Heydər Əliyevin elmin inkişafına diqqət və
qayğısı
Bütün dövrlərdə – 70-ci illərdə,
ondan sonra, 90-cı illərdə
Heydər Əliyevin elmə diqqəti və qayğısı
çox yüksək səviyyədə idi. O, çox gözəl
bilirdi ki, hər bir ölkənin, hər bir
xalqın tərəqqisində elmin
inkişafı müstəsna rol
oynayır.
İlham ƏLİYEV
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti
Ümummilli
lider Heydər Əliyev Azərbaycanda elmin inkişafına hər
zaman prioritet istiqamət kimi yanaşır, bu sahəyə
xüsusi diqqət yetirir, çağdaş elmin tərəqqisini
yüksək dəyərləndirirdi: “Çoxəsrlik
tariximizdə böyük elmimiz olubdur. Ancaq
Azərbaycan elmi heç
vaxt bu qədər
mütəşəkkil və bu qədər
qüvvətli, güclü, çoxsahəli
olmayıb. Müstəqil Azərbaycanın Elmlər
Akademiyası bütün elmi
potensialı özündə cəmləyərək,
xalqımızın yaradıcılıq sahəsində nəyə
qadir olduğunu dünyaya göstəribdir”.
Dahi
şəxsiyyətin bu fikrinin təsdiqi olaraq, tarixin bəzi məqamlarını
xatırlatmaq istərdim. Qeyd edim ki, hələ Azıx
mağarasından tapılan əşyalar elm
tariximizi xeyli qədimlərə
aparır. Həmin nümunələr arasında üzərində
xüsusi işarələr həkk edilən
mağara ayılarının kəllələri
də var. Alimlərin qənaətinə
görə, bunlar çox
güman ki, göy cisimlərinin hərəkətini izləmək
və günləri, ayları saymaq məqsədi
daşıyan say işarələridir.
E.ə.
2-ci minilliyin sonu, 1-ci minilliyin əvvəllərində isə
Azərbaycan ərazisində ilk dövlət qurumları
meydana gəlib. Onların ən güclüsü Manna
dövləti olub.
Mannada
elmi inkişafın ən vacib şərti sayılan yazı mədəniyyəti
xüsusi diqqət çəkib. Tibb,
astronomiya və həndəsəyə aid biliklər gil lövhəciklərə
mixi yazı ilə (xüsusi
heroqliflərlə) həkk edilib. Qədim
Assur mənbələrində belə
yazıların mövcudluğundan bəhs
olunub və “mannalı katib
yazacaq...” ifadəsi də işlədilib.
Manna hökmdarları İranzu
və Ahşeri tərəfindən
ölkədə elm və mədəniyyətin
inkişafına böyük diqqət verilib.
Sonrakı
ictimai-siyasi formasiyalar zamanı Azərbaycan ərazilərində
elmin təşəkkülü və inkişafına dair bir
çox dəyərli əsərlər yazılıb. Oğuz tayfalarının tibb
sahəsində olan səriştəsi
“Kitabi-Dədə Qorqud” əsərində
öz ifadəsini tapıb. Elxanilər
dövlətinin zamanında Təbriz, Marağa,
Urmiya, Xoy, Ərdəbil,
Şamaxı, Beyləqan və Gəncə şəhərlərində
neçə-neçə görkəmli alim
fəaliyyət göstərib. Bundan başqa, 1259-cu ildə Marağa
şəhəri yaxınlığında məhşur Marağa rəsədxanası işə
başlayıb.
Rusiya
imperiyası XIX əsrdə Şimali Azərbaycan
xanlıqlarını işğal edəndən sonra burada Qərb
elminin təsiri və nüfuzu artmağa başlayıb. Ölkədə Qərb təhsil sistemi
əsasında fəaliyyət göstərən məktəblər
açılıb, azərbaycanlıların isə Rusiya və Avropa
ölkələrində təhsil almaq
marağı güclənib. Azərbaycan alimləri tərəfindən
çoxəsrlik Şərq elminin ənənələrinin
inkişaf etdirilməsi ilə bərabər,
müasir Avropa elminin nailiyyət və metodlarından da bəhrələnilib. Məşhur
“Qarabağnamə”lərdə isə tarix
elminə, elmi və mədəni əlaqələrə
dair dəyərli faktlar
qələmə alınıb.
Həmin əsrdə tarixçi-şərqşünas alim Mirzə Kazım bəy, daha sonralar kimya doktoru Mövsüm bəy Xanlarov, bioloq alimlər Həsən bəy Zərdabi və Nəcəf bəy Vəzirovun adları ehtiramla xatırlanır. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövründə və sovet zamanında ölkəmizdə elm daha sürətlə inkişaf edir.1919-cu ildə milli kadrları hazırlayan ilk ali təhsil müəssisəsi – Bakı Dövlət Universiteti təsis olunur. Sovet dövrü Azərbaycan elminin bütün sahələrinin çoxşaxəli tərəqqisi ilə müşayiət olunur. 1945-ci ildə Elmlər Akademiyasının təsis edilməsi isə xalqımızın böyük tarixi nailiyyəti sayılır.
Elmin
daha sonrakı inkişafı ulu öndər Heydər
Əliyevin adı ilə bağlı olub. Dahi şəxsiyyət
fəaliyyətinin bütün mərhələlərində
Azərbaycan elminin inkişafına misilsiz xidmətlər göstərib. Ümummilli lider elm sahəsində qazanılan nailiyyətləri
daim dövlət quruculuğu
prosesinin mühüm
şərti kimi nəzərdən keçirib, milli elmimizin qüdrətli hamisi olub,
bununla da
hazırkı müstəqil Azərbaycanın möhkəm
bünövrəsini qoyub. Ötən əsrin
70-ci illərində Azərbaycan Elmlər Akademiyası dahi şəxsiyyətin böyük
təşkilatçılıq bacarığı nəticəsində
dünyada tanınıb, bu
elm ocağı özünün
kadr potensialını yaradıb, maddi-texniki bazasını möhkəmləndirib.
Heydər
Əliyevin vurğuladığı kimi, akademiyanın 50 ilinin
yarısından çoxu onun həyatı, rəhbərliyi ilə
bağlı idi. Ulu öndər öz fəaliyyəti və siyasi
təcrübəsində hər zaman elmi fikrin ən yeni uğurlarından faydalanırdı. O, cəmiyyətin,
xalqın inkişafını elmdə, intellektdə görürdü.
Azərbaycan
aliminə və elminə ilk gündən yüksək
qayğı göstərən Heydər Əliyev bu sahədəki
fəaliyyətini ardıcıl və sistemli şəkildə
həyata keçirirdi. Onun diqqəti
nəticəsində elmi-tədqiqat institutlarının və
elmi işçilərin sayı artır,
Azərbaycan Elmlər Akademiyasının maddi-texniki
bazası möhkəmlənir, elmi-tədqiqat institutları üçün yeni korpuslar tikilir, xüsusi təyinatlı layihə-konstruktor
büroları yaradılırdı.
O
zaman Azərbaycan elminin SSRİ-də və dünyada
tanıdılmasına ciddi səy göstərilir, elmi-tədqiqat
işlərinin səviyyəsi yüksəlir, elmin tətbiq
sahələri genişlənir, görkəmli alimlərin fəaliyyətləri
təqdir olunur, onlar mükafatlandırılırdı.
Əgər
1969-cu ildə Azərbaycanda fəaliyyət göstərən
89 elmi-tədqiqat institutunda, digər layihə müəssisələri
və problem laboratoriyalarında 12 min 850 elmi işçi, o
cümlədən 55 akademik və müxbir üzv, 329 elmlər
doktoru və 3 min elmlər namizədi var idisə, cəmi 10 ilə
bu rəqəmlər iki-üç dəfə
artmışdı. Uzaqgörən siyasətçinin
təşəbbüsü və rəhbərliyi ilə kimya, neft emalı və neft-kimya sənayesinə kapital
qoyuluşunun həcmi yüksəlmiş,
bu sahədə ən qabaqcıl texnologiya tətbiq olunmuşdu.
Neft-kimya sənayesi modernləşdirilmiş
və yenidən qurulmuşdu. Astronomiya, kosmik tədqiqatlar,
biokimya, molekulyar biologiya, biofizika, biotexnologiya kimi sahələr
inkişaf etdirilmişdi.
Azərbaycanda onlarla nəhəng sənaye
kompleksi - neft
emalı, neft-kimya, maşınqayırma,
cihazqayırma müəssisələri
yaradılmışdı ki, bunlar da elmin
sürətli inkişafını şərtləndirmişdi.
Çoxəsrlik
tariximizdə ilk universal-milli, on cildlik Azərbaycan
Ensiklopediyasının meydana gəlməsi də ümummilli
liderin adı ilə sıx bağlıdır. Bu ensiklopediya
Heydər Əliyev dövrünün təkzibedilməz mənəvi
abidəsidir.
O da
qeyd edilməlidir ki, ulu öndərin hakimiyyəti illərində
Azərbaycan dilinə, tarixinə, mədəniyyətinə
dair elmi tədqiqatların aparılması və
monoqrafiyaların nəşri xeyli artırılıb.
Yeni-yeni əsərlər yazılaraq çap edilib, Azərbaycan
tarixi və dilçilik sahələrində qələmə
alınan bir sıra əsərlərə dövlət
mükafatları verilib.
Keçən
əsrin 80-ci illərinin sonu – 90-cı illərinin əvvəlləri
respublikamız üçün ən çətin
sınaqlar dövrü olub, Azərbaycan elminə ciddi zərbələr
vurulub, durğunluq hökm sürüb. Heydər
Əliyevin 1993-cü ildə Azərbaycan rəhbərliyinə
qayıdışı ilə bu sahədə
də əsaslı dönüş
başlanıb.
Dahi
şəxsiyyət hələ Azərbaycan Prezidenti
seçilməzdən əvvəl ziyalılarla ilk
görüşlərindən birini Elmlər Akademiyasında
keçirib ki, bunu da haqlı olaraq ölkə rəhbərinin
alimlərə bəslədiyi böyük ehtiram, Azərbaycan
elminin gələcəyinə göstərdiyi hədsiz
qayğı və diqqətlə izah etmək olar. Ulu öndərin ikinci dəfə
hakimiyyətə gəlməsi xalqın qurtuluşu
olmaqla bərabər, milli
elmin xilası kimi də
səciyyələnir.
Elmi
və elm məbədlərini məhv etmək tendensiyasına
birdəfəlik son qoyan ümummilli liderin müdrikliyi sayəsində
bu sahənin yenidən dirçəldilməsi sürətlə
aparılıb. Heydər Əliyev 1995-ci ilin
oktyabrında ana dilimizlə bağlı ümumrespublika müzakirəsini də akademiyada keçirib, orada etdiyi tarixi
çıxış unudulmaz hadisəyə
çevrilib.
Prezident
Heydər Əliyev 1997-ci il yanvarın 31-də respublika Elmlər
Akademiyası rəhbərliyini və aparıcı alimlərin
bir qrupunu qəbul edərək, elm sahəsində
islahatların aparılmasının vacibliyini təsdiqləyib,
Azərbaycanda elmi inkişaf strategiyasının əsas
müddəalarını qəti olaraq müəyyənləşdirib.
Beləliklə,
Heydər Əliyevin sayəsində elmimizin nüfuzu yenidən
artıb, onun cəmiyyətdəki rolu və mövqeyi
möhkəmlənib. Ulu öndər
akademiyanın cəmiyyətdə yeri və
rolunu bütün dəqiqliyi
ilə dəyərləndirib: “Elmlər Akademiyasına keçmiş illərdə də və son illərdə də mənim hörmətim
və diqqətim, qayğım olmuşdur.
Ancaq hesab edirəm ki, bizim elmimizə,
xüsusən Elmlər Akademiyasına qayğı, diqqət daha da artıq
olmalıdır. XX əsrdə Azərbaycan xalqının ən
böyük nailiyyətlərindən biri ölkəmizdə elmin,
təhsilin sürətlə inkişaf etməsidir.
Biz bununla fəxr edirik. Bir şeyi
bilməlisiniz ki, bu mənim
fikrimdir – Azərbaycan Elmlər
Akademiyası respublikamızın ən yüksək elmi müəssisəsidir. Azərbaycan
dövlətinin ən yüksək elmi
müəssisəsi Elmlər Akademiyasıdır. Bu akademiyanın işi və
orada işləyənlərin səviyyəsi,
şübhəsiz ki, başqalarından
yüksəkdir, yüksək də olacaq.
Biz akademiyanın hörmətini həmişə
qoruyub saxlamalıyıq, heç
vaxt imkan vermək olmaz ki, akademiyamız,
yüksək səviyyəli elmi-tədqiqat institutlarımız
cürbəcür özəl elmi müəssisələr
arasında ərisin, itsin. Buna
yol vermək olmaz. Azərbaycan
Elmlər Akademiyası dövlətin akademiyasıdır. Prezidentin birbaşa himayəsi
altındadır, tabeliyindədir və Prezidentin
qarşısında cavabdehdir. Bir daha bunu
deməyə məcburam ki, Azərbaycan
Respublikasının müstəqil Elmlər Akademiyası Azərbaycanın
ən yüksək elmi müəssisəsi,
elmi təşkilatıdır...”.
Ümummilli
lider o zaman bu nitqi ilə Azərbaycan Elmlər Akademiyasına
ikinci bir həyat vermişdir. Həmin tarixi görüşdən başlayaraq,
Elmlər Akademiyasının Rəyasət Heyəti ulu öndərin tövsiyələrini rəhbər
tutaraq, bu elm ocağında islahatların
aparılması, elmi-tədqiqat istiqamətlərinin dəqiqləşdirilməsi,
elmi-təşkilati bazanın hazırlanması sahələrinə
dair qərarlar qəbul edib və tədbirlər həyata keçirib. Eyni zamanda, “Elmin strateji inkişafı və Azərbaycanın Milli Elmlər Akademiyasında islahatlar”
konsepsiyası hazırlanıb.
Müstəqillik
illərində ölkəmizdə elm sahəsini böyük
uzaqgörənliklə nəzərə alan ulu öndərin
2001-ci il 15 may tarixli fərmanı ilə Elmlər
Akademiyasına Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası (AMEA)
adı verilib. Bununla da
akademiyanın elmimizin
inkişafındakı rolu və nailiyyətləri
yenidən rəsmən təsdiqlənib. Dahi rəhbərin milli elmin inkişafı
naminə atdığı mühüm addımlardan
biri də 2002-ci ildə AMEA-nın
Naxçıvan bölməsinin yaradılması haqqında tarixi sərəncam imzalaması olub. Ümummilli lider Naxçıvan Muxtar
Respublikasının geosiyasi vəziyyətinin
nəzərə alınaraq, regional elm mərkəzinin akademiya
bölməsi statusuna
yüksəldilməsinə həsr olunan
müşavirədə blokada şəraitində
yaşayan qədim Azərbaycan
diyarının hərtərəfli öyrənilməsinə
böyük ehtiyac duyulduğunu vurğulayıb, bu
sahədə genişmiqyaslı tədqiqatların
aparılması üçün müəyyən
göstərişlər verib.
Azərbaycan Prezidentinin 2003-cü il yanvarın 4-də imzaladığı fərmanla isə Milli Elmlər Akademiyasının statusu, nizamnaməsi, prezidentinin vəzifəsi, səlahiyyətləri müəyyənləşdirilib. Beləliklə, elmin inkişafını təşkil və təmin edən, dövlətin elmi və elmi-texniki siyasətini həyata keçirən, elmi müəssisə və ali məktəblərin elmi fəaliyyətini əlaqələndirən və istiqamətləndirən, respublikamızı beynəlxalq aləmdə elmi və elmi-texniki fəaliyyət sahəsində təmsil edən AMEA-nın xüsusi önəmi nəzərə alınıb və dəqiqləşdirilib. Ulu öndər bu məsələyə münasibətini aydın ifadə edərək deyib: “Milli Elmlər Akademiyası bizim milli sərvətimizdir”.
Göründüyü kimi, dahi rəhbər bütün həyatı boyu xeyirxah əməlləri, ədalətli mövqeyi, uzaqgörən müdrikliyi ilə xalqımızın güvənc yerinə çevrilib. Müasir, modern idarəetmə metodlarına, elmi-texniki tərəqqi meyllərinə uyğun elmi kadrların hazırlanmasında, ölkəmizin beynəlxalq aləmə və qlobal iqtisadi mühitə sürətlə inteqrasiya etməsində ciddi uğurlar qazanmasında ulu öndərin rəhbərliyi ilə reallaşan tədbirlərin və islahatların rolu danılmaz olub.
Artıq
19 ildir ki, Prezident İlham Əliyev ümummilli lider Heydər
Əliyevin siyasi xəttini layiqincə davam etdirir və
xalqın gələcəyinin məhz elm və təhsillə
bağlı olduğunu hər zaman diqqətdə saxlayır. Dövlət
başçısının elmə dair
fikirləri bu sahənin
inkişafının zəruriliyini şərtləndirir: “Mən
çox istəyirəm ki,
Azərbaycan alimləri gələcəkdə də ölkəmizin
hərtərəfli inkişafında daha
fəal rol oynasınlar. Çünki
ölkəmizin gələcəyi elmi
potensialın səviyyəsi ilə bilavasitə bağlıdır.
Hər bir ölkədə, o cümlədən Azərbaycanda inkişaf elmin səviyyəsi
ilə bağlıdır. Bu gün yeni texnologiyalar
əsridir. O ölkələr ki, bu texnologiyaların sahibidir,
əlbəttə, onlar dünya
miqyasında öz maraqlarını daha böyük dərəcədə
müdafiə edə bilirlər”.
Yeri gəlmişkən, 2014-cü ildə ölkəmizin tarixində ilk dəfə olaraq akademiyada Azərbaycan alimlərinin I Qurultayı keçirilib və Prezident İlham Əliyevin qurultay iştirakçılarına müraciəti oxunub. Bundan bir il sonra, 2015-ci il noyabrın 9-da AMEA-nın 70 illik yubileyinə həsr olunmuş ümumi yığıncaqda dövlətimizin başçısı iştirak edib və parlaq nitq söyləyib.
Azərbaycan
Respublikasının “Elm haqqında” Qanununun 2016-cı ildə
qəbul edilməsi isə ölkəmizdə müstəqil
elm siyasətinin aparılmasına tam hüquqi-siyasi təminat
verir. Elmin İnkişafı Fondunun yaradılması da
bu istiqamətdə atılan çox önəmli addımdır. Bu fond həm elmi araşdırmaların genişləndirilməsinə
vəsilə olur, həm də gənc
alimlərə qrantlar verilməsini
gerçəkləşdirir, elmin
sanballı inkişafını şərtləndirir.
Prezident
İlham Əliyev cəmiyyətin inkişafında elmin şəksiz
əhəmiyyətini bir daha lazımınca dəyərləndirərək,
“Azərbaycanda Respublikasında Elm Gününün təsis
edilməsi haqqında” 9 aprel 2018-ci il tarixli sərəncam
imzalayıb.
Beynəlxalq
aləmdə Elm Günü 10 noyabr tarixində qeyd edilsə
də, ölkəmizdə martın 27-də keçirilir,
çünki bu tarix AMEA-nın yaradıldığı
günə təsadüf edir.
Azərbaycanda
elmin inkişafı prioritet istiqamət kimi qəbul edilir və
həyata keçirilən bütün islahatlar elmi cəhətdən
əsaslandırılır. Hazırda müasir telekommunikasiya, sensor, “Böyük həcmli
verilənlər ” (Big Data)
və digər rəqəmsal və süni
intellekt texnologiyalarının, həmçinin
innovasiya və biliklərin istifadə
edilməsi sosial-iqtisadi münasibətləri
daha məhsuldar və səmərəli edir, iqtisadiyyatın ümumi
dəyər zəncirində yeni gəlir
imkanları yaradır. Qeyd edilən texnologiyaların bir-birilə inteqrasiya olunmuş formada istifadəsi ilə rəqəmsal məlumatların
formalaşdırılması, yığılması,
saxlanılması, işlənilməsi və analitik
təhlillər əsasında qərarvermə və idarəetmənin
keyfiyyətinin yüksəldilməsi səmərəli, eləcə
də keyfiyyətli xidmətlərin göstərilməsi
üçün geniş
üfüqlər açır. Bu imkanlar erməni işğalından azad olunmuş Qarabağ ərazilərində funksional, genişmiqyaslı “Ağıllı
şəhər” (Smart City)
və “Ağıllı kənd” (Smart Village) xidmətlərinə keçid
üçün zəmin yaradır. Budur, məsələlərə elmi yanaşmanın əməli təzahürləri,
budur, problemlərin kompleks
elmi əsaslarla çözülməsi!
Bəli,
varislik ənənəsinin yaşadılması və
yaradıcı şəkildə inkişaf etdirilməsi nəticə
etibarı ilə ölkəmizin daha da güclənməsinə,
sözümüzün dünya miqyasında keçərli
olmasına, xalqın daha xoş gələcəyinə və
yeni-yeni zirvələrin fəth olunmasına xidmət edir.
Amin İSMAYILOV,
AMEA-nın müxbir üzvü,
professor,
YAP İdarə
Heyətinin üzvü
Xalq qəzeti .- 2022.- 7 may.- S.6.