Azərbaycan öz Konstitusiyasının aliliyini təmin etmiş dövlətdir
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin səlahiyyətlərini həyata keçirərkən Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasına əməl edəcəyimə, dövlətin müstəqilliyini və ərazi bütövlüyünü qoruyacağıma, xalqa ləyaqətlə xidmət edəcəyimə and içirəm!
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin 18 aprel 2018-ci ildə keçirilmiş andiçmə mərasimindəki çıxışından
Andına sədaqət nümunəsi göstərən dövlətimizin başçısı ötən ilin payızında qazanılan möhtəşəm Qarabağ zəfəri ilə Azərbaycanın tarixinə ölkəsinin ərazi bütövlüyünü bərpa edən müzəffər Prezident kimi düşmüşdür. Üç il öncə onun daha yeddi il ölkəyə rəhbərlik etməsinə yekdilliklə səs verən xalq ürəkdən inanırdı ki, cənab İlham Əliyev özünün uğurlu xarici siyasət fəlsəfəsi və prinsipial mövqeyi ilə dövlətimiz üçün 1 nömrəli problem hesab edilən erməni işğalının aradan qaldırılmasına nail olacaq. Elə də oldu. Çünki möhtərəm Prezidentimiz, Silahlı Qüvvələrimizin Ali Baş Komandanın dediyi kimi, bizim sözümüz imzamız qədər keçərlidir.
Cənab İlham Əliyevin aliliyini təmin etdiyi dövlətimizin Əsas Qanunu – Azərbaycan Konstitusiyası 26 il əvvəl – 1995-ci il noyabrın 12-də qəbul edilib. Bu, müstəqilliyi bərpa olunmuş Azərbaycan dövlətinin ilk milli Konstitusiyasıdır.
Nəzəri və praktiki cəhətdən dövlətin ali hüquqi qüvvəyə malik olan əsas qanunlar məcəlləsi konstitusiya adlanır. Dövlət quruculuğunu, hakimiyyət və idarəetmə qanunlarını müəyyənləşdirən konstitusiya dünyada, ilk dəfə olaraq, iki əsr öncə ABŞ-da yaradılıb. Hazırda müasir dövlətlərin böyük əksəriyyətinin konstitusiyası var. Konstitusiyası olmayan dövlətlərdə isə idarəetmə adət-ənənələrə, dini qaydalara əsaslanır. Məsələn, konstitusiyası olmayan Böyük Britaniyada ölkənin idarə olunması çoxəsrlik tarixə malik ənənələrin və ayrı-ayrı qanunların əsasında həyata keçirilir.
Ötən əsrin 18-ci ilində elan olunan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti də konstitusiya qəbul etməmişdir. Onu Milli Şurada qəbul edilmiş İstiqlaliyyət Bəyannaməsi əvəz edirdi. Aprel işğalından sonra Azərbaycanın ictimai və dövlət quruluşunun mövcud qaydaları dəyişdirilib və sovet rejiminin formalaşmasına başlanıb. Sovetləşmə başa çatdıqdan sonra, 1921-ci il mayında Bakıda keçirilən Azərbaycan SSR-in Birinci Sovetlər qurultayı ilk konstitusiyanı qəbul edib. Əsasən RSFSR konstitusiyasının təkrarı olan bu sənəd xalqa geniş hüquqlar vəd etsə də, tamamilə formal səciyyə daşıyırdı. Çünki Sovetlərin fəaliyyətinə bütün mərhələlərdə Moskvadan idarə olunan Azərbaycan Kommunist Partiyası rəhbərlik edirdi. Üstəlik, ölkədə partiyaların hamısı qadağan olunmuş və bununla da KP diktaturası yaradılmışdı. Sovetlər həmin partiyanın itaətkar aləti idi. Başqa sözlə desək, bolşeviklərin qanlı qırğınlarla müşayiət olunan zorakı tədbirləri nəticəsində Şimali Azərbaycanda, guya konstitusiyaya əsaslanan hakimiyyət orqanları formalaşdırılmışdı.
Qanlı-qadalı
1937-ci ilin martında IX fövqəladə
Azərbaycan Sovetlər qurultayı respublikamızın ikinci konstitusiyasını təsdiq edib. Bu da
bir qədər əvvəl qəbul edilmiş SSRİ konstitusiyasının təkrarı
idi. Azərbaycan SSR-in sonuncu konstitusiyası
1978-ci ilin aprelində
qəbul edilib. Bu konstitusiyanın fərqli
cəhəti məhz ondan ibarət idi ki, 73-cü maddəyə görə,
Azərbaycan SSR-də
dövlət dili Azərbaycan dili elan olunmuşdu. Əslində, SSRİ-nin milli siyasətinin şovinist zəmində qurulduğu bir dövrdə respublikanın
ali qanununa
belə bir maddənin daxil edilməsi sovet milli siyasətinin tələblərinə uyğun
deyildi. Bu baxımdan
73- cü maddənin qəbulu o zaman Azərbaycan KP MK-nın
1-ci katibi olan ulu öndər Heydər Əliyevin qətiyyəti sayəsində
baş tutmuşdu və o dövr üçün çox cəsarətli addım idi.
1991-ci il oktyabrın 18-də qəbul
edilən “Azərbaycan
Respublikasının dövlət
müstəqilliyi haqqında
Konstitusiya Aktı”na görə, Azərbaycan Respublikası Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin
varisi elan olunub və SSRİ-nin təşkili haqqında 1922-ci il 30 dekabr tarixli müqavilənin Azərbaycana
aid hissəsinin artıq
etibarsız olduğu göstərilib. Amma, müstəqil Azərbaycan
Respublikasının ilk Konstitusiyası
yalnız ümummilli lider siyasi hakimiyyətə
qayıtdıqdan sonra
qəbul edilib. Əsas Qanunun layihəsini hazırlamaq üçün
Prezident Heydər Əliyevin sədrliyi ilə 33 nəfərdən
ibarət komissiya yaradılıb. Noyabrın 12-də referendum
keçirilərək yekdilliklə
yeni Əsas Qanuna səs verilib. Bu Konstitusiya
1995-ci il noyabrın 27-dən qüvvəyə
minmişdir. Unudulmaz dahi şəxsiyyətin
Konstitusiyanın hazırlanmasında,
qəbul edilməsində
gərgin liderlik əməyi və töhfəsi danılmazdır.
Konstitusiyanın qəbulu dövlətçiliyimizin
möhkəmləndirilməsi, Azərbaycanın dünya
birliyində nüfuzunun
daha da artması
baxımından çox
mühüm ictimai-siyasi
hadisə kimi qiymətləndirilməlidir.
Azərbaycanın dövlət quruculuğunun
əsasını təşkil
edən, ümumbəşəri
hüquqi dəyərlərə
söykənən ilk Konstitusiya
5 bölmə, 12 fəsil,
158 maddədən ibarətdir. 2002-ci ilin avqustunda, 2009-cu ilin martında və 2016- cı ilin sentyabrında referendum
yolu ilə Konstitusiyaya əlavə və dəyişikliklər
edilib. Azərbaycanda
ilk konstitusiya məhkəmə
nəzarəti orqanı
olan Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsi isə
1998-ci il iyul ayının 14-də yaradılıb.
Beləliklə, milli Konstitusiyamız ölkədə demokratik,
dünyəvi və unitar dövlət qurulması işinə əsl hüquqi zəmin yaradıb. Əsas
Qanunda dövlətin müstəqilliyini, suverenliyini
və ərazi bütövlüyünü qorumaq,
cəmiyyətin demokratikləşdirilməsinə
və vətəndaş
cəmiyyətinin bərqərar
olmasına nail olmaq, qanunların aliliyini təmin edən hüquqi, dünyəvi dövlət qurmaq, bazar iqtisadiyyatına xas olan münasibətlərin
formalaşmasını təmin
etmək və s. kimi nailiyyətlər təsbit olunub.
Zaman Konstitusiyamızın nə
qədər kamil və həyati akt olduğunu təsdiqləyib və o, demokratik sənəd kimi özünü tam doğruldub. Məhz bu möhkəm
bünövrə üzərində
ucalan dövlətçiliyimiz
öz demokratik mahiyyəti ilə ümumavropa dəyərlərindən
faydalanıb, xalqımız
öz həqiqətlərini
dünyaya bəyan etmək imkanı qazanıb. Konstitusiyamızın qəbul edilməsindən
sonrakı dövr ərzində Milli Məclis tərəfindən
ölkə həyatının
bütün sahələrini
əhatə edən, dünya standartlarına cavab verən müxtəlif qanunlar həyata vəsiqə qazanıb. Respublikamız bir sıra beynəlxalq konvensiyalara qoşulub, Avropa Şurasına üzv qəbul olunub. Konstitusiyaya görə, ölkəmizin
tərəfdar çıxdığı
beynəlxalq müqavilələri
Azərbaycan Respublikası
hüquq sisteminin ayrılmaz tərkib hissəsi sayılır.
Əsas Qanunumuzda dilindən, dinindən, irqi mənsubiyyətindən asılı
olmayaraq, Azərbaycanda
yaşayan bütün
vətəndaşların hüquq
və azadlıqları
geniş təsbit edilib. Konstitusiya maddələrinin təxminən üçdə-biri
– 48-i insan hüquqlarına
və onların təminatlarına aiddir.
Onun 24-cü maddəsinin
1-ci hissəsində deyilir:
“Hər kəsin doğulduğu andan toxunulmaz, pozulmaz və ayrılmaz hüquqları və azadlıqları vardır”.
Qanun insan hüquqlarını hər bir pozuntudan
qorumağa yönəldilib. İnsan
hüquqlarının və
əsas azadlıqlarının
beynəlxalq hüququn
prinsiplərinə uyğun
olaraq təmin edilməsi dövlətimizin
ali məqsədi
kimi öz təsbitini tapıb. Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının
insan hüquq və azadlıqlarını
əks etdirən
3-cü fəslinin əsasını
bir çox beynəlxalq hüquqi sənədlər təşkil
etmişdir.
Həyat durmadan inkişaf edir. Ölkə gündəmində baş vermiş dəyişikliklərdən, demokratik
dəyərlərin inkişafı
ilə bağlı islahatlardan irəli gələn hüquqi tənzimləmə zaman-zaman
öz əksini Konstitusiyamızda tapmalıdır.
Demokratik
inkişafda qazanılan
uğurlar Konstitusiyaya
bir daha nəzər salmağı,
Əsas Qanunu daha da təkmilləşdirməyi
zərurətə çevirir.
Çünki qarşımızda duran ən vacib
vəzifə Azərbaycan
dövlətinin Konstitusiya
əsaslarını möhkəmləndirməkdən
ibarətdir. Bu məqsədlə yeni əsrdə keçirilən
üç referendumla
Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasına vacib
dəyişikliklər edilib.
Bunlar insan hüquqları və azadlıqları, Azərbaycanın Avropa Şurası qarşısında
götürdüyü öhdəliklərlə,
seçki sistemi, hakimiyyət bölgüsü
və saırlə bağlı dəyişiklik
və əlavələrdir.
Fərəhli haldır ki, bu gün ölkəmizdə Heydər Əliyev siyasi məktəbinin layiqli davamçısı, ölkə Prezidenti İlham Əliyev dövlətçilik kursunu uğurla davam etdirir. Ölkədə cəmiyyət və dövlət həyatının bütün sahələrini əhatə edən islahatlar aparılır. Cənab İlham Əliyevin ölkəyə rəhbərlik etdiyi dönəmə təsadüf edən referendumlarda – 2009-cu il martın 18-də və 2016-cı il sentyabrın 26- da seçicilərin üçdə-ikisindən çoxu (müvafiq olaraq 70,83 və 69,70 faiz) öz iradəsini ifadə edib və Konstitusiyaya dəyişikliklər uğurla qəbul edilmiş hesab olunub.
Konstitusiyanın “Dövlətin əsasları” fəslinin 11-ci maddəsində göstərilir ki, Azərbaycan Respublikasının ərazisi vahiddir, toxunulmazdır və bölünməzdir. Azərbaycan Respublikasının ərazisi özgəninkiləşdirilə bilməz. Azərbaycan Respublikası öz ərazisinin heç bir hissəsini heç bir şəkildə kimsəyə vermir. Növbəti maddədə isə bildirilir ki, insan və vətəndaş hüquqlarının və azadlıqlarının, Azərbaycan Respublikasının vətəndaşlarına layiqli həyat səviyyəsinin təmin edilməsi dövlətin ali məqsədidir.
Böyük qürur hissi ilə qeyd edək ki, ölkəmizin ilk milli Konstitusiyasının qəbulunun 25 ilinin tamam olduğu 2020-ci ilin noyabrında Azərbaycan xalqı Qarabağın 30 illik işğalına son qoydu, ərazi bütövlüyünü bərpa etdi. Ayyarım davam etmiş Vətən müharibəsində qazanılan parlaq Qələbə sayəsində beynəlxalq hüququn prinsip və tələbləri yerinə yetirilib və işğaldan azad edilmiş ərazilərdə Konstitusiyanın hüquqi qüvvəsi təmin olunub. Biz bu il rəsmi olaraq ilk dəfə böyük təntənə ilə qeyd etdiyimiz Zəfər bayramında özümüzü ərazi bütövlüyünü bərpa etmiş, sərhədlərini möhkəmləndirərək bütövləşdirmiş və bir milyona qədər vətəndaşının üzərindən məcburi köçkün adı götürülmüş qalib bir ölkənin sakinləri kimi hiss etməyin xoşbəxtliyini yaşadıq.
İnanırıq ki, bundan sonra da Azərbaycanda hüquqi dövlətin möhkəmləndirilməsi prosesləri eyni vüsətlə davam edəcək və hər kəs bu şərəfli işə öz layiqli töhfəsini verəcək.
Əli NƏCƏFXANLI
Xalq qəzeti.-
2021.- 13 noyabr.- S.8.