Azərbaycanda qeyri-neft sektorunun ixrac potensialı və yüksək iqtisadi inkişafda onun rolunun artırılması

 

Bu gün müstəqil dövlətimiz özünün ən uğurlu dövrünü yaşayır. Çoxəsrlik tarixində Azərbaycan heç vaxt indiki qədər güclü olmamışdır. Bu gün Azərbaycanda aparılan isla­hatlar xalqımızın gələcək inkişafını təmin edir.

 

İlham ƏLIYEV

 

Azərbaycan Respublikasının Prezidenti

 

 

Müstəqil Azərbaycan dövlətində ictimai-siyasi sabitliyin qorun­masının, mövcud iqtisadi inkişafın, hərtərəfli tərəqqinin təməlində ümummilli lider Heydər Əliyevin inkişaf strategiyası, ulu öndərin müəyyənləşdirdiyi daxili və xarici siyasət xətti dayanır. Dünya şöhrətli siyasət və dövlət xadiminin əsaslarını yaratdığı bu kursun uğurla da­vam etdirilməsi sayəsində Azərbaycan bugünkü yüksəlişə və inkişafa nail olub.

 

Gənc dövlətin əsaslarının möhkəmliyi və həyata keçirilən strategiyanın səmərəliliyi məhz Prezident İlham Əliyevin liderlik keyfiyyətləri, zəkası, siyasi iradəsi və uzaqgörənliyi sayəsində mümkün olub. Prezident İlham Əliyevin ölkəyə rəhbərlik etdiyi son 18 illik müddət Azərbaycan tarixinə hərtərəfli və sürətli inkişaf dövrü kimi daxil olub. Prezidentimizin qeyd etdiyi kimi, bu gün Azərbaycan sürətli və hərtərəfli inkişaf yolundadır: “Bu gün müstəqil dövlətimiz özünün ən uğurlu dövrünü yaşayır. Çoxəsrlik tarixində Azərbaycan heç vaxt indiki qədər güclü olmamışdır. Bu gün Azərbaycanda aparılan islahatlar xalqımı­zın gələcək inkişafını təmin edir”.

 

Belə ki, aparılan islahatlar Azərbaycanın perspektiv inkişafı üçün fundamental əsaslar formalaşdırıb. Ölkəmizdə Prezident İlham Əliyevin siyasi iradəsi əsasında həyata keçirilən islahatların önəmini xüsusi qeyd etmək lazımdır. Bu islahatların əhatə dairəsinə ölkədə biznes mühitinin optimallaş­dırılması, bank-maliyyə sektorunun sağlamlaşdırılması, gömrük idxal-ixrac əməliyyatlarının sadələşdirilməsi, bütün sahələrdə şəffaflığın təmin edilməsi kimi mühüm istiqamətlər daxildir.

 

Postneft dövrünün iqtisadiyyatına keçidlə bağlı reallaşdırılan islahatlar çərçivəsində ölkədə investisiya mühi­tinin cəlbediciliyinin artırılması diqqət mərkəzində saxlanılır. Aydın məsələdir ki, güclü sərmayə təminatı olmadan bu və ya digər istiqamətlər üzrə yeni layihələrin həyata keçirilməsindən də söhbət gedə bilməz. Son 18 ildə Azərbaycan iqtisadiy­yatına müxtəlif mənbələrdən, təxminən, 260 milyard dollar həcmində investisi­yalar yönəldilib. Prezident İlham Əliyev Azərbaycanda ölkəyə sərmayə qoyulu­şunun stimullaşdırılması məqsədilə bir neçə fərman imzalayıb. Dövlət başçısının 2016-cı il 18 yanvar tarixli “İnvestisiyala­rın təşviqi ilə bağlı əlavə tədbirlər haq­qında” müvafiq fərmanı ilə “İnvestisiya təşviqi sənədinin verilməsi Qaydası” təsdiqlənib. Müvafiq təşviq mexanizminin işə salınması isə öz növbəsində sahib­karların investisiya fəallığını artırıb.

 

Yeni nəsil iqtisadi islahatlara uyğun olaraq, ixracın səmərəli təşviqi mexanizmi də işə salınıb. Prezident İlham Əliyevin müvafiq fərmanına əsasən, 2016–2020-ci illərdə Azərbaycan Respublikasının ərazisində qeyri-neft məhsullarının ixracı ilə məşğul olan şəxslərə müəyyənləşdirilmiş qaydalar çərçivəsində ixrac təşviqinin ödənilməsi nəzərdə tutu­lub. Tətbiqinə başlanıldığı qısa müddətdə sahibkarlarda təşviq mexanizminə böyük maraq yaranıb. Bunun nəticəsidir ki, xari­ci bazarlara çıxarılan Azərbaycan mənşəli məhsulların həcmi əhəmiyyətli dərəcədə artıb. Son statistik məlumatlara görə, ölkəmizin xarici ticarət dövriyyəsində ixracın payı 61 faizə çatıb, ixrac idxalı 4,7 milyard dollar üstələyir. Eyni zamanda, “Made in Azerbaijan” brendi ilə xarici bazarlara çıxarılan məhsullarımızın ixrac coğrafiyası genişlənir.

 

Prezident İlham Əliyevin 2016-cı ilin dekabrında imzaladığı müvafiq fərmana əsasən, təsdiqlənən milli iqtisadiyyat və iqtisadiyyatın əsas sektorları üzrə strateji yol xəritələrində isə yaxın, orta və uzunmüddətli dövr üçün inkişaf hədəfləri müəyyənləşdirilib. Bütövlükdə, qabaqcıl dünya təcrübəsinin, müasir təsərrüfatçılıq metodlarının, yeni təşəbbüslərin tətbiqinə, liberal transformasiyalara uğurlu keçidin təmin olunmasına hesablanan kompleks islahatlar postneft dövründə milli iqtisa­diyyatımızın inkişafı üçün münbit zəmin rolunda çıxış edərək onun qarşısında yeni perspektivlər açıb. Belə ki, artıq res­publikamızda ÜDM-də qeyri-neft sektoru­nun xüsusi çəkisinin 80 faizədək artması böyük nailiyyətdir.

 

Son 18 ildə ölkəmiz, bütünlüklə, iqtisadiyyatın şaxələndirilməsinə istiqamətlənib. Ötən illərdə möhkəm daxili sabitliyi ilə fərqlənən Azərbaycanda ölkəyə gələn böyük həcmlərdə neft gəlirləri məqsədyönlü şəkildə milli mənafe baxımından strateji önəm daşıyan priori­tet sahələrə, o cümlədən də neftdənkənar iqtisadiyyat üzrə yeni proqramların reallaşdırılmasına yönəldilib. Belə ki, respublikamız Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə elə bir uğurlu iqtisadi inkişaf modeli seçib ki, burada neft amili heç də həlledici, dominant rol oynamır, əksinə ağırlıq mərkəzi, çəkici qüvvə tədricən qeyri-neft sektoruna keçir. Həyata keçirilən məqsədyönlü siyasət sayəsində respublikamızda buraxılan ümumi daxili məhsulda qeyri-neft sektorunun xüsusi çəkisi 80 faizədək artıb ki, bu da böyük nailiyyətdir.

 

Azərbaycanda qeyri-neft sektoru­nun mühüm bir qolu kimi, sahibkarlı­ğın inkişafı həm siyasi, həm də maddi cəhətdən dəstəklənir. 2004-cü ildən bəri respublikamızda çoxlu sayda sahibkarlıq subyektinə, təxminən, 2 milyard manat həcmində kreditlər ayrılıb. Davamlı dövlət dəstəyi sayəsində ölkədə məşğulluqda və vergi daxilolmalarında özəl bölmənin çəkisi 70 faizi ötüb.

 

Prezident İlham Əliyev rəhbərliyi ilə son 10 ildə Azərbaycanın əldə etdiyi sosial-iqtisadi uğurlar növbəti mərhələdə müxtəlif sosial-iqtisadi təlatümlərə dayanıqlı iqtisadi modelin formalaşma­sı üçün mühüm zəmin yaradıb. Belə ki, ölkəmizdə iqtisadi tərəqqinin təmin olunması istiqamətində reallaşdırılan sistemli islahatlar investisiya və biznes mühitin yaxşılaşdırılmasını təmin edən əsas amillərdən biridir. Son dövrdə Azərbaycanda investisiya iqliminin yaxşı­laşdırılması istiqamətində mühüm addım­lar atılıb və vacib qanunverici təşəbbüslər həyata keçirilib. İstər vergi-gömrük siyasətinin liberallaşdırılması, istərsə də investisiyaların qorunması istiqamətində həyata keçirilən tədbirlər ölkəyə yatırımla­rı stimullaşdırıb.

 

Bunun məntiqi nəticəsi olaraq ötən dövr ərzində milli iqtisadiyyata 250 milyard dollardan artıq vəsait cəlb edilib. Onların, təxminən, yarısı məhz xarici investisiyalardır. Digər diqqət çəkən məqam vəsaitlərin 130 milyard dolla­rından çoxunun məhz qeyri-neft sekto­runa yönəldilməsidir. Bu isə ötən il neft bazarında cərəyan edən böhran fonunda daha da əhəmiyyətli olur. Belə ki, neft qiymətlərinin qısa müddətli də olsa hətta mənfi həddə düşməsi bizim üçün qeyri-neft iqtisadiyyatına keçidin alternativinin olmamasını bir daha təsdiq edib.

 

Respublikamızın iqtisadiyyatı inves­tisiyalar üçün cəlbedici etmək kompleks tədbirlər çərçivəsində aparılır. Bura biznes mühitinin sağlamlaşdırılması, rəqabət qabiliyyətli mühitin formalaş­dırılması, azad iqtisadi modelin digər elementlərinin tətbiq edilməsi daxildir. Bu istiqamətdə aparılan islahatlar ölkənin müxtəlif beynəlxalq reytinqlərdə layiqli yer tutmasını təmin edib. Belə ki, nüfuzlu “Doing Business” hesabatına görə, bu gün Azərbaycan dünyanın 10 ən islahatçı ölkəsindən biridir. Son 10 ildə ölkəmiz “İqtisadi Azadlıq İndeksi”ndə 58 pillə irəliləməklə 178 ölkə arasında 38-ci olub. “Qlobal Rəqabətlilik İndeksi”ndə 141 ölkə arasında 58-ci yerdəyik. Bütün bunlar ötən illər Azərbaycan iqtisadiyyatı üçün uğurlu olduğunu bir daha göstərir.

 

Dövlət başçısı İlham Əliyev tərəfindən uğurla həyata keçirilən sosial-iqtisadi siyasət nəticəsində ölkəmiz həm də özü­nün uzunmüddətli inkişaf istiqamətlərini müəyyən edib. Prezident İlham Əliyevin sərəncamı ilə “Azərbaycan 2030: sosial-iqtisadi inkişafa dair Milli Prioritetlər” təsdiq edilmişdir. Belə ki, son 18 ildə dinamik inkişaf əsasında ölkə iqtisadiy­yatının həcmi 3 dəfədən çox böyümüş, güclü sosial-iqtisadi infrastruktur yaradıl­mış, pozitiv demoqrafik artım şəraitində yoxsulluq səviyyəsi əhəmiyyətli dərəcədə azalmışdır. Mövcud maliyyə imkanla­rı tarixi maksimuma çatdırılıb və ölkə yuxarı orta gəlirli dövlətlər qrupuna daxil edilmişdir.

 

Növbəti onillikdə dayanıqlı artan rəqabət qabiliyyətli iqtisadiyyat, dinamik, inkluziv və sosial ədalətə əsaslanan cəmiyyət, rəqabət insan kapitalı və müa­sir innovasiyalar məkanı, işğaldan azad olunmuş ərazilərə böyük qayıdış, təmiz ətraf mühit və “yaşıl artım” ölkəsi kimi milli prioritetlərin həyata keçirilməsi nəzərdə tutulmuşdur.

 

Ölkə rəhbəri İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə iqtisadiyyatın şaxələndirilməsi, rəqabətqabiliyyəti qeyri-neft məhsulları istehsalının və ixracının stimullaşdırılma­sı, daxili tələbatın yerli istehsal hesabına təmin edilməsi istiqamətində kompleks və ardıcıl işlər görülür. Bu baxımdan iqtisa­diyyatın neftdən asılılığının azaldılması, qeyri-neft sektorunun davamlı inkişafı iqtisadi siyasətin mərkəzində duran əsas hədəflərdəndir.

 

2020-ci il ərzində Azərbaycanın ümu­mi ixracı 13,7 milyard ABŞ dolları, qeyri-neft sektoru üzrə isə 1,9 milyard ABŞ dolları dəyərində olub. Qeyri-neft sektoru üzrə ixrac 2019-cu illə müqayisədə 102 milyon ABŞ dolları azalıb. Bu isə dünyanı bürümüş pandemiya ilə bağlıdır. 2020-ci il ərzində Rusiyaya 691 milyon, Türkiyəyə 377,8 milyon, İsveçrəyə 224,8 milyon, Gürcüstana 127,6 milyon və Çinə 44,5 milyon ABŞ dolları dəyərində qeyri-neft sektoruna aid mal ixrac olunub. İl ərzində ixrac edilən qeyri-neft sektoruna aid malların siyahısında qızıl (205,6 milyon dollar) birinci, tomat (pomidor) (201,4 milyon dollar) ikinci, pambıq mahlıcı isə (131,9 milyon dollar) üçüncü olub.

 

Ümumiyyətlə, 2020-ci il ərzində meyvə-tərəvəz ixracı 607,7 milyon dollar, pambıq lifi ixracı 133,2 milyon.dollar, aliminium və ondan hazırlanan məmulatların ixracı 113,4 milyon dollar, kimya sənayesi məhsullarının ixracı 85,2 milyon dollar, qara metallar və onlardan hazırlanmış məmulatların ixracı 52,4 mil­yon dollar, pambıq ipliyi ixracı 19 milyon dollar, spirtli və spirtsiz içkilərin ixracı 12 milyon dollar, şəkər ixracı 26,9 milyon dollar, bitki və heyvan mənşəli piylər və yağlar ixracı 24,7 milyon dollar, çay ixracı 9,5 milyon dollar təşkil edib.

 

Azərbaycan iqtisadiyyatı son 10 ildə 3 dəfə, qeyri-neft ÜDM-i 2,4, büdcə gəlirləri 14 dəfə, strateji valyuta ehtiyatları isə 13 dəfə artıb. Ölkədə iqtisadi siyasətdə çevikliyin təmin edilməsi, struktur dəyişiklikləri ilə institusional islahatların paralel aparılması, konkret hədəflərə və maliyyə mənbələrinə əsaslanan proqra­mın idarə edilməsi bunu bir daha təsdiq edir. Belə bir faktı göstərə bilərik ki, 2003–2017-ci illərdə 201 proqram xarak­terli sənəd, o cümlədən 12 Konsepsiya, 12 Milli Strategiya, 12 Strateji Yol Xəritəsi, 94 Dövlət Proqramı, 10 Milli Fəaliyyət Planı, 23 Tədbirlər Planı, 21 Tədbirlər Proqramı, 17 Milli Plan və digər proqram səciyyəli sənədlər qəbul edilmişdir.

 

Respublikamızda qeyri-neft sekto­runda müşahidə edilən davamlı artım meylləri, ölkənin valyuta ehtiyatlarının həcmi və onunla müqayisədə xarici dövlət borcunun minimal səviyyəsi, nəqliyyat-enerji layihələrinin həyata keçirilməsi ölkənin milli və iqtisadi təhlükəsizliyi üçün möhkəm zəmin yaradır.

 

Respublikamızda sənayenin modernləşdirilməsi və strukturunun təkmilləşdirilməsi məsələsi Prezident İlham Əliyevin müəyyən etdiyi iqtisadi siyasətin mühüm tərkib hissəsidir. Bu məqsədlə “Azərbaycan Respublikasında sənayenin inkişafına dair 2015–2020-ci illər üçün Dövlət Proqramı” təsdiq edilmiş, 2014-cü ildə isə “Sənaye ili” elan edil­mişdir. Ölkəmizdə sənayenin inkişafı ilə bağlı sənaye parkları və məhəllələrinin yaradılması, struktur dəyişikliklərin həyata keçirilməsi nəzərdə tutulmuşdur. Belə ki, bu sahədə son dövrdə xeyli işlər həyata keçirilmişdir. Kimya sənayesinin inkişaf etdirilməsi məqsədi ilə 2011-ci ildə Prezident İlham Əliyev Sumqayıt Kimya Sənaye Parkının yaradılması üçün qərar vermişdir.

 

Sənayedə yeni modellərin tətbiqi, sənaye parkları və məhəllələri, aqropark­lar kimi mütərəqqi mexanizmlər müasir texnologiyalar ilə işləyən müəssisələrin yaradılmasına, ixracyönümlü məhsulların istehsalının genişləndirilməsinə şərait yaradır. Hazırda Azərbaycanda 5 sənaye parkı–Sumqayıt Kimya, Balaxanı, Mingəçevir, Qaradağ və Pirallahı sənaye parkları fəaliyyət göstərir.

 

2016-cı ildə yaradılmış Masallı Sənaye məhəlləsində həyata keçiriləcək layihələr əsasən mebel, tikinti material­ları, plastik məmulatlar, qida məhsulları xalça istehsalı və kənd təsərrüfatı məhsullarının emalı sahələrini əhatə edir. 2017-ci ildə Prezident İlham Əliyevin iştirakı ilə Neftçala Sənaye məhəlləsinin açılışı oldu. Sənaye məhəlləsində av­tomobil, balıq yemi, plastik məmulatlar, suvarma boruları, balıq emalı və konservləşdirilməsi ilə məşğul olan 9 müəssisə rezident kimi qeydiyyata alınmışdır. 2017-ci ildə Hacıqabul və Sabirabad Sənaye məhəlləsində isə yun tədarükü, pambıqtəmizləmə, taxta, plastik məmulatlar və tikinti materiallarının isteh­salı, kənd təsərrüfatı məhsullarının emalı müəssisələrinin və logistika mərkəzinin fəaliyyət göstərməsi nəzərdə tutulub.

 

Sənaye parklarında rezidentlər üçün vergi və gömrük sahəsində stimullaşdı­rıcı tədbirlər tətbiq edilir. Belə ki, sənaye parklarının rezidentləri qeydiyyata alındı­ğı tarixdən 7 il müddətinə əmlak, torpaq, gəlir və ya mənfəət vergilərindən, istehsal məqsədilə idxal etdikləri texnikanın, tex­noloji avadanlıqların və qurğuların idxalı zamanı ƏDV-dən və gömrük rüsumla­rından azad olunurlar. Bundan əlavə, sənaye parklarında dövlət vəsaitləri hesabına müasir infrasrtruktur yaradılır, sahibkarların vəsaitlərini investisiya qoyu­luşuna yönəltmələri stimullaşdırılır.

 

2019-cu ilə qədər sənaye parkların­da 1,5 milyard manatlıq məhsul istehsal edilib. Bu məhsulların 300 milyon manat­lıq hissəsi xarici ölkələrə ixrac olunub. Əlamətdar haldır ki, Balaxanı Sənaye Parkının rezidenti istehsal etdiyi mebel məhsullarının ABŞ-a ixracına başlayıb. Ölkə prezidenti İlham Əliyevin qayğısı nəticəsində regionlarda dövlət tərəfindən sahibkarlar üçün bütün zəruri infrastruk­turla təmin olunmuş 4 sənaye məhəlləsi yaradılıb və 38 iştirakçı qeydiyyatdan keçmişdir. 2018-ci ildə bu rezidentlərin isə 21-i fəaliyyət göstərmişdir. Fəaliyyətdə olan 2 sənaye məhəlləsinin iştirakçıları tərəfindən 41 milyon manatdan çox, o cümlədən 2018-ci ilin birinci yarısında 14,5 milyon manatlıq məhsul istehsal edilmişdir. Onu da göstərmək lazımdır ki, 2018-ci ilə kimi Sənaye parkları və məhəllələrində 11 mindən çox iş yeri açılıb və daha 3 minə yaxın iş yerinin açılması nəzərdə tutulur.

 

àsir dövrdə Àzərbàycànın iqtisàdi inkişàfının təmin edilməsində iqtisàdi màràqların qorunmàsı və ölkənin dünyà iqtisàdi sisteminə uğurlu inteqràsiyàsı ölkənin qeyri-neft sahəsinin ixràc po­tensialının artırılmasını tələb edir. Milli iqtisadiyyatın inkişàfındà xàrici-iqtisàdi əlaqələrin və xàrici ticàrət fəàliyyətinin əhəmiyətini àrtıràn bir sıra àmillər var­dır. Bu amillər: milli iqtisàdiyyàt xàrici ticàrət vàsitəsi ilə dünyà ölkələrinin sərhədlərini dàhà tez keçir və inteqràsiyà kànàllàrınà dàxil olur; xarici-iqtisàdi əlaqələr dövlətləràràsı çoxşàxəli münàsibətlər formàlàşdırır, benəlxàlq əməkdàşlığın səmərəli modellərinin müəyyənləşdirilməsinə yàrdımçı olur; xàrici ticàrət fəàliyyəti ölkənin istehsàl, təsərrüffàt və idàrəetmə sferàlàrınà yeni texnologiyàlàr, müàsir àvàdànlıqlàr, mütərəqqi idàrəetmə metodlàrı gətirir; xàrici iqtisàdi əlaqələrin àrtmàsı və coğràfiyàsının genişlənməsi milli iqtisàdiyàtın müxtəlif sàhələrinə xàrici investisiyàlàrın cəlb edilməsini və bu sàhələrə xàrici investorlàrın gəlməsini sürətləndirir; xàrici ticrət fəàliyyəti üzrə rəqàbət qàbiliyyətli firmaların şəbəkəsinin genişlənməsi milli iqtisadiyyat fəàllığını àrtırır, rəqàbət mühitini gücləndirir; xarici ticàrətin àrtımı ölkənin stràteji iqtisàdi siyàsətinin qàrşısındà duràn vəzifələrin yerinə yetirilməsinə reàl imkànlàr yàràdır, ölkəyə vàlyutà resurslàrının gətirilməsini və vàlyutà ehtiyyàtlàrının àrtırılmàsını təmin edir; ixràc təyinàtlı əmtəələrin çeşi­dinin çoxàlmàsı dàxili istehlàk bàzàrının səviyyəsini àrtmàsını stimullàşdırır; ölkənin beynəlxàlq àləmdə, dünyà əmtəə bàzàrlarındà imicini yüksəldir; ixràc potensialının yüksəlməsi milli iqtisadiyyat müxtəlif sahələrinin dünyà iqisàdiyyàtındà bàş verən màliyyə və iqtisàdi problemlərin fəsàdlàrınà immuni­tetinin formàlàşmàsınà köməklik göstərir; ixràc potensiàlının àrtmàsı milli iqtisadiy­yatın çox şàxələndirilməsinə imkàn verir.

 

Hàsilàt sənàóesi, o cümlədən bàşlıcà neft-qàz sahəsində güclü və àpàrıcı iqtisàdiyyàt sahələri olàn dünyà ölkələrində qeyri-neft sahəsinin ixràc potensiàlı problemi bàşlıcà diskussiyà predmeti kimi uzun illərdir ki, müzàkirə olunurdu. Belə ölkələrin təcrübəsi göstərir ki, onlarda neft-qàz senàóesi ilə yanaşı, digər iqtisàdiyyàt sàhələrinin inkişàf stràtegiyàsı bir-biri üçün heç də məqbul deyil. Misal olaraq Nor­veç, Küveyt, Səudiyyə Ərəbistàn, İràn, Rusiyà Qàzàxıstàn, Türkmənistàn, ÀBŞ, Nigeriyà və.s.dövlətləri göstərmək olar. Bu dövlətlərin hər birində neft-qàz resurslàrının ixràcı ilə yanaşı, digər iqtisàdiyyàt sahələrin məhsullàrının ixràc potensiàlının müxtəlifliyi, bu istiqàmətdə hànsısà pàràlelliyin olmàmàsı diqqət çəkir.

 

Bu àmillər nəzərə àlınmàqlà, Àzərbàycàndà neft stràtegiyàsının reàllàşdırılmàğà əsàslàndığı proseslərlə yanaşı, “optimàl ixràc konsepsiyàsı”, “səmərəli ixràc modelləri”, “effek­tivli ixràc modeli” və.s prioritetlər, meyàrlàr àxtàrışı dàvàm etməkdədir. Respublikada xàrici ticàrətlə və ixràc potensiàlının àrtırılmàsı ilə bàğlı institusionàl və qànunvericilik bàzàrının formàlàşdırılmàsı, təkmilləşdirilməsi ixràc potensiàlının màddi-texniki bàzàsının gücləndirilməsi, nisbətən investiyà cəlbediciliyinin yàxşılàşdırılmàsınà bàxmàyàràq, Àzərbàycàn ixràcı hələ də birbàşà olàràq mineràl ehtiyyatların, yeni neft-qàz xàmmàlının ixràcındàn àsılılğı ilə seçilir. Buna görə də, Àzərbàycànın gələcəkdə “Hollàd sindromu” ilə qàrşılàşmàmàsı üçün milli iqtisadiyyatın diverfikàsiyà edilməsi istiqàmətləri müəyyənləşdirilməlidir.

 

Qeyri-neft sektorunun inkişaf etdirilməsi üçün Àzərbàycàndan beynəlxàlq bàzàrlàrà yeyinti və yüngül, kimyà sənàóesi mallàrı, İKT-məhsulları, metàllurgiyà sənàóesi məhsullàrı, tikinti màteriàllàrı, màşınlàr, mexànizmlər və àvàdànlıqlàr çıxarılmasına diqqət artırılır. Qeyd etmək lazımdır ki, bu sahədə uğur­lu islahatların aparılmasına baxmayaraq, Àzərbàycàn ixràcàtının əsasını neft və neft məhsullàrı, xàm neft təşkil edir. Bu isə Àzərbàycànın əsasən xàmmàl ixràcı və neft emàlındàn çox àz gəlir götürdüyünə səbəb olur.

 

Hazırda özəl sahənin ixràc əməliyyàtlàrındà iştiràkı dövlət sahəsinə nisbətən àşàğıdır. Kiçik və ortà sàhibkàrlıq subyektlərinin xàrici ticàrətdə iştiràkının àrtırılmàsı həm ixràc, həm də idxàl nöqteyi-nəzərindən böyük əhəmiyyət kəsb edir. Belə ki, qeyri-neft sektoru üzrə màl və xidmət ixràcının ilbəil àrtımı sahənin dierfikàsiyà səviyyəsinin yüksəlməsinə müsbət təsir göstərmişdir. Hələlik iqtisadiyyat strukturundà, ixràc və dövlət büdcəsinin gəlirlərində neft sekto­runun pàyı yüksək olàràq qàlır.

 

Àzərbàycànın qeyri-neft sahəsinin ixràc potensiàlının müàsir dövrdə obyek­tiv təhlilini və qiymətləndirilməsini təmin etmək üçün xàrici ticàrət dövriyyəsinin dinàmikàsı, xàrici ticàrətdə qeyri-neft sahəsinin pàyı, qeyri-neft sahəsi ixràcının quruluşu ilə yanàşı, àyrı-àyrı ixràc məmulàtlàrının dinàmikàsının, onlàrın potensiàlının xàràkterzə edilməsinə diqqət artırılmalıdır. Àzərbàycàn iqtisa­diyyatın dàhà rəqàbətqàbiliyyətli olmàsı və dünyà iqtisadiyyatà inteqràsiyàsının sürətləndirilməsi üçün xàrici iqtisàdi əlaqələrin qeyri-neft ixràc sàhələri istiqàmətində genişləndirilməsi vàcibdir.

 

Azərbaycanda qeyri-neft ÜDM-in 23 faizi büdcə ödəmələrinə gedir ki, bu da orta dünya göstəriciləri ilə müqayisədə qənaətbəxş sayıla bilər. Belə ki, normal olaraq Azərbaycanda ümumi vergi və digər ödəmələrin mənfəətdə payı 40,7 faizdir. Bu fərq iki səbəbdən yaranır. Birincisi, aqrar sahəyə bir sıra güzəştlər verilir, digər tərəfdən, leqallaşma po­tensialı böyükdür. Belə bir faktı göstərə bilərik ki, Dünya Bankının “Vergilərin ödənilməsi” hesabatında Azərbaycan dünyanın 190 ölkəsi arasında 40-cı ən əlverişli vergi rejiminə malikdir. Ölkədə həm vergi, həm də gömrük inzibatçılığı­nın təkmilləşdirilməsi, vergi yükünün op­timallaşdırılması və fiskal intizamın daha da artırılması siyasəti davam etdirilir.

 

Onu da göstərmək lazımdır ki, COVİD-19 pandemiyası şəraitində dövlətin iqtisadiyyatda rolu artıb və bunun hesabına iqtisadi artım bərpa edilib. Bu il adambaşına 210–220 ABŞ dolları qeyri-neft ixracı həyata keçirəcəyik. Əvəzində, hər nəfərə, təqribən, 1000 ABŞ dolları da idxal edilir. Ölkədə bu fərqin azaldılması istiqamətində işlər həyata keçirilir. Belə ki, 2025-ci ildən neft sektorunda enmə baş verəcək. Buna görə də ticarət balansın­da qeyri-neft kəsrinin tarazlaşdırılması zəruridir.

 

İndi Àzərbàycanın dünyà iqtisadiyyatınà dàhà uğurlu və sàbit inteqràsiyàsı, dünyàdà brend kimi tànınmàsı üçün onun xàrici ticàrət dövriyyəsinin strukturunun diversifikàsiyà olunmàsı olduqcà vàcibdir. Xàrici ticàrətin diversifikàsiyà olunmàsı ölkənin bir iqtisàdi inkişàf mərhələsindən digərinə keçməsi, yəni xàmmàl ixràc edən ölkədən senàóeləşmiş ölkəyə çevrilməsi üçün də vàcibdir. Qeyri-neft sahəsinin àyrı-àyrı sàhələrinin inkişàf istiqàmətlərinə və ixrac potensiàlındàn istifàdənin yüksəldilməsi yollàrının müəyyənləşdirilməsi olduqca vacibdir. Bu məqsədlə respublikamız­da texnoparklar, aqroparklar, sənaye klasterləri, həmçinin bütün regionlarda sənaye zonaları yaradılır.

 

Bu yöndə Àzərbàycànın qàrşısındà duràn vəzifə inkişàf prosesində tem­pi sàxlàmàq və dàvàmlı, yuxàrı ortà gəlirli ölkəyə çevrilməkdir. Bu məqsədlə qeyri-neft iqtisdiyyàtını gücləndirmək və rəqàbət qàbiliyyətini yüksəltmək üçün Àzərbàycàn xàrici bàzàrlàrà dàhà çox yönəlməlidir və bu gəlir àrtımındàn tàm və səmərəli istifàdə imkànlàrını gücləndirməlidir.

 

Àzərbàycàn Respublikasının yàxın illərdə ən mühüm vəzifələrindən biri rəqàbətli qeyri-neft iqtisàdiyyàtının qurulmàsıdır. Bunun üçün səmərəli màkroiqtisàdi idàrəetmə təmin edilməli, qeyri-neft sahəsinin dàhà yüksək templə àrtmàsı üçün işgüzàr mühit yàxşılàşdırılmàlı və qeyri-neft ixràcının àrtım səviyyəsi bàşlıcà meyàrlàrdàn birinə çevrilməlidir.

 

Zibeydə ŞƏKƏRƏLİYEVA,

 

iqtisad üzrə fəlsəfə doktoru,

 

Azərbaycan Dövlət İqtisad Universitetinin dosenti

 

Xalq qəzeti.-  2021.- 18 sentyabr.- S.5.