamanının ən qabaqcıl adamlarını belə ötüb keçmişdir. Onu bədii söz sahəsində dünya epopeyasının yaradıcısı Firdovsi ilə müqayisə etsək deyə bilərik ki, bütün əzəmətinə baxmayaraq, Firdovsi üzü keçmişə çevrilmişdir. O, keçmişi diriltmək istəyirdi. Elə fərq də bundadır ki, keçmişi diriltmək mümkün deyildir. Nizami onun tamamilə əksidir. O, öz zamanının bazası üzərində durmuşdur. Lakin üzü gələcəyə çevrilmişdir. Nizaminin baxışı gələcəyin dumanını yarıb keçir. O, qızğın bir məhəbbətlə sevdiyi bəşəriyyət üçün gələcəkdə səadət axtarmağa çalışırdı”.
Həsən HƏSƏNOV, kimya
üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
Xalq qəzeti
2021.- 14 avqust.- S.6.