Qarabağın yenidən qurulması: regional və qlobal
geosiyasi kontekst
Azərbaycanın 44 günlük İkinci Qarabağ
müharibəsində əldə etdiyi tarixi qələbə
böyük geosiyasi məkanda proseslərin geniş və
bütöv mənzərəsini dəyişməkdədir. Müxtəlif
səviyyələrdə həmin məqam aktiv surətdə
təhlil edilir. Siyasətçilər,
diplomatlar və ekspertlər fikirlərini ifadə edirlər.
Bu bağlılıqda Türkiyənin Xarici
İqtisadi Əlaqələr Qurumunun (DEİK) Azərbaycan–Türkiyə
İşgüzar Şurasının rəhbəri Səlcuq
Akatın irəli sürdüyü təkliflər maraq
doğurur. Burada həm konkret sosial-iqtisadi
situasiyaya uyğun olan, həm də strateji aspektdə əhəmiyyət
kəsb edən məqamlara toxunulur. Bizim
üçün həmin məqamların prizmasından Azərbaycan–Türkiyə,
Azərbaycan–Rusiya, Azərbaycan–İran və Rusiya–Türkiyə
münasibətlərinin geosiyasi analizi aktuallıq kəsb
edir. Həmin bağlılıqda Azərbaycan
Prezidentinin həyata keçirdiyi xarici siyasət kursunun
çox səmərəli olması aydın
görünür. Bütün bunları nəzərə
almaqla Cənubi Qafqazda regional geosiyasətin bir sıra aktual məsələləri
üzərində geniş dayanmaq istərdik.
ki,
İkinci Qarabağ müharibəsində Azərbaycanın
Böyük Qələbəsi yalnız hərbi-strateji sfera
ilə məhdudlaşmır. Faktiki olaraq,
regional və qlobal geosiyasi proseslərin dinamikası dəyişdi.
Dünyanın ən nüfuzlu dövlətləri
üçün də məhz bu məqam önəm
daşımaqdadır. Müharibənin
aktiv hərbi əməliyyatlar mərhələsinin başa
çatmasından sonra Cənubi Qafqazın geosiyasi mənzərəsi
ilə bağlı baş verən proseslər bunu təsdiq
edir.
Həmin kontekstdə diqqət yetirilməli bir sıra
geosiyasi məqamlar mövcuddur. İlk növbədə,
Azərbaycan Prezidentinin həyata keçirdiyi dövlət
quruculuğu siyasətinin başlıca cəhətləri nəzərə
alınmalıdır. İlham Əliyev siyasi varislik
prinsipinə ciddi əməl edərək Azərbaycanda
müstəqil demokratik dövlət quruculuğunu daim yüksələn
xətlə həyata keçirib və bu proses indi də davam
edir. Bu kursun fərqli aspektlərdən təhlili
aparılır. Biz həmin kontekstdə iki
məqamı vurğulayaq. Birincisi, dövlət
quruculuğu kursunun müxtəlif sahələri arasında
sıx əlaqənin və harmoniyanın təmin edilməsi.
Xüsusilə sosial-mədəni və
siyasi-iqtisadi islahatların koordinasiyalı, bir-birini tamamlama
şərti ilə sistemli olaraq həyata keçirilməsi
yüksək səviyyədə təmin edilir. Məhz bunun nəticəsidir ki, Azərbaycan 2020-ci
ildə həmin sahələr arasında əlaqələri
tam təmin etməklə 44 günlük ağır Vətən
müharibəsini qalibiyyətlə başa
çatdırdı. Dövlət
quruculuğunda həmin məqam ciddi əhəmiyyət
daşıyır.
İkincisi, İlham Əliyev xalq-hakimiyyət birliyini
daha da inkişaf etdirən siyasət reallaşdırır. O cümlədən,
2003-cü ildən bu yana həyata
keçirilən müxtəlif xarakterli proqramlar cəmiyyətlə
iqtidar arasında sıx və dərin bağların yeni səviyyəyə
yüksəlməsinə imkan yaradıb. Ulu öndər Heydər
Əliyevin əsasını qoyduğu və konkret məzmun
verdiyi bu proses İkinci Qarabağ müharibəsində
mühüm rol oynadı, tarixi zəfərə apardı.
Bu məqamların fonunda İlham Əliyevin şəxsiyyəti
ilə bağlı vacib bir özəlliyi vurğulamaq
lazımdır. Azərbaycan Prezidenti 44 günlük
müharibə dönəmində digər məsələlərlə
yanaşı, iki siyasi-psixoloji məqamı qabarıq surətdə
dünyaya nümayiş etdirdi. Onlardan
birincisi Prezidentin verdiyi müsahibələrdə və
atdığı konkret addımlarda Azərbaycanın
müharibə paradiqmasının əsiri
olmadığını sübut etməsi ilə
bağlıdır. Bu mənada, Azərbaycanın
kiminləsə müharibə etmək həvəsində
olmasından, kiminsə ordusunu dağıtmaq və ya ölkəsini
viran qoymaq kimi məqsədlər güdməsindən söhbət
gedə bilməz.
Azərbaycan ancaq öz ərazi
bütövlüyünü BMT-nin qəbul etdiyi məlum qətnamələrin
şərtləri daxilində bərpa etmək
üçün əməliyyat apardı. Prezident
İlham Əliyev hərbi əməliyyatlar dönəmində
daim vurğulayırdı ki, Ermənistan beynəlxalq
hüquqa əməl etsə, hərbi əməliyyatlar dayanar
və sonrakı mərhələdə onunla əməkdaşlıq
məsələsinə baxıla bilər. Hesab edirik ki, bu humanist, demokratik və xeyirxah
münasibət müharibədən sonra Cənubi Qafqazın
geosiyasi dinamikasının yeni ritmə düşməsində
ciddi rol oynamaqdadır.
İkinci məqam Azərbaycan Prezidentinin hərbi əməliyyatların
getdiyi dövrdə tez-tez regional əməkdaşlıq
haqqında mesajlar verməsi ilə bağlıdır. İlham
Əliyev yeni əməkdaşlıq formatının meydana gələ
biləcəyi haqqında konkret fikirlər söyləyirdi.
Bu isə Azərbaycan rəhbərinin regional və qlobal səviyyədə
əməkdaşlığa can atmasını sübut edirdi. Hərbi əməliyyatların başa
çatması ilə İlham Əliyevin indi ekspertlərin
“3+3” formulu adlandırdığı əməkdaşlıq
formatını irəli sürməsi bu baxımdan ciddi
dönüş nöqtəsi sayıla bilər. Təcrübə göstərir ki, hazırda siyasətçilər,
ekspertlər və regionun sakit gələcəyi ilə
bağlı səmimi düşünənlər, məhz bu
formul əsasında fəaliyyətə üstünlük
verirlər. Bu prosesin bir sıra
mühüm məqamları üzərində geniş dayanaq.
“3+3”
formulu və Cənubi Qafqazın geosiyasi reallıqları
Bu formul Cənubi Qafqazın üç ölkəsi – Azərbaycan,
Gürcüstan və Ermənistanla bərabər regionun
üç böyük dövləti – Rusiya, Türkiyə və
İranın sistemli və davamlı əməkdaşlığını
nəzərdə tutur. Bu formulu “5+1” də adlandırırlar (Azərbaycan,
Gürcüstan, Türkiyə, Rusiya, İran üstəgəl
Ermənistan). Lakin əsas olan adda deyil, əməkdaşlıq
formatının məzmunundadır. Onun
mahiyyəti isə ondan ibarətdir ki, Cənubi Qafqazda “yeni
regionalizm” konsepsiyasına uyğun əməkdaşlıq
platforması yaradılır. Xatırladaq
ki, “yeni regionalizm” konsepsiya olaraq Avropada meydana gəlib və
hazırda Avropa İttifaqının müxtəlif regionlara
yönəlik siyasətində (“Şərq Tərəfdaşlığı”
proqramına üzv ölkələr də buraya daxildir)
öz ifadəsini tapır.
Konkret olaraq, “yeni regionalizm” Avropada və ona qonşu olan
yerlərdə regional əməkdaşlığın qlobal əməkdaşlıqla
bir-birini tamamlaması və təhlükəsizliyin təmin
edilməsi kontekstində başa düşülür. Məsələn,
Avropa İttifaqı Baltikyanı siyasətində “yeni
regionalizm” konsepsiyasının prinsiplərinə əsaslanıb.
Eyni məntiqlə Avropa İttifaqı Cənubi
Qafqaza yanaşır. Lakin əhəmiyyətlisi
odur ki, Avropa İttifaqı deyil, regionun lideri olan Azərbaycan
“yeni regionalizm” konsepsiyasına uyğun siyasət yeridir. Bunun konkret təzahürü isə yeni formatda əməkdaşlıq
platforması kimi “3+3” formuludur. Avropanın bu təşəbbüsə
dəstək verməkdən başqa yolu yoxdur – əks halda,
özü öz prinsipinə zidd davranmış olar!
Bununla Cənubi Qafqazın geosiyasi, iqtisadi, təhlükəsizlik
və mədəni reallıqlarına “3+3” formulu
prizmasından baxmaq zərurəti meydana çıxıb. Artıq bu
aspektlərin hər biri üzrə regionun böyük
dövlətləri fəal addımlar atırlar. Türkiyə bu istiqamətdə çox fəaldır.
Əvvəlcədən Azərbaycanın haqq
işinə dəstək verməklə bərabər rəsmi
Ankara Ermənistanın konstruktiv davranacağı halda onunla əməkdaşlığın
mümkünlüyünü vurğulayıb. Hazırkı mərhələdə kommunikasiya xətlərinin
açılmasına Ankara ciddi dəstək verir. Bu sahədə Bakının hər bir təşəbbüsünü
və addımını tam dəstəkləyir. Türkiyə bununla həm regional proseslərə təsirini
artırır, həm də əməkdaşlıq və təhlükəsizliyə
qiymətli töhfə verir.
Rusiya da Türkiyə kimi regionda pozitiv rol oynamaqdadır. Kreml Azərbaycanın
regional əməkdaşlıqla bağlı irəli
sürdüyü təklifləri dəstələyir və
onların reallaşması üçün lazımi
addımları atır. Bu
bağlılıqda Moskvanın vacib rollarından biri Ermənistanı
konstruktiv yola cəlb etməsi ilə bağlıdır.
Həmin bağlılıqda Rusiyanın həm
regional nəqliyyat-kommunikasiya sistemlərinin
açılması, həm də Qarabağda təhlükəsizliyin
təmin edilməsindəki müsbət rolu danılmazdır.
İran Cənubi Qafqazda fəallığını
artırır.
Bu baxımdan, Xarici İşlər naziri Məhəmməd
Cavad Zərifin regiona səfəri önəmlidir. Rəsmi Tehran regional əməkdaşlıqda Azərbaycan,
Rusiya və Türkiyə ilə eyni mövqedə olduğunu
nümayiş etdirdi. İndi faktiki olaraq Azərbaycan,
Rusiya, Türkiyə və İranın “3+3” və ya “5+1”
formulu üzrə əməkdaşlığa tam hazır
olduqlarını deyə bilərik.
Bütün
bunların fonunda konkret regional layihələrin
reallaşması zərurəti aydın hiss edilir. Həmin bağlılıqda da Qarabağın yenidən
qurulmasının yalnız Azərbaycan üçün deyil,
bütövlükdə regional inkişaf üçün son
dərəcə əhəmiyyətli olması qəbul edilməlidir.
Bu aspektdə bir sıra önəmli məqamları
vurğulamağa ehtiyac yaranıb.
Qarabağın
yenidən qurulması: Türkiyə üçün önəmli
missiya
Türkiyənin Xarici İqtisadi Əlaqələr
Qurumunun (DEİK) Azərbaycan-Türkiyə İşgüzar
Şurasının rəhbəri Səlcuq Akatın irəli
sürdüyü təkliflər yuxarıda vurğulanan məqamlar
prizmasından çox maraqlı təsir
bağışlayır. S.Akat, faktiki olaraq, Türkiyənin
postkonflikt mərhələsində fəaliyyətinin fəlsəfəsini
və ümumi prinsiplərini “Bir millət, iki dövlət”
formulunun məntiqinə uyğun ifadə edib. Qısaca olaraq onun fikirlərinə nəzər
salaq.
Öncə deyək ki, S.Akat Azərbaycan
türküdür. O, “Şirvanşahlar yurdu” əsərinin müəllifi
Cahangir Zeynaloğlunun nəvəsidir. Bu əsər
artıq Azərbaycan dilinə tərcümə edilib və
“Ön söz”ü S.Akat yazıb. Lakin
S.Akat peşəkar qabiliyyətlərinə görə
tanınır və onun fəaliyyəti genişdir. Türkiyə hakimiyyəti S.Akatın təkliflərinə
diqqətlə yanaşır.
S.Akat Azərbaycanın işğaldan azad olunmuş ərazilərinin
yenidən qurulması prosesində Türkiyənin
iştirakı məsələsinə həmin işə
lazım olan sərmayənin ümumi həcmi çərçivəsində
baxır. Qısa müddətdə Qarabağın bərpası
üçün 27 milyard dollar, uzun dövrdə isə 80
milyard dolların lazım gələcəyini bildirir. Təbii ki, bu, özlüyündə Qarabağda
işlər üçün kənar dəstəyə
ehtiyacın olması anlamına gəlir. Dünya
təcrübəsi göstərir ki, belə vəziyyətlərdə
beynəlxalq təşkilatlar və böyük dövlətlər
fəallıq göstərməlidirlər. Lakin təcrübə sübut edir ki, Avropanın bəzi
inkişaf etmiş ölkələri səmimi olaraq bu prosesdə
iştirak etmək istəmirlər. Onlar
xristian təəssübkeşlikləri ilə
işğalçı, vandal və Qarabağı viran qoyan
Ermənistana arxa durmaqda davam edirlər.
Belə
olan halda Azərbaycana dost və qardaş olan ölkələrin
fəallığı ehtiyaca çevrilir. Məhz
bütün bunları nəzərə alaraq Səlcuq Akat
deyir ki, “Qarabağa iş olaraq deyil, vəzifə olaraq
baxmalıyıq”! Bu, ciddi və əhəmiyyətli
tezisdir. S.Akat inanır ki, Türkiyə
“Bir millət, iki dövlət” formulu çərçivəsində
Qarabağda yenidənqurma prosesində öz evində
olduğu kimi iştirak etməlidir. Konkret
desək, türk şirkətləri Qarabağa yeni qazanc mənbəyindən
çox, öz ölkəsinin bərpasına ehtiyacı olan
Vətən torpağı kimi baxmalıdırlar. Bu, adi qazanc prinsipi çərçivəsindən
kənara çıxan və öz Vətəninə xidmət
etməyin məsuliyyətini anlayan insanların fəaliyyəti
deməkdir.
Həmin bağlılıqda S.Akatın Türkiyə ilə
Azərbaycan arasında sərbəst ticarət
anlaşmasının imzalanması vacibliyi üzərində
dayanması çox əhəmiyyətlidir. Lakin bu məsələdə
də bir düşündürücü məqam
mövcuddur. S.Akat ifadə edir ki, Avropa ilə
Türkiyə arasında imzalanmış gömrük birliyi
sazişi həmin məsələyə əngəl
yaradır. Çünki həmin sənədə
əsasən, Türkiyə Avropa İttifaqı ilə məsləhətləşmədən
və onun razılığını almadan Azərbaycanla sərbəst
ticarət anlaşması imzalaya bilməz. Brüssel isə Ankara ilə məsləhətləşmədən
istədiyi ölkə ilə analoji sənədi imzalaya bilər.
Bu ziddiyyətin necə həll olunacağı məlum
deyil. Lakin indidən aydındır ki, Avropa İttifaqı
hər fürsətdə ancaq öz xeyrinə olan sənədlərə
imza atır. Görünür, artıq
Türkiyənin bu barədə ciddi düşünməsi
lazımdır. Çünki Brüsselin
Qarabağ məsələsinə görə Türkiyə və
Azərbaycana nə qədər “qəzəbli” olduğu məlumdur.
Bütün bunlara rəğmən, Türkiyənin
xüsusi əməkdaşlıq aspektində Avrasiya
strategiyasını hazırlamalı olduğunu S.Akat vacib hesab
edir. Bu strategiyada bütövlükdə Avrasiya məkanında
Türkiyənin fəaliyyəti nəzərdə
tutulmalıdır, lakin Azərbaycana özəl yer verilməlidir.
Bir sıra ixracatçıların Londona
malların Bakıya nisbətən daha ucuz qiymətə
göndərilməsi ilə bağlı arqumentlərinin isə
sərbəst ticarət zonalarının yaradılması və
başqa addımların atılması ilə aradan qalxa biləcəyini
S.Akat xüsusi qeyd edir.
Əlbəttə, bu cür yanaşma olduqca səmərəlidir
və iki qardaş ölkənin qarşılıqlı fayda
verən əməkdaşlığı üçün
geniş imkanlar açır. Eyni zamanda, S.Akatın təklifində
əhəmiyyətli məqam Türkiyənin Qarabağın
yenidən qurulması üçün öncə 27 milyard
dollar, sonra isə 80 milyard dollar həcmində sərmayəyə
ehtiyacının böyük qismini təmin etməsi fikrini irəli
sürməsidir. Bunun üçün nəqliyyat, tikinti,
enerji və kənd təsərrüfatı sferalarında
kifayət qədər geniş imkanların olduğunu
türkiyəli iş adamı açıq ifadə edir.
Azərbaycan-Türkiyə İşgüzar
Şurasının rəhbəri vurğulanan kontekstdə
maraqlı bir geosiyasi reallığı da önə çəkir. S.Akat
Rusiyanın Türkiyə-Azərbaycan əməkdaşlığına
mane olmayacağını ayrıca qeyd edir. Əlbəttə, bu da olduqca vacib faktordur. Çünki Rusiya Avrasiyanın güclü dövlətlərindəndir
və böyük hərbi potensiala malikdir. İkinci Qarabağ müharibəsi göstərdi
ki, Moskva Ankara və Bakı ilə konstruktiv münasibətlərə
tam açıqdır. Kreml regional və
qlobal miqyasda cərəyan edən geosiyasi prosesləri adekvat
qiymətləndirir və Türkiyə ilə əməkdaşlığa
ayrıca önəm verir. Təbii ki, Azərbaycan
Cənubi Qafqazın lider dövləti kimi Rusiya
üçün çox əhəmiyyətlidir. Bakı həmişə şimal qonşusu ilə əməkdaşlığa
açıq olub və bu, indi də davam edir. Deməli, Türkiyənin həm Qarabağın bərpasında
iştirakına, həm də bütövlükdə
Avrasiyada geosiyasi-iqtisadi proseslərdə aktiv fəaliyyətinə
Rusiyadan dəstək gözləməyə tam əsas
vardır. Eyni məntiqlə, Türkiyə
Rusiyanın həmin məkandakı fəaliyyətinə dəstək
verə bilər.
Geosiyasi aspektdə S.Akatın fikirləri
işığında böyük bir məkanda tamamilə
yeni geosiyasi dinamikanın yaranma ehtimalının yüksək
olduğu görünür. Belə ki, son 200 ildə
ilk dəfə olaraq regionun iki nəhəng dövləti –
Rusiya və Türkiyə bütün sahələrdə
strateji əhəmiyyətli əməkdaşlıq mərhələsinə
başlayırlar. Bizim üçün əhəmiyyətli
olanı ondan ibarətdir ki, hər iki dövlətin
planlarında Azərbaycana xüsusi yer verilir. Etiraf edək ki, buna nail olmaq heç də asan məsələ
deyildi. Burada Azərbaycanın ümummilli
lideri Heydər Əliyevin dövlət quruculuğu
konsepsiyası həlledici rol oynayıb. Ulu
öndərin “Bir millət, iki dövlət” formulu çox
geniş və dərin fəlsəfəsi olan
yanaşmadır. Siyasi varis kimi Prezident
İlham Əliyevin həmin tezisin məzmununa uyğun və
bütövlükdə xarici siyasətdə əməkdaşlıq
prinsipini əsas tutaraq göstərdiyi fəaliyyət nəticəsində
Azərbaycan yüksək nailiyyətlər əldə edir və
etməkdədir.
Azərbaycanın Avrasiya miqyasında Rusiya-Türkiyə
əməkdaşlığında vacib birləşdirici
mövqe tutması İlham Əliyev siyasətinin uğurudur. Bu
mühüm məqamın Səlcuq Akatın təkliflərində
ifadə olunması sevindiricidir. Belə
görünür ki, Türkiyə-Azərbaycan tandemi tarixdə
yeni bir qarşılıqlı faydalı əməkdaşlıq
modelinin formalaşmasına təkan verir və çox əhəmiyyətlidir
ki, bu prosesdə Rusiya və İran da iştirak edir.
Bunlar onu göstərir ki, yaxın perspektivdə
böyük bir regionda çox səmərəli əməkdaşlıq
konfiqurasiyası yarana bilər. Bu konfiqurasiyada Ermənistanın
da iştirak edə bilməsi şansının yaranması
tarixi dəyişiklikdir. Ona görə yox
ki, Ermənistan tarixi reallığa uyğun bir yerdə
yaradılıb. Xeyr, bu vassal dövlət
havadarları tərəfindən Azərbaycan torpaqlarında
qondarılıb. Lakin hazırkı
geosiyasi reallıq onu diktə edir ki, rəsmi İrəvanın
aqressivliyinə son qoyulsun və bölgədəki
bütün xalqlar dinc yaşasınlar. Azərbaycanın
bu prosesdə aparıcı rollardan birini oynaması onu göstərir
ki, bu millət tarixi torpaqlarında var olmaqda davam edəcək.
Özü də böyük qonşuları
Rusiya, Türkiyə və İranın ortaq maraqlarının
kəsişməsi əsasında Azərbaycanla əməkdaşlığa
önəm veriləcək. Ölkə rəhbərinin
həyata keçirdiyi böyük siyasətin mühüm tərəflərindən
birinin bundan ibarət olduğunu düşünürük.
S.Akatın mövqeyi həm də bu səbəbdən
son dərəcə maraqlı, real və strateji əhəmiyyəti
olan məqamdır.
Vurğulanan məqamların işığında İkinci Qarabağ müharibəsinin geosiyasi-tarixi əhəmiyyətini də dərk etmək mümkündür. Belə ki, Azərbaycan yalnız hərb meydanında qələbə əldə etmədi. Bütövlükdə regional geosiyasi-hərbi, iqtisadi, mədəni və ideoloji mənzərənin dəyişməsinə təkan verdi. Faktiki olaraq, bir neçə əsrdir ki, Cənubi Qafqazı qeyri-konstruktiv münasibətlərə sürükləyən yanaşma sistemini dağıtdı. Əvəzində uzunmüddətli əməkdaşlığa yol açan və region xalqlarının qarşılıqlı faydalı əlaqələrinə yeni nəfəs verən mənzərə meydana gəldi.
Bunlarla yanaşı, Azərbaycan Türkiyə, İran və Rusiya ilə keyfiyyətcə yeni münasibətlər sistemi yaratmağa nail oldu. Hər üç böyük dövlət Azərbaycanla əməkdaşlığa xüsusi əhəmiyyət verir. Təbii ki, onların hər biri ilə əlaqələrin dərinliyi və genişliyi fərqli ola bilər. Bu təbii haldır. Lakin artıq Cənubi Qafqazın sabitliyi və sosial-iqtisadi inkişafı Azərbaycansız təsəvvür edilmir. Bu isə tarixi rakursda Azərbaycan dövlətçiliyinin qlobal səviyyədə öz təsdiqini tapması və geosiyasi sistemdə yerinin konkretləşməsi deməkdir. Şübhə yoxdur ki, müstəqil dövlətçiliyin möhkəmlənməsi üçün bu məqamın ayrıca əhəmiyyəti vardır.
Səlcuq Akatın həm Qarabağın yenidən qurulması, həm də geniş anlamda Azərbaycan-Türkiyə əməkdaşlığına aid mövqeyi yuxarıdakı məqamlar prizmasından da əhəmiyyətli görünür.
İki qardaş ölkənin əməkdaşlığı inkişaf etdirməsi üçün daha geniş imkanların mövcudluğuna əminik. Əsas odur ki, diplomatların, siyasətçilərin və ekspertlərin bununla bağlı konkret təşəbbüsləri vardır. Belə görünür ki, Azərbaycan və Türkiyədə belə insanlar az deyil. Deməli, iki qardaş ölkənin əməkdaşlıq perspektivi günü-gündən artır və Səlcuq Akat kimi sağlam düşünən insanların təklifləri reallaşmaq şansına malikdir.
Kamal ADIGÖZƏLOV
Xalq qəzeti 2021.- 20 fevral.- S.2.