Heydər Əliyevin qurtuluş
missiyası
Azərbaycan xalqının ümmmilli lideri Heydər
Əliyevin nadir şəxsiyyəti, titanik fəaliyyəti və
parlaq obrazı ümumdünya tarixi prosesləri kontekstində
yanaşdıqda daha iri planda və bütün əzəməti
ilə görünür. Ulu öndərin çoxşaxəli
fəaliyyətində tarixin dövlətçilikdə
konsentrasiya olunan böyük təcrübəsi və
bütün spektrləri cəmlənib. Dünya
şöhrətli siyasət və dövlət xadimi Heydər
Əliyev beynəlxalq aləmdə siyasi gedişatı, sadəcə,
kənardan izləyib, ona mexaniki şəkildə
“uyğunlaşdırılmış” addımlar atan adi siyasətçilərdən
deyil, rəhbərlik etdiyi ölkəni qlobal siyasi
inkişafın dinamikasına qoşan, onun hərəkətverici
qüvvəsinə çevirən yaradıcı siyasətçilərdən
biridir.
Azərbaycan
Heydər Əliyev kimi dövlət dahisini yetirən torpaq, təməl
mənəviyyat, enerji mənbəyi, Heydər Əliyevi isə
bu torpağı Vətənə, mənəvi-siyasi tama
çevirən Şəxsiyyətdir.
Heydər Əliyev şəxsiyyəti ilə Azərbaycanın müstəqilliyi arasında ona görə birbaşa əlaqə var ki, Azərbaycan da, onun Qurucusu da azadlıqsevərdir, milli və ümumbəşəri dəyərlərin harmoniyasını yaratmağın güclü potensiyasına və iradəsinə malikdir. Azərbaycanın ümummilli liderini yetişdirən tarixi və çağdaş mühitin panoramını, amillər toplusunu, Qurtuluş Gününün yaddaşımızda oyandırdığı, təqribən, otuz illik bir zamanı göz önünə gətirdikcə bu həqiqətin təkzibedilməz olduğunu yəqin edirik.
Azərbaycana
rəhbərlik etmiş adamlardan heç biri, Azərbaycanda
gedən tarixi-siyasi proseslərin mahiyyətini etnik-mədəni
sistemin formalaşma qanunauyğunluqlarını və prinsiplərini
Heydər Əliyev qədər dərindən duya və bu sahədə,
bu təməl üzərində ideologiya yarada bilməyib. Ulu
öndər deyirdi: “Milli ideologiyamız tarixi
keçmişimizlə, millətimizin adət-ənənələri
ilə, xüsusiyyətləri ilə, xalqımızın,
dövlətimizin bugünü və gələcəyi ilə
bağlıdır.” Bu milli ideologiya azərbaycançılıqdır.
Heydər Əliyev 2001-ci il noyabrın 9-da Dünya Azərbaycanlılarının
I Qurultayındakı tarixi nitqində birmənalı şəkildə
bəyan etmişdi: “Müstəqil Azərbaycan dövlətinin
əsas ideyası azərbaycançılıqdır.”
Heç kim də azərbaycançılıq ideologiyasını
Heydər Əliyev qədər dərindən əsaslandıra
bilməyib. Ona görə ki, bu ideologiyanın arxasında Heydər
Əliyevin qüdrətli şəxsiyyəti, nüfuzu, təcrübəsi,
xalqın onun sözünə, əqidəsinə, mövqeyinə
inamı, etibarı dayanır. Azərbaycançılıq
ideologiyasının Lider-Simvolu elə Heydər Əliyevin
özüdür!
Heydər Əliyev şəxsiyyətinin böyüklüyü bir də ondadır ki, o öz siyasi fəaliyyətində planetin tarixində çox dərin iz qoymuş, bu tarixin inkişafında yönəldici təsirlər göstərmiş türklərin klassik dövlətçilik ənənələri ilə onların bir hissəsinin məskunlaşdığı Azərbaycandakı dövlətçilik dəyərlərini birləşdirə bilmişdir. Heydər Əliyevin siyasi portretində əsas cizgi, yəqin ki, belədir: onun xarakterindəki ümumtürkçülüklə azərbaycançılığın, örnəkçiliklə çağdaşlığın, bəşəriyyətçiliklə milliliyin, dünyəviliklə yurdçuluğun, demokratikliklə varisçiliyin, yenilikçiliklə gələnəkçiliyin vəhdəti.
Dövlətçilik ənənəsinin XX əsrə qədərki iki yüz ildə zəifləməsinin, hətta müəyyən mənada itirilməsinin nəticəsi idi ki, türk xalqlarının böyük əksəriyyəti ayrı-ayrı dövlətlərin, əsasən, Rusiya imperiyasının tərkibinə qatılmışdı. Ümumdünya türkçülük hərəkatının XIX əsrin sonu - XX əsrin əvvəllərindən doğuluşu və özünə birlik üçün ideoloji əsaslar yaratmasının səbəblərindən başlıcası da bu tənəzzül və ondan doğan qeyrət, heysiyyət oyanışı idi.
Heydər
Əliyevin şəxsiyyətində Böyük
Türklüyün formalaşmasının kökləri
olduqca dərindir: hər şeydən öncə, o, klassik Azərbaycan
dövlətçiliyinin ana yurdu Naxçıvanda
doğulmuşdu. Naxçıvanın sərt
təbiəti, ötən əsrin otuzuncu illərinin
ağır çağları, ermənilərlə hələ
o vaxtdan başlayan münasibətlərin ölüm-dirim gərginliyi
onun xarakterini möhkəməndirmiş, ən çətin
sınaqlara dözüm, ən mürəkkəb vəziyyətlərdən
çıxış yolu tapma cəsarəti
yaratmışdı. Uşaqlıq və ilk gənclik illərinə
təsadüf edən dövrdə hələ tamam
kökü kəsilməmiş, çətinliklə də
olsa, sızıb özünü bu və ya digər formada təzahür
etdirən türkçü-azərbaycançı müqavimət
həmin dövrün ayıq gəncliyinin, o cümlədən
Heydər Əliyevin milli ruhda formalaşmasında
mühüm rol oynamışdı.
Ötən
əsrin otuz-qırxıncı illərinin fırtınalı
hadisələrinin, sosializm quruculuğunun ümumi axarında
Heydər Əliyev taleyin məhz onun üçün
ayırdığı yeri axtarırdı. Böyük siyasətin uvertürası – onun nəzəriyyəsini
praktikası ilə bir yerdə öyrənməklə –
dövlət təhlükəsizliyi orqanlarındakı
işlə və buradakı tədrici və qətiyyətli
yüksəlişlə başladı. Təsadüfi deyil ki,
Heydər Əliyev məhz buradan – dövlət təhlükəsizliyi
orqanlarından Azərbaycan rəhbərliyinə yüksəlib.
Dövlət təhlükəsizliyi orqanlarının
fəaliyyəti 1930-60-cı illərdə Sovet
İttifaqının və onun tərkibindəki Azərbaycan
Respublikasının nəinki bütün siyasi həyatının,
ümumiyyətlə onun bir dövlət kimi
mövcudluğunun ilkin şərti idi. Heydər
Əliyev də məhz bu çətin və məsuliyyətli
fəaliyyətin müstəsna peşəkarlarından idi.
Heç
şübhəsiz, o belə bir təcrübəni
qazanmasaydı, “Sovet Azərbaycanı”nın içərisindən
“milli Azərbaycan Respublikasını” yetişdirə bilməzdi.
O respublikanı ki, müstəqillik
dövründə məhz Heydər Əliyevin siyasi iradəsi
ilə öz milli-tarixi ənənəsindən ayrılmadan
suveren dövlətçiliyin təkamül prosesini
başladı, qlobal siyasi situasiyaya adaptasiya olunaraq, beynəlxalq
münasibətlər sistemində öz seçilən yerini
tutdu. Qurtuluş missiyası isə Azərbaycanın
keçmişi ilə müasirliyini ayırmadı, əksinə,
birləşdirərək bütövləşdirdi!
XX əsrin
əlli-altmışıncı illəri – Heydər
Əliyevin dövləti idarəetmə məharətinin
formalaşmasında həlledici rol oynamış bir mərhələ
kimi xarakterizə edilməlidir. Çünki,
məhz bu illərdə respublika rəhbərliyində
yüksəlişi, etimad qazanması Heydər Əliyevə
imkan verirdi ki, sovet dövlətçiliyinin genezisinə,
mürəkkəb, ierarxik strukturuna, üstünlük və
boşaraqlığına, praktikasının incəliklərinə
bələd olsun. Heydər Əliyev bu zaman həm də
SSRİ ilə rəqabətdə olan dünyanın
böyük dövlətlərinin təcrübəsini
öyrənir, ikiqütblü dünyanın perspektivlərini
düşünür, gələcək qlobal kataklizmləri
analiz edirdi. Onun bu dövrdəki fəaliyyətinin Azərbaycan
miqyasına sığmadığı getdikcə daha çox
bəlli olurdu.
SSRİ-nin
tərəqqi etdiyi, beynəlmiləlçilik ruhunun ən
yüksək olduğu çağlarda belə türk mənşəli
dövlət adamlarının ölkənin ali siyasi hakimiyyətində
təmsil olunması nə qədər çətin idisə
də, onların həmin mövqedən türk
respublikalarının milli mənafeləri xeyrinə
çalışmaları, demək olar, qeyri-mümkün idi
ki, bu qeyri-mümkünlüyü mümkün edən
yalnız siyasət dahisi Heydər Əliyev idi. Ancaq bu
mövqeyə yüksəlmək üçün ilk öncə
Azərbaycanda birinci olmaq lazım idi. Azərbaycan
KP MK-nın birinci katibi seçilməsindən bir neçə
il sonra respublikamızın iqtisadi, ictimai-siyasi, mədəniyyət
tarixində yeni bir dövr – hərtərəfli milli
inkişaf dövrü başladı. Hər bir azərbaycanlıda
qürur doğuran bu tarixi mərhələ, Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin dəqiq
qiymətləndirdiyi kimi, “Azərbaycanın intibah
dövrü” olaraq tarixləşdi.
Fəqət,
Azərbaycanın Rusiya imperiyasına qatıldığı
vaxtdan ardıcıl olaraq yeridilən türksüzləşdirmə
siyasəti nəticəsində ölkəmizin nəinki ərazisinə,
həm də idarəetmə orqanlarına yerləşdirilən
ermənilər xüsusilə XX əsrin birinci
yarısında Azərbaycan SSR-də bir sıra mühüm vəzifələri
ələ keçirib Azərbaycan xalqının gələcək
taleyinə təsir göstərmək, onun milli dövlətçilik
hisslərini boğmaq üçün əllərindən gələni
edirdilər. Azərbaycanı bir milli dövlət olaraq
məhvə doğru aparan bu təhlükəli siyasətə
qarşı durmaq, onu neytrallaşdırmaq nə qədər
çətin olsa da, Heydər Əliyev buna tarixi şəraitin
verdiyi maksimum imkan daxilində çalışırdı.
Heydər
Əliyevin sovet dövründə ali məqsəd və məramı
Azərbaycanı təkcə müttəfiq respublika kimi
möhkəmlətmək deyildi. O, həm
də, sanki, gələcəyi öncədən görərək
və sonrakı hadisələrin gedişini modelləşdirərək,
Azərbaycan dövlətçiliyinin müstəqil
mövcudluq şəraitində fəaliyyət göstərməsi
üçün ilkin zəmin yaradırdı. Buna görə
də onun planlarından birincisi – milli şüur
intibahının “çarxlarını” hərəkətə
gətirməkdən ibarət idi. Bu zaman ilk dəfə olaraq
milli dövlətçilik təfəkkürü olan kadrlar
ali hakimiyyət orqanlarında yerləşdirildi.
Altmış-səksəninci illərin tarixi situasiyasında
köklü dəyişmələr məhz Heydər
Əliyevin məqsədyönlü siyasi iradəsi ilə
baş verir və dəqiq məqsədlərlə istiqamətləndirilirdi.
Heydər
Əliyevin SSRİ rəhbərliyinə yüksələnədək
böyük tarixi əhəmiyyət daşıyan
çoxşaxəli fəaliyyətinin əsas konturları və
başlıca məqsədləri artıq bu ərəfədə
müəyyənləşmişdi. Həmin onilliklərdə
Heydər Əliyev SSRİ dövlətinin rəhbəri,
Sov.İKP MK-nın baş katibi L.İ.Brejnevin xüsusi rəğbət
və etimadını qazanaraq və bundan Azərbaycan SSR-nin tərəqqisi
üçün məharətlə istifadə edərək
özünə daha geniş fəaliyyət üçün
şərait və perspektiv açır. Müqayisəli
siyasi analitikadan belə bir mühüm nəticə
çıxarmaq mümkündür ki, İ.V.Stalindən sonra
Sovet İttifaqı rəhbərlərindən heç birisi
Heydər Əliyev səviyyəsində deyildi. Onun o vaxtkı
birinci rəhbərlərdən üstünlüyü isə
açıq-aşkar sezilirdi. Sadəcə olaraq,
“yazılmamış qanunlara görə”, türk əsilli azərbaycanlının
Sovet Sosialist Respublikaları İttifaqına rəhbərlik
etməsi mümkün deyildi. Ancaq SSRİ ali hakimiyyətinə
yüksəlmək Heydər Əliyevə müyəssər
oldu. Bu yüksəliş tamamilə qanunauyğun, məntiqi
olduğu qədər də qarşısıalınmaz idi...
Sov.İKP
MK-nın Siyasi Bürosunun üzvü, SSRİ Nazirlər
Soveti sədrinin birinci müavini kimi Heydər Əliyevin siyasi
portretinin əzəməti onun SSRİ ali hakimiyyətindəki
fəaliyyətinin intəhasız miqyasında daha parlaq
görünür. Artıq bu mərhələ – Heydər
Əliyevin böyük quruculuq dövrüdür.
M.Qorbaçov Sovet İttifaqında böhran situasiyası
yaradana, siyasi kursu ölkəni dağıtmaq həddinədək
dəyişənə qədər Heydər Əliyev
quruculuğu ittifaq miqyasında davam edir.
O zaman ölkə rəhbərliyində daha iki türk vardı – Dinmühəmməd Kunayev (qazax) və Şərəf Rəşidov (özbək). Ancaq onlar Heydər Əliyev nüfuzunda deyildilər. Heydər Əliyevin Azərbaycan dayağı vardı və Avrasiya bütövlüyünü simvolizə edən yeganə siyasi xadim idi. Həm də ruslar da daxil olmaqla, bütün SSRİ xalqları Heydər Əliyevə dərin etimad bəsləyirdilər. Heydər Əliyevi zirvəyə qalxdığı məqamlarda daha yaxından tanıyırdıq, doğmalığını daha dərindən hiss edirdik. Bu şəxsiyyət yüksəldikcə, onun xalqla, torpaqla, vətənlə bağlılığı daha aydın cizgiləri, gerçəkliyi ilə görünürdü.
Heydər
Əliyev bu zaman həm də dünya şöhrətli
dövlət adamı kimi nüfuz qazanmaqla öz siyasi
karyerasının zirvəsinə çataraq bu böyük
dövlətin idarə olunmasında birinci şəxsə
çevrilməyin bir addımlığında idi. Buna görə də M.Qorbaçov üçün
ən böyük rəqib o zaman məhz Heydər Əliyev
idi. “Çernenkodan sonra kimin Baş katib olacağı məsələsi
ortaya çıxanda Qərb mətbuatı, təbii olaraq,
Heydər Əliyevin namizədliyi üzərində
dayanırdı. Qəzetlər yazırdılar: “Onun
üçün maneə ola biləcək bir şey varsa, o da
rus olmamasıdır.”
Heydər Əliyev özü isə sonralar Qorbaçovsayaq diskriminasiyaya səbəb olan bu məsələni belə xatırlayacaqdı: “Mən Siyasi Büronun tərkibində milliyyətcə rus olmayan yeganə adam idim”. Sovet İttifaqında siyasi hakimiyyət böhranının ən qızğın çağında – seçim-bifurkasiya anında həlledici “tarixi səhv” buraxıldı. Daxili və xarici amillərlə şərtlənən və Qorbaçovla düyünlənən SSRİ-nin süqutu qaçılmaz oldu. Heydər Əliyevin “vurulması” ilə Azərbaycanın “vurulması”, sanki, eyni ssenari üzrə baş verdi. Ulu öndər sonralar o dönəmi belə dəyərləndirmişdi: “Sovetlər İttifaqında federativ dövlət quruluşu vardı... Qorbaçov isə respublikaların hüquqlarını tapdalamağa, milli ləyaqəti təhqir etməyə, buna etinasız yanaşmağa başladı ki, bu da münaqişəyə gətirib çıxardı... Mən tutduğum vəzifədən uzaqlaşdırılmalıydım, çünki Qarabağ münaqişəsini başlamaq lazım idi”.
SSRİ-nin dağılmasının “uvertürası” olan “Miatsum” (Qarabağın Azərbaycandan qoparılıb zorla Ermənistana birləşdirilməsi iddiası ilə çıxış edən erməni hərəkatı) başladılanda, faktiki olaraq, Azərbaycanın parçalanması siyasətinə rəvac veriləndə isə artıq Azərbaycan nə etdiyini bilməyən oyuncaq bir rejimin əlində tamamilə çaşdırılaraq müdafiəsiz qalmışdı. Ən böyük faciə isə bu idi ki, Azərbaycan onu dünya miqyasında bir siyasi şəxsiyyət olaraq müdafiə edə bilən Heydər Əliyev kimi bir dayaqdan məhrum edilmək aqibətinə sürüklənmişdi.
Uzun
müddət SSRİ-ni unitar dövlət şəklində
saxlamaq, avtoritar rejim üsulunda idarə etmək onsuz da
mümkün deyildi. M.Qorbaçovun qurama
yenidənqurması ölkəni yeniləşdirməyin ən
uğursuz variantı, labüd fiaskoya aparan yolu idi. Ölkəni
əvvəlcə böhrana, sonra isə süquta
sürükləyən bu tendensiyaya qarşı Heydər
Əliyev daha çox ona görə mübarizə aparmağa
başlamışdı ki, bu çöküşün
xarabalıqları altında Azərbaycan, digər
türk respublikaları qala bilərdi. O, var qüvvəsi ilə
Vətənini bu ümumdünya miqyaslı uçqundan
saqındırmağa çalışırdı.
Biz
zirvədə olduğu kimi: Heydər Əliyevi ən çətin
günlərində də ən müdrik insan kimi,
sındırılan çağlarında ən mətin, əyilməz
şəxsiyyət kimi, bütün hakimiyyət dəstəyi
əlindən alınan zamanda ən mübariz və qüvvətli
mücahid kimi görürük.
Qorbaçov
onu ali hakimiyyətdən endirir. Amma Heydər Əliyevin enişi onun yüksəlişinə,
Qorbaçovunsa enişinə səbəb və təməl
olur. Qorbaçov böyük bir ölkəni
dağıdan oyuncaq fiqur, katalizator kimi, Heydər Əliyevsə
– dağılmaq, məhv olmaq təhlükəsi ilə
üzbəüz qalmış ölkəni – Azərbaycan Vətənini
yenidən quran, özü də müstəqil dövlət
kimi quran siyasətçi kimi tarixə düşür.
Qurtuluş Gününün tarixi-siyasi əhəmiyyəti
budur! Çünki Sovet İttifaqının o
vaxtkı dövlət rəhbərlərindən heç
birinin siyasi taleyi Heydər Əliyev kimi uğurlu olmadı.
Onların heç birinin siyasi irsi və kursu yeni, müstəqil
bir dövlətin həyat yoluna çevrilmədi – Heydər
Əliyevdən başqa!
Dünya
proseslərinin mahiyyətini düzgün qiymətləndirən
Heydər Əliyev 1993-cü ildən başladığı
Böyük yolun “ikinci nəfəsini” açdı, yeni,
müstəqil Azərbaycan dövlətinin banisi olaraq, bu
dövlətin strategiyasını həmin proseslərin ən
aparıcı tendensiyalarını özündə ehtiva edən
siyasi xəttin önəmli cinahına çevirdi. Məhz bu dövrdən başlayaraq, milli və
qlobal mənafelərin harmoniyası Azərbaycan siyasətinin
humanist mahiyyətini təsdiq edən bir uğurlu istiqamət
kimi müəyyənləşdi.
Azərbaycanın bugünkü inkişafı – ölkəmizin
Heydər Əliyev tərəfindən intixab edilmiş yolunun
nə qədər doğru olduğunu sübut edir. Bəşəriyyətin
tarixi həyatının bu yeni mərhələsində Azərbaycan
kimi ulu bir dövləti idarə etməyin böyük
missiyasını Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
İlham Əliyev ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin
siyasi kursuna dönməz sadiqliklə və şərəflə
yerinə yetirir. Qazanılmış
uğurların qaynağı, şübhəsiz, bu
böyük yola sədaqətdə və onu yaradıcı
şəkildə inkişaf etdirməkdədir.
Dövlət
başçısı İlham Əliyev qalib Azərbaycan
xalqının bu seçimindəki siyasi qətiyyəti – onun
milli xarakterinin möhkəmliyi və uzaqgörənliyi ilə
əlaqələndirir: “Mən çox şadam və
qürur hissi keçirirəm ki, biz – Heydər Əliyevin
davamçıları ölkəmizi onun istədiyi kimi idarə
edirik. Biz ölkəmizi idarə edərkən,
ilk növbədə, onun kimi, Heydər Əliyev kimi, öz
siyasətimizi xalqın inamına arxalanaraq, xalqın iradəsi
ilə aparırıq. Bu, hər bir ölkənin
uğurlu inkişafı üçün başlıca şərtdir.
Bütün
başqa amillərlə bərabər, ən başlıca
şərt xalqla iqtidar arasında olan birlikdir, aparılan siyasətə
xalq tərəfindən olan dəstək və bütün cəmiyyətin
ümumi bir ideya ətrafında, milli ideya ətrafında birləşməsi
və vətəndaş həmrəyliyidir. Bu ideyanı
da – azərbaycançılıq fəlsəfəsi, azərbaycançılıq
ideologiyasını da Heydər Əliyev bizə əmanət
edib. Bu, bizim dövlətimizin əsas ideoloji sütunudur. Biz
bu möhkəm zəmin üzərində müasir dövlət
qururuq. O dövlət ki, artıq dünyada özünəlayiq
yerini tuta bildi, o dövlət ki, öz hesabına
yaşayır, müstəqil həyat sürür və
dövlət müstəqilliyini hər şeydən
üstün tutur.”
Prezident İlham Əliyev Azərbaycanın Qarabağ zəfərindən sonrakı inkişafının da büsbütün yeni strategiyasının yaradıcısı kimi, həm də ulu öndərimiz Heydər Əliyevdən sonra ilk dəfə olaraq, həmin ideoloji sütunu möhkəmlədərək, ümummilli enerjini bu inkişafın baş məqsədlərinə yönəldə və idarə edə bilir. Bu gün biz tam qətiyyətlə deyə bilərik ki, Azərbaycanda siyasi proseslərin idarə olunmasının İlham Əliyev yolu var. Həm ölkə daxilində, həm də qlobal siyasi məkanda hamının hesablaşdığı bu yol Azərbaycanın inkişaf siyasətidir, onun vətəndaşlarını fəallaşdıraraq, onları güclü iqtisadiyyata, sənayeyə, kənd təsərrüfatına, elm, təhsil və modern texnologiyaya malik bir dövlətin fərəhli quruculuq amalında və işində birləşdirmək xəttidir. Böyük Qurtuluşun açdığı uğurlu və inamlı yol məhz bu hədəfə yönəlib.
Rahid ULUSEL,
AMEA Ədəbiyyat
İnstitutunun baş elmi işçisi, fəlsəfə elmləri
doktoru, professor, Fəlsəfə Cəmiyyətlərinin Beynəlxalq
Federasiyasının üzvü
Xalq qəzeti .- 2022.- 11 iyun.- S.4.