Azərbaycanda qeyri-neft sektorunun ixrac
potensialı və yüksək iqtisadi inkişafda onun rolunun
artırılması
Bu gün müstəqil dövlətimiz
özünün ən uğurlu dövrünü
yaşayır. Çoxəsrlik tarixində Azərbaycan
heç vaxt indiki qədər güclü
olmamışdır. Bu gün Azərbaycanda aparılan islahatlar
xalqımızın gələcək inkişafını təmin
edir.
İlham ƏLIYEV
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
Müstəqil
Azərbaycan dövlətində ictimai-siyasi sabitliyin qorunmasının,
mövcud iqtisadi inkişafın, hərtərəfli tərəqqinin
təməlində ümummilli lider Heydər Əliyevin
inkişaf strategiyası, ulu öndərin müəyyənləşdirdiyi
daxili və xarici siyasət xətti dayanır. Dünya
şöhrətli siyasət və dövlət xadiminin əsaslarını
yaratdığı bu kursun uğurla davam etdirilməsi sayəsində
Azərbaycan bugünkü yüksəlişə və
inkişafa nail olub.
Gənc dövlətin əsaslarının
möhkəmliyi və həyata keçirilən
strategiyanın səmərəliliyi məhz Prezident İlham Əliyevin
liderlik keyfiyyətləri, zəkası, siyasi iradəsi və
uzaqgörənliyi sayəsində mümkün olub. Prezident
İlham Əliyevin ölkəyə rəhbərlik etdiyi son
18 illik müddət Azərbaycan tarixinə hərtərəfli
və sürətli inkişaf dövrü kimi daxil olub.
Prezidentimizin qeyd etdiyi kimi, bu gün Azərbaycan sürətli
və hərtərəfli inkişaf yolundadır: “Bu gün
müstəqil dövlətimiz özünün ən uğurlu
dövrünü yaşayır. Çoxəsrlik tarixində
Azərbaycan heç vaxt indiki qədər güclü
olmamışdır. Bu gün Azərbaycanda aparılan
islahatlar xalqımızın gələcək
inkişafını təmin edir”.
Belə ki, aparılan islahatlar Azərbaycanın perspektiv inkişafı üçün fundamental əsaslar formalaşdırıb. Ölkəmizdə Prezident İlham Əliyevin siyasi iradəsi əsasında həyata keçirilən islahatların önəmini xüsusi qeyd etmək lazımdır. Bu islahatların əhatə dairəsinə ölkədə biznes mühitinin optimallaşdırılması, bank-maliyyə sektorunun sağlamlaşdırılması, gömrük idxal-ixrac əməliyyatlarının sadələşdirilməsi, bütün sahələrdə şəffaflığın təmin edilməsi kimi mühüm istiqamətlər daxildir.
Postneft dövrünün iqtisadiyyatına keçidlə bağlı reallaşdırılan islahatlar çərçivəsində ölkədə investisiya mühitinin cəlbediciliyinin artırılması diqqət mərkəzində saxlanılır. Aydın məsələdir ki, güclü sərmayə təminatı olmadan bu və ya digər istiqamətlər üzrə yeni layihələrin həyata keçirilməsindən də söhbət gedə bilməz. Son 18 ildə Azərbaycan iqtisadiyyatına müxtəlif mənbələrdən, təxminən, 260 milyard dollar həcmində investisiyalar yönəldilib. Prezident İlham Əliyev Azərbaycanda ölkəyə sərmayə qoyuluşunun stimullaşdırılması məqsədilə bir neçə fərman imzalayıb. Dövlət başçısının 2016-cı il 18 yanvar tarixli “İnvestisiyaların təşviqi ilə bağlı əlavə tədbirlər haqqında” müvafiq fərmanı ilə “İnvestisiya təşviqi sənədinin verilməsi Qaydası” təsdiqlənib. Müvafiq təşviq mexanizminin işə salınması isə öz növbəsində sahibkarların investisiya fəallığını artırıb.
Yeni nəsil iqtisadi islahatlara uyğun olaraq, ixracın səmərəli təşviqi mexanizmi də işə salınıb. Prezident İlham Əliyevin müvafiq fərmanına əsasən, 2016–2020-ci illərdə Azərbaycan Respublikasının ərazisində qeyri-neft məhsullarının ixracı ilə məşğul olan şəxslərə müəyyənləşdirilmiş qaydalar çərçivəsində ixrac təşviqinin ödənilməsi nəzərdə tutulub. Tətbiqinə başlanıldığı qısa müddətdə sahibkarlarda təşviq mexanizminə böyük maraq yaranıb. Bunun nəticəsidir ki, xarici bazarlara çıxarılan Azərbaycan mənşəli məhsulların həcmi əhəmiyyətli dərəcədə artıb. Son statistik məlumatlara görə, ölkəmizin xarici ticarət dövriyyəsində ixracın payı 61 faizə çatıb, ixrac idxalı 4,7 milyard dollar üstələyir. Eyni zamanda, “Made in Azerbaijan” brendi ilə xarici bazarlara çıxarılan məhsullarımızın ixrac coğrafiyası genişlənir.
Prezident İlham Əliyevin 2016-cı ilin dekabrında imzaladığı müvafiq fərmana əsasən, təsdiqlənən milli iqtisadiyyat və iqtisadiyyatın əsas sektorları üzrə strateji yol xəritələrində isə yaxın, orta və uzunmüddətli dövr üçün inkişaf hədəfləri müəyyənləşdirilib. Bütövlükdə, qabaqcıl dünya təcrübəsinin, müasir təsərrüfatçılıq metodlarının, yeni təşəbbüslərin tətbiqinə, liberal transformasiyalara uğurlu keçidin təmin olunmasına hesablanan kompleks islahatlar postneft dövründə milli iqtisadiyyatımızın inkişafı üçün münbit zəmin rolunda çıxış edərək onun qarşısında yeni perspektivlər açıb. Belə ki, artıq respublikamızda ÜDM-də qeyri-neft sektorunun xüsusi çəkisinin 80 faizədək artması böyük nailiyyətdir.
Son 18 ildə ölkəmiz, bütünlüklə, iqtisadiyyatın şaxələndirilməsinə istiqamətlənib. Ötən illərdə möhkəm daxili sabitliyi ilə fərqlənən Azərbaycanda ölkəyə gələn böyük həcmlərdə neft gəlirləri məqsədyönlü şəkildə milli mənafe baxımından strateji önəm daşıyan prioritet sahələrə, o cümlədən də neftdənkənar iqtisadiyyat üzrə yeni proqramların reallaşdırılmasına yönəldilib. Belə ki, respublikamız Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə elə bir uğurlu iqtisadi inkişaf modeli seçib ki, burada neft amili heç də həlledici, dominant rol oynamır, əksinə ağırlıq mərkəzi, çəkici qüvvə tədricən qeyri-neft sektoruna keçir. Həyata keçirilən məqsədyönlü siyasət sayəsində respublikamızda buraxılan ümumi daxili məhsulda qeyri-neft sektorunun xüsusi çəkisi 80 faizədək artıb ki, bu da böyük nailiyyətdir.
Azərbaycanda qeyri-neft sektorunun mühüm bir qolu kimi, sahibkarlığın inkişafı həm siyasi, həm də maddi cəhətdən dəstəklənir. 2004-cü ildən bəri respublikamızda çoxlu sayda sahibkarlıq subyektinə, təxminən, 2 milyard manat həcmində kreditlər ayrılıb. Davamlı dövlət dəstəyi sayəsində ölkədə məşğulluqda və vergi daxilolmalarında özəl bölmənin çəkisi 70 faizi ötüb.
Prezident İlham Əliyev rəhbərliyi ilə son 10 ildə Azərbaycanın əldə etdiyi sosial-iqtisadi uğurlar növbəti mərhələdə müxtəlif sosial-iqtisadi təlatümlərə dayanıqlı iqtisadi modelin formalaşması üçün mühüm zəmin yaradıb. Belə ki, ölkəmizdə iqtisadi tərəqqinin təmin olunması istiqamətində reallaşdırılan sistemli islahatlar investisiya və biznes mühitin yaxşılaşdırılmasını təmin edən əsas amillərdən biridir. Son dövrdə Azərbaycanda investisiya iqliminin yaxşılaşdırılması istiqamətində mühüm addımlar atılıb və vacib qanunverici təşəbbüslər həyata keçirilib. İstər vergi-gömrük siyasətinin liberallaşdırılması, istərsə də investisiyaların qorunması istiqamətində həyata keçirilən tədbirlər ölkəyə yatırımları stimullaşdırıb.
Bunun məntiqi nəticəsi olaraq ötən dövr ərzində milli iqtisadiyyata 250 milyard dollardan artıq vəsait cəlb edilib. Onların, təxminən, yarısı məhz xarici investisiyalardır. Digər diqqət çəkən məqam vəsaitlərin 130 milyard dollarından çoxunun məhz qeyri-neft sektoruna yönəldilməsidir. Bu isə ötən il neft bazarında cərəyan edən böhran fonunda daha da əhəmiyyətli olur. Belə ki, neft qiymətlərinin qısa müddətli də olsa hətta mənfi həddə düşməsi bizim üçün qeyri-neft iqtisadiyyatına keçidin alternativinin olmamasını bir daha təsdiq edib.
Respublikamızın iqtisadiyyatı investisiyalar üçün cəlbedici etmək kompleks tədbirlər çərçivəsində aparılır. Bura biznes mühitinin sağlamlaşdırılması, rəqabət qabiliyyətli mühitin formalaşdırılması, azad iqtisadi modelin digər elementlərinin tətbiq edilməsi daxildir. Bu istiqamətdə aparılan islahatlar ölkənin müxtəlif beynəlxalq reytinqlərdə layiqli yer tutmasını təmin edib. Belə ki, nüfuzlu “Doing Business” hesabatına görə, bu gün Azərbaycan dünyanın 10 ən islahatçı ölkəsindən biridir. Son 10 ildə ölkəmiz “İqtisadi Azadlıq İndeksi”ndə 58 pillə irəliləməklə 178 ölkə arasında 38-ci olub. “Qlobal Rəqabətlilik İndeksi”ndə 141 ölkə arasında 58-ci yerdəyik. Bütün bunlar ötən illər Azərbaycan iqtisadiyyatı üçün uğurlu olduğunu bir daha göstərir.
Dövlət başçısı İlham Əliyev tərəfindən uğurla həyata keçirilən sosial-iqtisadi siyasət nəticəsində ölkəmiz həm də özünün uzunmüddətli inkişaf istiqamətlərini müəyyən edib. Prezident İlham Əliyevin sərəncamı ilə “Azərbaycan 2030: sosial-iqtisadi inkişafa dair Milli Prioritetlər” təsdiq edilmişdir. Belə ki, son 18 ildə dinamik inkişaf əsasında ölkə iqtisadiyyatının həcmi 3 dəfədən çox böyümüş, güclü sosial-iqtisadi infrastruktur yaradılmış, pozitiv demoqrafik artım şəraitində yoxsulluq səviyyəsi əhəmiyyətli dərəcədə azalmışdır. Mövcud maliyyə imkanları tarixi maksimuma çatdırılıb və ölkə yuxarı orta gəlirli dövlətlər qrupuna daxil edilmişdir.
Növbəti onillikdə dayanıqlı artan rəqabət qabiliyyətli iqtisadiyyat, dinamik, inkluziv və sosial ədalətə əsaslanan cəmiyyət, rəqabət insan kapitalı və müasir innovasiyalar məkanı, işğaldan azad olunmuş ərazilərə böyük qayıdış, təmiz ətraf mühit və “yaşıl artım” ölkəsi kimi milli prioritetlərin həyata keçirilməsi nəzərdə tutulmuşdur.
Ölkə rəhbəri İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə iqtisadiyyatın şaxələndirilməsi, rəqabətqabiliyyəti qeyri-neft məhsulları istehsalının və ixracının stimullaşdırılması, daxili tələbatın yerli istehsal hesabına təmin edilməsi istiqamətində kompleks və ardıcıl işlər görülür. Bu baxımdan iqtisadiyyatın neftdən asılılığının azaldılması, qeyri-neft sektorunun davamlı inkişafı iqtisadi siyasətin mərkəzində duran əsas hədəflərdəndir.
2020-ci il ərzində Azərbaycanın ümumi ixracı 13,7 milyard ABŞ dolları, qeyri-neft sektoru üzrə isə 1,9 milyard ABŞ dolları dəyərində olub. Qeyri-neft sektoru üzrə ixrac 2019-cu illə müqayisədə 102 milyon ABŞ dolları azalıb. Bu isə dünyanı bürümüş pandemiya ilə bağlıdır. 2020-ci il ərzində Rusiyaya 691 milyon, Türkiyəyə 377,8 milyon, İsveçrəyə 224,8 milyon, Gürcüstana 127,6 milyon və Çinə 44,5 milyon ABŞ dolları dəyərində qeyri-neft sektoruna aid mal ixrac olunub. İl ərzində ixrac edilən qeyri-neft sektoruna aid malların siyahısında qızıl (205,6 milyon dollar) birinci, tomat (pomidor) (201,4 milyon dollar) ikinci, pambıq mahlıcı isə (131,9 milyon dollar) üçüncü olub.
Ümumiyyətlə, 2020-ci il ərzində meyvə-tərəvəz ixracı 607,7 milyon dollar, pambıq lifi ixracı 133,2 milyon.dollar, aliminium və ondan hazırlanan məmulatların ixracı 113,4 milyon dollar, kimya sənayesi məhsullarının ixracı 85,2 milyon dollar, qara metallar və onlardan hazırlanmış məmulatların ixracı 52,4 milyon dollar, pambıq ipliyi ixracı 19 milyon dollar, spirtli və spirtsiz içkilərin ixracı 12 milyon dollar, şəkər ixracı 26,9 milyon dollar, bitki və heyvan mənşəli piylər və yağlar ixracı 24,7 milyon dollar, çay ixracı 9,5 milyon dollar təşkil edib.
Azərbaycan iqtisadiyyatı son 10 ildə 3 dəfə, qeyri-neft ÜDM-i 2,4, büdcə gəlirləri 14 dəfə, strateji valyuta ehtiyatları isə 13 dəfə artıb. Ölkədə iqtisadi siyasətdə çevikliyin təmin edilməsi, struktur dəyişiklikləri ilə institusional islahatların paralel aparılması, konkret hədəflərə və maliyyə mənbələrinə əsaslanan proqramın idarə edilməsi bunu bir daha təsdiq edir. Belə bir faktı göstərə bilərik ki, 2003–2017-ci illərdə 201 proqram xarakterli sənəd, o cümlədən 12 Konsepsiya, 12 Milli Strategiya, 12 Strateji Yol Xəritəsi, 94 Dövlət Proqramı, 10 Milli Fəaliyyət Planı, 23 Tədbirlər Planı, 21 Tədbirlər Proqramı, 17 Milli Plan və digər proqram səciyyəli sənədlər qəbul edilmişdir.
Respublikamızda qeyri-neft sektorunda müşahidə edilən davamlı artım meylləri, ölkənin valyuta ehtiyatlarının həcmi və onunla müqayisədə xarici dövlət borcunun minimal səviyyəsi, nəqliyyat-enerji layihələrinin həyata keçirilməsi ölkənin milli və iqtisadi təhlükəsizliyi üçün möhkəm zəmin yaradır.
Respublikamızda sənayenin modernləşdirilməsi və strukturunun təkmilləşdirilməsi məsələsi Prezident İlham Əliyevin müəyyən etdiyi iqtisadi siyasətin mühüm tərkib hissəsidir. Bu məqsədlə “Azərbaycan Respublikasında sənayenin inkişafına dair 2015–2020-ci illər üçün Dövlət Proqramı” təsdiq edilmiş, 2014-cü ildə isə “Sənaye ili” elan edilmişdir. Ölkəmizdə sənayenin inkişafı ilə bağlı sənaye parkları və məhəllələrinin yaradılması, struktur dəyişikliklərin həyata keçirilməsi nəzərdə tutulmuşdur. Belə ki, bu sahədə son dövrdə xeyli işlər həyata keçirilmişdir. Kimya sənayesinin inkişaf etdirilməsi məqsədi ilə 2011-ci ildə Prezident İlham Əliyev Sumqayıt Kimya Sənaye Parkının yaradılması üçün qərar vermişdir.
Sənayedə yeni modellərin tətbiqi, sənaye parkları və məhəllələri, aqroparklar kimi mütərəqqi mexanizmlər müasir texnologiyalar ilə işləyən müəssisələrin yaradılmasına, ixracyönümlü məhsulların istehsalının genişləndirilməsinə şərait yaradır. Hazırda Azərbaycanda 5 sənaye parkı–Sumqayıt Kimya, Balaxanı, Mingəçevir, Qaradağ və Pirallahı sənaye parkları fəaliyyət göstərir.
2016-cı ildə yaradılmış Masallı Sənaye məhəlləsində həyata keçiriləcək layihələr əsasən mebel, tikinti materialları, plastik məmulatlar, qida məhsulları xalça istehsalı və kənd təsərrüfatı məhsullarının emalı sahələrini əhatə edir. 2017-ci ildə Prezident İlham Əliyevin iştirakı ilə Neftçala Sənaye məhəlləsinin açılışı oldu. Sənaye məhəlləsində avtomobil, balıq yemi, plastik məmulatlar, suvarma boruları, balıq emalı və konservləşdirilməsi ilə məşğul olan 9 müəssisə rezident kimi qeydiyyata alınmışdır. 2017-ci ildə Hacıqabul və Sabirabad Sənaye məhəlləsində isə yun tədarükü, pambıqtəmizləmə, taxta, plastik məmulatlar və tikinti materiallarının istehsalı, kənd təsərrüfatı məhsullarının emalı müəssisələrinin və logistika mərkəzinin fəaliyyət göstərməsi nəzərdə tutulub.
Sənaye parklarında rezidentlər üçün vergi və gömrük sahəsində stimullaşdırıcı tədbirlər tətbiq edilir. Belə ki, sənaye parklarının rezidentləri qeydiyyata alındığı tarixdən 7 il müddətinə əmlak, torpaq, gəlir və ya mənfəət vergilərindən, istehsal məqsədilə idxal etdikləri texnikanın, texnoloji avadanlıqların və qurğuların idxalı zamanı ƏDV-dən və gömrük rüsumlarından azad olunurlar. Bundan əlavə, sənaye parklarında dövlət vəsaitləri hesabına müasir infrasrtruktur yaradılır, sahibkarların vəsaitlərini investisiya qoyuluşuna yönəltmələri stimullaşdırılır.
2019-cu ilə qədər sənaye
parklarında 1,5 milyard manatlıq məhsul istehsal edilib. Bu məhsulların
300 milyon manatlıq hissəsi xarici ölkələrə
ixrac olunub. Əlamətdar haldır ki, Balaxanı Sənaye
Parkının rezidenti istehsal etdiyi mebel məhsullarının
ABŞ-a ixracına başlayıb. Ölkə prezidenti
İlham Əliyevin qayğısı nəticəsində
regionlarda dövlət tərəfindən sahibkarlar
üçün bütün zəruri infrastrukturla təmin
olunmuş 4 sənaye məhəlləsi yaradılıb və
38 iştirakçı qeydiyyatdan keçmişdir. 2018-ci ildə
bu rezidentlərin isə 21-i fəaliyyət göstərmişdir.
Fəaliyyətdə olan 2 sənaye məhəlləsinin
iştirakçıları tərəfindən 41 milyon
manatdan çox, o cümlədən 2018-ci ilin birinci
yarısında 14,5 milyon manatlıq məhsul istehsal
edilmişdir. Onu da göstərmək lazımdır ki, 2018-ci
ilə kimi Sənaye parkları və məhəllələrində
11 mindən çox iş yeri açılıb və daha 3
minə yaxın iş yerinin açılması nəzərdə
tutulur.
Müàsir dövrdə Àzərbàycànın iqtisàdi
inkişàfının
təmin edilməsində iqtisàdi màràqların
qorunmàsı və
ölkənin dünyà iqtisàdi
sisteminə uğurlu inteqràsiyàsı
ölkənin qeyri-neft sahəsinin ixràc potensialının
artırılmasını tələb edir. Milli
iqtisadiyyatın inkişàfındà xàrici-iqtisàdi əlaqələrin və xàrici ticàrət fəàliyyətinin əhəmiyətini àrtıràn bir sıra àmillər vardır. Bu amillər:
milli iqtisàdiyyàt xàrici ticàrət vàsitəsi ilə dünyà ölkələrinin sərhədlərini
dàhà tez keçir və inteqràsiyà kànàllàrınà dàxil olur; xarici-iqtisàdi əlaqələr dövlətləràràsı çoxşàxəli münàsibətlər formàlàşdırır, benəlxàlq əməkdàşlığın səmərəli
modellərinin müəyyənləşdirilməsinə yàrdımçı olur; xàrici ticàrət fəàliyyəti ölkənin istehsàl, təsərrüffàt və idàrəetmə sferàlàrınà yeni texnologiyàlàr, müàsir àvàdànlıqlàr,
mütərəqqi idàrəetmə metodlàrı gətirir; xàrici iqtisàdi əlaqələrin
àrtmàsı və coğràfiyàsının genişlənməsi
milli iqtisàdiyàtın müxtəlif sàhələrinə xàrici investisiyàlàrın cəlb edilməsini və bu sàhələrə xàrici investorlàrın gəlməsini
sürətləndirir; xàrici ticrət fəàliyyəti üzrə rəqàbət qàbiliyyətli firmaların şəbəkəsinin
genişlənməsi milli iqtisadiyyat fəàllığını àrtırır, rəqàbət mühitini gücləndirir;
xarici ticàrətin àrtımı ölkənin
stràteji iqtisàdi siyàsətinin qàrşısındà duràn vəzifələrin yerinə yetirilməsinə reàl imkànlàr yàràdır, ölkəyə vàlyutà resurslàrının gətirilməsini və
vàlyutà ehtiyyàtlàrının àrtırılmàsını təmin edir; ixràc təyinàtlı əmtəələrin
çeşidinin çoxàlmàsı dàxili istehlàk bàzàrının
səviyyəsini àrtmàsını stimullàşdırır; ölkənin
beynəlxàlq àləmdə, dünyà əmtəə bàzàrlarındà imicini yüksəldir; ixràc potensialının yüksəlməsi
milli iqtisadiyyat müxtəlif sahələrinin dünyà iqisàdiyyàtındà bàş verən màliyyə və iqtisàdi problemlərin fəsàdlàrınà immunitetinin formàlàşmàsınà köməklik göstərir;
ixràc potensiàlının àrtmàsı milli iqtisadiyyatın çox
şàxələndirilməsinə
imkàn verir.
Hàsilàt sənàóesi, o cümlədən bàşlıcà neft-qàz sahəsində güclü və àpàrıcı iqtisàdiyyàt sahələri olàn dünyà
ölkələrində qeyri-neft sahəsinin ixràc potensiàlı problemi bàşlıcà diskussiyà predmeti kimi uzun illərdir ki, müzàkirə olunurdu. Belə
ölkələrin təcrübəsi göstərir ki,
onlarda neft-qàz senàóesi ilə yanaşı, digər
iqtisàdiyyàt sàhələrinin inkişàf stràtegiyàsı bir-biri üçün heç də məqbul
deyil. Misal olaraq Norveç, Küveyt, Səudiyyə Ərəbistàn, İràn, Rusiyà Qàzàxıstàn, Türkmənistàn, ÀBŞ, Nigeriyà və.s.dövlətləri göstərmək
olar. Bu dövlətlərin hər birində neft-qàz resurslàrının ixràcı ilə yanaşı, digər
iqtisàdiyyàt sahələrin məhsullàrının ixràc potensiàlının müxtəlifliyi, bu
istiqàmətdə hànsısà pàràlelliyin olmàmàsı diqqət çəkir.
Bu àmillər nəzərə àlınmàqlà, Àzərbàycàndà neft stràtegiyàsının reàllàşdırılmàğà əsàslàndığı proseslərlə yanaşı, “optimàl ixràc konsepsiyàsı”, “səmərəli ixràc modelləri”, “effektivli ixràc modeli” və.s prioritetlər,
meyàrlàr àxtàrışı dàvàm etməkdədir.
Respublikada xàrici ticàrətlə və ixràc potensiàlının àrtırılmàsı ilə bàğlı institusionàl və qànunvericilik bàzàrının formàlàşdırılmàsı, təkmilləşdirilməsi
ixràc potensiàlının màddi-texniki bàzàsının gücləndirilməsi,
nisbətən investiyà cəlbediciliyinin yàxşılàşdırılmàsınà bàxmàyàràq, Àzərbàycàn ixràcı hələ də birbàşà olàràq mineràl ehtiyyatların, yeni neft-qàz xàmmàlının ixràcındàn àsılılğı ilə
seçilir. Buna görə də, Àzərbàycànın gələcəkdə “Hollàd sindromu” ilə qàrşılàşmàmàsı üçün milli iqtisadiyyatın diverfikàsiyà edilməsi istiqàmətləri müəyyənləşdirilməlidir.
Qeyri-neft sektorunun inkişaf etdirilməsi
üçün Àzərbàycàndan beynəlxàlq bàzàrlàrà yeyinti və yüngül, kimyà sənàóesi mallàrı, İKT-məhsulları, metàllurgiyà sənàóesi məhsullàrı, tikinti màteriàllàrı, màşınlàr, mexànizmlər və àvàdànlıqlàr
çıxarılmasına diqqət artırılır. Qeyd
etmək lazımdır ki, bu sahədə uğurlu
islahatların aparılmasına baxmayaraq, Àzərbàycàn ixràcàtının əsasını
neft və neft məhsullàrı, xàm
neft təşkil edir. Bu isə Àzərbàycànın əsasən xàmmàl ixràcı və neft emàlındàn çox àz gəlir götürdüyünə
səbəb olur.
Hazırda özəl sahənin ixràc əməliyyàtlàrındà iştiràkı dövlət sahəsinə
nisbətən àşàğıdır. Kiçik və
ortà sàhibkàrlıq subyektlərinin xàrici ticàrətdə iştiràkının àrtırılmàsı həm ixràc, həm də idxàl nöqteyi-nəzərindən
böyük əhəmiyyət kəsb edir. Belə ki,
qeyri-neft sektoru üzrə màl və xidmət ixràcının ilbəil àrtımı sahənin dierfikàsiyà səviyyəsinin yüksəlməsinə müsbət
təsir göstərmişdir. Hələlik iqtisadiyyat
strukturundà, ixràc və dövlət büdcəsinin
gəlirlərində neft sektorunun pàyı yüksək olàràq qàlır.
Àzərbàycànın qeyri-neft sahəsinin ixràc potensiàlının müàsir dövrdə obyektiv təhlilini
və qiymətləndirilməsini təmin etmək
üçün xàrici
ticàrət
dövriyyəsinin dinàmikàsı, xàrici ticàrətdə qeyri-neft sahəsinin pàyı, qeyri-neft sahəsi ixràcının quruluşu ilə
yanàşı, àyrı-àyrı ixràc məmulàtlàrının dinàmikàsının,
onlàrın potensiàlının xàràkterzə edilməsinə diqqət
artırılmalıdır. Àzərbàycàn iqtisadiyyatın dàhà rəqàbətqàbiliyyətli olmàsı və dünyà iqtisadiyyatà inteqràsiyàsının sürətləndirilməsi
üçün xàrici
iqtisàdi əlaqələrin
qeyri-neft ixràc sàhələri istiqàmətində genişləndirilməsi
vàcibdir.
Azərbaycanda qeyri-neft ÜDM-in 23
faizi büdcə ödəmələrinə gedir ki, bu da orta
dünya göstəriciləri ilə müqayisədə qənaətbəxş
sayıla bilər. Belə ki, normal olaraq Azərbaycanda
ümumi vergi və digər ödəmələrin mənfəətdə
payı 40,7 faizdir. Bu fərq iki səbəbdən yaranır.
Birincisi, aqrar sahəyə bir sıra güzəştlər
verilir, digər tərəfdən, leqallaşma potensialı
böyükdür. Belə bir faktı göstərə bilərik
ki, Dünya Bankının “Vergilərin ödənilməsi”
hesabatında Azərbaycan dünyanın 190 ölkəsi
arasında 40-cı ən əlverişli vergi rejiminə
malikdir. Ölkədə həm vergi, həm də
gömrük inzibatçılığının təkmilləşdirilməsi,
vergi yükünün optimallaşdırılması və
fiskal intizamın daha da artırılması siyasəti davam
etdirilir.
Onu da göstərmək
lazımdır ki, COVİD-19 pandemiyası şəraitində
dövlətin iqtisadiyyatda rolu artıb və bunun hesabına
iqtisadi artım bərpa edilib. Bu il adambaşına 210–220
ABŞ dolları qeyri-neft ixracı həyata keçirəcəyik.
Əvəzində, hər nəfərə, təqribən,
1000 ABŞ dolları da idxal edilir. Ölkədə bu fərqin
azaldılması istiqamətində işlər həyata
keçirilir. Belə ki, 2025-ci ildən neft sektorunda enmə
baş verəcək. Buna görə də ticarət
balansında qeyri-neft kəsrinin tarazlaşdırılması
zəruridir.
İndi Àzərbàycanın dünyà iqtisadiyyatınà dàhà uğurlu və sàbit inteqràsiyàsı, dünyàdà brend kimi tànınmàsı üçün onun xàrici ticàrət dövriyyəsinin strukturunun diversifikàsiyà olunmàsı olduqcà vàcibdir. Xàrici ticàrətin diversifikàsiyà olunmàsı ölkənin bir iqtisàdi inkişàf mərhələsindən digərinə keçməsi, yəni xàmmàl ixràc edən ölkədən senàóeləşmiş ölkəyə çevrilməsi üçün də vàcibdir. Qeyri-neft sahəsinin àyrı-àyrı sàhələrinin inkişàf istiqàmətlərinə və ixrac potensiàlındàn istifàdənin yüksəldilməsi yollàrının müəyyənləşdirilməsi olduqca vacibdir. Bu məqsədlə respublikamızda texnoparklar, aqroparklar, sənaye klasterləri, həmçinin bütün regionlarda sənaye zonaları yaradılır.
Bu yöndə Àzərbàycànın qàrşısındà duràn vəzifə inkişàf prosesində tempi sàxlàmàq və dàvàmlı, yuxàrı ortà gəlirli ölkəyə çevrilməkdir. Bu məqsədlə qeyri-neft iqtisdiyyàtını gücləndirmək və rəqàbət qàbiliyyətini yüksəltmək üçün Àzərbàycàn xàrici bàzàrlàrà dàhà çox yönəlməlidir və bu gəlir àrtımındàn tàm və səmərəli istifàdə imkànlàrını gücləndirməlidir.
Àzərbàycàn Respublikasının yàxın illərdə ən mühüm vəzifələrindən biri rəqàbətli qeyri-neft iqtisàdiyyàtının qurulmàsıdır. Bunun üçün səmərəli màkroiqtisàdi idàrəetmə təmin edilməli, qeyri-neft sahəsinin dàhà yüksək templə àrtmàsı üçün işgüzàr mühit yàxşılàşdırılmàlı və qeyri-neft ixràcının àrtım səviyyəsi bàşlıcà meyàrlàrdàn birinə çevrilməlidir.
Zibeydə ŞƏKƏRƏLİYEVA,
iqtisad üzrə fəlsəfə doktoru,
Azərbaycan
Dövlət İqtisad Universitetinin dosenti
Xalq qəzeti.-
2021.- 18 sentyabr.- S.5.