Zəngəzur dəhlizi: Qafqazda geosiyasi rəqabətin
transformasiyası
İkinci Qarabağ müharibəsinin nəticəsi, Azərbaycan Ordusunun yaratdığı yeni reallıq Cənubi Qafqazda balansların dəyişməsinə səbəb oldu. Azərbaycan 44 günlük müharibədə qazandığı qələbəni diplomatik müstəviyə daşıdı. Ötən ilin noyabrında imzalanan üçtərəfli bəyannamənin 9-cu maddəsi ilə Azərbaycanın ərazisinin ayrılmaz hissəsi olan Naxçıvan Muxtar Respublikası, eləcə də, Türkiyə ilə birləşdirəcək Zəngəzur dəhlizinin açılmasına imkan yarandı.
Noyabrın 26-da Soçidə Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev, Ermənistan Respublikasının baş naziri Nikol Paşinyan və Rusiya Federasiyasının Prezidenti Vladimir Putinin imzaladığı Soçi Bəyanatı Zəngəzur dəhlizinin reallaşmasını aktuallaşdırdı. Bəyanata əsasən, tərəflər Azərbaycan–Ermənistan sərhədində sabitlik və təhlükəsizlik səviyyəsinin artırılması üzrə addımlar atacaq və Azərbaycan Respublikası ilə Ermənistan Respublikası arasında dövlət sərhədinin delimitasiyası, həmçinin tərəflərin sorğusu əsasında Rusiya Federasiyasının məsləhəti və yardımı ilə sərhədin demarkasiyası üzrə ikitərəfli komissiya yaradılacaq.
Sənəddə 2021-ci il 11 yanvar tarixli Bəyanata müvafiq olaraq, Azərbaycan Respublikasının, Ermənistan Respublikasının baş nazirlərinin müavinlərinin və Rusiya Federasiyası hökumətinin sədrinin müavininin birgə sədrliyi ilə regionda bütün iqtisadi və nəqliyyat əlaqələrinin bərpası üzrə təsis edilmiş Üçtərəfli İşçi Qrupunun fəaliyyəti yüksək qiymətləndirilir. Regionun iqtisadi potensialının üzə çıxarılması məqsədilə konkret layihələrin tezliklə həyata keçirilməsinin zəruriliyi vurğulanır.
Soçidə imzalanan bəyanat iqtisadi əlaqələrin inkişafı və nəqliyyat dəhlizlərinin açılmasını labüd edir. Bu, həm dəmir yoluna, həm də avtomobil yollarına aiddir.
Belə bir vəziyyətdə Zəngəzur dəhlizinin reallaşması məsələsi Qafqazda geosiyasi rəqabətin transformasiyasiyasını şərtləndirir. Zəngəzur dəhlizinin regional əməkdaşlıq, geoiqtisadi, nəqliyyat-logistika və coğrafi aspektlərdə təhlili onun həm də strateji əhəmiyyətini üzə çıxarır.
Zəngəzur tarixi Azərbaycan torpağıdır
Zəngəzur Azərbaycan üçün təkcə Naxçıvana açılan qapı deyil, onun Azərbaycanın tarixində və milli kimliyində xüsusi yeri var. Hər şeydən əvvəl onu qeyd etməliyik ki, bu gün də Ermənistanın sərhədləri daxilində olan Zəngəzur vaxtilə müsəlman türk əhalisinin yaşadığı tarixi Azərbaycan torpağıdır.
Zəngəzurun taleyi 1920-ci ildə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti devrildikdən və sovet hökuməti qurulandan sonra dəyişməyə başladı. SSRİ rəhbərliyi əvvəlcə Zəngəzur adlanan rayonu bütünlüklə Ermənistana verməyi hədəfləsə də, sonradan sözügedən ərazini iki yerə böldü. Qərbi Zəngəzur Ermənistana verildi, Şərqi Zəngəzur isə Azərbaycanın tərkibində qaldı. Həmin vaxtdan Azərbaycan öz ərazisinin ayrılmaz hissəsi olan Naxçıvanla quru əlaqəsini itirdi.
1933-cü ildən etibarən Zəngəzur adı rəsmən xəritələrdən silinmiş və unudulmağa çalışılmışdır.
Tarixən ticari-iqtisadi və mədəni kommunikasiya yollarından biri olan Zəngəzur keçən əsrin 20-ci illərindən azərbaycanlıları bir-birindən təcrid edən, türk dünyasını ayıran, iqtisadi-ticari əlaqələri qıran məkana döndü. Bu baxımdan II Qarabağ müharibəsinin Zəngəzur məsələsində açdığı yeni imkanlar nəinki Azərbaycan, region, türk dünyası, eyni zamanda, “Bir kəmər, bir yol” ticari-iqtisadi layihəsini əhatə edən dünya dövlətləri üçün müstəsna əhəmiyyətə malikdir.
Dəhlizin regional iqtisadi və
strateji əhəmiyyəti
Zəngəzur dəhlizi Mərkəzi
Asiya, Xəzər regionu, Azərbaycan və Ermənistanı
Türkiyə ilə birləşdirən sosial-iqtisadi,
geosiyasi və geostrateji xüsusiyyətlərə malikdir. Bu, Azərbaycan,
Türkiyə, Rusiya və Ermənistan arasında nəqliyyat-logistika
şəbəkəsini genişləndirəcək dəhlizin
gələcəkdə regional ticarətə müsbət təsir
göstərərək Cənubi Qafqazda iqtisadi əməkdaşlığın
qurulmasında mühüm rol oynayacağını deməyə
əsas verir.
Dəhliz Azərbaycan, Türkiyə,
Rusiya, Ermənistan və İran arasında dəmir yolu şəbəkəsinin
genişləndirilməsi imkanını təmin etməklə
yanaşı, Asiya–Sakit okean hövzəsindən Türkiyəyə
Mərkəzi Asiya, Xəzər regionu, Azərbaycan və Ermənistanı
birləşdirən bir çox ticarət yolları
açacaq. “Şərq–Qərb” dəhlizini,
“Şimal–Cənub” Beynəlxalq Nəqliyyat Dəhlizini və Xəzər
Nəqliyyat Şəbəkəsini daha da gücləndirəcək.
O, həmçinin Xəzərdən Avropaya qədər uzanan
Neft və Qaz Boru Kəməri Sisteminin istismarını
asanlaşdıracaq. Dəhlizin açılması
Avropa İttifaqı, ABŞ, Rusiya və Çinin enerji təchizatı
xətləri üçün mühüm rol oynayan regionun
tranzit imkanlarını artıracaq.
Prezident İlham Əliyev Zəngəzur
dəhlizinin strateji əhəmiyyətini müxtəlif
regional və beynəlxalq forumlarda, o cümlədən Birləşmiş
Millətlər Təşkilatının (BMT) Asiya və Sakit
Okean üzrə 77-ci İqtisadi və Sosial Komissiyasında
çıxışlarında qeyd etmişdir. Azərbaycan
Prezidenti müsahibələrində,
çıxışlarında bildirib ki, dəhliz Türkiyə,
Azərbaycan, bütövlükdə region, o cümlədən
Ermənistan üçün yeni imkan yaradacaq: “Ermənistanla
İran arasında dəmir yolunun çəkilməsi yəqin
ki, 20 ildir müzakirə olunan məsələdir, amma
reallıqda hələ heç nə yoxdur. Çünki
bu layihə, ən azı, üç milyard dollar tələb
edir. Amma Naxçıvanla İran
arasında dəmir yolu xətti var – onlar bundan istifadə edə
bilərlər".
Beləliklə, Zəngəzur
dəhlizi reallaşacağı təqdirdə Cənubi Qafqaz
ölkələrinin inkişafını istiqamətləndirə,
regionun siyasi-strateji mənzərəsini dəyişə bilər. Ən əsası
isə türk dünyası uzun illərdən sonra yenidən
Zəngəzur dəhlizində birləşəcək. Zəngəzur dəhlizinin açılması
türkdilli ölkələrin iqtisadiyyatına böyük təsir
göstərəcək.
Azərbaycan ədalətli mövqe sərgiləyir
Zəngəzur dəhlizi “Tarixi İpək
Yolu” üzərində yerləşən Azərbaycanı
Avropa ilə Asiya arasında logistika mərkəzinə
çevirəcək, ölkənin “Şərq–Qərb” və
“Şimal–Cənub” nəqliyyat dəhlizlərində
mövqeyini xeyli gücləndirəcək.
Hazırda Azərbaycanla
Naxçıvanı yalnız İran və Türkiyədən
keçən hava və avtomobil əlaqələri birləşdirir. Bu dəhliz
Naxçıvanla əlaqəni yaxşılaşdıracaq və
Naxçıvandakı sahibkarlıq subyektlərinin Şərq–Qərb
dəhlizinə çıxışı təmin ediləcək.
Təxminlərə görə, bu müəssisələrin
Azərbaycan və Rusiyaya gediş məsafələrinin
qısalması sayəsində daha da rəqabətə
davamlı olacağı gözlənilir.
Azərbaycanın əsas məqsədi
Naxçıvana və Türkiyəyə quru
çıxışı əldə etməklə
Naxçıvanın geosiyasi imkanlarını dirçəltməkdir. Naxçıvanın
Azərbaycanla quru əlaqəsinin olmaması onu Qafqazda
kommersiya tranziti və enerji marşrutları ilə
bağlı müzakirələrdən kənarda qoyur.
Azərbaycan həmçinin
Zəngəzuru Ermənistanla münasibətlərini
normallaşdırmaq üçün faydalı geosiyasi
fürsətə çevirməyi hədəfləyir.
Digər tərəfdən,
“Kəmər-Yol” layihəsi çərçivəsində
Azərbaycanın Türkiyə ilə Çin arasında
mövqeyi möhkəmlənəcək. Azərbaycan
Orta Dəhlizdə qəbul edəcəyi tranzit
marşrutları ilə mühüm aktora çevriləcək.
Zəngəzur dəhlizi Avropa ilə Asiyanı
birləşdirə bilər. Bu, Orta Dəhlizdəki
layihələr üçün böyük qələbə
olacaq. Keçid müddətini azaldan bu
yol Türkiyə ilə Azərbaycan arasında ticarət fəaliyyətini
də yaxşılaşdıracaq. Bu
kontekstdə Bakı–Tbilisi–Qars dəmir yolu (BTQ) və
Gürcüstan ərazisindən keçən yollar artıq
Azərbaycanı Türkiyə ilə birləşdirib. Bununla belə, daha qısa marşrut strateji və
iqtisadi əlaqələri inkişaf etdirmək
üçün daha çox potensiala malikdir.
`“Kəmər–Yol” layihəsi
başlayandan Azərbaycan Çinin Cənubi Qafqaza
investisiyalarını alqışlayır və dəstəkləyir. Cənubi
Qafqazda nəqliyyat maneələrinin aradan
qaldırılması təkcə Azərbaycanın logistika mərkəzi
olması ilə bağlı deyil, həm də Çinin
öz mallarını Avropaya ən qısa yolla
daşıması üçün faydalı olacaq.
Azərbaycan Zəngəzur dəhlizini
reallaşdırmaqla özünü Rusiyanın, Qafqazın və
Mərkəzi Asiyanın yol və enerji tranzitinin mərkəzinə
çevirərək, Avrasiya coğrafiyasında əhəmiyyətini
artırmağı, enerji dəhlizi, xüsusilə, Xəzər
və onun ətrafında müzakirələrdə əsas
güc, Türk dünyası arasında hər baxımdan
körpü olmağı hədəfləyir.
Türkiyənin avantajı
Zəngəzur dəhlizi
Türkiyənin Qafqaz siyasətinin iqtisadi və geosiyasi
transformasiyası deməkdir. Dəhliz vasitəsilə
qardaş ölkənin təkcə Azərbaycanla deyil, digər
türk respublikaları ilə birbaşa əlaqəsi yaranacaq.
Layihə
reallaşacağı təqdirdə Türkiyə–Azərbaycan
münasibətləri keyfiyyətcə yeni mərhələyə
keçəcək. Quru nəqliyyat əlaqəsi
yaranacağı təqdirdə iki ölkə arasında
siyasi, ticari, iqtisadi və geosiyasi baxımdan münasibət
daha yüksək səviyyəyə qalxacaq. Türkiyənin İran üzərindən Orta
Asiyaya göndərdiyi yük maşınları
üçün də yeni alternativ marşrut yaranacaq. Bu alternativin iqtisadi qiymətləndirilməsi tam
olaraq hasablanmasa da, Türkiyənin İrandan
asılılığının azalacağı təxmin
edilir.
Türkiyənin
Naxçıvana sərmayələrinin artması, ölkənin
Qafqaz sərhədlərində yerləşən vilayətlərinin
iqtisadi cəhətdən güclənməsi, Türkiyə-Rusiya
münasibətlərində enerji, nəqliyyat və logistika
sahələrində yeni əməkdaşlıqların
yaradılması layihənin müsbət nəticələrini
ehtiva edir. Dəhlizin açılmasını Türkiyə–Ermənistan
münasibətlərinin yaxşılaşmasında
mühüm sınaq kimi qiymətləndirə bilərik.
Sözügedən dəhliz
Türkiyə ilə Orta Asiya arasındakı ticarət həcmi,
eləcə də 2019-cu ildə 21 milyard avro olan Türkiyə–Çin
ticarət həcmi üçün həyati əhəmiyyət
kəsb edir. Üstəlik, Türkiyənin bu dəhliz
vasitəsilə açdığı yeni Orta Asiya dəhlizinə
də müsbət təsir edəcəyini söyləmək
olar. Ümid edilir ki, Zəngəzur dəhlizinin ümumi
daxili məhsulu (ÜDM) 1,1 trilyon dollar təşkil
edən türkdilli dövlətləri də birləşdirəcək.
Dəhliz açıldıqdan sonra Türkiyənin
Mərkəzi Asiya ilə Çini birləşdirən yeni
logistik dəhliz olacağını da qeyd etmək
lazımdır.
Ermənistanın destruktiv mövqeyi
və qazancları
II Qarabağ müharibəsində
acı məğlubiyyətindən sonra Ermənistanda yeni nəqliyyat
dəhlizlərinin açılmasına və inteqrasiya siyasətlərinin
həyata keçirilməsinə münasibət birmənalı
deyil. Erməni radikal millətçiləri bu vəziyyəti
coğrafi “intihar” adlandırarkən, inteqrasiya tərəfdarları
ölkəni sosial-iqtisadi, geosiyasi və geostrateji gücə
çevirmək istəyirlər.
Ermənistan müharibədə
uduzsa da, yeni prosesdə geosiyasi qazanclar əldə edəcək.
Ermənistanın Azərbaycan
torpaqlarını işğal etməsi, Türkiyə və
Gürcüstanla münaqişələri onu təcrid vəziyyətinə
salmaqla bu dövlətin siyasi manevr imkanlarını məhv
etmişdi. II Qarabağ müharibəsinin nəticələri, əslində,
Ermənistan üçün daxili və xarici siyasətdə
yeni imkanlar açıb.
Zəngəzur dəhlizi Ermənistan
üçün geosiyasi mühasirədən
çıxış yoludur. Dəhliz Türkiyə
və Azərbaycanla münasibətlərini
yaxşılaşdırmaqla Qafqazda yaranmaqda olan prosesdən
faydalanmaq üçün geosiyasi fürsət təqdim edir.
Ermənistan nisbi iqtisadi rifahı, təhlükəsizliyini
və Qərblə yaxşı münasibətlərini inkişaf
etdirə, işsizliyi və kütləvi yoxsulluğu aradan
qaldırmaqla insan miqrasiyasının qarşısını
ala bilər.
Zəngəzur dəhlizi, həm
də Ermənistanın İranla münasibətlərini
balanslaşdırmaq imkanı verir. Digər tərəfdən,
dəhliz həm də Azərbaycan və Türkiyə ilə
ticarət əlaqələri qurmaqla Ermənistanın iqtisadi
təcriddən qurtulmasına kömək edə bilər.
Ermənistan Azərbaycanla iqtisadi əməkdaşlığı
inkişaf etdirərsə, “Kəmər–Yol” layihəsinin
mühüm əlaqə kanalı olan Şərq-Qərb dəhlizinə
çıxış əldə edəcək.
Gələcəkdə Mərkəzi
Asiya ilə Türkiyə arasında nəzərdə tutulan Xəzər
qaz kəməri reallaşarsa, Ermənistan da tranzit ölkə
kimi enerji nəqlinə cəlb oluna bilər. Bundan əlavə,
İrəvan administrasiyası regional dəmir
yollarının bərpasında Azərbaycan
investisiyalarından da faydalana bilər.
Zəngəzur dəhlizi Ermənistanın
Rusiya və Avrasiya İqtisadi Birliyinin (Aİİ)
bazarlarına çıxışında iqtisadi problemlərini
azaldacaq. Çünki əsas ticarət tərəfdaşına
quru yolunun olmaması Ermənistanın iqtisadi münasibətlərinə
və təhlükəsizliyinə mənfi təsir göstərir.
Üstəlik, bu dəhliz Ermənistana digər
mühüm ticarət tərəfdaşı olan İranla dəmir
yolu əlaqəsi yaratmaq imkanı verəcək.
Azərbaycan, Ermənistan və
Rusiya arasında imzalanan 10 noyabr atəşkəs bəyannaməsindən
aydın görünür ki, Rusiya Zəngəzur dəhlizinnin
açılmasında maraqlıdır. Belə ki,
Üçtərəfli bəyannamənin mətnində Ermənistanla
Xankəndi arasında olan və yenidən inşası nəzərdə
tutulan Laçın dəhlizinin və Azərbaycanın Ermənistan
ərazisindən Naxçıvanla quru əlaqəsini yaradacaq
Zəngəzur dəhlizinin təhlükəsizliyinin Rusiya tərəfindən
təmin ediləcəyi bildirilir.
Rusiya hər iki dəhliz ilə
Qafqazda ənənəvi fəaliyyətini təsdiqləmək
və Qafqazdan keçən bütün tranzit, nəqliyyat və
enerji xətlərini geostrateji imkan kimi formalaşdırmaq istəyir.
Rusiyanın dəhlizə nəzarət
etməsi Zəngəzura qarşı hər hansı hərbi əməliyyat
ehtimalını aradan qaldırır.
Dəhliz vasitəsilə
Rusiya ilə Ermənistan arasında birbaşa quru əlaqəsinin
yaradılması Moskva üçün vacibdir. Digər tərəfdən,
dəhliz Cənubi Qafqazda nəqliyyat xətlərində
Rusiyanın əsas marşrutu ola bilər.
Rusiya qatarları dəhliz vasitəsilə
Yaxın Şərqə və digər Cənubi Asiya ölkələrinə
hərəkət edə bilər.
Dəhlizin reallaşmasına beynəlxalq
dəstək gücləndirilməlidir
Azərbaycan ərazisi beynəlxalq
layihələr üçün regionun nəqliyyat
qovşaqlarının mərkəzinə çevrilib. Zəngəzur
dəhlizi bu baxımdan Azərbaycanı bir neçə
istiqamətdə region, Asiya və Avropa ilə birləşdirən
strateji nəqliyyat dəhlizinə çevrilə bilər.
Faktiki olaraq, dünyanın böyük gücləri
Zəngəzur dəhlizinin bu funksiyasını qəbul edib dəstəklərini
ifadə edirlər. Təsadüfi deyil ki, ABŞ və
Rusiya prezidentlərinin görüşündə Cənubi
Qafqazda kommunikasiya xətlərinin açılması zərurəti
vurğulanıb, Türkiyə Prezidenti Rəcəb Tayyib
Ərdoğan Rusiya və ABŞ prezidentləri ilə bu məsələni
müzakirə edib, ortaq razılığa gəlinib.
Bu dəhliz Azərbaycan, Ermənistan,
Türkiyə, Rusiya və İranla yanaşı, Asiya–Sakit
okean regionu ölkələrinə də böyük fayda verə
bilər. Təbii ki, burada Çinin qazana biləcəyi daha
çoxdur. Çin–Rusiya–İran–Azərbaycan
xəttində mühüm məntəqə olan Zəngəzur
dəhlizi Pekin üçün Türkiyə vasitəsilə
Avropa və Körfəz ölkələrinə, Afrikaya yeni
imkan deməkdir. Bu marşrut həm ucuz, həm
də digərlərinə nisbətən qısadır.
Zəngəzur dəhlizi
Avrasiya üçün də yeni nəqliyyat layihəsinə
çevrilə bilər. Artıq İraq Zəngəzur dəhlizi
layihəsinin iştirakçısına çevrilə biləcəyini
bildirib. Şərqlə Qərbi birləşdirəcək
Zəngəzur marşrutuna İraqın da qoşulması
istisna olunmur.
Apardığımız
araşdırma və təhlil onu göstərir ki, regional və
qlobal miqyasda Zəngəzur dəhlizinin işə
düşməsi regionda ciddi geosiyasi və geoiqtisadi yeniliklərə
təkan verəcək. Bunlarla yanaşı, dəhliz Azərbaycana
Avrasiyanın nəqliyyat və logistika mərkəzi kimi
mövqeyini gücləndirmək, müstəqil dövlət
olaraq beynəlxalq statusunu möhkəmləndirmək
imkanı verəcək.
Zəngəzur dəhlizinin
geosiyasi qiymətləndirilməsinin həm də tarixi-siyasi əhəmiyyəti
vardır. Təsadüfi deyil ki, Azərbaycan Prezidentinin səsləndirdiyi
fikirlərdə, transmilli mediaya müsahibələrində Zəngəzur
dəhlizinin iqtisadi və strateji əhəmiyyəti ilə
yanaşı, ərazi məsələsinin tarixi, siyasi motivləri
vurğulanır.
Regional, iqtisadi və geosiyasi
maraqların kəsişdiyi və toqquşduğu Zəngəzur
nəqliyyat dəhlizinin reallaşması zamanın işidir. Azərbaycanda
Zəngəzura gedən yollar sürətlə təmir olunur,
yeni yollar salınır. Dəhlizin qısa
zamanda reallaşması mümkündür. Ermənistan indiki mərhələdə
reallığı düzgün dəyərləndirərək
Üçtərəfli bəyanatın şərtlərinə
əməl etməli, regionda sülhün və təhlükəsizliyin
bərpasına, iqtisadi inkişafa və tərəqqiyə dəstək
verməlidir.
Leyla RƏŞİD
Xalq qəzeti
2021.- 4 dekabr.- S.1;6.