Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi”nin V cildi çapdan çıxmışdır

 

Yeni kitablar

 

AMEA-nın Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunda hazırlanan 10 cildlikAzərbaycan ədəbiyyatı tarixi”ninAzərbaycan ədəbiyyatında maarifçi realizm dövrüadlı V cildi AMEA-nın vitse-prezidenti, Ədəbiyyat İnstitutunun baş direktoru, akademik İsa Həbibbəylinin ümumi redaktəsi ilə nəşr olunmuşdur. Cild baş redaktorunAzərbaycanda maarifçilik hərəkatı ədəbiyyatda maarifçi realizm dövrüadlı ön sözü 3 fəsildən ibarətdir.

Bu barədə qəzetimizə açıqlama verən Ədəbiyyat İnstitutu baş direk­torunun müşaviri, filologiya elmləri doktoru Əlizadə Əsgərli bildirdi:

Ədəbiyyatşünasların fundamental milli nəşrlər xəzinəmizə növbəti layiqli töhfəsi olan bu çoxcildliyin Redaksiya Şurası İsa Həbibbəyli (baş redaktor), İslam Qəribli (məsul redaktor), Şahbaz Şamıoğlu Musayev (məsul redaktorun müavini) Mehman Həsənlidən (məsul katib) ibarətdir. Xatırladaq ki, realizmin ədəbiyyatımızda əsaslı təşəkkülü XVIII əsrə aiddir. Erkən realizm Molla Pənah Vaqifin adı ilə bağlıdır. Akademik İsa Həbibbəyli ön sözdə yazır ki, erkən realizmin səciyyəvi xüsusiyyəti klassik romantik lirikadan fərqli olaraq xalq həyatını, ölkə coğrafiyasını ədəbiyyata gətirib. Orta əsrlərin qəzəl-qəsidə şeirini heca vəznli qoşma, gəraylı janrları əvəz edib.

Cildin əhatə etdiyi dövrün ədəbi-mədəni mənzərəsinə ön sözdə ay­dınlıq gətirən akademik göstərir ki, cəmiyyətdəki yeniləşmə, milli məişətin reallıqlarını isə XIX əsrin maarifçi realizmi həyata keçirib. Dövrün aparıcı ədəbi istiqamətini maarifçilik hərəkatı müəyyən edib, maarifçi ideyalar ədəbi-ictimai fikrə geniş təsir göstərib. Azadlıq mübarizəsinin təşəkkülündə xanlıqlar dövrü maarifçi düşüncənin qüvvətlənməsinə müəyyən şərait yara­dıb. Qərbdən gələn maarifçi ideyalar, ədəbi-mədəni proses rus həyatının bütün sahələrini hərəkətə gətirib, oradan Azərbaycana yayılıb. Qərb maarifçili­yinin əsaslarını təşkil edən feodal-mo­narx əxlaqı despot mühitinə inkarçı münasibət, maarifçi fikir düşüncənin müdafiəsi yeni dövr ədəbiyyatımızın məramını, əsas yönlərini hazırlayıb.

M.F.Axundzadənin timsalında ma­arifçilik ideyadan hərəkat səviyyəsinə çatdırılıb, məktəbdarlıq, tərcüməçilik, teatr qəzetçilik sahəsində Rusi­ya Avropada alınan təhsil, Qərb maarifçiliyinə bələdlik maarifçiliyə aid bütün sahələrdə böyük canlanma yaradıb. Maarifçi şeirdə məktəb, təhsil, elm, ağıl barəsində düşüncələr, öyüd nəsihətlər aparıcı olub (A.Bakıxanov, S.Ə.Şirvani, Məhəmməd Tağı Sidqinin pedaqoji-əxlaqi fəaliyyəti). Realist-satirik ədəbiyyatın əsası Mirzə Fətəli Axundzadə, Qasım bəy Zakir, Seyid Əzim Şirvani, Baba bəy Şakir Mirzə Baxış Nadimlə qoyulub.

Akademik İsa Həbibbəyli daha sonra qeyd edir ki, XIX əsrdə maarifçilik ədəbiyyatın təbliğinə meydan açıb, Bakıda (“Məcməüş-şüəra”), Naxçıvan­da-Ordubadda (“Əncüməni-şüəra”), Gəncədə (“Divani-hikmət”), Qarabağda (“Məclisi-üns”,”Məclisi-fəramuşan”), Şamaxıda (“Beytüs-səfa”), Lənkəranda (Fövcül-füsəha), Qubada (“Gülüstan”) mövcud ədəbi məclislərdə ədəbiyyat məsələləri müzakirə olunub. Maarifçi­lik əsrinin formalaşmasında dünyəvi məktəblər əsaslı rol oynayıb (XIX əsrin I yarısı). Rus dili, Qərb ədəbiyyatı, ana dili şəriət dərsləri dünyəvi məktəblər üçün səviyyəvi olub. XIX əsrin II yarısındamətbuat maarifçiliyi ide­yadan hərəkatçılığa doğru yönləndirib. Ölkə teatrı da maarifçilik hərəkatını inki­şaf etdirib (Naxçıvan, Gəncə, Lənkəran, Şəki Şuşadakı teatr tamaşaları).

Kitabın fəsilləri və onu hazırlayanlar barədə məlumat verən müsahibimiz söylədi:

Kitabın I fəsli “XIX əsrin I yarısında Azərbaycan ədəbiyyatıadlanır. İcmal yazı İsa Həbibbəyli, portret-oçerklər Na­dir Məmmədov İslam Qəribli (“Abbas­qulu ağa Bakıxanov”), Zaman Əsgərli (“Mirzə Şəfi Vazeh”), Nadir Məmmədov İsa Həbibbəyli (“Qasım bəy Zakir”), Nadir Məmmədov Güldəniz Qoca­yeva (“İsmayıl bəy Qutqaşınlı”), Təranə Abdullayeva (“Heyran xanım”), Səadət Vahabova (“Kazım ağa Salik”), Raqub Kərimov (“Mirzə Baxış Nadim”), İslam Qəribli (“Mirzə İsmayıl Qasir”) Şahbaz Musayevindir (“Baba bəy Şakir”).

II fəslin “XIX əsrin ikinci yarısında Azərbaycan ədəbiyyatıadlı icmalı İsa Həbibbəylinindir. Portret-oçerklər: Mirzə Fətəli Axundzadə” (N.Məmmədov, Ş.Şamıoğlu), “Xurşidbanu Natəvan” (İslam Qəribli), “Seyid Əzim Şirvani” (Za­man Əsgərli, Mətanət Vahidova), “Seyd Nigari” (Z.Əsgərli, Ş.Şamıoğlu), “Nəcəf bəy Vəzirov” (Xeyrulla Məmmədov, İslam Qəribli), “Hacıağa Fəqir Ordubadi” (İ.Həbibbəyli), “Mir Mövsüm Nəvvab” (Arzu Hacıyeva), “Fatma xanım Kəminə” (Təranə Abdullayeva), “Abdulla bəy Asi” (Nəzakət Qafqazlı), “Mirzə Ələsgər Növrəs”, (Lütviyyə Əsgərzadə), “İsa Sultan Şahtaxtinski” (İsa Həbibbəyli), “Məhəmməd Tağı Sidqi” (İsa Həbibbəyli), “Əsgər ağa Gorani”dir (İslam Qəribli).

III fəslinAzərbaycan milli teatrının yaradılmasıicmalı Aynur Mustafa­yeva, “Azərbaycan milli mətbuatının yaradılması inkişafıicmalı Şahbaz Şamıoğluna aiddir. Həsən bəy Zərdabiportret-oçerki Baba Babayev, “Əkinçi qəzetiicmalı Elmira Qasımova, “Ədəbi məclisləricmalı İslam Qəribli, “XIX əsr Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatıicmalı İslam Qəribli, “XIX əsr Azərbaycan aşıq ədəbiyyatıicmalı Aynur Xəlilova, “XIX əsr təriqət ədəbiyyatıicmalı Tahirə Məmməd, “Mirzə Məhəmmədtağı Qumriportret-oçerki İslam Qəribli, Ədəbiyyat siyahısı Pərvanə Kərimova Sol­maz Həyatovanındır. Kitabın sonunda ingiliscə rusca xülasələr verilib.

Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi”nin V cildi ədəbi fikir tariximizin konkret mərhələsinə ədəbi-metodoloji baxı­şın praktik göstəricisi olub XIX əsr Azərbaycan maarifçiliyinin elmi-nəzəri konsepsiyasıdır.

 

 

Tahir AYDINOĞLU,

 

Xalq qəzeti. - 2022.- 30 iyul.- S.7.