Kino kimi bir ömür
Bakı şəhərindəki 28 May küçəsində Xalq artisti Şövkət Ələkbərovanın xatirə lövhəsi asılmış binada Lətif Səfərovun oğlu Bəşirlə görüşdüm. Atası Lətif Səfərov haqqında danışdı, onun yardıcılığından, sənət dostları ilə görüşlərindən söhbət açdı. Dedi ki, Bəşir adını mənə atam qoymuşdu, babamın adı idi.
İndi o görüşdən xeyli vaxt ötür. Amma Lətif Səfərovun müəmmalı ölümü haqqında məni narahat edən suallara hələ də cavab tapa bilməmişəm. İndi də bilmirəm ki, bu böyük sənətkar hansı səbəbdən özünə qəsd etmişdi.
Lətif
Səfərov düşmən
tapdağından azad edilmiş Şuşada dünyaya göz
açmışdı. Tale onu elə uşaqlıq
yaşlarından kino sənətinə
yönləndirmişdi. 7 yaşı olanda
rejissor Leo Murun “Gilan Qızı” (“Tunc ay”) filmində çəkilib.
Sonra yaradıcı heyətlə
Bakıya gələn balaca Lətifi studiyada ştata da qəbul etmişdilər. 1928- 1931-ci illərdə
“Sevil”, “Lətif”, “Şərqə yol” filmlərində uşaq
rollarında oynayıb. Ancaq sonradan xəstələnən Lətif Bərdəyə
gəlib. Nəhayət, 1931-ci ildə Gəncə Pedaqoji Texnikumuna daxil olub və qiyabi təhsil alıb. Sonra
yenə Bakıya qayıdıb, əvvəl studiyanın dublyaj şöbəsində, sonra
isə sənədli filmlərdə rejissor
assistenti kimi
çalışıb.
1935-ci ildə yendən Bakıya gəlir. Nəcib insanların köməyi ilə yenidən kinostudiyada işə düzəlir. Amma daha ona filmdə çəkilməyə uşaq rolları verilmir. Lətifin böyüdüyünü, görüb, bu işi ondan balacalara etibar edirlər. Nəhayət, bir il sonra yenidən çəkiliş meydanına çıxmağa başlayır. Amma bu dəfə kamera qarşısında aktyor kimi yox, rejissor köməkçisi, assistent kimi. Eyni zamanda, dublyaj şöbəsində çalışır. “Çapayev”, “Lenin oktyabrda”, “Biz Kronştatdanıq”, “Lenin 1918-ci ildə” və başqa məşhur sovet filmlərinin səsləndirilməsində iştirak edir. Azərbaycan kinematoqrafiyasının formalaşmasında və inkişafında əməyi olan insanlarla – Səməd Mərdanov, Rza Təhmasib, Əlisəttar Atakişiyev, Sidqi Ruhulla, Rza Əfqanlı, Mustafa Mərdanov, Ələsgər Ələkbərov və başqaları ilə çiyin-çiyinə çalışmaq ona çox şey öyrədir.
Lətif
yavaş-yavaş rejissor sənətinə meylləndiyini
duyur. Pedaqoji Texnikumu
bitirsə də, taleyini müəllimliyə
bağlamayacağını anlayır. İşlərin pis getmədiyi vaxtda,
atası Bəşir repressiya qurbanı olur. Ona “əksinqilabçı”
damğası yapışdırırlar.
Kinostudiyada rejissor kimi operatorlardan Xan Babayev və Teyyub Axundovla birgə “Gədəbəyin sərvəti” sənədli filmini çəkir. Sonra bir-birinin ardınca “Gənc leninçilər”, “Azərbaycan sərhədçiləri”, “Quba bağlarında” sənədli filmləri, “Ordenli Azərbaycan” və “Gənc nəsil” kinojurnalları, Moskvadakı mərkəzi xronika studiyası üçün süjetlər çəkir.
“Hacı
Qara”ni çəkmək arzusu gözündə qalır. Deyiblər ki, vaxtı deyil, ideoloji maraqlara cavab vermir. “Görüş” filminin ssenarisi yuxarıların daha ürəyincə idi.
Lətif
bu ssenaridə sənət baxımından
ağlabatan nəsə
görmür deyə,
imtina edir. Bu səfər ona
N.Rojkov və B.Laskinin yazdığı
“Mahnı ilə keçən ömür”
ədəbi ssenarisi təklif olunur. O, bu ssenarini çəkmək
qərarına gəlir.
Rejissor öz fantaziyası və Rəşid Behbudov, İsmayıl Əfəndiyevin,
Məmmədrza Şeyxzamanov,
Ağasadıq Gəraybəyli,
Münəvvər Kələntərli,
Ağahüseyn Cavadov
kimi aktyorların məharəti, operator Arif
Nərimanbəyovun, bəstəkar
Tofiq Quliyevin yüksək peşəkarlığı
sayəsində baxımlı
ekran əsərini ərsəyə gətirir.
İndi bizim “Bəxtiyar” kimi ilk adı “Mahnı ilə eldən-elə” olan gözəl filmimiz var.
Bu arada Lətifin
həyatında daha bir əlamətdar hadisə baş verir. O, tanınmış müğənni Şövkət
Ələkbərovayla ailə
həyatı qurur. Az əvvəl
keçirdiyi sarsıntılar
azalır, mənəvi
baxımdan sanki ona güc-qüvvət gəlir.
Yaradıcılıq həvəsi artır, yeni filmlər çəkmək üçün
yollar axtarır. Albaniyanın “Novaya Albaniya” kinostudiyası ilə, rejissor Q.Xakaniyəylə müştərək
filmin çəkilişinə
başlayır. Bolqarıstana gedib materiallar toplayır. Ciddi hazırlıq apararkən
kimlərsə bu işə mane olur. Əli növbəti dəfə boşa çıxan rejissor bekar qalmamaq üçün “Bakının uşaqları”
və “Qığılcım”
sənədli filmlərini
çəkir. Sevdiyi mövzular
üzrə filmləri
lentə almaqdan ötrü rəhbərləri
yola gətirməyə
çalışır. Dəfələrlə müraciət edir.
Amma ona yalnız sovet insanının xarüqələrini işıqlandırmaq
tövsiyə olunur.
Bütün bunlardan sonra
“Qızmar günəş
altında” filmini çəkmək məcburiyyətində
qalır.
1958-ci ildə Lətif
Səfərov əsasını
qoyduğu Kino İşçiləri
İttifaqının sədri
seçilir. Və o, Ümumittifaq Kinofestivalının
münsiflər heyətinin
üzvlüyünə qəbul
olunur. Bu isə yalnız ürəkaçan məsələ
deyildi. Artıq ictimai fəaliyyətiylə
də qınaqlara tuş gəlir. Festivalda filmi uğur qazanmayanlar günahı onda görürlər.
Heç kim
başqa səbəb haqqında fikirləşmək
istəmir. Lətif deyilənlərin həqiqətə uyğun
gəlmədiyini sübut
etməyə çalışır.
İttiham və iftiralar
yenə əsəblərini
tarıma çəkir.
Bir il sonra
kino işçiləri
üçün yaradıcılıq
evinin layihə-smeta sənədlərini hazırladır,
ittifaqın plenumunu keçirir. O, ittifaq üzvlərinə imtiyazlar
almağa çalışır
və bu yolda nazirlikdən tutmuş ölkə rəhbərliyinədək hamıyla
çəkişməli olur.
Az sonra
arzularından biri həyata keçir: Kino evi açılır. İndi həmkarlarının yığışmağa,
yaradıcı planlarını
bölüşməyə imkan yaranmışdı.
Amma sən demə, “...Adamlarla həqiqət dilində danışmaq lazımdı. Yalan cana doydurub
– o dəqiqə onu
hiss edirlər. Xalqa çox uzun müddət və üzəvari yalan danışıblar...” deyən,
bu məkanı böyük zəhmət hesabına yaradan Lətif çoxlarının
yerini dar eləyirdi...
Nəhayət, Lətifə klassik əsər tapşırılır. “Leyli və Məcnun”u
ona etibar edirlər. Bu arada “Koroğlu”nun uğursuz ekran həllindən narazı qalanlar məsuliyyətli işin öhdəsindən
yalnız onun gələcəyini düşünürlər.
Lətif
Səfərov tərəddüd
keçirir. Artıq qırx
yaşını yola salmışdı, yetərincə
təcrübəyə malik
idi. Hərçənd, bəzilərinin nəzərində belə
deyil. Üstəlik, həyatın və
sənətin keşməkeşlərindən
doyunca dadan rejissora təzəcə verilmiş Əməkdar incəsənət xadimi fəxri adı onu gözü götürməyənlərin sayını bir qədər də artırır. Həmişə
işi daşdan çıxan Lətif duruxub qalıb: birdən, film uğursuz alınar.
1962-ci ilin noyabrında
Gəncədə və
Bakıda keçirilən
kino günləri çərçivəsində nümayiş etdirilən
“Leyli və Məcnun” filmi tamaşaçıların müsbət
qiymətini alır. Mətbuatda yazılanlar
da əsasən obyektivliyi və xoşniyyətliyi ilə diqqət çəkirdi.
Bir məsələni
də diqqətə çatdırmaq istərdik. L.Səfərov 1952-ci ildə Moskvada kino işçilərinin
Ümumittifaq müşavirəsindəki
çıxışı böyük
rezonans doğurmuşdu.
“Mən əyalət
adından çıxış
edirəm. Bu əyalət Bakı kinostudiyasıdır. Əyalət texnika ilə təchiz olunmur. Buna görə rejissorlar
öz fikirlərini bütövlükdə həyata
keçirə bilmirlər.
Onlar artıq inanmırlar ki, nə vaxtsa
mərkəzi studiyalardakı
səviyyədə texnika
ilə film çəkə
biləcəklər. Deyin,
biz tələbə skamiyasında
yanaşı oturmamışıqmı?
Niyə bir parasının hər şeyi var, o birisinin yoxdur... Bizim, nəhayət, soruşmağa haqqımız
var: Hamı üçün eyni imkanlar nə vaxt yaradılacaq?”. Bəlkə də bu tənqidi çıxışı
ilə o, ömrünə
qəsd hazırlayırdı.
Və iş o yerə çatır ki, qurmağa, yaratmağa çalışan bu insan günlərin birində hər şeydən bezir. Vaxtından qabaq gəlmiş soyuq, şaxtalı qış axşamı – 1963-cü il dekabr ayının 8-dən 9-a keçən
gecə öz əlindən açılan
güllə onu bu dünyadan ayırır.
M.MÜKƏRRƏMOĞLU
Xalq qəzeti 2021.- 20 mart.- S.9.