Təsviri sənətimizdə
Xocalı mövzusu
Xocalı faciəsi Azərbaycan
incəsənətinin əksər sahələrində öz emosional bədii ifadəsini
tapmışdır. Ölkəmizin müxtəlif bölgələrində
Azərbaycan xalqının məruz qaldığı faciələri
əks etdirən xatirə-memarlıq kompleksləri inşa edilmiş, monumental heykəllər ucaldılmış,
bu mövzuda kinofilmlər
çəkilmiş, tamaşalar səhnəyə
qoyulmuş, musiqi və
ədəbi əsərlər yazılmışdır
29 ildir bu
xalqın Xocalı yarası sağalmır. Bu
qanlı faciə rəssamlarımızın
yaradıcılığında da
ağrılı mövzulardan birinə çevrilib. Xocalılıların fəryadı,
ürək parçalayan səhnələr
bir çox rəsm əsərlərinin
mövzusdur. Azərbaycan rəssamlarının
bu mövzudakı əsərləri
dünyanın bir çox
məşhur muzeylərinin eksponatına çevrilib.
Xalq rəssamı Mais Ağabəyovun “Xocalı faciəsi”, Əməkdar rəssamlar Bəyim Hacızadənin “Xocalı”, “Ömrün axırıncı dəqiqəsi”, Fərman Qulamovun “Azadlığa doğru”, “Xeyir və Şər”, Rafael Muradovun “Qaçqınlar”, Həmzə Abdullayevin “Yandırılmış Vətən. Qaçqınlar”, “Xocalı. Güllələnmiş insanlar”, Rza Avşarovun “Xocalı faciəsi”, Sirus Mirzəzadənin “Xocalı”, Məmməd Orucovun “Xocalı qaçqınları”, Eldar Babazadənin “Axırıncı döyüşçü”, “Ana fəryadı”, Arif Hüseynovun “Xocalı” və başqa əsərləri müəlliflərin istedad və peşəkarlıqları ilə yanaşı, vətəndaşlıq duyğularının gücü ilə ərsəyə gəliblər. Buna görə də Azərbaycan Milli İncəsənət Muzeyində və Azərbaycan Dövlət Rəsm Qalereyasında saxlanılan bu sənət nümunələri yüksək bədii əhəmiyyəti ilə yanaşı, dərin humanizmi, sarsıdıcı kədər, hüzn, iztirab və dramatik əhvali-ruhiyyə ilə tamaşaçılara təsir göstərir. Onlara baxdıqca XX əsrin dəhşətli Xocalı soyqırımının qurbanlarının faciəsini hiss etməmək və onların ağrılarını duymamaq mümkünsüzdür.
Bədii təsir gücü
ilə tamaşaçılarda şəhidlərə mərhəmət,
faciəni törədənlərə sonsuz
nifrət aşılayan əsərlərdən biri də bu yaxınlarda
dünyasını dəyişmiş istedadlı rəssam Vaqif Ucatayın “Xocalı” plakatıdır.
Sinəsinə düşmən xəncəri
sancılmış körpəni əks etdirən bu əsərə həyəcansız tamaşa etmək mümkün
deyil.
Rəssam Nazim Məmmədovun
“Xocalı harayı” silsiləsi bu şəhərin
sakinlərinin dəhşətləriniəks etdirir.
Rəssamın çoxsaylı rəngkarlıq və qrafika əsərlərində sadəcə
erməni təcavüzünün ağrılı
görüntüləri yoxdur, həm də
bu faciəyə münasibəti, ürək
yanğısı əbədiləşib. Nazim
Məmmədovun ustalıqla yaratdığı “25 fevral gecəsi”, “Xocalı Qavroşu”,
“Oğul anası”, “Mən yetim
qaldım”, “Ailə əsirlikdə”, “Əlif Hacıyevin son döyüşü”,
“Xocalı od içində”, “Erməni əsirliyində”,
“Köməksiz Xocalı”, “Ata, oğul, ər! Bizi xilas edin!” və s. lövhələri erməni vəhşiliyini
ifşa edən nümunələrdir.
Xocalı qətliamında işğalçıların yerlə-yeksan etdikləri şəhərin tarixi əhəmiyyətli abidələri də Azərbaycan rəssamlarının yaradıcılığınd öz əksini tapıb. Rəssamlarımız bir həqiqəti də dolğunluğu ilə tamaşaçıya çatdırmağa müvəffəq olublar: bu terrorda Azərbaycanın təkcə övladları qurban getmədi. Dünyanın ilk yaşayış məskənlərindən olan Dağlıq Qarabağın Xocalı şəhərinin ərazisindəki qədim tarixi mədəniyyət abidələri də erməni vəhşilıyinin qurbanı oldu. Ermənistan silahlı qüvvələri bu şəhəri yağmalayarkən həmin abidələrin əksəriyyətini məhv etdilər. Bununla təkcə Azərbaycanın yox, bütövlükdə bəşəriyyətin tarixinə ağır zərbə vurdular.
Azərbaycan rəssamlarının Xocalı
soyqırımına həsr olunmuş əsərlərin
əksəriyyətində sadəcə təsvir yoxdur. Fırça ustalarımız erməni
işğalçılarının simasında bütün işğallara,
müharibələrə, terrora nifrətlərini
bildiriblər. Eyni zamanda,
xalqımızın düşmən qarşısında əyilməzliyini,
məğrurluğunu real şəkildə
tamaşaçılara çatdırmağa müvəffəq
olublar. Onların içərisində ən
parlaq simalardan biri tanınmış rəssam Əşrəf
Heybətovdur. Soyqırımı mövzusu
onun üçün
“Türk süitası” obrazlarının
davamına çevrilmişdir.
Xocalı mövzusu Türkiyədə yaşayan azərbaycanlı rəssam Məhəmməd Əliyevin yaradıcılığında böyük yer tutur. “Türkiyənin Pikassosu” kimi tanınan rəssam Məmməd Əliyev Xocalı faciəsini insanlıq tarixində dəhşətli faciələrdən biri sayaraq qəlb ağrısı ilə “Xocalı vəhşiliyi” tablosunu yaratmışdır. Anaların ahı, fəryadı duyulan bu əsərdə gecə, soyuq havada silahsız sakinləri işgəncə verib öldürən ermənilər vəhşi heyvan şəklində təsvir edilmişdir. Əsərdə diqqətçəkən bir detal da əlində sülhü, əmin-amanlığı simvolizə edən göyərçin tutmuş uşaqdır.
Bu mövzuda
yaradılmış, əsərlərdən biri
də rəssam Məmməd Əliyevin əsir düşmüş Azərbaycan
oğullarını simvolizə edən əsərlərdən
biri də rəssam Məmməd
Əliyevin “Əsir əsgər” tablosudur.
Kompozisiyada daha çox obrazın psixoloji
yaşantıları qabardılıb.
Xocalı faciəsi təkcə azərbaycanlı
rəssamların deyil, bir
insan kimi bu dəhşəti kənardan biganəliklə
seyr edə bilməyən xarici
rəssamların yaradıcılığında da yer alıb. Fransız rəssamı
Reno Baltzinger bu mövzuya ağ fonda
qırmızı və qara rənglərlə
işlənmiş bir neçə əsər
həsr etmişdir.
Ümumiyyətlə, Xocalı
soyqırımı, Qarabağ müharibəsi
mövzusu müasir Azərbaycan
qrafikasında mühüm yer
tutur. Maraqlıdır ki,
bu mövzu bəzən
bütöv bir qrafik əsərlər seriyasının
yaradılmasının əsasını təşkil edir. Vüqar Quliyev Xocalı mövzusuna
gənc yaşlarından müraciət edir.
Onun əsərləri
sırasında “Xocalı qaçqını” (2012),
“Qaçqın qadın” (2013), “Təcavüz” (2014), “Soyqırımı”
(2014) qravüraları, həmçinin “Faciə” triptixi (2015) xüsusilə qeyd
edilməlidir. 1992-ci il fevral
faciəsinə həsr olunmuş növbəti
sərgidə gənc rəssam “Sönmüş
ocaq” (2011) rəsminə görə mükafata layiq görülüb.
Xocalı mövzusu Azərbaycanın Xalq rəssamı, istedadlı heykəltəraş Natiq Əliyevin də yaradıcılığında öz dolğun təcəssümünü tapmışdır. O, Mexikoda (2012), Bosniya və Herseqovinanın paytaxtı Sarayevoda (2012) və Ankara şəhərində (2014) Xocalı faciəsi qurbanlarının xatirəsinə ucaldılmış monumental abidələrin müəllifidir. Bu heykəllər maraqlı kompozisiya həlli, plastik formaların mütənasib quruluşu, dramatik məzmunu ilə seçilir.
Rəssam Rza Avşar bu mövzuda bütün incəsənət adamlarının daim düşünməli olduğunun vacibliyini önə çəkir: "Bu dəhşətli hadisəni eşidəndə uzun müddət şokda qaldım. Ümumiyyətlə, Xocalı mövzusu rəssamlıqda ifadəsini tapsa da, hər halda, ortada olan nümunələr məni tam qane etmir. Hesab edirəm ki, rəssamlarımız bundan sonra bu mövzuda daha ciddi düşünməlidirlər". Hər halda rəssamın gördüyünü çəkməsi daha təsirli alınır. Amma rəssam bütün faciələrin, hadisələrin birbaşa şahidi olmur. Əsas məsələ sənətkarın bu və ya digər mövzunu nə dərəcədə özünəməxsus ümumiləşdirməsidir. Xocalı dəhşətini heç zaman unutmaq olmaz: "Ümumiyyətlə, belə bir faciə barədə adi, danışmaq olmur. Gərək daim bu faciə barədə uşaqlara və gənclərlə söhbət edək, faciəyə tuş gəldiyimizi beyinlərə və ürəklərə yeridək. Elə ki, bu mövzuda danışmaq kampaniya xarakteri alır, o zaman edilən cəhdlərin səmərəsi azalır".
Təsviri sənətdə
Xocalı faciəsi təkcə rənglər yox,
həm də daş, plastik
obrazlar vasitəsilə öz
bədii təcəssümünü tapır. Ən böyük abidə Bakıdakı Xocalı
prospektində – “Xətai” metro
stansiyasının yaxınlığında ucaldılıb.
Abidənin müəllifləri – heykəltəraş Teymur Rüstəmov, atası Aslan
Rüstəmov və qardaşı Mahmud
Rüstəmovdur. Abidənin açılış mərasimi
2008-ci ildə olub. Ondan
öncə isə həmin yerdə 1993-cü ildə
ucaldılmış başqa bir monument dayanırdı.
Həmin abidə tələsik hazırlanmışdı. Buna görə də onu dəyişmək
barədə qərar qəbul edildi. Yeni abidə ölçüsünə
görə də əvvəlkindən fərqlənir. Əgər
köhnə abidənin hündürlüyü
4 metr idisə, indi
abidə postamenti ilə birlikdə 9 metrdir. Yeni layihənin
müəllifləri abidənin əsas kompozisiyasını
saxlayıb. Abidədə gənc qadın qucağında öldürülmüş uşaqla
təsvir olunub.
Azərbaycan rəssam və heykəltaraşlarının Xocalı soyqırımına həsr olunmuş hər bir əsərində erməni işğalçılarının simasında bütün işğalçılara, müharibələrə, terrora nifrətlərini bildiriblər. Eyni zamanda, xalqımızın düşmən qarşısında əyilməzliyini, məğrurluğunu real şəkildə tamaşaçılara çatdırmağa müvəffəq olublar.
M.MÜKƏRRƏMOĞLU
Xalq qəzeti 2021.- 20 fevral.- S.6.