Laçının tarixi və mədəni abidələrinə
qarşı erməni vandalizmi
Laçın rayonu Azərbaycanın
cənub-qərbində, dağlıq ərazidə yerləşir.
Şimaldan Kəlbəcər, şərqdən
Xocalı, Şuşa və Xocavənd, cənubdan
Qubadlı rayonları, qərbdən isə Ermənistanla həmsərhəddir.
Rayon respublikamızın təbii sərvətlərlə
zəngin guşələrindəndir.
Laçın
1992-ci il mayın 18-də erməni qəsbkarları tərəfindən
işğal olunmuşdur. 2020-ci il
noyabrın 10-da imzalanmış üçtərəfli Bəyanata
uyğun olaraq,
Laçın rayonu Azərbaycana təhvil
verilib. Prezident İlham Əliyevin göstərişi ilə
digər tarixi-mədəni, dini abidələrimiz
kimi, Laçın rayonunun
ərazisində yerləşən tarixi-dini
abidlərimiz, o cümlədən məscidlər
bərpa olunacaq. Bu il avqustun 26-da
Laçın erməni qəsbkarlarından tamamilə təmizləndi,
rayon mərkəzində Azərbaycan
bayrağı ucaldıldı.
Laçın
tarixi-mədəni və dini abidələr diyarıdır. Rayon ərazisindəki Ağoğlan
çayı sahilində IX əsrdə inşa
edilmiş və uzun
müddət fəaliyyət göstərmiş Ağoğlan monastır kompleksi
yerləşir. Möhkəm bazalt daşdan tikilmiş bu möhtəşəm monastır məharətli
konstruktiv həllinə görə alban xristian
memarlığı abidələri içərisində xüsusi yer tutur. Monastır binasının daxili həcmi üç
hissədən ibarətdir. Daşlardan hörülmüş açıq dam örtüyünü saxlayan hündür daş sütunlar silindrik formalı tağbəndlərlə
tamamlanır. Məbədin daxili sahəsini
işıqlandırmaq üçün divarlarda ensiz və uzunsov pəncərələr vardır.
V-VI əsrlərə
aid alban monastırı olan Ağoğlan məbədi əvvəlcə
qəsr olmuş, lakin müxtəlif dövrlərdə
dağıntılara məruz qaldığından IX əsrdə
kilsə üslubunda yenidən bərpa edilərək
monastır formasına salınmışdır. Köhnə
divarlar üzərində yeniləri tikilsə
də, abidə ilk bünövrəsini olduğu kimi
saxlamış və alban dövrü
memarlığının möhtəşəm nümunələrindən
birinə çevrilmişdir.
Əvvəllər məbədin qəsr kimi tanınması rəvayətlərdə də öz əksini tapmışdır. Belə rəvayət edilir ki, qədim zamanlarda bu ərazidən keçən gənc bir səyyah buranın gözəl təbiətinə heyran olmuş və bu məkanda qəsr tikdirmək qərarına gəlmişdir. Ətrafında yerli əhalidən tikinti işini bacaran könüllülərindən dəstə toplayıb işə başlamışdır. Xalqın sevgisini və rəğbətini qazanan gənc, çox yaraşıqlı olduğundan yerli əhali onu “Ağoğlan” adlandırmışdır.
1992-ci ildə erməni qəsbkarları ərazini işğal etdikdən sonra “Ağoğlan” məbədini özününküləşdirməyə başlamışlar. Onlar məbədi təmir etmək adı altında abidənin divarları üzərində bir neçə daş yazıları, həmçinin xeyli sayda alban dövrünə aid ornament və rəmzləri tamamilə silmiş, formalarını dəyişdirmişlər. Məbədin guya xristianlığın Qriqorian məzhəbinə məxsusluğunu göstərən 26 yazı lövhəsini abidənin divarlarının müxtəlif yerlərinə bərkitmişlər.
Saxtakarlıqlarında
daha da irəli gedən ermənilər kompleksin ümumi
giriş qapısının önündə İrəvandan gətirilmiş
xaçdaşlar basdırmış, binanın
fasadını söküb kirəmid və dəmirlə əvəzləmişlər.
2007-ci
ildə İrəvan şəhərində Ermənistan
hökumətinin tapşırığı ilə erməni
yepiskopları daxili qərarla abidəyə erməni Qriqorian
kilsəsi statusu verməklə işğal olunmuş ərazilərdə
Azərbaycan mədəniyyətinə və tarixinə
qarşı soyqırımı siyasəti yürütdüklərini
bir daha əyani şəkildə göstərdilər.
Laçın rayonunun Malıbəy kəndində aşkarlanmış üç at heykəlli qəbir daşında (XVI-XVII əsrlər) və Almazzisxevndə yerləşən (XIV əsr) at heykəlli abidənin bud tərəfində həkk olunan üç üfüqi və bir şaquli xətt çox maraqlıdır. Qarabağ abidələrindəki epiqrafik məlumatlardan və təsviri incəsənət motivlərindən Cənubi Qafqazda Azərbaycan xalqının təşəkkülündə mühüm rol oynamış qədim türk tayfalarının məskunlaşmasını müəyyən etmək olar. Laçın rayonunun Malıbəy, Güləbird, Cicimli kəndlərində at heykəlli qəbir daşlarında Günəş simvolunun və əlində quş tutmuş insanın təsvirləri vardır. Laçın rayonunun Cicimli kəndində 1790-1791-ci ildə çaylaq daşından düzbucaqlı planda tikilmiş məscid binası da olmuşdur.
Laçının Ağoğlan
məbədinə gedən yolun
sağında XVI əsrin at heykəlli və
sənduqə formalı qəbir daşları vardır. Həmçinin, Laçın rayonunda
Malik Əjdər türbəsi, Mirik kəndində XV əsrə aid Alban məbədi, Minkənddə
XV əsrə aid məbəd,
Qarıqışlaq kəndində XI əsrə aid Dəmirovlu piri,
Ərikli kəndində XVI əsrə aid
Qarasaqqal türbəsi vardır.
Məlumdur
ki, bütün Qafqaz coğrafiyasında ən qədim insan məskənləri
Azərbaycan xalqının yaşadığı
tarixi-coğrafi arealın mühüm tərkib hissəsi olan
Qarabağ ərazisində yerləşən Quruçay vadisi
və Azıx mağarasıdır. Laçın rayonu bu qədim insan məskənlərinin
yaxınlığında yerləşdiyindən protoazərbaycanlıların
(Azərbaycanın qədim əhalisi nəzərdə tutulur) erkən mədəni irsinin
təşəkkül tapdığı coğrafiyaya
daxildir.
Laçın
rayonu ərazisindəki yaylaqlarda Tunc dövrünə aid
qayaüstü rəsmlərin, qalaların, qədim dağ
yollarının və keçidlərin aşkar edilməsi
buranın yerli əhalisinin maddi-mədəni irsinin zənginliyindən
xəbər verir. Qayaüstü rəsmlər içərisində müxtəlif ov heyvanları ilə yanaşı, ev heyvanlarının və təsərrüfatda
geniş istifadə olunan
əmək alətlərinin təsvirləri burada
yaşayan qədim türk
boylarının əsasən oturaq həyat
tərzi sürdüyünü, həmçinin
yaylaq-qışlaq maldarlığı ilə məşğul
olduğunu təsdiq edir.
Laçının
qədim zamanlardan Azərbaycan türklərinin yurd yeri
olduğunu təsdiq edən abidələr də mövcuddur. Laçın
ərazisində aşkar edilən qədim
yaşayış məskənləri, qoç
və at heykəlləri, həmçinin
kurqanlar Azərbaycan türkünün
bu ərazinin yerli əhalisi
olduğunu sübut edir.
1992-ci il mayın 18-də Laçın erməni işğalı nəticəsində öz tarixinin ən faciəli dövrünə qədəm qoydu. Laçında Azərbaycan türklərinin minilliklər ərzində yaratdığı tarixi və mədəni abidələr erməni vandalizmi nəticəsində yerlə-yeksan edildi. Azərbaycanın qədim türk boylarına, həmçinin Alban dövlətinə aid abidələr dağıdıldı. Alban kilsələri ciddi saxtakarlıqlara məruz qalaraq erməni qriqorian kilsələrinə çevrildi.
Laçının
ən qədim abidələri içərisində Abdallar,
Cicimli, Güləbird, Ziyrik, Hoçaz kəndlərində
Tunc və Dəmir dövrlərinə aid mağara məbədləri,
kurqanları, həmçinin Aşağı Fərəcan kəndindəki
məbədi və körpünü qeyd etmək olar. Laçının
ən məşhur abidələrindən biri
də Cicimli kəndi ərazisindəki XIV
əsrə aid Malik
Əjdər türbəsidir. Bu abidələrin
əksəriyyəti erməni daşnakları tərəfindən
məhv edilib. Güləbird kəndində
Azərbaycan ozan-aşıq sənətinin görkəmli
nümayəndələrindən biri olan Sarı Aşığın qəbirüstü
abidəsi və heykəli ermənilər tərəfindən
dağıdılıb. Abdallar, Cicimli, Zeyvə, Güləbird, Əhmədli,
Hoçaz, Məlikpəyə, Qarakeşiş kəndlərində müqəddəs
ziyarətgahlar, türbələr, məscidlərin bir qismi ermənilər tərəfindən
yarasız vəziyyətə salınıb.
1993-cü
ildə Laçın tarix və diyarşunaslıq muzeyindən
aparılmış gümüş əl çantası
Londonda auksionda 80 min ABŞ dollarına satılıb. 1998-ci ildə bir yazılı daş nümunəsi erməni etnoqraflar
tərəfindən İrəvan şəhərinə
aparılaraq Matenadaran qədim əlyazmalar
muzeyinə təhvil verilib. Həmin eksponat 1993-2016-cı illər ərzində
ABŞ, Almaniya, Fransa,
İngiltərə, Səudiyyə Ərəbistanı və
digər ölkələrdə erməni brendi
altında nümayiş etdirilib.
Bu gün artıq Laçın azaddır. Onun tarixi-mədəni və dini abidələri də azadlığa qovuşub. Tezliklə bu abidələr bərpa olunacaq və əsl həqiqət öz yerini tutacaq.
M.MÜKƏRRƏMOĞLU
Xalq qəzeti 2022.- 3 sentyabr.- S.11.