Riçard Lapaitis:
Xocalı soyqırımı mənim həyat yolumu dəyişdi,
hərbi jurnalist oldum
Mən onu dərin maraq, heyrət və dəhşət
hissi ilə dinləyirdim. Yox, mən dinləmirdim, bir film izləyirdim sanki…
Bir-birini əvəz edən məkanlar, ürəkdağlayan
kadrlar, dəhşətli epizodlar…
Bəzən də kiçik zaman kəsiyində mərhəmət dolu
böyük bir ürəyin döyüntüsünü, təmiz
vicdanın səsini, sükutun
fəryadını duyurdum.
Filmin qəhrəmanı Vilnüsdan Bakıya səyahət
edən, 23 yaşlı litvalı gənc Riçard Lapaitisdir.
-- 1992-ci ilin fevral ayında mən
Azərbaycana hansısa KİV orqanı tərəfindən
göndərilməmişdim, çünki o vaxt mən jurnalist deyildim. O zamanlar Vilnüsdə
və Bakıda qanlı yanvar hadisələri baş
vermişdi. Dağlıq Qarabağ hadisəsi
post-sovet məkanında ilk münaqişə ocağı idi.
Ona qədər biz Sovet İttifaqında
müharibənin nə olduğunu bilmirdik. 20 Yanvar hadisələri zamanı Azərbaycan
informasiya blokadasında idi. 250-yə
yaxın kütləvi informasiya vasitəsi erməni
yalanlarına xidmət edirdi. 1992-ci il
fevralın sonunda Azərbaycana səfərimlə bağlı
tərəddüd edirdim. Qorxurdum bir az.
Çünki mən də Pribaltika mətbuatında
oxuduğum informasiyaların təsiri altında idim. Düşünürdüm ki, ermənilər təzavüzə
uğrayıb, Pribaltika mediasında özlərini “təcavüz
qurbanları” kimi təqdim edirdilər.
Azərbaycana səfərinədək bir sıra yerlərə
səyahəti olmuşdu Riçardın. Sibir, Uzaq
Şərq, Şimali Ural, Qütb dairəsində, Yerevanda
olan gənc səyyah Orta Asiyaya səfər etmək istəyirdi.
Lakin 20 Yanvar hadisələrindən sonra
planını dəyişərək Bakıya gəlir.
Bakı,
Təzəpir məscidinin həyəti, soyuq fevral
axşamı ... Qərib şəhərdə gecələməyə
yeri belə olmayan Riçardın ilk azərbaycanlı
tanışı Şahin Babayev olur:
-- On yeddi
yaşı olardı, gənc oğlan mənə
yaxınlaşıb kim olduğumu və
haradan gəldiyimi soruşdu. Şəhəri görmək istədiyimi
və burada beş gündən çox
qalmayacağımı və sonra Orta Asiyaya səfər edəcəyimi
bildirdim. Qalmağa yerin varmı?-- deyə oğlan gözləmədiyim
halda söruşdu. Yoxdu -- dedim.
O zaman məndə
qala bilərsən.
Şahin dostu ilə birlikdə idi. Təlaş
içində idim. Nə cavab verəcəyimi
bilmirdim. Açığı qorxurdum bir az. Amma gecələməyə yerim yox idi..
--
Axşamdan xeyli keşmiş Şahinin kirayələdiyi
ünvanında -- Dimitrov küçəsi, ev
38 çox da böyük olmayan evinə gəldik. Səhər çay süfrəsində bir-birimizi
daha yaxından tanımağa başladıq. Öyrəndim ki, Şahin rəssamlıq üzrə
təhsil alır. Otaqda İsa Məsihin
tablosu diqqətimi cəlb etmişdi. Bu təzə rəsm əsəri
Şahinin əl işi idi. Bir müsəlman gəncin
İsa Məsihin şəklini çəkməsi mənə
qəribə gəldi. Təəccübümü
gizlələdə bilmədim, səbəbini sorüşdum.
Şahinin üzünə qəribə ifadə
qondu, anidən əhvalı dəyişdi. Mənə qəmli və qəribə hekayəsini
danışdı. Öyrəndim ki,
Şahin böyük qardaşı ilə birlikdə Ordubaddan
Bakıya gəlib, rəsm məktəbinə daxil olub.
20 Yanvar gecəsi sovet qoşunları zirehli tanklarla dinc əhalini
vəhşicəsinə qıranda Şahinin qardaşı da şəhid
olub.
-- Yuxumda
İsa Məsihi gördüm, bağışla və həyata
davam et -- dedi. Onu
gördüyüm kimi çəkmişəm -- qonağı
olduğum gənc rəssam bildirdi.
Riçard
bu hadisədən
çox təsirlənmişdi. Bir neçə
gün Şahinin evində qalır. Şəhərlə
tanış olur. Şahini tanıdıqca
qanı qaynayır ona: “ O, çox qonaqpərvər,
səxavətli, mehriban insan idi. Son gündə
çox gərgin idi. Narahatlığının Vətəni,
xalqı üçün olduğunu öyrəndim. Şahin mənə
ermənilərin əsassız torpaq iddiaları, Dağlıq
Qarabağdakı müharibə barədə
danışdı, ermənilər tərəfindən
günahsiz insanların öldürüldüyünü dedi.
Eşitdiklərim Litva mətbuatında
oxuduqlarımla tərs mütənasib idi. Mən
heç vaxt müharibədə olmamışdım”.
Gəcənin bir yarısı, sükutu pozan saatın səsidir,
əqrəblər 4-ü göstərir. Stolun üstündəki açıq məktubda
yazılmışdı: “ Dostum Şahin! Sənə
və sənin xalqına görə Qarabağa gedirəm”.
Dəmir yolu vağzalı. Riçard kassa
yaxınlaşıb Ağdama bilet istəyir.
Satıcı Ağdama qatar getmədiyini, Bərdə və
Yevlaxa bilet olduğunu
bildirir...
-- Qatar
sürətli deyildi, yavaş-yavaş gedirdi, Bərdəyə
çatanda artıq gecə idi. Qış
vaxtı, hava tez qaralırdı. Balaca
avtobusla Ağdama yola düşdüm. Avtobusda
ölü sükut hökm sürürdü, sanki sərnişinlər
yox idi, insanların çöhrəsindən kədər və qəzəb
yağırdı.
Ağdama çatanda komendat saatının olduğunu
bilmirdim. Hər yer qaranlıq idi, yəqin ki, insanlar raket
hücumundan qorxaraq işıqları
söndürmüşdü. Bu mənim
üçün dəhşətli mənzərə idi.
Gecənin qaranlığında 2 saat idi ki, kor
kimi yeriyirdim, düşünürdüm ki, qarşıma
çıxan ilk işıq gördüyüm pəncərəyə
doğru gedib evin qapısını döyəcəm.
Gecənin zil qaranlığında pəncərədə
işıq görünür. Bu Ağdam
mehmanxanası idi. Pəncərənin
qabağında yaşlı kişi
durmuşdu. Riçard qocaya yaxınlaşaraq
çox donduğunu, sığınacaq
axtardığımı söylədi.
-- Bax,
döşəmədə nə qədər insan var, yeganə
qala biləcəyin yer
buradır. Yer tap yat, səhəri gözlə --
deyə qoca yer göstərdi. Riçard bel çantasını
çıxarıb beton piltənin üstünə atdı,
başının altına çantanı qoyub diri gözlə səhərin
açılmasını gözlədi...
Soyuq fevral səhəri, Ağdam məscidi. Eşidilən
səda minbərdən gələn azanı deyil, insanların
avazlı naləsi idi. Elə yanıqlı və içdən
gəlirdi ki...
-- Məscidin
yaxınlığında dəhşətli izdiham vardı,
insanlar ağlayır, qadınlar dairəvi şəkildə
durub saçlarını yolur, üzlərini cırır, Azərbaycan
dilində nəsə deyib nalə çəkirdilər. Mən
onların nə söylədiklərini başa düşməsəm
də fəryadlarını iliyimə qədər hiss
edirdim.
Litvalı gənc məscidin yanındakı binya daxil
oldu. Gərək ki meyitlərin yuyulma yeri idi. Hər
tərəfdə üzərində işgəncə əlamətləri
olan insan meyitləri vardı, aralarında qocalar, qadınlar,
südəmər körpələr, kiçik uşaqlar... Bir nəfər şəxs onları Riçarda
göstərirdi. Dəhşət içində
addımlayan gəncin
ürəyinin döyüntüsü
qulaqlarında eşidilirdi...
-İlk gözümə sataşan 70 yaşlarında
qadın meyiti oldu. Onun bütün bədəni dəlmə
-- deşik edilmişdi, yaraları qan idi. Yanındaki əlləri, sinəsi
yanmış, yarıçilpaq vəziyyətdə olan
kişi meytinin beyni tamamilə
dağıdılmışdı, gözlərindən
deşik açılmışdı. Bu vəziyyətdə
olan meyitin nə vaxtsa canlı insan olduğunu demək çətin
idi.
Riçard dərindən nəfəs aldı, sanki
köksündə ağır daş varmış kimi. Hiss edirdim ki, o, həmin
epizodları xatırladıqca soyqırımı səhnəsini
təkrar yaşayardı...
Xeyli sükutdan sonra aramla:
-- Sonra iki
qız meytini gördüm. Birinin boğazı kəsilmişdi,
beyni parçalanmışdı, gözləri açıq
idi, uzun saçları qan içində idi. Bədənində
güllə yaraları və cəhənnəmin izləri
vardı ... Qətlə yetirilən insanların əksəriyyətinin
gözləri açıq idi, yuxarı qaldırılmış əlləri
donub qalmışdı. Bu, qatillərin onları çox yaxın məsafədən
öldürdükləri anlamına gəlirdi. Həmin
binada meyitləri yuyurdular. Su qana
qarışıb küçə ilə axırdı. Yaxınlıqda çoxlu sayda tabut
düzülmüşdü. Bu səhnələr mənə
cəhənnəmi xatırladırdı...
23 yaşlı litvalı gənc şok içində
idi, bu vəhşiliyin niyə baş verdiyini öyrənməyə,
informasiya yığmağa başladı.
Xeyli insanla söhbət etdi, onlar arasında müxtəlif
yaş qrupundan adamlar vardı: “Aldığım bütün
məlumatlar, faktlar göstərirdi ki, ermənilər və
366-cı alayın əsgər və zabitləri tərəfindən
Xocalıda dinc mülki əhalini vəhşicəsinə
qırıblar. Bu faciə vəhşiliyin
görünməmiş forması idi. Şəhərə
gecə ikən hücum edib günahsız mülki
insanları məhz azərbaycanlı olduğuna görə
öldürmək, ağlasığmaz işgəncələr
vermək dəhşətli cinayətdir,
soyqırımıdır və mən orada
soyqırımı qurbanlarının şahidi oldum. Mən müsəlman deyiləm, xristianam. Mənimlə eyni dinə sitayiş edən ermənilərin
belə bir vəhşilik etməsi çox utancverici idi.
Bu, qəddarlıq, vəhşilik, cəlladlıq, insanlıq
adına ləkə, bəşəriyyətə
qarşı cinayətdir!”
Müsahibim danışdı ki, Ağdamda olduğu bir
neçə gün ərzində şəhərə
yüzlərlə meyit gətirildi. Əksər meyidlərinəli, qolu, barmaqları,
qulaqları kəsilmiş, gözləri, dişləri
çıxarılmış, başının dərisi
soyulmuşdu: “Mən orda silahli Azərbaycan hərbçilərini
hönkür- hönkür ağladığını
gördüm. Erməni quldurları qadınların üzüklərini
barmaqlarından, sırğalarını
qulaqlarından çıxarmayıb həmin orqanlarını
kəsmişdilər. Bir faktı da qeyd etmək
isyəyirəm ki, Xocalıda soyqırımı törədən
ermənilərin içərisində ABŞ, Fransa, yaxın
Şərqdən, orta Asiyadan gələn terrorçularlar da
olub”.
Riçard gördüyü ağlasığmaz vəhşilikdən
dəhşətə gəlirdi, sanki cəhənnəmə
düşmüşdü. Üzərindəki
işgəncələrdən meyitlərin nə zamansa insan
olduğunu ağla gətirmək olmurdu. Ağdam
hospitalında, xəstəxanasında Xocalı faciəsindən
sağ qalan şoyqırımı şahidləri ilə, “Sərhədsiz
həkimlər”, Qırmızı Xaç Komitəsi və
Rusiyanın “Memorial” Hüquq-Müdafiə Mərkəzinin əməkdaşları
ilə tək- tək söhbət
edib, fakt toplamaqda, qeydlər aparmaqda davam edirdi. Müsahibim aclığın, susluğun
nə olduğunu bilmədən hadisənin təfərrüatını
yazırdı: “Əksər xocalılar Əskəran
qalası və Naxçıvanik kəndindən
qırğının çox olduğunu bildirdilər. İnsanların bir qısmi şaxtada donmuş, yolu
azıb, itkin düşmüşdülər. “Sərhədsiz həkimlər”, Qırmızı
Xaç Komitəsi və Rusiyanın “Memorial”
Hüquq-Müdafiə Mərkəzinin informasiyalarında
fevralın 25-dən 26-sına keçən gecə baş verən
faciənin, dəhşətli cinayətin mənzərəsi əks
olundu”.
-- Minə
yaxın Xolalı sakini ermənilər tərəfindən
girov götürülmüşdü. Girovların
bir qısmi Xankəndinə, digər hissəsi Əsgərana
aparılmışdı. Rusiyanın
“Memorial” Hüquq-Müdafiə Mərkəzinin nümayəndələrinin
uzun danışıqlarından sonra onlara girovlarla
görüşməyə icazə verildi. Hüquq müdafiəçiləri deyirdilər ki,
girovlar soyuq zirzəmidə, ac saxlanılırdı. Onların arasında uşaqlar, qadınlar da
vardı. Girovlar müxtəlif işgəncələrə
məruz qalırdılar, kişilər vəhşicəsinə
döyülür, qadınlara güc tətbiq olunurdu. Erməni faşizminin nə olduğunu ilk dəfə
olaraq, xocalılar, ümunən azərbaycanlılar, həmçinin
Mesxeti türkləri bildilər.
Riçard girovlardan danışanda səsi titrəyir,
cümlələri rabitəsiz və aramla tələffüz
edirdi. Doluxsunurdu, göz yaşlarının ürəyinə
axdığını hiss edirdim. Həmin
epizodları, girovlarla söhbətlərini xatırladıqca əzab
çəkirdı. Səsi, sözü deyil,
aldığı nəfəs belə
yaşadıqlarını yaşadırdı mənə...
--
Girovların işərisində çoxsayda uşaqlar və
qadınlar da vardı. Onların bəziləri
Allahverdi Bağırovun köməyi ilə dəyişdirmişdi. Bəziləri də
Qırmızı Xaç Komitəsinin yolu ilə azad
olunmuşdu... İllər keçib, girovluqdan
azad olunan bir qadının üzündəki ifadə hələ
də gözlərimin önündən getmir. Onu Ermənistanda bir həftə türmədə
saxlamışdılar. Danışırdı,
ermənilər bu gənc xanıma ağlasığmaz işgəncələr
verir, hər saatdan bir döyür, təhqir edirdilər.
İnsanı özünü öldürmək
səviyyəsinə çatdırmışdılar erməni
vəhşiləri, cəlladları. Xanım
özünü asmağa cəhd etsə də, paltarı onu
saxlaya bilməmişdi. Girovun dəyişdirilməsi
zamanı Qırmızı Xaç Komitəsi ermənilərdən
sənəddə imza tələb etdilər, mən o sənədi
gözlərim ilə görmüşdüm, orada imza yerində
məsul şəxs kimi Ermənistan hakimiyyəti
yazılmışdı. Bu, sadəcə
Qarabağdakı seperatçı qüvvələrin deyil, bir daha rəsmən
Ermənistan dövlətinin, hakimiyyətinin Xocalıda dinc əhaliyə
qarşı soyqırımı törətdiyini sübut edir.
Məkan dəyişir, dərd həmin dərddir amma.
Riçardın növbəti üz
tutduğu yer --Ağdam sanitar qatarıdır. Səsinin
titrəməsindən hiss edirdim ki, buradakı acı xatirələri
danışdıqca əzab çəkir...
--
Ağdam sanitar qatarına erməni faşızminin işgəngələrinə
məruz qalmış xeyli Xocalı sakini gətirilmişdi. Mən
sanitar qatarının rəisi polkovnik Qurbanovla tanış
oldum, onun gözlərinin dərinlikdərinə sonsuz
boşluq gördüm, erməni vəhşiliklərinin
qarşısında güclə tuturdu özünü. Həmin insanların üzərindəki erməni
faşızminin izləri dözülməz idi. Polkovnik Qurbanov sanitar gündəliyini açdı,
həmin gün 598 amputasiya qeydə alınmışdı.
Ora xeyli sayda başı kəsilmiş meyitlər
gətirilmişdi. 170 meyit tibbi ekspertiza
olunmuşdu. Xocalılar vardı ki, diri-diri
baş dərisi soyulmuşdu. Sizcə, mən bunlara, nec reaksiya verirdim? Mən özümdə
deyildim, şok vəziyyətində idim! Mən
bilmirdim haradayam, nə zaman yemək yediyimi belə
unutmuşdum. Mən bilmirdim, bu psixoloji
şokdan sağala biləcəyəmmi?
Müsahibim
hadisələrin sonrakı mərhələsində ermənilərin
eybəcər xislətini dəhşət içində
danışırdı: “Xocalı əhalisinin çox hissəsi
ermənilərin əlində idi, həm dirilər, həm
ölülər. Ölüləri benzinə,
pula, qızıla dəyişirdilər. Bu
ermənilərin açdığı XX əsrin ən dəhşətli
bazarı idi!”
--
Xocalı soyqırınının təşkilatçıları
və icraçıları Serj Sarkisyan, Seyran Ohanyan, Robet
Köşəryan, erməni hərbçiləri,
Qarabadakı seperatçı silahlı qüvvələr,
dünyaca tanınan erməni başkəsənləri,
terrorçuları Aramo, Molte Melkonyan, onun qardaşı Markan
Melkonyan, Arkadi Dedobosyan, Nazaryan və digər cəlladlar, həmçinin
366-cı motaatıcı alayın əsgər və zabitləri
daha sonra 27 fevralda Qaradağlı, Meşəli, Ayrımlı
kəndlərində də dinc əhaliyə qarşı
kütləvi qırğın törərətmişlər.
Riçard
Lapaitis rus jurnalisti Viktoriya Yivlevanın ermənilərlə
birlikdə Xocalıya getdiyindən, çəkdiyi şəkillərdən,
erməni sakilərinin insanlığa sığmayan
davranışlarından da danışdı: “Onun çəkdiyi
şəkillərdə küçədəki südəmər
körpələrin, uşaqların, qadınların meyitii açıq-aydın
görünürdü. Ən dəhşətlisi
odur ki, Xocalıda küçələrdə meyitlərin
qanı qurumamış ermənilər evləri zəbt ediblər.
Hərəsi bir azərbaycanlı evinin
qapısında, divarına öz adını yazıb. Bir də həmin evlərin zirzəmisində 300-ə
yaxın Xocalı sakini qalmışdı”.
Müsahibim
çox maraqlı bir faktla faciəni, cinayəti
başqalarının adına bağlamaq
istəyən ermənilərin mənfur simasını
açdı: “Onlar hansısa
yadplanetli deyildilər. Mən yüzdən çox
soyqırımı şahidi, Xocalı girovları ilə danışan zaman məlum
oldu ki, onların əksəriyyəti soyqırımı
törədən keçmiş müəllimlərini,
keçmiş milisi, keçmiş həkimi
tanıyıblar”.
Ağdam xəstaxanası, ermənilərin işgəncələrlə
tanınmaz hala saldığı meyitlər. Yaralıların ahı anaların
naləsinə qarışıb.
Riçardın
bir küncdə taqətsiz halda oturub, gözləri
mərmilərdən deşik-deşik olmuş balaca
qışın cəsədinə dikilib, xəstəxanada son
ziyarəti idi. Xəyal
dünyasında qırmızı gödəkcəli balaca
qızcığazın əlində çanta məktəbə
getdiyini təsəvvür edərək öz- özünə:
-- Niyə
axı, niyə? Siz insan ola bilməzsiniz,
siz xristian deyilsiniz. Vəhşilər, faşistlər, qəddarlar,
cəlladlar, quldurlar, dinsizlər...
--
Oğul, ay oğul...- Yaşlı ananın səsi onu xəyallardan
ayırdı. -- Biz bilmirik haralısan, hansı ölkədənsən,
amma biz səni burada görürük. Görürük ki, sən necə vaxtdı gəlib
gedirsən, yazırsan, adamları danışdırırsan.
Ətrafdakı
qadınlar da ananın sözünü təsdiqlədilər:
“Düzdü!”, “Doğrudu!”, !Allah razı
olsun!”
Ay
oğul, Ana yalvarış dolu baxışlarla fikrinə davam
etdi, vətəninə qayıdanda burada nə görmüsənsə
onu yaz, biz səndən başqa heç nə istəmirik, sadəcə
gördüklərini yaz, bala.
Bu epizodu
xatılayanda Riçard bildirdi ki, həmin anaların
xahişi mənim həyat yolumu dəyişdi: “Mən həmin
analara and içdim ki, bunu edəcəm. Bakıya
qayıdıb əşyalarımı Şahinin evində
qoydum. O zaman internet kimi məsafələri yaxın edən
qlobal şəbəkə olmadığı üçün
mən qatarla Rusiyadan keçib Vilnüsa qayıtdım”.
Vilnüs, “Respublika” dövlət qəzetinin
redaksiyası.
Riçard əlində yazdığı məqalə,
Xocalıda baş verən soyqırımını sübut edən
faktlarla -- fotolar, rəsmi məlumatlar, tibbi ekspertizalar, şahidlərin
ifadələrindən ibarət materiallarla siyasi şöbənin
redaktorunun qəbulunda gəlir. Səssizcə
bütün materialları redaktor Alqimantas Jukasın stolunun
üstünə qoyur.
-- Bu ermənilərin meyitidir,
onları azərbaycanlılar öldürübmü? -- deyə Alqimantas Jukas dəhşət
içində reaksiya verir.
Rişard
Lapaitist:
- Xeyir. Bu azərbaycanlıların meyitidir. Onları erməni faşistləri
öldürüblər. Bu insanları
tanınmaz, eybəcər hala erməni başkəsənləri,
cəlladları salıb. Baxın, bu
südəmər körpədir, bu yaşlı qadının
döşləri, qulağı, barmağı kəsilib, bu
qocanın baş dərisi soyulub, bu kişinin gözləri
çıxarılıb. Bunları özlərini
dünyanın qədim, sivil xalqı adlandıran erməni vəhşiləri
törədiblər...
-- Qlobal
şəbəkənin olmadığı bir dövrdə, mən
Bakıdan Vilnüsə qayıdanda xeyli vaxt keçməsinə
baxmayaraq Litvada bu haqda informasiya yox idi. Redaktor
inana bilmədi, mən onunla xeyli mübahisə etməli oldum.
Nəhayət, Alqimantas Jukas bildirdi ki,
materialları Sakraça göndərirəm, qoy baxsın, qərar
versin, səhər “bomba” partlayacaq. Mən Xocalıda ermənilərin
və 366-cı motaatıcı alayın əsgər və
zabitləri ilə dinc əhaliyə qarşı törətdiyi
soyqırımı haqqında məqaləmin və bu barədə
əldə etdiyim sübutların, faktların Litvanın rəsmi
“Respublika” qəzetində şap olunmasına nail oldum.
Bu məqalədən sonra Alqimantas Jukas məni redaksiyaya
çağırıb “Sən bizim qəzetin xüsusi
müxbiri olaraq Qarabağa yollanmaq istərdinmi?” – şəklində
təklif etdi. Həmin anda mən tərəddüd etmədən
qərar qəbul etdim: Bu dəqiqədən sonra, hərbi
jurnalist olacam.
Riçard
Lapaitist onun həyat yolunu dəyişən, hərbi
jurnalistikaya gətirən
Xocalı soyqırımı ilə bağlı bir
epizodu xüsusi vurğuladı:
Bilmirəm, Leyla xanım, yazıda qeyd edəcəksiniz,
ya yox, amma bunu bilməyinizi istəyirəm. O zaman mən 23 yaşlı
təcrübəsiz gənc idim. Sadə
fotoaparatım vardı. Yanımda yaxşı
geyinmiş, bahalı aparatla təhciz olunmuş iki jurnalistdən biri digərinə:
“Yox, burada heç nə baş verməyib”. Hiddətimi, qəzəbimi
saxlaya bilmədim: “Necə heç nə baş verməyib,
bura əsl cəhənnəmə çevrilib”. Mən onda başa düşdüm ki,
satılmış KİV-lər, vicdanı və qəlbi
olmayan jurnalistlər var. Ona görə də mənim hərbi
jurnalistikaya yolum xüsusi yoldur. Bu yol
alçaq, şərəfsiz jurnalistlərə və qərəzli
mediaya qarşı vicadanın səsi ilə gedən,
haqqın-ədalətin yoludur.
-- Mən Vilnüsdən Bakıya gələndən
sonra yenidən Ağdama qayıtdım. Bu dəfə
hərbi jurnalist kimi. Ağdama ikinci səfərim
zamanı şəhər bombalanırdı, mən güllələr,
bombalar altında bir neçə dəfə ölümlə
rastlaşdım. Bir səfərimdə
ölüm mənə lap yaxın olduğu zaman, mən ona
yalvardım ki, məni apara bilərsən, ancaq uşaqlara
toxunma.
Cinayətkarların
cəzasız qalması vicdanının diktəsi ilə
döyünən Rişard Lapaitisin ürəyinə, ruhuna bu
gün də rahatlıq vermir: “ Bizim
bütün səylərimizə, soyqırımına dair
fakt və sübutlara baxmayaraq Xocalıda dinc əhalini qətlə
yetirən hərbi cinayətkarlardan heç biri cəzalandırılmayıb.
Bu qatillər yazdıqları kitablarda, memuarlarda
Xocalı soyqırımını etiraf ediblər. Arkadi Tadevosyan kimi qatil siyasətçi müsahibələrində
deyirdi ki, Xocalı soyqırımını bizdən siyasətçilər
tələb edirdi. Siyasət tələb
edirdi ki, olduqca çoxlu qan axıdaq. Məni
narahat edən bir məsələ də 366-cı
motaatıcı alayın əsgər və zabitlərinin hələ
də susması, cinayətdə iştiraklarını gizlətməsidir. Amma mən inanıram ki, erməni
faşizmi bütün dünyada tanınacaq, ədalət gələcək,
hərbi cinayətlərdə köhnəlmiş iş
yoxdur”.
Müsahibim
müxtəlif dövlətləri gəzir, Xocalı
soyqırımı haqqında tədbirlərdə gördüklərini, bildiklərini,
soyqırımı şahidlərindən eşitdiklərini
dünya ictimaiyyətinə çatdırır. Baş qəhrəmanı
və layihə müəllifi olduğu, dünyanın
müxtəlif dillərinə tərçümə edilərək,
bir çox ölkələrdə
nümayiş etdirilən “Sonsuz dəhliz” sənədli
filmi Xosalı soyqırımının beynəlxalq aləmə
çatdırılmasında, tanıdılmasında
böyük rol oynayıb. O, deyir::
“Xocalı soyqırımının dünyada
tanıdılması mənim məqsədinə çevrilib.
İstəyirəm ki, bütün dünya erməni
vəhşiliyi, faşizmi haqqında bilsin. Buna görə də, Xocalı
soyqırımının şahidi olan bütün jurnalistləri
vicdanının səsini dinləməyə, gözləri ilə
gördüklərini danışmağa, mediada
yayınlamağa çağırıram. Mən cinayətkarların, dinc xocalıların
qatillərinin cəzalandırılmasını istəyirəm.
Xocalı soyqırımı cinayətkarları
mütləq cəzalandırılmalıdır ki, onlar bir
daha baş qaldırmasın, digər dövlətlərdə
də dinc əhaliyə qarşı belə vəhşilik,
soyqırımı törədilməsin”.
-Bilirsiniz,
Xocalı haqqında yazımdan sonra ermənilər məni
ölümlə təhdid etməyə başladıqda
bacardığım hər şeyi etdiyimi anladım... Amma yenə
də ağrı ürəyimdə yaşayır ...
Uşaqların və qadınların gözlərini hər
zaman görəcəyəm... Mən litvalıyam, amma
bütün bunları xatırladıqca həmişə belə
dəhşətli bir ağrı çəkirəm
!!!! Qoy, İlahi qeyri-insani vəhşiliyi
mühakimə etsin!
Görüşümüzün sonunda, o,
xocalılara, ümümən Azərbaycan xalqına dərin
hüznlə başsağlığı verdi. Onu da bildirdi ki,
Azərbaycan xalqı qəhrəman, mərd xalqdı, mən
bu xalqın döyüş ruhuna heyranam. Ermənilər Azərbaycan
əsgərləri ilə üz-üzə gəlməkdən
həmişə çəkiniblər, onların gücü
yalnız əliyalın, dinc əhaliyə çatır,
mülki əhali qarşısında “qəhrəman”a
çevrilirlər.
Xocalı soyqırımının bu
ildönümü, Xocalı qurbanlarının anım
günü fərqlidir. Bu gün Azərbaycan qalibdir, bu
qalibiyyəti xalqınıza yaşadan Azərbaycan əsgəri,
Ali Baş Komandandır.
Düşünürəm, dili dilimizdən, dini dinimizdən olmayan litvalı jurnalist Riçard Lapaitisi Azərbaycan xalqı niyə bu qədər sevir?! Sadəcə bir cavabı var: O, təmiz vicdana malik əsl İNSANdır!
Leyla Rəşid
Xalq qəzeti 2021.- 27 fevral.- S.12.